قبرستان هفتاد ملا زاهدان | قبرستانی مرموز در سیستان

0

جاهای دیدنی ایران محدود به طبیعت سرسبز یا بناهای تاریخی نمی‌شوند. حتی قبرستان‌هایی عجیب و مرموز در ایران وجود دارند که به‌نوعی یک جاذبه گردشگری هستند. امروز قصد داریم تا درباره یکی از مرموزترین گورستان‌های ایران، یعنی قبرستان هفتاد ملا زاهدان با شما صحبت کنیم. با ما همراه شوید تا این قبرستان را بهتر بشناسید.

قبرستان هفتاد ملا کجاست؟

قبرستان هفتاد ملا یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان در سیستان و بلوچستان است. این قبرستان در شرق ایران و در شهر ملا میرجاوه قرار دارد. این گورستان یکی از قبرستان های تاریخی ایران به شمار می‌آید. قبرستان ملا میرجاوه در 75‌کیلومتری شرق شهر زاهدان واقع شده است. جالب است بدانید میرجاوه تنها مرز قانونی در جنوب‌شرق کشور برای تردد سیاحان خارجی و داخلی است. این شهر از طریق خط آهن، ایران را به شبه قاره هند متصل می‌کند. همچنین میرجاوه یکی از قدیمی‌ترین مناطق گمرکی کشور محسوب می‌شود.

تاریخچه قبرستان هفتاد ملا

تاریخچه گورستان هفتاد ملا میرجاوه

قبرستان زاهدان حدود 800 سال قدمت دارد. از نظر زمانی، قدمت این قبرستان به دوران پس از اسلام باز می‌گردد. همین گورستان با اشکال عجیب و غریبی که دارد، گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

دلیل نام‌گذاری آرامستان هفتاد ملا

جالب است بدانید حتی مردم محلی نیز درباره دلیل نام‌گذاری آرامستان هفتاد ملا اطلاعی ندارند. پس می‌توان گفت دلیل نام‌گذاری این گورستان مثل یک راز سربه‌مهر باقی مانده است. گورهایی چند طبقه و خانوادگی در این گورستان وجود دارند. حتی با تکنولوژی امروز نیز نمی‌توان این گورها را حفر کرد. در برخی از گورها، آثاری تاریخی همانند سفالینه‌های قدیمی کشف شده است. این سفالینه‌ها بیش از 800 سال قدمت دارند.

درباره این گورستان، داستان‌ها و افسانه‌های مختلفی روایت می‌شود. بر اساس یک روایت، پس از ورود اسلام به ایران، موبدان زرتشتی به این مکان پناه بردند. سپس در همین مکان جان باختند و در همان جا به خاک سپرده شدند. در روایت دوم، مردم محلی این مکان را به‌عنوان گورستان خودشان انتخاب کردند. این منطقه در ارتفاعات قرار دارد. به همین خاطر مردگان آن‌ها از گزند سیلاب در امان بودند.

جاهای دیدنی قبرستان هفتاد ملا زاهدان

از نظر ظاهری، طراحی قبرستان زاهدان از مقبره کوروش کبیر الگوبرداری شده است. این گورستان را در دل یک غار کنده‌اند. به همین خاطر در طی این سال‌ها، از گزند عوامل طبیعی در امان بوده است. برخی مورخان قدمت این گورستان را به حدود 800 سال و برخی دیگر به بیش از 1000 سال نسبت می‌دهند. ظاهر این گورستان بسیار عجیب است. تصور کنید در دل کوهستان، یک گورستان حفر شده است. در دل این غار، قبرهایی سفیدرنگ و سنگی به چشم می‌خورند. تقریباً تمامی این سنگ‌های قبر، ظاهری یکسان دارند. برخی از سنگ‌ها، ارتفاع بیشتری دارند. برخی باور دارند سنگ قبرهای بلندتر، به افرادی شاخص تعلق دارند؛ اما درباره هویت این افراد هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

بهترین زمان بازدید از گورستان زاهدان

این گورستان یکی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است. همان طور که اشاره کردیم، منطقه ملا میرجاوه، در نزدیکی کوهستان تفتان قرار دارد. خود گورستان نیز در دامنه‌های شمالی این کوه واقع شده است. به همین خاطر این منطقه آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. با این توضیحات، بهترین زمان بازدید از این گورستان، نیمه اول سال است. در نیمه دوم سال، هوای این منطقه به‌مراتب سرد و طاقت‌فرسا می‌شود. پس فقط بهار و تابستان را برای بازدید خود انتخاب کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به قبرستان هفتاد ملا میرجاوه

گورستان زاهدان در دهستان تمین و بخش میرجاوه قرار دارد. در این روستا، جاهای دیدنی طبیعی بسیاری جا خوش کرده‌اند. این گورستان در دامنه‌های شمالی کوه تفتان قرار دارد. در نزدیکی این گورستان، باغاتی سرسبز و تماشایی همانند باغ گردو به چشم می‌خورند. همچنین انواع بوته‌های میوه‌های وحشی روی زمین به‌صورت خودرو، رشد کرده‌اند. بسیاری از بازدیدکنندگان پس از تماشای عجایب این قبرستان، دل به طبیعت می‌دهند. شما هم اگر به طبیعت رفتید، در طول مسیر می‌توانید از بستر رودخانه «روپس» عبور کرده و از مناطق طبیعی زیبا دیدن کنید.

مسیر دسترسی به آرامستان هفتاد ملا

برای دسترسی به قبرستان هفتاد ملا زاهدان، دو راه پیش رو دارید. مسیر اول از خاش آغاز می‌شود. این راه از خاش، کلچات، کوشه و گدار عبور می‌کند. این مسیر 60‌کیلومتر طول دارد و تماماً خاکی است. به همین خاطر این مسیر را مسیر آفرود می‌دانند. مسیر دوم هم از خاش آغاز می‌شود؛ با این تفاوت که این راه از خاش، کولکو، سنگان، تمین و جش عبور می‌کند. طول این مسیر به 110‌کیلومتر می‌رسد؛ اما جاده کاملاً آسفالته است. یعنی مسیر دوم حدود 2 برابر طول دارد؛ اما کیفیت آن بهتر است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان سیستان و بلوچستان، شهرستان میرجاوه، بخش لادیز، روستای روپس

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره گورستان هفتاد ملا چیست؟ آیا تاکنون از قبرستان هفتاد ملا میرجاوه دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما افسانه‌هایی که درباره این گورستان روایت می‌شوند، حقیقت دارند؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این قبرستان در 75‌کیلومتری شرق زاهدان و روستای تمین، بخش میرجاوه قرار دارد.

شش ماه اول سال بهترین زمان بازدید از این گورستان است.

طبیعت منطقه به همراه ظاهر عجیب سنگ‌های قبر تاریخی این گورستان جذابیت بسیاری دارند.

بله، دسترسی به این کوهستان نسبتاً دشوار است.

مسیر دسترسی به این گورستان از خاش آغاز می‌شود.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.