روستای تمین | آبادی زیبا در دل کوه‌ تفتان

0

روستای تمین با طبیعتی زیبا و خاص در استان سیستان و بلوچستان، به یکی از جاهای دیدنی این منطقه تبدیل شده است. این روستا در کنار منظره‌ای زیبا، حیات وحشی متنوع دارد. به همین دلیل اگر از اهالی زاهدان سراغ یکی از دیدنی‌ترین جاهای طبیعی این منطقه را بگیرید، بدون شک آدرس تمین را به شما می‌دهند. این روستا به لحاظ مسافت نیز در منطقه‌ای خوش‌مسیر قرار دارد. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا تمین به مقصد اول گردشگران سیستان‌ و بلوچستان تبدیل شود. تمین روستایی با ۳ بخش بزرگ است. گردشگری در این روستا زمانی حسابی خوش می‌گذرد که با جاهای دیدنی آن کاملاً آشنا باشید. در ادامه اطلاعات جالبی از تمین در میان می‌گذاریم. به شما قول می‌دهیم به لطف این اطلاعات، یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای خود به استان سیستان و بلوچستان را تجربه کنید.

روستای تمین کجاست؟

تصویری از روستای تمین

تمین روستایی زیبا در دهستان تمین از بخش لادیز شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان است. به لحاظ جغرافیایی می‌توان گفت تمین در ۶۵‌کیلومتری ناحیه جنوب غربی میرجاوه واقع شده است. جالب است بدانید در این ناحیه روستاهای زیبای دیگری نیز وجود دارد. یکی از این روستاها، روستای لادیز است. روستاهای تمین و لادیز در ناحیه شمالی قله تفتان قرار گرفته‌اند. تمین روستایی است که ۳ بخش مختلف دارد. جش، روپس و تمین بالا، ۳ بخش اصلی تمین را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این بخش‌ها چیزی حدود ۳۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند.

بهترین زمان بازدید از روستای تمین

تصویری از روستای تمین

به شما حق می‌دهیم اگر با شنیدن اینکه تمین در حوالی زاهدان قرار دارد، به این فکر افتاده باشید که با روستایی گرم روبه‌رو هستید. جالب اینجاست به رغم قرارگرفتن تمین در استان گرم سیستان و بلوچستان، این روستا آب‌و‌هوایی بسیار دلپذیر دارد. دلیل این امر را می‌توان همسایگی تمین با کوه تفتان دانست. چشمه‌هایی که از دل کوه تفتان می‌جوشند، آبی خنک روانه روستا می‌کنند. این روستا خاک بسیار حاصلخیزی دارد. به لطف این شرایط، خوشمزه‌ترین میو‌ه‌ها در باغ‌های تمین پرورش داده می‌شود.

تصویری از روستای تمین

زردآلو، آلبالو، هلو، انگور، گلابی، شاه‌توت، توت و انجیر از مهم‌ترین میوه‌هایی است که در مزارع اطراف تمین کاشته می‌شود. ناگفته پیداست روستای تمین در بهار از همیشه خوش‌آب‌و‌هواتر است. از بهار که گذشتیم، گرمای تابستان‌های تمین ممکن است گردشگران گرمایی را آزار دهد. پاییز که از راه می‌رسد، گرمای تمین کاهش پیدا می‌کند. این روستا از اواخر پاییز تا اواخر زمستان هوایی سرد و خشک دارد. به همین دلیل اگر راهی تمین هستید و می‌خواهید در کنار این روستا گشتی در دیگر جاهای دیدنی اطراف زاهدان بزنید، بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی روستای تمین

تصویری از روستای تمین

تمین به لطف داشتن آب‌و‌هوایی خوب، از دیرباز تاکنون به‌عنوان یکی از مناطق خوش‌نشین استان سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود. به همین دلیل مردمان زابل قدیم سال‌هاست که در تمین زندگی می‌کنند. قدمت این روستا باعث شده جاهای دیدنی روستای تمین در گوشه‌و‌کنار این منطقه خودنمایی کند. اگر راهی جنوب شرق ایران هستید و می‌خواهید سری به تمین بزنید، حتماً جاهای دیدنی زیر را به برنامه‌ گردشگری خود اضافه کنید.

