چشمه ناز ونک سمیرم | چشمه‌ای زیبا در طبیعتی بکر

0

چشمه ناز ونک سمیرم در دل کوهی سربه‌فلک‌کشیده جا خوش کرده است. برای تعریف از این چشمه کافی است نگاهی به نام آن بیندازید. صدای دلنواز آب این چشمه روح و جان گردشگران را صیقل می‌دهد. چشمه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم نزدیک به ۳۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. به لطف این شرایط در کنار چشمه‌گردی، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در یکی از مناطق کوه‌پایه‌ای و خوش‌آب‌و‌هوای مرکز ایران مهیا می‌شود. اطراف این چشمه پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی خودنمایی می‌کند؛ در نتیجه سالانه طبیعت‌دوست‌های بی‌شماری از گوشه‌و‌کنار ایران راه سمیرم را در پیش می‌گیرند. اینجا برای شما می‌گوییم که چشمه ناز کجاست، سپس به معرفی این چشمه می‌پردازیم. در ادامه نیز پوشش جانوری و امکانات رفاهی آن را بررسی می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، گردشگری خاطره‌انگیزی را در چشمه ناز ونک سمیرم تجربه خواهید کرد.

چشمه ناز ونک کجاست؟

چشمه ناز ونک در ۲۰۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد. این چشمه به سمیرم نیز بسیار نزدیک است. سمیرم، شهری باصفا در جنوب استان اصفهان است که جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد. چشمه ناز فقط ۳۵ کیلومتر از مرکز سمیرم دورتر است. جالب است بدانید در گوشه‌و‌کنار سمیرم تا چشم کار می‌کند چشمه‌های زیبا مشاهده می‌شود. تعداد این چشمه‌ها به اندازه‌ای است که به سمیرم لقب سرزمین هزار چشمه داده‌‌اند. با این حال می‌توان چشمه ناز را گل سرسبد چشمه‌ های سمیرم دانست. چشمه ناز در همسایگی روستایی با نام ونک واقع شده است. خوشبختانه مسیر دسترسی از سمیرم تا روستای ونک کاملاً‌ آسفالت است. این مسیر منظره‌‌‌ای تماشایی دارد و رنج سفر را متوجه نخواهید شد. در پایان این مطلب درباره مسیر دسترسی به چشمه ناز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی چشمه ناز ونک سمیرم

برای شما گفتیم که سمیرم به سرزمین هزار چشمه معروف است. با این حال بعید می‌دانیم هیچ‌کدام از این چشمه‌ها به لحاظ منظره‌ها‌ی تماشایی به گرد پای چشمه ناز برسند. از طرف دیگر چشمه ناز به لحاظ منابع آبی نیز یکی از خروشان‌ترین چشمه‌های این ناحیه است. آب چشمه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از چندین چشمه تشکیل می‌شود. این چشمه‌ها در نهایت به دشت ارمند می‌ریزند تا پس از گذر از این دشت به رود خروشان کارون جاری شوند. چشمه ناز در ارتفاعات کوه سربه‌فلک‌کشیده دالان قرار دارد. برای رسیدن به چشمه باید کمی کوه‌پیمایی کنید. رنج رسیدن به این چشمه به منظره تماشایی اطراف آن می‌ارزد. قرارگیری چشمه در ارتفاعات باعث شده تا منظره‌ای تماشایی از طبیعت سرسبز اطراف پیش روی گردشگران قرار بگیرد.

آب چشمه ناز از بارش‌های سالانه در ارتفاعات رشته‌ کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد. به لطف این شرایط، چشمه ناز آبی زلال و گوارا دارد. این آب به اندازه‌ای شیرین و گواراست که گفته می‌شود قرار است کارخانه‌ تولید آب معدنی در اطراف چشمه احداث شود.

پوشش گیاهی و جانوری چشمه ناز ونک

ناگفته پیداست وقتی از یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های مرکز ایران صحبت می‌کنیم، اطراف این چشمه را پوشش گیاهی سرسبزی فرا گرفته است. هر کجا که پوشش گیاهی انبوه و آبی خروشان داشته باشد، گونه‌های جانوری متعددی نیز دارد. این شرایط درباره چشمه ناز کاملاً‌ صدق می‌کند. قرارگیری چشمه در بین کوه‌ها نیز شرایطی برای رشد گیاهان و زادآوری جانوران را فراهم کرده است. چشمه ناز در بین تنگه دالان و دنگه ده خودنمایی می‌کند. این تنگه‌ها در گروه جاهای دیدنی اطراف اصفهان قرار دارند. در مسیر خود به سمت چشمه با باغ‌های سرسبزی روبه‌رو‌ خواهید شد. به این جاذبه‌های طبیعی، جنگل‌های انبوه با درختان انجیر، بادام، بلوط، پسته، بید، بنه، پسته کوهی و زالزالک را هم اضافه کنید. درخت‌های سپیدار نیز در مسیر رسیده به چشمه به استقبال گردشگران آمده‌اند.

