اگر جزء این دسته افراد هستید، هرگز با هواپیما سفر نکنید

0

افرادی که نباید سوار هواپیما شوند بهتر است روش‌های دیگری را برای رسیدن به مقصد دل‌خواه انتخاب کنند. قوانینی که این افراد را از سفرهای هوایی محروم می‌کند، بدون حکمت وضع نشده‌اند. پروازهای هوایی سلامت بعضی از این افراد را به خطر می‌اندازد. بعضی دیگر نیز به دلایل دیگری مانند سن‌ و سال و شرایط جسمی، صلاح نیست سوار هواپیما شوند. برای نمونه ایرلاین‌هایی را سراغ داریم که از پرواز کودکانِ بدون والدین خودداری می‌کنند. از آنجایی که آشنایی با قوانینی که ایرلاین‌‌ها برای سوارکردن مسافر دارند، نقش مهمی در انتخاب روش مسافرت ایفا می‌کند، در ادامه مطلبی جالب برای افرادی که نباید سوار هواپیما شوند آماده کرده‌ایم. در انتها نیز به ایرلاین‌هایی اشاره می‌کنیم که قوانین خاصی برای سوارکردن کودکان و سالمندان دارند. شما هم اگر جزء این دسته افراد هستید، هرگز نباید با هواپیما سفر کنید!

فهرست مطالب

افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

درصد بیشتری از افرادی که سوارشدن به هواپیما برایشان خطرناک است، عموماً بیماران هستند. در واقع می‌توان گفت از آنجایی که سلامت وجود نازنین مسافران، اهمیت بسیار زیاد برای ایرلاین‌ها دارد، از حضور بعضی از بیماران در هواپیما جلوگیری می‌شود. جالب‌ است بدانید سفر هوایی برای بعضی از مسافران خطرهای مهلکی را به دنبال دارد؛ تا جایی که ممکن است جانشان تهدید شود. با این توضیح، قبل از پرواز، مهمانداران و کارمندان فرودگاه، سلامت مسافران را جویا می‌شوند. البته این پرس‌و‌جو به‌گونه‌ای نیست که وضعیت جسمی تمامی مسافران بررسی شود.

افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید بلیط هواپیما یا دست‌کم ۷۲ ساعت قبل از پرواز، سری به پزشک خانوادگی خود بزنید و شرایط جسمی‌تان را بررسی کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که مدت زمان پرواز، نقش مهمی در وخامت بعضی از بیماری‌ها دارد. اگر بلیط پرواز شما چند مسیره است و باید ساعت‌ها در هواپیما حضور داشته باشید، حتماً از تاب‌آوردنِ بدن خود در پروازهای طولانی مطمئن شوید. اگر خدای ناکرده وجود نازنینتان از بیماری‌های زیر رنج می‌برد، به صلاح شماست که قید پرواز با هواپیما را بزنید. ناگفته نماند ایرلاین‌های مختلف، تفاوت‌های بسیار اندکی برای افرادی که نباید سوار هواپیما شوند، وضع کرده‌اند. به قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند؛ پس بهتر است قوانین ایرلاین انتخابی‌تان را نیز بررسی کنید.

زنان باردار | صدر لیست افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

زنان باردار

بارداری، حساس‌ترین دوران زندگی بانوان به حساب می‌آید. به همین دلیل ایرلاین‌ها توجه ویژه‌ای به بانوان باردار دارند. به آن دسته از بانوانی که کمتر از ۲۸ هفته، حامله هستند، این نوید را بدهیم که هیچ محدودیتی برای پرواز ندارند. با این حال پرواز برای بانوان باردارِ بیشتر از ۳۴ هفته قدغن است. قوانینِ برای افرادی که نباید سوار هواپیما شوند در مدت زمان پرواز تفاوت دارد.

