باغ مشهد | بهشتی در دیار خراسان

1

اگر شیفته طبیعت و رنگ‌ولعاب گل‌ها هستید، احتمالاً ماجراجویی در باغ‌ها و بوستان‌های شهری برایتان لذت دیگری دارد. اگر چنین حال‌وهوایی دارید و گذرتان به مشهد افتاد، سری به باغ مشهد بزنید. فاصله این باغ تا حرم مطهر زیاد نیست و به‌راحتی می‌توانید در کمتر از نیم ساعت از حرم به آنجا برسید؛ با این توضیح آماده شوید برای معرفی یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد.

باغ مشهد کجاست؟

از اسم این باغ پیداست که باید در شهر مشهد پِی آن را بگیریم؛ البته قدیم‌ترها اسم این باغ، باغ گیاه شناسی مشهد بود. می‌توانید باغ مشهد را در بلوار جمهوری بین چهارراه مقدم و پل غدیر پیدا کنید. محلی‌ها این خیابان را به اسم بلوار فرودگاه می‌شناسند.  این باغ 11 کلکسیون دارد:

  • باغ صخره‌ای؛
  • کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی؛
  • کلکسیون گیاهان دارویی معطر؛
  • باغ رز؛
  • جشنواره گل داوودی؛
  • بانک بذر و ژنوم گیاهی؛
  • باغ میوه‌های بومی ایران (سیستماتیک و آربراتوم)؛
  • بخش آموزش و نمایش؛
  • بخش آسیای میانه؛
  • باغ سوزنی برگان؛
  • بخش ایران و توران.

با قدم زدن در مجموعه‌های مختلف این باغ، طراوت آرام‌آرام در جانتان رخنه می‌کند.

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی هم با مترو و هم با خودروی شخصی می‌توانید به باغ مشهد بروید.

مسیر مترو

مترو مشهد متروی خط یک (وکیل آباد به فرودگاه) شما را به باغ مشهد می‌رساند. کافی است در ایستگاه غدیر یا پروین اعتصامی پیاده شوید. از مترو که بیرون آمدید، کمی در امتداد بزرگراه بسیج پیاده‌روی کنید. اگر در ایستگاه پروین اعتصامی هم پیاده شدید، به سمت جنوب بروید. از آنجا قدم‌زنان به بلوار جمهوری اسلامی بروید. این خیابان شما را به مجموعه باغ مشهد می‌رساند.

مسیر خودروی شخصی

اگر با خودروی شخصی از شمال مشهد به باغ مشهد می‌روید، خودتان را از اتوبان به بزرگراه بسیج (غدیر) برسانید. کمی مانده به انتهای بزرگراه به بلوار جمهوری اسلامی می‌رسید که باغ در همین خیابان است. اگر هم از غرب مشهد راهی این باغ هستید، از اتوبان آزادی به بزرگراه کلانتری بروید. در این خیابان، از خروجی خیابان کوشش به تقاطع بلوار جمهوری اسلامی می‌رسید. در این تقاطع به سمت راست بپیچید. باغ در همین خیابان است.

اطلاعات بازدید از باغ مشهد

اطلاعات بازدید از باغ مشهد همه‌روزه، حتی در تعطیلات رسمی، از ساعت 8:30 صبح تا یک شب باز است. اینستاگرام باغ مشهد: @baghemashhad هزینه ورودی: برای هر فرد ۸۰هزار تومان.

فاصله باغ مشهد تا حرم

بخش های مختلف پارک مشهد

بخش های مختلف پارک مشهد پارک مشهد مساحت بسیار زیاد و بخش‌های متعددی دارد که هر کدام برای گروه‌های سنتی مختلفی جذاب هستند. در ادامه این بخش‌ها را برایتان می‌آوریم.

