دریاچه های اطراف تهران | چند لحظه آرامش در کنار شلوغی پایتخت

0

بسیاری از ساکنان پایتخت وقتی که خسته و کلافه می‌شوند، چمدان خود را می‌بندند و راهی سفرهای طولانی می‌شوند. رایج‌ترین مقصد سفر برای این افراد، شمال کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که جاهای دیدنی اطراف تهران بسیار بی‌نظیر و تماشایی هستند. استان تهران بسیار بزرگ است و در حاشیه خود صدها جاذبه طبیعی مختلف را جای داده است. به همین ترتیب امروز قصد داریم تا شما را با دریاچه های اطراف تهران آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا دیگر برای تفریح و خوش‌گذرانی راهی مسیرهای طولانی نشوید.

آشنایی با زیباترین دریاچه های اطراف تهران

خب همان طور که اشاره کردیم، در نزدیکی استان تهران، جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد. یکی از این جاهای دیدنی زیبا، دریاچه‌های متعدد است. در بین جاهای دیدنی طبیعی، اکثر مسافران عاشق دریاچه‌ها هستند. دریاچه برای آب‌تنی، قایق‌سواری، ماهی‌گیری، شنا، عکاسی و حتی یک پیک‌نیک ساده خانوادگی جان می‌دهد. پس در ادامه شما را با زیباترین دریاچه های اطراف تهران آشنا خواهیم کرد.

  • دریاچه ارواح

دریاچه زیبای ارواح

دریاچه ارواح یکی از جذاب‌ترین دریاچه های اطراف تهران محسوب می‌شود. اصلاً به همین خاطر آن را در ابتدا به شما معرفی کردیم. به تصویر بالا نگاه کنید. این دریاچه واقعاً حتماً از پشت مانیتور و موبایل هم حس ترس یا حضور ماورایی را القاء می‌کند. هنگام شب از این دریاچه صداهایی عجیب به گوش می‌رسد. درختانی عجیب با تنه شکسته در میان دریاچه قرار دارند. این دریاچه بیشتر شبیه به یک میدان جنگ بعد نبردی سخت است! به هر حال همین مسائل همه‌ساله هزاران گردش را جذب دریاچه ارواح می‌کند. اگر شما نیز کنجکاو هستید تا این دریاچه را از نزدیک ببینید، باید راهی نوشهر شوید.

آدرس: استان مازندران، نوشهر، 5کیلومتری شمال روستای چلندر

آدرس دریاچه ارواح روی نقشه گوگل

  • دریاچه الیمالات

نمایی از دریاچه الیمالات

خب ابتدا کمی به تصویر بالا نگاه کنید. اجازه دهید حس ترس دریاچه ارواح از وجود شما خارج شود! الیمالات یکی دیگر از دریاچه های اطراف تهران است که در مسیر جاده نور – چمستان قرار دارد. الیمالات در میان جنگل و مناطق استوایی واقع شده است. اگر خوش‌شانس باشید ابرهای لجباز کمی دست از شیطنت بر می‌دارند و سری به مهمانان خود یعنی شما می‌زنند. در شرایط مه، انگار که دریایی از ابر را پیش روی خود می‌بینید. بسیاری از مسافران بر این باور هستند که مسیر دسترسی به این دریاچه حتی از خود آن نیز زیباتر است.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

آدرس دریاچه الیمالات روی نقشه گوگل

  • دریاچه اوان

در مرحله بعد قصد داریم تا به جای شمال ایران، سری به استان قزوین بزنیم. دریاچه اوان یکی از دیگر از دریاچه های اطراف تهران است که ظاهری بکر و دست‌نخورده دارد. بد نیست بدانید این دریاچه را در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران نیز ثبت کرده‌اند. دریاچه اوان در میان دشتی سرسبز و وسیع قرار دارد. در فصل بهار زیبایی مناظر اطراف این دریاچه چند برابر می‌شود. در این فصل شاهد انعکاس آسمان آبی و دشت‌های سرسبز در آب دریاچه خواهید بود.

آدرس: استان قزوین، معلم‌ کلایه، جوار روستاهای اوان و وربن

آدرس دریاچه اوان روی نقشه گوگل

  • دریاچه آهنگ

عکس دریاچه آهنگ

دریاچه آهنک جزء بکرترین دریاچه های اطراف تهران است. این دریاچه در ارتفاع 1،700متری از سطح دریا واقع شده است. حتی فکر بازدید از این دریاچه در زمستان نیز باعث احساس سردی در مغز استخوانمان می‌شود! این دریاچه شامل دو حوضچه دوقلو می‌شود که همیشه هم پرآب هستند. عمق یکی از این حوضچه‌ها به حدود 30 متر می‌رسد. زمانی که کنار دریاچه بایستید، باد در گوشتان نجوا می‌کند. صدای خش‌خش نی‌های کنار دریاچه طنین‌انداز می‌شود و انگار که یک موسیقی آرام است که پرندگان بر روی آن آواز سر می‌دهند.