زنان باردار | صدر لیست افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

نکته: پروازهای کمتر از ۲ ساعت برای بانوانی که بارداری اول آن‌هاست و در انتهای هفته ۳۲ بارداری هستند، مانعی ندارد. از طرف دیگر پروازهای بیشتر از ۲ ساعت برای بانوانی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند و در انتهای هفته ۲۷ حاملگی هستند، خطری ایجاد نمی‌کند.

زنان باردار | صدر لیست افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

بانوان باردار در گروه مهم‌ترین افرادی قرار دارند که نباید سوار هواپیما شوند. اگر شما هم بانوی باردار هستید، حتماً باید با پزشک متخصص خود مشورت کرده و سپس سوار هواپیما شوید. تجربه ثابت کرده، پزشک متخصص، پرواز را برای بانوانی که احتمال سقط جنین آن‌ها وجود دارد، ممنوع می‌کند. بانوان بارداری که سابقه سقط جنین یا سایر مشکلات بارداری داشته‌اند نیز باید قید پرواز با هواپیما را در دوران حاملگی بزنند. به شرایطی که گفتیم، بارداری خارج رحمی را نیز اضافه کنید. این دسته از بانوان نیز نباید با هواپیما پرواز کنند. پرواز با هواپیما برای بانوان باردار با فشار خون بالا بسیار خطرناک است. بانوانی که سابقه لخته‌شدن‌خون، زایمان زودرس، مرده‌زایی و بارداری دوقلو دارند نیز بهتر است روش‌های دیگری را به جای پرواز با هواپیما انتخاب کنند.

افراد با مشکل قلبی | بیشترین آمار از افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

افرادی با مشکل قلبی | بیشترین آمار از افرادی که نباید سوار هواپیما شوند

بیماری‌های قلبی در پروازهای هوایی وخامت پیدا می‌کند؛ در نتیجه بیماران قلبی‌عروقی در گروه افرادی که نباید سوار هواپیما شوند، قرار می‌گیرند. دلیل خطرِ پرواز برای بیماران قلبی را می‌توان در اختلاف فشار هوا دانست. ارتفاع بسیار زیاد، شرایط جسمانی بیماران قلبی را به خطر می‌ندازد تا جایی که در بسیاری ایرلاین‌های ایرانی و خارجی، پرواز با هواپیما برای این بیماران قلبی، ممنوع است. گروه‌های مختلف بیماری قلبی را در زیر برایتان می‌آوریم.

  • بیمارانی که به‌تازگی سکته قلبی کرده‌اند

بیمارانی که به‌تازگی سکته قلبی کرده‌اند

پرواز با هواپیما برای بیمارانی که سکته قلبی کرده‌‌اند، به‌اندازه‌ای خطرناک است که چندین ماه پس از سکته نباید به هواپیما فکر کنند. همان‌‌گونه که گفتیم، اختلاف فشار هوا و ارتفاع زیاد، سلامت قلب این افراد را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند. از آنجایی که پرواز با هواپیما، استرس زیادی به همراه دارد و بعضی از مسافران را کاملاً مضطرب می‌کند، بیمارانی که سکته قلبی کرده‌اند، توان استرس بیش‌از‌حد را ندارند. هیجان و استرس برای این دسته از بیماران، سم است. این افراد بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما حتماً نظر پزشک متخصص قلب را جویا شوند.

  • افرادی که نارسایی‌های قلبی و تنفسی دارند

افرادی که نارسایی‌های قلبی و تنفسی دارند

پزشکان، بیماران نارسایی‌های قلبی عروقی را در گروه افرادی قرار می‌دهند که نباید سوار هواپیما شوند. جالب است بدانید حتی بالارفتن از پله‌های هواپیما برای این افراد خطرناک است. بسته به شرایط بیمار، پزشک ممکن است استفاده از ویلچر را برای سوارشدن به کابین هواپیما به این بیماران پیشنهاد کند.

