دریاچه چورت ساری | طبیعت خیالی مازندران

3

استان مازندران طبیعتی تماشایی دارد و بخش بزرگی از جغرافیای شمالی ایران را به سرزمینی جادویی تبدیل کرده است. در این استان چشمتان به رنگ سبز درختان وابسته می‌شود و سبزینگی و طراوت، ویژگی مشترک شهرها و روستاهای این استان است. در میان این همه زیبایی، در پناه طبیعت جنگلی، دریاچه‌ای منحصربه‌فرد خواهید دید که با نام دریاچه چورت شناخته می‌شود. این دریاچه یک مقصد بهشتی برای طبیعت‌گردی و کوله‌گردی است. در این سفر قصد داریم از این دریاچه خاص مازندران برای شما بگوییم و در میان آرامش درختان و سکوت دریاچه، لذت طبیعت‌گردی را لمس کنیم. با ره بال آسمان تا پایان این مطلب همسفر شوید.

از دریاچه چورت بیشتر بدانیم

«میانشه» نام دیگر دریاچه چورت است و از آن با عنوان «خواهرخوانده دریای خزر» نیز یاد می‌شود. دریاچه میانشه در مسیر ساری و کیاسر و در بخش چهاردانگه ساری جا خوش کرده است. چشمه‌های پلکانی باداب سورت ساری در ۸۸ کیلومتری شرق آن واقع شده است. به دلیل همسایگی دریاچه با روستای چورت، هر دو نامی مشترک دارند. مهم‌ترین ویژگی دریاچه چورت، ماهیت آن است که برخلاف بسیاری از دریاچه‌ های ایران در مناطق شمالی، حاصل ایجاد سد خاکی نیست و به دست طبیعت خلق شده است. عمر این دریاچه طبیعی کمتر از صد سال است و گفته می‌شود که حاصل یک زلزله و تغییر پوسته زمین در منطقه بوده است. سال ۱۳۱۸ زلزله‌ای در منطقه کنونی این دریاچه رخ می‌دهد و در اثر تغییر شکست‌های ایجاد شده، مسیر آب چشمه در این منطقه مسدود و تجمع آب منجر به پیدایش دریاچه می‌شود.

وسعت دریاچه چورت به ۲٫۵ هکتار می‌رسد. با توجه به اینکه چورت در درون دره‌ای سرسبز و جنگلی پدید آمده، درختان بسیاری را با خود به زیر آب برده است. امروزه تنه نصفه‌ونیمه این درختان در روزهایی که سطح آب دریاچه کاهش پیدا می‌کند، سر از آب بیرون می‌آورند و زیبایی خواهرخوانده خزر را دوچندان می‌کنند. اگر از بالا به این دریاچه نگاه کنید، شمایل نامنظم هندسی دارد و می‌توان تا حدودی آن را شبیه به بیضی دانست. در فصول بارش، این دریاچه عمیق و پرآب است و بیش از هر زمانی دیدنی‌تر می‌شود.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ساری، روی لینک زیر کلیک کنید:

زیبایی‌های دریاچه چورت

زیبایی‌های دریاچه چورت

دریاچه میانشه در دل جنگل با چشم‌اندازی فوق‌العاده واقع شده است، اما این تمام ماجرا نیست. آرامش و سکوت از ویژگی‌های مهم این دریاچه و از عوامل زیبایی کم‌نظیر آن در میان جاهای دیدنی اطراف ساری محسوب می‌شود. در ساحل دریاچه می‌توانید ساعت‌ها بنشینید، به منظره خوش‌رنگ روبه‌رو چشم بدوزید و در آرامش غرق شوید. شما در یکی از مناطق دنج ساری، در پناه حصار درختان خوش‌قدوقامت و دیوارهای بلند کوهستانی هستید. جایی که می‌توانید تمام دغدغه‌های زندگی شهری را فراموش کنید، تنها صدای پرندگان را بشنوید و آرامش را از سطح بی‌تلاطم دریاچه بیاموزید.

