راهنمای سفر به نکا | گنجی ناشناخته در استان مازندران

2

نظرتان درباره سفر به شمال ایران چیست؟ زمانی که صحبت از سفر به شمال میان می‌آید، شما سفر به چه شهری را تصور می‌کنید؟ قطعاً اکثر شهرهایی که نام می‌برید در استان مازندران قرار دارند؛ اما شهرهای زیبای مازندران محدود به تعداد نیست که ما در نظر داریم. امروز قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از شهرهای زیبای شمالی کشور، یعنی شهر نکا آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا این شهر زیبا و سرسبز را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

نکا کجاست؟

نکا یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان نکا است. این شهر از غرب به شهرستان میاندورود، از شرق به شهرستان بهشهر، از شمال به دریای خزر و از جنوب به دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز محدود می‌شود. این شهر تا سال 1374 بخشی از شهرستان بهشهر بود. پس از آن، نکا از ترکیب چند بخش مختلف، به شهرستان تبدیل شد.

طبیعت نکا

عکس طبیعت نکا

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، نکا از یک سمت به دریا و از سمت دیگر به کوهستان ختم می‌شود. حال تصور کنید طبیعت این شهر تا چه حد می‌تواند زیبا باشد. در مناطق کوهستانی می‌توانیم شاهد مراتع سرسبز و چراگاه‌های زیبا باشیم. هرچه بیشتر در بخش کوهستانی پیشروی کنیم، طبیعت هدایای بهتری را برایمان در نظر می‌گیرد. آبشارهای خروشان، غارهای مرموز و دامنه‌هایی که از تماشای آن‌ها سیر نمی‌شوید، بخشی از موهبت طبیعت است. به‌لطف کوهستانی‌بودن منطقه، در نکا خبری از شرجی شدید هوا نیست. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، هر وجب از خاک این شهر برای شما یک موقعیت برای ماجراجویی خواهد بود. در حقیقت باید گفت که طبیعت نکا با طبیعت سایر شهرهای استان مازندران تفاوت بسیاری دارد. وجود مناطق کوهستانی این تفاوت را ایجاد می‌کند.

عکس حیوانات شهرستان نکا

بسیاری از مناطق کوهستانی این شهر هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. به همین خاطر می‌توانید شاهد زندگی حیوانات به‌صورت کاملاً آزادانه باشید. هرچه به ارتفاعات بالاتر صعود کنید، حیوانات بیشتری را شاهد خواهید بود. پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان سرمادوست می‌شود. البته در دشت‌های کم‌ارتفاع، می‌توانید شاهد حیواناتی همانند خرگوش، جوجه تیغی، گراز و انواع پرندگان کوچک و بزرگ باشیم.

بهترین زمان سفر به نکا

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

نکا در فصل بهار بسیار زیبا و دیدنی می‌شود. البته وجود دریا و رطوبت هوا باعث شده تا اختلاف دما در این شهر چندان نباشد. همچنین اگر در تعطیلات تابستانی قصد سفر به شمال کشور را دارید، بهتر است نکا را انتخاب کنید. به‌لطف کوهستان‌های اطراف، شرجی و گرمای هوای این شهر در مقایسه با سایر شهرهای شمالی کشور کمتر است. در فصل پاییز، برگ‌های درختان زرد می‌شود. هوا نه چندان سرد و نه خیلی گرم است. معمولاً مسافران کمتری در این شهر حضور دارند. حتی اقامت کاهش پیدا می‌کند و هوا هنوز هم برای آبتنی یا طبیعت‌گردی مناسب است. با تمام این اوصاف، بسیاری از مسافران بر این باور هستند که فصل بهار بهترین زمان سفر به نکا محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی نکا

