منطقه حفاظت شده میشو داغ مرند | بانک ژنتیک جهان

0

زیستگاه‌ها در هر جای دنیا گنجینه‌هایی از طبیعت است که باید برای حفظ آن‌ها بکوشیم. می‌شود در این زیست‌بوم‌ها تنوعی از حیوانات و گیاهان را دید. در این زیستگاه‌ها حیوان‌ها در امنیت زندگی و گیاهان رشد می‌کنند. اگر عاشق طبیعت و حیوان‌هایش هستید، پیشنهاد می‌کنیم از منطقه حفاظت شده میشو داغ دیدن کنید.

منطقه حفاظت شده میشو داغ کجاست؟

عکس موقعیت منطقه حفاظت شده میشو داغ

برای بازدید از این منطقه‌حفاظت شده باید به شمال غرب ایران بروید. منطقه میشو داغ در استان آذربایجان شرقی است. می‌توانید در شمال دریاچه ارومیه، در فاصله شهرستان شبستر و شهرستان مرند این طبیعت تماشایی را ببینید.

معرفی منطقه حفاظت شده میشو داغ

اگر به طرف مرند سفر کنید، رشته کوه‌های میشو داغ در شمال دریاچه ارومیه مشخص است. این رشته کوه‌ها مثل دیواری جلگه تبریز و دریاچه ارومیه را از جلگه مرند جدا می‌کند. منطقه میشو داغ از جاهای دیدنی اطراف تبریز است. به لطف بارش برف و باران در این کوه‌ها می‌توانید پوشش گیاهی مناسبی در این منطقه ببینید. منطقه حفاظت شده مرکان و منطقه شکار ممنوع یکانات در همسایگی شمال و شمال غربی میشو داغ است. به طرف جنوب منطقه میشو داغ که بروید، به پارک ملی دریاچه ارومیه می‌رسید. پناهگاه حیات وحش کیامکی هم طرف دیگری از این منطقه را احاطه کرده است.

پوشش گیاهی

این منطقه محافظت‌شده از آن جاهایی است که محو طبیعت شگفت‌انگیزش می‌شوید. در هر بخش از منطقه نهر و جویباری جاری است. به همین خاطر بیش از 385 گونه گیاهی در این منطقه رشد کرده‌اند. حتی اگر از گیاه‌شناسی هم چیزی ندانید، دیدن آن‌ها شما را به وجد می‌آورد. این تنوع گیاهی در بسیاری از بخش‌های ایران و حتی جهان کم‌نظیر است. به همین خاطر منطقه میشو داغ را به اسم ذخیره ژنتیکی جهان می‌شناسند.

پوشش جانوری منطقه حفاظت شده میشو داغ

این منطقه محل امن و مناسبی برای زندگی بیشتر جانورها است. قرارگیری در بین چهار زیست‌بوم مهم روی تنوع جانوری منطقه میشو داغ تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر از هر گونه جانوری که بشناسید، در این منطقه پیدا می‌شود.

  • خزندگان

تنوع خزندگان در منطقه محافظت شده میشو داغ چشمگیر است؛ پس حواستان در طول پیاده‌روی به زیر پاهایتان باشد. مارهایی مثل بوآی شنی باریک کوره، مار شنی، بوآی شنی معمولی کورمار و مار آتشی در این زیست‌بوم ساکن هستند؛ البته هنوز تنوعشان تمام نشده است. قمچه مار، افعی البرزی،گونه مار قفقازی، پله مار، مار آبی و مار کوتوله ارمنی از دیگر مارها هستند.

  • دوزیستان

در منطقه حفاظت شده میشو داغ، وزغ، انواع قورباغه، لاک‌پشت برکه‌ای خزری و لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی زندگی می‌کنند. از دیگر گونه‌های دوزیست در این منطقه می‌شود آگمای قفقازی، لاسرتای سبز خزری و اسکینگ علفزار را نام برد.

  • پستانداران منطقه محافظت شده میشو داغ

گونه‌های پستاندار این منطقه هم کم نیست. خار پشت اروپایی، انواع خفاش، حشره‌خوار دندان سفید، جرد ایرانی، موش خانگی و سمور بخشی از پستانداران این منطقه هستند. احتمال اینکه بتوانید گربه وحشی، گراز، قوچ ارمنی، گرگ، روبلاه معمولی و گراز در این منطقه ببینید، زیاد است. کافی است دوربین شکاری داشته باشید و بازی خرگوش‌ها، سمور، سیاه گوش، قوچ ارمنی، پازن را تماشا کنید. مستندی زنده از طبیعت پیش رویتان است.

