پارک ژوراسیک مشهد | مکانی هیجان‌انگیز برای خوش‌وبش با دایناسورها

10

پارک ژوراسیک مشهد جلوه‌ای متفاوت، هیجان‌انگیز و جذاب را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. در این پارک، دایناسورهای دوران ژوراسیک در ابعادی پرهیبت بازسازی شده‌اند. از آنجایی که دایناسورها میلیون‌ها سال پیش منقرض شده‌اند،‌ گشت‌و‌گذار در پارک ژوراسیک حس‌و‌حال زندگی در کنار این حیوانات خطرناک را تداعی می‌کند. ناگفته پیداست تماشای نسخه‌‌های بازسازی‌شده از خطرناک‌ترین دایناسورهای دوران ژوراسیک به تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای گردشگران تبدیل می‌شود. از طرف دیگر این پارک فقط جنبه سرگرمی ندارد. در پارک ژوراسیک اطلاعات کاملی از انواع دایناسورها پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. به لطف این شرایط، گردشگران در کنار سرگرمی و هیجان، با کوله‌باری از اطلاعات ارزشمند از پارک بیرون می‌آیند. از آنجایی که گردشگری در پارک‌های موضوعی مشهد طرفداران زیادی پیدا کرده، خالی از لطف نیست اگر در ادامه به ویژگی‌های پارک ژوراسیک مشهد نگاهی بیندازیم.

پارک ژوراسیک مشهد کجاست؟

مشهد سرزمین جاذبه های دیدنی، اماکن مقدس و سرگرمی‌های خاطره‌ساز است. به هر کجای این دیار که نگاهی بیندازید چشمتان به یکی از جاهای دیدنی مشهد روشن می‌شود. پارک ژوراسیک به‌عنوان یکی از این جاهای دیدنی در محله کوی پلیس مشهد واقع شده است. این محله در بزرگراه سلیمانی قرار دارد. منطقه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یکی از بهترین محله‌های مشهد برای گشت‌و‌گذار به حساب می‌آید. این محله فقط پذیرای پارک ژوراسیک مشهد  نیست. در این منطقه، مجموعه تفریحی باغ گیاه شناسی مشهد نیز خودنمایی می‌کند. باغی که از آن صحبت می‌کنیم، یکی دیگر از پارک‌های موضوعی مشهد است. باغ ماجراجویی، کافه باغ و دهکده گل‌آباد از دیگر مکان‌های تماشایی است که فاصله کمی با پارک ژوراسیک دارد. جالب است بدانید وسعت این منطقه گردشگری چیزی حدود ۲۹ هکتار است. در این مساحت نزدیک به ۳۰ مکان گردشگری خودنمایی می‌کند.

به همین دلیل به گردشگرانی که می‌خواهند در کنار پارک ژوراسیک  مشهد، گشت‌و‌گذاری جانانه در این شهر را تجربه کنند، پیشنهاد می‌کنیم راه این منطقه را در پیش بگیرند. از آنجایی که رسم داریم اطلاعات کاملی درباره بهترین جاهای شمال شرق ایران به اشتراک بگذاریم، در ادامه این مطلب به راه‌های دسترسی به پارک ژوراسیک مشهد اشاره می‌کنیم.

مسیر دسترسی به پارک ژوراسیک مشهد

برای رسیدن به پارک ژوراسیک مشهد چند مسیر در پیش رو دارید. اولین مسیر از بزرگراه سلیمانی می‌گذرد. این مسیر به بزرگراه بسیج راه دارد و انتخابی مناسب برای رسیدن به پارک ژوراسیک است. از آنجایی که تمامی پارک های موضوعی مشهد در منطقه‌هایی خوش‌مسیر قرار دارند، برای دسترسی به پارک‌ ژوراسیک می‌توانید از مسیر بلوار جمهوری اسلامی نیز کمک بگیرید. پارک ژوراسیک در امتداد این بلوار قرار دارد. اگر هم با خودروی شخصی راهی مشهد نشده‌اید، غم به دل خود راه ندهید. خط یک مترو در نزدیکی پارک ژوراسیک ایستگاه دارد.