علاقه‌مندان گیاهان دارویی به‌خوبی می‌دانند که این گیاهان در منطقه‌‌هایی سرسبز با آب‌و‌هوایی خوش، بهتر رشد می‌کنند. اطراف چشمه ناز را گیاهان دارویی سودمندی پوشانده است. اکنون که صحبت از گیاهان دارویی به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که ۷۵درصد گیاه‌های دارویی ایران در اصفهان کاشته می‌شود. امکان ندارد راهی چشمه ناز شوید و گیاهان دارویی معروفی مانند باریجه، آنغوزه، موسیر، زیره سبز، سیاه‌دانه و بابونه شیرازی سر راه شما سبز نشود.

حیف است که به گیاهان دارویی و طبیعت سرسبز اطراف چشمه نازک اشاره کنیم و صحبتی از تنوع جانوری این منطقه به میان نیاوریم. سنجاب‌های بازیگوش در گوشه‌و‌کنار این چشمه مشاهده می‌شود. گراز و گرگ نیز از حیوان‌های درنده‌ای است که در این منطقه زندگی می‌کنند. ناگفته نماند چندین قلاده خرس هم در جنگل‌های اطراف چشمه ناز دیده شده‌اند. با این حال نیازی نیست غم به دل خود راه بدهید. تجربه ثابت کرده حیوان‌های درنده از رویارویی با انسان هراس دارند و تا کاری با آن‌ها نداشته باشید، سربه‌سر شما نمی‌‌گذارند.

جاذبه های تفریحی چشمه ناز ونک سمیرم

آب خروشان این چشمه، اولین و بهترین جاذبه تفریحی آن است. از طرف دیگر از آنجایی که این چشمه در منطقه‌ای نسبتاً دور از شهر واقع شده، مانند دیگر جاهای دیدنی اصفهان شلوغ نیست؛ در نتیجه گردشگران خلوت‌نشین فرصتی پیدا می‌کنند تا لب جوی چشمه ناز بنشینند و گذر عمر ببینند. گردشگرانی که اهل گیاهان دارویی هستند نیز با حضور در این چشمه فرصتی پیدا می‌کنند تا با دستی پر از گیاهان دارویی سودمند به دیار خود باز گردند. به جاذبه‌هایی که گفتیم، کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی را هم اضافه کنید.

امکانات رفاهی چشمه ناز

اقبال گردشگران به این چشمه باعث شده تا شهرداری شهر ونک تمهیداتی برای امکانات رفاهی این ناحیه اتخاذ کند. به لطف این شرایط، مکانی برای نشستن خانواده‌ها در کنار چشمه تعبیه شده است. مسیر دسترسی به این چشمه نیز نسبتاً هموار است و مشکلی برای رسیدن به آن پیدا نمی‌‌کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به چشمه ناز ونک

چشمه ناز در بین دو تنگه دالان و ده قرار دارد. هر کدام از این تنگه‌ها منظره‌‌ای تماشایی پیش روی طبیعت‌دوست‌ها قرار می‌دهند. در فاصله‌ای نزدیک با این چشمه نیز گردنه‌ای بسیار معروف و زیبا با نام گله‌وار خودنمایی می‌کند. این جاهای دیدنی به اندازه‌ای تماشایی است که چندین روز گردشگران را مشغول نگه می‌دارد. به جاذبه‌هایی که گفتیم، روستای قلعه قدم، امامزاده زید‌بن‌علی و گردنه نخدان را هم اضافه کنید. از این مکان‌های دیدنی که بگذریم به جاهای دیدنی سمیرم می‌رسیم. همان‌گونه که گفتیم، سمیرم به داشتن آبشارهای زیبا معروف است.

