جنگل ابر شاهرود | منطقه‌ای خیال‌انگیز در شمال شرقی ایران

2

جنگل ابر شاهرود یکی از شاهکارهای طبیعت است که نصیب خاک شمال شرقی ایران شده است. بافت سبز جنگلی هیرکانی، این منطقه از ایران را به بهشتی تماشایی تبدیل کرده است. در کنار زیبایی زمردی این جنگل، اقیانوس مملو از امواج ابرها که در فراز آن گسترده شده، جلوه زیبایی طبیعت این منطقه را چند برابر کرده است. اگر دلتان می‌خواهد که یک رویا را در دنیای واقعی تجربه کنید، کوله‌پشتی خودتان را بردارید و با ما همسفر جنگل تماشایی ابر در شاهرود شوید تا در میان بافت هیرکانی و ارزشمند این جنگل گشتی بزنیم و در نهایت در ساحل اقیانوس ابرهای خامه‌ای، آسمان را به شکل تازه‌ای تماشا کنیم.

از جنگل ابر شاهرود بیشتر بدانیم

نمایی زیبا از جنگل اسرارآمیز ابر

بخش بزرگی از گنجینه ارزشمند جنگل‌های هیرکانی در جنگل ابر در مرز استان گلستان و سمنان واقع شده است. جنگل‌های هیرکانی باقی مانده از دوره سوم زمین‌شناسی هستند، بافت گیاهی متنوع و نادری دارند و بعضی از جانواران ساکن در آن در دیگر جنگل‌ها دیده نمی‌شوند. این جنگل با وسعتی در حدود ۳۵ هزار هکتار در مرز دو استان سمنان و گلستان سبز شده و جذابیت مناطق جنگلی شمال ایران را به زیبایی ادامه داده است. علاوه بر بافت میلیون ساله هیرکانی، این جنگل ویژگی فوق‌العاده دیگری نیز دارد که سبب معروفیت آن در بین طبیعت‌دوستان شده است. هم‌پوشانی ابرها و ارتفاعات سبز جنگلی در این منطقه، منظره‌ای رویایی به‌وجود آورده که نمی‌توان از آن چشم برداشت. این جنگل از جاذبه های جاده تهران به مشهد است؛ بنابراین وقتی در مسیرتان به ارتفاعات این جنگل برسید، اقیانوسی آرام از ابرهای سفید و خامه‌ای را خواهید دید که با گستره سبز درختان هم مرز شده‌اند. این جنگل چند میلیون ساله در بیشتر روزهای سال دمای پایینی دارد و جوشش چشمه‌ها و جریان آبشارهای متنوع، طراوت دلنشینی به هوای آن بخشیده‌اند.

در این جنگل شانسش را دارید که از ابرها هم بالاتر بروید و شاهد حرکت امواج آنها باشید. جنگل زیبای ابر از بکرترین جاهای دیدنی ایران و مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود و به دلیل غنای طبیعت منحصربه‌فردی که دارد، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

جنگل‌نوردی پیش از رسیدن به اقیانوس ابر

جنگل نوردی در جنگل ابر

با رسیدن به منطقه جنگلی، ماجراجویی مهیج سفرتان آغاز می‌شود. گشت‌وگذار در بافت سبز جنگل، یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر محسوب می‌شود. جنگل‌نوردی را می‌توان تماشای چهره بکر طبیعت و لذت از سادگی و در عین حال سرسختی آن معنی کرد. جنگل‌نوردی به شما این فرصت را می‌دهد که قدم به قدم با انواع پدیده‌های زیبای طبیعت سبز آشنا شوید و به شوق تماشای مناظر زیبای بعدی، سختی مسیر را تحمل کنید. در سفر به جنگل ابر می‌توانید یک کوه‌نوردی ناب را تجربه کنید، با گیاهان خاص بافت هیرکانی شاهرود آشنا شوید و از مناظر ناب کوهستانی و چشم انداز آن در ارتفاعات لذت ببرید.

فراموش نکنید که برای جنگل نوردی در این بافت ارزنده هیرکانی، باید یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای و آشنا به مسیر همراه‌تان باشد. بدون داشتن راه‌بلد، فکر جنگل‌نوردی در این منطقه را هرگز به ذهنتان راه ندهید. زیرا بافت سبز جنگل شما را گمراه می‌کند و مسیرهای شبیه هم پیش رویتان قرار می‌دهد. بنابراین بدون همسفر شدن با فرد آشنا به جنگل، احتمال گم شدن در منطقه بسیار زیاد است.

