راهنمای سفر به شهربابک | شهری با 12هزار سال قدمت

0

امروز قصد داریم به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان کرمان، یعنی شهربابک سفر کنیم. شهری که بیش از 12هزار سال قدمت دارد. پس اگر شما هم کنجکاو هستید تا این شهر 12هزار ساله را بشناسید، سریعاً اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید و راهی این شهر زیبا شوید. امروز در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید را درباره شهر بابک بدانید.

فهرست مطالب

شهربابک کجاست؟

شهر بابک یکی از شهرهای استان کرمان است. این شهر در بخش غربی استان کرمان و همسایگی یزد و فارس قرار دارد. این شهر از شمال به یزد و از جنوب به سیرجان محدود می‌شود. همچنین از شرق با رفسنجان و از غرب با استان فارس همسایه است. شهر بابک امروزه یکی از مناطق استراتژیک مهم کشور به حساب می‌آید. همچنین جاده ترانزیت تهران – بندرعباس که اهمیت بسیاری دارد، ابتدا به یزد و سپس از طریق شهر بابک به سیرجان و بندر عباس متصل می‌شود. از‌این‌رو باید بدانید که از نظر جغرافیایی و استراتژیک، این شهر اهمیت بسیاری دارد.

طبیعت شهربابک

شهربابک استان کرمان، در مناطق کوهستانی و سرد قرار دارد. از نظر آب‌وهوا، این شهر در زمره شهرهای سردسیر قرار می‌گیرد. شهربابک از یک سمت به کوهستان منتهی می‌شود. از طرف دیگر وجود خاک حاصلخیز منطقه باعث شده تا پوشش گیاهی بسیار غنی و عالی در شهربابک وجود داشته باشد. در دامنه‌های کوه‌های اطراف، ده‌ها گونه گیاه و درختچه دارویی به چشم می‌خورد. این پوشش گیاهی به مردم محلی کمک می‌کند تا به شغل زنبورداری مشغول باشند. در مناطق کوهستانی، به‌صورت خودرو درختانی همانند پسته کوهی یا همان بنه و بادام رشد می‌کند. همچنین مردم محلی نیز دارای باغات متعدد پسته، بادام و گردو هستند. بادام‌های این شهر شهرت بسیاری دارد و دارای طعمی بسیار عالی و البته چرب هستند.

عکس معادن شهر بابک

همچنین در مناطق کوهستانی اطراف، معادنی عظیم مس، فیروزه، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی و معدنی مختلف وجود دارد. به همین خاطر است که شاهد حضور مجتمع معدنی مس و کارخانجات مختلف ذوب مس در این منطق هستیم. هر چه از بخش شهری شهربابک دورتر برویم، طبیعتی بکر انتظارمان را می‌کشد. در مناطق کوهستانی می‌توانیم شاهد حضور حیواناتی همانند قوچ، بز، شغال، پلنگ، گراز، تشی و غیره باشیم. همچنین انواع پرندگان شکاری همانند شاهین و عقاب نیز در این منطقه به‌وفور دیده می‌شوند.

بهترین زمان سفر به شهربابک

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، شهر بابک جزو مناطق سردسیر و کوهستانی کشور به حساب می‌آید. این شهر در طول سال، حدود 90 روز یخبندان سخت را تجربه می‌کند. پس می‌توانید انتظار زمستان‌های بسیار سرد را در این منطقه داشته باشید. شهربابک از اواسط پاییز به زمستان سلام می‌کند. باد سرد زیر گوش درختان زمزمه می‌کند و درختان از هراس هجوم لشگر ننه سرما، بار خود را می‌بندند. طبیعت از اواخر پاییز به خواب زمستانی فرو می‌رود. دشت‌های پوشیده از گیاهان و بوته‌های مختلف،  لحافی از برف روی خود می‌کشند.

عکس لاله‌های زیبا در شهر بابک

این رویه تا اوایل فروردین نیز ادامه دارد. نهایتاً لشگر قرمزپوش عمو فیروز سر می‌رسد و گل‌های زیبا دوباره از زیر خاک سر بیرون می‌آورند. در فصل بهار دامنه‌های کوه پوشیده از لاله‌های زیبا و شقایق‌های سرخ می‌شود. علفزارها در اواخر خرداد تا زانو یک فرد بالغ قد می‌کشند. خورشید به روی طبیعت می‌خندد و طبیعت برای باروری آماده می‌شود. در حقیقت تابستان و بهار را می‌توان بهترین زمان برای سفر به شهربابک دانست.