  • تالاب لپو و پلنگان

عکس تالاب لپو

تالاب لپو و پلنگان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی نکا محسوب می‌شود. این تالاب بیشتر در بین طبیعت‌گردها و افراد ماجراجو شهرت دارد. البته باید بدانید که تالاب لپو از نظر تقسیمات کشوری، در شهرستان بهشهر قرار دارد؛ اما فاصله آن تا نیروگاه برق نکا چندان نیست. این تالاب در هر فصل زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد. از نظر بسیاری، این تالاب جزء بکرترین جاهای دیدنی این شهرستان به حساب می‌آید. خوشبختانه هنوز خبری از دستکاری انسان در این تالاب نیست و مادر طبیعت روند عادی زندگی خود را سپری می‌کند. با وجود آنکه تالاب لپو و پلنگان در هر فصل به نوعی زیباست؛ اما بازدید از این تالاب در فصل بهار به‌خاطر زیبایی و در فصل پاییز و زمستان به‌خاطر حضور پرندگان مهاجر همانند فلامینگو اکیداً توصیه می‌شود.

  • روستای چناربن زارم

روستای چناربن زارم یکی از روستاهای بکر، بومی و البته قدیمی نکاست. این روستا در فاصله 75کیلومتری جنوب بخش هزار جریب، شهرستان نکا قرار دارد. در این روستای بکر و بومی می‌توانید شاهد آبشار چناربن و همچنین تکیه‌ای قدیمی با قدمت 200 سال باشید. اگر به سفرهای بوم‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با کمی جست‌وجو، مردمی را بیابید که خانه‌های ساده روستایی خود را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهند. با این کار چند روزی مهمان سفره پرمهر آن‌ها خواهید بود و از طبیعت زیبای اطراف لذت خواهید برد.

  • روستای کچپ محله

برای درک زیبایی واقعی شهرهای شمالی کشورمان، باید حتماً سری به روستاهای بکر و بومی آن بزنیم. روستاهایی که با ورود به آن‌ها با مناظری مواجه می‌شویم که تا پیش از آن فقط این مناظر را روی کارت پستال دیده بودیم. زمانی که روی تپه‌های مرتفع این روستا بایستید و مناظر روستا را نظاره کنید، خواهید دید که تا چشم کار می‌کند زیبایی و سرسبزی دیده می‌شود. شاید با گله گوسفندانی رو‌به‌رو شوید که در حال چرا هستند و سگ گله مراقب است تا کسی از گله جدا نشود. در هر گوشه از این روستا، یک زمین زراعی وجود دارد. زمین‌های این روستا همگی پربار و پرروزی هستند. آب‌وهوای روستای کچپ بسیار خنک و عالی است و جزو مناطق ییلاقی به حساب می‌آید.

  • غار گمشیان

غار گمشیان را باید یکی از عجیب‌ترین جاهای ایران دانست. اگر اهل ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها هستید، حتماً باید سری به غار گمشیان بزنید. این غار 15هزار سال قدمت دارد و در مسیر ساری – گرگان و نزدیکی نکا قرار دارد. بد نیست بدانید تا کنون حدود 40هزار تکه استخوان از این غار کشف شده است. به همین خاطر داستان‌های ترسناک مختلفی را درباره آن روایت می‌کنند. پس اگر از بالا‌رفتن سطح آدرنالین خون خود لذت می‌برید، حتماً سری به این غار بزنید. البته فراموش نکنید برای بازدید از این غار باید مهارت کافی و تجهیزات لازم برای غارنوردی داشته باشید.

  • آبشار سه کیله

آبشار سه کیله را می‌توان یکی از بکرترین جاهای دیدنی نکا دانست. این آبشار بکر و تماشایی با ارتفاع 30متر از بالای صخره‌ای مرتفع به پایین سقوط می‌کند. به‌یمن وجود این آبشار، پوشش گیاهی زیبا و منحصر‌به‌فردی در نزدیکی آن به وجود آمد است. حتی روی سنگ سخت و بی‌جان نیز می‌توانیم شاهد رشد گیاهان بوته‌ای سرسبز باشیم. در فصل بهار این آبشار به تکه‌ای از بهشت گمشده تبدیل می‌شود. آب آبشار بسیار سرد است و برای دسترسی به آن چند دقیقه‌ای باید در طبیعت پیاده‌روی کنید.