برکه های باغ مشهد

برکه های باغ مشهد احتمالاً آبشار و برکه‌های باغ مشهد، لوکیشن جالبی برای عکاسان است. تعداد این آبشارها سه تاست که هر کدامشان برکه خودش را دارد؛ اما دوتای آن‌ها ویژگی خاص‌تری دارند. برکه های باغ مشهد

  • برکه ماهیگیری باغ مشهد: در این برکه اجازه دارید با استفاده از لنسر هایی که مجموعه برای شما در نظر گرفته است، ماهی بگیرید. اگر هم اهل غذای تازه هستید  برایتان جذاب است، همان جا ماهی‌ها را کباب کنید. این امکان برای شما فراهم است که حاصل دسترنج خودتان را به سیخ بکشید و نوش جان کنید.
  • برکه ماهی‌های زینتی: این برکه به خاطر تنوع ماهی‌هایش جذبتان می‌کنند. اینجا اجازه دارید به ماهی‌های کپور، آمور و ماهی قرمز غذا بدهید. احتمالاً این کار کوچک‌ترها را به وجد می‌آورد.

تفریحات هیجان‌انگیز باغ مشهد

تفریحات هیجان‌انگیز باغ مشهد اکثر مشهدی‌ها برای تفریح به پارک مشهد می‌روند و ساعت‌ها آنجا سرگرم می‌شوند.

پارک ژوراسیک باغ مشهد

پارک ژوراسیک باغ مشهد این پارک را در کلکسیون ایران توران باغ ساخته‌اند که در آن با 30 دایناسور و حیوان ماقبل تاریخ روبه‌رو می‌شوید. پارک ژوراسیک مشهد از نظر وسعت، بزرگ‌ترین پارک ژوراسیک در خاورمیانه است. اگر به دنیای دایناسورها علاقه‌مند هستید، در پارک باغ مشهد، دایناسورها ابعادی واقعی دارند. فقط حواستان باشد که این دایناسورها حرکت می‌کنند و صدای واقعی دارند؛ پس شوکه نشوید. اگر دایناسورها و ویژگی‌های آن‌ها را نمی‌شناسید، راهنماهایی در پارک وجود دارد که درباره این موجودات غول‌پیکر توضیح می‌دهد. پارک ژوراسیک باغ مشهد از همان ابتدای ورود به پارک ژوراسیک با نمایشگاهی از فسیل و سنگواره‌ها برای آنچه پیش رویتان است، آماده می‌شوید. آنجا فسیلی با اندازه واقعی از تیرانوسوروس یا همان تیرکس انتظارتان را می‌کشد. این موجود از درنده‌ترین موجودات در دوره ژوراسیک بود. پارک ژوراسیک باغ مشهد در پارک ژوراسیک باغ مشهد، پلی معلق هم ساخته‌اند تا هیجان این بازدید را برایتان دوچندان کنند. احتمالاً این بخش برای کوچک‌ترها هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی‌تر است.

ادونچر پارک یا همان باغ ماجراجویی

ادونچر پارک این پارک را همان طور که از اسم آن هم پیداست، برای ماجراجویی کودکان و نوجوانان طراحی کرده‌اند. فضای جنگلی این باغ و حیوانات اهلی و دکور چوبی آن می‌تواند بهترین لوکیشن برای عکاسی باشد. در این باغ کلبه‌های لی‌لی پوتی و خانه درختی دکتر ارنست هم ساخته‌اند. بچه‌های دهه شصتی به‌خاطر کارتون‌های زمان خودشان، حتماً خاطره دل‌چسبی از این مکان‌ها دارند؛ البته در کلبه‌های لی‌لی‌پوتی بچه‌های کوچک‌تر می‌توانند با مهارت‌های مرتبط با دست‌ورزی هم آشنا شوند. احتمالاً خاک‌بازی و گل‌بازی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام کودکان جهان در همه دوران‌هاست.

پیست پارک و اسکیت

پیست پارک و اسکیت دریفت کلاب یا پیست، شبیه کارتینگ است؛ اما اینجا ماشین‌ها سه چرخ دارند و به خاطر استاندارد و ایمنی چپ نمی‌شوند. اگر اهل سرعت و ماجراجویی هستید، احتمالاً این بخش از باغ مشهد کاملاً با سلیقه‌تان جور است. کافی است دوستان و خانواده را به مسابقه بطلبید و لحظات شادی را تجربه کنید.