جاهای دیدنی شهربابک

  • دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهربابک به حساب می‌آید. این دریاچه در فاصله 33کیلومتری جنوب شهر جا خوش کرده است. بسیاری از گردشگران، این دریاچه را آینه بزرگ شهربابک می‌دانند. آب دریاچه شدیداً زلال است و زمانی که آفتاب روی آن می‌تابد، بازتاب نور این دریاچه را به آینه‌ای بزرگ تبدیل می‌کند. اگر اهل عکاسی هستید و به‌دنبال سوژه‌های بکر برای تصویربرداری می‌گردید، حتماً بهتر است سری به این دریاچه بزنید. البته فراموش نکنید که تجهیزات کامل عکاسی به همراه داشته باشید. واژه مخرگه شاید برای شما کمی عجیب باشد. جالب است بدانید که مخرگه در زبان محلی «خرما» معنا می‌دهد. بر اساس روایات مردم محلی، در گذشته نخلستانی بزرگ در این منطقه قرار داشته است. شاید باور این مسئله کمی عجیب باشد؛ اما چوب و پوسته‌های درختان خرما که در این منطقه یافت می‌شوند، راوی این حقیقت هستند.

تاریخچه شهربابک

عکس تاریخچه شهر بابک

شهر بابک یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. قدمت این شهر به دوران ساسانی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی متعدد، سلسله ساسانی بودند که شهر بابک را به وجود آوردند. پس می‌توان گفت که این شهر در دوران ساسانی آباد شد و شکل گرفت و پیش از آن خبری از شهر بابک امروزی نبود. در بخش جنوبی شهر بابک، بخشی باستانی وجود دارد. بر اساس روایات تاریخی، جنگ معروف اردشیر ساسانی و اردوان پنجم که منجر به شکست اردوان شد، در همین منطقه اتفاق افتاده است. همین پیروزی اردشیر ساسانی بود که منجر به ایجاد سلسله بزرگ ساسانی شد. به همین خاطر در نزدیکی همین منطقه، شهر بابک را بنا کردند.

همچنین در این منطقه می‌توانیم شاهد آثار تاریخی متعدد باشیم که به ادوار مختلف تاریخی تعلق دارند. معبد اوستا و آتشکده آذربع جزو همین آثار به حساب می‌آیند. شهر بابک با توجه به قدمت فراوانی که دارد، جنگ‌های بسیاری را به چشم خود دیده است. حمله اعراب، هجوم وحشیانه مغول‌ها و افغان‌ها را می‌توان جزو این جنگ‌ها دانست. همچنین حوادث تلخ طبیعی مختلف همانند طوفان‌های مهیب، سیل‌های عظیم و زلزله‌های بزرگ، آسیب بسیاری به شهر بابک وارد کرده‌اند. به همین خاطر متأسفانه بخش عمده‌ای از آثار تاریخی این شهر از بین رفته‌اند. با وجود این، هنوز هم امکان بازدید از چند اثر تاریخی مهم در این شهر وجود دارد.

البته تمامی این روایات به دورانی باز می‌گردد که ما از آن مطلع هستیم. جالب اینجاست که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که از حدود 12هزار سال پیش، زندگی در این منطقه جریان داشته است. البته مدارک بسیاری دال بر این ادعا وجود ندارد؛ اما هنوز هم بسیاری بر ادعای خود پافشاری می‌کنند.

بناهای تاریخی و مذهبی شهربابک

  • عمارت موسی خانی

عمارت موسی خانی یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی ایران به حساب می‌آید. این خانه در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهربابک قرار دارد. بازار سرپوشیده شهر در نزدیکی این عمارت قرار داشت که متأسفانه امروزه اثری از آن دیگر نیست. این عمارت بزرگ جزو ابنیه مهم مسکونی و اعیانی دوران گذشته به حساب می‌آید. همانند سایر عمارت‌های اعیانی گذشته، این عمارت نیز دارای دو بخش اندرونی بیرونی است. این عمارت یک بنای 2طبقه است که در 3 ضلع اصلی جنوبی، شمالی و غربی ساخته شده است. حیاطی دلباز و باصفا در میان این عمارت به چشم می‌خورد که حوضی بزرگ را در خود جای داده است. از نظر معماری می‌توان گفت که این عمارت بی‌شباهت به عمارت‌های سنتی یزد و یا کرمان نیست. بازدید از این خانه شما را با سبک زندگی گذشتگان و معماری زیبای آن‌ها آشنا خواهد کرد.

