قله میشینه مرگ | بهترین برنامه سفر از تنگه تا دریاچه

0

کوه‌‌نوردی و صعود به قله از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت‌گردی است. رشته کوه البرز قله‌های بلند با چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. ‌اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم صعود به قله میشینه مرگ را در برنامه‌هایتان بگذارید. میشینه مرگ از دیدنی‌ترین قله‌های البرز است. بی‌تردید صعود به قله میشینه یکی از به‌یادماندنی‌‌ترین سفرهایتان می‌شود.

قله میشینه مرگ کجاست؟

قله میشینه مرگ

فیروزکوه همیشه مقصد مسافرهای زیادی است که به طبیعت شمال علاقه‌مند هستند. به‌خاطر نزدیکی به پایتخت، این شهر یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است. رشته کوه‌های البرز در این منطقه زنجیروار به هم متصل هستند و چشم‌اندازی دیدنی دارند. میشینه مرگ از بلندترین قله‌ها در رشته کوه البرز شرقی است. این قله در شمال شرقی استان تهران و جنوب شرقی استان مازندران شکل گرفته است. برای صعود به آن باید به شهرستان فیروزکوه بروید. بعد از رسیدن به بخش ارجمند، قله تماشایی میشینه مرگ در شمال روستای لزور خودنمایی می‌کند.

معرفی قله میشینه مرگ

تنگه میشینه مرگ

بلندای قله میشینه مرگ به 4020 متر می‌رسد و در مرز استان مازندران و تهران سر به فلک کشیده است. این قله بعد از قله «پرچنان»، جایگاه دوم را در بین بلندترین قله‌های البرز دارد. اگر به‌سمت بخش‌های شمالی بروید، به منطقه ییلاقی آلاشت، چَرات و نِشل می‌رسید. در جنوب این منطقه جاده‌ای هست که کوه‌نوردها آن را به اسم «لاسِم» می‌شناسند. جاده لاسم، جاده‌ای فرعی بین دو جاده اصلی فیروزکوه و هراز است. در جنوب این جاده می‌توانید به قله‌های معروف «دوبرار» یا «قره‌داغ» برسید.

پوشش گیاهی تنگه میشینه مرگ

به لطف آب‌وهوای خوب کوهستانی و بارش‌های مداوم باران، گیاهان متنوعی در این منطقه رشد کرده است. ‌برای رسیدن به قله باید از دشت‌ها و دامنه‌های سرسبزی بگذرید که دست کمی از بهشت ندارد. به‌ویژه در بهار خرمی و سرسبزی منطقه لزور به اوجش می‌رسد. در تنگه میشینه مرگ درخت‌های میوه ریشه در خاک دارند. هرچقدر به‌سمت دامنه‌ها بروید، از تعداد درخت‌ها کم می‌شود و منظره‌ای بی‌نظیر از دشت‌های وسیع می‌بینید. دامنه کوه‌ها همیشه سخاوتمند هستند و گیاهان دارویی و خودرو در آنجا رشد می‌کنند؛ مثلاً آویشن کوهی، نعنا، پونه، گلپر، کاکوتی، بارهنگ، گل محمدی، نعنای فلفلی، سبزی کوه و سیاه دانه. در هر بخش انواع گلسنگ و گون هم روییده‌اند.

پوشش جانوری تنگه میشینه مرگ

پوشش گیاهی تنگه میشینه مرگ

در نزدیکی قله میشینه مرگ حیوانات گوشت‌خوار و گیاه‌خوار زیادی زندگی می‌کنند. مارها از جانورهای خطرناک در این منطقه هستند؛ پس جانب احتیاط را رعایت کنید. دامنه‌های سرسبز، چراگاه حیوان‌های اهلی هستند. بومی‌های منطقه معمولاً از بز، قوچ، گوسفند و گاو نگهداری می‌کنند و آن‌ها را به چرا می‌آوردند.

وجه تسمیه قله میشینه مرگ

وجه تسمیه قله میشینه مرگ

اسم‌گذاری این منطقه داستان جالبی دارد. مسیری مخفی به قله کوه هست که در آن مجسمه‌هایی از میش پیدا کرده‌اند؛ البته خیلی از افراد این مسیر را نمی‌شناسند و فقط یکی از پیرمردهای قدیمی روستا آن مسیر را می‌شناخت. چشمه‌ای نزدیک به قله جاری است که ترکیباتی مضر از گوگرد دارد. معمولاً پرنده‌هایی که از آب این رودخانه می‌خورند، از بین می‌روند. به همین خاطر اسم «مرگ» را برای آن انتخاب کرده‌اند.