پارک کروکودیل باغ مشهد

پارک کروکودیل باغ مشهد این پارک 700 متر مربعی را در تابستان 1402 در باغ مشهد افتتاح کرده‌اند. در پارک کروکودیل باغ مشهد از 25 کروکودیل در سایزهای مختلف نگهداری می‌کنند که نژاد آن‌ها پروسوس استرالیایی است. در این بخش پارک، از مارهای پیتون و بوآ هم نگهداری می‌کنند. اگر به عکاسی از حیوانات علاقه دارید، چند ساعتی اینجا وقت بگذرانید و اجازه بدهید مارها و کروکودیل‌ها برایتان ژست بگیرند. در همین قسمت آکواریوم‌های آب شور و شیرین هم هست. شاید بتوانید در لنز دوربینتان تصویری از کوسه‌ماهی و ستاره‌های دریایی، شقایق دریایی و لاک‌پشت گوشتخوار هم شکار کنید.

زیپ‌لاین و اسکای گلایدر

زیپ‌لاین و اسکای گلایدر اگر اهل هیجان هستید، باغ مشهد برای شما بخش‌های مفرحی تدارک دیده است. می‌توانید در این باغ زیپ لاین و اسکای‌گلایدر را امتحان کنید. اگر تجهیزات کافی برای فیلم‌برداری داشته باشید، احتمالاً فیلمی از اینجا، یکی از هیجان‌انگیزترین و پرمخاطب‌ترین پست‌های فضای مجازی‌تان می‌شود.

بخش های فرهنگی باغ مشهد

بخش های فرهنگی باغ مشهد برای گروه سنی میانسال که دیگر دل‌ودماغ تفریحات پر هیجان را ندارند هم بخش‌هایی در پارک مشهد هست که حسابی سرگرمشان می‌کند. با ما همراه باشید تا با این بخش‌ها هم آشنا شوید.

روستای گل آباد

روستای گل آباد خانه روستایی باغ مشهد، فضای نوستالژیکی دارد و یادآور خانه‌های روستایی 150 سال قبل است. دیوارهای کاهگلی و کوتاه، درختان میوه، حوض آبی‌رنگ زیبا و مرغ و خروس‌ها شما را به دوران پر از شور زندگی می‌برد. در این قسمت باغ می‌توانید چای زغالی بنوشید، روی باقالی پخته‌هایش گلپر بریزید و میل کنید. انواع بلال و انواع آش‌های خراسانی و غذاهای سنتی مثل اشکنه را بچشید. اینجا جایی است که شما را به خاطرات «خونه مادربزرگه» می‌برد و «هزار تا قصه» از خاطراتتان بیرون می‌کشد.

دهکده صنایع دستی

دهکده صنایع دستی این دهکده را با هدف کارآفرینی و تولید محصول ایرانی به وجود آورده‌اند. هنرمندان بومی، ترمه‌ها، کارهای چوبی، سفال‌ها، سنگ‌های زینتی، شمع‌ها، پتینه و… را در همین دهکده می‌سازند و به نمایش می‌گذارند. در این باغ علاوه بر ساخت، آموزش هم به راه است و کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های یک یا چندروزه‌ای هم برگزار می‌کنند. بعضی از هنرمندان این باغ، هنرمندان توان‌یابی هستند که با همت مدیران باغ در آن فعالیت می‌کنند. دهکده صنایع دستی در فضای باز این دهکده هم دیگ‌های تقطیری هستند که عرقیات طبیعی و گلاب‌ با آن‌ها استخراج می‌شود. این زیبایی‌ها را حتماً در لنز دوربینتان ثبت کنید.