افرادی که نارسایی‌های قلبی و تنفسی دارند

تجویز قرص‌های تقویتی قلب روشی برای جلوگیری از عارضه‌‌های قلبی در حین پرواز است. از آنجایی که قلب، عضو بسیار حساسی است، از مصرف خودسرانه این داروها برحذر باشید و حتماً‌ با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکان، اهمیت چشمگیری برای سلامت بیمارانِ خود قائل هستند؛ در نتیجه عموماً پرواز مسافر با نارسایی‌های قلبی را ممنوع می‌کنند. از طرف دیگر بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند نیز نباید سوار هواپیما شوند.

افرادی که نارسایی‌های قلبی و تنفسی دارند

در این زمینه می‌توان به بیماری آسیت اشاره کرد. این بیماری، آب‌آوردگی شکم را به دنبال دارد؛ بنابراین با تورم معده، جلوی تنفس راحت بیمار گرفته می‌شود. از آنجایی که تنفس در ارتفاع بسیار زیاد، دشوارتر می‌شود، بیماران تنفسی در گروه افرادی قرار می‌گیرند که نباید سوار هواپیما شوند. عارضه‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم توسط ایرلاین‌ها به مسافران اطلاع داده می‌شود. به همین دلیل قبل از سفر، نکات سفر با هواپیما را کاملاً بررسی کنید.

  • بیمارانی که آنژیوپلاستی انجام داده‌اند

بیمارانی که آنژیوپلاستی انجام داده‌اند

آنژیوگرافیِ قلب،‌ روشی برای تشخیص و برطرف‌کردن گرفتگی‌های عروق قلب به حساب می‌آید. به لطف پیشرفت‌های پزشکی، این روش نیاز به استراحت چندانی ندارد. با این حال ورود بیمارانی که در ۴۸ ساعت گذشته، آنژیوگرافی انجام داده‌اند به هواپیما قدغن است. از طرف دیگر، آنژویوگرافی رگ‌های مسدود قلب را داریم که عملی دشوارتر است.

بیمارانی که آنژیوپلاستی انجام داده‌اند

بیمارانی که آنژیوگرافی انجام داده‌اند، در گروه افرادی قرار می‌گیرند که نباید سوار هواپیما شوند. این دسته از بیماران، باید تا زمان بهبود کامل صبر کنند. در نهایت نیز قبل از خرید بلیط باید نظر پزشک متخصص قلب را جویا شوند. آشنایی بیشتر با نکات سفر با هواپیما اهمیت زیادی برای بیماران قلبی دارد. این آشنایی، دیدگاه بهتری درباره سفرهای هوایی پیش روی مسافران قرار می‌دهد؛ بنابراین در حین پرواز، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

  • افرادی که به‌تازگی جراحی قلب باز کرده‌اند

افرادی که به‌تازگی جراحی قلب باز کرده‌اند

همان‌گونه که می‌دانید، وقتی از جراحی قلب باز صحبت می‌کنیم، منظور عملی است که در آن استخوان‌های جلوی سینه شکافته می‌شود. ناگفته پیداست چنین عملی، بیمار را ضعیف می‌کند و بهبودی وی را به تأخیر می‌اندازد. افرادی که جراحی قلب باز داشته‌اند، باید دست‌کم دو هفته برای سوارشدن به هواپیما صبر کنند. در این مدت، بدن فرصت لازم برای التیام استخوان‌ها و قلب را پیدا می‌کند. البته حتی این بیماران هم باید قبل از خرید بلیط هواپیما، تأیید کتبی پزشک را برای پرواز دریافت کنند.

مبتلایان بیماری های خونی | افراد با مشکلات خاص

مبتلایان بیماری های خونی | افراد با مشکلات خاص

بسیاری از مسافران بر این باور هستند که پرواز برای بیماران خونی خطری ایجاد نمی‌کند. اکنون که صحبت از افرادی مطرح است که نباید سوار هواپیما شوند، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که سفر هوایی برای بیماران خونی قدغن است. افرادی که به بیماری‌های خونی زیر مبتلا هستند، نباید سوار هواپیما شوند.