  • دریاچه طبیعی استخر پشت

عکس دریاچه طبیعی استخر پشت

دریاچه طبیعی استخر پشت یک گودال طبیعی بسیار بزرگ است که دورتادور آن مزارع برنج و نیزارهای طبیعی به چشم می‌خورد. انگار که این دریاچه همانند مادری است که فرزندان خود را کنارش نگاه داشته و آن‌ها را تر‌وخشک می‌کند. وسعت حوضچه مرکزی این دریاچه حدود 500هکتار است و وسعت حاشیه آن به 6هکتار می‌رسد. اطلاعات دقیقی درباره عمق دریاچه طبیعی استخر پشت در دست نیست؛ اما بسیاری بر این باور هستند که این دریاچه بسیار عمیق است. ترکیب مناظر مزارع و نیزارها در کنار آب فیروزه‌ای دریاچه‌، موقعیت عالی برای عکاسی را ایجاد می‌کند. پس اگر عاشق عکاسی هستید، تجهیزات خود را همراه بیاورید.

تاریخچه نکا

زمانی که می‌خواهید درباره تاریخچه یک شهر یا روستا تحقیق کنید، باید شرایط محیطی آن را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال نکا دارای منابع آب کافی، زمین حاصلخیز است. این دو باعث می‌شوند تا تمدن در هر منطقه‌ای شکل بگیرد. از طرف دیگر این شهر از سمتی به کوه و از سمت دیگر به دریا منتهی می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود تا دفاع در برابر دشمنان به‌مراتب ساده‌تر باشد. پس از نظر منطقی می‌توان نتیجه گرفت که این منطقه جغرافیایی همیشه برای زندگی انسان بهترین گزینه محسوب می‌شده و هنوز هم همینطور است.

بد نیست بدایند با توجه به همین مسائل، آثار تاریخی بسیاری در این منطقه کشف شده است. به‌عنوان مثال بد نیست بدانید در این شهرستان آثاری از خانه انسان‌های اولیه نیز کشف کرده‌اند. این یک کشف بزرگ است و به این ترتیب می‌توان گفت که نکا یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های ایران و حتی آسیا به حساب می‌آید. از دوران زندگی انسان‌های اولیه که بگذریم، باید بدانید که در ادوار مختلف و حکومت‌های متفاوت، نکا همیشه مکانی مناسب برای زندگی مردم بوده است.

بناهای تاریخی و مذهبی نکا

  • تپه نارنج باغ

تپه نارنج باغ یکی از جاهای دیدنی تاریخی نکا محسوب می‌شود. قدمت این تپه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. طی تحقیقاتی که در چند سال گذشته انجام شده است، آثار تاریخی بسیار را از این منطقه به دست آورده‌اند. البته این تپه در حال حاضر یک باغ بزرگ نارنج است که در فصل اردیبهشت، شما را مهمان بوی خوش بهار نارنج می‌کند. پس بیشتر می‌توان این تپه را جزء جاهای دیدنی طبیعی این شهر دانست. زیرا خبری از آثار تاریخی مختلف نیست و فقط می‌توانید از تماشای باغ نارنج و حضور در پارک بزرگ آن لذت ببرید.

فرهنگ و هنر

عکس کارخانه فولاد ماشین نکا

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 61هزار نفر در این شهرستان زندگی می‌کنند. مردم نکا به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و گویش مخصوص به خود را دارند. بیشتر مردم این شهرستان به دامداری، کشاورزی، زنبورداری و ساخت صنایع‌دستی مشغول هستند. آن‌ها همگی مسلمان بوده و پیرو مذهب شیعه به حساب می‌آیند. وجود کارخانه‌جات مختلف همانند فولاد گستر نکا، فولاد ماشین نکا، نکا فولاد، نکا پلاست، شرکت حفاری شمال، کارخانه هوا فضا و کارخانه سیمان، این شهر را به یک شهر نسبتاً صنعتی تبدیل کرده است. وجود مشاغل مختلف و مهم‌تر از همه، مزارع کشت برنج باعث شده تا تقریباً بیکاری در این شهر معنا نداشته باشد.