ویدیوی زیبا از جنگل ابر شاهرود

حرفه‌ای‌ها جنگل را رکاب می‌زنند

اگر از زمره طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستید، می‌توانید به کمک دوچرخه سواری در جنگل پیش بروید و با یک تیر دو نشان بزنید. تجربه همزمان لذت دوچرخه سواری در طبیعت و کوهنوردی در جنگلی کوهستانی بدون شک به یکی از جذاب‌ترین خاطرات‌تان تبدیل خواهد شد. برای استفاده از دوچرخه باید اول از همه یکی از حرفه‌ای‌های این ورزش مهیج باشید و راه‌های پیشگیری از روبه‌رو شدن با خطرات احتمالی دوچرخه‌سواری در کوهستان را بدانید. تجهیزات ایمنی دوچرخه‌سواری و لوازم مورد نیاز این نوع از طبیعت‌‌گردی نیز باید حتما همراه‌تان باشد.

چشمه‌ها و آبشارهای تماشایی جنگل ابر شاهرود

چشمه های جنگل ابر

یکی از دیدنی‌های جنگل ناب شاهرود، آبشارهای پر طراوتی است که از چشمه‌های متعدد جنگل جان گرفته‌اند. این آبشارهای خوش‌قدوقامت، پهنای صخره‌ها را سبز کرده‌اند و در حین جنگل‌نوردی با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. آبشار از خاصیت جنگل‌های سبز کوهستانی است و جریان خنک آن طراوت هوای جنگلی را افزون و صدای آرامش‌بخشش به جذابیت مقصد اضافه می‌کند. در طول جنگل‌نوردی در این سرزمین سبز از شاهرود، آبشارهای متعددی را خواهید دید و فرصت پیدا می‌کنید که در طراوت و تازگی این نشانه‌های حیات‌بخش طبیعت کمی استراحت کنید. «شرشر» و «آلوچال» از آبشارهای معروف و تماشایی جنگل ابر هستند. شرشر مخصوص حرفه‌ای‌ها است و پیمودن مسیرش برای بسیاری از جنگل‌نوردان غیرممکن است. اما به آلوچال، علاوه بر طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان حرفه‌ای، دیگران نیز می‌توانند دسترسی داشته باشند.

چشمه‌های جنگل نیز از قسمت‌های پرطرفدار در حین جنگل‌نوردی است و برای استراحت و رفع خستگی بسیار مناسب هستند. در واقع در هر گوشه این جنگل می‌توان چشمه‌ای را پیدا کرد که آب زلالی از آن می‌جوشد و علاوه بر تغذیه آبشارها، مسافران را نیز سیراب می‌کند. «چشمه ترش» از معروف‌ترین چشمه‌سارهای جنگل زیبای ابر است و انتخاب جنگل‌نوردان و کوهنوردان برای محل برپایی کمپ است. از دیگر چشمه‌های معروف این جنگل می‌توان به «چشمه قطری» اشاره کرد.

آبشار آلوچال، تماشای یک تکه از بهشت

در حین صعود به اقیانوس ابر، این فرصت را دارید که از دیگر پدیده‌های جنگلی نیز لذت ببرید و به تماشای آن‌ها بنشینید. یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعت در جنگل چند میلیون ساله ابر، تماشای آبشار بزرگ آلوچال است. این آبشار که حاصل پیوستن دو آبشار دیگر است، قدوقامتی در حدود 25 متر دارد و بخشی از دامنه‌های البرز شرقی را جلا می‌دهد. این طبیعت دیدنی استان سمنان و شهرستان شاهرود، با پیوستن دو آبشار بزرگ که از چشمه‌های جنگلی تغذیه می‌شوند، پدید آمده است. زیبایی آبشار آلوچال با مه لطیف این منطقه دو چندان می‌شود و تصویر فوق‌العاده‌ای در ذهنتان ثبت می‌کند.

