جاهای دیدنی رامسر | عروس شهرهای شمال ایران

0

ترکیب زیبایی که جنگل و دریا در کنار هم می‌سازند، تصویر چشم‌نواز و دل‌فریبی است که دیدنش همه را به وجد می‌آورد. اگر دنبال کسب آرامش هستید و دلتان سفری می‌خواهد که همه زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را در کنار هم داشته باشد، رامسر را انتخاب کنید. جاهای دیدنی رامسر و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن آنقدر متنوع و زیباست که سفر شما را به یک خاطره بسیار خوش تبدیل می‌کند. ما هم امروز در ره بال آسمان قصد داریم به این شهر سفر کنیم.

رامسر کجاست؟

برای اینکه دقیق‌تر بدانید رامسر کجاست، نگاهی به نقشه ایران می‌اندازیم. رامسر آخرین شهر غرب مازندران است. این شهر زیبا از شرق به شیرود، از سمت غرب به شهر چابکسر و دهستان اوشیان گیلان، از جنوب غرب به روستای گرسماسر، از جنوب به کوه‌های البرز و از شمال به دریای مازندران می‌رسد.

آب و هوای رامسر | شرجی و مرطوب

هوای رامسر به دلیل نزدیکی به دریا، شرجی و مرطوب است. شاید دمای هوا زیاد نباشد؛ اما به خاطر رطوبت زیاد، بیشتر از قبل عرق می‌کنید. در بهارهای بارانی به‌خصوص در اردیبهشت‌ماه، همه جا سرسبز و پر از گل و گیاه است. گاهی در اوایل بهار در ارتفاعات شاهد مهِ دل‌انگیزی خواهید بود. تابستان‌ها هوا گرم و مرطوب است؛ اما اگر در تابستان و یک روز گرم به عروس شهرهای شمال سفر کرده‌اید، باز هم انتظار بارش باران را داشته باشید؛ چون رامسر دومین شهر پرباران کشور است. اغلب روزهای پاییز بارانی است که در کنار زمستان‌های کم‌برف، تنوع آب‌وهوا را در این منطقه تکمیل می‌کنند.

پوشش گیاهی | سرسبز و چشم‌نواز

رامسر به واسطه آب‌وهوای خوب و خاک مرغوب در همه طول عمرش سرسبز و پوشیده از گونه‌‌های مختلف گیاهی بوده است. عمده محصولات کشاورزی و باغداری این شهر چای، برنج و مرکبات است و درختان ارس، ازگیل، شاه بلوط، فندق و… در مناطق جنگلی دیده می‌شود. گل‌گاوزبان یکی از گیاهانی است که در ارتفاعات اطراف رامسر به‌خصوص در ییلاق جنت رودبار، در ۴۰کیلومتری رامسر، به‌فراوانی یافت می‌شود.

پوشش جانوری | متنوع، اما گاهی خطرناک

بیشتر شهرهای شمال ایران، محل زندگی حیواناتی مثل گراز، شغال، خرس و روباه است. پس حتی اگر از سیاهی شب و هوای مه‌آلود و جنگل انبوه نمی‌ترسید، به دلیل وجود حیوانات وحشی و حشرات گزنده، به برپایی چادر و اقامت شبانه در جنگل بدون داشتن راهنما فکر نکنید.

رامسر با داشتن جنگل‌های انبوه، کوهستان‌ها و طبیعت بکرتر تنوع بیشتری از جانداران را در خود جای داده است. البته جانورانی مثل گرگ، بز کوهی، میش، قوچ، شوکا و پلنگ در خطر انقراض قرار دارد. متأسفانه نسل ببر وحشی و بی‌نظیر مازندران که روزگاری در این جنگل می‌زیسته از بین رفته است.

جاهای دیدنی طبیعی رامسر | زیبای بی‌پایان

در هر نقطه از این شهر که باشید اگر روی بلندی بایستید، در یک طرف شهر دریا و در طرف دیگر جنگل و کوه را خواهید دید. کمتر شهری در جهان نمای کاملی از هر دوی این مناظر زیبا را در کنار هم به شما خواهد داد. جاذبه‌های طبیعی این شهر شامل آب گرم، آبشار، غار، جنگل، کوهستان و ییلاق‌های زیبا است.

