موزه های شیراز | تجربه تاریخ غنی پایتخت هخامنشیان

0

بعد خرید بلیط هواپیما شیراز، باید به‌دنبال لیستی از جاهای دیدنی این شهر باشید. در این شهر چندین و چند موزه مختلف وجود دارد که جزو بهترین جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آیند. با ما در این مقاله همراه باشید تا موزه های شیراز را بشناسید و از آن‌ها دیدن کنید.

معرفی بهترین موزه های شیراز

شیراز شهری باستانی با قدمتی ۲۵۰۰ساله است. شهری که یادگاری‌های دوران در اوج‌بودن ایران، یعنی هخامنشیان را در سینه خود نگه داشته است. امروز قصد داریم تا درباره بهترین موزه های شیراز با شما صحبت کنیم. پس در این بخش با ما همراه باشید تا سر از تاریخ پرفرازونشیب شیراز در بیاورید!

  • باغ موزه نارنجستان قوام

باغ موزه نارنجستان یا همان باغ قوام، یکی از معروف‌ترین جاهای گردشگری شیراز است. این باغ موزه دارای عمارتی قدیمی است. قدمت این عمارت به دوران قاجار بازمی‌گردد. به‌دلیل وجود درختان نارنج متعدد، این باغ را با نام باغ نارنجستان می‌شناسند. مجموعه قوام در بین سال‌های 1257 تا 1267 خورشیدی، مصادف با دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار، ساخته شده است. عمارت اصلی باغ موزه نارنجستان قوام، ظاهری بسیار زیبا و تماشایی دارد. به محض ورود به باغ، مات‌ومبهوت عظمت این عمارت خواهید شد. از نظر سبک معماری، عمارت این موزه تاریخی انعکاسی از معماری سنتی ایرانی در دوران قاجار است. در این عمارت مجموعه‌ای از انواع اشیای عتیقه گرد هم جمع‌آوری شده‌اند. انواع تابلوهای نقاشی نفیس، سکه‌های قدیمی و انواع کاشی‌کاری تاریخی در این موزه انتظار شما را می‌کشند.

قیمت5,000 تومان
شماره تماس07132224381
ساعت بازدید8:00 تا 20:00
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، نرسیده به فلکه غدیر.

  • موزه آب شیراز | آب‌ انبار وکیل

آب انبار وکیل یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی شیراز است. قدمت این آب‌انبار به دوران زندیه بازمی‌گردد. دوران زندیه را می‌توان دوران اوج شیراز دانست. در آن دوران، شیراز به نقطه عطف خود رسید و کریم خان زند مدام دستور ساخت ابنیه مختلف را صادر می‌کرد. آب انبار وکیل یکی از ابنیه تاریخی است که در مجموعه وکیل قرار دارد. در حال حاضر این آب انبار قدیمی را به موزه آب شیراز تبدیل کرده‌اند. در این موزه می‌توانید شاهد آثار مختلف مرتبط با آب باشید. همچنین سیستم آب‌رسانی قدیم، با کمک ماکت‌های مختلف، به مراجعان نشان داده می‌شود.

هزینه بازدید3 هزار تومان
ساعت بازدید9:30 الی 14 عصر
شماره تماس07132224028
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی مسجد وکیل، جنب بازار، آب انبار وکیل

  • موزه پارس

موزه پارس یکی از ارزشمندترین موزه های شیراز به حساب می‌آید. در این موزه از آثار نقاشان معروفی نگه‌داری می‌شود که به دوران زندیه تعلق داشتند. در میان این آثار، نقاشی‌های میر منصور به چشم می‌خورد که یکی از شاگردان معروف کمال‌الملک نیز بود. در بخش بیرونی موزه می‌توانید شاهد سنگ‌های آزاره کاخ خورشید همراه با نقوشی از شاهنامه باشید. این موزه در عمارتی قدیمی قرار دارد که به سبک کلاه‌فرنگی ساخته شده است. نکته جالبی که باید درباره این عمارت بدانید این است که آن را با نظارت مستقیم کریم خان زند بنا کرده‌اند. سقف شیروانی عمارت 14.8 متر ارتفاع دارد و عظمت آن از دوردست نیز مشخص است. همچنین عمارت اصلی موزه پارس در میان باغی دل‌باز قرار گرفته است که حتی با ورود به آن، دلتان باز می‌شود.