جاذبه های گردشگری تنگه میشینه مرگ

طبیعت بی‌نظیر منطقه

طبیعت بی‌نظیر منطقه

طبیعت روستای لزور و چشم‌اندازهای کوهستان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تنگه هستند. نقاش طبیعت به‌زیبایی دامنه‌ها و کوه‌های بلندقامت را به تصویر کشیده است. جذابیت این منطقه همه را متحیر می‌کند. تنگه میشینه از جذاب‌ترین دره های ایران است. می‌توانید ساعت‌ها در هوای پاکیزه کوهستان کوه‌نوردی کنید و اکسیژن خالص را نفس بکشید. در مسیر رسیدن به قله از کنار چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای متعددی می‌گذرید که هرکدام دیدنی هستند.

پیک‌نیک

برای پیک‌نیک‌کردن نباید سخت گرفت. کتری کوچکتان را روی آتش بگذارید تا زودتر به جوش بیاید. نوشیدن یک لیون چای تازه‌دم در هوای کوهستان لذتی وصف‌ناپذیر دارد؛ البته در زمان برگشت یادتان نرود که آتش را خاموش کنید. می‌توانید در دامنه کوه‌ها اتراق کنید و به نوای دل‌نشین طبیعت گوش بدهید.

عکاسی از جاذبه های گردشگری قله میشینه مرگ

عکاسی از جاذبه های گردشگری قله میشینه مرگ

با ثبت لحظه‌ها می‌توانید خاطراتتان را همیشه زنده نگه دارید. دشت معجزه چشمه و دریاچه لزور سوژه‌های نابی برای لنز دوربینتان هستند. در این دشت اقیانوسی از ابرها در جلوی چشم‌هایتان می‌بینید که نمی‌شود زیبایی‌اش را با کلمه‌ها توصیف کرد.

تجهیزات لازم برای سفر به قله میشینه مرگ

تجهیزات لازم برای سفر به قله میشینه مرگ

مسیر رسیدن به قله میشینه مرگ سخت است و باید دستی در حرفه کوه‌نوردی داشته باشید. برای صعود قله وسایل‌هایی مثل کفش کوه‌نوردی، باتوم کوه‌نوردی، کلاه لبه‌دار، کوله سبک با روکش ضدآب ضروری است. همچنین کرم ضدآفتاب، لباس اضافه، خوراکی‌های مقوی مثل آجیل و خرما هم لازمتان می‌شود. یادتان نرود که کوله سنگین، راه‌رفتن را برایتان سخت می‌کند؛ پس ضروری‌ترین وسایل را بردارید. از پربودن باطری دوربین عکاسی‌تان مطمئن بشوید. نمی‌شود از چشم‌اندازهای شگفت‌‌انگیز این کوه گذشت.

بایدها و نبایدهای سفر به قله میشینه مرگ

بایدها و نبایدهای سفر به قله میشینه مرگ

دسترسی به قله میشینه مرگ سخت است و به مهارت نیاز دارد. برای رفتن به این قله باید از راهنمایی مجرب کمک بگیرید. می‌توانید با گروه‌های کوه‌نوردی همراه بشوید. گوشی‌های همراه فقط تا بخشی از این مسیر آنتن‌دهی دارند و به‌مرور میزان آن کم می‌شود. یادتان باشد که آب هر چشمه و رودخانه برای نوشیدن مناسب نیست. اسم بخش‌هایی را که آب‌ مصرفی سالمی دارند، برایتان می‌گذارم: آب مدرسه روستا، مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع)، چشمه نزدیک به امامزاده خوشنام و معجزه چشمه.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه میشینه مرگ

در فاصله نزدیکی از تنگه میشینه جاهای دیدنی زیادی است که زیبایی منطقه فیروزکوه را نشان می‌دهد. این منطقه با جاذبه‌های تماشایی‌اش از تفرجگاه های اطراف تهران است. اسم چند جای معروف را برایتان می‌گذارم. تا آنجا که رفتید، به این جاهای دیدنی هم سری بزنید.