آدرس: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، روستای سیمین‌دشت

آدرس دریاچه آهنگ روی نقشه گوگل

  • دریاچه پارک آزادگان

عکس دریاچه پارک آزادگان

در حاشیه جنوب تهران و نزدیک کمربندی آزادگان، بوستانی بزرگ و وسیع با نام بوستان آزادگان وجود دارد. این بوستان دارای امکانات بسیاری است؛ اما دریاچه مصنوعی آن با 5هکتار وسعت، شاخصه اصلی آن به حساب می‌آید. اگر حال و حوصله تحمل ترافیک را ندارید و نمی‌خواهید وارد جاده شوید، پارک آزادگان برای شما بهترین گزینه خواهد بود. آبنمای موزیکال، مناظر زیبا و امکانات کامل باعث می‌شود بسیاری از خانواده‌ها، حتی برای گذران ایام تعطیل آخر هفته نیز به این پارک مراجعه نماید.

آدرس:  تهران، کمربندی آزادگان، بوستان بزرگ آزادگان

آدرس دریاچه پارک آزادگان روی نقشه گوگل

  • دریاچه تار و هویر

عکس کوه‌های گوناگون دریاچه تار و هویر

دریاچه تار و هویر جزء آن دریاچه‌های آفتاب مهتاب ندیده‌ای است که برای تماشای زیبایی آن باید مسیر طولانی را در کوه قدم بزنید. بسیاری از ورزشکاران یا دوچرخه‌سواران، مسیر دسترسی به این دریاچه را برای ورزش انتخاب می‌کنند. در نهایت نیز جایزه خود را می‌گیرند و از تماشای این دریاچه کوچک، اما بکر و تماشایی لذت می‌برند. بد نیست بدانید تار و هویر هر کدام نام یک دریاچه است که در کنار هم قرار دارند. به همین خاطر آن‌ها را با نام دریاچه تار و هویر می‌شناسند.

آدرس: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند، روستای هویر

آدرس دریاچه تار و هویر روی نقشه گوگل

  • دریاچه چیتگر

تقریباً همه ساکنان پایتخت با نام دریاچه چیتگر آشنا هستند. این دریاچه یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی در اطراف تهران به حساب می‌آید. دریاچه چیتگر در حاشیه غرب تهران قرار دارد. ساخت این دریاچه مصنوعی در ابتدا یک چالش بزرگ بود و مشکلات بسیاری را به همراه داشت. در نهایت مهندسان بر مشکلات فائق آمدند و امروز شاهد این دریاچه زیبا و تماشایی هستیم. در کنار این دریاچه می‌توانید از تفریحات مختلف همانند زیپ لاین، قایق‌سواری، ماهی‌گیری، پینت‌بال، رستوران، کافه و غیره لذت ببرید.

آدرس: تهران، شمال غرب تهران، همت غرب، شهید خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس

آدرس دریاچه چیتگر روی نقشه گوگل

  • دریاچه خلنو

حتی بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان خبره نیز با نام دریاچه خلنو نا‌آشنا هستند. این دریاچه یکی از زیباترین و بکرترین دریاچه های اطراف تهران به حساب می‌آید. دریاچه خلنو در ارتفاعات شمشک قرار دارد. بد نیست بدانید که این دریاچه، مرتفع‌ترین دریاچه نزدیک تهران نیز به حساب می‌آید. برای دسترسی به این دریاچه می‌توانید از جاده فشم یا جاده چالوس استفاده کنید. اگر مسیر فشم را انتخاب نمایید، باید به‌سمت روستای لالون رفته و از آنجا بعد نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر کوهستانی به دریاچه دسترسی پیدا خواهید کرد.

آدرس: استان تهران، جاده فشم، روستای لالون

آدرس دریاچه خلنو روی نقشه گوگل

  • دریاچه سد امیرکبیر | سد کرج

عکس سد کرج

سد کرج از گذشته یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های ساکنان پایتخت بوده و هنوز هم هست. این دریاچه مصنوعی از ایجاد سد بر روی رودخانه بزرگ کرج ایجاد شده است. پیک‌نیک در کنار دریاچه، ماهی‌گیری، قایق‌سواری و جت‌اسکی جزء تفریحاتی است که می‌توانید کنار دریاچه سد امیرکبیر تجربه کنید.