هزینه بازدید4هزار تومان
ساعت بازدیدنیمه اول سال از ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ |  نیمه دوم سال از ۷:۳۰ تا ۱۸
شماره تماس07132224151
آدرسشیراز، میدان شهدا، خیابان زند

  • موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی، یکی از علمی‌ترین موزه‌های شیراز است. این موزه در دانشگاه شیراز قرار دارد. بد نیست بدانید تأسیس این موزه به دوران پیش از انقلاب و سال 1353 بازمی‌گردد. این موزه یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به حساب می‌آید. موزه تاریخ طبیعی شامل بخش‌های مختلفی از جمله جانور‌شناسی، سکه، تمبر، مردم‌شناسی، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، تاکسیدرمی، تکنولوژی، آناتومی انسان و هنر می‌شود. در این موزه بیش از ۲۵۰۰ نمونه جانور بی‌مهره و مهره‌دار، 60 گونه مختلف گیاهان دارویی، فسیل ماهی با قدمت حدود 70میلیون سال، انواع مختلف کانی معدنی و تکنولوژی‌های روز دنیا نگهداری می‌شود. بازدید از این موزه می‌تواند برای مسافران و علاقه‌مندان بسیار جذاب باشد.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 14:30 بعدازظهر
شماره تماس0717275575
آدرسشیراز، بلوار مدرس، خیابان آزادگان

  • موزه تخت‌ جمشید

موزه تخت جمشید را باید اصلی‌ترین موزه شیراز دانست. زمانی که صحبت از شیراز به میان می‌آید، همه ما به یاد تخت جمشید و پارسه می‌افتیم. موزه تخت جمشید در کاخ اصلی حرم‌سرای خشایارشاه بنا شده است. قدمت این بنا به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. جالب است بدانید ساختمان این موزه حتی در سطح جهانی نیز قدیمی‌ترین ساختمان موزه در تمام دنیا به حساب می‌آید. در این موزه می‌توانید از آثاری دیدن کنید که به دوران هخامنشیان تعلق دارند. این موزه تالارهای مختلفی دارد و در هر تالار آثاری دسته‌بندی‌شده و مخصوص قرار داده شده‌اند. بسیاری از آثار تخت جمشید را به موزه‌های معتبر جهان و موزه اصلی تهران انتقال داده‌اند؛ اما در این موزه می‌توانید آثاری را مشاهده کنید که کمتر‌ شناخته شده‌اند. پس بازدید از این موزه می‌تواند به شما دید بهتری از تاریخ دوران هخامنشیان دهد.

هزینه بازدید3هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 17:30
شماره تماس07143341556
آدرساستان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تخت جمشید

  • موزه رادیوهای قدیمی

امروزه در هر خودرویی رادیو وجود دارد. با وجود آنکه بسیاری از تلفن‌های همراه می‌توانند امواج رادیو را دریافت کنند؛ اما باز هم کمتر کسی دیگر به رادیو گوش می‌دهد. در گذشته اما این‌طور نبود. مردم تا همین 40 یا 50 سال پیش به رادیو اهمیت بسیاری می‌دادند. در اصل تلویزیون توانست این رقیب را از میدان بیرون کند و تمام چشم‌ها را به خود بدوزد. خب دیگر رادیو چه بخواهد چه نخواهد بازنشسته شده است و باید در موزه روی یک سکوی کوچک بنشیند و برای بازدیدکنندگان ژست بگیرد! موزه رادیو در ساختمانی قدیمی بنا شده است که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. در این موزه می‌توانید از 100 نمونه رادیو مختلف قدیمی با ظاهرهای متفاوت دیدن کنید. در حال حاضر تلویزیون‌های هوشمند از این رادیوهای قدیمی ضخامت بسیار کمتری دارند!