اطلاعات و هزینه بازدید از پارک ژوراسیک مشهد

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که درهای پارک ژوراسیک مشهد  از ۹ صبح تا ۲۱:۰۰ شب به روی گردشگران باز است. به لطف این ساعت کار، هر زمان در روز که اراده کردید، می‌‌توانید راه پارک ژوراسیک را در پیش بگیرد. همان‌گونه که اشاره کردیم، باغ گیاهشناسی یکی دیگر از مکان‌های نزدیک به پارک ژوراسیک است. از آنجایی که این پارک یکی از بهترین باغ های گیاه شناسی ایران به حساب می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه گردشگری در پارک ژوراسیک را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در کنار تماشای دایناسورهای غول‌پیکر، فرصتی برای گشت‌وگذار در باغ گیاه شناسی مشهد داشته باشید.

آدرسمشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و پل غدیر
شماره تماس05133495003
ساعت بازدیدباغ گیاه‌شناسی از 8:00 تا 23:00
مجموعه ژوراسیک از ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰
هزینه ورودیقیمت بلیط در سال ۱۴۰۲: ۸۰ هزار تومان (قیمت بلیط برای کودکان کمتر از ۳ سال رایگان است.)

معرفی پارک ژوراسیک مشهد

برای اینکه دید کاملی درباره پارک ژوراسیک بدست بیاورید، اجازه دهید ابتدا با هم ببینیم دقیقاً منظور از ژوراسیک چیست؟ ژوراسیک، یکی از دوران‌های زمین‌شناسی در دوران میانه زیستی است. بازه زمانی این دوران به چیزی حدود ۱۴۵ تا ۱۹۹ میلیون سال پیش باز می‌گردد. اولین پرنده‌ها، مهره‌داران و ماهی‌ها در این دوران پدید آمده‌اند. در کنار این جانوران، موجودات عظیم‌الجثه‌ای نیز پدیدار شدند که به آن‌ها دایناسور می‌گوییم. ایجاد دایناسورها در این دوره باعث شده تا نام ژوراسیک بر سر زبان‌ها بیفتد. به همین منظور سال‌ها پیش مایکل کرایتون، نویسنده شهیر آمریکایی، رمانی با نام پارک ژوراسیک نوشت. دانشمندان در این رمان توانستند با شبیه‌سازی دی.‌ان‌.‌ای دایناسور، دایناسور‌های واقعی خلق کنند.

مدتی بعد استیون اسپیلبرگ، کارگردان اسطوره‌ای هالیوود نسخه‌ای سینمایی از پارک ژوراسیک ساخت. این فیلم بهانه‌ای شد تا در سرتاسر دنیا پارک‌های موضوعی با محوریت دایناسورها ساخته شود. همان‌گونه که حدس زده‌اید، نام ژوراسیک برای این پارک‌ها انتخاب شد. آوازه پارک‌های ژوراسیک در سرتاسر دنیا کار را به جایی کشاند که نسخه‌ای از آن در تهران راه‌اندازی شد. این پارک با نام پارک ژوراسیک تهران شناخته می‌شود و پارک موضوعی دیگری با نام تم پارک کیش هم در جزیره کیش وجود دارد که آن را نیز با نام پارک ژوراسیک کیش می‌شناسند.

پس از مدتی مشهدی‌ها نیز به‌فکر راه‌اندازی پارک ژوراسیک افتاند. جالب است بدانید پارک ژوراسیک مشهد، حتی از پارک ژوراسیک تهران نیز جذاب‌تر است. این پارک، تنها پارک ژوراسیک ایرانی است که نه‌تنها شبیه‌سازی بسیاری از دایناسورهای آن بر اساس ابعاد واقعی انجام شده، بلکه این دایناسورها حرکت می‌کنند و همانند نسخه‌های واقعی، صداهای وحشتناکی از آن‌ها به گوش می‌رسد. با حضور در کنار این دایناسورها احساس می‌کنید با دایناسور واقعی روبه‌رو شده‌اید.

برای سفر مشهد به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟ مقاله زیر را مطالعه کنید:
راهنمای سفر مشهد

جاذبه های پارک ژوراسیک مشهد

برای شما از عظمت دایناسورهای این پارک و صداهای وحشتناکشان گفتیم. با حال جالب است بدانید جاذبه‌های پارک ژوراسیک فقط به این ویژگی‌ها خلاصه نمی‌شود. کودکان می‌توانند سوار بعضی از دایناسورهای این پارک شوند. این دایناسورها حرکات هیجان‌انگیز و بامزه‌ای انجام می‌دهند و لحظه‌های شادی را برای فرزندان دلبندتان فراهم می‌کنند. از طرف دیگر در کنار دایناسورهای عظیم، ماکت حیوانات دیگری نیز در پارک ژوراسیک مشهد وجود دارد.

