موزه های ارومیه | دنیای از حرف ناگفته

0

یکی از تفریحات اصلی در هر سفر، بازدید از موزه‌هاست. موزه‌ها سیر رشد تاریخ و فرهنگ یک جامعه و مردم آن را نشان می‌دهند و از بهترین مکان‌های دیدنی هر شهری هستند. در این مقاله هم به چند تا از جاهای دیدنی ارومیه یعنی موزه‌های آن می‌پردازیم. شهر ارومیه هفت موزه بزرگ دارد که هرکدام جذابیت خاص خود را دارند. موزه‌های ارومیه هر کدام بخشی از تاریخ این شهر و ایران را به نمایش می‌گذارند و گردشگران و مسافران را با مراحل رشد جامعه بشری، آشنا می‌سازند. در ادامه، لیستی از موزه های ارومیه را برایتان آورده‌ایم.

موزه ارومیه

موزه ارومیه در سال ۱۳۴۶ ساخته شده و ساختمان آن از دو تالار بزرگ و کوچک تشکیل شده است. در تالار بزرگ مجموعه آثار تاریخی و باستانی به نمایش گذاشته شده‌اند و تالار کوچک نیز موزه مردم شناسی است. البته در بین موزه‌های ارومیه، یک موزه اختصاصی مردم شناسی هم وجود دارد. همچنین موزه ارومیه از بخش‌های مختلف و متنوعی تشکیل شده است. بخش‌هایی مانند بخش تاریخی، بخش ماقبل تاریخی، بخش اسلامی و بخش مردم شناسی. موزه ارومیه با دارا بودن بیش از ۳۰هزار شیء گرانبها، دومین موزه غنی ایران به شمار می‌رود که 500 قلم آن از موزه ملی ایران منتقل شده‌اند.

زمان بازدید از موزه ارومیه هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر است. زمان لازم برای بازدید از این موزه هم بین یک تا 3 ساعت است. راستی، در اطراف این موزه می‌توانید چند تا از بهترین هتل های ارومیه مانند هتل مروارید یا هتل ساحل را هم پیدا کرده و برای اقامت در این شهر از آن‌ها استفاده کنید.

آدرسارومیه، بلوار رسالت، بلوار شهید بهشتی، روبه روی بانک تجارت
هزینه ورودی موزهبرای گردشگران ایرانی 4000 تومان و برای گردشگران خارجی 50000 تومان است.
تلفن تماس04433446520

موزه تاریخ طبیعی ارومیه

موزه تاریخ طبیعی ارومیه، همان‌طور که از اسمش پیداست، سیر رشد و تاریخ حیات طبیعی این منطقه را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. این موزه که ۵هزار مترمربع مساحت دارد و سه‌طبقه است، از بزرگ‌ترین موزه‌های تاریخ طبیعی ایران محسوب می‌شود. این موزه هم از بخش‌های مختلفی مانند پستانداران، پرندگان، خزندگان، اکوسیستم‌های آبی و هفت اقليم کشور تشکیل می‌شود. همچنین ساختمان موزه دارای امکاناتی مانند سالن‌های جانبی همایش، کتابخانه و نمايشگاه عکس است. در اطراف این موزه بهترین رستوران های ارومیه همچون رستوران غزال مادر و رستوران مولوی هم قرار دارند. راستی موزه تاریخ طبیعی ارومیه از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب، در خدمت گردشگران قرار می‌گیرد.

آدرسارومیه، فلکه آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی
هزینه ورودی موزههزینه ورودی این موزه مشخص نیست؛ اما بازدید از آن در ایام نوروز رایگان است.
تلفن تماس04432380732

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی از موزه های ارومیه

موزه مردم شناسی ارومیه، در واقع عمارت شهربانی این شهر بوده است که حالا به شکل موزه در آمده. این عمارت زیبا ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. همچنین این عمارت در کنار ساختمان‌های شهرداری، دادگستری و ستاد لشگر ۶۴، مجموعه‌ای تاریخی و زیبا را در میدان زیبای انقلاب ارومیه تشکیل داده‌اند.

موزه مردم شناسی از موزه های ارومیه

درباره تاریخ ساخت عمارت شهربانی، این را می‌دانیم که در سال 1307 و به دستور رضاخان در میدان توپخانه یا همان میدان انقلاب فعلی، در عرض سه سال ساخته شد. معمار آن مشهدی محمدحسین معمار (ملا اوستا) و مهندس ساخت آن هم وارطان هوانسیان بوده است. این عمارت در ابتدا کاربری نظامی و اداری داشته؛ اما حدود نیم قرن بعد یعنی در سال 1360، تغییر کاربری داد و به یک مجموعه مسکونی تبدیل شد. سال 85 هم میراث فرهنگی این عمارت را خرید و مرمت کرد و در سال 92 هم تبدیل به یکی از موزه‌های ارومیه شد. در این موزه با آداب و رسوم، فرهنگ و سبک زندگی گذشتگان منطقه آذربایجان غربی آشنا خواهید شد. این موزه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر پذیرای گردشگران است.

اطلاعات بازدید از موزه مرم شناسی ارومیه

آدرسارومیه، میدان انقلاب (میدان ایالت)
شماره تماس04432244697
هزینه ورودی موزهتا سال 1399 هزینه ورودی برای هر نفر 5000 تومان بود.

