آبشار تنگه داستان مجن | آبشاری همه‌چیزتمام

0

آبشار تنگه داستان مُجِن یکی از جاهای دیدنی استان سمنان است که اسم‌و‌رسمی در بین گردشگران پیدا کرده. این آبشار با آبی خروشان و طبیعتی زیبا، در دل کوهی سربلند با نام تنگ داستان، جا خوش کرده است. آبشار تنگه به اندازه‌ای تماشایی است که چیزی از دیگر آبشارهای ایران کم ندارد. به لطف این شرایط، آبشار تنگه داستان، آبشاری با امکانات رفاهی چشمگیر است که آبشاردوست‌ها قدر آن را می‌دانند. این آبشار از رودخانه‌ای خروشان سرچشمه گرفته است. رودخانه‌‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم در طول مسیر خود چندین آبشار دیگر را هم تشکیل داده؛ در نتیجه اگر اهل آبشارگردی هستید و از گشت‌و‌گذار در طبیعت سیر نمی‌شوید، آبشار تنگه را حتماً به برنامه سفر خود اضافه کنید. در ادامه اطلاعاتی درباره سیاحت در آبشار تنگه داستان مجن شاهرود مطرح می‌کنیم.

آبشار تنگه داستان کجاست؟

آبشار تنگه داستان

شهر مُجِن در استان سمنان قرار دارد. این شهر چیزی حدود ۳۵ کیلومتر از شمال غربی شهر شاهرود دورتر است و در بخش مرکزی شهرستان شاهرود قرار گرفته. آبشار تنگه داستان در همسایگی شهر مُجن خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید شهر مُجن در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده. قرارگرفتن این شهر در دل‌ کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده باعث شده تا مسیر رسیدن به مجن، بن‌بست باشد. به همین دلیل فقط از طریق جاده‌ای آسفالت می‌توانید به مجن برسید. این جاده به شهرهای شاهرود و گرگان ارتباط دارد. با توجه به شرایطی که به آن اشاره کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که برای رسیدن به آبشار تنگه، باید شهر مجن را در استان سمنان در پیش بگیرید. به این استان که رسیدید، راه شاهرود را دنبال کنید و در شمال غربی شهر راهی جاده مجن شوید. آبشار تنگه حدود ۱۰ کیلومتر دورتر از شهر مجن است. این آبشار در تنگه‌‌ای با نام داستان قرار دارد.

آبشار تنگه داستان مجن شاهرود

جالب است بدانید در کنار آبشار تنگه، چندین آبشار تماشایی دیگر نیز در این ناحیه وجود دارد. جالب‌تر اینکه در اطراف ناحیه مجن، مکان‌های تاریخی و سیاحتی دیگری خودنمایی می‌کند. طبیعت زیبای این منطقه باعث شده که تورهای گردشگری بسیاری در استان به این مقصد ایجاد شود. شما با شرکت در تور آبشار تنگه داستان مجن، می‌توانید به همراه گردشگری در این آبشار، گشت‌و‌گذاری جانانه در دیگر جاهای دیدنی مجن بزنید.

معرفی آبشار تنگه داستان

تور آبشار تنگه داستان مجن

آبشار تنگه داستان مجن شاهرود از چشمه‌های بالای تنگه مجن سرچشمه می‌گیرد. تمامی این چشمه‌ها در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار گرفته‌اند. رودی که از آب این چشمه‌ها سرچشمه گرفته، از صخره‌های منطقه به پایین روان می‌شود. چنین شرایطی باعث شده تا چندین آبشار زیبا در تنگه داستان ایجاد شود. این آبشارها به گونه‌ای روی هم قرار دارند که گردشگران احساس می‌کنند با آبشارهایی طبقاتی روبه‌رو هستند. ناگفته نماند بازدید از تمامی آبشارهای این منطقه برای گردشگران مهیا نیست. بعضی از این آبشارها در قسمت‌های صعب‌العبوری قرار دارند که به این راحتی نمی‌توان به آن‌ها رسید. خوشبختانه آبشار تنگ داستان، نسبت به دیگر آبشارهای این منطقه، راهی خوش‌مسیر دارد. به لطف این شرایط پس از پیاده‌روی در بین دره و عبور از رود، چشمتان به زیبایی‌های آبشار تنگه روشن می‌شود.

