دریاچه لزور استان تهران | جواهری به‌رنگ آبی در دل رشته‌کوه‌ها

0

 دریاچه لزور یا همان دریاچه سد سیاه رود تهران که برخی به آن معجز چشمه نیز می‌گویند، معجزه‌ای شگفت‌انگیز در دل رشته‌کوه البرز است. این دریاچه که یکی از شگفت‌انگیز‌ترین دریاچه های اطراف تهران است، همچون جواهری آبی رنگ، در دل کوه‌های اطراف تهران می‌درخشد. چنین منظره‌ای می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. اگر ساکن استان تهران، کرج یا سایر استان‌های شمال ایران هستید و می‌خواهید تعطیلات کوتاهی را در منطقه‌ای زیبا و خوش آب‌و‌هوا سپری کنید، این دریاچه، یکی از بهترین مقصد‌ها است. برای آشنایی بیشتر با این معجزه چشم‌نواز و اطلاع از ویژگی‌ها، مسیر دسترسی و امکانات رفاهی آن، در ادامه با ما همراه باشید. 

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور در روستای لزور واقع شده است. روستای لزور، یکی از زیبا‌ترین و بزرگ‌ترین روستا‌های اطراف تهران و در نزدیکی شمال ایران است. روستای لزور طبیعتی بسیار چشم‌نواز و آب‌و‌هوایی دل‌انگیز و خنک دارد. این روستای خوش آب‌و‌هوا در دهستان قزقان‌چای قرار‌گرفته و از توابع شهرستان فیروز‌کوه است. روستای لزور در فاصله ۱۶۵کلیو‌متری شمال‌شرقی تهران واقع شده است؛ اما اگر بخواهید از فیروز‌کوه راهی روستای لزور شوید، باید فاصله ۴۵کیلو‌متری را به سمت شمال‌غربی فیروز‌کوه طی کنید. 

مسیر دسترسی به دریاچه لزور | جاده‌ای پر از زیبایی

نمایی از جاده فیروزکوه

برای رسیدن به دریاچه سد سیاه رود تهران باید ابتدا وارد جاده تهران-فیروز‌کوه شوید. حدود ۱۰ کیلو‌متر مانده به شهرستان فیروز‌کوه، بعد از پمپ‌بنزین نمرود، به یک سه‌راهی به نام لاسم می‌رسید. در این سه‌راهی باید مسیر خود را به سمت بخش ارجمند تغییر دهید. پس از طی‌کردن حدود ۲۷ کیلو‌متر از این مسیر، به بخش ارجمند می‌رسید. در این نقطه برای رسیدن به مقصد، باید حدود ۱۳ کلیو‌متر دیگر مسیر را ادامه دهید. در انتهای این جاده، پس از گذر از روستا‌های شادمهن و اهنز، به روستای لزور می‌رسید.

تمام مسیری که باید تا رسیدن به روستای لزور طی کنید، آسفالت بوده؛ اما مسیر روستای لزور تا دریاچه لزور، خاکی است. البته این مسیر چندان طولانی نیست. شما می‌توانید به‌راحتی و در زمانی کوتاه (کمتر از یک ساعت)، به این دریاچه شگفت‌انگیز برسید. 

چشم‌انداز دریاچه سد سیاه رود تهران | تماشای زیبایی بی حد‌ومرز

عکس چشم‌انداز دریاچه سد سیاه رود تهران

برخی معتقد‌ند دریاچه لزور، شباهت حیرت‌آوری به طبیعت اطراف چهارمحال و بختیاری دارد. این دریاچه که بیشتر آب آن از چشمه معجز تأمین می‌شود، در ارتفاعات و در دل رشته‌کوه‌های البزر، همچون جواهری مثلثی شکل، می‌درخشد. تماشای طبیعت بکر و سرسبز اطراف دریاچه و تنفس هوای فرح‌بخش آن، جزء بهترین لحظات سفر شما به یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران خواهند بود.

کمپ تابستانه در دریاچه لزور | تنفس هوای دلچسب و دیدن ستارگان

عکس کمپ تابستانه در دریاچه لزور

با اینکه این منطقه معمولاً برای سفر‌های یک روزه انتخاب می‌شود؛ اما اطراف دریاچه لزور، منطقه‌ای بسیار عالی برای کمپ کردن و شب‌مانی است. البته شما برای ماندن در این منطقه باید امکانات و وسایل لازم را به‌همراه داشته باشید. مهم‌ترین وسایل لازم برای کمپ کردن در این منطقه، چادر، کیسه‌خواب و لباس گرم هستند.

شب‌های دریاچه لزور، منظره‌ای خیره‌کننده‌ را به شما هدیه می‌دهد. ستارگان آسمان شب دریاچه لزور، به دور از هر‌گونه آلودگی نوری، می‌درخشند. همچنین کهکشان راه شیری به‌وضوح در این منطقه قابل‌مشاهده است. از‌این‌رو شما می‌توانید ساعت‌ها درخشش و شکوه آسمان شب این منطقه را تماشا کنید و لذت ببرید. 

بهترین زمان سفر به دریاچه لزور | رقص نسیم خنک در گرمای سوزان تابستان

عکس بهترین زمان سفر به دریاچه لزور

از آن‌جایی که این منطقه روی ارتفاعات بوده و هوای خنکی دارد، بهترین زمان برای سفر به طبیعت زیبای اطراف روستای لزور، به‌خصوص دریاچه سیاهرود، فصل‌های تابستان، بهار و اوایل پاییز است. طبیعت این منطقه در روز‌های گرم و سوزان تابستان نیز حس تازگی و خنکای بهار را به شما هدیه می‌دهد؛ زیرا رودخانه‌های روستای لزور حتی در تابستان نیز پر‌آب‌ و دشت‌ها و کوه‌ها سرسبز و با‌طراوتند. 