  • روستای صخره ای میمند

روستاهای صخره‌ای متعددی در ایران وجود دارند. به‌عنوان مثال روستای کندوان یکی دیگر از روستاهای صخره‌ای ایران به حساب می‌آید. منظور از روستاهای صخره‌ای، روستاهایی هستند که به جای بنا‌کردن خانه روی زمین، آن را در دل کوه ایجاد می‌کنند. این سبک ساخت خانه بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است و توجه بسیاری از گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند. قدمت روستای صخره ای میمند واقعاً مشخص نیست؛ اما بسیاری آن را به دوران مهرپرستان نسبت می‌دهند. برخی از باستان‌شناسان طی اکتشاف‌های انجام‌شده، قدمت این روستا را به دوران ماده‌ها نسبت می‌دهند. به‌صورت کلی با اتفاق نظر کارشناسان، قدمت این روستا بین 2 تا 3هزار سال متغییر است. بازدید از این روستا می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

  • آتشکده آذربغ کرمان

در بخش قبلی به‌صورت مختصر به آتشکده آذریغ اشاره کردیم. این آتشکده یکی از یادگارهای دوران ساسانی و زرتشتیان تعلق دارد. بر اساس روایات و اسناد تاریخی، قدمت این آتشکده به پادشاهان کیانی باز می‌گردد. پس از حمله وحشیانه اسکندر مقدونی به ایران، این آتشکده به دست بابک، پسر ساسان و تحت نظر اشکانیان بازسازی شد. در تاریخ چنین روایت می‌شود که در اواخر دوران صفویه، جنگی سخت بین نیروهای افغان و نیروهای شهربابک سر گرفت و این آتشکده را به توپ بستند. در نهایت فرمانروای این شهر به همراه پسرانش کشته شدند و پیکر آن‌ها نیز زیر همین آتشکده به خاک سپرده شد.

  • غار ایوب

تصویری از غار ایوب شهر بابک

معمولاً چنین رسم است که غار و سایر جاذبه‌های طبیعت را در بخش جاهای دیدنی طبیعی به شما عزیزان معرفی کنیم؛ اما غار ایوب با هر غار دیگری تفاوت دارد. این غار به‌حدی بزرگ است که می‌توان آن را یک شهر دانست. همچنین به‌صورت فصلی، رودی در میان این غار به جریان در می‌آید. بر اساس نظر کارشناسان، اسرار بسیاری در این غار مدفون شده است. شاید هزاران سال پیش، این غار شهری بزرگ برای خود بوده که امروز دیگر اثری از آن نیست. غار ایوب یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی شهربابک به حساب می‌آید که حتماً باید از آن دیدن کنید. برای بازدید از این غار اسرارآمیز، باید خودتان را به 7کیلموتری شهر دهج برسانید.

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 104هزار نفر در این شهر مشغول زندگی هستند. البته 51هزار نفر آن‌ها در شهربابک و مابقی در شهرستان‌های اطراف آن حضور دارند. مردم این شهر از نظر پوشش سنتی، شباهت بسیاری به مردم کرمان دارند. در حقیقت فرهنگ مردم کرمان، فرهنگ غالب مردم این شهر به حساب می‌آید. در این شهر مردم بیشتر از پیراهن، شش ترک، یل، گیوه، پای‌پوش، گالش، شلیت، نقاب و پیچه استفاده می‌کنند. ساکنین این شهر به زبان فارسی و لهجه شیرین کرمانی صحبت می‌کنند. این لهجه شباهت بسیاری به لهجه شیرازی دارد. بخشی از جمعیت شهربابک را مردم عشایر کرمان تشکیل می‌دهند. این مردم به زبان ترکی و بلوچی صحبت می‌کنند و فرهنگی نسبتاً متفاوت با مردم شهربابک دارند.