اقامت در نکا

در نکا خبری از هتل‌های لوکس و مجلل نیست. البته چه کسی می‌تواهد زمانی که در این طبیعت زیبا و سرسبز حضور دارد، خودش را داخل چهاردیواری کوچک محبوس کند؟ اجاره ویلا و سوئیت در این شهر بسیار رواج دارد. بسیاری از مردم محلی خانه‌های خود را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اگر اهل ماجراجویی باشید و سری به روستاهای اطراف بزنید، می‌توانید شاهد مردم روستایی باشید که خانه‌های ساده خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. علاوه‌بر این‌ها، چند اقامتگاه بوم‌گردی نیز در نزدیکی نکا مشغول به کار هستند. به این ترتیب می‌توانید با حضور در این اقامتگاه‌ها، زندگی مردم محلی را به‌خوبی تجربه کنید. همچنین در فصل تابستان، کمپ‌زدن در دامان طبیعت بسیار مزه می‌دهد.

رستوران در نکا

  • پیتزا دلف: خیابان انقلاب، میدان امام حسین؛
  • تالار عمو رضا: انقلاب، خیابان شهرداری؛
  • کافه ارغوان: انقلاب، میدان امام حسین، خیابان انقلاب؛
  • رستوران پارسا: کمربندی نکا؛
  • رستوران جوجه سرخی: چمران، بلوار انقلاب.

سوغات نکا

  • کلوچه سنتی؛
  • آلوچه؛
  • عسل؛
  • محصولات دامی؛
  • حصیر.

مسیر دسترسی

نکا در فاصله 300کیلومتری تهران و بین ساری و بهشهر قرار دارد. فاصله نکا تا ساری 25کیلومتر و فاصله نکا تا بهشهر 25کیلومتر است. برای دسترسی به این شهر یا باید خودتان را به بهشهر یا به ساری برسانید. ساری در جنوب‌غربی نکا و بهشهر در بخش شمال‌شرقی آن قرار دارد. نکا با وجود آنکه شهر نسبتاً کوچکی است؛ اما ایستگاه قطار و همچنین ترمینال اتوبوس اختصاصی خود را دارد. پس می‌توانید سفر ریلی یا جاده‌ای به این شهر را تجربه کنید. همچنین اگر قصد تجربه سفر هوایی به این شهر را دارید، می‌توانید ابتدا خودتان را به فرودگاه ساری برسانید. از ساری تاکسی و اتوبوس‌های مختلف شما را به شهر نکا می‌رسانند.

خب دوستان عزیزان ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به شهر نکا چیست؟ آیا تا کنون از این شهر دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان چه جاذبه‌ای از لیست جاهای دیدنی نکا جا مانده است؟ آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید. به نظرتان زیباترین شهر شمال کشور کدام است؟

شهرستان نکا واقع در استان مازندران، حدفاصل بین بهشهر و ساری قرار دارد.

فاصله نکا تا ساری حدود 35کیلومتر است.

فاصله نکا تا بهشهر حدود 25کیلومتر است.

ایستگاه قطار نکا در خیابان انقلاب، خیابان راه آهن قرار دارد.

بهار بهترین زمان سفر به این شهر است.

استان مازندران

2 نظرات
  1. سیما می گوید

    سلام، خیلی ممنون بابت اطلاعات جامع و مفیدی که واسه نکا ارائه دادید، ما از اصفهان داریم میرم اونجا، امیدوارم به همه مسافرا خوش بگذره ???

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سیمای عزیز
      ما هم امیدواریم بهتون خوش بگذره. ممنونیم برای انرژی خوبی که به ما دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.