جزیره مینو | جواهری ارزشمند در خوزستان

0

جغرافیای جنوب ایران، حال‌هوایی گرم و دوست‌داشتنی دارد و گوشه‌گوشه آن از تاریخ پر ماجرای ایران و زیبایی‎‌های زمین غنی شده است. در این سفر قرار است به عراق و اروندرود نزدیک شویم و به سراغ جزیره مینو ، منطقه‌ای تاریخی در استان گرم و دوست‌داشتنی خوزستان برویم. تا پایان این نوشته از ره بال آسمان با ما همسفر باشید تا با هم سری به جزیره مینو در استان خوزستان بزنیم.

جزیره مینو در کجا واقع شده است؟

جزیره مینو در استان خوزستان و شهرستان خرمشهر، بین دو شهر تاریخی و مهم آبادان و خرمشهر واقع شده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در جنوب غرب ایران و همجواری با اروندرود که مرز میان عراق و ایران است، از نظر استراتژیکی بسیار اهمیت دارد. آبادان در شرق این جزیره با فاصله تقریبی ۱۱٫۶ کیلومتر واقع شده است و خرمشهر نیز در شمال این جزیره با فاصله ۱۱٫۵کیلومتر جا خوش کرده است. از جزیره مینو تا فرودگاه آبادان، حدود ۷ کیلومتر راه است و پیمودن این فاصله با اتومبیل نزدیک به ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. اهواز در شمال شرقی جزیره مینو با فاصله ۱۳۷ کیلومتر واقع شده است و بندر ماهشهر نیز در ۱۱۱کیلومتری شرق این جزیره به‌روی جزیره دیده می‌شود. کشور عراق در همسایگی این جزیره واقع شده است و گستره آن از خط میانی اروندرود شروع می‌شود. این کشور حوالی غربی و جنوبی مینو را پوشش می‌دهد.

آشنایی با جزیره مینو

جزیره مرزی مینو همجوار اروندرود است؛ اروندرودی که خوشی‌ها و ناخوشی‌های تاریخی بسیاری را به چشم دیده است. سه جریان اصلی آبی که در جزیره مینو جریان دارد، از اروندرود سرچشمه گرفته است و تأثیر به‌سزایی در زیبایی و سرسبزی این جزیره داشته‌اند. دو جریان دیگر نیز از رود جرف منشعب شده است. نیزارها و نخلستان‌های بلندقامت، این جزیره را سبز کرده‌اند. غروب‌های مینو با وجود این نخل‌های خوش‌قدوقامت، منظره‌ای دیدنی است و سکه سرخ خورشید از پشت این درختان خاص جنوب، بسیار تماشایی است.

با وجود پرندگان مهاجری که مهمان این نخلستان‌ها می‌شوند، جزیره طلایی مینو بیش از همیشه دیدنی می‌شود. جزیره مینو حیات وحش جذابی دارد و در این جزیره گراز نیز به حیات خود ادامه می‌دهد. مینوشهر از مناطق آباد این جزیره کوچک است. جالب است بدانید که مساحت جزیره به ۹ کیلومتر مربع هم نمی‌رسد؛ اما بسیار زیبا و بکر است و حال‌وهوای خوزستانیِ جذابی دارد. همسایگی عراق و مینو سبب تبادل فرهنگی و قومیتی شده است و همچون بسیاری از مناطق جنوبی ایران، مردمان این جزیره به زبان عربی صحبت می‌کنند. وقتی که به این جزیره سفر می‌کنید، فرهنگ عربی را در این آبادی زنده و پویا می‌بینید و این فرهنگ علاوه بر زبان و رسوم، به خوراک مردم نیز نفوذ کرده و می‌توانید غذاهای لذیذ عربی را در این جزیره جنوبی بچشید.

خوش‌گذرانی در جزیره

بزرگ‌ترین تفریح در جزیره مینو ، ماجراجویی در طبیعت بکر این جزیره و شناخت فرهنگ مردمان این منطقه از خوزستان است. مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز که ساده‌زیستی و مهربانی آن‌ها جزیره را که یکی از زیباترین جزیره های ایران است را جذاب‌تر کرده است. مردمان مینو باوجود آن‌که در زمان جنگ صدمات بسیاری را تحمل کرده و روزگار تلخی را در طی هشت سال تجربه کرده‌اند، هنوز شور زندگی جنوبی در زندگی ساده آن‌ها جریان دارد. لذت چشیدن دست‌پخت مردمان جزیره مینو فوق‌العاده خواهد بود و به طعمی ماندگار در کام شما تبدیل خواهد شد. ماهی و قلیه میگو از غذاهای خوشمزه و محلی جزیره است. همچنین چشیدن طعم قهوه عربی در این جزیره روحتان را تازه می‌کند.

علاوه بر لذت ماجراجویی در فرهنگ اهالی جزیره مینو و مردم‌شناسی، طبیعت این منطقه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و سرتاسر پر شده است از نیزار و نخلستان که طبیعت خاص جغرافیای جنوب است. در این طبیعت سبز می‌توانید قدم بزنید و از طبیعت جنوبی ایران و تنوع پوشش گیاهی در جغرافیای کشورمان لذت ببرید. کشاورزی از حرفه‌های مهم جزیره مینو است و آشنایی با شیوه‌های آبیاری مزارع در مینو نیز بسیار برای گردشگران جذاب خواهد بود.