آدرس: البرز، کرج، کیلومتر ۲۵ جاده‌ی چالوس

آدرس دریاچه سد امیرکبیر روی نقشه گوگل

  • دریاچه سد ساوه

دریاچه سد ساوه یا همان دریاچه سد الغدیر یکی دیگر از مهم‌ترین دریاچه های اطراف تهران است. این دریاچه حدود 850هکتار وسعت دارد. سد الغدیر روی رودخانه قره چای واقع شده است. این دریاچه برای ماهیگیری و قایق‌سواری جان می‌دهد. از نظر شلوغی نیز باید بدانید که دریاچه الغدیر از دریاچه سد امیرکبیر به‌مراتب خلوت‌تر است. پس اگر به‌دنبال آرامش هستید، حتماً سری به این دریاچه بزنید.

آدرس: استان مرکزی، ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه

آدرس دریاچه سد کاوه روی نقشه گوگل

  • دریاچه سد طالقان

عکس سد طالقان

طالقان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی اطراف تهران به حساب می‌آید. کرایه ویلاهای لوکس در این منطقه خوش‌آب‌وهوا برای چند روز می‌تواند هرچه خستگی در وجود شما هست را از بین ببرد. حال اگر به‌دنبال سفری یک‌روزه و کوتاه‌مدت هستید، می‌توانید سری به دریاچه سد طالقان بزنید. این سد روی رودخانه شاهرود که از مازندران سرچشمه می‌گیرد قرار دارد. مناظر چشم‌نواز کوهستانی، هوای پاک و آرامش را در این دریاچه می‌توانید با پوست و گوشت خود احساس کنید.

آدرس: البرز، طالقان، دریاچه سد طالقان

آدرس دریاچه سد طالقان روی نقشه گوگل

  • دریاچه سد لار

عکس دریاچه سد لار

دریاچه سد لار یکی دیگر از دریاچه‌های مصنوعی اطراف تهران است. این دریاچه دقیقاً در مرز بین استان تهران و مازندران قرار دارد. دشت لار یکی از بزرگترین و زیباترین دشت‌های تمام ایران به حساب می‌آید. پس بازدید از دریاچه سد لار محدود به قایق‌سواری و ماهیگیری نمی‌شود و می‌توانید سری به پارک ملی لار نیز بزنید. در فصل بهار دشت‌های دامنه کوه دشت لار پوشیده از گل‌های شقایق سرخ می‌شود. پس فصل بهار را می‌توان بهترین زمان بازدید از این دریاچه دانست.

آدرس: مازندران، آمل، بخش لاریجان

آدرس دریاچه سد لار روی نقشه گوگل

  • دریاچه سد لتیان

عکس دریاچه سد لتیان

دریاچه سد لتیان نیز اهمیتی معادل با سد امیرکبیر برای ساکنان شرق دارد. این دریاچه در منطقه لواسان قرار دارد و امکان دسترسی به آن از جاجرود نیز وجود دارد. بد نیست بدانید سد لتیان 30درصد از آب شرب ساکنین پایتخت را تأمین می‌کند و بسیار پراهمیت است. وجود پارک جنگلی لتیان و تلو و مناظر کوهستانی، زیبایی این سد را دو چندان کرده است. در ایام آخر هفته تابستان یا تعطیلات نوروزی، در کنار این سد سوزن بیاندازید، پایین نمی‌رود!

آدرس: استان تهران، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۵ کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان

آدرس دریاچه سد لتیان روی نقشه گوگل

  • دریاچه سلطان یا حوض سلطان

عکس دریاچه حوض سلطان قم

برای معروفی بیشتر دریاچه های اطراف تهران باید سری به استان قم بزنیم. شاید کمی تعجب کنید و البته حق هم دارید. واقعاً در یک شهر کویری شاید تصور یک دریاچه کمی دشوار باشد. دریاچه حوض سلطان یا همان سلطان یکی از زیباترین دریاچه‌های نمکی ایران است. این دریاچه به‌سبب وجود املاح فراوان، نور را به‌صورت کامل منعکس می‌کند. به همین خاطر آن را با نام «بزرگترین آینه ایران» نیز می‌شناسند. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، لحظه غروب در کنار این دریاچه یک قاب عالی برای عکاسی خواهد بود.

