درکش و تنگه هاور خراسان | تماشای جنگل، کوه و چشمه در یک قاب

2

روستای درکش یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق استان خراسان شمالی است که متأسفانه کمتر شناخته شده است. این روستا، با داشتن جنگل‌های متعدد (از جمله یگانه جنگل بلوط شرق ایران)، کوه‌ها، دره‌ها و چشمه‌ها، مناظری را به شما ارائه می‌دهد که هرجایی آن‌ها را نخواهید دید. کافی است وارد این روستا شوید؛ مناظر سرسبز را ببینید؛ بوی نان سنتی فتیر مسکه به مشامتان بخورد و مرال‌های نادر و زیبا را نوازش کنید؛ عاشق این منطقه می‌شوید.

علاوه‌ بر این، فرهنگ و بافت زندگی مردم منطقه، شما را جذب خود می‌کند. شاید الآن بخواهید با عجله بار خود را برای سفر ببندید؛ اما پیش از این کار، بهتر است بیشتر با این روستا آشنا شوید. زیباترین دیدنی‌ها، مسیر دسترسی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، و طبیعت منطقه بخشی از اطلاعاتی است که باید پیش از سفر بدانید. این مطلب را تا انتها ادامه دهید تا سفر خاطره‌انگیز و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

روستای درکش کجاست؟

تصویری از طبیعت درکش

روستای درکش در استان خراسان شمالی، در شمال شرق ایران و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. این روستا در شمال کوه‌های بلند آلاداغ و دره کنداب واقع شده است. خود روستا نیز درون دره‌ای در ارتفاع ۱۰۴۰متری از سطح دریا مستقر شده و رودخانه درکش نیز از وسط آن عبور می‌کند.

برای رسیدن به این روستا باید به مرکز شهرستان مانه و سملقان، شهر آشخانه بروید که ۷۰ کیلومتر با بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، فاصله دارد.

منطقه شکارممنوع درکش و هاور | این منطقه کجاست؟

منطقه شکارممنوع درکش و هاور در استان خراسان شمالی، نزدیک شهر آشخانه قرار گرفته است. تنگه هاور فاصله کمی از جاده آسیایی دارد و آب‌وهوای آن جنگلی، کوهستانی و معتدل است. جنگل‌های بی‌شمار این منطقه و رشته‌کوه آلاداغ، طبیعت بی‌نظیر و بکر آن را تشکیل داده‌اند.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه بسیار غنی بوده و هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

طبیعت درکش | روستایی در جوار سرسبزترین جنگل‌های بلوط

پوشش گیاهی روستا ساعت‌ها حرف برای گفتن دارد. قرارگیری روستا در جوار سرسبزترین جنگل‌های بلوط شرق ایران، با آبشارها و چشمه‌هایی زلال، طبیعتی کوهستانی و چشم‌نواز به آن بخشیده است. همچنین، وجود گیاهان دارویی بی‌شمار در منطقه باعث شده این روستا به داروخانه‌ای عظیم و طبیعی و غنی تبدیل شود.

این روستا، بیش از ۳۸۰ نوع گیاه دارویی دارد که ۷۹ نوع از آن‌ها کمیاب‌اند و ارزش والایی دارند. از جمله این گیاهان می‌توان به کاکوتی، گَوَن و آویشن اشاره کرد.

پوشش جانوری روستای درکش | منبعی غنی برای جانورشناسان

درکش علاوه بر پوشش گیاهی، منبعی غنی برای جانورشناسان محسوب می‌شود. این منطقه، محل زندگی حیوانات متعددی از جمله قوچ، گرگ، خرس، میش، خرس، خوک و پرندگانی مانند کرکس، شاهین، عقاب و کبک است. یکی از جذاب‌ترین حیوانات این منطقه مرال (گوزن قرمز) نام دارد. این گوزن شبگرد شاخ‌های بلند و باشکوهی دارد که در ابتدا مخملی و با گذر زمان، استخوانی می‌شوند.

مرال‌ها موجوداتی اجتماعی‌اند و تجربه جالبی را در رویارویی با گردشگران رقم می‌زنند.

دیدنی‌های روستای درکش چیست؟

خوشبختانه تعداد جاهای دیدنی درکش فراتر از حد تخیل است و هیچ‌وقت در این روستا حوصله‌تان سر نخواهد رفت.