قبرستان هفتاد ملا

قبرستان هفتاد ملا

گردشگرانی علاقه‌مند به باستان‌شناسی احتمالاً نام قبرستان هفتاد ملا زاهدان را شنیده‌اند. گورهای این قبرستان در دل صخره‌ها قرار گرفته‌اند. این شرایط باعث شده تا قبرستان هفتادملا به یکی از جاهای دیدنی تمین تبدیل شود. قبرستان هفتاد ملا حدود چیزی حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد. در آن زمان اهالی تمین و مناطق اطراف، با کندن حفره‌های بزرگی در دل کوه، پیکر عزیزان از دست‌رفته خود را در این حفره‌ها جای می‌دادند. جالب است بدانید سنگ‌ مزارهای قبرستان هفتادملا با هنرمندی تمام تراش‌ خورده است. این سنگ‌ها برای قبرستانی با حدود یک سده قدمت، جالب به نظر می‌رسد. ناگفته نماند قبرستان هفتادملا در ۲۰‌کیلومتری تمین قرار دارد. اهالی روستا با دریافت هزینه‌ای اندک، گردشگران را با خودروی شخصی از تمین به قبرستان هفتادملا می‌رسانند.

خانه‌هایی با معماری صخره ای

در نگاه اول به خانه‌هایی که در روستای تمین وجود دارد، متوجه معماری خاص این روستا خواهید شد. بسیاری از این خانه‌ها در دل سنگ‌های سخت کوه ساخته شده‌اند. کندن حفره‌هایی بزرگ برای ساخت خانه در دل کوه، از نبوغ مردمان تمین حکایت دارد. خانه‌های صخره‌ای این روستا در کنار امنیت، هوای بسیار خنک‌تری نسبت به محیط بیرون دارند. جالب است بدانید در منطقه گرم سیستان و بلوچستان، دمای خانه‌های صخره‌ای در تمین به حدود ۲۰ تا نهایتاً ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. هوای متعادل داخل منازل صخره‌ای تمین باعث شده تا مردمان این منطقه بیشتر به زندگی‌شان برسند و روستایی آباد برپا کنند.

آسیاب آبی تمین

آسیاب آبی تمین

تمین روستایی است که قدمتی به بلندای تاریخ دارد. به همین دلیل در گوشه‌و‌کنار این روستا آثار باستانی خودنمایی می‌کند. یکی از جالب‌ترین این آثار، آسیاب آبی تمین است. آسیاب‌ آبی که از آن صحبت می‌‌کنیم چیزی حدود ۱۵۰ هزار سال قدمت دارد. از آسیابی با قدمتی ۱۵۰هزار ساله نباید انتظار داشت که هنوز هم کار کند. با این حال آسیاب آبی روستای تمین به رغم اینکه این روزها از کار افتاده، به لحاظ باستانی یکی از جاهای دیدنی تمین به حساب می‌آید.

چشمه حضرت موسی تمین

چشمه حضرت موسی تمین

اگر به یاد داشته باشید، گفتیم که تمین در حوالی کوه تفتان قرار دارد. از دل این کوه چشمه‌سارهایی زلال می‌جوشد. یکی از این چشمه‌ها، چشمه حضرت موسی تمین است. این چشمه آب لازم برای زراعت و زندگی مردمان تمین را تأمین می‌کند. چشمه حضرت موسی داستان جالبی هم دارد. گفته می‌شود عصای حضرت موسی در این چشمه فرود آمده است. در مکان فرود عصای حضرت موسی، چشمه‌ای جوشان شکل می‌گیرد که هنوز هم آب آن جریان دارد. جالب است بدانید آب چشمه حضرت موسی در زمستان گرم است. آب این چشمه در تابستان‌ها بسیار خنک می‌شود. به لحاظ املاح معدنی نیز آب چشمه آب معدنی موسی، برای درمان دردهای رماتیسمی کاربرد دارد.

چله خانه تمین

در روزگاران قدیم، اهالی تمین ۴۰ روز در مکانی بسط می‌نشستند و به عبادت مشغول می‌شدند. این مکان با نام چله خانه شناخته می‌شود. این روزها دیگر کسی در چله خانه تمین عبادت نمی‌کند. با این حال گشت‌و‌گذار در این مکان به عنوان یکی از جاهای دیدنی تمین خالی از لطف نخواهد بود.