چطور به آبشار آلوچال برویم؟

اعماق جنگل ابر

آبشار آلوچال تقریبا در 60 کیلومتری شاهرود واقع شده است. اگر قصد دارید که در سفرتان به جنگل ابر، سراغ این پدیده زیبا نیز بروید، باید وارد جاده شاهرود به آزاد شهر شوید. در ادامه، مسیرتان را در جهت جاده منتهی به روستای ابر پیش ببرید. مسیر بعدی شما جاده شیرین آباد خواهد بود. بعد از آنکه به کوه رستم رسیدید، باید در مسیری که کنار این کوه وجود دارد، راهتان را ادامه دهید تا به منطقه تماشایی دالان بهشت برسید. دالان بهشت قسمتی از مسیر آبشار آلوچال است که نام آن، گویای زیبایی‌اش است. شما در دالانی مملو از درختان بلندقامت پیش خواهید رفت که در هم تنیده شده‌اند و سقفی سبز برایتان به‌وجود آورده‌اند. بعد از این مسیر رویایی، به یک فرعی خواهید رسید و بعد از یک ساعت که در این مسیر فرعی جلو رفتید، آبشار آلوچال در مقابلتان قد علم می‌کند.

روستای شیرین آباد در شمال جنگل هیرکانی

روستاهای اطراف جنگل ابر

روستای شیرین آباد یکی از منطقه‌های سرسبز شهرستان علی آباد در استان گلستان است که در مرز سمنان واقع شده است. این روستا بسیار سرسبز و خوش‌آب‌وهوا است و ابرهای سفید و زیبایی آن را پوشانده‌اند. حال‌وهوای جنگلی و ابرهای انبوه به این روستا نیز سرایت کرده و زیبایی وصف ناپذیری دارد. از جنگل ابر شاهرود برای رسیدن به روستای شیرین آباد گلستان، باید در حدود ۷٫۵ کیلومتر پیاده‌روی کنید.

پوشش گیاهی متنوع در جنگل ابر

پوشش گیاهی در جنگل ابر

بافت گیاهان در جنگل هیرکانی ابر غوغا می‌کند و در طول جنگل‌نوردی، با تنوع بالایی از سبزینگی طبیعت روبه‌رو خواهید شد. گونه‌های نادر این جنگل حاصل تلفیق اقلیم بیابانی و جنگلی است. تعدد گونه‌های گیاهی، جنگل ابر شاهرود را به منطقه‌ای خاص تبدیل کرده و همچون موزه‌ای از حیات طبیعت سرسبز کوهستانی است. در میان تنوع مطلوب گیاهان این منطقه، 85 گونه گیاهی یافت می‌شود و از میان آنها می‌توان به راش، بلوط، توسکا، ممرز، چوبک، آویشن، شبدر، نارون، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، افرا و… اشاره کرد. درخت «اورس» که از خانواده سروها است، مشهورترین درخت جنگل محسوب می‌شود. از ویژگی جذاب این درخت می‌توان به ریشه گسترانی آن روی زمین اشاره کرد که فضای اطراف خود را جادویی جلوه می‌دهد.

بخش عظیمی از بافت گیاهی این جنگل، در زمره گیاهان دارویی قرار می‌گیرند و حتی گونه‌های کمیاب را نیز می‌توان در سرزمین شفابخش جنگل ابر پیدا کرد. بنابراین این منطقه فرصت مطلوبی برای تحقیق در مورد طب گیاهی و علم گیاه‌شناسی برای علاقمندان پدید آورده است.

جانورانی که در جنگل هیرکانی ابر ساکن هستند

پوشش جانوری جنگل تماشایی ابر، همچون بافت گیاهی‌اش، تنوع مطلوبی دارد و این امر به اهمیت منطقه افزوده است. بسیاری از حیوان‌های جنگلی در این منطقه زیست می‌کنند و در میان آن‌ها می‌توان به پلنگ، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش، شوکا و مار اشاره کرد. در میان جانوران متنوع این جنگل چند میلیون ساله هیرکانی، پرنده‌های زیبا و متنوعی همچون بلدرچین، کبک، کبوتر جنگلی، قرقاول، کرکس، شاهین، عقاب جنگلی و فاخته وجود دارند. این پرندگان جلوه بی‌نظیری به شاخه‌های درختان و سرسبزی کوهستان بخشیده‌اند. تنوع پرندگان کوچک شاخه‌نشین و انواع گونه‌های عظیم الجثه پرندگان شکاری، این جنگل را به یکی از مناطق مطلوب برای تماشا و مطالعه در مورد این گونه جانوری تبدیل کرده‌اند.