چشمه های آب گرم

چشمه های آب گرم در نزدیکی ساحل دریای مازندران و همینطور وان‌ها و استخرهای آب گرم در کتالم و آب گرم سادات محله که در ۵کیلومتری رامسر قرار دارد؛ علاوه بر منظره زیبایی که در این منطقه ایجاد می‌کند، برای درمان بسیاری از بیماری‌‌های پوستی و دردهای مفصلی مثل روماتیسم مفید است. گردشگران زیادی از این مکان‌ها بازدید می‌کنند. دمای بزرگ‌ترین چشمه آب گرم (شماره یک) ۴۲ درجه سانتی‌گراد است.

آبشارها

به دلیل پرباران‌بودن و وجود کوه‌های پربرف، آبشارهای متنوعی در لیست جاهای دیدنی رامسر جا خوش کرده‌اند. از جمله ۴ آبشار زیبا در منطقه جنت رودبار (۴۰کیلومتری رامسر)، آبشار ازارک در سنگ پشته، آبشار راشمه در جواهرده را می‌توان نام برد.

غارها

غارهای رامسر

غارهای رامسر یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند؛ از جمله غار بام بامه، غار شب پره چال (شب پره یعنی خفاش)، غار گرگر لوکا و همچنین غار یاغی لوکا (لوکا در زبان محلی به معنی سوراخ و شیار است).

جنگل دالخانی

اگر به‌دنبال یکی از جاهای دیدنی رامسر هستید که می‌خواهید طبیعی هم باشد، کافی است سری به «دالان بهشت» یا همان جنگل دالخانی یا دالی خانی بزنید. این جنگل در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در ارتفاع ۸۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. این جنگل زیبا به سبب انبوه و تراکم درختان در دل هوای مه‌آلود حالتی مخوف و هیجان‌انگیز دارد. از ارتفاعات این جنگل می‌توانید دریا را ببینید که ۱۰ کیلومتر آن طرف‌تر قرار دارد.

کوهستان ها

کوهستان های رامسر طبیعت بکر و خیال انگیز

کوهستان های زیبای فراوانی در اطراف رامسر وجود دارد که بلندترین این کوه‌ها «سماموس کوه» با ارتفاعی بیش از ۳۶۰۰ متر و در همه فصل‌های سال پوشیده از برف است. در مسیر قله سماموس ییلاق باشکوه گرماسمر قرار دارد که قدمتی بیش از هزار سال دارد. شیطان کوه از دیگر کوه‌هایی است که در بسیاری از روزهای سال پرگل و سرسبز است. زرین پشت، سیاه کند‌کوه، بزابن کوه و… نام کوه‌‌های دیگر رامسر هستند.

جواهرده

ییلاق جواهرده که از دیدنی ترین جاهای رامسر و مقصد گردشگری مسافران فراوانی است، در ۲۷کیلومتری رامسر و در ارتفاع ۲هزار متری از سطح دریا قرار دارد و از ۳ جهت در محاصره کوه است. آب‌وهوای این منطقه حتی در فصل تابستان خنک است و برای فرار از گرمای شهر در تابستان گزینه بسیار مناسبی است.

قله و قلعه مارکوه

قلعه مارکوه در ارتفاعات قله‌ای با همین نام که برخی ساخت آن را به پیش از اسلام و برخی به قرن سوم هجری نسبت می‌دهند، نشان از تاریخ دیرینه این منطقه دارد. محل قرارگرفتن بنا به گونه‌ای است که دیدی ۳۶۰ درجه به شما می‌دهد؛ یعنی اگر بر بلندی قلعه بایستید، به دریا، شهر تنکابن، رامسر و کوه‌های البرز اشراف دارید. ۳۱۱ پله صعود شما را به این بنای تاریخی آسان‌تر می‌کند.

دریاچه قوی جواهرده، پارک جنگلی صفارود، شاخه‌های رودخانه صفارود، چهارصد دستگاه، توساسان و… از دیگر جاذبه‌‌های طبیعی رامسر هستند.