قلعه تمین

برای شما گفتیم که تمین روزگار پررونقی را سپری کرده است. این رونق راهزن‌ها و دژخیمان را وسوسه می‌کرد تا به تمین شبیخون بزنند. اهالی تمین نیز که زیر بار زور نمی‌رفتند، با ساخت قلعه تمین به مقابله با دزدها و دشمنان پرداختند. این قلعه چیزی حدود ۳هزار مترمربع مساحت دارد و با سنگ و گل رس ساخته شده است. بر اساس اسناد تاریخی، سیدخان، مدت‌خان و نورمحمدخان، به عنوان فرماندهان مهمی از زابل، سالیان درازی در قلعه تمین حکمرانی کردند. این قلعه حدود ۲۵۰ سال قدمت دارد و یکی از جاهای دیدنی زاهدان شناخته می‌شود. قلعه تمین روزگار خوبی را نمی‌‌گذراند و قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده است. با این حال دیوار شمالی قلعه و ۵۰۰ مترمربع از بنای اصلی قلعه تمین در شرایط خوبی به سر می‌برد.

کوره ذوب فلز تمین

تمین مردمان صنعتگری دارد. این مردمان در روزگاران بسیار دور کوره‌ای برای ذوب‌کردن فلزات ساخته بودند. این کوره اکنون قابل استفاده نیست. با این حال تماشای کوره‌ای برای ذوب فلزات که تاریخ ساخت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد، تجربه‌ای است که در گشت‌و‌گذار از روستای تمین نباید از دست بدهید. کوره ذوب فلز تمین در روستا سرکهنو از توابع دهستان تمین قرار دارد.

امکانات گردشگری روستای تمین

امکانات گردشگری روستای تمین

تمین روستایی زیبا و خوش‌مسیر در استان سیستان و بلوچستان است. با این حال به لحاظ امکانات گردشگری، نباید توقع چندانی از خدمات رفاهی در تمین داشته باشید. خوشخبتانه روحیه باصفای مردمان تمین جای خالی امکانات گردشگری را در این روستا پر کرده است. برای تأمین هرگونه کم‌و‌کسری که در سفر دارید، می‌توانید روی کمک اهالی روستا حساب باز کنید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به تمین، چندین بار کوله‌بار مسافرت خود را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

اقامت در روستای تمین

اقامت در روستای تمین

در این روستا خبری از هتل یا مسافرخانه نیست. ناگفته نماند برای اقامت در این روستا می‌توانید از اهالی باصفای آن کمک بگیرید. اهالی روستا اتاق‌هایی را برای اقامت گردشگران آماده کرده‌اند. به لطف این شرایط با پرداخت مبلغی کم، می‌توانید در کنار گذران شب، با سبک‌و‌سیاق زندگی تمینی‌ها آشنا شوید.

بهترین مسیر دسترسی به روستای تمین

برای رسیدن به تمین باید راه میرجاوه را در پیش بگیرید. همان‌گونه که حتماً می‌دانید، میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. روستای زیبای تمین دقیقاً در ۶۵‌کیلومتری جنوب غرب میرجاوه خودنمایی می‌کند.

روستای تمین به اندازه‌ای تماشایی است که حیف است سری به زاهدان بزنید و دیدنی‌های این روستا را از نزدیک نبینید. امیدواریم با اطلاعاتی که از تمین در اختیار شما گذاشتیم، حسابی در این روستا خوش بگذرانید. در پایان پیشنهاد می‌‌کنیم اگر شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از روستای زیبای تمین دارید، این خاطره‌های شیرین و تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

تمین روستایی زیبا در دهستان تمین از بخش لادیز شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان است.

بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از روستای تمین در استان سیستان و بلوچستان است.

چشمه حضرت موسی تمین، قلعه تمین و آسیاب آبی تمین از مهم‌ترین جاهای دیدنی تمین به حساب می‌آید.

در این روستا خبر چندانی از امکانات گردشگری نیست. با این حال اهالی باصفای تمین در کمک به گردشگران دریغ ندارند.

در این روستا هتل یا مسافرخانه‌‌ای وجود ندارد، در نتیجه برای گذران شب باید اتاقی از منازل داخل روستا کرایه کنید.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.