در این جزیره اگر به‌دنبال غذاهای خوش‌طعم هستید، می‌توانید از رستوران «مضیف حاج عبدالله» استفاده کنید. این رستوران در فضای سازه مضیف سرویس می‌دهد و این سازه در سنت اعراب جایگاه ویژه‌ای دارد و اتاق مهمان محسوب می‌شود که تمام آن از نی ساخته شده است.

بهترین زمان سفر به جزیره مینو

اقلیم گرم و جنوبی جزیره مینو سبب می‌شود در در فصول خنک سال به‌سراغ آن برویم. آب‌وهوای مطلوب بهار، طبیعت تحسین‌بار بهاری منطقه و تعطیلات نوروز سبب می‌شود تا گردشگران در این فصل به سمت این جزیره راهی شوند و نظاره‌گر بهار آن باشند. همچنین با شروع پاییز، طبیعت زیبای جزیره مینو دیدنی می‌شود و علاوه بر آن، آب‌وهوای خنک پاییزی نیز سبب جریان یافتن دمایی متعادل در سطح جزیره می‌شود. بهترین آب‌هوای مطلوب جزیره از آذر شروع می‌شود و تا پایان فروردین ادامه دارد؛ اما فراموش نکنید که پیش از سفر از وضعیت شرایط جوی آگاه باشید. در بهار امکان بالاآمدن آب اروندرود و وقوع سیل بسیار وجود دارد.

چطور به جزیره مینو برویم؟

برای رفتن به جزیره مینو باید به سمت جنوب و استان خوزستان راهی شوید. بعد از رسیدن به این استان، خودتان را به خرمشهر یا آبادان برسانید. اگر به سمت خرمشهر می‌روید، باید مسیرتان در راستای جنوب ادامه دهید و تقریبا ۱۲ کیلومتر برانید تا به جزیره مینو برسید.

اگر قصد دارید از آبادان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید با اتومبیل خودتان را به این شهر برسانید. سپس در حدود ۱۲ کیلومتر به سمت غرب و اروندرود برانید تا به جزیره مینو برسید. در ضمن می‌توانید با خرید بلیط هواپیما آبادان، خودتان را به فرودگاه آبادان برسانید. این فرودگاه در فاصله بسیار نزدیک و حدود ۷کیلومتری جزیره مینو واقع شده است. به همین دلیل به‌راحتی می‌توانید در زمان کوتاهی خودتان را به این جزیره برسانید.

چند نکته مهم در سفر به مینو

  • مردم این منطقه فرهنگی غنی دارند و به سنت‌ها پایبند هستند. این جزیره کوچک هنوز به صنعت گردشگری عادت نکرده است و به همین دلیل حضور فرهنگ در این جزیره، بسیار احساس می‌شود. بنابراین در طول سفرمان باید به اصول فرهنگی مردمان عرب‌زبان این جزیره احترام بگذاریم و عاملی برای برهم زدن آسایش آن‌ها نشویم. در واقع این جزیره با سایر جزایر تفریحی متفاوت است و سبک سفر به این منطقه، مستلزم صبوری، آرامش و اشتیاق به آشنایی با آداب و رسوم مردم خوزستان است؛
  • در سفرتان به جزیره مینو حتماً لباس مناسب و خنک بپپوشید و از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا در اثر تابش مستقیم خورشید، دچار گرمازدگی نشوید. از پاییز تا بهار، مطلوب‌ترین آب‌وهوای مینو را می‌توانید تجربه کنید و در این مدت هم لباس‌های خنک تابستانی کافی هستند؛

نکات مهم سفر به جزیره زیبای مینو

  • متاسفانه وضعیت آب آشامیدنی جزیره مینو به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست. بنابراین اگر به جای استفاده از خطوط هوایی منتهی به فرودگاه آبادان، با اتومبیل خودتان راهی شدید، حتماً چند بطری آب معدنی در طول سفر همراه داشته باشید؛
  • این جزیره بکر و دوست‌داشتنی است و هنوز صنعت گردشگری نتوانسته است به آن صدمه بزند. در طول سفرتان به این منطقه، مراقب طبیعت زیبا و بکر آن باشید و به نیزارها آسیب نزنید؛
  • مضیف‌ها از گزینه‌های اقامتی در جزیره مینو هستند و به دلیل ساخته‌شدن از نی، هوای خنکی در این سازه جریان دارد. مضیف‌های کوچک و بزرگ حاج عبدالله انتخاب‌ خوبی برای اقامت در اقلیم جنوبی جزیره مینو خواهند بود؛
  • علاوه بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی در داخل جزیره، هتل‌ها و اقامتگاه‌های آبادان نیز گزینه‌های بسیار مطلوبی خواهند بود.
هزینه ورودیرایگان
ساعات دسترسی24ساعته
آدرسخوزستان، آبادان، ضلع جنوب غربی فرودگاه آبادان، جزیره مینو.

امیدواریم که از سفرتان به جزیره مینو لذت ببرید و خاطراتی خوش برای خودتان ثبت کنید. این جزیره بکر و تاریخی را گام‌به‌گام کشف کنید و خودتان را در فرهنگ و مردم‌شناسی این منطقه غرق کنید. به نظر شما جزیره‌های بکری مثل مینو جذاب و تماشایی هستند یا ترجیح می‌دهید که به جزیره‌های تفریحی همچون کیش سفر کنید؟!

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.