موزه دفاع مقدس ارومیه

موزه دفاع مقدس ارومیه از جمله موزه‌هایی است که نمونه آن در سایر شهرهای کشورمان هم وجود دارد. این موزه به بازسازی و بیان وقایع جنگ تحمیلی ایران و عراق و نقش ارومیه در آن دوران می‌پردازد. زمان بازدید از این موزه از ساعت 9 صبح تا ۶ عصر است و بازدید از آن هم حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. همچنین در نزدیکی این موزه مانند دیگر موزه‌های ارومیه، مراکز خرید ارومیه و پاساژهای مختلفی همچون پاساژ شهریار و دنیای بازی ارومیه نیز قرار دارد.

اطلاعات بازدید از موزه دفاع مقدس ارومیه

آدرسارومیه، بلوار شهید دستغیب، خیابان دفاع مقدس، خیابان وکلا
هزینه ورودی موزهاین موزه غالباً هزینه ورودی ندارد و در بیشتر ایام سال بازدید از آن رایگان است.

موزه حسین آباد

موزه حسین آباد

موزه حسین آباد یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ارومیه است که از قضا، به بازار سرپوشیده و سنتی این شهر نیز نزدیک است. این موزه در محله بازارباش ارومیه قرار دارد. شما می‌توانید پس از بازدید از موزه، برای خرید سوغات ارومیه سری به بازار سرپوشیده بزنید.

اطلاعات بازدید از موزه حسین آباد

آدرسخیابان شهید باکری، کوچه شهد عرفانیان
هزینه ورودی موزهبه نظر می‌رسد بازدید از این موزه هزینه‌ای ندارد.
ساعات بازدیداین بازار همه روزه (به غیر از ایام تعطیل) از 9 صبح تا ۱۳ باز است.

موزه ساعت ارومیه

موزه ساعت از دیدنی ترین موزه های ارومیه

در موزه ساعت ارومیه، مجموعه‌ای از بهترین و زیباترین ساعت‌ها گردآوری شده است. این موزه اولین موزه تخصصی ساعت‌های عتیقه و قدیمی در ایران است. بخشی از ساعت های این موزه از موزه ارومیه و تعدادی دیگر از گمرکات آذربایجان غربی تهیه شده و بخشی نیز خریداری شده‌اند. برای این موزه، بیش از ۲۰۰ ساعت نفیس جیبی، طاقچه ای، رومیزی و دیواری و از جنس طلا یا نقره، آماده شد. همچنین سن این ساعت‌ها به قرون ۱۷، ۱۸ و ۱۹ میلادی و دوره قاجار بر می‌گردد. از ساعت‌های شاخص این موزه می‌توان به ساعت مسجد سردار ارومیه اشاره کرد که ساخت کشور آلمان است. این موزه به‌قدری جالب و عجیب است که حتی می‌توانید همین حالا با خرید بلیط هواپیما ارومیه، خودتان را به این شهر برسانید و سری به آن بزنید. مطمئن باشید می‌ارزد!

اطلاعات بازدید از موزه ساعت ارومیه

آدرسارومیه، خیابان دانشکده
هزینه ورودی موزهبرای گردشگران ایرانی ۴هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۳۰هزار تومان است.
ساعات بازدیدموزه ساعت همه روزه از 9 صبح تا ۱۷ پذیرای گردشگران است و بازدید از آن نیز، حدود دو ساعت زمان می‌برد.

موزه تاریخی جام جم (صداوسیما سابق)

موزه تاریخی جام جم (صداوسیما سابق)

ساختمان تاریخی جام جم یا همان ساختمان سابق صداوسیمای ارومیه، حالا یک موزه جدید از مجموعه موزه‌های ارومیه است. البته، در حال حاضر شهرداری و میراث فرهنگی ارومیه اقدامات لازم برای احیا و بازسازی را شروع کرده‌اند و بازدید از این موزه، ممکن نیست. اخبار نشان می‌دهد که این پروژه در شش ماه ابتدای سال 1401 به اتمام می‌رسد و موزه آماده پذیرش گردشگران خواهد بود. جالب است بدانید که از جمله اشیای قیمتی و جذاب این موزه، 16 سکه نقره‌ای، مسی و برنجی متعلق به دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه، 4 سکه عثمانی و 2 النگوی برنزی است. همچنین تعدادی ظروف سفال تاریخی و اشیای دیگر هم در این موزه قرار دارند.

اطلاعات بازدید از موزه تاریخی جام جم ارومیه

آدرسارومیه، اتوبان خاتم الانبیا، خیابان لطفی
هزینه ورودی موزهاین موزه در حال حاضر در دست مرمت و بازسازی است و بازدید از آن ممکن نیست.

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان، تمام موزه‌های ارومیه را معرفی کردیم. در این لیست، هر اطلاعاتی که برای بازدید از موزه نیاز داشته باشید، برایتان فراهم کردیم. برای رسیدن به این شهر می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس ارومیه پس از حدود 9 ساعت، به ارومیه برسید. شاید این زمان زیاد به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید نه‌تنها موزه‌های ارومیه، که سایر جاذبه‌های گردشگری آن هم برایتان جذاب خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.