ییلاق للندیز | کله‌قندی در ییلاقی تماشایی و زیبا

1

گاهی از دود آسمان و دَم زمینِ شهر دلم می‌گیرد. این‌‌جور وقت‌هاست که دلم لک می‌زند برای سرسبزی دشت، بلندای کوه، گرمای کویر. این زمان‌ها باید کوله‌بارت را برداری بروی یک جای دور، دورِ دور. تحمل که داشته باشید می‌روید جایی که دست فناوری هم به آنجا نرسیده باشد؛ اما کم‌تحمل‌تر که باشید کوله‌تان کوچک‌تر می‌شود و سفرتان نزدیک‌تر؛ اما من امروز می‌خواهم شما را به هم‌گردی در ییلاق للندیز مهمان کنم. به جایی می‌رویم دور از هیاهوی شهر. به جایی می‌رویم که شاید این آب روانش می‌رود پای سپیداری… .

ییلاق للندیز کجاست؟

ییلاق للندیز یکی از جاهای دیدنی استان گیلان و در ۱۰کیلومتری روستای ماسوله و در مسیر صعود به قله کله قندی است. مسیر این ییلاق را باید پیاده بروید، که با سرعتی میانه، ۲ ساعتی زمان می‌برد. شیب مسیر در بعضی جاها زیاد است؛ پس باید برای بالارفتن از آن آمادگی جسمی مناسبی داشته باشید. منتها با همه این‌ها زیبایی‌های مسیر به سختی راه می‌ارزد.

زیبایی‌های ییلاق للندیز | کیلومترها دور از هیاهوی شهر 

عکس دشت وسیع ییلاق للندیز ماسوله

للندیز دشتی سرسبز و تماشایی است که در جایی ۴۰۰ متر بالاتر از ییلاقات ماسوله قرار دارد. این ییلاق زیبا شما را به منظره‌های کارتون «هایدی، دختری در آلپ» می‌برد، به کارتون خاطره‌انگیز دهه‌شصتی‌ها. در گوشه‌ای از این دشت چشمه‌ای زلال می‌جوشد که طراوت این دشت زیبا را چند برابر می‌کند. جنگل زیبایی در میانه مسیر، آوای پرنده‌ها و رنگ‌های این تابلوی خداوندی به شما آرامشی به‌یادماندنی هدیه می‌دهد.

در ییلاق للندیز گیلان کلبه‌هایی هست که آن‌ها را در دل چمنزارها ساخته‌اند. این کلبه‌های در دل طبیعت در هر فصل می‌تواند وزنی پرکشش به قاب دوربینتان بدهد. شاید هم نقاش باشید و کلبه‌ها را در پرسپکتیوی دور به تصویر بکشید. در زمستان‌ها که عشایر به قشلاق کوچ می‌کنند، این کلبه‌ها خالی می‌مانند. منتها در فصل‌های گرم که به این منطقه سری بزنید، دام‌های زیادی را در منطقه می‌بینید. از گوسفندهای پروار گرفته تا بزهای پرشیطنت ممکن است توجهتان را به خودشان جلب کنند. تعجبی هم ندارد، کار مردم در این منطقه چوپانی و گله‌داری است.

اینجا خبری از هیاهوی شهر نیست. احساس می‌کنید ترافیک و دود شهر در مکان، هزاران فرسنگ و در زمان، هزاران سال از شما فاصله دارد.

امکانات ییلاق للندیز ماسوله | امکانات کم و برکت زیاد

منطقه های ییلاقی ایران همیشه امکانات کم و برکت زیادی دارند. مگر طبیعت‌گرد از خدا چه می‌خواهد؟ تکه نانی، سر سوزن ذوقی. ییلاق للندیز ماسوله قهوه‌خانه‌ای کوچک به اسم «کاشی بریا» دارد. نیمروی محلی و چای قندپهلویش هم به‌راه است. بعد از خستگی راه چند دقیقه‌ای را که آنجا بگذرانید، پاهایتان جان دوباره می‌گیرد.

ییلاق للندیز چشمه هم دارد. آب این چشمه زلال است؛ اما شما همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید و آب را بجوشانید. خب آب هم که فراهم شد؛ اما اگر به فکر غذا هستید، غذای چند روز را بردارید. چند ییلاق و قله دیگر هم همین اطراف هست، چند روزی در این منطقه بمانید و روحی تازه کنید.