ماهیگیری در چورت

تمام این زیبایی می‌تواند با شیطنت تنه‌های بیرون‌زده درختان دیدنی‌تر شود. با کاهش سطح آب، این تنه‌ها بستر دریاچه چورت را به با چیدمانی نامنظم می‌پوشانند. تصور کنید که این بستر پوشیده شده از درختان نیمه‌جان، با هوای مه‌آلود و ابری کوهستانی همراه شود. تماشای چنین فضای رازآلودی هر طبیعت‌گردی را شیفته ماجراجویی در این منطقه جنگلی و کوهستانی می‌کند.

خوش‌گذرانی‌های دریاچه

این دریاچه هم مثل سایر پدیده‌های طبعیت، علاوه بر لذت از زیبایی، فرصتی برای تفریح و سرگرمی به‌وجود می‌آورد. در این آبگیر جنگلی می‌توانید قایق‌سواری را تجربه کنید تا انتهای آن پارو بزنید و در پناه سبزینگی درختان، ماجراجویی کنید و از هوای ناب لذت ببرید. ناگفته نماند که خودتان باید قایق همراه داشته باشید یا از طریق محلی‌ها و روستایی‌ها تهیه کنید. زیرا در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی و تفریحی برای کرایه قایق وجود ندارد.

در چورت ماهی هم پیدا می‌شود و به گفته بعضی از افراد، این ماهی توسط مردم به دریاچه اضافه شده است. البته عده‌ای دیگر از محلی‌ها هم معتقدند این ماهی‌ها حاصل رها شدن تخم‌هایی هستند که در میان پرهای پرندگان سطح دریاچه بوده‌اند و در آب رها شده‌اند. این ماهی‌ها به هر طریقی به چورت آمده باشند، برای شما که عاشق ماهگیری هستید، تفاوتی نمی‌کند. هنگام سفر به دریاچه، وسایل این سرگرمی آرامش‌بخش را فراموش نکنید.

زیبایی دریاچه از مسیر آن شروع می‌شود

یکی از جذابیت‌های اصلی سفر، ماجراجویی در مسیر منتهی به مقصد است. دریاچه میانشه هم یکی از زیباترین مسیرها را به خود اختصاص داده و هر گردشگری با سفر به این منطقه، شانس این را خواهد داشت که ماجراجویی را پیش از رسیدن به مقصد آغاز کند. با سفر به دریاچه چورت شما وارد مسیری سبزرنگ خواهید شد و صف متنوعی از درختان کوهستانی شما را تا رسیدن به مقصد همراهی می‌کنند. ریه‌هایتان را به تنفس در این هوای پر اکسیژن دعوت کنید و برای ساعاتی رانندگی در خیابان‌های شلوغ شهری را از یاد ببرید. در این مسیر خوش‌رنگ‌ولعاب و پر دار و درخت برانید تا به روستای چورت برسید. روستای چورت در فاصله ۱۰ کیلومتری دریاچه هم‌نام خودش واقع شده است و مسافران بعد از گذر از مسیر زیبایی به این روستای بکر و خوش‌آب‌وهوا می‌رسند. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از راهی شدن به سمت دریاچه، گشتی در این روستا بزنید و از تماشای زیبایی سادگی لذت ببرید.

مسیر اصلی دریاچه بعد از گذر از این روستا شروع می‌شود. در این مسیر کاملا خاکی و بکر، با خودروی معمولی به سختی می‌توانید پیش بروید. اگر اهل پیاده‌روی‌های طولانی در طبیعت هستید، این مسیر جنگلی بهشت شما خواهد بود و از ماجراجویی در فراز و نشیب آن لذت خواهید برد. در جاده خاکی منتهی به دریاچه چورت که از روستا آغاز می‌شود، از عطر پونه و آویشن سرمست خواهید شد.