این شرایط پارک ژوراسیک مشهد را به بستری مناسب برای آشنایی با حیوانات ماقبل تاریخ تبدیل کرده است. کودکان و به‌خصوص پسربچه‌ها علاقه‌ زیادی به دایناسورها دارند؛ اما کمتر جایی را سراغ داریم که اطلاعات کاملی درباره این موجودات غول‌پیکر با شیوه‌ای بصری و جذاب در اختیار کودکان قرار دهد. بیرون‌آمدن دایناسورهای غول‌پیکر از تخم‌های کوچک، سبک زندگی این موجودات و شیوه غذاخوردن دایناسورها از دیگر صحنه‌های جذابی است که در پارک ژوراسیک مشهد با آن روبه‌‌رو می‌شوید. به لطف این شرایط می‌توان گفت پارک ژوراسیک نقش فرهنگ‌نامه‌ای واقعی از دایناسورهایی را ایفا می‌کند که سال‌ها پیش بر زمین حکم‌فرمایی می‌کردند. از آنجایی که حیف است راهی این پارک شوید و با عکس‌های خاطره‌انگیزی از آن بیرون نیایید، در این پارک امکان گرفتن سلفی‌های هیجان‌انگیز با ماکت‌ غول‌پیکر دایناسورها وجود دارد.

اکنون که صحبت از ويژگی‌های آموزشی پارک ژوراسیک مشهد  به میان آمد، حیف است که به پارک علمی پروفسور بازیما اشاره نکنیم. این پارک در نوع خود در بین تمامی پارک‌های استان خراسان رضوی نظیر ندارد. پارک موضوعی پروفسور بازیما، پارکی آموزشی است که اطلاعات سودمندی را در قالب آموزش و سرگرمی در اختیار کودکان قرار می‌دهد. اگر همراه خانواده و فرزندان راهی مشهد شده‌اید و می‌خواهید کودک دلبندتان در کنار سرگرمی، اطلاعات جدیدی فرا بگیرد، در کنار گشت‌و‌گذار در پارک ژوراسیک، حتماً سری به پارک موضوعی پروفسور بازیما بزنید.

بخش های پارک ژوراسیک مشهد

پارک ژوراسیک همانند دیگر پارک های مشهد، قسمت‌های مختلفی دارد. در قسمتی از این پارک دایناسورهای خطرناک و عظیم‌الجثه قرار گرفته‌اند. در قسمتی دیگر نیز نمونه‌هایی از سبک زندگی دایناسورها شبیه‌سازی شده است. عظمت بعضی از دایناسورهای پارک ژوراسیک به اندازه‌ای است که بعضی از آن‌ها، بخشی تمام و کمال به حساب می‌آیند. برای نمونه می‌توان به دایناسور پلوروساروس اشاره کرد. قد این دایناسور چیزی حدود ۲۵ متر بود. استایراکوساروس که به آن سوسمار میخدار هم می‌گویند، گاستونیا، پیناکوساروس، پارسارولوفوس، آلوساروس، یوپلوسفالوس، تریسراتوپس، پاکیفالوساروس، ولاسیراپتور، اکروکانتوساروس و جیگانوتوسورس، از دیگر دایناسورهای پارک ژوراسیک مشهد هستند. در این پارک موضوعی بساط خوردوخوراک گردشگران نیز مهیاست. اگر با تماشای دایناسورهای عظیم‌الجثه ضعف کردید، برای تجدید قوا می‌توانید سری به غرفه‌های موادغذایی در این پارک بزنید و انرژی لازم برای گشت‌و‌گذاری جانانه در پارک ژوراسیک مشهد را به دست آورید.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک ژوراسیک مشهد

برای شما گفتیم که پارک ژوراسیک، فاصله کمی با باغ گیاه شناسی مشهد دارد. این باغ از چندین قسمت مختلف تشکیل شده است. مجموعه باغ‌های صخره‌ای، گیاهان دارویی، نهالستان و گلخانه‌های داوودی، رز و میوه‌های بومی از قسمت‌های اصلی باغ گیاه‌شناسی مشهد است. اگر از گشت‌و‌گذار در پارک ژوراسیک خسته شدید و می‌خواستید نفسی تازه کنید، راه کافه باغ را در پیش بگیرید. کافه باغ، مکانی آرام برای گردشگران خسته‌ است تا در کنار طبیعت بنشینند و با خوردن نوشیدنی‌ گوارا، گلویی تازه کنند.

