جاهای دیدنی خور و بیابانک | نور چشم گردشگران

0

جاهای دیدنی خور و بیابانک در گروه مکان‌های گردشگری جذابی قرار دارند که علاقه‌مندان کویر و آثار باستانی از دیدن این مکان‌ها سیر نمی‌شوند. این منطقه در دل تاریخ ریشه دارد و تمدن کهن ایران‌زمین را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. به همین دلیل برای بازدید از جاذبه های دیدنی خور و بیابانک باید فرصت کافی کنار بگذارید. در حقیقت زمانی مناسب باید گشتی در این منطقه بزنید و محو تماشای اماکن باستانی و جذابیت‌های گردشگری این منطقه شوید. از آنجایی که از کنار جاذبه های گردشگری خور و بیابانک نمی‌توان به‌راحتی گذشت، در ادامه معروف‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. امیدواریم به لطف این اطلاعات سفری خاطره‌انگیز را در این شهر تجربه کنید.

خور و بیابانک کجاست

خور و بیابانک به لحاظ گردشگری منطقه‌ای شناخته شده‌ است؛ اما اگر به هر دلیل نام این منطقه به گوش شما نخورده است، در همین ابتدا اجازه دهید برای شما بگوییم که خور و بیابانک کجاست و از کدام شهرها می‌توان به اینجا رسید؟ این منطقه مدتی است به شهرستان تبدیل شده و در استان اصفهان واقع شده است. خور و بیابانک وسعتی برابر با ۱۱هزار کیلومتر دارد و از جنوب به استان یزد، شمال به استان سمنان، غرب به شهرستان نایین و شرق به استان خراسان رضوی منتهی می‌شود.

جاهای دیدنی خور و بیابانک را چگونه تشخیص دهیم

مسجد جامع شهرستان خور و بیابانک

جالب است بدانید از دیرباز تاکنون در منطقه خور و بیابانک چیزی برابر با ۱۲۶ آبادی وجود دارد. بیشتر این آبادی‌ها در کنار چشمه و رودخانه بنا شده‌اند و همان‌گونه که انتظار داریم بناهای این منطقه با گِل و خشت ساخته شده است و بافتی کاملاً قدیمی و سنتی دارد. در زمان‌های قدیم برای محافظت آبادی‌های این منطقه، قلعه‌‌های مستحکمی بنا شده بود که امروزه همان بناها به یکی از جاهای دیدنی خور و بیابانک تبدیل شده است. مسجد‌های جامع و محله‌های قدیمی در خور و بیابانک به اندازه‌ای معروف هستند که به‌راحتی می‌توان این مکان‌ها را تشخیص داد.

کویر گردی در کویر های سوزان و زیبای منطقه خور و بیابانک

در کتیبه‌های باستانی که قدمتشان به سده چهار و پنج خورشیدی باز می‌گردد، اشاره‌های زیادی به اماکن و بناهای این منطقه شده است. جالب است بدانید نام این منطقه در سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی نیز آمده است. در نتیجه می‌توان گفت جاهای دیدنی خور و بیابانک گردشگران علاقه‌مند به بازدید از اماکن قدیمی را سرگرم می‌کند. از آنجایی که با منطقه‌ای کویری سروکار داریم، بدون شک گردشگران علاقه‌مند به کویرگردی نیز لحظه‌های خوشی را در سفر به این منطقه تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر به لطف وجود منطقه شکار ممنوعی که در این منطقه وجود دارد، علاقه‌مندان طبیعت‌گردی نیز در بازدید از این منطقه، دست‌خالی بیرون نمی‌آیند.

  • کویر مصر

تصویر پیاده روی در روستای مصر خور و بیابانک

برای شما گفتیم که این منطقه مکان‌های دیدنی زیادی دارد؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد حساب کویر مصر خور و بیابانک در میان تمام این منطقه‌ها جدا است. این منطقه با نام روستای مصر نیز شناخته می‌شود. روستای مصر در ۳۰کیلومتری قسمت شمالی شهرستان خور واقع شده است و مکانی خلوت در دل کویر است که شن‌های روان، این منطقه را احاطه کرده است. سرتاسر کویر مصر با رشته‌کوه‌هایی از غرب، جنوب شرق و جنوب غرب در بر گرفته شده است و از آنجایی که با منطقه‌ای کویری طرف هستیم، تا چشم کار می‌‌کند در این منطقه با تپه‌های شنی و ماهورهای زیبا روبه‌رو هستید. مردمان روستای کویر مصر با دامداری و کشاورزی روزگار می‌گذرانند و علاقه‌ گردشگران به این منطقه باعث شده است تا امکانات رفاهی درخوری در کویر مصر خور و بیابانک ایجاد شود.