نکات مهم درباره طبیعت رامسر

بخش بزرگی از جاهای دیدنی رامسر طبیعت زیبای آن است که در صورت نابودی قابل بازسازی نخواهد بود. ریختن زباله در محیط زیست، روشن‌کردن آتش زیر درختان و رهاکردن آن، کثیف‌کردن آب رودخانه‌ها و در بعضی از مواقع شکار پرنده‌ها و حیوانات کمیاب این اقلیم، آسیب‌های جدی و خطرناکی است که در بسیاری مواقع جبران‌ناپذیرند.

چند جایگاه در خود شهر و در گردشگاه‌ها تحت عنوان محل برپایی چادر ساخته شده که امکان اقامت در آن‌ها وجود دارد؛ مثل محل اسکان چادر لیدو در بلوار باهنر در ساحل دریای مازندران و محل اسکان چادر در بلوار رزاقی. به غیر از این محل‌ها برپایی چادر و اقامت باعث آسیب به این طبیعت زیبا خواهد شد.

جاذبه های گردشگری | ثبت لحظات خوش در رامسر

دریا و ورزش‌های آبی

دریا که از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرهای شمالی محسوب می‌شود، هم گزینه خوبی برای ایجاد آرامش مسافران است و هم محیط مناسبی برای ورزش‌‌ها و تفریحات هیجان‌انگیز مثل جت اسکی، قایق سواری و… . محل‌‌های بازی کودکان و بسیاری از مجتمع‌‌های تفریحی دیگر نیز در ساحل برای مسافران وجود دارد.

تله کابین

مجموعه شهر سبز و تله کابین رامسر اولین تله کابین در خاورمیانه است که آبی دریا را به سرسبزی جنگل می‌رساند. امکانات تفریحی کلوپ دریایی رامسر با امکاناتی چون پاراسیلینگ، اسکی روی آب، قایق سواری با قایق‌‌های تندرو، جت اسکی و حتی پرواز بر فراز دریا برای گردشگران فراهم است. شهربازی هیجان انگیز سرزمین رؤیاها، پیست کارتینگ، زیپ لاین، باشگاه پینت بال و کشتی مایا برای گشت‌های دریایی خاطره‌انگیز از دیگر تفریحات لذت‌بخش مجموعه شهرسبز هستند.

همچنین پاساژ‌‌های بزرگ و بازارهای لوکس در این مجتمع تفریحی و تجاری یکی از گزینه‌هایی است که حتماً دلتان می‌خواهد ببینید. در این‌صورت علاوه بر خرید، از مجموعه بی‌نظیر تله کابین، گشت‌وگذار در ارتفاعات، عکاسی با لباس سنتی، خرید سوغات و… از بام رامسر هم دیدن می‌کنید. جاهای دیدنی رامسر و نمای شهر از این ارتفاع فوق‌العاده است.

تاریخچه رامسر | گذر زمان بر رامسر زیبا

تاریخچه رامسر همه چیز درباره ی رامسر جاذبه های دیدنی رامسر

عروس شهرهای شمال ایران در گذشته «سخت سر» خوانده می‌شده است. نظرات متفاوتی درباره علت این نام‌گذاری بیان شده است. یکی از این دلایل سرسختی مردم این ناحیه در مقابل ظلم جباران و حاکمان منطقه بود.

به دلیل قرارداشتن سخت‌سر در مرز گیلان و مازندران و موقعیت خوب آن، نزاع‌هایی میان حاکمان دو منطقه برای تصاحب این شهر صورت گرفت و این منطقه از قرن هفتم هجری قمری، مدتی حکومتی مستقل و زمانی زیر نظر حکومت گیلان بود. با ظهور قاجاریه دوباره به خاک مازندران ملحق شد. در سال‌های حکومت پهلوی اول نام سخت سر به رامسر تغییر یافت. گویش مردم این منطقه «گیلکی اشکوری» است.

مکان‌های تاریخی | یادگار گذشتگان

در کنار لذت بی‌پایانی که دیدن جنگل و دریا دارد، می‌توانید از بخش تاریخی این شهر بازدید کنید. کشف آثار تاریخی در این منطقه نشان از قدمت دیرینه حیات و تمدن در این شهر دارد؛ اما اغلب آثار تاریخی که هم‌اکنون مدنظر گردشگران مختلف است مربوط به زمان حکومت پهلوی است. این شهر به دلیل آب‌وهوا و طبیعت فوق‌العاده و نزدیکی آن به تهران در کانون توجه خاندان پهلوی قرار گرفته و بناهای متعددی از آن دوران به جا مانده است.

