روستای مال آقا | تکه‌ای از بهشت در بطن کوه‌های زاگرس

0

بسیاری تصور می‌کنند که استان خوزستان، منطقه‌ای است با آب‌و‌هوایی گرم و آفتابی سوزان؛ اما خوب است بدانید که در این استان، مناطقی کوهستانی وجود دارند که در ارتفاعات زاگرس جای خوش کرده‌اند و با آب‌و‌هوایی خنک و مطلوب، گردشگران را به آغوش می‌کشند. روستای مال آقا از جمله این مناطق است. این روستا همچون تکه‌ای بهشت، در قلب کوه‌های زاگرس می‌درخشد. طبیعت آن بی‌نهایت دل‌نگیز بوده و بافت تاریخی و سنتی آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. برای آشنایی بیشتر با روستای دلربای مال آقا و دریافت اطلاعات لازم برای سفر به آن، در این مطلب همراه ما باشید. 

روستای مال آقا کجاست؟ 

روستای مال آقا

روستای مال آقا دهستانی با طبیعتی بکر و آب‌و‌هوایی خنک و مطلوب در قسمت شرقی و کوهستانی استان خوزستان است که درون دره‌ای سر‌سبز در قلب ارتفاعات زاگرس قرار دارد. این بهشت نا‌شناخته در ۱۶‌کیلومتری شمال شرق شهرستان باغ ملک و ۶‌کیلومتری شهرستان نام‌آشنای قلعه تل خوزستان، جای خوش کرده است. ارتفاع این دهستان از سطح دریا حدود ۹۱۷ کیلومتر بوده و به دلیل قرار‌گیری در ارتفاعات منطقه، آب‌و‌هوای خنک و دل‌پذیری دارد. 

معرفی روستای مال آقا | بهشتی که در ارتفاعات زاگرس جای خوش کرده است

روستای مال آقا را می‌توان به‌عنوان بهشتی گمشده در ارتفاعات زاگرس، معرفی کرد. این روستای خرم و خوش‌آب‌و‌هوا حتی در میان ساکنان منطقه نیز نا‌شناخته است و همین امر باعث شده تا طبیعت آن بکر و دست‌نخورده بماند. از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و دلتان می‌خواهد در هوایی پاک نفس کشیده و از خنکای آن لذت ببرید، روستای زیبای مال آقا مقصدی مناسب برای شماست. این دهستان علاوه‌بر طبیعتی مسحور‌کننده، بافتی سنتی و تاریخی دارد و از این حیث نیز بسیار دیدنی و جذاب است. 

روستای مال آقا استان خوزستان

همان طور که گفتیم، روستای مال آقا درون دره‌ای خرم و سر‌سبز، واقع در دل ارتفاعات زاگرس، قرار دارد. از آب شدن برف و جاری شدن بار‌ان‌هایی که در ارتفاعات می‌بارند، رودخانه‌ای پر‌آب‌ و‌ پر‌خروش در جوار این روستا پدید آمده که طبیعت، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی روستا را سیراب می‌کند. در سراسر بهشت دلپذیر مال آقا، درختان بسیاری نظیر انار و چنار سر به آسمان رسانده‌اند. 

جاهای دیدنی روستای مال آقا |  تماشای زیبایی‌های بی‌انتهای تکه‌ای از بهشت

در روستای زیبای مال آقا، جاذبه‌های طبیعتی و تاریخی بسیاری جای خوش کرده‌اند. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این بهشت دلربا می‌توان به طبیعت بکر روستای مال آقا، دره نخود هل، رودخانه‌ای پر‌آب و پر‌خروش و دشت‌های سر‌سبز اشاره کرد؛ از‌این‌رو اگر اهل طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، در سفر به جنوب غرب ایران، بازدید از این روستای زیبا و گشت‌و‌گذار در طبیعت خرم و بی‌نظیر آن را از دست ندهید.

جاهای دیدنی روستای مال آقا

جاذبه‌های تاریخی ارزشمند در این روستا نیز کم نیستند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتیبه‌های سنگی متعلق به دوران مصریان ملقب به بردگپ (سنگ بزرگ)، بقایای خانه‌هایی قدیمی در دل کوه‌ها، سازه‌ای کهن که در گذشته از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کردند، گور دخمه‌سنگی و آسیاب‌های آبی دوره ساسانیان اشاره کرد. 

تاریخچه روستای مال آقا | دهستانی که قدمت آن به هزاران سال پیش باز‌می‌گردد

تاریخچه روستای مال آقا

روستای مال آقا قدمت بسیاری دارد. اشیای باستانی که در جریان حفاری‌های اهالی منطقه یافت شده، گواه این ادعا هستند. گفته می‌شود قدمت برخی از این اشیای باستانی به هزاران سال پیش باز‌می‌گردد؛ با‌این‌حال اطلاعات و اسناد دقیقی در‌خصوص قدمت واقعی این روستا در دسترس نیست. 

