چشمه آب معدنی موسی | چشمه نظرکرده حضرت موسی

4

کشور پهناور ما پر از نعمت است و این نعمت‌ها در همه جای کشور پراکنده شده‌اند. حتی در خشک‌ترین مناطق ایران هم می‌توانید ردپای برکت را مشاهده کنید. مهم‌ترین نعمتی که ما می‌شناسیم آب است. آبی که ادامه حیات ما به آن وابسته است. چشمه‌های آب معدنی مهم‌ترین منابع تأمین آب هستند. یکی از این چشمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است‌؛ استانی مظلوم با مردمانی خونگرم. این چشمه از وسط کوه‌ها می‌جوشد و با هر قدمش زندگی را به زمین زیرپایش تزریق می‌کند. ممکن است متعجب شوید که هوای گرم سیستان کجا و چشمه آب معدنی کجا؟ اما طبیعت است و شگفتی‌های تمام نشدنی‌اش. همراه ما باشید تا درباره این چشمه بیشتر بدانید.

چشمه آب معدنی موسی کجاست؟

استان سیستان و بلوچستان با اینکه هوای گرمی دارد، دارای جاذبه‌های بسیار است. چشمه آب معدنی موسی تمین یکی از این شگفتی‌هاست. در لیست شهرهای گرم و مهربان سیستان به دنبال زاهدان باشید. در این شهر یکی از پر املاح‌ترین چشمه های ایران قرار دارد. روستای تمین زاهدان مقصد اصلی شماست. به این روستای تاریخی سفر کنید و از نوشیدن آب گوارای چشمه موسی لذت ببرید.

آدرس: استان سیستان بلوچستان، شهر زاهدان، شهرستان میرجاوه، 65کیلومتری جنوب غرب میرجاوه، روستای تمین

معرفی چشمه آب معدنی موسی زاهدان

روستای تمین یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان است. به غیر از اهمیت تاریخی، این روستا از نظر طبیعت هم جالب توجه است. تمین در قسمت شمالی قله تفتان قرار گرفته است. وجود این قله باعث ایجاد قنات‌ها و چشمه‌های متعدد شده است. هرکجا که آب باشد سرسبزی و برکت وجود دارد. تمین هم از قاعده پیروی می‌کند. چشمه حضرت موسی یکی از برکت‌های قله تفتان است. این چشمه تنها منبع تأمین آب شرب روستای تمین است. چشمه موسی از میان صخره‌ای عظیم به بیرون می‌جوشد.

املاح معدنی مفید چشمه موسی باعث اهمیت آن شده است. یکی از ویژگی‌های خاص این چشمه دمای آب است. آب این چشمه در تابستان سرد و در زمستان گرم است. به‌راستی که طبیعت توانایی خلق هر پدیده‌ای را دارد. این چشمه سرچشمه رودهای بسیاری است. آب این رودخانه‌ها بعد از طی‌کردن تمین و بخش‌هایی از دهستان لادیز به ریگ‌زارهای کشور پاکستان می‌رسد. نام این چشمه هم جالب است. مردم محلی اعتقاد دارند این چشمه جایی است که عصای موسی فرود آمده است. به همین علت چشمه را به نام این حضرت خطاب می‌کنند.

جاذبه های چشمه آب معدنی موسی

جذاب‌ترین بخش‌ سفر به تمین و بازدید از جاهای دیدنی تمین چشمه موسی است. دیدن چشمه‌ای پر آب در دل کویر اگر شگفتی نیست، پس چیست؟ اکثر ما افراد بی‌احساس را سنگ‌دل می‌نامیم؛ اما واقعا سنگ‌ها دل ندارند؟ جالب است بدانید که چشمه موسی از دل سنگی سخت و بزرگ می‌جوشد؛ یعنی در سنگی که ما آن را بی‌دل می‌نامیم گوهر حیات ما جریان دارد. تا هرجا که قطرات آب می‌پاشد گیاهان ظریف روییده است. در قسمت‌های عمیق چشمه کودکان خسته، خود را به آب خنک سپرده‌اند. سنگ‌های کوچکی که در مسیر آب قرار گرفته‌اند دارای شکل و شمایلی خاص هستند. این سنگ‌ها رنگ‌های متفاوتی هم دارند. تعدادی از این سنگ‌های براق و صیقلی را به یادگار بردارید.

امکانات رفاهی چشمه آب معدنی موسی زاهدان

سفر به سیستان یعنی سفر به استان حاتم طایی‌ها. البته حاتم‌های این استان در عین نداری، می‌بخشند. شاید با ورود به روستای تمین شوکه شوید. چراکه این روستا مانند روستاهای تاریخی اصفهان یا دیگر استان‌ها نیست. در این روستا هرچیزی که نیاز داشتید را از مردم بخواهید. در نزدیکی چشمه امکانات رفاهی وجود ندارد؛ اما داخل روستا می‌توانید از امکانات اولیه رفاهی استفاده کنید. برای اقامت می‌توانید به میرجاوه بروید. در این شهرستان مهمانسرای جهانگردی وجود دارد که گردشگران از آن رضایت داشته‌اند.