ساختمان فرمانداری سابق، موزه مردم شناسی رامسر، هتل قدیم رامسر که در سال ۱۳۱۲ در دامنه کوه ساخته شده و یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه است و بلوار معلم (بلوار کازینوی سابق) که در گذشته محلِ برپایی جشن‌ها بوده است و انتهای آن به هتل بزرگ رامسر می‌رسد، همه از جاهای دیدنی رامسر هستند.

کاخ رامسر

مجموعه کاخ رامسر که کاخ مرمر هم نامیده می‌شود، در سال ۱۳۱۶ به دست معماران ایرانی و آلمانی و به دستور رضا پهلوی ساخته شده که محلِ اقامت او بود. هم اکنون از این محل به‌عنوان موزه تماشاگه خزر بهره‌برداری شده و آثار ارزشمندی از هنرمندان جهان در آن قرار دارد و میزبان بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی است.

نمای بیرونی ساختمان، سنگ مرمر است و در دو طرف پلکان پشت بنا، دو مجسمه مرمرین ببر قرار دارد. کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰ هزار متر بنا شده‌است. گونه‌‌های مختلف و کمیاب گیاهان و درختان در محوطه کاخ، زیبایی این مکان را دوچندان کرده است.

اماکن مذهبی | پیوند دین و مردم

آستان مقدس امامزاده پلاسید (پلا در زبان گیلگی به معنی بزرگ است) از علمای بزرگ عصر صفوی و امامزاده آقابسمل، در سادات شهر از توابع رامسر قرار دارند. بقعه‌های متبرکه سید ابوالقاسم در دریاپشته، سیده فاطمه و سید اسماعیل در رمک و بقعه‌‌های دیگری در قسمت‌‌های مختلف شهر نیز وجود دارد.

از معروف‌ترین مساجد رامسر می‌توان به مسجد آدینه جواهرده اشاره کرد. مردم اعتقاد محکمی به این محل دارند و مراسم‌های متنوعی در این مکان برگزار می‌شود. البته بنای قدیمی مسجد بازسازی شده‌است. مسجد سکینه آباجی جواهرده که از سنگ و چوب و گِل است از دیگر جاهای دیدنی مذهبی و تاریخی رامسر است که در سال ۱۲۹۷ ساخته شده است.

غذاهای رامسر | خوشمزه‌های اشتهابرانگیز

تنوع غذایی با غذاهای سنتی که بیشتر به فرهنگ استان گیلان نزدیک است و همچنین غذاهای فرنگی و کافه‌‌ها دست شما را در انتخاب غذا باز می‌گذارند. ترش تره، ماهی و اردک شکم پر، ترش شامی، میرزا قاسمی، باقلاقاتق، چلوکباب ترش، جوجه ترش، انواع ماهی‌‌های شمال و آش از غذاهای معروف رامسر هستند. بیشتر غذاهای سنتی چاشنی‌هایی مثل رب انار، سیر، آلوی جنگلی و گردو دارند.

رستوران در رامسر | جایی برای تجربه مزه‌های جدید

رستوران خاور خانوم

رامسر از آن دست شهرهایی است که در هر وجبش می‌توانید یک رستوران یا غذاخوری خوب پیدا کنید. رستوران خاورخانوم که یکی از جاهای دیدنی رامسر محسوب می‌شود، در سرولات یکی از معروف‌ترین رستوران‌‌های محلی شمالی است. می‌توانید در کنار خوردن غذاهای محلی از تماشای منظره جنگل لذت ببرید.

آخر هفته‌ها ترافیک جاده منتهی به رستوران به حدی زیاد است که برای خالی‌شدن صندلی در رستوران باید در صف انتظار بایستید به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم زودتر حرکت کنید. غذاهای محلی رامسر در این رستوران دیدنی سرو می‌شوند، پیش‌غذاهایی مثل اشپل، باقالی خام، مغز گردو، سیر ترشی را هم می‌توانید در کنار غذا سفارش دهید.