هزینه بازدید3هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 14:30
شماره تماس07137309899
آدرسشیراز،‌ محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان، باغ دلگشا، موزه رادیو
  • موزه سنگ شیراز | هفت تنان

در پای کوه چهل مقام شیراز و در شمال آرامگاه حافظ، یکی دیگر از موزه های شیراز قرار دارد. این موزه را با نام موزه هفت تنان یا باغ تکیه هفت تنان نیز می‌شناسند. در این موزه عمارتی قدیمی به چشم می‌خورد که قدمت آن به دوران کریم‌خان بازمی‌گردد. شاید نام‌گذاری این موزه کمی برای شما عجیب باشد. در حقیقت داخل باغ این موزه، هفت سنگ قبر قدیمی وجود دارد. این 7 آرامگاه به 7 عارف بزرگ تعلق دارند. پس علاوه‌بر عمارت اصلی و تالارهای بی‌نظیر آن، حتی خود این سنگ قبرها نیز ظاهری بسیار زیبا دارند و تماشای آن‌ها برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز است. زمانی که وارد عمارت اصلی شدید، حتماً سرتان را بالا بگیرید و از تماشای نقاشی روی سقف نهایت لذت را ببرید.

هزینه بازدید4هزار تومان
ساعت بازدید7:30 صبح الی 19:30 عصر
شماره تماس07132277877
آدرسشیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ

  • موزه سنگ و گوهر دریای نور

موزه سنگ و گوهر دریای نور یکی از جدیدترین موزه های شیراز به حساب می‌آید. این موزه در سال 1390 به همت جمعی از مسئولان دانشگاه شیراز افتتاح شد. موزه سنگ و گوهر دریای نور در یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز یعنی باغ ارم قرار دارد. در این موزه از 140 نوع سنگ و گوهر بسیار گران‌بها و ارزشمند نگهداری می‌شود. پس چه بهتر که می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. خلاصه که حواستان باشد بعد از تماشای زیبایی‌های باغ ارم، حتماً از این موزه بی‌نظیر نیز دیدن کنید.

هزینه بازدید4هزار تومان
ساعت بازدید8 الی 21 شب
شماره تماس07132272538
آدرسشیراز، باغ ارم

  • موزه شاهچراغ شیراز

موزه شاهچراغ را باید در زمره قدیمی‌ترین موزه های شیراز دانست. این موزه در 30آبان1344 در صحن بارگاه شاهچراغ شیراز افتتاح شد. فضای داخلی این موزه بسیار زیباست. با ورود به موزه پیش از آنکه متوجه آثار شوید، مات‌و‌مبهوت زیبایی معماری و فضاسازی داخل موزه خواهید شد. در حال حاضر داخل موزه شاهچراغ شیراز بیش از 8هزار اثر تاریخی وجود دارد. از این میان، 3هزار اثر تاریخی شامل کتب خطی و اسناد قدیمی هستند که ارزش تاریخی بسیاری دارند. جالب است بدانید بیشتر اشیایی که در این موزه در معرض نمایش قرار گرفته‌اند، اهدایی هستند. یعنی افراد مختلف در طول تاریخ این آثار را به موزه اهدا کرده‌اند و موزه نیز از آن‌ها نگهداری می‌کند.

هزینه بازدید2هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 19:45
شماره تماس07132237848
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند، حرم مطهر شاهچراغ

  • موزه گرمابه شیراز | حمام وکیل

حمام وکیل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز به حساب می‌آید. این حمام تاریخی بخشی از مجموعه مهم وکیل شیراز است. حمام وکیل در کنار مسجد و بازار وکیل قرار دارد. جالب است بدانید که کریم خان زند در بین سال‌های 1172 تا 1193 دستور ساخت ابنیه تاریخی بسیاری را صادر کرد و شخصاً بر روند ساخت آن‌ها نظارت داشت. این حمام در سال 1187 هجری قمری افتتاح شد و دارای سبک و سیاق سنتی و ایرانی بود. در حال حاضر این گرمابه به‌صورت کامل بازسازی شده است. همچنین با کمک مجسمه‌های مومی، بازدیدکنندگان با فرهنگ مردم شیراز بیشتر آشنا می‌شوند. این حمام جذابیت بسیاری دارد و بازدید از آن بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. در ضمن فراموش نکنید که بازدید از حمام وکیل را در طول یک روز همراه با بازدید از بازار و مسجد وکیل انجام دهید.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدیدنیمه اول سال از ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ | نیمه دوم از ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰
شماره تماس07132247646
آدرسشیراز، خیابان طالقانی، ضلع غربی مسجد و بازار وکیل

