روستا و آبگرم لاویج | جایی برای آرامش در نزدیکی پایتخت

0

استان مازندران از نظر جاذبه‌های طبیعی هیچ کم‌وکسری ندارد، از جنگل و دریاچه گرفته تا چشمه‌های آب گرم. برای آشنایی با روستا و آبگرم لاویج که یکی از جاهای دیدنی مازندران است، ادامه مطلب را دنبال کنید.

استان مازندران از استان‌های بسیار زیبا و گردشگرپذیر ایران است. اهل هر کجای ایران که باشید، احتمالاً به این استان شمالی سفر کرده‌اید یا تصمیم دارید که در اولین فرصت، برای چنین سفری برنامه‌ریزی کنید. مازندران جاذبه‌های گردشگری متنوع و جذابی دارد. بیشتر جاهای دیدنی مازندران شامل جاذبه‌های طبیعی بکر و زیباست، از جمله روستا و آبگرم لاویج. اگر قصد دارید به این استان زیبا سفر کنید یا دنبال مقصد گردشگری جدیدی در مازندران هستید، حتماً به لاویج سر بزنید.

لاویج کجاست؟

نمایی از روستای لاویج در مازندران

لاویج یکی از دهستان‌های شهر چمستان است و در استان مازندران قرار دارد. این دهستان در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده است. این روستای ییلاقی ۱۸ کیلومتر از جنوب چمستان فاصله دارد. به‌خاطر اینکه در میان دره‌های جنگلی واقع شده، طبیعت و مسیری بسیار دیدنی و زیبا دارد. این روستا در ارتفاع ۷۳۹ متری از سطح دریا واقع شده است و پوشیده از جنگل‌های سرسبز درختان راش است.

آبگرم لاویج | تجربه‌ای مفرح و مفید

تصویری از ورودی آبگرم لاویج

این روستا در دل کوهستان قرار گرفته است. به همین دلیل، تعجبی ندارد که در آن چشمه آب هم پیدا شود. یکی از جذابیت‌های بسیار مهم لاویج چشمه‌های آب گرم این منطقه است. آب این چشمه‌ها، مثل بسیاری از چشمه‌های آب گرم دیگر، به‌خاطر املاح معدنی و ویژگی‌های متعددی که دارد، برای دردهای استخوان و مفاصل و حتی بیماری‌های پوستی مفید است. به همین دلیل، گردشگران در سراسر سال، برای سفر به این منطقه و استفاده از خواص این چشمه‌ها به لاویج سفر می‌کنند.

  • امکانات آبگرم لاویج

نمای داخلی از آبگرم لاویج

برای استفاده از خواص این چشمه‌ها، امکانات لازم مثل استخر و حمام در نزدیکی آن ایجاد شده است. در مجموع، ۵ مجموعه آب‌ گرم در این منطقه فعال است. هرکدام از این چشمه‌ها دارای خواص درمانی ویژه‌ای هستند و امکانات لازم برای استفاده از آنها فراهم شده است. دمای آب‌ گرم منطقه حدوداً ۴۸ درجه سانتی‌گراد است. به همین دلیل، در روزهای سرد زمستانی، آب‌تنی‌کردن در آن حسابی می‌چسبد.

فیل سنگی لاویج | پدیده‌ای منحصربه‌فرد و دیدنی

تصویری از فیل سنگی لاویج

در مرکز روستای لاویج، یک قطعه سنگ بزرگ قرار گرفته است که بر اثر عوامل طبیعی و فرسایش به‌شکل فیلِ نشسته بر  زمین دیده می‌شود. فیل سنگی لاویج یکی از دیدنی‌های روستاست که معمولاً گردشگران کنجکاو را به‌سمت خود می‌کشد. برای اینکه این فیل سنگی را ببینید، لازم نیست راه دوری بروید. کافی است چند دقیقه از حوضچه‌های آب گرم فاصله بگیرید و قدم‌زنان، فیل سنگی را پیدا کنید. البته افسانه‌های زیادی درباره پیدایش این فیل سنگی بیان می‌شود. همه آن افسانه‌ها غیرواقعی‌اند و این سنگواره حاصل فرسایش طبیعی است.

بهترین زمان برای سفر به لاویج | سفری رؤیایی

تصویری از طبیعت روستای لاویج

بهترین زمان سفر به این منطقه به هدف شما از سفر بستگی دارد. اگر دوست دارید از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت دل‌انگیز آن لذت ببرید و در دل طبیعت چادر بزنید، بهتر است که فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. اگر هم دوست دارید از چشمه‌های آب گرم استفاده کنید، فصل پاییز و زمستان هم مناسب است؛ به‌خصوص که لاویج در زمستان و پاییز، بسیار زیبا و دیدنی می‌شود.