زیبایی شگفت‌انگیز اقیانوس ابر

جنگل ابر در غروب

همان‌طور که گفتیم، بعد از بافت هیرکانی، اقیانوس ابر دومین ویژگی مهم این جنگل شاهرودی است و یک پدیده بی‌نظیر از طبیعت ایران محسوب می‌شود. هم‌مرز شدن جنگل و آسمان در این منطقه سرسبز، تصویری رویایی ساخته است و توصیف زیبایی آن با کلمات ناممکن است. رسیدن به ساحل اقیانوس ابری این جنگل، مقصد اصلی بسیاری از طبیعت‌گردانی است که راهی شاهرود می‌شوند. آرامش و رفع خستگی کنار درختان خوش‌قدوقامت بر فراز کوه‌هایی که دل ابرها را شکافته‌اند، بزرگ‌ترین لذتی است که بعد از یک جنگل‌نوردی طولانی می‌توانید تجربه کنید. چه تجربه‌ای آرامش‌بخش‌تر از تماشای حرکت آرام و یک‌پارچه امواج ابرهای سفید، در بلندای البرز شرقی و آب‌هوای ناب کوهستانی وجود دارد؟ در این نقطه از کوهستان که از ابرها هم به آسمان نزدیک‌تر هستید، شکلی دیگری از زندگی را لمس خواهید کرد و به عمق زیبایی بی‌حدومرز طبیعت پی خواهید برد.

اقلیم خاص جنگل و پیدایش امواج ابر

جنگل زیبای ابر در استان سمنان

اقلیم خاص این جنگل سبب شده تا یکی از خیال‌انگیزترین رفتارهای طبیعت را در ارتفاعات این منطقه از ایران ببینیم. اقلیم‌های متضادی در این منطقه به هم می‌رسند و با همدستی یکدیگر، سرزمینی منحصربه‌فرد خلق می‌کنند. سه اقلیم پر فشار گرم و خشک، گرم و بیابانی و جریان معتدل و مرطوب، در جنگل ابر به اشتراک می‌رسند و حاصل این یکی شدن، پیدایش اقلیمی همیشه خنک و منطقه‌ای بهشتی است.

گفته می‌شود که قرار گرفتن دو منطقه کم ارتفاع و در مقابل بلند در محدوده جنگل، می‌تواند از دلایل پیدایش اقیانوس سفیدرنگ ابر باشد. کم شدن ضخامت کوه البرز در منطقه جنگلی و حرکت ابرها، از دیگر دلایل تولد اقیانوس ابر است.

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به جنگل ابر شاهرود

موقعیت دسترسی به جنگل ابر

جنگل چند میلیون ساله هیرکانی، در مرز دو استان سمنان و گلستان جا خوش کرده است و سبزینگی آن، اشتراکی تماشایی بین دو استان پهناور کشور به‌وجود آورده است. در شمال این جنگل، مناطق جنگلی استان گلستان واقع شده است و در جنوب آن به شهر بسطام در سمنان می‌رسیم. در شمال شرق آن منطقه خوش‌ییلاق و جنگل اولنگ و در جنوب غرب آن کوه شاهوار واقع شده‌اند. همچنین در شرق این جنگل، منطقه حفاظت شده خارتوران روی نقشه دیده می‌شود.

خودتان را به شاهرود برسانید و سپس مسیرتان را به سمت بسطام ادامه دهید. بعد از رسیدن به بسطام می‌توانید سراغ دیدنی‌های این منطقه بروید و سپس در جاده شاهرود به آزادشهر راه خود را ادامه دهید. بعد از گذشتن از روستای قلعه نو خرقان، به روستای ابر خواهید رسید و فاصله این روستا از شاهرود تقریبا برابر با 45 کیلومتر است. بعد از پیش‌روی در روستای ابر، با کمک راه‌بلد حرفه‌ای به سمت جنگل هیرکانی ابر راهی شوید. همچنین اگر به جای اتومبیل شخصی با اتوبوس یا قطار به شاهرود بروید، در میدان امام این شهر می‌توانید با کمک تاکسی و اتوبوس خودتان را به روستای ابر برسانید. پیش از رسیدن به جنگل ابر، دیدنی‌های بسیاری در شهر و روستاهای مسیرتان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

از تماشای بسطام غافل نشوید

تصویر هوایی از جنگل ابر در شاهرود

همان‌طور که گفتیم، شهر تاریخی بسطام در مسیر منتهی به جنگل ابر جا خوش کرده است و سفر به این جنگل فرصت خوبی است که سری به دیدنی‌های بسطام بزنید. شهر تاریخی بسطام در شمال شاهرود واقع شده است و حدود 14 کیلومتر با آن فاصله دارد. این شهر پر قدمت یکی از جاهای دیدنی و خوش‌آب‌وهوای استان سمنان است و «آرامگاه بایزید بسطامی»، معروف‌ترین جاذبه آن است. مقبره بایزید بسطامی با آن گنبد مخروطی فیروزه‌ای رنگش در میدان آزادی این شهر واقع شده است و پیشنهاد می‌کنیم که دیدن آن را از دست ندهید.