آدرنالینِ آفرود سواری یا آرامشِ پیاده روی؟

همان‌طور که گفتیم رانندگی با خودروی معمولی در مسیر ناهموار این جاده خاکی کمی سخت است و در روزهای بارانی غیرممکن می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با خودروهای آفرود مسیرتان را ادامه دهید تا یکی دیگر از تفریح‌های جذاب چورت را تجربه کنید. فرقی نمی‌کند که پیاده یا با خودروهای آفرود پیش بروید، به هر حال گذر از این مسیر ۱۰ کیلومتری را با لذت همراه است. با این تقاوت که با پیاده‌روی به دنیای سبز و بکر طبیعت دعوت می‌شوید و با آفرودسواری از گردش آدرنالین در خون لذت خواهید برد. اگر امکان پیاده‌روی یا آفرودسواری نداشتید، مسافر وسیله نقلیه رانندگان محلی شوید. فراموش نکنید که در هوای بارانی ادامه دادن مسیر خاکی دریاچه با خودروی معمولی ممکن نیست.

آشنایی با روستای چورت

روستای بکر و جنگلی چورت در منطقه چهاردانگه در شهرستان ساری واقع شده است و در تقسیم‌بندی‌ها مشمول بخش گرماب می‌شود. این روستا در مسیر دریاچه هم‌نام خودش واقع شده است و زیبایی آن کم از خواهرخوانده خزر نیست. بسیاری از افرادی که به قصد خوش‌گذرانی در طبیعت جنگلی، راهی دریاچه می‌شوند، شب را در این روستا صبح می‌کنند. در این روستا خانه‌های محلی و اقامتگاه‌هایی مخصوص برای مسافران دریاچه فراهم شده است و اهالی مهربان چورت، در فضای بکر روستایی از گردشگران پذیرایی می‌کنند. البته ناگفته نماند یکی از جذابیت‌های ناب سفر به دریاچه، چادر زدن در اطراف آن و گذران شب در پناه جنگل و آسمان صاف و پر ستاره‌اش است.

پیش از رسیدن به دریاچه بهتر است لوازم ضروری خود را از روستا تهیه کنید و بعد راهی شوید. در اطراف دریاچه امکاناتی وجود ندارد و تنها در بعضی از ایام سال همچون نوروز، بازارهای محلی و فصلی را در اطراف دریاچه خواهید دید. علاوه بر اقامتگاه، مسجد، رستوران، سرویس بهداشتی و… از امکانات رفاهی روستا است که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

حال‌وهوای دریاچه چورت در تمام فصول سال

زیبایی های دریاچه چورت

دریاچه چورت در تمام فصول سال زیباست و تصویری کارت پستالی روبه‌روتان به نمایش می‌گذارد. بهار چورت با قبای سبزپوشش و هوای پر اکسیژنش، حس زندگی را به وجودتان منتقل می‌کند. باران‌های لطیف و دانه ریز خاص بهار که روی سطح دریاچه می‌بارد، زیبایی قاب بهاری این پدیده جنگلی را کامل می‌کند. اما تابستان چورت هم تماشایی است و اگر به‌دنبال آن هستید که منظره‌ای وهم‌آلود از تنه‌های درختان روی سطح آب ببینید؛ تابستان زمان خوبی است. کاهش سطح آب سبب می‌شود این تنه‌ها سر از آب بیرون آورند. پاییز هزار رنگ شاعرانه‌ترین چهره دریاچه را به شما نشان می‌دهد و در زمستان سفیدپوش هم چورت تماشایی است و نمایی متفاوت و زیبا دارد. اما زمستان به دلیل شرایط جوی امکان تردد بسیار مشکل خواهد بود و تنها طبیعت‌گردهای حرفه‌ای قادر به سفر هستند.