اگر تجربه کمپینگ دارید، اینجا برایتان بهشت می‌شود. چند روزی را در دشت و ز غوغای جهان فارغ بگذرانید.

قله کله قندی | از کوه‌های ماسوله در استان گیلان

عکس قله کله قندی ماسوله

قله کله قندی ماسوله از کوه‌های ماسوله در استان گیلان است. در همه فصل‌ها کوه‌نوردهایی زیادی فتح این قله را در فهرستشان تیک می‌زنند. قله کله قندی در بلندای ۲۴۸۰متری از سطح دریاست و شیب مناسبی هم دارد. اگر کوه‌نوردی را حرفه‌ای دنبال می‌کنید، این قله برای آماده‌شدن برای صعودهای بالاتر کمکتان می‌کند.

برای رسیدن به قله کله قندی باید از مسیر کوه بن، دکل مخابراتی، ییلاق للندیز یا جنگلی زیبای خلیل دشت بگذرید. در راهتان چشمه‌های پرآبی هست که می‌توانید کمی کنارشان استراحت کنید. از هر مسیری به قله کله قندی می‌روید مراقب سنگ‌ها باشید، امکان ریزش سنگ هست. این منطقه سنگ‌واره‌های آمونیتی دارد که از پیشینه تاریخی منطقه نشان دارد.

این قله در مسیر باد است و گاهی این باد خیلی شدید می‌شود؛ پس قبل از صعود وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.

وسایل و لوازم ضروری برای سفر به ییلاق للندیز | حتماً همراهتان باشد

عکس وسایل و لوازم ضروری برای سفر به ییلاق للندیز

  • بطری آب؛
  • عینک آفتابی؛
  • کرم ضدآفتاب؛
  • کفش پیاده‌روی؛
  • کوله‌پشتی مناسب؛
  • لباس گرم در فصل‌های سرد؛
  • کلاه نقاب‌دار برای روزهای آفتابی.

خطرات بازدید از ییلاق للندیز | مراقب خودتان باشید!

عکس بازدید از ییلاق للندیز

هر جایی که می‌روید، اگر جانب احتیاط را رعایت نکنید، خطری در آن گریبانتان را می‌گیرد. در منطقه للندیز هم در هوای بارانی، برفی یا مه‌آلود ممکن است مسیرتان را گم کنید. حواستان با جای پاهایتان هم باشد، مبادا پایتان بلغزد، مسیر قله را با احتیاط بالا بروید.

قله‌های نزدیک به ییلاق للندیز | قله‌هایی سربه‌فلک‌کشیده

ییلاق للندیز، دشتی است که نزدیک‌ترین قله به آن همان قله کله قندی است؛ اما اگر دلتان می‌خواهد به قله‌ها اطراف هم سری بزنید، چندتایی برای کوه‌نوردی هست:

  • خربو؛
  • دخون؛
  • گدوک؛
  • گرداب؛
  • تریشم؛
  • آیمانکوه.

بهترین رستوران‌ها در نزدیکی للندیز | غذاهایی لذیذ و خوش‌طعم

وقتی از طبیعت بکر شمال ایران صحبت می‌کنیم، توقعمان این است که با منطقه‌ای دست‌نخورده روبه‌رو بشویم؛ پس تعجبی ندارد که خود ییلاق للندیز امکانات زیادی نداشته باشد.

  • جاده

اگر برای وعده‌های غذایی چیزی برای خودتان آماده نکرده‌اید، در جاده فومن به ماسوله رستوران هست؛ اما در زمان اوج سفرها به‌خاطر شلوغی، کیفیتشان چنگی به دل نمی‌زند.

  • ماسوله

در بین جاهای دیدنی ماسوله هم چندتایی رستوران پیدا می‌شود. کاربرهای گوگل به رستوران برادران روحی و رستوران بامداد امتیاز بیشتری داده‌اند. امتحانش بماند با شما.

  • فومن

در فومن هم رستوران نمونه جوجه محلی شاید بهترین گزینه در دسترس باشد.