امکانات رفاهی دریاچه سد سیاه رود تهران | تجربه اقامت در طبیعت بکر

عکس جاده خاکی روستا‌ی لزور

همان طور که گفتیم، دریاچه لزور منطقه‌ای جذاب برای اتراق‌کردن است. در فاصله ۱۵۰‌متری این دریاچه، سرویس‌بهداشتی قرار دارد و متأسفانه امکانات رفاهی این منطقه، فقط به‌ همین گزینه محدود می‌شوند. با‌توجه به اینکه در نزدیکی این منطقه مغازه، استراحتگاه، آلاچیق و… وجود ندارد و جاده آن تا روستای لزور خاکی است، باید پیش از رفتن به آنجا، تمامی تجهیزات و وسایل لازم را برای اتراق کردن همراه خود داشته باشید. 

عکس اجاره کلبه‌ در روستا‌های اطراف دریاچه لزور

اقامت در طبیعتی بکر بدون هیچ‌گونه امکانات رفاهی، برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز است؛ اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که این نوع سفر کردن را نمی‌پسندید، پیشنهاد ما به شما اجاره ویلا، سوئیت یا کلبه‌ای در روستا‌های اطراف دریاچه لزور است. 

دیدنی‌های اطراف سد سیاهرود | احساس ناب گشتن در طبیعت بکر

روستای لزور دارای طبیعتی شگفت‌انگیز و بی‌حد‌و‌مرز است؛ پس توصیه می‌کنیم اگر قصد رفتن به دریاچه لزور را دارید، از دیدن سایر مناطق دیدنی اطراف آن، غافل نشوید. در ادامه برخی از مناطق چشم‌نواز و شگفت‌انگیز اطراف این روستا را معرفی می‌کنیم.

  • امامزاده خوش‌نام

امامزاده خوش‌نام از آن جاذبه‌های چشم‌نوازی است که نمی‌توان گفت گشت‌وگذار در خودش دل‌چسب‌تر است یا مسیر رسیدن به آن. رسیدن به این امامزاده، نیازمند ۱۵ تا۲۰ دقیقه پیاده‌روی بوده و از دو مسیر امکان‌پذیر است. یکی از این مسیر‌ها از میان دره و باغ‌ها می‌گذرد و بخشی از آن در امتداد رودخانه است. مسیر دیگر در بالای دره است و از جاده لاسک می‌گذرد که طبیعتی مسحور‌کننده دارد. 

پس از گذر از این دو مسیر، به امامزاده خوش‌نام می‌رسید که در کنار آن چشمه‌ای با آبی گوارا و زلال قرار دارد که توصیه می‌کنیم حس فوق‌العاده نوشیدن از این آب خنک و گوارا را از خود دریغ نکنید. بالا‌تر از امامزاده نیز آبشاری کوچک در دل طبیعت سحر‌انگیزی وجود دارد که مدتی توقف و تماشای آن، حس‌وحال شما را به‌کلی تغییر می‌دهد. 

  • منطقه لاسک

عکس منطقه لاسک

اگر می‌خواهید تصویری از کوه‌های سبز و مرتفع، درختان سپیدار سر‌به‌فلک‌کشیده و رودخانه‌ای زلال و جوشان را در یک قاب مشاهده کنید، از پیمودن مسیر لاسک غافل نشوید؛ هر‌چند پیمودن این مسیر کمی سخت باشد. پیمودن مسیر لاسک با پای پیاده کمی دشوار است؛ اما مطمئن باشید که به جان خریدن سختی مسیر، ارزش دیدن زیبایی مسحور‌کننده این منطقه را دارد. 

  • قله میشینه

عکس قله میشینه مرگ

قله میشینه مرگ یکی از مرتفع‌ترین قله‌های رشته‌کوه البرز است. مبدأ کوه‌نوردان برای فتح این قله نیز روستای لزور است. 

باید‌ها و نباید‌های سفر | نکاتی که باید پیش از رفتن به لزور بدانید

عکس لوازم ضروریبرای رفتن به طبیعت

اگر قصد پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت اطراف روستا و رودخانه لزور را دارید، بهتر است کفش مناسب، کوله‌پشتی، لباس گرم و کمی تنقلات، همراه خود داشته باشید. اما اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به رودخانه لزور رفته و سفری یک روزه را تجربه کنید، فقط باید به این موضوع دقت داشته باشید که تمامی لوازم و مواد خوراکی ضروری را پیش از سفر تهیه کرده و همراه خود ببرید. 

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان تهران، فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران

حال که تا اینجا ره بال آسمان همراه بودید و با یک شگفتی دیگر از شگفتی‌های ایران آشنا شدید، از شما می‌خواهیم پس از سفر به این منطقه، تجربه و مشاهدات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

سفر به دریاچه لزور از تهران با ماشین شخصی، حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه، زمان می‌برد.

فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برای سفر به این دریاچه مناسبند اما بهترین فصل سفر، تابستان است.

فاصله روستای لزور تا تهران حدود ۱۷۰ کیلو‌متر است.

بله ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۵۰۰ متر است.

برای رسیدن به دریاچه سیاه‌رود از روستای لزور با ماشین شخصی، باید حدود یک ساعت در جاده خاکی، رانندگی کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.