اگر از آبشارگردی سیر نمی‌شوید، آبشار آب ملخ، آبشار بی‌بی سیدان، آبشار سمیرم، چشمه بابا زرنگ کمه و آبشار تقرچه نیز از آبشارهای معروف سمیرم به حساب می‌آید. دریاچه سد حنا، پارک دریاچه سمیرم و سد قره قاچ به عنوان دیگر جاهای دیدنی سمیرم با جاذبه‌های آبی شناخته می‌شود. به گردشگران ماجراجویی که از گشت‌و‌گذار در غارهای ایران سیر نمی‌شوند نیز غار دنگزلو، غار یخ و غار پلنگ سمیرم را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین زمان بازدید از چشمه ناز

قانون نانوشته‌ای درباره آبشارگردی وجود دارد که براساس آن بهتر است گشت‌و‌گذار در آبشار را به فصل بهار موکول کنید. بهار هر سال آبشارهای ایران از همیشه خروشان‌تر می‌شود. این قانون درباره چشمه نازک نیز کاملاً‌ صدق می‌کند. این چشمه در بهار هر سال نسبت به دیگر فصل‌ها پرآب‌تر می‌شود. از طرف دیگر طبیعت اطراف این ناحیه نیز در بهار جامه سبز به تن می‌پوشد و زیباتر می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید سمیرم، آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی دارد. به لطف این شرایط گردشگری تابستانی نیز در این چشمه حسابی خوش می‌گذرد. گرمای هوای تابستان در این منطقه به اندازه‌ای نیست که مانعی برای آبشارگردی شما ایجاد کند. به پاییز که رسیدیم، سمیرم و منطقه‌های کوه‌پایه‌ای آن کمی سرد می‌شود.

با این حال باز هم می‌توان تا اواسط پاییز روی گردشگری در این منطقه حساب باز کرد. با فرارسیدن زمستان، چراغ گردشگری در سمیرم خاموش می‌شود. ناگفته نماند این شرایط دلیلی بر نبود زیبایی‌های طبیعی در زمستان‌های سمیرم نیست. این منطقه زمستان‌های بسیار تماشایی دارد. با این حال سرمای هوا کاهش رونق گردشگری این ناحیه را به دنبال دارد. اگر سرمایی نیستید و از گشت‌‌وگذار زمستانی در منطقه‌های کوه‌پایه‌ای ایران لذت می‌برید، با خاطره‌های خوش از سفر زمستانی در این منطقه به دیار خود باز خواهید گشت.

امکان اقامت در چشمه ناز

انصافاً باید گفت چشمه ناز به اندازه‌ای جاذبه‌های گردشگری دارد که به‌راحتی می‌توانید چندین روز را در این چشمه و محیط اطراف آن به گشت‌و‌گذار مشغول شوید. با کمال تأسف باید گفت امکانات اقامتی شایسته‌ای در اطراف این چشمه وجود ندارد. به همین دلیل بیشتر گردشگران سفری یک‌روزه را برای گشت‌و‌گذار در چشمه ناز در نظر می‌گیرند. ناگفته نماند اقامتگاه بوم‌گردی چشمه ناز در ورودی روستا ونک وجود دارد. این اقامتگاه به لحاظ امکانات رفاهی شرایطی مناسب در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. حمام اشتراکی، سرویس بهداشتی، بخاری گازی و پارکینگ روباز از ویژگی‌های اصلی این اقامتگاه بوم‌گردی به حساب می‌آید. اقامتگاه بوم‌گردی چشمه ناز ۱.۸ کیلومتر از پایانه مسافربری سمیرم دورتر است. این اقامتگاه ۴.۸ کیلومتر با آبشار سمیرم فاصله دارد.

توصیه ره بال آسمان برای بازدیدکنندگان از چشمه ناز

مسیر روستا ونک تا چشمه ناز با پای پیاده حدود ۳ ساعت طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم صبح خروس‌خوان راهی این چشمه شوید و زمان رفت و برگشت به چشمه را در نظر داشته باشید. برای شما گفتیم که اقامتگاه بوم‌گردی در ابتدای ورودی روستا ونک قرار دارد. به گردشگرانی که تجربه چندانی در طبیعت‌گردی و مکان‌یابی ندارند پیشنهاد می‌کنیم از این اقامتگاه بوم‌گردی درخواست کنید راهنمایی برای رسیدن به چشمه در اختیار شما قرار دهد. راهنماهای محلی مسیر راحتی را برای دستیابی به چشمه به گردشگران معرفی می‌کنند. پیاده‌روی چند ساعته در دل طبیعت نیازمند تجهیزات خاصی است. در این سفر حتماً‌ آب، تنقلات و غذا، کفش مخصوص پیاده‌روی، چند دست لباس، لوازم روشن‌کردن آتش، کمک‌های اولیه، عینک و کلاه آفتابی و تجهیزاتی از این دست را همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به چشمه ناز ونک