  • موزه لباس‌ های سنتی و آیینی شیراز | خانه صالحی

هر شهر و دیاری لباس‌های سنتی مخصوص به خود را دارد. متأسفانه ایران جزو کشورهایی است که اهمیت بسیار کمی به لباس‌های سنتی و آیینی خود می‌دهد. ما ایرانیان در گذشته پوششی خاص و منحصر‌به‌فرد داشتیم که امروزه کاملاً آن را به‌دست فراموشی سپرده‌ایم. با هدف حفظ فرهنگ و لباس‌های سنتی مردم، موزه‌ای با همین مضمون در خانه صالحی شیراز تأسیس شد. قدمت ساختمان اصلی موزه به دوران قاجار بازمی‌گردد. علاوه‌بر زیبایی معماری و تزئینات داخلی عمارت، در این موزه با کمک مجسمه‌های مومی، لباس‌های سنتی مردم شیراز به مراجعان معرفی می‌شود. بازدید از این موزه که از خانه های تاریخی شیراز نیز محسوب می‌شود، بسیار هیجان‌انگیز است. توجه داشته باشید که این موزه دقیقاً رو‌به‌روی شاهچراغ قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

هزینه بازدید3هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 19:45
آدرسشیراز، بافت تاریخی، روبه‌روی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ، خانه صالحی
  • موزه مردم شناسی اقامتگاه لپویی

لپویی در فاصله 20کیلومتری تخت جمشید و 25کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی موثق، قدمت این شهر به حدود 6هزار سال قبل بازمی‌گردد. در این شهر یک موزه مردم‌شناسی قدیمی قرار دارد. در این موزه از آثار تاریخی نگهداری می‌شود که اکثر آن‌ها حدود 6‌هزار سال عمر دارند. نکته جالب ماهیت وسایلی است که در این موزه به چشم می‌خورند. به‌عنوان مثال برخی از آثار شامل ترازو و ابزارهای کشاورزی و کار هستند. این نکته بسیار تأمل‌برانگیز است که 6هزار سال پیش چنین ابزارهایی ابداع شده بودند. اگر اقدام به خرید بلیط قطار شیراز کرده‌اید و وسیله نقلیه شخصی ندارید، می‌توانید با یک تاکسی خودتان را به این شهر برسانید.

هزینه بازدید2هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 16 برای موزه
شماره تماس09177049463
آدرساستان فارس، لپویی

  • موزه مشاهیر شیراز | خانه زینت‌ الملک

در سال 1387 تصمیم بر آن شد تا در شمال آرامگاه حافظ، موزه‌ای به‌عنوان موزه مشاهیر در خانه زینت الملک شیراز بنا شود. حدود 50میلیارد ریال سرمایه به این پروژه تخصیص داده شد. در آن دوران برنامه به این شکل بود که پس از 3 سال ساخت پروژه به پایان برسد. متأسفانه در حال حاضر 13 سال از آغاز پروژه می‌گذرد و هنوز هم خبری از پایان رسیدن آن وجود ندارد.