روستای لزور

لزور از روستاهای اطراف تهران در شمال ایران است. آثار باقی‌مانده تاریخی نشان از قدمت طولانی این روستا دارد. منطقه ییلاقی لزور چشم‌اندازی تماشایی به دامنه‌های البرز دارد. این روستا یکی از مسیرهای رسیدن به قله‌های میشینه مرگ و بوم است. به همین خاطر هرساله کوه‌نوردهای زیادی به این منطقه رفت‌وآمد می‌کنند. شغل اصلی بومی‌های منطقه کشاورزی و دامداری است. روستایی‌ها در باغ‌هایشان میوه‌هایی مثل سیب، گیلاس، آلو و گردو را پرورش می‌دهند. سیب‌زمینی، گندم و یونجه از دیگر محصول‌های مهم در روستای لزور است.

امامزاده خوشنام

بقعه امامزاده خوشنام یکی از اماکن مذهبی و تاریخی روستای لزور است. قدمت بنای اصلی آرامگاه به قرن 10هجری قمری برمی‌گردد. این بقعه را در طی این سال‌ها چندین‌بار مرمت کرده‌اند. صخره‌های کوه یکی از دیوارهای این بقعه را تشکیل داده‌اند که برای همه بسیار جذاب است. درخت‌های بلندقامت سایه‌بان این امامزاده هستند و چشمه‌ای از نزدیکی آن جریان دارد. برای بازدید از امامزاده خوشنام باید به شمال غرب روستای لزور و کوچه «قد کمر» بروید.

پل سنگی

پل سنگی روستای لزور قدمتی 150ساله دارد. این پل را با استفاده از تخته‌سنگ، ملات و ساروج ساخته‌اند. همچنین روی آن را با قلوه‌سنگ‌های کف رودخانه، سنگ‌فرش کرده‌اند تا مسیری هموار برای پیاده‌روی روستای‌ها باشد. در فاصله نزدیکی از این پل، پل دیگری هست که خودروها از روی آن می‌گذرند.

امامزاده معصوم از جاهای دیدنی نزدیک به تنگه میشینه مرگ

امامزاده معصوم از دیگر اماکن مذهبی در روستای لزور است. اگر به‌سمت جنوب شرقی روستا بروید، گنبد مخروطی امامزاده را می‌بینید. قدمت بنای اصلی امامزاده به قرن هشتم هجری قمری می‌رسد. در داخل امامزاده ضریحی چوبی با منبت‌کاری‌های زیبا وجود دارد. کنار ضریح دو قبر دیگر را با سکویی سیمانی مشخص کرده‌اند. امامزاده معصوم را در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند.

قلعه قلدوش

در نزدیکی روستا آثاری از قلعه‌ای قدیمی به جا مانده است. قدمت این قلعه به قرن پنجم و ششم هجری قمری برمی‌گردد. پلان قلعه قلدوش مربعی است و مساحتش به 18 مترمربع می‌رسد. چشمه‌ای پرآب در نزدیکی قلعه جریان دارد. این چشمه آب مصرفی روستایی‌ها را تأمین می‌کند.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر

لزور آب‌وهوایی کوهستانی دارد. در فصل بهار و تابستان هوا معتدل و خنک است؛ اما با شروع پاییز بارش‌ها شروع می‌شود و هوا رو به سردی می‌رود. بهترین زمان برای صعود تنگه میشینه مرگ اواخر خرداد تا اواخر تیر است. در اوایل بهار رودخانه بین‌راه بسیار پرآب است و گذشتن از آن خطر زیادی دارد. همچنین اگر در نیمه‌های تابستان به این قله بروید، دامنه‌ها کمی از سرسبزی خودشان را از دست داده‌اند. به همین خاطر از خرداد تا تیر زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است و دشت‌ها تماشایی هستند. زمستان‌های لزور برفی است و مسیر دسترسی به قله صعب‌العبور است؛ پس صعود به قله در این فصل را فراموش کنید.

امکان شب مانی در تنگه میشینه مرگ

امکان شب مانی در تنگه میشینه مرگ

دشت معجزه چشمه یکی از بهترین بخش‌ها در این منطقه است که می‌تواند چادرهایتان را در آنجا برپا کنید. کمی جلوتر از تنگه میشینه به این دشت می‌رسید. چشمه‌های جوشانی در این دشت جریان دارند که جذابیت آنجا را دوچندان کرده‌اند.