  • بیمارانی که سابقه کاهش هموگلوبین خون دارند

بیمارانی که سابقه کاهش هموگلوبین خون دارند

جالب است بدانید فشار هوا، تأثیر مستقیمی بر جریان خون دارد. به‌رغم اینکه کابین مسافران هواپیما، فشار تنظیم‌شده‌ای دارد، باز هم این فشار به‌اندازه‌ای نیست که برای بیماران مبتلا به عارضه‌های خونی دردسری به دنبال نداشته باشد. افرادی که هموگلوبین کمی دارند، بهتر است برای پرواز با هواپیما نظر پزشک مختصص را جویا شوند. تجربه ثابت کرده پزشکان، بیمارانی با عارضه‌های خونی را در گروه افرادی که نباید سوار هواپیما شوند، قرار می‌‌دهند. قفسه سینه این بیماران در حین پرواز، دردهای شدیدی می‌گیرد. گاهی اوقات نیز وخامت اوضاع باعث سکته بیماران خونی در پرواز می‌شود. تزریق خون و روش‌های بهبود هموگلوبین، شیوه‌ای مناسب برای درمان این عارضه به حساب می‌آید.

  • بیمارنی که به سلول داسی شکل مبتلا هستند

بیمارنی که به سلول داسی شکل مبتلا هستند

عارضه‌ سلول داسی شکل، بیماری ژنتیکی است که در حین پرواز خطرساز می‌شود. وقتی از بیماری سلول داسی شکل صحبت می‌کنیم، منظور عارضه‌ای است که در اثر فشار کم اکسیژن، گلبول‌های قرمز خون را به شکلی داس‌مانند تبدیل می‌کند. گلبول‌هایی که بر اثر این عارضه تغییر‌ شکل‌ داده‌اند، رگ‌‌ها را مسدود می‌کنند و سلامت بدن را به خطر می‌اندازند. خوشبختانه روش‌هایی برای بهبود این عارضه در حین پرواز وجود دارد. برای نمونه می‌توان به استفاده از اکسیژن کمکی در سفرهای هوایی و همچنین تزریق خون قبل از پرواز اشاره کرد. با این حال از آنجایی که به قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، این افراد هم بهتر است سوار هواپیما نشوند.

بیماران اعصاب و روان | افرادی که کنترل رفتارشان سخت است

بیماری‌های اعصاب و روان

انصافاً باید گفت سفر با هواپیما، نیاز به اعصاب بیشتری نسبت به دیگر روش‌های مسافرت دارد. ترس‌ از ارتفاع، ترس از قرارگرفتن در محیط‌های بسته و عارضه‌هایی از این دست، سفرهای هوایی برای بیماری‌های اعصاب و روان را سخت‌تر می‌کند. مبتلایان به عارضه‌هایی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، در گروه افرادی هستند که نباید سوار هواپیما شوند. البته قبل از آن بد نیست اشاره کنیم که ترس از ارتفاع، یکی از ترئ‌های طبیعی انسان‌هاست که با ترفندهای خاص از بین می‌رود. در مقاله ترس از پرواز و راه های کارآمد برای مقابله با آن به این موضوع پرداخته‌ایم. خواندنش را از دست ندهید.

افرادی که از روان‌پریشی یا سایکوز رنج می‌برند

روان‌پریشی یا سایکوز

افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، از واقعیت دور می‌شوند و از توهم‌های عجیب‌ و ناراحت‌کننده‌ای رنج می‌برند. این افراد چیزهایی می‌‌بینند و می‌شوند که وجود ندارد. ناگفته پیداست شرایط هواپیما، بیماری چنین افرادی را وخیم‌تر می‌کند. بیماران مبتلا به روان‌پریشی، بدون مجوز روان‌پزشک نباید سوار هواپیما شوند؛ در غیر این صورت، سلامت آن‌ها و دیگر مسافران به خطر می‌افتد.