به گردشگرانی از تماشای گل‌و‌گیاه سیر نمی‌شوند، توصیه می‌کنیم راه دهکده گل‌آباد را در پیش بگیرند. گل‌ها و گیاهان بی‌شماری از سرتاسر استان خراسان رضوی در این دهکده نگهداری می‌شود. بسیاری از گل‌های این دهکده برای فروش در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. قسمتی از این دهکده نیز به فروش بذر گل‌ها و گیاهان اختصاص دارد. از تمامی جاذبه های دیدنی نزدیک به پارک ژوراسیک که بگذریم، به دهکده صنایع دستی می‌رسیم. همان‌گونه که شنیده‌اید از هر انگشت مشهدی‌ها طلا می‌بارد و با سرزمینی روبه‌رو هستیم که مردمانی اهل خوش‌ذوق دارد. در این بخش می‌توانید سوغات مشهد را برای عزیزانتان تهیه کنید.

پارک ژوراسیک مشهد، پارکی موضوعی است که جاذبه‌های متفاوتی نسبت به شهربازی های مشهد دارد. با حضور در این پارک فرصتی برای گشت‌و‌گذاری جانانه در زمان پیدا می‌کنید تا به دوران ماقبل تاریخ بروید و با دایناسورها خوش‌و‌بش کنید. امیدواریم اطلاعاتی که از این پارک با شما مطرح کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را در پارک ژوراسیک مشهد برایتان به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

پارک ژوراسیک مشهد در بزرگراه سلیمانی قرار دارد.

آشنایی و تعامل با مدل‌های شبیه‌سازی‌شده‌ای در ابعادی بسیار بزرگ از دایناسورهای ماقبل از تاریخ به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری پارک ژوراسیک مشهد به حساب می‌آید.

باغ گیاهشناسی مشهد یکی از مکانهای دیدنی این شهر است که فاصله کمی با پارک ژوراسیک دارد.

درهای پارک ژوراسیک مشهد از ۹ صبح تا ۲۱ شب به روی گردشگران باز است.

استایراکوساروس که به آن سوسمار میخدار هم می‌گویند، گاستونیا، پیناکوساروس، پارسارولوفوس، آلوساروس، یوپلوسفالوس، تریسراتوپس، پاکیفالوساروس، ولاسیراپتور، اکروکانتوساروس و جیگانوتوسورس، از دایناسورهای پارک ژوراسیک مشهد به حساب می‌آیند.

2.7/5 (16 نظر)
10 نظرات
  1. محسن می گوید

    ما به پارک رفتیم. ورودی بخش دایناسورها ۵۰ تومن بود و بچه های من خیلی ذوق کردند.

    1. بانو تقیان می گوید

      محسن عزیز، خوشحالیم که تجربه‌تون لذت‌بخش بوده.

  2. ف می گوید

    تلفن مجموعه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، شماره تلفن مجموعه در خود مقاله درج شده.
      05133495003

  3. آفريدون می گوید

    با سلام پارك ژوراسيك مشهد واقعا عالى بود به همه خيلى خوش گذشت، ولى ما هنوز نرفتيم انشاالله امروز بعدالظهر جمعه ميريم ببينيم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، امیدواریم به شما هم خوش بگذره.

  4. Moji می گوید

    از نظر محیط و پارکش عالی بود مخصوصا پارک ژوراسیک اما نفری ۸۰ تومن واقعا زیاده برا ورودی ژوراسیک

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. آخرین بار ۵۰ تومن بوده ورودیش. احتمالا تازگی زیاد کردند و اونم به‌خاطر پیک سفر بوده شاید و به‌هرحال هر دلیلی داشته باشه، زیاده انصافاً.

  5. زهرا می گوید

    سلام و خسته نباشید
    اربعین هم باز هستند؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. نه متأسفانه در ایام شهادت، تعطیله.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.