جاهای دیدنی نزدیک به چشمه آب معدنی موسی

روستای تمین

روستای تمین یکی از روستاهایی است که به ثبت ملی رسیده است. از شواهد و اسنادی که از روستا پیدا شده است می‌توان گفت این روستا عمری به اندازه عمر متمدن‌شدن بشر دارد. آثار این روستا مربوط به 8هزار تا 100هزار سال پیش هستند. در این روستا خانه‌هایی پیدا شده که مورخان آن‌ها را مربوط به اواخر دوران ساسانی یا اوایل دوران اسلامی می‌دانند. این خانه‌ها در دل کوه حفر شده‌اند. این نوع ساختمان‌سازی به معماری صخره‌ای شهرت دارد. حداکثر دمای این خانه‌ها در هوای گرم 20 و نهایتاً 25 درجه سانتی‌گراد است.

قله تمین

قله تمین

قله تمین دیگر اثر تاریخی در روستاست. این قله قدمتی 250ساله دارد. قله تمین محل حکومت حاکمان محلی بوده است. جنس این قله از خاک رس و سنگ ساخته شده است. متأسفانه قسمت‌هایی از این قله تخریب شده‌اند و مسئولان باید برای حفاظت از بقایای آن تدبیری بیندیشند. این قله مانند دیگر آثار فاصله اندکی با چشمه حضرت موسی زاهدان دارد.

قبرستان تمین

قبرستان تمین

قبرستان هفتاد ملا یکی از قبرستان‌های ایران است. قبرهای این قبرستان ظاهری ساده دارند. نکته جالبی که درباره این قبرستان به چشم می‌خورد این است که حدود 60درصد قبرها در جهت قبله نیستند. رعایت‌نکردن این نکته به این معنی است که صاحب این قبور مسلمان نبوده‌اند. این واقعیت مهر تأییدی به ادعاهای کتب تاریخی می‌زنند. کتاب‌های تاریخی معتقدند که بزرگان زرتشتی در زمان اشکانیان به این منطقه خوش آب‌وهوا مهاجرت کرده‌اند.

بهترین زمان بازدید از چشمه حضرت موسی زاهدان

روستای تمین در کوهپایه واقع شده است. به همین علت هوای این روستا با کل استان تفاوت دارد. شاید محل قرارگیری این روستا شما را گمراه کند. استان سیستان و بلوچستان هوای بسیار گرمی دارد و بهترین زمان بازدید پاییز و زمستان است. گفتیم که روستای تمین متفاوت است. هوای این روستا در تابستان خنک و در زمستان سرد است. در کل این روستا هوایی معتدل دارد. بهترین زمان سفر به تمین بهار، تابستان و پاییز است. البته اگر دوست دارید در هوای خنک آب گرم بنوشید در زمستان راهی این روستا و چشمه واقع در آن شوید.

مسیر دسترسی به چشمه آب معدنی موسی زاهدان

برای رسیدن به چشمه موسی باید به زاهدان بروید. از زاهدان جاده میرجاوه را در پیش بگیرید. برای رسیدن به میرجاوه باید حدود 75 کیلومتر رانندگی کنید. از میرجاوه تا تمین حدود 65 کیلومتر جاده آسفالته وجود دارد. روستای سیاه جنگل را رد کنید. بعد از 3 کیلومتر رانندگی در سمت راست جاده به روستای تمین می‌رسید. در روستا از اهالی سراغ چشمه را بگیرید آن‌ها راه را نشانتان می‌دهند.

آشنایی با یکی از مفیدترین چشمه های ایران حس خوبی به ما داد. احساس شما درباره چشمه آب معدنی موسی زاهدان چیست؟ خنکای این آب را بر پوستتان احساس کردید؟ ما دوست داریم همراه لحظه به لحظه شما باشیم؛ پس نوشتن نظرات و احساستان را از ما دریغ نکنید. سپاس که تا اینجا همراه ره بال آسمان بودید.

استان سیستان بلوچستان، شهر زاهدان، شهرستان میرجاوه، 65 کیلومتری جنوب غرب میرجاوه، روستای تمین

روستای تمین، قله تمین و قبرستان تمین

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. ماهان می گوید

    میگن بهتر است یک چیزی را یکبار ببینید تا اینکه هزاران بار در مورد آن بشنوید.ولی بعضی وقتا با شنیدن یا حتی خوندن یه مقاله زیبا میشه سفر کرد،قلم زیباتون روح آدم پرواز میده به سرزمین هایی که هنوز فرصت دیدن شان را پیدا نکردیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      ماهان عزیز، بابت توصیف بسیار زیباتون ممنونیم. چقدر دل‌نشین بود و چقدر به ما انرژی مثبت داد.

  2. زهرا می گوید

    ببخشید منظورتون از جمله(این روستا مانند روستاهای تاریخی اصفهان یا دیگر استان‌ها نیست) متوجه نشدم،آیا اشاره به عدم امکانات رفاهی روستا داشت یا عدم دست و دلبازی اصفهانی ها.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهراجان، حتماً منظور نرگس عزیز، امکانات رفاهی روستا بوده. ؛)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.