آبشار تنگه داستان

تاج آبشار تنگه در بین ۲ صخره بزرگ قرار دارد. آب از این تاج که حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد به حوضچه آبشار می‌ریزد. درازای تنگه داستان شاهرود چیزی حدود ۲ کیلومتر و پنهای آن حدود ۵ متر است. در طول این مسیر، آبشارهای دیگری با ارتفاع‌های ۵ و ۱۰متری تشکیل شده‌اند. آبشار مجن در بیشتر فصل‌های سال خروشان و پرآب است. از آنجایی که این آب خروشان از ارتفاع ۱۲متری به پایین می‌ریزد، ابُهتی خاص به آبشار می‌دهد. صدای ریزش آبِ آبشار به اندازه‌ای بلند است که افراد در کنار آبشار صدای یکدیگر را حتی با فریاد هم نمی‌شوند. آبشار تنگه با توجه به جاذبه‌های طبیعی و شرایط محیطی، مکانی آینده‌دار برای گردشگری است. انتظار می‌رود در آینده امکانات رفاهی بهتری در آبشار تنگه تعبیه شود تا این ناحیه پذیرای گردشگران بیشتری باشد.

دیدنی های آبشار تنگه داستان

آبشار مجن

بدون شک اولین جاذبه دیدنی آبشار تنگه، آب خروشان آن است که از ارتفاعی بلند به صخره‌ها کوبیده می‌شود و به پایین می‌ریزد. از زیبایی این آبشار که بگذریم، به جاذبه‌های طبیعی اطراف آن می‌رسیم. در مسیری که به آبشار مجن راه دارد از محیطی سرسبز گذر می‌کنید. اطراف این آبشار را مرتع‌های پوشیده از درختان اورس و زرشک پر کرده است. بعضی از این درخت‌ها دل صخره‌ها را شکافته‌اند و نمایی تماشایی پیش روی علاقه‌مندان قرار داده‌اند. اگر اهل گل‌و‌گیاه باشید، حتماً درخت اورس را می‌شناسید. این درخت در کنار زیبایی، بسیار مقاوم است و عمری طولانی دارد. به همین دلیل درخت‌های اروس بیشتر از دیگر درختان در منطقه اطراف آبشار تنگه رشد کرده‌اند.

آبشار مجن شاهرود

مجن، منطقه‌‌ای پرآب است. وجود رودهای خروشان و آبشارهای مرتفع در این ناحیه شرایطی برای کاشت انواع میوه و صیفی‌جات فراهم کرده است. از طرف دیگر این ناحیه خاک حاصلخیزی دارد. در مسیری که به آبشار تنگه می‌رسید، تا چشم کار می‌کند باغ‌های زردآلو و سیب مشاهده می‌شود. جالب است بدانید در این ناحیه سیب‌زمینی‌های بسیار خوشمزه‌ای پرورش پیدا می‌کند.

تفریحات آبشار تنگ داستان

آبشار تنگه داستان

آبشارگردی از آن دسته تفریحاتی است که طرفداران خاص خودش را دارد. بعضی از گردشگران ترجیح می‌دهند از فاصله‌ای دور به تماشای آبشار بنشینند و گوش به صدای ریزش آب از تاج آبشار بسپارند. گردشگران ماجراجویی هم هستند که تا پایشان به تاج آبشار نرسد، آرام نمی‌گیرند. خوشبختانه بساط هر نوع آبشارگردی که فکرش را بکنید در آبشار تنگ داستان، مهیاست. منظره این آبشار به اندازه‌ای تماشایی است که لزومی ندارد حتماً به تاج آن برسید. با این حال برای گردشگرانی که می‌خواهند روی تاج آبشار تنگه، سلفی بگیرند، نردبانی نصب شده تا از آبشار اول به آبشار دوم برسند.