دهکده اقوام باغ مشهد

دهکده اقوام باغ مشهد این بخش باغ بسیار تماشایی است و آن را با هدف نمایش محیط‌های بومی و سنتی ساخته‌اند. کپر سنگی سیستان، سیاه‌چادر لری، کپر کرمانی، مضیف عربی و سازه‌های اقوام ترک و کرد را می‌توانید در این قسمت ببینید. در این بخش رستوران هم هست تا بتوانید طعم غذاهای بومی هر منطقه از ایران را هم بچشید. طعم غذاها را در خاطرتان و تصویر این زیبایی پر از فرهنگ را در قاب دوربینتان ماندگار کنید.

غذاخوری‌های باغ مشهد

غذاخوری‌های باغ مشهد قدم زدن و وقت گذراندن آن هم برای ساعات طولانی، آدم را تشنه و گرسنه می‌کند. در چنین مواقعی، بعضی‌ها با خودشان خوراکی می‌آورند و خیال خودشان را راحت می‌کنند. برخی دیگر هم ترجیحشان این است که سبک‌بار باشند و از امکانات مجموعه استفاده کنند. مجموعه هم به فکر این گروه دومی هست. اینجا چندین کافه و رستوران هست که خوراکی‌های جذابی هم دارد.

کافی شاپ و دمنوش سرا در باغ مشهد

کافی شاپ و دمنوش سرا در باغ مشهد کافه باغ همان کافی‌شاپ باغ مشهد است که کلکسیونی از گیاهان دارویی هم هست. بعد از دالانی سرسبز که عطر گیاهان دارویی مستتان کرد، به کافه می‌رسید. این کافه هم کلبه چوبی و هم فضای باز دارد؛ پس تصمیم با شماست که حال دلتان کجا بهتر شود. می‌توانید دم‌نوشی مدرن یا سنتی یا حتی یخ‌نوش سفارش بدهید. همه نوشیدنی‌ها در این کافه کاملاً ارگانیک هستند و به شکل ویژه‌ای سرو می‌شوند. علاوه بر این‌ها شما در کافی شاپ باغ می‌توانید گام‌به‌گام مراحل تهیه نوشیدنی‌ها را ببینید و از آن لذت ببرید.

رستوران

رستوران اگر بعد از ساعت‌ها گردش در باغ مشهد گرسنه شدید، نگران نباشید. رستوران بوتانیک می‌تواند با چشم‌انداز طبیعت باغ پذیرای 350 مهمان باشد. می‌توانید غذاهای ایرانی را با بهترین کیفیت در این رستوران امتحان کنید. این رستوران سالن همایشی 450 نفری هم دارد که امکانات صوتی و تصویری آن تکمیل است.

فست فود باغ مشهد

فست فود باغ مشهد اگر به هر دلیلی اهل غذاهای ایرانی نیستید، غذاهای متنوع فست‌فود دراگون را امتحان کنید. دراگون را می‌توانید در باغ مشهد پیدا کنید. این فست‌فودی 100 نفر گنجایش دارد و تا ساعت 12 شب هم باز است.

آبمیوه سرا

تا به حال فکر کرده‌اید که آبمیوه‌تان را در باغ میوه بنوشید. در آبمیوه‌سرای باغ مشهد می‌توانید بعضی میوه‌ها را همان جا از درخت بچینید و آب‌گیری کنید. با نوشیدن چنین آب‌میوه‌ای طبیعت در رگ‌هایتان به غلیان می‌افتد.

بخش‌های گیاهی مجموعه تفریحی گردشگری باغ مشهد

بخش‌های گیاهی مجموعه تفریحی گردشگری باغ مشهد حرف از باغ باشد و صحبتی از گل‌ها و گیاهان به میان نیاید؟ در ادامه می‌خواهیم بخش‌های گیاهی باغ را به شما معرفی کنیم.

باغ رز در باغ مشهد

باغ رز یکی دیگر از کلکسیون‌های باغ مشهد با مساحتی یک هکتاری است. اینجا در فصل‌های مختلف در مجموع ۳۰ گونه گل رز در ۱۲۰ رقم می‌روید. اگر اهل عکاسی از گل‌ها هستید، کمی بیشتر در این بخش باغ بمانید. در میان رایحه گل‌ها و جشن رنگ‌ها، طبیعت را در قاب دوربینتان بنشانید.