آب‌وهوای لاویج | طبیعتی تماشایی

تصویری از آب و هوای روستای لاویج

در فصل بهار و تابستان، لاویج به بهشتی واقعی تبدیل می‌شود. اطراف آن را کوه‌هایی پوشیده از جنگل احاطه کرده است. آب‌وهوای بسیار مطبوع و خنکی دارد. به همین دلیل، در این فصل‌ها میزبان بیشترین تعداد گردشگران است. طبیعت‌گردان معمولاً بهار و تابستان به این منطقه سفر می‌کنند؛ ولی با توجه به اینکه این منطقه پوشش جنگلی دارد، در فصل پاییز هم زیبایی خیره‌کننده‌ای خواهد داشت؛ در فصلی که برگ درختان به هزاران رنگ زیبای پاییزی تغییر رنگ می‌دهند.

اقامت در لاویج | تجربه‌ای به‌یادماندنی

تصویری از اقامتگاه روستای لاویج

این روستا یکی از مناطقی است که معمولاً در مرکز توجه گردشگران قرار دارد، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان که پر از گردشگر می‌شود. به همین دلیل، در این منطقه، مراکز اقامتی متعددی وجود دارد. البته در فصل‌های شلوغ معمولاً پاسخ‌گوی نیاز همه گردشگران نیست. اجاره خانه روستایی در لاویج امکان‌پذیر است. غیر از آن، ۳  مسافرخانه هم دارد که میزان گردشگران هستند.

جاهای دیدنی نزدیک لاویج | دیدنی‌هایی فراموش‌نشدنی

در سفر به لاویج لازم نیست خودتان را به یکی‌دو جاذبه خود روستا محدود کنید. به‌خصوص اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی به چند جاذبه دیدنی دیگر اطراف منطقه سر بزنید و از اوقات سفرتان به بهترین شکل استفاده کنید. در این منطقه برای دیدن این جاذبه‌ها وقت بگذارید:

  • جاده ‌های جنگلی سوردار

تصویری از جاده های جنگلی

اگر از علاقه‌مندان به جاده‌های جنگلی باشید، حتما از عبور در این مسیر لذت می‌برید. جاده ‌های جنگلی سوردار ۲۰ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در مسیر لاویج به کرچی واقع شده است.

  • جنگل اسیونگ

جنگل‌های یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال کشور هستند. گرچه خود لاویج با پوشش جنگلی احاطه شده، سرزدن به این جنگل هم خالی از لطف نیست. جنگل اسیونگ در ۱۰کیلومتری روستای لاویج و در مسیر رئیس‌کلا به کیاکلا واقع شده است.

  • ییلاق میرخمند

تصویری از ییلاق میرخمند

ییلاق میرخمند ۳۵ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در مسیر لاویج به بهبنک واقع شده است. در واقع، آخرین جایی است که در منطقه چمستان باید ببینید. بهترین فصل برای سفر به این منطقه فصل تابستان است. البته چمستان دارای آب‌وهوای خنک و ییلاقی است؛ ولی ییلاق میرخمند از آن هم خنک‌تر است؛ بنابراین در تابستان بهترین آب‌وهوا را برای سفر دارد. این روستا از سه طرف به کوه منتهی می‌شود و یک طرف آن مشرف به دره است. اطراف آن هم پر از چشمه است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

  • پارک جنگلی کشپل

نمایی از پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل در مسیر سفر به لاویج قرار دارد، درست در ابتدای جاده آسفالتی لاویج در محور چمستان به آمل. فاصله آن تا خود روستا ۱۵ کیلومتر است. این پارک جنگلی زیبا برای مواقعی مناسب است که قصد پیک‌نیک‌رفتن دارید و دوست دارید به جایی سر بزنید که دسترسی راحتی داشته باشد. پارک جنگلی کشپل امکانات رفاهی مختصری هم دارد. در فصل‌های مناسب سال (مثلاً بهار و تابستان) روزهای آخر هفته، این پارک معمولاً میزبان گردشگرانی از مردم محلی و شهرهای اطراف است.

  • آبشار حرام او

نمایی از آبشار حرام او

اگر از علاقه‌مندان به آبشار هستید، در سفر به این منطقه دست‌خالی به خانه برنمی‌گردید. آبشار حرام او در ۲۵کیلومتری جاده ییلاقی نور به بلده در استان مازندران قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است و آبی بسیار خنک و گوارا دارد. بر اساس اعتقاد اهالی منطقه، آب این آبشار خواص درمانی هم دارد.

  • ییلاق ایزوا

ییلاق ایزوا در ۲۵کیلومتری روستای لاویج قرار دارد و در مسیر لاویج به بهبنک واقع شده است.