  • پرندگان منطقه محافظت شده میشو داغ

این منطقه از نظر تنوع در گونه پرندگان پروپیمان است. در هر بخش آن صدای دلنشین پرنده‌ها به گوش می‌رسد. کرکس خانگی، عقاب طلایی، کبک دری، زنبور خوار، هدهد، سنقر خاکستری فقط بخشی از آن‌ها است. اسم دیگر پرنده‌های این منطقه را برایتان می‌گذارم.

کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه، مرغ حق، شاه بوف، باقرقره شکم سیاه، جغد کوچک، سبز قبا، چکاوک کاکلی، دم جنبانک شکم زرد، بلبل، چلچک گوش سیاه، سک دم پهن، سک نیزار، سک بزرگ نیزار، چرخ ریسک سر سیاه، زرد پره تالابی، گنجشک خانگی، زاغی، کلاغ سیاه، کلاغ ابلق.

جاذبه‌های دیدنی منطقه حفاظت شده میشو داغ

  • عکاسی در منطقه حفاظت شده میشو داغ

عکس عکاسی در منطقه حفاظت شده میشو داغ

هر بخش از این منطقه آن‌قدر چشمگیر است که دلتان می‌خواهد آن را در قاب دوربینتان ثبت کنید. حیوان‌های منطقه و بازیگوشی‌های پرنده‌ها سوژه‌های نابی برای عکس‌هایتان می‌شود. این منطقه جان می‌دهد که در آن عکس‌های جئوگرافیک نشنال بگیرید و در مجله‌یا مسابقه‌ای آن‌ها را ارائه بدهید.

  • پیاده‌روی

قدم‌زدن در جایی که در هر لحظه‌اش می‌شود دنیای حیوان‌ها را تماشا کرد، لذت خاصی دارد. هوا هم که خوش باشد، دیگر همه چیز تکمیل است. در این منطقه زیبا قدمی بزنید و اکسیژن خالص را نفس بکشید.

بهترین زمان بازدید

منطقه حفاظت شده میشو داغ ناحیه‌ای کوهستانی است؛ به همین خاطر در فصل‌های پاییز و زمستان هوا سرد است. اگر سرمایی هم باشید، سفر در این زمان از سال برایتان مشکل می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، به‌ویژه ماه خرداد است. تابستانش هم تماشا دارد. در بهار و تابستان دشت‌های سرسبز و پرگل‌، زیبایی این منطقه را به اوج می‌رسانند.

اقامتگاه

امکان اجازه کمپ در منطقه میشو داغ وجود ندارد. به همین خاطر باید در اقامتگاه‌های اطراف ساکن بشوید. برای اقامت در نزدیکی منطقه حفاظت شده میشو داغ خوب است از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنید. در روستاهای اطراف و شهر مرند این اقامتگاه‌ها مهیاست. می‌توانید در اقامتگاه بوم گردی موغان یوردو یا اقامتگاه بوم‌گردی میشاند مرند بمانید. این دو اقامتگاه در روستاهای اطراف شهر است و چشم‌انداز زیبایی به طبیعت این منطقه دارد. هتل کاروان‌سرای یام مرند هم خاطره خوبی از این سفر برایتان می‌سازد. در شهر شبستر، هتل گلشن راز از شما به‌خوب میزبانی می‌کند. در این شهر سوئیت‌های اجاره‌ای هم فراهم است. کافی است از بومی‌های منطقه کمک بگیرید.

مسیر دسترسی

برای رفتن به منطقه حفاظت شده میشو داغ، اگر از تهران حرکت کنید، حدود ۷ ساعت در راه هستید. فاصله تهران تا تبریز 626 کیلومتر است. برای رسیدن به تبریز باید از شهرهای کرج، قزوین و زنجان بگذرید. بعد از پشت‌سرگذاشتن این مسیر، از تبریز به سمت صوفیان بروید. فاصله تبریز تا منطقه میشو حدود یک ساعت است. بعد از رسیدن به صوفیان دو راه مختلف شما را به منطقه میشو داغ می‌رساند. در مسیر اول باید از صوفیان به مرند بروید. فاصله جاده مرند-تبریز تا منطقه حفاظت شده نیم ساعت است. بعد از مرند اگر به یکی از روستاهای اطراف بروید، به‌راحتی می‌توانید وارد منطقه حفاظت شده میشو داغ بشوید. در مسیر دوم باید از صوفیان به شبستر و بندر شرفخانه حرکت کنید. از دامنه جنوبی این بخش می‌توانید به منطقه محافظت شده میشو داغ برسید. روستاهای خامنه، هریس یا تیل هم راه دیگری برای رفتن به این منطقه است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسآذربایجانشرقی، حدفاصل دشت مرند و جلگة شبستر

هرچه از منطقه حفاظت شده میشو داغ می‌دانستیم، برایتان گفتیم. امیدوارم سفر مجازی با ره بال آسمان را دوست داشته باشید. خوشحال می‌شویم خاطرات و تجربه‌هایتان از سفر به این منطقه را برایمان بنویسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.