معماری روستای مال آقا | روستایی با بافت سنتی و تاریخی 

همان طور که گفتیم، خانه‌های روستای مال آقا، بافت تاریخی و سنتی خود را حفظ کرده‌اند. شما می‌توانید با قدم‌زدن در کوچه‌های این روستا، از تماشای خانه‌های روستایی که به سبکی سنتی با خشت و کاه‌گل ساخته شده‌اند، لذت ببرید. همچنین شما می‌توانید با اجاره این خانه‌های روستایی و سکونت در آن‌ها، تجربه‌ای متفاوت و جذاب را برای خود رقم بزنید. 

بهترین زمان بازدید روستای مال آقا | بهشتی سر‌سبز و خنک!

بهترین زمان بازدید روستای مال آقا

در طول این مطلب بار‌ها اشاره کردیم که روستای خرم مال آقا، در ارتفاعات زاگرس جای خوش کرده است؛ به همین سبب آب‌و‌هوای این دهستان بر‌خلاف سایر مناطق استان خوزستان و شهر اهواز، حتی در فصل‌های گرم نیز، خنک و مطلوب است. به‌طور کلی این دهستان در هر فصلی از سال، زیبایی‌های خاص خودش دارد؛‌ اما اگر سفر کردن به مناطق سرد و برفی برایتان دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های پاییز و زمستان را برای سفر به این منطقه از تقویم خود خط بزنید. 

بی‌شک بهترین زمان برای حضور در این منطقه و لذت بردن از طبیعت فوق‌العاده آن، فصل بهار، به‌خصوص ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. در این فصل، می‌توانید از اوج شکوه و زیبایی طبیعت روستای مال آقا نهایت لذت را برده و با گشت‌و‌گذار در میان درختان پر‌شکوفه و دشت‌های سر‌سبزی که با گل‌های بهاری مزین شده‌اند، اوقات خوشی برای خود رقم بزنیدد. در‌نهایت اگر از ساکنان جنوب ایران هستید و به‌دنبال مقصدی نزدیک برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای جنوب در تابستان می‌گردید، روستای مال آقا مقصدی بی‌نظیر برای شماست.

نکات بازدید از روستای مال آقا | هر‌آنچه لازم است بدانید 

بازدید از روستای مال آقا

  • هنگام سفر به‌سوی روستای مال آقا، حد‌اقل یک دست لباس گرم با خود به‌همراه داشته باشید؛ حتی اگر تابستان باشد! 
  • اگر می‌خواهید شب را در طبیعت این دهستان بمانید، لازم است تمام تجهیزات لازم برای شب‌مانی را به‌همراه داشته باشید. از جمله این وسایل و تجهیزات می‌توان به چادر، کیسه خواب، مقداری غذای قابل حمل، آب آشامیدنی و… اشاره کرد. 
  • در سفر به روستای زیبای مال آقا و گشت‌و‌گذار در طبیعت بکر و بی‌نظیر آن، به محیط زیست آسیب نزنید. به‌عنوان مثال از روشن‌کردن آتش و ریختن زباله خود‌داری کنید. 

امکانات روستای مال آقا | تجربه سفری متفاوت در دهستانی زیبا

متأسفانه در روستای مال آقا، امکانات رفاهی و تفریحی خاصی برای گردشگران فراهم نشده‌است؛ با‌این‌حال با سفر به این روستا از حد‌اقل امکانات لازم بهره‌مند خواهید بود. از جمله این امکانات می‌توان به فروشگاه‌هایی برای خرید مواد غذایی و خوراکی، آنتن‌دهی موبایل، جاده آسفالت، روشنایی و… اشاره کرد. چنانچه می‌خواهید چند‌روزی را در دهستان زیبای مال آقا سپری کنید، می‌توانید باغ یا خانه‌های روستایی متعلق به ساکنان روستا را کرایه کرده و زندگی روستایی را تجربه کنید. 

جاهای دیدنی اطراف روستای مال آقا | لذت گشت‌و‌گذار در کوهستان‌های زاگرس 

تا‌کنون بار‌ها از شهر اهواز و جاهای دیدنی اهواز سخن گفته‌ایم. آشنایی با روستای مال آقا بهانه‌ای است تا با سایر جاذبه‌های کمتر‌شناخته‌شده در استان خوزستان نیز آشنا شویم. از سوی دیگر آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا از زمان محدود سفر خود به بهترین شکل استفاده کرده و در زمانی کوتاه، از چندین‌و‌چند جاذبه دیدنی، بازدید کنید. به همین سبب در این بخش چند‌تا از بهترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف اهواز را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی دهستان مال آقا قرار دارند. 