  • دریاچه نمک

دریاچه نمک خور در فصل تابستان

جاهای دیدنی خور و بیابانک همان‌گونه که انتظار دارید بیشتر به بازدید از جاذبه‌های کویری مربوط می‌شود و اگر از طرفداران کویرگردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به دریاچه نمک خور و بیابانک بزنید. این دریاچه در وسط کویر مرکزی واقع شده است و عمق بسیار کمی دارد؛ به همین دلیل پرتوهای طلایی خورشید در افق، بازتابی بسیار زیبا در این دریاچه پیدا می‌کند و در فصل‌های بارندگی با دریاچه‌‌ای گِل‌مانند طرف هستید. فصل‌‌های خشک که از راه می‌رسد، سطح این دریاچه کاملاً سفید و نمکین می‌شود.

لازم به ذکر است بیشتر زمین‌های اطراف این دریاچه باتلاقی و خطرناک است، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم مسیر آسفالت شهرستان خور به سمت طبس را در پیش بگیرید و پس از گذشت حدود ۵۰ کیلومتر راه خود را به مسیر جنوبی دریاچه نمک خور و بیابانک پیدا کنید. از طرف دیگر از آنجایی که عازم منطقه‌‌ای کویری هستید، لوازم و تجهیزات لازم برای سفر در مناطق کویری را به همراه داشته باشید.

  • قلعه باستانی بیاضه

جاهای دیدنی خور و بیابانک یکی از دیگری جذاب‌تر هستند. قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک از جذاب‌ترین جاذبه های دیدنی این منطقه است. تاریخ ساخت این قلعه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و برج و باروی این قلعه برای سالیان دراز از مردمان این منطقه در برابر هجوم دشمنان محافظت کرده است. قلعه بیاضه در ‌واقع اَرگی چند طبقه است که اطراف آن با خندقی بسیار عمیق کشیده شده و یکی از نفوذ‌ناپذیرترین استحکامات آن دوران در منطقه به حساب می‌آمد. این قلعه عظیم از خشت و گل ساخته شده است و رد پای آن را می‌توانید در سفرنامه شخصیت‌های مهمی مانند «ابن حوقل» و «ناصر خسرو» پیدا کنید.

  • مسجد جامع جندق

همان‌گونه که از نام این مسجد پیدا است، مکانی برای عبادت اهالی جندق به‌ حساب می‌آید و گفته می‌شود که زمان ساخت آن به حدود سال‌‌های ۹۶۰ق باز می‌گردد. این مسجد به رغم قدمت کهنی که دارد، از معماری بسیار جذابی بهره می‌برد و ورودی مسجد با میدان بسیار بزرگی آغاز می‌شود که کناره‌های آن را شبستان‌هایی با طراحی زیبا، اما قدیمی فرا گرفته است. مسجد جامع جندق خور دو شبستان بزرگ نیز دارد و این شبستان‌ها در مراسم‌های مختلف استفاده‌های متفاوتی داشته‌اند.

  • قلعه جندق خور و بیابانک

جاهای دیدنی خور و بیابانک جاذبه‌های معماری بسیار زیادی دارد و پیشنهاد می‌کنیم اگر به این منطقه سفر کردید حتماً سری به قلعه جندق خور و بیابانک بزنید. این قلعه در شهر جندق واقع شده است و ساخت آن به حکومت ایلخانیان و ساسانیان باز می‌گردد. قلعه جندق خور و بیابانک، قلعه‌ای بسیار بزرگ است که مساحتی برابر با ۱هکتارونیم دارد. این قلعه از آن زمان تاکنون سرپناه مردمان این منطقه بوده است. گشت‌و‌گذار در این قلعه باستانی خالی از لطف نیست؛ چراکه زندگی در آن جریان دارد و حمام باستانی، مساجد قدیمی و خانه‌‌هایی با معماری کهن را می‌توان از جذابیت‌هایی دانست که در گوشه و کنار این قلعه به چشم می‌خورد.