آدرس: استان قم، ۴۰ کیلومتری شمال قم، حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس

آدرس دریاچه سلطان روی نقشه گوگل

  • دریاچه شورمست

عکس دریاچه شورمست

دریاچه شورمست مساحت نسبتاً کمی دارد؛ اما مصداق واقعی فلفل نبین چه ریزه هست! این دریاچه در نزدیکی پل سفید واقع شده است. در هنگام صبح، پیش از آنکه ابرهای تنبل از خواب بیدار شوند و به محل کارشان یعنی آسمان بروند، این دریاچه در دریایی از ابر غرق می‌شود. درختان و درختچه‌های کوچک با کمک بوته‌های سبز، مناظری خیره‌کننده به این دریاچه هدیه داده‌اند. قایق‌سواری در این قایق و غذا‌دادن به غازهای کله سبز جزء تفریحاتی هستند که در کنار این دریاچه می‌توانید تجربه کنید.

آدرس: مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست

آدرس دریاچه شورمست روی نقشه گوگل

  • دریاچه ماملو

عکس دریاچه ماملو

دریاچه ماملو نیز جزء دریاچه‌های مصنوعی است که با احداث سد به وجود آمده. سد ماملو روی رودخانه بزرگ جاجرود قرار دارد و آب شرب مناطق جنوبی و جنوب‌شرقی پایتخت را تأمین می‌کند. این دریاچه برخلاف دریاچه‌های دیگر همانند لتیان و امیرکبیر بسیار گمنام است. پس اگر به‌دنبال فضایی برای آرامش اعصاب می‌گردید، سری به این دریاچه بزنید. بعد بازدید از دریاچه و آب‌بازی، حتماً به روستای ماملو بروید. طبیعتی بکر و هوایی خوش در این روستای زیبا انتظار شما را می‌کشد.

آدرس: استان تهران، 30کیلومتری جنوب‌شرق تهران، روستای ماملو

آدرس دریاچه ماملو روی نقشه گوگل

  • دریاچه مصنوعی فشافویه

عکس دریاچه مصنوعی فشافویه

در حاشیه شهر تهران، خبری از دریاچه‌های طبیعی نیست. پس باید برای کمی آب‌بازی راهی جاده شوید. به همین خاطر در هر گوشه شاهد یک دریاچه مصنوعی هستیم. دریاچه مصنوعی فشافویه یکی دیگر از دریاچه‌های مصنوعی اطراف تهران است.  این دریاچه را فقط با هدف جذب گردشگر احداث کرده‌اند. اگر احساس می‌کنید هیچ‌وقت در ایام آخر هفته داخل پارکینگ دریاچه چیتگر جای خالی پیدا نمی‌کنید، بهتر است سری به دریاچه فشافویه بزنید. این دریاچه در اکثر روزهای سال بسیار آرام و خلوت است.

آدرس: تهران، حسن آباد، اتوبان تهران به قم، کیلومتر ۱۸ بعد از عوارضی، کیلومتر ۵ بعد از زیر گذر اتوبان (خروجی رباط کریم) به سمت حسن آباد

آدرس دریاچه مصنوعی فشافویه روی نقشه گوگل

  • دریاچه ولشت

در نهایت قصد داریم تا دریاچه ولشت را به شما معرفی کنیم. چند سالی می‌شود که این دریاچه نیز شهرت پیدا کرده است. ولشت در نزدیکی مرزن آباد و بر فراز کوهی با ارتفاع 935متر قرار دارد. مسیر دسترسی به این دریاچه بسیار دشوار است. جاده خاکی باریک که از کنار دره عبور می‌کند و در تمام طول مسیر دعا دعا می‌کنید که خودروی دیگری از رو‌به‌رو نیاید! بعد از تمام این استرس و اضطراب، زمانی که رخ زیبای دریاچه را می‌بینید، تمام خستگی راه را فراموش خواهید کرد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این دریاچه محسوب می‌شود. در فصل زمستان دمای هوای این منطقه به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

آدرس: مازندران، جنوب‌غربی چالوس و شمال‌شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد

آدرس دریاچه ولشت روی نقشه گوگل

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، به نظر شما در بین دریاچه های اطراف تهران، کدام دریاچه از همه زیباتر است؟ آیا تا کنون تجربه حضور در کنار هیچ یک را داشته‌اید؟ آیا دریاچه‌ای را می‌شناسید که نامش در این مقاله خالی باشد؟ به نظرتان بیشترین دریاچه های ایران در کدام استان قرار دارند؟ نظرات و تجربیات خود را به ما و سایر همراهان معرفی کنید.

دریاچه چیتگر با 130هکتار وسعت یکی از بزرگترین دریاچه های اطراف تهران است.

دریاچه شورمست را می‌توان یکی از زیباترین دریاچه‌های نزدیک به تهران دانست.

دریاچه چیتگر، لتیان و امیرکبیر در کمترین فاصله به تهران قرار دارند.

دریاچه تار و هویر یکی از بکرترین دریاچه های اطراف تهران است.

دریاچه ارواح ترسناک‌ترین دریاچه نزدیک تهران است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.