افرادی که به انواع صرع مبتلا هستند

صرع

همان‌گونه که حتماً‌ می‌دانید، صرع، حمله‌های عصبی غیرمنتظره‌ای دارد. این حمله‌ها در بازه‌های زمانی نامشخصی رخ می‌دهد. وجود چنین شرایطی، محدودیت‌های خاصی برای مبتلایان به صرع ایجاد کرده است. این افراد حتی مجاز به رانندگی نیستند؛ زیرا ممکن است حمله‌های صرع در پشت فرمان اتفاق بیفتد. حضور بیماران مبتلا به صرع در هواپیما مجاز نیست.

کسانی که درگیر حمله‌های مغزی ایسکمیک و زودگذر می‌شوند

حمله‌های مغزی ایسکمیک و زودگذر

افرادی که دچار حمله‌ مغزی شده‌اند، ممکن است در ۴۸ ساعت بعد، دوباره این عارضه را تجربه کنند. این شرایط درباره افرادی که سکته مغزی داشته‌اند نیز صدق می‌کند. ناگفته پیداست شرایط درمان یا احیای چنین افرادی در هواپیما وجود ندارد؛ به همین دلیل بیمارانی که حمله‌های مغزی را تجربه کرده‌اند، در گروه افرادی قرار می‌گیرند که نباید سوار هواپیما شوند.

افرادی که جراحی مخچه انجام داده‌اند

افرادی که جراحی مخچه انجام داده‌اند

جراحی مخچه از آن دسته عمل‌هایی است که در آن احتمال خونریزی پس از عمل وجود دارد. از آنجایی که سفرهای هوایی با اختلاف فشار همراه است، احتمال خونریزی این بیماران در پرواز دوچندان می‌شود. به همین دلیل پزشکان، افرادی که جراحی مخچه انجام داده‌اند را در جزو افرادی می‌دانند که نباید سوار هواپیما شوند.

گروه‌هایی که دچار عفونت‌های مغزی هستند

عفونت‌های مغزی

مغز، عضو حساسی است که برای سفرهای هوایی نیازمند توجه بیشتری است. حساسیت مغز به‌اندازه‌ای است که حتی عفونت‌های معمولی نیز ممکن است در حین پرواز دردسر درست کند. مننژیت، یکی از این عفونت‌هاست. یک هفته باید از این عارضه بگذرد تا پزشک مجوز پرواز را برای بیمار صادر کند.

بیماری‌های گوش، حلق و بینی | افرادی خاص که نباید سوار هواپیما شوند

بیماری‌های گوش، حلق و بینی

فرود و صعودِ هواپیما، فشار طرف بیرونی و داخلی گوشی را مختل می‌کند. پرده گوش کودکان کاملاً‌ رشد نکرده است؛ در نتیجه این عارضه در بین کودکان کمتر از ۶ سال و به‌خصوص نوزادان کمتر از ۲ سال رواج بیشتری دارد. پزشکان به والدین پیشنهاد می‌کنند تا در حین فرود و صعود هواپیما، به فرزندشان خوراکی‌های جویدنی بدهند. این روش به حفظ فشار میان قسمت بیرونی و داخلی گوشِ کودکان منجر می‌شوند. ناگفته پیداست عارضه‌‌های گوش، حلق و بینی نیز در حین پرواز وخیم‌تر می‌شود. به همین دلیل بیماران گوش‌، حلق و بینی، را می‌توان در گروه افرادی گذاشت که نباید سوار هواپیما شوند.

بیماری‌های گوش، حلق و بینی

جراحی گوش میانی و جراحی لوزه‌ها نیز از دیگر شرایطی است که پرواز را برای مسافران قدغن می‌کند. به این شرایط، جراحی فک را نیز اضافه کنید. فردی که فکِ وی جراحی شده‌، توان بازکردن دهان خود را ندارد. دهان این فرد باید چیزی حدود ۲ تا ۶ هفته بسته بماند. بسته ماندن دهان، مانع استفراغ و خروج محتویات معده می‌شود. از آنجایی که تهوع و استفراغ، عارضه‌ای رایج در پرواز به حساب می‌آید، فردی که جراحی فک انجام داده ممکن است دچار استفراغ شود و بسته‌بودن دهان وی، خفگی بیمار را به دنبال داشته باشد.

