تالاب لپو پلنگان مازندران | میزبان خوب و مهربان پرندگان مهاجر

1

شمال ایران و به‌خصوص استان مازندران از مقصدهای محبوب سفرها هستند. شاید فکر کنید که دریای خزر تنها جاذبه شمال کشور باشد؛ اما تالاب‌ها و جنگل‌های متعدد شما را در سفرتان بیکار نمی‌گذارند. در این مقاله می‌خواهیم با تالاب لپو پلنگان در حاشیه دریای خزر آشنا شویم. جایی که اسمش کمتر به گوشتان خورده است؛ اما نباید از دستش بدهید.

تالاب لپو و پلنگان کجاست؟

تالاب‌های لپو و پلنگان در اصل، مجموعه ۳ تالاب هستند. تالاب لپو، شیرخان لپو و پلنگان زاغمرز این ۳ تالاب هستند. فاصله این تالاب‌ها تا دریای خزر حدود ۵۰۰ متر است و در استان مازندران و شمال منطقه زاغمرز قرار دارند.

آشنایی با تالاب لپو و پلنگان

به نظر می‌رسد که این تالاب‌ها به علت فاصله کمشان از دریا، زمانی جزو دریا بوده‌اند. تالاب‌ها در فصل تابستان میزبان مسافران برای قایق‌رانی و در زمستان نیز میزبان پرندگان مهاجر هستند. منظره تالاب‌ها در زمستان با جمعیت انبوه پرندگان مهاجری مثل فلامینگو، قو و قره‌غاز دیدنی می‌شود.

جاذبه های گردشگری تالاب لپو و پلنگان

همه‌چیز در این منطقه دست به دست هم داده‌اند که یکی از بهترین جاهای دیدنی نکا شود. مسیر دسترسی مناسب به تالاب‌ها، آب و هوای مناسب و عدم رطوبت و منظره‌های زیبایی که در هر فصل دارد،‌ آن را به یک دیدنی محبوب بدل کرده است. اگر در تابستان به این تالاب‌ها سر بزنید،‌ از طبیعت مرداب و لذت قایق‌سواری بهره‌مند می‌شوید. اگر هم عاشق سرما و پرنده نگری هستید، زمستان یا پاییز به تالاب بروید. در این فصل‌ها پرندگان مهاجر را می‌بینید که برای گذران یک زمستان متفاوت به این دریاچه پناه آورده‌اند. حواستان باشد که به این پرندگان آسیبی وارد نکنید.

فاصله تالاب تا دریا زیاد نیست، چیزی حدود ۵۰۰ متر تا ۱ کیلومتر. اگر بعد از قایق‌رانی‌تان هوس آب‌تنی به سرتان زد با کمی رانندگی، به دریا و ساحل زیبای خزر می‌رسید. خود تالاب هم به تنهایی می‌تواند وقت شما را پر کند. با قایق به دل تالاب بروید و از طبیعت شگفت‌انگیز مرداب‌ها لذت ببرید. در فصل زمستان هم حواستان باشد خیلی سر و صدا نکنید؛ زیرا پرندگان مهاجری که برای دیدنشان آمده‌اید حضور شما را حس می‌کنند و به سمت دیگری پرواز خواهند کرد.

بهترین زمان بازدید از تالاب لپو پلنگان

بهترین ویژگی تالاب‌ها این است که در هیچ فصلی شما را ناامید نمی‌کنند. زمان مناسب بازدید از تالاب کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد. اگر از سرمای هوا لذت می‌برید، نترسید و زمستان به دیدن این تالاب بروید. خودمانیم، ساحل دریا و هتل‌ها هم در زمستان خلوت‌تر و ارزان‌تر هستند. می‌توانید با خیال راحت به تماشای پرندگان بپردازید و یا بدون مزاحمت کنار ساحل قدم بزنید. علاوه بر ساحل و تالاب، می‌توانید به شهر نکا هم سر بزنید. تابستان‌ها هم اگر به دیدن تالاب بروید، قایق‌ران‌ها منتظر شما هستند تا گوشه‌گوشه تالاب را به شما نشان دهند. ما به شما اطمینان می‌دهیم که هر زمان از سال که به این جور جاها بروید، از دیدنشان پشیمان نمی‌شوید.