رستوران کشتی

رستوران کشتی در رامسر

رستوران کشتی واقع در میدان شهید رجایی، نرسیده به تله‌کابین، همان طور که از اسمش پیداست به شکل یک کشتی ساخته شده است. فرم لباس گارسون‌ها و کارکنان رستوران به شکل لباس کارکنان و ملوانان کشتی است. دکور رستوران به شما حس بودن در کشتی را می‌دهد. غذاهای متنوع فرنگی و ایرانی در این رستوران سرو می‌شود.

سایر رستوران‌ها

فست فود عطاویچ، رستوران برادران رمک که رستوران قدیمی و باسابقه‌ای است و مشتریان زیادی دارد. رستوران بین المللی ایلمیلی در تله کابین رامسر، رستوران مظاهری نزدیک دانشگاه آزاد رامسر، رستوران ملل و رستوران اکبرجوجه در بلوار امام خمینی از دیگر رستوران‌‌های خوب رامسر هستند.

اقامت در رامسر | شب‌مانی در بهشت

به دلیل وجود هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، سوییت‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای، برای اقامت در رامسر هیچ مشکلی نخواهید داشت. هتل بزرگ پارسیان آزادی در محلِ هتل قدیم این شهر و انتهای بلوار معلم یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای اقامت البته با هزینه زیاد است. هتل بام سبز در کیلومتر ۵ جاده چابکسر نیز از هتل‌‌های بسیار زیبای رامسر است. هتل آپارتمان ترنج، هتل آپارتمان اسکان، هتل و رستوران خلج نیز مکان‌هایی برای اقامت هستند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای فهم و درک بهتر فرهنگ و شیوه زندگی مردم شمال گزینه‌های مناسب‌تری هستند. اقامتگاه بوم‌گردی مهرِ رامسر در دل روستای مهرمیجه در فاصله تقریبی ۳کیلومتری رامسر قرار دارد. می‌توانید ساعت‌ها در تراس خانه جنگلی به تماشای طبیعت بنشینید. آرامش این لحظات وصف‌نشدنی است.

سوغاتی و خرید | یادگاری‌های سفر

صنایع دستی از گزینه‌های خوبی است که می‌توانید به‌عنوان سوغات انتخاب کنید. در محله‌‌های اطراف رامسر مثل سرولات و لیمه سرا که خود در زمره بهترین جاهای دیدنی رامسر محسوب می‌شوند و در بازارهای روزانه شهر محصولاتی مثل نمد، سبد و زنبیل‌های حصیری پیدا می‌شود. لباس‌‌های سنتی هم شامل «کلاه نمدی» است که از پشم حلاجی‌شده بوده و مناسب زمستان است.

«شلیته» که لباس زیبای زنان شمالی است و رنگ‌‌های شاد و چین‌‌های آن جلوه‌‍‌ای خاص به آن می‌بخشد، انواع ساق بندها، چارقد و چاقچور، شال کمر، جاجیم و گلیم و… از جمله سوغاتی‌های شمال است.

بازارهای رامسر | دیدن شور و شوق و امید به زندگی

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به رامسر در کنار همه جاهای دیدنی و کردشگری، بازارها و فروشگاه‌ها هستند. نمایندگی برندهای معتبر را علاوه بر مجموعه تله کابین، در مسیر چالوس به رامسر می‌توانید بیابید. مجتمع تجاری نگین در داخل شهر و مرکز خرید آرامش هم از پاساژهای خوب رامسر هستند. اگر قصد خرید خوراکی‌های محلی شهر را دارید در بازار‌‌های روز و بازارهای دائمی داخل شهر می‌توانید انواع زیتون پرورده، ترشیجات، شورها، انواع ماهی‌‌ها، نان محلی و چای را به عنوان سوغات انتخاب کنید.