آبشار تنگه داستان مجن شاهرود

این منطقه در پاییز و زمستان حسابی سرد می‌شود. به دنبال سردی هوا، قندیل‌های زیبایی در تاج آبشار اصلی شکل می‌گیرد. آب آبشار به اندازه‌ای خنک است که در اوایل بهار نیز قندیل‌ها آب نمی‌شوند. اگر می‌خواهید خودتان را مهمان تماشای آبشاری با قندیل‌های زیبا کنید، اوایل بهار بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در آبشار تنگه است. به گردشگران ماجراجویی که دنبال هیجان می‌گردند، پیشنهاد می‌کنیم پس از سیاحت در این آبشار، از صخره‌های اطراف بالا بروند و حسابی تفریح کنند.

امکانات اطراف آبشار تنگ داستان

جاذبه‌های آبشار تنگ داستان، جای این آبشار را در دل سازمان گردشگری باز کرده تا امکانات رفاهی چشمگیری در اطراف آن تعبیه شود. امکانات رفاهی که از آن‌ها تعریف می‌کنیم، آبشار تنگه داستان را به چشم‌و‌چراغ جاهای دیدنی شاهرود تبدیل کرده است. در اطراف این آبشار هر ویژگی رفاهی که فکرش را بکنید وجود دارد. پارکینگ و سرویس بهداشتی از امکانات رفاهی است که برای راحتی گردشگران در اطراف آبشار تنگه داستان وجود دارد. در فاصله‌ای نزدیک به این آبشار چندین آلاچیق بزرگ ساخته شه است. می‌توانید به همراه اعضای خانواده یا دوستان در این آلاچیق‌ها بنشینید و از طبیعت زیبا و هوای مطبوع لذت ببرید.

در اطراف این آبشار مکانی برای چادرزدن تعبیه شده است. با توجه به زیبایی‌های آبشار تنگه، ارزش دارد که چادر همراه ببرید و شبی را در کنار این آبشار زیبا به روز برسانید. خاطرتان از امنیت این منطقه کاملاً جمع باشد. به لطف وجود کیوسک نگهبانی در آبشار تنگه، امنیت گردشگران در تمامی شبانه‌روز برقرار است. با این حال از اقامتگاه‌های محلیِ شهر مجن نیز برای گذران شب می‌توانید استفاده کنید. مجن فقط ‍۱۲ کیلومتر از آبشار تنگه دورتر است.

جاهای دیدنی اطراف آبشار تنگه داستان

آبشار تنگه داستان

بسیاری از گردشگران آبشار تنگه داستان مجن شاهرود را یکی از بهترین جاهای دیدنیِ مرکز ایران می‌دانند. دلیل این انتخاب از یک طرف زیبایی‌های آبشار تنگه و امکانات رفاهی آن است و از طرف دیگر جاهای دیدنی اطراف آبشار. نزدیک‌ترین جای دیدنی به آبشار تنگه، چشمه هفت رنگ شاهرود است. این چشمه فقط ۲۵ کیلومتر با آبشار تنگه فاصله دارد. همان‌گونه که از نام این چشمه پیداست، منظره‌ای رنگارنگ دارد. بسیاری از گردشگران، چشمه هفت رنگ شاهرود را به بومی توصیف می‌کنند که مادر طبیعت با هنرمندی‌ تمام، آن را نقاشی کرده است.

آبشار تنگه داستان

جنگل ابر با فاصله‌ای حدود ۸۶ کیلومتر دورتر از آبشار تنگه، یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به این آبشار به حساب می‌آید. امکان ندارد اهل گردشگری در جاهای دیدنی ایران باشید و نام جنگل ابر به گوش شما نخورده باشد. زیبایی‌های این جنگل، لذت گردشگری در آبشار تنگه داستان را تمام‌و‌کمال می‌کند. به گردشگران علاقه‌مند به گشت‌و‌گذار در جاهای تاریخی ایران نیز پیشنهاد می‌کنیم پس از سیاحت در آبشار تنگه داستان، سری به شهر بسطام بزنند. این شهر ۴۴.۲ کیلومتر با آبشار فاصله دارد. بسطام، یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور به حساب می‌آید. مجموعه تاریخی بسطام، منار بسطام، مسجد جامع بسطام و مدرسه شاهرخی از جاهای دیدنی بسطام به حساب می‌آید. این شهر در کنار مکان‌های تاریخی، آب‌و‌هوای خوشی دارد و زردآلوهای خوشمزه‌ای در آن به عمل می‌آید.

