روستای افجه | پاتوقی برای طبیعت‌گردی‌های تهرانی‌ها

3

اگر پایتخت‌نشین هستید یا قصد سفر به این کلان‌شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سفرهای یک‌روزه به جاهای دیدنی اطراف تهران را تجربه کنید. یکی از این مقصدهای خوش‌رنگ‌ولعاب و خوش‌آب‌وهوا، روستای افجه در منطقه لواسان است. این روستا برای تهرانی‌هایی که پرمشغله و در عین حال شیفته سفر به طبیعت هستند، انتخابی فوق‌العاده خواهد بود. ره بال در این سفر راهی افجه می‌شود تا زیبایی‌های طبیعت رنگارنگ آن را از نزدیک ببیند و حال خوب این گردش را با شما تقسیم کند. همسفر ما تا پایان این مطلب باشید.

روستای افجه کجاست؟

روستای سبز افجه با اقلیم کوهستانی، در نزدیکی تهران و در جهت شمالی شرقی این کلان‌شهر واقع شده است. فاصله افجه از محله‌های شمال شرقی تهران در حدود ۳۰ کیلومتر است و از این مناطق برای رفتن به روستای افجه کمتر از یک ساعت زمان لازم است. افجه از روستاهای منطقه لواسانات در شهرستان شمیران استان تهران محسوب می‌شود و اگر از لواسان در جهت شمال شرقی حرکت کنید، تقریبا بعد از ۹ کیلومتر به این این روستا و دشت‌هاي رويايي آن مي‌رسيد. لواسان بزرگ نیز در ۲۴ کیلومتری شرق این روستا واقع شده است. سد لتيان در جنوب افجه واقع شده است و براي رسيدن به آن بايد در حدود ۲۰ کیلومتر به پایین برانید. مناطق خوش‌آب‌وهوای اوشان و امامه نیز در جهت شمال غربی افجه با فاصله تقریبی ۲۵ کیلومتر واقع شده‌اند و در حدود ۴۰ دقیقه برای رسیدن به این مناطق از افجه زمان لازم دارید.

با روستای افجه آشنا شوید

نمایی زیبا از روستای افجه

برای فرار از شلوغی‌های زندگی شهری و هوای آلوده تهران، روستای سبز و کوهستانی افجه انتخابی فوق‌العاده است. افجه برای تهرانی‌ها یک شانس بزرگ است؛ زیرا می‌توانند با هزینه بسیار کم و زمانی کوتاه، خودشان را به یک روستای خوش‌رنگ در دل طبیعت کوهستانی برسانند و یک روز فراموش‌نشدنی برای خود بسازند. این روستا در بیشتر روزهای سال آب‌وهوایی دلچسب دارد و پذیرای گردشگران است. افجه بسیار سرسبز است و به مدد چشمه‌ها و رودخانه‌ها، در این روستا باغ‌ها و کشتزارهای گسترده‌ای از سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، گندم و جو وجود دارد. از میان این باغ‌ها، درختان گردو گیلاس، سهم بیشتری دارند.

راه رسیدن به افجه

رودخانه افجه یا بدو، شرق این روستا را خوش‌آب‌وهوا و سبز کرده و تبله‌رود نیز با گذر از داخل روستا، به خاک آن طراوت و زندگی می‌بخشد. مردم مهمان‌نواز افجه بیشتر به کشاورزي و دام‌پروی مشغول هستند و به زبان شیرین مازندرانی صحبت می‌کنند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این مردم روستایی باصفا و دوست‌داشتنی، بیش از هزار و دویست نفر محاسبه شده است. آبشار، دشت، کوچه‌باغ‌های رویایی، درختان متنوع و بناهای ساده تاریخی، از زیبایی‌های روستای افجه است که در این سفر چشم و ذهنتان را درگیر خود می‌کند.

معرفی کامل روستای افجه

روستای افجه یا دشت هویج؟!