  • دریاچه الیمالات

نمایی از دریاچه الیمالات

یکی از دیدنی‌های بسیار زیبای اطراف چمستان دریاچه الیمالات در شهرستان نور است. این دریاچه در ۸کیلومتری جاده نور به چمستان واقع شده است. فاصله خود دریاچه تا جاده اصلی و آسفالته تقریباً ۳ کیلومتر است؛ یعنی برای رسیدن به دریاچه باید این مسیر را در جاده خاکی طی کنید. وجود امکانات رفاهی در حوالی دریاچه باعث شده که مقصد خوبی برای گردشگران باشد. در این دریاچه می‌توانید تفریحاتی مثل قایق‌سواری، ماهیگیری و در فضای اطراف آن از اسب‌سواری لذت ببرید.

سوغات لاویج | محصولات کاملاً طبیعی

  • عسل ناب و خوش‌طعم

سوغات لاویج

روستای لاویج، مثل بسیاری از روستاهای کشورمان، دارای محصولات محلی و سوغاتی‌های خاصی است که توجه مسافران را به خودشان جلب می‌کنند. بسیاری از اهالی این روستا به شغل زنبورداری اشتغال دارند؛ چراکه طبیعت و محیط منطقه برای پرورش زنبورعسل مناسب است. به همین دلیل، عسل این منطقه مشهور است. عسل را می‌توانید به‌عنوان سوغات برای عزیزان خود تهیه کنید.

  • لبنیات محلی و باکیفیت

در روستای لاویج نیز مثل بسیاری از روستاهای کشورمان، مردم به شغل دامداری هم می‌پردازند. به همین خاطر٬ این روستا غیر از عسل، لبنیات محلی باکیفیتی هم دارد. در سفر به روستای زیبای لاویج، صبح خود را می‌توانید با خوردن شیر و کره محلی آغاز کنید و از آرامش طبیعت لذت ببرید.

  • بازار فروش محصولات محلی

لاویج یک بازار هم دارد که گردشگران معمولاً برای گشت‌و‌گذار در آن وقت می‌گذرانند. از این بازار می‌توان سوغاتی‌های منطقه را با بهترین کیفیت خریداری کرد. عسل طبیعی، صنایع‌دستی محلی، انواع ترشیجات خانگی، محصولات لبنی و خوراکی‌های محلی در این بازار عرضه می‌شود.

مسیر دسترسی به لاویج

گردشگرانی که از طرف غرب مازندران وارد این استان می‌شوند، ابتدا مسیر خود را به‌سمت شهرستان نور دنبال می‌کنند. از آنجا وارد مسیر چمستان می‌شوند و بعد از طی‌کردن مسیر حدود ۱۸کیلومتری به لاویج می‌رسند؛ اما گردشگرانی که از سمت شرق مازندران وارد استان می‌شوند، ابتدا خودشان را به آمل می‌رسانند و سپس در مسیر چمستان حرکت می‌کنند. به هر حال، برای سفر به این روستای دیدنی مازندران، باید ابتدا به چمستان سفر کنید.

  • مسیر چمستان به لاویج

جاده چمستان به لاویج از داخل پارک جنگلی کشپل می‌گذرد. به همین دلیل، مسیر این روستا یکی از مسیرهای محبوب برای گردشگران است. هرساله مسافران زیادی که به استان مازندران سفر می‌کنند برای سرزدن به این منطقه وقت می‌گذارند و از دیدن طبیعت بی‌نظیر آن لذت می‌برند.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان . اگر هم دوست دارید از چشمه‌های آب گرم استفاده کنید، فصل پاییز و زمستان هم مناسب است.
آدرساستان مازندران، شهرستان نور، جاده نور به چمستان (تقریبا دو کیلومتر مانده به چمستان)، جاده روستای لاویج

سفر به شمال ایران هیچ‌وقت شما را ناامید نمی‌کند؛ به‌خصوص استان مازندران که پر از جاذبه‌های طبیعی است. در ره بال آسمان این جاذبه‌ها را معرفی می‌کنیم تا بهتر سفر کنید و از تک‌تک لحظات سفر بیشتر لذت ببرید.

لاویج یکی از دهستان‌های شهر چمستان است و در استان مازندران قرار دارد.

علاوه بر طبیعت کم‌نظیر و فرح‌بخشی که دارد، چشمه‌های آب گرم لاویج و پدیده فیل سنگی لاویج از جاهای دیدنی این منطقه زیبا به شمار می‌روند.

در فصل بهار و تابستان، لاویج به بهشتی واقعی تبدیل می‌شود. البته در فصل پاییز نیز این منطقه زیبایی خیره‌کننده‌ای خواهد داشت.

در لاویج مراکز اقامتی متعددی وجود دارد. به‌علاوه، خانه‌های روستایی اجاره‌ای و ۳  مسافرخانه نیز در دسترس است.

اگر دوست دارید از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت دل‌انگیز آن لذت ببرید و در دل طبیعت چادر بزنید، فصل بهار و تابستان. اگر هم دوست دارید از چشمه‌های آب گرم استفاده کنید، فصل پاییز و زمستان.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.