مسیر دسترسی

قله میشینه مرگ از جاهای دیدنی اطراف تهران است. اگر مبدأ حرکتتان پایتخت است، بعد از 170 کیلومتر به روستای لزور می‌رسید. برای رفتن به این روستا باید از از جاده فیروزکوه بگذرید. 10 کیلومتر قبل از رسیدن به فیروزکوه، پمپ بنزین را پشت سر بگذارید. حواس‌جمع که برانید، در سه‌راهی لاسم و در سمت چپ جاده تابلوی روستای «ارجمند» را می‌بینید. از ابتدای جاده تا روستای لزور حدود 37 کیلومتر است.

دسترسی از روستا به تنگه میشینه

مسیر دسترسی به قله میشینه مرگ شامل این بخش‌هاست: روستای لزور، محله کشک‌ریز، مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع)، منطقه لاسک، تنگه میشینه مرگ، دشت معجزه چشمه، دریاچه سد سیاهرود، گردنه، خط‌الرأس. کوه‌نوردها می‌توانند از دو مسیر مختلف به قله برسند. مسیر اول از کنار مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) در محله کشک‌ریز شروع می‌شود. 15 دقیقه که پیاده‌روی کنید، به امامزاده خوشنام تنگه میشینه می‌رسید. مسیر دیگر دسترسی به تنگه از کنار مخابرات لزور در جاده «لاسک» است. اگر از این مسیر بروید، کمی مسیرتان دورتر می‌شود. بعد از 45 دقیقه پیاده‌روی در این جاده به تنگه میشینه می‌رسید.

مسیر دسترسی از تنگه میشینه به قله

بعد از تنگه، مسیر واحدی برای صعود به قله وجود دارد. کافی است پاکوب‌های کنار رودخانه را دنبال کنید. در بعضی از بخش‌های این مسیر باید از دل رودخانه بگذرید؛ پس بااحتیاط قدم بردارید. حواستان به سنگ‌های لیز رودخانه باشد. مسیر رودخانه در انتها به آبشاری تماشایی می‌رسد. بعد از بالارفتن از کنار آبشار، به دشتی کوچک و دوراهی می‌رسید. مسیر سمت چپ در ادامه به دشت چشمه معجزه منتهی می‌شود. تنگه را که ادامه بدهید، بعد از گذشتن از یک پیچ، این دشت جذاب را می‌بینید. چشمه‌هایی که در این دشت جریان دارند، شاخه‌های اصلی «رودخانه فرح» هستند. با دنبال‌کردن مسیر رودخانه و کمی جلوتر در سمت راست به دریاچه سد «سیاهرود» یا لزور می‌رسید. برای رسیدن به سد لزور جاده‌ای خاکی هست که خودروها در آن رفت‌وآمد می‌کنند.

مسیری مشخص دریاچه لزور را به گردنه کوه وصل می‌کند؛ البته خیلی از کوه‌نوردها از پاکوب‌ها و مسیرهای فرعی خودشان را به گردنه می‌رسانند. بعد از گردنه باید از یال سمت راست بالا بروید. این مسیر به خط‌الرأس منتهی می‌شود. بهتر است بعد از این مسیر سخت نفسی تازه کنید. از این بخش تا قله فرعی کوه 90 دقیقه کوه‌نوردی انتظارتان را می‌کشد. قله میشینه مرگ حدود 100 متر بالاتر از قله فرعی است. برای رسیدن به قله یک ساعت دیگر، راه در پیش دارید.

قله میشینه مرگ از جذاب‌ترین مناطق ییلاقی فیروزکوه است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در سفرهای قبل به آنجا سفر کرده‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد.

استان مازندران، فیروزکوه، بخش ارجمند، روستای لزور.

اواخر خرداد تا اواخر تیر بهترین زمان برای صعود به این قله است.

بله. می‌توانید کمی بالاتر از تنگه در دشت معجزه چشمه چادرهایتان را برپا کنید.

این روستا حدود 170 کیلومتر با تهران فاصله دارد و سه‌ساعته به آنجا می‌رسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.