«مسجد جامع بسطام» در نزدیکی آرامگاه بایزید بسطامی واقع شده و معماری و تزئینات آن تماشایی است. همچنین «برج کاشانه بسطام» در خیابان مهدیه و «مدرسه تاریخی شاهرخیه» در حاشیه بلوار آیت الله طالقانی از دیگر جاذبه‌های معروف شهر بسطام هستند که در فاصله کوتاهی با آرامگاه بایزید بسطامی واقع شده‌اند و به‌راحتی می‌شود به‌سراغ مجموعه این بناهای تاریخی رفت.

آرامش بخش ترین مناطق ایران

به روستای قلعه نو خرقان بروید

روستای تاریخی قلعه نو در استان سمنان

روستای قلعه نو خرقان یکی از مناطق واقع شده در مسیر منتهی به جنگل هیرکانی ابر است. اگر زمان کافی داشتید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در این روستا توقف کنید و سری به دیدنی‌های آن بزنید. «آرامگاه شیخ ابولجسن خرقانی»، عارف و شاعر نامدار ایرانی، جاذبه مهم این روستای تاریخی محسوب می‌شود. قدم زدن در کوچه باغ‌های باصفای روستایی از دیگر جذابیت‌های گشت در قلعه نو خرقان است. در این کوچه‌ها صدای پرندگان در گوشتان می‌پیچد و عطر گل‌ها و میوه‌ها مشامتان را پر می‌کند.

ماجراجویی در روستای ابر پیش از شروع جنگل‌نوردی

در همسایگی جنگل هیرکانی شاهرود، روستای زیبای ابر واقع شده است و بسیاری از مسافران پیش از جنگل‌نوردی، شب را در این روستا می‌گذرانند. این روستا با آنکه تنها در حدود 12 کیلومتر از جنگل فاصله دارد، بافتی کویری آن تضاد جالبی ایجاد کرده است. آب‌وهوای روستای ابر، فوق‌العاده است و بافت تاریخی آن، مهم‌ترین جاذبه آن محسوب می‌شود. همچنین منظره‌های کوه و جنگل، این روستا را تماشایی و دلچسب کرده است. در تابستان نیز این روستا با آب‌وهوایی خنک از شما استقبال خواهد کرد. روستای ابر یکی از گزینه‌های اقامت مسافران است و امکانات آن سبب توجه طبیعت‌گردان شده است.

چه زمانی به جنگل ابر سفر کنیم؟

راهروهای هیجان انگیز جنگل ابر

اگر می‌خواهید شانس دیدن اقیانوس ابر را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم، بهار و تابستان به سراغ جنگل بروید. البته توجه به اخبار هواشناسی برای تماشای اقیانوس ابر نیز بسیار ضروری است. در شرایطی که آب‌وهوای شیرین آباد و علی آباد کتول ابری و بارانی باشد و در مقابل در شاهرود آفتاب داغی گسترده شده باشد، شانس بالایی برای پدیدار شدن اقیانوس ابر بر فراز کوه‌های جنگل وجود دارد.

فراموش نکنید، از اواخر فروردین تا پیش از شروع پاییز، می‌توانید در دامنه‌های جنگل چند میلیون ساله ابر و مناطق اطراف آن، هوای مطلوب با دمایی متوسط را تجربه کنید. پاییز با تمام زیبایی خود که جنگل را با رنگ‌های متنوعش می‌آراید. در این فصل، جنگل یکی از زیباترین نقاط پاییزی ایران می‌شود. البته این فصل برای طبیعت‌گردی خانوادگی چندان مناسب نیست و برای پیمودنش باید کمی حرفه‌ای‌تر عمل کنید و با تجهیزات کامل بروید. در زمستان سفر به جنگل ابر مثل بسیاری از مناطق کوهستانی غیرممکن است و وضعیت جاده‌ها بسیار خطرناک است.

چه انتخاب‌هایی برای اقامت داریم؟

طبیعت پاییزی جنگل ابر

از امتیازهای ویژه سفرهای سبک طبیعت‌گردی، برپایی کمپ است تا لذت بیشتری از زندگی در طبیعت ببرید. اما اقامت کمپینگ مختص افراد حرفه‌ای و آموزش دیده است تا از رفتارهای متفاوت طبیعت آگاهی داشته و برای اتفاقات از پیش تعیین نشده نیز آماده باشند. لباس گرم، کیسه خواب، چادر، چراغ قوه، قطب نما، غذاهای مقوی و کم‌حجم و سایر تجهیزات طبیعت‌گردی باید در این سبک از اقامت حتماً همراهتان باشد.