برای شما گفتیم که چشمه ناز به شهرهای سمیرم و اصفهان نزدیک است. با این حال از آنجایی که این چشمه فاصله کمتری با سمیرم نسبت به اصفهان دارد، برای شما مسیر دسترسی به چشمه ناز را از سمیرم می‌گوییم. برای رسیدن به این چشمه باید راهی مرکز ایران شوید و به سمیرم بروید. سمیرم فقط ۱۶۱ کیلومتر از اصفهان دورتر است. این شهر در همسایگی استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. از تهران تا سمیرم ۵۳۴ کیلومتر رانندگی در پیش دارید. در این مسیر ابتدا به اصفهان می‌رسید. سپس باید از شهرستان شهرضا گذر کنید. سمیرم چندین خروجی اصلی و فرعی دارد. بزرگراه سمیرم شهرضا، بزرگراه یاسوج و بزرگراه آباده سمیرم در گروه جاده‌های اصلی سمیرم قرار دارند.

پس از رسیدن به سمیرم، جاده‌ای که به روستای ونک می‌رود را دنبال کنید. در این جاده باید از چندین روستا بگذرید. روستاهای باصفای قلعه قدم، گردنه گله‌وار و گردنه نخودان را پشت سر بگذارید تا چشمتان به جمال روستای ونک روشن شود. به این روستا که رسیدید، باید مسافتی را پیاده طی کنید. در این مسیر از رودخانه‌ای پرآب می‌گذرید. مسیری که از آن صحبت می‌کنیم دشواری خاصی ندارد. با این حال گذر از آن برای کهنسالان و کودکان کمی مشکل است. جاذبه‌های گردشگری اطراف چشمه به اندازه‌ای است که چندین ساعت به گشت‌و‌گذار در آن مشغول خواهید شد. با این حال به گردشگران ماجراجویی که علاقه‌ای خاص به کوهنوردی دارند، پیشنهاد می‌کنیم راه قلعه بالای این چشمه را در پیش بگیرند. برای رسیدن به این قلعه حدود ۵ تا ۶ ساعت زمان لازم است.

سخن پایانی

چشمه ناز ونک سمیرم با آبی زلال و طبیعتی سرسبز، گردشگری خاطره‌سازی را برای طبیعت‌دوست‌ها رقم می‌زند. این چشمه و محیط اطراف آن به اندازه‌ای جاهای دیدنی دارد که مطمئن باشید از گشت‌و‌گذار در آن‌ها سیر نخواهید شد. امیدواریم اطلاعاتی که از این چشمه فراهم کردیم، سفری خاطره‌انگیز به سمیرم را برای شما به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در مرکز ایران دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده به اشتراک بگذارید.

این چشمه تماشایی در ۳۵کیلومتری سمیرم خودنمایی می‌کند.

آبی خروشان، طبیعتی سرسبز، گونه‌های جانوری متنوع، گیاهان دارویی و هوایی دل‌انگیز از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری چشمه ناز ونک سمیرم به حساب می‌آید.

در محیطی نزدیک به این چشمه تمهیداتی برای اتراق گردشگران در نظر گرفته شده است.

تنگه دالان، تنگه ده، گردنه گله‌وار، روستای قلعه قدم، امامزاده زید‌بن‌علی، گردنه نخدان، آبشار آب ملخ، آبشار بی‌بی سیدان، آبشار خفر، چشمه بابا زرنگ کمه، آبشار تقرچه و دریاچه سد حنا، پارک دریاچه سمیرم و سد قره قاچ به عنوان دیگر جاهای دیدنی سمیرم شناخته می‌شود که فاصله کمی با چشمه ناز ونک سمیرم دارند.

بهار بهترین زمان برای سیاحت در چشمه نازک ونک سمیرم به حساب می‌آید. ناگفته نماند این چشمه در تابستان تا اواخر پاییز نیز تماشایی است.

اقامتگاه بوم‌گردی چشمه ناز در ورودی شهر ونک برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.