مسیرهای دسترسی به رامسر | سفر به عروس ایران

پرواز رامسر

رامسر از دیرباز جزو شهرستان‌های توریست‌پذیر بوده و جاهای دیدنی بی‌شماری دارد، همین امر سبب شده که به حمل‌ونقل مسافران بیشتر از سایر شهرها اهمیت داده شود. فرودگاه رامسر، واقع در جنوب شرقی این شهر، در حال حاضر چند پرواز در هفته در مسیرهای رفت‌وبرگشت به شهرهای تهران و مشهد دارد. بلیط هواپیما رامسر را می‌توانید از شرکت‌های ایران‌ایر و آسمان بخرید.

پرواز تهران به رامسر حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. این فرودگاه دارای امکانات رفاهی و تاکسی برای جابه‌جایی مسافرین است. همچنین برای هواپیماهای خصوصی، پرواز تفریحی، کایت موتوردار و… قابل استفاده است.

جاده های ارتباطی رامسر

رامسر، غربی‌ترین شهر استان مازندران است که از طریق بزرگراه ۲۴‌کیلومتری، از شرق، با تنکابن و جاده دو بانده ۱۳کیلومتری، از غرب، با چابکسر فاصله دارد. این مسیر را می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس رامسر یا با ماشین شخصی بپیمایید. ۳ مسیر برای دسترسی به این شهر از تهران وجود دارد:

مسیر اول همان جاده چالوس است که ۲۸۵ کیلومتر طول دارد، مسیر دوم آزادراه تهران قزوین و سپس آزادراه قزوین رشت است که ۴۱۴کیلومتر طول دارد. جاده چالوس مسیری زیبا، کوهستانی و سرسبز است. به دلیل وجود چند شهر و روستا در مسیر، امکانات فراوانی برای تهیه غذا و آشامیدنی در فروشگاه‌ها، استراحت و برپایی پیک‌نیک چندساعته وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم سفره‌خانه‌های کنار جاده که آش و غذاهای سنتی سرو می‌کنند را از دست ندهید.

پس از عبور از مرزن‌آباد دو راه برای رسیدن به رامسر در پیش دارید؛ یکی به آزادراه چالوس می‌رسد و دیگری به کلاردشت. جاده کلاردشت از دل جنگل می‌گذرد، منظره بسیار زیبایی دارد و خلوت‌تر است. آزادراه قزوین رشت امکانات و دیدنی‌های بسیار محدودتری دارد؛ اما به دلیل کوهستانی نبودن و نداشتن پیچ‌وخم‌های خطرناک مسیر امن‌تری نسبت‌به جاده چالوس است و هر چه به میانه‌های راه می‌رسیم جاده سرسبزتر می‌شود.

انصافاً سفر به همه مناطق شمالی ایران آنقدر جذاب و دل‌نشین است که آدم دلش نمی‌آید سفرش را به پایان ببرد؛ اما چاره نیست. هر آغازی را پایانی است و ما هم به پایان این سفر مجازی با ره بال آسمان رسیدیم. امیدواریم از مرور «جاهای دیدنی رامسر» و بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری‌اش لذت برده باشید. مقصد بعدی شما کجاست؟ برای ما و همراهان ره بال آسمان در بخش نظرات بنویسید تا مقدمات یک سفر مجازی دیگر را بچینیم.

۱. بهترین فصل سفر به رامسر چه زمانی است؟

رامسر در همه فصل‌های سال دیدنی است؛ اما بهار و تابستان لطف ویژه‌ای دارد.

2. مکان‌های تاریخی و مذهبی رامسر کدامند؟

کاخ رامسر، امامزاده پلاسید، امامزاده آقابسمل، مسجد آدینه جواهرده و مسجد سکینه آباجی جواهرده از جاهای دیدنی مذهبی و تاریخی این شهر است.

3. رستوران‌های معروف رامسر کدامند؟

رستوران خاور خانوم، رستوران کشتی، فست فود عطاویچ، رستوران برادران رمک، رستوران بین المللی ایلمیلی، رستوران مظاهری، رستوران ملل و رستوران اکبرجوجه از رستوران‌‌های خوب رامسر هستند.

4. برای اقامت در رامسر به کجا برویم؟

هتل بزرگ پارسیان آزادی، هتل بام سبز، هتل آپارتمان ترنج، هتل آپارتمان اسکان، هتل و رستوران خلج، اقامتگاه بوم‌گردی مهرِ رامسر از اقامتگاه‌های این شهر محسوب می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.