دریاچه مخرگه کرمان | بزرگترین دریاچه آینه ای ایران

0

اگر بخواهم از صحنه‌های کم‌نظیر طبیعت بگویم، مثنوی هفتادمن می‌شود. طبیعت آن‌قدر شگفت‌انگیز است که هر بار محو زیبایی‌های تمام‌نشدنی‌اش می‌شویم. همیشه برای دیدن آسمان به بالا نگاه می‌کنیم؛ اما باورتان می‌شود در جایی از ایران باشد که آسمان در زیر پاهایمان پهن شود؟ خیلی‌ها شهر بابک کرمان را به مس و فیروزه‌هایش می‌شناسند. کمتر کسی می‌داند که آیینه طبیعی ایران هم در این شهر است. دریاچه مخرگه بستری است که این آیینه طبیعی در قلبش جا دارد.

دریاچه مخرگه کجاست؟

این دریاچه زیبا در استان کرمان است؛ پس برای دیدنش باید به طرف جنوب شرق ایران سفر کنید. شهر بابک را که پیدا کنید، دریاچه مخرگه هم در همان اطراف است. می‌شود در همسایگی شمال غربی دریاچه، به دشت سه چاه و ریگ سفید رسید. ادامه این مسیر هم به کویر مروست منتهی می‌شود. در جنوب شرقی دریاچه نمک شهر بابک، کویر نمک سیرجان خودنمایی می‌کند که زیبایی خاصی دارد.

معرفی دریاچه مخرگه

این دریاچه از جاهای دیدنی شهر بابک است که ویژگی برجسته‌اش خیلی از گردشگرها را تا این شهر می‌کشاند. انعکاس تصویر آسمان در این دریاچه صحنه‌ای تماشایی را به وجود می‌آورد. به همین خاطر به دریاچه نمک شهر بابک، بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران می‌گویند. این دریاچه دست کمی از بزرگ‌ترین آیینه طبیعی دنیا یعنی «سالار اویونی» در بولیوی ندارد. بی‌شک با دیدن این دریاچه دلتان می‌خواهد که این تصویر، بی‌انتها باشد؛ اما وسعت دریاچه مخرگه شهر بابک فقط 25 کیلومترمربع است. درازای این دریاچه ۷ کیلومتر است و پهنایش به ۵.۵ کیلومتر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های خوب دریاچه نمک شهر بابک، عمق کم آن است و به‌راحتی می‌توانید در آن قدم بگذارید. عمیق‌ترین بخش دریاچه، عمقی به‌اندازه 30 سانتی‌متر دارد. مخرگه یکی از دریاچه‌های نمکی ایران محسوب می‌شود و آن را به اسم دریاچه چاه زنگار هم می‌شناسند.

  • شکل‌گیری دریاچه

منشأ آبی که در دریاچه مخرگه شهر بابک جمع می‌شود از بارش باران است. سرازیرشدن رودخانه‌های اطراف هم بخش دیگری از آب دریاچه را تأمین می‌کند. تعدادی از این رودها از کوه‌های اطراف مثل چاه گز، چاه پوزه، چاه خشک و چاه معدن سرچشمه می‌گیرند. باقی رودها هم از پیر قوچان، تپه ماهور و چشمه انجیر جاری می‌شوند. رودخانه فصلی حبیب الله خانی از رودخانه‌های معروفی است که به دریاچه چاه زنگار می‌ریزد و آبی شیرین دارد؛ اما به خاطر بستر نمکی و حل‌شدن نمک‌ها آب‌های شیرین ورودی کم‌کم رو به شوری می‌روند. گرمای زیاد منطقه و تبخیر مداوم آب دریاچه نمک شهر بابک هم دلیل دیگر شوری آب است. در بعضی از ماه‌های سال این دریاچه چهره‌ای خشک و کویری دارد و خبری از آیینه‌درونی‌اش نیست. جالب است بدانید اگر در این زمان تا عمق 40سانتی‌متری دریاچه را حفر کنید به آب شیرین می‌رسید. کافی است فقط 10 میلی‌متر باران ببارد تا زیباترین آیینه طبیعی در پیش چشم‌هایتان شکل بگیرد. دریاچه مخرگه شهر بابک اکوسیستم خاصی دارد. مسطح‌بودن بستر دریاچه مهم‌ترین عامل به‌وجود‌آمدن سطح آیینه‌اش است. آب زلالی که به دریاچه نمک شهر بابک می‌ریزد هم در این ویژگی بی‌تأثیر نیست.

