دره آدرشک مهریز | دره زرشک یزد

0

همه یزد را به کویرهایش می‌شناسند؛ اما وجود دره‌‌ای زیبا با طبیعتی بی‌نظیر در این استان کویری همه را شگفت‌زده کرده است. این دره میزبان همیشگی کوهنوردها و دره‌نوردهاست. اگر شما هم اهل دره‌نوردی هستید، گشت‌وگذار در دره آدرشک مهریز روز خوبی را برایتان می‌سازد.

دره آدرشک مهریز کجاست؟

برای بازدید از این دره باید به استان یزد در مرکز ایران سفر کنید. بعد از رسیدن به یزد به طرف شهرستان مهریز بروید. این دره در 10کیلومتری مهریز و در نزدیکی روستای تنگ چنار است. می‌توانید روی نقشه آن را در موقعیت N3129 E5419 پیدا کنید.

معرفی دره آدرشک مهریز

تصویری از دره آدرشک مهریز

آدرشک از عمیق‌ترین دره‌های ایران و از جاهای دیدنی مهریز محسوب می‌شود. به لطف برف‌هایی که دامنه کوه آدرشک و قله میل فرنگی را می‌پوشاند، این منطقه آبخیز است. به همین خاطر طبیعتی متفاوت با دیگر جاهای یزد دارد. در مسیر رسیدن به کوه 15 آبشار از دامنه‌ها جاری است که زیبایی دره را چند برابر می‌کند. تا چند سال پیش کسی از وجود این دره زیبا خبر نداشت؛ اما گروهی از کوه‌نوردها این جای دیدنی را پیدا کردند. امروزه گروه‌های مختلف گردشگری از این دره دیدن می‌کنند. همچنین سازمان محیط زیست، دره تماشایی آدرشک را به‌عنوان یکی از زیست‌بوم‌ها در لیست آثار ملی ایران ثبت کرده‌است.

دلیل نام‌گذاری دره آدرشک مهریز

 

دلیلی اصلی اسم این دره، به پوشش گیاهی منطقه برمی‌گردد. در گذشته در هر بخش از آدرشک درختچه‌های زرشک مرغوب روییده بود. به همین خاطر به این منطقه آزرشک می‌گفتند. حرف «آ» در اینجا به معنی بهتر و برتر است و آزرشک معنی زرشک مرغورب‌تر و بهتر را می‌دهد. دره آزرشک هم به دره‌ای با درخت‌های زرشک مرغوب اشاره می‌کند. در طول این سال‌ها کلمه آزرشک تغییر کرد و در حال حاضر مردم آنجا را به آدرشک می‌شناسند.

پوشش گیاهی دره آدرشک مهریز

این دره به خاطر ریزش باران، برف و یخچال‌های طبیعی پوشش گیاهی انبوهی دارد. درخت‌های بلندقامت گردو و سپیدار چشم‌انداز دره را تماشایی کرده‌اند. زیره‌های آدرشک، دست کمی از زیره کرمان ندارد. اواخر بهار که برسد، بومی‌ها برای چیدن زیره وحشی به این منطقه می‌روند. درختچه‌های زرشک هم در این دره حق آب‌وگِل دارند. می‌شود در هر بخش آن‌ها را دید. اگر به گیاهان دارویی علاقه‌مند هستید، سری هم به دامنه‌ها بزنید. در دامنه کوه‌ها سبزیجاتی مثل ریواس و چای کوهی روییده‌اند. دسته‌ای بچینید و به سوغات ببرید. همیشه گیاهان کوهی طعم و عطر بهتری دارند. بخشی از دشت‌های دره پوشیده از گل‌های سوسن است. این گل‌های زرد تصویری بی‌نظیر با چشم‌انداز کوه می‌سازد.

پوشش جانوری دره آدرشک مهریز

طبیعت زیبای دره زیستگاه خوبی برای حیوان‌ها به وجود آورده است. آب و غذای کافی هم برایشان مهیاست. ممکن است در طول مسیر رسیدن به دره روی صخره‌ها بزهای کوهی را ببینید. بزهای کوهی نر و بزهای وحشی در بخش‌های مختلف این دره زندگی می‌کنند. اگر دوربین شکاری همراهتان باشد، مستندی زنده از طبیعت را می‌بینید.