همان طور که اشاره کردیم، این منطقه خاک حاصلخیز و پوشش گیاهی بسیار غنی و باارزشی دارد. در مناطق کوهستانی و دامنه کوه‌ها، گیاهان دارویی بسیار رشد می‌کند. همچنین انواع درختان وحشی همانند بنه یا همان پسته کوهی در این منطقه به چشم می‌خورد. از‌این‌رو بسیاری از مردم این شهر به مشاغلی همانند زنبورداری، باغداری و جمع‌آوری گیاهان دارویی یا پسته کوهی مشغول هستند. کشاورزی و باغداری هم جزو مشاغل رایج ساکنین این شهر به حساب می‌آید. زنان شهر نیز بیکار نمی‌نشینند و به ساخت صنایع‌دستی همانند بافت قالیچه، قالی، محصولات فیروزه و صنایع چوبی مشغول هستند. به‌دلیل اهمیت اقتصادی این شهر، حتی ایستگاه قطار خاتون آباد در مسیر راه‌آهن تهران – بندرعباس، داخل این شهر قرار دارد. پس می‌توانید با خیال راحت اقدام به خرید بلیط قطار شهربابک کنید.

اقامت در شهربابک

شهربابک با وجود آنکه یکی از شهرهای استراتژی استان کرمان به حساب می‌آید؛ اما دارای زیرساخت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران نیست. متأسفانه در این شهر هتل‌های بزرگ و 5 یا حتی 4 ستاره وجود ندارند. پس برای اقامت در این شهر باید به سراغ مسافرخانه‌ها و هتل‌های 2ستاره بروید. البته اگر می‌خواهید این شهر را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید، بهتر است سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلف این شهر بزنید. اقامتگاه بوم‌گردی فیروزه یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهر محسوب می‌شود. پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است حداقل تصاویر این اقامتگاه را اینترنت جست‌وجو کنید. این اقامتگاه ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد؛ اما بسیار باصفا و دوست‌داشتنی است. همچنین اقامت در شهرستان میمند و داخل اقامتگاه‌های صخره‌ای نیز می‌تواند به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل شود.

رستوران در شهر بابک

  • فست‌فود ایرانویچ شهر بابک: میدان شهدا، ابتدای خیابان 17شهریور؛
  • رستوران آریا: بلوار کشاورز، نبش خیابان 17شهریور؛
  • رستوران نون و نمک: میدان ولیعصر.

سوغات شهر بابک

  • فیروزه؛
  • قالی؛
  • قالیچه؛
  • گردو؛
  • بادام؛
  • پسته کوهی.

مسیر دسترسی

شهربابک در فاصله 900کیلومتری تهران، 223کیلومتری کرمان، 240کیلومتری یزد و 325 کیلومتری شیراز قرار دارد. اگر قصد تجربه سفر هوایی این شهر را دارید، می‌توانید خودتان را به فرودگاه کرمان، یزد یا سرجان برسانید. فرودگاه سیرجان، نزدیک‌ترین فرودگاه به شهربابک محسوب می‌شود. همچنین ایستگاه قطار خاتون آباد در خط راه‌آهن تهران – بندرعباس داخل این شهر قرار دارد. پس می‌توانید سفر ریلی نیز به این شهر تجربه کنید. اگر به‌دنبال کاهش هزینه سفر هستید و با طولانی‌بودن مسیر مشکلی ندارید، می‌توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس شهربابک کنید. اتوبوس ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش سفر به این شهر محسوب می‌شود.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به شهربابک چیست؟ به نظرتان چطور می‌توان این شهر تاریخی و مهم را به یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران تبدیل کرد؟ نظرات خود را در این باره با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

شهربابک یکی از شهرهای استان کرمان است که در فاصله 223کیلومتری شهر کرمان قرار دارد.

تابستان و بهار بهترین زمان سفر به این شهر است.

فیروزه مهم‌ترین سوغات شهربابک است.

رستوران اینویچ یکی از معروف‌ترین رستوران‌های این شهر است.

اقامتگاه بوم‌گردی فیروزه را می‌توان بهترین اقامتگاه این شهر دانست.

استان کرمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.