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب لپو و پلنگان

همان طور که پیشتر گفتیم، تالاب‌ها در استان مازندران قرار دارند. استان مازندران هم یکی از بهترین شهرهای شمال ایران است که بتوانید تمام جذابیت‌های شمال را یکجا ببینید. مازندران شهرهای زیادی دارد که هرکدام به اندازه یک سفر جداگانه می‌توانند سرگرمتان کنند. برای مثال از جاهای دیدنی بهشهر می‌توانید به باغ تاریخی عباس آباد،‌ غار باستانی هوتو کمربند یا سایت موزه گوهرتپه سر بزنید. اگر از ارتفاع و حضور در جنگل‌های سرسبز و مرتفع لذت می‌برید، به رامسر بروید و سوار تله کابین آن بشوید. در رامسر علاوه بر جاذبه های طبیعی، دیدنی‌های تاریخی هم پیدا می‌شود. کاخ مرمر رامسر از دیدنی‌های تاریخی رامسر است که تاریخ و طبیعت را به هم پیوند زده. این عمارت باشکوه در باغی سرسبز و نزدیک به دریا هر مسافری را ساعت‌ها سرگرم می‌کند.

خلاصه اینکه در این مسافرت سرتان بی‌کلاه نمی‌ماند. فقط با کمی رانندگی در مازندران می‌توانید به دیدنی‌های متنوعی برسید که اصلاً ندانید باید از کدام یکی شروع کنید.

نکات مهم و اطلاعات بازدید از تالاب لپو و پلنگان

این تالاب‌ها یک مکان عمومی برای بازدید همه مسافران هستند؛ بنابراین نگران موضوع خاصی نباشید. اگر قصد قایق‌سواری دارید،‌ مردم محل آنجا این خدمات را برای شما فراهم آورده‌اند. اگر قصد ماهیگیری دارید، با خودتان تجهیزات لازم را ببرید.

مسیر دسترسی به تالاب لپو پلنگان

برای رسیدن به تالاب لپو پلنگان باید به استان مازندران بروید. تالاب لپو در غرب تالاب میانکاله و شرق نیروگاه نکا قرار گرفته است. بعد از رسیدن به مازندران، به سمت نیروگاه نکا بروید و در ادامه مسیر، محل دقیق تالاب‌ها را از مردم محلی بپرسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، 500 متری دریای خزر

شمال ایران از شهرهای بی‌نظیری تشکیل شده است و هرکدام دیدنی‌های منحصربه‌فردی دارند. ما در ره بال آسمان سعی داریم مکان‌هایی را به شما معرفی کنیم که کمتر اسمشان را شنیده‌اید. تالاب لپو و پلنگان یکی از زیباترین تالاب‌های شمال است که حتماً باید به آن سر بزنید.

این تالاب در استان مازندران قرار دارد.

مسیر دسترسی به تالاب بسیار ساده و مساعد است. اگر با خودروی شخصی می‌روید،‌ نگران این موضوع نباشید.

تالاب در همه فصول برای بازدید مسافران باز است.

قایق‌سواری و بازدید از مرداب، امکانات گردشگری تالاب هستند.

فاصله تالاب تا دریا حدود ۵۰۰ متر الی ۱ کیلومتر است.

5/5 (3 نظر)
1 نظر
  1. میثم می گوید

    جاذبه های گردشگری شمال ایران انقدر به هم نزدیک هستن که آدم گاهی نمی‌تونه تفکیکشون کنه. من زاغمرز و اطرافش رو گشتم؛ اما تا حالا اسم پلنگان به گوشم نخورده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.