  • دلیل نام‌گذاری دریاچه

اسم‌گذاری دریاچه مخرگه شهر بابک داستانی جالب و باورنکردنی دارد. واژه مخرگه از مخ می‌آید و مخ به معنی خرما است. بومی‌های می‌گویند در گذشته این منطقه بخشی از نخلستان‌های خرما بود؛ اما به‌‌مرور زمان نخلستان‌ها از بین رفت. هنوز هم می‌شود آثاری از درخت‌های نخل را در این منطقه دید.

اسم دیگر دریاچه هم کمی عجیب است. به همین خاطر معنی آن را جست‌وجو کردیم و به منطقه‌ای به اسم چاه زنگار رسیدیم. این منطقه در نزدیکی کازرون است. در دشت چاه زنگار تعداد زیادی چاه حفر کرده‌اند که قدمتش به دوره ساسانی می‌رسد. این چاه‌ها به‌شکل زنجیره‌ای به هم متصلند. به همین خاطر به آن‌ها زنگار می‌گویند که به‌معنی زنجیر است. قدیمی‌ها برای ذخیره آب باران از این چاه‌ها استفاده می‌کردند. در اطراف دریاچه مخرگه شهر بابک هم قنات‌هایی را پیدا کرده‌اند. احتمال می‌دهیم این قنات‌ها داستانی مثل چاه‌های زنگار داشته باشد. شاید همین عامل باعث شد که بومی‌ها به این دریاچه، چاه زنگار بگویند.

جاذبه های دیدنی دریاچه مخرگه

زیباترین جاذبه این دریاچه سطح صیقلی‌اش است که می‌شود در آن تصویر محیط اطراف را دید. بارش باران، پیوند آسمان را به زمین در این نقطه از ایران نوید می‌دهد و زیباترین صحنه‌ها را می‌سازد. امکان ندارد تا کنار این دریاچه بروید و عکاسی نکنید. کنار دریاچه چاه زنگار می‌توانید زیباترین صحنه‌ها را ثبت کنید و از دیدنشان لذت ببرید. خیلی از عکاس‌ها برای ثبت این تصویر به بازدید از این دریاچه می‌روند. در دریاچه مخرگه با شادی روی ابرها قدم بزنید و آسمان را فتح کنید. این دریاچه در شب هم رؤیایی است. فرشی از ستاره‌های درخشان روی زمین پهن است و زیبایی به اوجش می‌رسد.

بایدها و نبایدهای سفر به دریاچه مخرگه

در بازدید از این دریاچه باید نکاتی را رعایت کنید تا سفر به کامتان تلخ نشود. منطقه‌های اطراف دریاچه مخرگه باتلاقی است؛ پس بهتر است برای رفتن به دریاچه از راهنمای محلی کمک بگیرید تا مسیر رسیدن را کامل بشناسد. با خودرو به داخل دریاچه نروید. یادتان باشد آسیب‌رساندن به بستر مخرگه، آیینه طبیعی را از بین می‌برد. در این سفر آب آشامیدنی و خوراکی نیازتان می‌شود؛ زیرا اطراف دریاچه بکر است و امکانات رفاهی ندارد. فراموش نکنید که همه ما در برابر طبیعت مسئولیم. ما هم روی قولتان در حفظ و نگهداری طبیعت حساب می‌کنیم.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه مخرگه

به بازدید از دریاچه مخرگه که رفتید، بد نیست سری هم به سایر جاهای دیدنی اطراف کرمان بزنید. در نزدیکی دریاچه جاذبه‌های طبیعی کم نیست و هرکدامش زیبایی خاصی دارد. از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه می‌شود «غار بریم» یا «بوکن بریم» و «غار پسته» را نام برد. آثاری از قلعه‌ای قدیمی هم در نزدیکی دریاچه باقی مانده است.

  • رودخانه حبیب ‌الله خانی

رودخانه حبیب الله خانی یکی از شاخه‌های آب شیرین است که به دریاچه چاه زنگار می‌ریزد. این رودخانه را به اسم ریزاب هم می‌شناسند. ریزاب در نزدیکی منطقه چاه کالی است. جالب است بدانید این رودخانه فصلی در بعضی از ماه‌های گرم سال خشک می‌‌شود؛ اما اگر چاله‌ای در آن حفر کنید، به آبی خنک و زلال می‌رسید. به همین خاطر اسمش را چاه کالی گذاشتند. این رودخانه از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این منطقه است.