جاذبه های گردشگری دره آدرشک مهریز

  • گردش در طبیعت اطراف

چشم‌انداز کوه‌ها در این دره هرکسی را مشتاق می‌کند تا در آن گشت‌وگذار کند. به هر طرف که نگاه کنید، دشت‌های سرسبز را می‌بینید. هنوز ردی از سفیدی برف‌ها روی قله مشخص است. صدای دلنشین جویبارها به گوش می‌رسد. هوای کوهستان هم دل‌پذیر است. در این طبیعت شگفت‌انگیز قدمی بزنید و نفسی تازه کنید.

  • عکاسی

عکاسی از طبیعت یکی از سرگرم‌کننده‌ترین کارها در دره آدرشک مهریز است. دامنه‌های سبزپوش و دشت‌های پوشیده از گل، سوژه نابی برای عکاسی‌هایتان می‌شود. دوربینتان را بیرون بیاورید و این تابلوی طبیعی را در خاطره‌هایتان ثبت کنید.

  • پیک‌نیک

بعد از دره‌نوردی، خوردن یک لیوان چای داغ خستگی راه را از تنتان بیرون می‌کند. زیراندازی پهن کنید و از تماشای دره آدرشک مهریز لذت ببرید. کمی مدیتیشن هم روحتان را سرزنده می‌کند. به صدای طبیعت گوش بدهید و انرژی بگیرید.

  • صخره‌نوردی و کوه‌نوردی

صخره‌نوردی سهم مهمی در مسیر رسیدن به این دره دارد. بدون شک تجربه جالبی برایتان می‌شود. در این دره کوه‌ها و قله‌های مختلفی هست که می‌توانید برای صعود به آن برنامه‌ای بچینید. مسیر رسیدن به قله‌ها با طبیعت اطرافش زیباتر می‌شود و خاطره‌دلنشینی در ذهنتان به جا می‌گذارد. قله میل فرنگی، از قله‌های معروف این دره است. جالب است بدانید مهریزی‌ها به قله‌های بلند میل می‌گویند. بخش دوم اسم قله هم داستانی دارد. برای اولین‌بار تیمی از کوه‌نوردهای انگلیسی به این قله صعود کردند. به همین خاطر اسم فرنگی را روی قله گذاشتند و آن را به میل فرنگی می‌شناسند.

نکات مهم بازدید از دره آدرشک

وسایل ضروری صخره‌نوردی

فراموش نکنید که مسیر رسیدن به دره برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست. کودکان و سالمندها هم نمی‌توانند مسیر سخت این دره را پشت سر بگذارند؛ اما اگر دستی بر حرفه کوه‌نوردی و صخره‌نوردی دارید، گذشتن از این مسیر برایتان راحت می‌شود. در این سفر وسایل ضروری صخره‌نوردی مثل لوازم فرود و صعود، طناب، کفش مناسب و آب آشامیدنی همراهتان باشد. کمی خوراکی برای بین راه و مقصد هم از واجبات است. به دستور سپاه پاسداران جاده دسترسی به دره را آسفالت کرده‌اند. به همین خاطر این منطقه جزء منطقه‌های نظامی است. قبل از رفتن به دره باید مجوز عبور را از سپاه بگیرید.

جاهای دیدینی اطراف دره آدرشک مهریز

مهریز یکی از جاهای دیدنی اطراف یزد است که نمی‌شود از جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخیش گذشت. سفر یک‌روزه به مهریز سودی ندارد؛ پس برای دیدن این جاذبه‌ها و سفری چندروزه وقتتان را خالی کنید.

  • قلعه تاریخی سریزد

بد نیست به بازدید از اولین گاوصندوق ایران در نزدیکی مهریز بروید. این قلعه تاریخی اتاق‌های مجزا و مختلفی دارد که هرکدام به اسم یک نفر بود. تاجرها اموالشان را به این قلعه می‌بردند و در اتاق مخصوصی می‌گذاشتند. دورتادور قلعه به روش‌های مختلفی خندق کنده بودند تا از ورود دزدها جلوگیری کنند. این بنای زیبای تاریخی به دوره ساسانیان بر می‌گردد.

  • بادگیر شکیب

بلندترین برج دنیا در ایران نیست؛ اما بلندترین بادگیر دنیا در قلب ایران و در شهر مهریز است. در این شهر به هر طرف که سر بچرخانید، بادگیر شکیب را می‌بینید. تعجبی هم ندارد. بادگیرهای این استان زبانزدند. بلندای بادگیر شکیب به 55 متر می‌رسد و جعفر شکیب آن را ساخته است.