نکات مهم بازدید از آبشار تنگه داستان

آبشار تنگه داستان

آبشار تنگه به لحاظ امکانات رفاهی چیزی کم‌و‌کسر ندارد. در فاصله‌ای نزدیک به این آبشار، فروشگاه کوچکی ساخته شده است. در این فروشگاه بیشتر کالاهای لازم برای طبیعت‌گردی فروخته می‌شود. به لحاظ خوردوخوراک نیز غمتان نباشد. فروشگاهی که از آن صحبت می‌‌کنیم تنقلات، آب معدنی و خوراکی‌های لازم برای آبشارگردی را به گردشگران می‌فروشد. با این حال توصیه می‌کنیم چند دست لباس مناسب، کفش مخصوص پیاده‌روی، کمک‌های اولیه، کرم ضد‌ آفتاب و عینک آفتابی، کلاه آفتابگیر و حوله همراه داشته باشید. از آنجایی که آبشار تنگه در منطقه‌ای صخره‌ای قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم در روزهای بارندگی از بالارفتن از صخره‌ها خودداری کنید. ممکن است خیسی این صخره‌ها باعث شود سُر بخورید و کار دست خودتان بدهید.

بهترین فصل برای گردشگری در آبشار تنگه داستان

بهترین فصل برای گردشگری در آبشار تنگه داستان

گردشگرانی که علاقه‌ای خاص به گشت‌و‌گذار در آبشارهای ایران دارند، با ما هم عقیده‌اند که بهار، بهترین زمان برای آبشارگردی است. انصافاً باید گفت آب‌و‌هوای اطراف این آبشار در تابستان نیز آنچنان گرم نمی‌شود که به گردشگران خوش نگذرد. پاییزهای مجن کمی سرد است؛ اما این سردی به اندازه‌ای نیست که در ماه‌های آغازین پاییز گردشگری در آبشار مهیا نشود. زمستان که فرا رسید، آبشار تنگه به اندازه‌ای سرد می‌شود که بهتر است قید گردشگری در آن را بزنید.

مسیر دسترسی آبشار تنگه داستان مجن

برای رسیدن به آبشار تنگه، مسیر شمال غربی شاهرود را دنبال کنید. پس از حدود نیم‌ساعت به خروجی شهر مجن می‌رسید. از این خروجی تا آبشار تنگه حدود ۴۰ دقیقه رانندگی در پیش دارید.

آبشار تنگه داستان مجن، مکانی تماشایی و خوش‌ آب‌و‌هوا برای علاقه‌مندان گردشگری در آبشارهای ایران به حساب می‌آید. این آبشار امکانات رفاهی چشمگیری دارد تا سیاحت در آن حسابی به گردشگران خوش بگذرد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از آبشار تنگه داستان مطرح کردیم، لحظه‌های خاطره‌سازی را در این آبشار تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی مرکز ایران دارید، خواهشمندیم این اطلاعات مفید و تجربه‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

آبشار تنگه داستان در مجن، یکی از شهرهای اطراف شاهرود، قرار دارد.

آبشار تنگه داستان با ۱۲ متر ارتفاع، یکی از بلند‌ترین آبشارهای مرکز ایران به حساب می‌آید.

در آبشار تنگه داستان بساط هر گونه امکانات رفاهی که فکرش را بکنید، مهیاست.

در کنار این آبشار مکان‌هایی برای چادرزدن گردشگران تعبیه شده است. برای گذران شب روی اقامتگاه‌های شهر مجن نیز می‌توانید حساب باز کنید.

بهار بهترین فصل برای گردشگری در آبشار تنگه داستان است. تابستان و اوایل پاییز نیز گردشگری در این آبشار خالی از لطف نخواهد بود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.