دشت هویج از جذابیت‌های طبیعت روستای کوهستانی افجه است که محلی‌ها به آن دشت گرچال یعنی گودال آتش هم می‌گویند. در گذشته این منطقه کشتزاری مملو از هویج بوده و رنگی آتشین به این منطقه می‌بخشیده است؛ اما اکنون که به این دشت تماشایی و باصفا می‌روید، دیگر به‌دنبال هویج نباشید. هرچند امروزه رنگ نارنجی این دشت بسیار کم‌رنگ‌‌ولعاب شده و خبری از هویج نیست، اما زیبایی، خاصیت این دشت است و رنگ سبز به جای نارنجی غوغا می‌کند. باغ‌های گیلاس نیز در این منطقه وجود دارند و در بعضی از قسمت‌ها کمی رنگ قرمز به دشت هدیه می‌دهد. دشت هویج در روستای افجه همچنان زیبا، بکر و تماشایی است و می‌تواند ذهن شما را از دغدغه‌های روزمره خالی کند و آرامش حضور در طبیعت را جایگزین آنها کند. بعد از رسیدن به روستا اگر مسیرتان را در سمت شمال شرقی ادامه دهید، بعد از روستای برگ جهان، دشت گرچال جلوی چشمتان خواهد بود.

آبشارهای روستا

آبشارهای روستای افجه

یکی دیگر از نعمت‌های طبیعت تماشایی و باصفای افجه، آبشارهایی است که جریان زندگی را به این روستا بخشیده‌اند. آبشار پسچویک یا همان پسکوهک معروف‌ترین آبشار افجه است که با ارتفاع ۱۵ متر در منطقه یال‌کوه واقع شده است. این آبشار تقریبا در فاصله ۱٫۵ کیلومتری شمال شرق افجه واقع شده و زمان رسیدن به آن از روستا در حدود ۱۰ دقیقه است. در محدوده این آبشار درختان افرا غوغا می‌کنند و زیبایی فوق‌العاده‌ای به محیط بخشیده‌اند. همچنین از بلندای این آبشار می‌توانید شاهد زیبایی دشت هویج نیز باشید.

آبشار موآب یکی دیگر از آبشارهای تماشایی افجه است که محو قدوقامت آن خواهید شد. این آبشار ۱۸۰ متری را پیش از رسیدن به دشت هویج خواهید دید. آبشار بلندقامت موآب از قله ساکا جان می‌گیرد و بر دیواره‌های صخره‌های عظیم آن جاری می‌شود. بهتر است تا نیمه‌های تابستان سری به این منطقه بزنید؛ زیرا معمولا در روزهای پایانی تابستان این آبشار کم‌آب می‌شود.

کوهنوردی و لذت حضور در طبیعت افجه

روستای افجه از مناطق محبوب در میان کوهنوردان است و این روستا مسیر صعود به قله‌های مرتفعی همچون ساکا، مهرچال، آتشکده و یخچال است. بنابراین اگر به سمت این روستا حرکت کنید، کوهنوردان بسیاری را خواهید دید که در حال گذر از این منطقه هستند و با هدف صعود به ارتفاعات، مهمان زیبایی‌های طبیعت افجه شده‌اند.

بافت قدیمی افجه و تماشای معماری سنتی و تاریخی

حمام افجه

در همین روستای کوچک کوهستانی، بناهایی وجود دارد که بعضی از آنها هنوز پابرجا هستند و از بعضی دیگر تنها خرابه به‌جا مانده است. یکی از بناهای قدیمی روستای افجه که هنوز هم پابرجاست، حمام قدیمی این منطقه است که قدمت آن به اواخر روزگار صفویان یا به اعتقاد عده‌ای به اوایل قدرت گرفتن قاجار مربوط است. به دلیل بازسازی‌های انجام شده، این حمام قدیمی از چهره سنتی و اصیل خود فاصله گرفته و طاق‌های آن تنها نشانه‌های معماری سنتی هستند. حمام قدیمی افجه اکنون به کمک بازسازی‌های انجام شده در حال فعالیت است.

محله چراغان

محله چراغان یکی از بخش‌های قدیمی روستای افجه است که عاشق کوچه‌های آن خواهید شد. این منطقه از افجه، حال‌وهوای با صفای روستایی خود را هنوز به خوبی حفظ کرده است. در این محله سقاخانه‌ای قدیمی با نام حضرت ابولفضل واقع شده است که حس نوستالژیک شیرینی دارد و روزهای کودکی و رفتن به محله قدیمی خانه پدربزرگ‌ها را برایتان یادآور می‌شود. در نزدیکی این سقاخانه، درخت چنار بلندقامتی را خواهید دید که گفته می‌شود نزدیک به ۴۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

قلعه ساکا

قلعه ساکا از دیگر بناهای تاریخی روستای افجه است که در ارتفاعات این منطقه بنا شده و کارشناسان از مخروبه‌های به‌جا مانده، قدمت این بنا را به قرن دوم و سوم دوره اسلامی نسبت داده‌اند. از نکته‌های جالب در ساخت این قلعه، اشراف آن به بیشتر روستاها است. موقعیت جغرافیایی این قلعه علاوه بر روستای افجه، دید خوبی به روستاهای اطراف تهران و بیشتر بخش‌های لواسان دارد.