  • منطقه شکار ممنوع گلاته

این منطقه کعبه آمال علاقه‌‌مندان گونه‌های جانوری است و از آنجایی که با منطقه‌ای حفاظت‌شده سروکار داریم، انواع حیوانات در این منطقه زندگی می‌کنند. منطقه شکار ممنوع کلاته مساحتی برابر با ۱۳۶۸هکتار دارد و یکی از جذاب‌ترین زیستگاه‌های طبیعی ایران‌زمین شناخته می‌شود. به لطف گونه‌‌های متنوع گیاهی و جانوری که در این منطقه زندگی می‌کنند، منطقه شکار ممنوع گلاته در میان جاهای دیدنی خور و بیابانک به منطقه‌ای پرطرفدار تبدیل شده و گردشگران زیادی راهی این منطقه می‌شوند.

نمونه های گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده گلاته در خور

منطقه شکار ممنوع گلاته خور و بیابانک از رشته‌کوه‌ها و دشت‌های مختلفی تشکیل شده است. این منطقه پناهگاه امنی برای حیوان‌هایی مانند قوچ، میش، گربه وحشی، سبزقبا و باقرقره فراهم کرده است. جالب است بدانید گفته می‌شود گاهی اوقات در این منطقه یوزپلنگ نیز مشاهده می‌شود.

نقشه رسیدن به خور و بیابانک

برای تشخیص اینکه خور و بیابانک کجاست کافی است نگاهی به نقشه ایران بیاندازید و این منطقه را در شرقی‌ترین قسمت استان اصفهان با فاصله‌ای حدود ۴۲۰ کیلومتر دورتر از اصفهان پیدا کنید.

ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان اصفهان، ۴۰کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک، محور ارتباطی طریق‌الرضا(ع)

جاهای دیدنی خور و بیابانک را بهتر است به چشم خودتان ببینید؛ در نتیجه پیشنهاد می‌‌کنیم سفر به این منطقه را در اولین اولویت مسافرتی‌ خود قرار دهید. سفر به این منطقه و بازدید از جاهای دیدنی خور و بیابانک از آن دسته خاطراتی است که در ذهن گردشگران برای همیشه ماندگار می‌شود. اگر تاکنون به این منطقه سفری داشته‌اید، لطفاً تجربه‌های سودمند و خاطره‌‌های شیرین خود را در بازدید از جاهای دیدنی خور و بیابانک در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

۱. خوربیابانک کجاست؟

خور و بیابانک از جنوب به استان یزد، شمال به استان سمنان، غرب به شهرستان نایین و شرق به استان خراسان‌رضوی منتهی می‌شود.






0/5


(0 نظر)

۲. جاهای دیدنی خور‌بیابانک کدامند؟

جاذبه‌های دیدنی خوربیابانک عبارتند از دریاچه نمک، قلعه‌باستانی بیاضه، مسجدجامع جندق، قلعه جندق، منطقه شکار ممنوع گلاته.






0/5


(0 نظر)

۳. بهترین زمان سفر به کویر مصر چه زمانی است؟

کویر مصر آب‌‌وهوایی گرم و خشک دارد، اما این مکان در فصل‌های پاییز و زمستان کمی متفاوت‌تر است. در هنگام شب هم رو به سردی می‌رود. به‌همین دلیل است که بسیاری از گردشگران معتقداند بهترین زمان برای سفر به کویر مصر در نیمه دوم سال است.






0/5


(0 نظر)

۴. بهترین مسیر برای رفتن به خوربیابانک چیست؟

خوربیابانک در شرقی‌ترین قسمت استان اصفهان قرار دارد. بهترین مسیر استان اصفهان، ۴۰کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک، محور ارتباطی طریق‌الرضا(ع) است.






0/5


(0 نظر)

۵. چه حیواناتی در منطقه شکار ممنوع گلاته هستند؟

این منطقه پناهگاه امنی برای حیوان‌هایی مانند قوچ، میش، گربه وحشی، سبزقبا و باقرقره فراهم کرده است.






0/5


(0 نظر)

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.