روستاهای شیرین آباد و ابر نیز می‌توانند خانه‌های روستایی و محلی در اختیارتان قرار دهند تا شب را در آن‌جا به صبح برسانید. همچنین حتماً پیش از رسیدن به جنگل، تمام لوازم مورد نیاز خود را از شاهرود و روستای ابر تهیه کنید تا با خیالی آسوده، جنگل‌نوردی را آغاز کنید. اگر قصد ماندن در روستا را ندارید، باید بعد از گشت در جنگل، زمانتان را مدیریت کنید و خودتان را به شاهرود برسانید تا از هتل‌های این شهر برای اقامت استفاده کنید.

تجربه‌هایی که پیش از سفر کمکتان می‌کند

  • اگر بار اولی است که راهی جنگل ابر شاهرود می‌شوید، حتماً گروهی سفر کنید و فردی راه‌بلد با خودتان همراه کنید.
  • اگر فرد راه‌بلد در گروهتان نیست، حتماً به‌سراغ محلی‌ها بروید و از آن‌ها کمک بگیرید. پیشروی در جنگل و رسیدن به اقیانوس ابر بدون شخص حرفه‌ای و آشنا به مسیر غیرممکن است.
  • افراد ناآشنا هرگز نباید به دل جنگل پیشروی کنند و چندان از ابتدای جنگل دور شوند؛ زیرا احتمال گم شدن در فضای بزرگ این جنگل بسیار بالا است.
  • پیش از شروع جنگل‌نوردی، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا زمان کم نیاورید. برای مدیرت بهتر زمان خود، از راهنمایی راه‌بلد و آگاهی او به مدت زمان لازم برای پیمودن مسیر کمک بگیرید.
  • دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید و با پوششی مناسب که در مقابل باران احتمالی آسیب نبیند، با خود همراه کنید.
  • اگر قصد دارید شب را در جنگل بمانید، یک فرد آموزش دیده باید در گروه شما باشد.
  • برای مهار حیوانات وحشی جنگل در شب، نزدیک چادر خود آتش روشن کنید.
  • هنگام ترک جنگل، از خاموش بودن آتش مطمئن شوید. کافی است کمی باد بوزد تا آتش به ظاهر خاموش شده دوباره شعله‌ور شود.
  • کیسه زباله حتماً همراه داشته باشید و فراموش نکنید که مهمان طبیعت هستید و نباید به محل سکونت جاندارهای دیگر آسیب بزنید.
  • جنگل‌نوردی در این منطقه از شاهرود، سبکی پر خطر از سفر است و باید بدنی آماده داشته باشید. همچنین لازم است کفشی مناسب به پا کرده و لباسی راحت به تن داشته باشید.
  • حتماً لباس گرم در کوله پشتی خود قرار دهید.
  • همراه داشتن نقشه یا GPS در طول این سفر ضروری است.

پیش به‌سوی جنگل ابر شاهرود

سفر باعث پخته‌تر شدن شخصیت انسان و صیقل روح او می‌شود. طبیعت‌گردی از بهترین سبک‌های سفر است و هر لحظه آن پر از آموزش است. بنابراین برای جلای روح در طول سال نباید از رفتن به دل طبیعت و سفرهای گروهی غافل شد. جنگل تماشایی ابر یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است و آموزه‌های مفیدی به شما می‌آموزد تا به یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای تبدیل شوید. این جنگل مثل یک جواهر با ارزش در مرز استان سمنان و گلستان واقع شده است و باید مراقب زیبایی و کیفیت آن باشیم.

در زمان مناسب و با یک برنامه‌ریزی دقیق و واقعی، به سمت جنگل ابر حرکت کنید و خاطرات خودتان از این سفر را با یک دوربین عکاسی ثبت کنید.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. ایوب می گوید

    کمپ های جنگلی هم اونجا هست؟؟ شما تور به جنگل ابر هم دارید ؟؟

    1. امیر ائمی می گوید

      ایوب عزیز
      ممنونم از نظرت
      میتونید در قسمت های ابتدایی جنگل کمپ کنید.
      برای بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و همچنین رزرو اقامتگاه ره بال آسمان در خدمت شماست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.