قصر ناصرالدین شاه

در خاک شمالی روستا، مخروبه‌ای از یک قصر را خواهید دید که روزگاری متعلق به ناصرالدین شاه از پادشاهان قاجار بوده است. متاسفانه امروزه از این قصر چیز زیادی باقی نمانده است و تنها چند دیوار بلند، شکوه و عظمت آن را تداعی می‌کنند.

چطور به روستای افجه برویم؟

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرچهار فصل
آدرساستان تهران، لواسان، روستای افجه

برای آن‌که از تهران به سمت روستای افجه بروید، باید به سمت شمال شرق این شهر حرکت کنید. بعد از گذر از بزرگراه شهید بابایی، خودتان را به جاده لشگرک برسانید. بعد از آنکه به منطقه لواسان رسید، همچنان در جهت شمال شرق حرکت کنید. سپس در بلوار امام خمینی مسیر خودتان را ادامه دهید تا در نهایت به جاده لواسان به روستای سینک برسید. با راندن در این جاده، در نهایت به روستای افجه خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به روستای افجه

روستای افجه در زمستان

افجه روستایی چهار فصل است و در هر زمان زیبایی‌های خاص خود را دارد. بهار و تابستان فصل برکت و سرسبزی است. در این فصول رنگ‌های سبز درختان جان تازه می‌گیرند و بهار با شکوفه‌ها و تابستان با وفور میوه، درختان زیبا می‌شوند. همچنین برای لذت از قدرت آبشارها بهتر است در نیمه اول سال به سراغ افجه بروید. برای رهایی از گرمای تابستان، این روستای کوهستانی، انتخاب فوق‌العاده‌ای است و برای تهرانی‌ها یک موقعیت عالی به‌عنوان یکی از مقصدهای سفرهای یک‌روزه محسوب می‌شود.

پاییز این روستا نیز دیدنی و هزار رنگ است و نمی‌توان تماشای آن را از دست داد. زمستان سفیدپوش و کوه‌های برفی‌اش نیز قابی تماشایی دارند. بنابراین اگر ایمنی‌های سفر در فصول سرد را رعایت کنید، این روستا مقصد شما در پاییز و زمستان و راهی برای گریز از هوای آلوده تهران خواهد بود.

روستای افجه را به فهرست سفرهای یک‌روزه در اطراف تهران اضافه کنید و یک روز تعطیل را به آن اختصاص دهید. فرقی نمی‌کند کدام فصل از سال باشد؛ افجه در همه حال تماشایی است.

به نظر شما ره بال آسمان در سفر بعدی خود به سراغ کدام روستا برود؟ نام روستای زیبای استان شما چیست؟

30کیلومتری شمال شرق تهران

افجه روستایی چهار فصل است و در هر زمان زیبایی‌های خاص خود را دارد.

حمام افجه، محله چراغان، قلعه ساکا و قصر ناصرالدین شاه

4/5 (4 نظر)
3 نظرات
  1. سارا می گوید

    افجه روستای زیبایی هست که اطراف تهران هست و حدود ۲ ساعت با تهران فاصله داره
    برای گردش و تفریح یک روزه با آب و هوای خوب وطبیعتی بی نظیر
    دشت هویج هم یکی از جاذبه های زیبای روستای افجه است

  2. مبینا می گوید

    ما امروز رفتیم واقعا جای خوبی نیست هیچکس از پیاده روی زیادی که داره حرف نزده کسانی که وسایل دارن واقعا نمیتونن برن ابی هم نمونده همش خسک شده پره زباله هم هست اصلا پیشنهاد نمیکنم

    1. زهرا کامکار می گوید

      مبیناجان
      ممنون که تجربه خودتون از پیکنیک در افجه را با ما به اشتراک گذاشتید.
      با تجربه‌ای که شما داشتید، گویا اوایل بهار زمان مناسب‌تری برای رفتن به افجه است؛ البته به شرط اینکه سبک‌بار بریم?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.