چگونه به دریاچه چورت برویم؟

آدرس:  استان مازندران، حدفاصل ساری و کیاسر، 10 کیلومتری روستای چورت

برای رفتن به دریاچه چورت می‌توانید از جنوب شرق ساری راهی شوید و به سمت کیاسر برانید. اما پیش از رسیدن به کیاسر، بعد از آنکه نزدیک به ۴۵ کیلومتر راندید، به دوراهی می‌رسید. این نقطه در 23 کیلومتری کیاسر واقع شده است و یک جهت آن به چورت و جهت دیگر به کیاسر می‌رسد. از دو راهی تا روستای چورت، ۱۴ کیلومتر راه پیش رو دارید. بعد از رسیدن به روستای چورت، مهیج‌ترین قسمت سفر شروع می‌شود. باید ۱۰ کیلومتر در جاده بکر جنگلی پیش بروید تا به دریاچه میانشه برسید. پشت سر گذاشتن این مسیر بهشتی با پای پیاده، به شما شانس ۲ ساعت لذت از جنگل‌نوردی را می‌دهد. رانندگی با اتومبیل معمولی در این مسیر خاکی مشکل است و بهتر است با آفرود یا وسایل نقلیه افراد محلی به این دریاچه بروید.

چند تجربه که برایتان مفید خواهد بود

  • پرس‌وجوی دقیق مسیر از افراد محلی بسیار کمکتان خواهد کرد. همچنین تا زمانی که به اینترنت دسترسی دارید، از راهنمایی گوگل مپ غافل نشوید.
  • فراموش نکنید که اینترنت و خطوط مخابرات تلفن همراه در حوالی دریاچه بسیار ضعیف هستند. قطع شدن نت و خطوط همراه، هشداری است که پیش از رسیدن، نگاهی به گوگل مپ داشته باشید و تماس‌های تلفنی مهم را برقرار کنید.
  • اگر به قصد کمپینگ به دریاچه چورت سفر کرده‌اید، حتما لوازم ضروری را از دیگر روستاها و شهرهای مسیر تهیه کنید. در اطراف دریاچه محلی برای تهیه این وسایل وجود ندارد.
  • در صورت گذران شب در اطراف دریاچه، با تیمی حرفه‌ای همسفر شوید و مراقب سرمای شب باشید.
  • از لوازم مهم این سبک از طبیعت‌گردی، پوشیدن یک کفش مناسب برای جنگل‌نوردی است.
  • پیش از راهی شدن در مسیر این دریاچه، از شرایط جوی مطلع باشید.
  • هرگز در این دریاچه شنا نکنید. تنه‌های درختانی که در آب پنهان شده‌اند و دیگر گیاهانی که در این بستر به زیر آب رفته‌اند، می‌تواند در هنگام شنا بسیار خطرناک باشد.

در آخر

سفر به دریاچه چورت یکی از اتفاق‌های شیرین در زندگی است و تجربه‌ای ناب برای طبیعت‌گردها محسوب می‌شود. اگر شیفته سبک کمپینگ و سفرهای گروهی هستید، چورت مقصد جذابی برایتان خواهد بود. این دریاچه سوژه فوق‌العاده‌ای برای عکاسی است. بنابراین مجهز به این منطقه سفر کنید.

بعد از ماجراجویی‌هایتان در منطقه بکر جنگلی، مشتاق خواندن تجربه‌های شما در پایان این مطلب هستیم.

5/5 (4 نظر)
3 نظرات
  1. سینا می گوید

    واقعا جای زیبایی هست این دریاچه چورت / پاییزش فوق العادس بین درختان همه رنگی رو میتونی ببینی فقط راهش شاید اذیت کننده باشه ولی قطعا ارزشش رو داره

  2. Abolfazl می گوید

    درود.چه نوع ماهی در این دریاچه هست؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. گویا تنوع ماهی در این دریاچه زیاده و به همین دلیل خیلی‌ها برای ماهیگیری به اونج سفر می‌کنن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.