  • موزه موسیقی شیراز یا موزه آواها و نواها | خانه منطقی‌نژاد

چرا زمانی که صحبت از آثار تاریخی به میان می‌آید، فقط به یاد سکه‌های قدیمی، سلاح تاریخی و… می‌افتیم؟ چرا به یاد نمی‌آوریم که موسیقی و آلات موسیقی همواره در طول تاریخ یار و رفیق انسان بوده‌اند؟ موسیقی همواره نقش مهمی در آرامش ذهنی انسان ایفا می‌کند. به همین خاطر در بین موزه های شیراز ، ساختمانی تاریخی به موزه موسیقی اختصاص داده شده است. این موزه هنری در یک خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، این خانه به خانواده منطقی‌نژاد تعلق داشته است. در این موزه می‌توانید از آلات موسیقی قدیمی، آرشیو‌های صوتی و تصویری، دست‌نوشته‌های اساتید موسیقی و سایر اشیای مرتبط با موسیقی دیدن کنید. همچنین خود عمارت نیز بسیار زیباست و حیاطی دلباز و باصفا دارد.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 20 شب
شماره تماس07132230993
آدرسشیراز، میدان احمدی، پشت مسجد نو

  • موزه نظامی شیراز یا موزه اسلحه | عفیف‌ آباد

نمایی از موزه نظامی شیراز

انسان از اولین روزی که پا به زمین گذاشت، به فکر دفاع از خود بود. به همین منظور در هر دوره تاریخی با توجه به تکنولوژی و دانش روز، اسلحه‌های مختلفی را برای خود می‌ساخت. سلاح، بخشی جدانشدنی از تاریخ است. سلاح وسیله‌ای زیبا نیست. بلکه وسیله‌ای است که با آن جان انسان‌های مختلف گرفته شده است. با وجود این، سلاح، نشان‌دهنده تاریخ انسان است. تاریخ و لکه ننگی که هیچگاه دست از سر او بر نمی‌دارد.

به همین خاطر در بین موزه های شیراز ، نام موزه نظامی یا همان موزه اسلحه به چشم می‌خورد. این موزه در یک عمارت قدیمی متعلق به خاندان پهلوی قرار دارد و شامل دو طبقه مختلف می‌شود. در این موزه می‌توانید از اسلحه‌های متعلق به دوران صفویه تا به امروز دیدن کنید. برخی از این اسلحه‌ها در وقایع تاریخی مختلف همانند نهضت جنگل استفاده شده‌اند یا برخی دیگر متعلق به اشخاص مهمی همانند فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا شاه بودند.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید۸ تا ۱۳ و از ۱۵ تا ۱۹
شماره تماس07136267343
آدرسشیراز، جنوب خیابان قصرالدشت، انتهای خیابان عفیف‌آباد

  • موزه هنرهای تجسمی شیراز در خانه فروغ الملک | مشکین فام

موزه هنرهای تجسمی یکی از زیباترین و هنری‌ترین موزه های شیراز است. این موزه در عمارتی متعلق به دوران قاجار قرار دارد. در حقیقت باید بدانید که این خانه به یکی از زنان سرشناس و ثروتمند شیراز یعنی فروغ‌الملک تعلق داشته است. او در هنر، عرفان و مشروطه‌خواهی شهرت بسیاری داشت و در حال حاضر نیز خانه او به موزه هنرهای تجسمی تبدیل شده است. در این موزه می‌توانید از آثار ارزشمند هنری مختلف همانند نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و نقوش برجسته دیدن کنید. اگر اهل هنر هستید، بازدید از این موزه برای شما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

هزینه بازدید3هزار تومان
ساعت بازدیدساعت 8 الی 19
شماره تماس07132226308
آدرسشیراز، بافت قدیمی شیراز، بلوار آیت الله دستغیب، محله سنگ سیاه و در پشت امامزاده بی‌بی دختران

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره بهترین موزه های شیراز چیست؟ به نظرتان نفیس‌ترین موزه جنوب ایران کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. در ضمن شما چه روشی را برای سفر به شیراز ترجیح می‌دهید؟ آیا به‌دنبال خرید بلیط اتوبوس شیراز هستید؟ یا سفر با ماشین شخصی به نظرتان انتخاب بهتری است؟

موزه تخت جمشید معروف‌ترین موزه شیراز است.

موزه موسیقی و موزه هنرهای تجسمی جزو موزه‌های هنری شیراز هستند.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دارای ژانر علمی است.

موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین موزه شیراز است.

موزه سنگ و گوهر دریای نور را می‌توان جزو جدیدترین موزه های شیراز دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.