  • باغ پهلوان پور

زیبایی این باغ ایرانی آن‌قدر چشمگیر است که در نگاه اول محو معماریش می‌شوید. مثل تمام باغ‌های ایرانی، در جلوی این باغ هم استخر آب و فواره ساخته‌اند. قناتی از این باغ می‌گذرد و به پای درخت‌ها و گیاهان باغ می‌ریزد. صفای باغ پهلوان پور، صدای جریان آب و معماری سنتی خانه شما را به زمان گذشته می‌برد. رباط زین الدین، بازار دروازه، قلعه خورمیز، چشمه غربالبیز و کویر کوه ریگ از دیگر جاهای دیدنی مهریز است.

بهترین زمان بازدید

آب‌وهوای مهریز نسبت به یزد گرمای کمتری دارد؛ ولی تابستان‌هایش همچنان گرم است؛ اما می‌شود در دره آدرشک مهریز آب‌وهوایی معتدل و مرطوب را حس کرد. هوای گرم اطراف بر این منطقه تا حدودی تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر می‌توانید در تمام فصل‌های سال از آن دیدن کنید. حواستان باشد که در این دره در زمان بارش باران سیلاب به راه میفتد. مسیر دسترسی هم لیز و خطرناک می‌شود. بازدید از این دره در بهار و تابستان انتخاب خوبی است.

اقامتگاه

برای کمپ‌کردن در طبیعت دره آدرشک مهریز، به مجوز سپاه نیاز دارید. راه دیگر این است که در اقامتگاه‌های مهریز بمانید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هرکدام از شهرهای یزد شما را به فرهنگ مردم این منطقه نزدیک می‌کند. خوب است یکی از این اقامتگاه‌ها را اجاره کنید و با زندگی سنتی مردم یزد آشنا بشوید. اسم این اقامتگاه‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی سرای جهانگرد مهریز؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی کیان مهریز؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی ریواس مهریز؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی سرای مهرگرد مهریز.

اگر می‌خواهید سفر مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشید، شاید بهتر است به مهمان‌پذیرها سری بزنید. اگر دلتان خواست می‌توانید در شهر دنبال اجاره خانه‌ها برای چند روز هم باشید؛ البته شاید این روش کمی خطر هم داشته باشد.

مسیر دسترسی

برای رسیده به دره آدرشک مهریز راهی استان یزد بشوید. بعد از رسیدن به یزد، مسیر را تا شهرستان مهریز ادامه بدهید. فاصله دره آدرشک تا شهر یزد حدود 33 کیلومتر است. بعد از پشت‌سرگذاشتن این مسیر در 10کیلومتری شهر مهریز، روستای تنگ چنار را می‌بینید. وارد جاده مهریز به تنگ چنار بشوید و از مزرعه آدرشک بگذرید. تابلوی اردوگاه شهید جعفرزاده نشان می‌دهد که تا اینجای مسیر راه را درست رفته‌اید. دو راه مختلف برای رسیدن به دره هست. دیگر انتخابش با شما.

مسیر اول برای کوه‌نوردها مناسب‌تر است. در این مسیر دره‌هایی با عمق زیاد وجود دارد که دیوارهایش صاف و صخره‌ای است؛ اما مسیر دوم راه بهتری محسوب می‌شود. بیشتر گردشگرها مسیر دوم را انتخاب می‌کنند. در این مسیر اول باید از یک شیب زیاد بگذرید و بعد به سطحی صاف می‌رسید؛ البته این مسیر طولانی‌تر است؛ اما به ایمنی بیشترش می‌ارزد. خبر خوب اینکه حدود یک‌سوم راه آسفالته است و باقیش خاکیست.

دره آدرشک مهریز، بهشتی کوچک در دل کویر است. امیدواریم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای دیدن این دره از نزدیک مشتاق بشوید. اگر در گذشته از دره آدرشک دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان راهنمای ما می‌شود. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان یزد، در 10کیلومتری شهرستان مهریز، روستای تنگ چنار.

برای بازدید لازم است مجوز ورود از سپاه بگیرید. بازدید از این دره نیاز به مهارت و تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌نوردی دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.