  • جنگل‌ها | جنگل‌های زو، هیرکانی، هاورگوزنگ، و بلوط

علاقه‌مندان به جنگل‌نوردی می‌توانند از جنگل‌های متعدد این منطقه مانند جنگل زو، جنگل هیرکانی، جنگل هاورگوزنگ و جنگل‌های بلوط لذت ببرند. وسعت این جنگل‌ها به ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسد!

  • کوه‌ها | ارتفاعات رنگارنگ آلاداغ

گردشگران کوه‌نورد نیز می‌توانند سراغ ارتفاعات رنگارنگ آلاداغ بروند. بی‌شک، کوه‌نوردی در این کوه‌های هفت‌رنگ را هر جایی نمی‌توانید تجربه کنید. بخش زیادی از این کوه‌ها نیز از درختان مرتفع و سرسبز پوشیده شده است. ارتفاع برخی از قله‌های این رشته‌کوه، به ۲۸۰۰ متر از سطح دریا می‌رسند!

  • چشمه‌ها و رودها | چشمه‌های کندآب، کانی گوزگ، سردار، و گلزار

از کوه‌های درکش که خسته شدید، می‌توانید سراغ چشمه‌ها و رودهای آن بروید. چشمه کندآب، کانی گوزگ، چشمه سردار، چشمه گلزار، چشمه جنگلی ییلاق و رودخانه هاور، تعدادی از حیرت‌انگیزترین چشمه‌ها و رودهای این منطقه هستند.

  • آثار تاریخی | قزل‌قلعه و برج سبزعلی خان قراچورلو

درکش علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی خاصی هم دارد. قزل‌قلعه و برج سبزعلی خان قراچورلو، دو نمونه برجسته و شاهد قدمت تاریخی روستا هستند. قدمت برج سبزعلی خان قراچورلو، به بیش از یک قرن می‌رسد.

  • مجموعه تفریحی | باباببرخان، از جاذبه‌های تفریحی این روستا

مجموعه تفریحی روستا، باباببرخان، یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی این روستاست. این مجتمع، کنار رودخانه روستا و کوه‌های مه‌گرفته واقع شده است و بازدید از آن، تجربه فرح‌بخشی برای شما خواهد بود. البته برای اقامت در این مجموعه، باید پیش از سفر آن را رزرو کنید.

  • تنگه هاور | از محبوب‌ترین دیدنی‌های این منطقه

تنگه هاور یکی دیگر از محبوب‌ترین دیدنی‌های این منطقه است. این دره مکان مناسبی برای پیاده‌روی، عکاسی و گشت‌وگذار در طبیعت محسوب می‌شود. صعود به تنگه درکش و هاور یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر شما خواهد بود؛ پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به درکش و هاور | بهار و تابستان

درکش در بهار و تابستان زیباترین رنگ‌ها را به خود می‌گیرد. در این فصل‌ها، باغ‌های میوه و گیاهان دارویی به اوج شکوفایی خود می‌رسند و حیات وحش منطقه بیشترین فعالیت خود را به‌ نمایش می‌گذارد. همچنین، کشتی با چوخه جزو ورزش‌های محلی درکش است که می‌توانید در فصل بهار، به تماشای این ورزش بپردازید.

البته اگر با سرما مشکلی ندارید، فصل پاییز هم می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در این فصل، برگ‌های درختان زرد و سبز شده و تصاویر چشم‌نوازی را به‌ وجود می‌آورند.

اقامت در روستای درکش | تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و ناب

اگر بیش از ۱ روز قصد ماندن در درکش را دارید، بهتر است پیش از سفر به فکر انتخاب اقامتگاه مناسبی بیفتید. خوشبختانه، در روستای درکش و اطراف آن، اقامتگاه‌های متنوع و فراوانی وجود دارند که بیشتر آن‌ها از قیمت و امکانات رفاهی مناسبی برخوردارند. در ادامه، تعدادی از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه را بررسی می‌کنیم:

  • اقامتگاه بوم‌گردی چشمه چکاب

این اقامتگاه درکش امکانات رفاهی متعددی از جمله اینترنت رایگان، میز و صندلی، وسایل گرمایشی و سرمایشی، پارکینگ بدون سقف و کافی‌شاپ دارد. از مزیت‌های برجسته این اقامتگاه، می‌توان به آلاچیق‌هایش در محوطه سرسبز و فرح‌بخش آن اشاره کرد.

