پارک لاله تهران | پارک خاطره انگیز پایتخت

1

یکی از جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز شهر تهران، پارک لاله است. این جاذبه نوستالژیک سال‌هاست که توجه مخاطبین بسیاری ازجمله ساکنین تهران و گردشگران را به خود جلب کرده است. همچنین محل بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز آرام و مفرح است. پارک لاله خاطرات زیادی را در قلب خود جای داده‌است. فضای سبز، امکانات ویژه و جاذبه‌های دیدنی آن باعث شده تا بسیاری از افراد، آنجا را برای دیدارهای دوستانه خود انتخاب کنند. در این مقاله با ره بال آسمان همراه باشید؛ زیرا می‌خواهیم شما را با پارک زیبای لاله و امکانات گردشگری و تفریحی آن آشنا کنیم.

تاریخچه پارک لاله

شاید برایتان جالب باشد بدانید پارک لاله به درخواست فرح پهلوی، توسط یک باغبان فرانسوی طراحی و در سال ۱۳۴۵ افتتاح شد. در گذشته از این مکان برای اسب‌سواری و راهپیمایی نظامی استفاده می‌کردند؛ اما پس از تبدیل‌شدن به پارک، بسیاری از امکانات رفاهی نیز به آن اضافه شد. شگفت‌انگیز است اگر بدانید این پارک با عمر بیش از نیم قرن، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین پارک‌ های تهران است که هرروزه افراد زیادی اوقات فراقت خود را در آن سپری و در کنار چشمه‌ها و نهرهای موج‎دار پارک، عکس‌های به‌یادماندنی را ثبت می‌کنند.

چرا پارک لاله یکی از محبوب‌ترین جاذبه های دیدنی تهران است؟

در جواب به این سؤال می‌توان گفت:

  • پارک قدیمی لاله برای بسیاری از مردم یادآور خاطرات خوش است؛ به همین دلیل جو به‌یادماندنی آن هنوز هم برای مردم محبوب است؛
  • معماری زیبا و امکانات زیاد فراهم‌شده در این پارک می‌تواند لحظات شاد و سرگرم‌کننده‌ای ایجاد کند؛
  • با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌راحتی قابل دسترس است؛
  • وجود زمین بازی برای کودکان و پیست دوچرخه‌سواری یک روز تکرارنشدنی را برای شما رقم می‌زند؛
  • امکانات و وسایل ورزشی بسیار متنوعی مناسب سنین مختلف در سراسر پارک وجود دارد؛
  • پارک جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد؛
  • بازارچه لاله بسیار جذاب است و امکان خرید صنایع‌دستی را فراهم آورده است.

جاذبه‌های پارک لاله آنقدر زیاد است که می‌توان آن را به بوستانی سحرانگیز تشبیه کرد. با اطمینان می‌توانیم به شما بگوییم که نمونه‌اش را در هیچ کجای ایران نخواهید دید. درختان کهن‌سال، وسیع‌بودن، طراحی هنرمندانه و سرسبزی دل‌انگیزش باعث ایجاد اکوسیستمی منحصربه‌فرد شده که بسیار متفاوت‌تر از محیط کلان‌شهر تهران است.

امکانات

پارک لاله با عمر زیاد خود هنوز هم زیبایی‌اش را حفظ کرده و دارای امکانات بی‌شماری است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مسجد؛
  • کتابخانه؛
  • کانون پرورش فکری کودکان؛
  • زمین بسکتبال و والیبال؛
  • میزهای شطرنج؛

اگر اهل کتاب و کتاب‌خوانی هستید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید «اولین کتابخانه کودک ایران» در این پارک ساخته شده است. همچنین اولین «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» همزمان با افتتاح پارک لاله، به دستور فرح در این پارک تأسیس شد. اگر هم اهل ورزش هستید و به دنبال حریف قدر می‌گردید؛ عصرهای بهار و تابستان و پاییز سری به این پارک بزنید.

گونه های گیاهی

بوستان لاله

پارک لاله با مساحت حدود 330,538 مترمربع، درختان و گیاهان متنوعی را پوشش می‌دهد. پوشش گیاهی این منطقه شامل چنار، اقاقیا، سرو و بلوط است که فضای دلنشین و آرامش‌بخشی را به دور از هیاهوی شهر تهران برای گردشگران به ارمغان آورده است. پوشش گیاهی متنوع، زیبا و چشم‌نواز پارک باعث شده است تا فضای مناسبی برای انجام ورزش صبحگاهی باشد.

جاذبه های پارک لاله

در گوشه غربی پارک لاله مجسمه‌های نفیسی از مشاهیری چون خیام و ابوریحان بیرونی نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که موزه هنرهای معاصر تهران در قسمت غربی پارک واقع شده است و موزه فرش ایران نیز در قسمت شمالی قرار دارد. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های پارک لاله، چشمه‌ای است که در وسط پارک قرار دارد و زیبایی این پارک را دو چندان می‌کند. در قسمت شمالی پارک نیز فواره‌ها و نهرهای مارپیچ‌مانند وجود دارد. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را بیشتر معرفی کرده‌ایم:

1. مجسمه های پارک لاله

تندیس و مجسمه‌های مختلفی در اطراف پارک به نمایش گذاشته شده است که ازجمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به مجسمه ابوریحان بیرونی و خیام نیشابوری اشاره کرد:

  • مجسمه ابوریحان بیرونی

مجسمه ابوریحان بیرونی اینطور ساخته شده که گویی منظومه شمسی را در دست گرفته و به سیاره‌ها می‌نگرد. این مجسمه توسط استاد مددی از سنگ و برنز ساخته شده و در سال ۱۳۷۳ در پارک قرار گرفته است. مجسمه ابوریجان بیرونی نخستین مجسمه بزرگی بود که پس از انقلاب توسط شهرداری سفارش ساخت آن داده شد. ارتفاع این مجسمه در حدود 4.5 متر و ساخت آن نیز یک سال و نیم زمان برده است. محوری که در بالای دست مجسمه ابوریحان دیده می‌شود، نشانگر تأثیر این دانشمند بزرگ بر علم نجوم است.

  • مجسمه خیام

مجسمه خیام در پارک لاله تهران

شاهکار هنری دیگر به‌نمایش گذاشته‌شده در پارک لاله، مجسمه شاعر و رباعی‌سرای برجسته کشور، یعنی خیام نیشابوری است که در سال ۱۳۵۴ به سفارش انجمن ملی هنر در ایتالیا ساخته شده است. سازنده این اثر مشهور، مجسمه‌ساز مشهور ابوالحسن صدیقی است. این مجسمه بارها آسیب جدی دیده است؛ ولی درنهایت توسط فریدون صدیقی در زمان حضور در پارک احیاء شده است.

2. نگارخانه لاله

نگارخانه لالهگالری هنر لاله نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی پارک لاله است. آثار هنرمندان مشهور ایتالیایی در این نگارخانه وجود دارد. هرساله با توجه به استقبال زیاد علاقه‌مندان و به‌منظور بسترسازی و معرفی تجربیات و تحولات هنری، مسئولان این پارک اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کنند.

3. ساعت آفتابی

ساعت آفتابی

ساعت آفتابی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی پارک لاله است که زمان را نشان می‌دهد و از نظر علم نجوم و اخترشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

4. موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر در پارک لاله تهرانموزه هنرهای معاصر تهران با کوشش و پیگیری فرح پهلوی در قسمت غربی پارک لاله افتتاح شده است. در این مجموعه آثار هنری مدرن و شاخص هنرمندانی مانند پیکاسو، گوگن، رنوار و پولاک وجود دارد. هیچ کس تاکنون ارزش واقعی آثار گران‌بهای موزه را محاسبه نکرده است؛ اما گفته می‌شود بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارند. همچنین یک نمایشگاه موقت هم در این موزه برگزار می‌شود که بیشتر آثار هنرمندان ایرانی در آن به نمایش گذاشته می‌شود. با بازدید از موزه هنرهای معاصر ایران در پارک لاله، این فرصت را دارید که یکی از باارزش‌ترین مجموعه‌های هنر مدرن غربی را ببینید.

5. موزه فرش

همه ما این موضوع را می‌دانیم که ایرانیان در همه دوران، ذوق و سلیقه ستودنی داشته‌اند. هنر قالی‌بافی در ایران به هزاره پنجم (پیش از میلاد) برمی‌گردد. در موزه فرش می‌توانید انواع فرش گران‌بها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف ببینید و همچنین از دیدن معماری موزه نیز به وجد درآیید. اگر به بنای موزه فرش دقت کنید، می‌بینید که نمای آن مانند یک فرش غول‌پیکر به‌نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این موزه بروید اگر دوستدار فرهنگ و هنر هستید و می‌خواهید در رابطه با فرش و تاریخچه آن اطلاعات تخصصی گیرتان بیاید.

6. بازارچه

در این پارک، بازارچه کوچکی به نام «بازارچه پارک لاله» نیز وجود دارد که فروشگاه‌های سنتی بسیاری مشغول به فروش صنایع دستی در آن هستند. ناگفته نماند که شما می‌توانید برخی از نیازهای روزمره خود ازجمله مواد غذایی، سبزیجات، پوشاک و … را از این بازارچه خریداری کنید. همچنین چندین فست فود و یک چای‌خانه سنتی وجود دارد که می‌توانید برای استراحت بعد از بازارگردی روی آن‌ها حساب کنید.

مسیر دسترسی

آدرس: خیابان کارگر شمالی،‌ تقاطع بلوار کشاورز

آسان‌ترین راه دسترسی به پارک لاله از طریق خط مترو است. باید در ایستگاه میدان انقلاب پیاده شوید، سپس با تاکسی یا حتی پیاده خودتان را به این پارک برسانید. مسیر دسترسی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با تاکسی از میدان فاطمی، میدان ولیعصر و میدان هفت تیر به ورودی‌های مختلف پارک لاله بروید.

به پیشنهاد ره بال آسمان حتماً در فصل پاییز از پارک لاله دیدن کنید. رقص بی‌نظیر برگ‌ها در این فصل و همچنین نورپردازی هنرمندانه، جلوه‌های زیباتری از این بوستان زیبا را برای شما عزیزان به نمایش می‌گذارد.

5/5 (3 نظر)
1 نظر
  1. vahid babaei می گوید

    برای گردش کوتاه و قدم زندن مناسبه نزدیک موزه معاصر هم هست میتونید دیدن کنید ازش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.