  • آب‌بر

متأسفانه رستوران معتبری در آب‌بر پیدا نکردیم. اگر شما رستوران خوبی می‌شناسید، در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

بهترین زمان سفر به ییلاق للندیز | اردیبهشت و خرداد

بهترین زمان سفر به ییلاق للندیز

ییلاق‌ها معمولاً در زمستان سرد و برف‌گیرند. عشایر هم در پاییز کم‌کم به‌سمت قشلاق کوچ می‌کنند؛ پس بهتر است سفر به ییلاق للندیز در زمستان را از فهرستتان خط بزنید. این منطقه در پاییز معمولاً پربارش است. للندیز در پاییز هم بارندگی دارد؛ اما کمتر از پاییزش. بهترین زمان سفر همان اردیبهشت و خرداد است که دشت و کوه تماشایی می‌شود.

ناپایداری‌های جوی را در هر چهار فصل ییلاق‌ها باید جدی گرفت؛ پس چه بهار انتخاب کنید و چه تابستان را، بهتر است گوش‌به‌زنگ هواشناسی باشید.

اقامت در ییلاق زیبا | تجربه‌ای به‌یادماندنی

  • چادر و کمپینگ

می‌توانید در تمام مسیر جاده فومن به ماسوله و در حاشیه رودخانه چادر بزنید و کمپ راه بیندازید. منتها حواستان باشد بارش‌های خطه شمال ایران خبر نمی‌کند. حتماً اخبار هواشناسی منطقه را دنبال کنید. امامزاده جعفر آب بر و تفرجگاه چشمه خانسر هم فضای جذابی برای کمپ و چادر دارد. اگر هم کمپ در ییلاق گرداب را انتخاب کنید، خاطره‌ای به‌یادماندنی می‌شود.

چند سالی هم هست که هر نَمی ممکن است به سیل تبدیل شود؛ پس کنار رودخانه شاید چندان هم مناسب نباشد.
  • خانه‌های روستایی

این روزها در هر روستایی خانه‌ای برای اجاره پیدا می‌شود. اگر قصد اقامت چند روزه با هزینه‌ای مناسب دارید، شاید بهتر است این یکی را امتحان کنید.

  • زائرسرا

هم در امامزاده هاشم و هم در عوف آب بر زائرسرا هست. می‌توانید چند روزی در زائرسراها اقامت کنید. شاید هم دلتان بخواهد در هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای منطقه ساکن شوید، در ماسوله امکان آن هم فراهم است.

مسیر دسترسی

هزینه بازدید:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان گیلان، جاده فومن به ماسوله، ۱۰کیلومتر مانده به ماسوله

ییلاق للندیز را باهم گشتیم؛ اما خواندن درباره‌اش کجا و تجربه‌اش کجا. اگر این منطقه را در فهرست سفرهایتان گذاشته‌اید، ره بال آسمان به هم‌سفری با شما می‌بالد. ما را هم با خودتان همراه کنید. اگر هم قبلاً این ییلاق زیبا را دیده‌اید، تجربه‌هایتان را برایمان در دیدگا‌ه‌ها بنویسید.

استان گیلان، جاده فومن به ماسوله، ۱۰کیلومتر مانده به ماسوله.

قهوه‌خانه و چشمه تنها امکانات این منطقه است.

کوله‌پشتی مناسب، کفش پیاده‌روی، عینک آفتابی، کلاه نقاب‌دار برای روزهای آفتابی، کرم ضدآفتاب، لباس گرم در فصل‌های سرد، بطری آب.

از دشت للندیز تا قله کله قندی حدود ۲ ساعتی پیاده راه در پیش است.

بهترین زمان سفر همان اردیبهشت و خرداد است که دشت و کوه تماشایی می‌شود.

5/5 (2 نظر)
1 نظر
  1. علی می گوید

    اگر ماسوله ای ها اجازه‌ی عبور از روستایشان را بدهند بعد از ماسوله بهشت گمشده ای به نام ماجولان می‌رسید.
    آیا تا به حال فکر کرده اید که در ماسوله چرا ماشين ها را به سمت پارکینگ هدایت می کنند و اجازه ادامه ی مسیر به گردشگران نمی دهند؟ و چشم گردشگران را از دیدن زیبایی های مسیر ماسوله به ماجولان محروم کرده اند.
    چون با دیدن این مسیر بهشتی کسی ماسوله را به حساب نمی آورد.
    این مسیر را فقط باید دید و تجربه کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.