  • کوه بارنگون 

کوه بارنگون از جاهای دیدنی اطراف روستای مال آقا

آدرس: ایران، استان خوزستان، ارتفاعات زاگرس، کوه بارنگون.
فاصله کوه بارنگون تا دهستان مال آقا: ۱۸ کیلومتر 
  • جاذبه تاریخی چهارقاش 

آدرس: ایران، استان خوزستان، شهرستان ایذه، جاذبه تاریخی چهارقاش.
فاصله جاذبه تاریخی چهارقاش تا دهستان مال آقا: ۲۹ کیلومتر 
  • روستای رباط علیا 

آدرس: ایران، استان خوزستان، شهرستان باغ ملک، روستای رباط علیا.
فاصله روستای رباط علیا تا دهستان مال آباد: ۴۴ کیلومتر 
  • دره کیوپ 

آدرس: ایران، استان خوزستان، شهرستان باغ ملک، دره کیوپ.
فاصله دره کیوب تا دهستان مال آقا: ۴۵ کیلومتر 

مسیر دسترسی روستای مال آقا | مسیری سراسر زیبایی 

چنانچه قصد بازدید از روستای سر‌سبز و چشم‌نواز مال آقا را دارید، ابتدا باید خود را به شهرستان باغ ملک برسانید. از شهرستان باغ ملک وارد جاده باغ ملک به ایذه شوید تا به قلعه تل برسید. پس از رسیدن به قلعه تل، مسیر خود را به‌سوی روستای مال آقا تغییر داده و این مسیر را در حدود ۴ کیلومتر ادامه دهید. پس از پیمودن ۴ کیلومتر در جاده‌ای با مناظر چشم‌نواز و مسحور‌کننده، به مقصد دلربای خود خواهید رسید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، همراه با یکدیگر به‌سوی بهشتی خرم و آباد در قلب کوهستان‌های زاگرس و شرق استان خوزستان سفر کردیم. در این سفر ضمن آشنایی با طبیعت بی‌نظیر این روستا و تاریخچه کهن آن، تمامی اطلاعات لازم برای سفر به این دهستان را در اختیارتان قرار دادیم. آیا از این مطلب لذت بردید؟ آیا تا‌کنون تجربه بازدید از این روستا را داشته‌اید؟‌ چنانچه پاسختان مثبت است، از شما می‌خواهیم که ما و مخاطبانمان را از تجربیات ارزشمند و خاطرات شیرین خود از سفر به روستای مال آقا، بی‌بهره نگذارید. 

روستای مال آقا دهستانی با طبیعتی بکر و آب‌و‌هوایی خنک و مطلوب در قسمت شرقی و کوهستانی استان خوزستان است که درون دره‌ای سر‌سبز در قلب ارتفاعات زاگرس قرار دارد. این بهشت نا‌شناخته در ۱۶‌کیلومتری شمال شرق شهرستان باغ ملک و ۶‌کیلومتری شهرستان نام‌آشنای ٰقلعه تل خوزستان، جای خوش کرده است.<br />

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این بهشت دلربا می‌توان به طبیعت بکر روستای مال آقا، دره نخود هل، رودخانه‌ای پر‌آب و پر‌خروش و دشت‌های سر‌سبز اشاره کرد. جاذبه‌های تاریخی ارزشمند در این روستا نیز کم نیستند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتیبه‌های سنگی متعلق به دوران مصریان ملقب به بردگپ (سنگ بزرگ)، بقایای خانه‌هایی قدیمی در دل کوه‌ها، سازه‌ای کهن که در گذشته از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کردند، گور دخمه‌سنگی و آسیاب‌های آبی دوره ساسانیان اشاره کرد.<br />

برای دسترسی به روستای مال آقا، ابتدا باید خود را به شهرستان باغ ملک برسانید. از شهرستان باغ ملک وارد جاده باغ ملک به ایذه شوید تا به قلعه تل برسید. پس از رسیدن به قلعه تل، مسیر خود را به‌سوی روستای مال آقا تغییر داده و این مسیر را در حدود ۴ کیلومتر ادامه دهید تا به مقصد دلربای خود برسید. </p>
<p>

از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان که در نزدیکی روستای مال آقا قرار دارند می‌توان به کوه بارنگون، جاذبه تاریخی چهارقاش، روستای رباط علیا و دره کیوپ اشاره کرد.<br />

بی‌شک بهترین زمان برای حضور در این منطقه و لذت بردن از طبیعت فوق‌العاده آن، فصل بهار، به‌خصوص ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. همچنین اگر از ساکنان جنوب ایران هستید و به‌دنبال مقصدی نزدیک برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای جنوب در تابستان می‌گردید، روستای مال آقا مقصدی بی‌نظیر برای شماست.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.