  • روستای دست‌کند میمند

از دیگر جاهای دیدنی اطراف کرمان، روستای دست‌کند میمند است. این روستا قدمتی چندهزارساله دارد. روستایی‌ها با حفرکردن بخشی از کوه، خانه‌هایشان را در دل صخره‌ها ساخته‌اند. زندگی در این روستا هنوز هم به‌شکل سنتی جریان دارد. به این روستا که بروید، تصاویر جالبی از معماری صخره‌ای را می‌بینید. همچنین می‌توانید بعضی از این خانه‌ها را اجاره کنید و شب را در آن بگذرانید.

بهترین زمان سفر

برای دیدن دریاچه مخرگه بهتر است زمانی را انتخاب کنید که دریاچه به اندازه کافی پرآب باشد. بارندگی‌های این منطقه از اوایل آبان‌شروع می‌شود؛ اما به خاطر کویری‌بودن منطقه زمستانش سرمای استخوان‌سوزی دارد. بهترین زمان بازدید از این دریاچه اوایل بهار است. تصور کنید تصویر آسمان آبی در آب دریاچه چقدر تماشایی می‌شود. با شروع تابستان آب دریاچه بخار می‌شود و در اواخر مرداد تصویری از نمک‌زار از آن باقی می‌ماند.

اقامتگاه

برای کمپ‌کردن در نزدیکی دریاچه باید شرایطی مناسب فراهم شود. بهتر است این بخش را به لیدر تور گردشگری‌تان بسپارید؛ اما اگر تنها به این منطقه رفته‌اید، بهتر است ریسک نکرده و در کنار دریاچه کمپ نکنید؛ زیرا بیشتر زمین‌های اطراف باتلاقی است. برای اقامت در نزدیکی دریاچه باید تا شهر بابک بروید. در این شهر اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم مهیاست. بد نیست شبی را در این اقامتگاه‌ها بمانید و از فضای سنتی آن لذت ببرید. اسم چند اقامتگاه را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی فیروزه؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی دونا؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی منقل؛
  • مجتمع پذیرایی میعاد؛
  • هتل رستوران بابک؛
  • هتل هاوشک.

مسیر دسترسی

برای بازدید از دریاچه مخرگه باید به استان کرمان بروید. اگر مبدأ حرکتتان از تهران است، باید مسیری 878کیلومتری را پشت سر بگذراید. بعد از گذراندن این مسیر به شهر بابک می‌رسید. دریاچه تماشایی مخرگه در 32کیلومتری جنوب این شهر است. برای باقی مسیر دو راه مختلف وجود دارد؛ اما راه اول کوتاه‌تر است. انتخابش با خودتان. می‌توانید از جاده‌های استبرق یا ساراب به طرف جنوب شهر بابک بروید. در این مسیر کارخانه آجر گود غلامعلی را می‌بینید. حدود 18 کیلومتر بعد از این کارخانه، چاه‌های آقای رضا اسلامی در نزدیکی دریاچه مشخص است.

مسیر دسترسی دوم از بزرگ‌راه شهر بابک_سیرجان شروع می‌شود. 35 کیلومتر را که پشت سر گذراندید، تابلوی سنگ معدن قوچان را می‌بینید. وارد این جاده فرعی بشوید و مسیر را به طرف جنوب غربی ادامه بدهید. در انتهای مسیر به دریاچه می‌رسید. یادتان باشد 20 کیلومتر از این جاده خاکی است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار
آدرساستان کرمان. در 32کیلومتری جنوب شهر بابک.

دریاچه مخرگه زیباترین آیینه طبیعی در ایران است که می‌توانید قابی از آسمان را روی زمین ببینید. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت بردید؟ اگر در سفرهای قبل از این دریاچه دیدن کرده‌اید، مشتاقیم تا تجربه‌هایتان را بخوانیم. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان کرمان. در 32کیلومتری جنوب شهر بابک.

خیر. باید وسایل ضروری را همراهتان ببرید.

خیر. باید در اقامتگاه‌های شهر بابک ساکن شوید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.