  • اقامتگاه بوم‌گردی کسری

این اقامتگاه تنگه هاور ۳ سوئیت و ۳۶ نفر ظرفیت دارد. در این اقامتگاه می‌توانید از امکانات متعددی مانند وسایل سرمایشی و گرمایشی، سرویس بهداشتی، حمام، اینترنت رایگان، آشپزخانه دارای یخچال و گاز، سوپرمارکت، پارکینگ و آلاچیق‌های زیبا بهره ببرید. مزیت جذاب این اقامتگاه این است که پذیرش کودکان زیر ۷ سال در آن رایگان است.

  • اقامتگاه بوم‌گردی کوهپایه

تصویری از اقامتگاه بوم‌گردی کوهپایه

اقامتگاه کوهپایه امکاناتی نظیر سیستم سرمایشی و گرمایشی، سرویس خواب کف‌خواب، پارکینگ بدون سقف و اینترنت رایگان را به مهمانان خود ارائه می‌دهد. جالب است بدانید این اقامتگاه درکش در ابتدا خانه‌ای قدیمی و شخصی بوده و پس از بازسازی، به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده است.

  • اقامتگاه بوم‌گردی چشمه بید

این اقامتگاه درکش نیز خانه‌ای قدیمی بوده که با بازسازی و مرمت، به‌شکل امروزی خود درآمده است. چشمه بید، ۲طبقه است که این طبقه‌ها، مجموعاً ۶۵ نفر ظرفیت دارند. چشمه بید امکانات رفاهی متعددی نظیر اینترنت رایگان، حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه مجزا و آلاچیق‌های حیاط اقامتگاه دارد.

دیدنی‌های نزدیک درکش | تماشایی و زیبا

در نزدیکی درکش جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارند که دست‌کمی از این روستا ندارند. از جاهای دیدنی مانه و سملقان گرفته، تا روستاها و مناطق اطراف آن‌ها هرکدام حرفی برای گفتن دارند. پیشنهاد می‌کنیم پس از پایان سفرتان در تنگه هاور، سراغ این دیدنی‌ها بروید. تعدادی از مشهورترین این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

  • قرخود؛
  • زو علیا؛
  • شیرآباد؛
  • کشانک؛
  • آبشار بیار؛
  • آتشکده اسپاخو.

مسیر دسترسی به این روستا

همان طور که از موقعیت درکش و تنگه هاور مشخص است، مسیر دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است. برای رسیدن به این روستا کافی است پس از رسیدن به بجنورد، به‌سمت آشخانه بروید. پس از پشت‌سرگذاشتن روستای کلاته زمان صوفی، نرسیده به جوزک، جاده‌ای فرعی را پیش بگیرید، تا به روستا برسید. فاصله درکش تا بجنورد ۷۰ کیلومتر و فاصله درکش تا آشخانه ۳۰ کیلومتر است.

مسافرانی که قصد حرکت از مشهد را دارند، باید بدانند که فاصله درکش تا مشهد ۳۴۴ کیلومتر است.
هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:خراسان شمالی، ٧٠کیلومتری بجنورد، ٣٠کیلومتری شهر آشخانه

در این مطلب، با ره بال آسمان هم‌سفر شدید و شگفتی‌های درکش و تنگه هاور را کشف کردید. علاوه‌ بر این، اطلاعات مهم منطقه را آموختید، تا سفری لذت‌بخش‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید. اکنون زمان آن رسیده باروبندیل خود را ببندید و سفرتان را به این طبیعت بکر و حیرت‌انگیز آغاز کنید. شما بیشتر برای بازدید از کدام بخش این منطقه هیجان دارید؟ فراموش نکنید اگر به این روستا سفر کردید، خاطرات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

این روستا، در ٣٠کیلومتری شهر آشخانه و ٧٠کیلومتری بجنورد، در خراسان شمالی قرار دارد.

بیش از ۳۸۰ نوع، که ۷۹ نوع آن نادر هستند.

زبان مردم روستا کردی و شغل بیشتر آن‌ها کشاورزی، دامداری و باغداری است.

4.8/5 (4 نظر)
2 نظرات
  1. رایان می گوید

    درکش روستای دیدنی و قشنگیه؛ اما یه بخشی از متن اشاره کردید که برای رفتن به درکش، باید به آشخانه و مانه و سملقان بریم! این درست نیست ها. اگه بخوایم از جاده مشهد به شمال آدرس بدیم، درکش بعد از آشخانه و در سمت چپ جاده (نرسیده به چمن بید) قرار داره.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم رایان عزیز برای توضیح مفیدتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.