مبتلایان به باروتروما | افرادی که سینوسشان دچار انسداد می‌شود

باروتروما

به آسیب فیزیکی که در اثر تغییر فشار محیط اطراف در حفره‌های بدن ایجاد می‌شود، باروتروما می‌گویند. عارضه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در حین پرواز، غواصی و صعود به ارتفاع رخ می‌دهد. با اختلال فشار هوای ناشی از پرواز، دهانه سینوس‌ها به‌طور ناگهانی پر و بسته می‌شود. به دنبال این شرایط، هوایی که در سینوس‌ها قرار گرفته، به مغز راه می‌یابد که خطرهای جدی را به دنبال دارد.

قانون سوارکردن کودکان بدون والدین | بایدها و نبایدها

قانون سوارکردن کودکان بدون والدین

کودکانِ بدون والدین در گروه افرادی هستند که نباید سوار هواپیما شوند. با این حال از آنجایی که گاهی اوقات پرواز کودک بدون والدین، اجتناب‌ناپذیر می‌شود، بعضی از ایرلاین‌ها قوانین خاصی در این زمینه دارند؛ برای نمونه می‌توان به هواپیمایی ماهان، ایران ایر و هواپیمایی تابان اشاره کرد. در حین خرید بلیط هواپیما از این شرکت‌ها، باید شرایط حضور کودک بدون والدین را به مسئول این موضوع اطلاع دهید. این خدمات برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال فراهم است. همراه داشتن مدارک شناسایی کودک و سرپرست، رضایت نامه ولی و فرم درخواست مسافرت هواییِ کودک بدون حضور والدین، از مدارکِ لازمِ این سفر به حساب می‌آید.

قوانین پرواز برای سالمندان و توان‌یابان | عزیزانی که چشم و چراغ‌اند

قوانین پرواز برای سالمندان و توان‌یابان

سالمندان، به‌شرط تندرستی در گروه افرادی که نباید سوار هواپیما شوند، قرار نمی‌گیرند. اتفاقاً پرواز با هواپیما برای بسیاری از سالمندان نسبت به دیگر روش‌های سفر، بهتر است. با این حال سفرهای طولانی هوایی ممکن است عارضه‌هایی مانند ورم پا، سردرد، خواب‌آلودگی، کم شدن رطوبت بدن، نفخ، خشکی پوست و دندان درد از عارضه‌هایی رایج پرواز برای سالمندان شناخته می‌شود. ناگفته پیداست عارضه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، برای سالمندان نیز به‌عنوان معیاری برای مجوز ورود به هواپیما شناخته می‌شود. این شرایط درباره توان‌یابان نیز صدق می‌کند. عزیزان توان‌یابی که مشکلات حرکتی خاصی ندارند، با کمک ویلچر به داخل هواپیما هدایت می‌شوند. ایرلاین‌های ایرانی و خارجی، شرایط متفاوتی برای پذیرش سالمندان و توان‌یابان دارند. بهتر است قبل از خرید بلیط، این شرایط را جویا شوید و با پزشک مشورت کنید.

قوانین پرواز برای سالمندان و توان‌یابان

افرادی که نباید سوار هواپیما شوند، بهتر است برای پروازهای هوایی اصرار نکنند. عارضه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، سلامت مسافران را به خطر جدی می‌اندازد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که مطرح شد، بهترین روش را برای پرواز انتخاب کنید و وجود نازنینتان همیشه سالم و سلامت باشد. برای آشنایی با نکات ایمنی در سفر با هواپیما هم می‌توانید به مقاله‌اش سری بزنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی از سفرهای هوایی و قوانین پروازهای داخلی و خارجی دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

این مقاله هم خواندنی است: چگونه صندلی هواپیما را انتخاب کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.