باغ میوه‌های بومی ایران

در باغ میوه، کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران را شبیه‌سازی کرده‌اند. در این بخش هم ۱۴۰ اصله درخت میوه و ۳۰ گونه درخت بدون بار مثل نارون کاشته‌اند. اهل هر کجای ایران هستید، لباس محلی دیارتان را با خود به این باغ ببرید. در سایه‌سار درختی بنشینید و زندگی را در لحظه‌ای خوش قاب بگیرید.

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی از بخش‌های مهم باغ مشهد است. این بخش باغ، بستری برای کاشت اولیه گیاهان است. در حال حاضر در بخش نهالستان و گلخانه‌ها بیش از ۴۰ گونه و رقم گیاه زینتی یا تحقیقی را تکثیر می‌کنند.

کلکسیون گیاهان دارویی و معطر

کلکسیون گیاهان دارویی و معطر این مجموعه از قدیمی‌ترین کلکسیون‌های گیاهان دارویی کل کشور است و مساحتی یک‌ونیم‌هکتاری دارد. این باغ با 400 نمونه ژنتیکی، 180 گونه و 60 راسته گیاه دارویی از غنی‌ترین کلکسیون‌های گیاهان دارویی هم هست. از این مجموعه گیاهان دارویی برای آموزش و تحقیق هم کمک می‌گیرند.

باغ صخره‌ای

باغ صخره‌ای دارای انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای است. اگر گلی از فصل خاصی محبوب شماست، شاید بهتر است در فصل خودش در این باغ سراغش را بگیرید. احتمالاً انواع مختلف آن غافلگیرتان می‌کند.

جشنواره گل های داوودی

در باغ مشهد، جشنواره گل های داوودی را در بخشی یک‌هکتاری برگزار می‌کنند. تا امروز در این بخش باغ حدود 700 نمونه ژنتیکی از انواع گل‌های داوودی سراسر ایران جمع‌آوری کرده‌اند. به ذهنتان خطور کرده بود که در ایران 700 نمونه مختلف از این گل وجود دارد؟ هرساله در فصل پاییز می‌توانید برای تماشای این گل‌ها سری به باغ مشهد بزنید.

بهترین زمان بازدید از مجموعه تفریحی گردشگری باغ مشهد

بهترین زمان بازدید از مجموعه تفریحی گردشگری باغ مشهد

این باغ در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ اما بهار برای شکوفایی گل‌ها و پاییز به‌خاطر برپایی جشنواره گل‌های داوودی تماشایی است. در تابستان درخت‌های باغ به بار می‌نشینند؛ پس ممکن است تماشای باغ در این فصل هم محبوب خیلی‌ها باشد.

استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان بلوار جمهوری، بین چهار راه مقدم و پل غدیر

باغ ماجراجویی کودک و نوجوان، پارک ژوراسیک، اسکای گلایدر و زیپ‌لاین، دهکده صنایع‌دستی، روستای گل‌آباد، دهکده اقوام، رستوران، فست‌فود، کافی‌شاپ و دمنوش‌سرا، سالن همایش، برکه ماهیگیری، برکه ماهی‌های زینتی، کبوترخانه، پارک کروکودیل‌ها، پیست دریفت و… .

همه‌روزه، حتی در روزهای تعطیل رسمی از 8:30 صبح تا 23

هزینه ورودی باغ مشهد برای افراد بالای 6 سال هر نفر 10 هزار تومان است.

4/5 (2 نظر)
1 نظر
  1. علیرضا قدیمی می گوید

    مکان زیبایی هست و گردش در داخلش خستتون نمیکنه.ماشین برقی، کافه سنتی،خانه های روستایی، غذا دادن به ماهی ها وسرویس بهداشتی مناسب از ویژگی های خوب باغ گیاهشناسی مشهد هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.