دهکده گردشگری نخل تقی | بزرگترین دهکده گردشگری عسلویه

2

دهکده گردشگری نخل تقی یکی از بزرگ‌ترین دهکده‌های گردشگری در جنوب کشور است. اگر از علاقه‌مندان به گردشگری ساحلی هستید در سفر به استان بوشهر حتماًبرای گشت‌وگذار در این دهکده توریستی وقت بگذارید. در ادامه این دهکده را بیشتر معرفی می‌کنیم.

یکی از جاذبه‌های تفریحی استان بوشهر، پارک ساحلی بندر نخل تقی است. این مجموعه توریستی در شهرستان عسلویه و در سواحل خلیج فارس واقع شده است. این پارک امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی دارد؛ به همین دلیل انتخاب اول بسیاری از مسافرانی است که به جنوب ایران سفر می‌کنند.

عسلویه کجاست؟

بی‌شک همه شما عسلویه را می‌شناسید. حتی اگر به جنوب کشور سفر نکرده باشید حتماً اسم عسلویه را شیده‌اید. عسلویه یک شهر بندری در ساحل خلیج فارس است. مطمئنا با شنیدن نام عسلویه یاد نفت و گاز و تاسیسات پارس جنوبی می‌افتید ولی این شهر و مناطق اطراف آن غیر از تاسیسات نفتی، جاذبه‌ها و دیدنی‌های فراوانی دارد. یکی از این دیدنی‌ها بندر نخل تقی است که یک پارک ساحلی بزرگ دارد. پارک ساحلی نخل تقی بزرگ‌ترین پارک ساحلی کشور است و در فهرست جاهای دیدنی اطراف بوشهر قرار دارد.

بندر نخل تقی کجاست؟

نمایی از ساحل نخل تقی

بندر نخل تقی در بخش مرکزی شهرستان عسلویه و در استان بوشهر قرار دارد. این بندر از شرق به عسلویه، از غرب به بندر شیرینو و از جنوب به خلیج فارس محدود می‌شود. بخشی از دنبال کوهستان زاگرس در شمال بندر نخل تقی قرار گرفته است. پارک ساحلی نخل تقی یا دهکده گردشگری نخل تقی در ساحل و اسکله این بندر قرار دارد. جمعیت این شهر حدود ۱۲ هزار نفر است.

بازار نخل تقی کجاست؟

تصویری از بازار ته لنجی

مهم‌ترین جاذبه این منطقه بعد از پارک ساحلی نخل تقی، بازاری به نام ته لنجی است. مسافران فراوانی از گوشه و کنار ایران، برای خرید کردن به این بازار سر می‌زنند. اجناس این بازار قیمت‌های بسیار کمتری نسبت به بازار تهران و شهرهای دیگر دارند و بیشتر آن‌ها با لنج از امارات می‌آیند.

بازار محلی نخل تقی نیز روزهای سه‌شنبه در انتهای بلوار پارک ساحلی برپا می‌شود.

ارتفاع نخل تقی از سطح دریا ۲ متر است. ۱۲ کیلومتر تا روستای شیرینو، ۸ کیلومتر تا عسلویه و ۳۰۰ متر تا ساحل خلیج فارس فاصله دارد. شهر تاریخی سیراف (بندر طاهری) نیز در شمال این شهر با فاصله چند کیلومتری واقع شده است.

چرا اسم این بندر نخل تقی است؟

نمایی از دهکده نخل تقی

شاید با شنیدن اسم این شهر بندری تعجب کرده باشید. در قرن نهم هجری قمری قبیله‌ای به نام آل نصور از عربستان به منطقه‌ای به نام شبیکوه در بندر کنگان مهاجرت کردند. فردی به نام محمد تقی این منطقه را برای کشاورزی انتخاب کرده و به آبادانی آن کمک کرد. به همین منظور نخلستان‌های متعددی در آن ایجاد شد. چون اهالی شبیکوه به نخلستان هم نخل می‌گویند، این منطقه نخل تقی نام گرفت. تقریباً دو قرن پیش عرب‌های مهاجر سواحل جنوبی خلیج فارس به این منطقه یعیمه می‌گفتند.

دهکده گردشگری نخل تقی کجاست؟

تصویری از دهکده گردشگری نخل تقی

دهکده گردشگری نخل تقی یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی و جاهای دیدنی عسلویه است. این پارک ساحلی تقریباً ۱۶ هکتار دارد و بزرگ‌ترین پارک ساحلی در جنوب ایران است. پارک ساحلی نخل تقی در ابتدای سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. این مجموعه تفریحی به خاطر امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی که دارد یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های اهالی عسلویه به‌خصوص کارکنان صنایع پارس جنوبی است.

امکانات تفریحی در نخل تقی چیست؟

تصویری از ساحل نخل تقی در عسلویه

در این مجموعه تفریحی امکانات مختلفی برای اهالی شهر و گردشگران در نظر گرفته شده است از جمله رستوران و کافه، تعداد فراوانی آلاچیق، تالار با ظرفیت ۵۰۰ نفر، ویلاهای شناور برای اقامت مسافران و سرویس بهداشتی. از بین مهم‌ترین جاذبه‌ها و امکانات تفریحی این پارک ساحلی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • اسکله ماهیگیری نخل تقی

تصویری از اسکله ماهیگیری نخل تقی

سفر به ساحل دریا خصوصاً ساحل نخل تقی بدون ماهگیری کامل نمی‌شود. در اسکله ماهیگیری نخل تقی این امکان برای گردشگران فراهم شده تا از این تفریح جذاب  در ساحل خلیج فارس هم لذت ببرند.

  • فانوس دریایی

فانوس دریایی سازه‌ای است که در ساحل دریا برای راهنمایی مسافران می‌ساختند. در پارک ساحلی نخل تقی هم می‌توانید یک نمونه از این فانوس‌هایی دریایی را ببینید.

  • کافی شاپ لنجی

اولین لنجی که وارد عسلویه شده است، لنجی ۱۵۰ ساله است. این لنج قدیمی را به یک کافی‌شاپ تبدیل کرده‌اند. در این لنج می‌توانید گوشه‌ای از سبک زندگی ساحلی را تجربه کنید و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های لذیذ را نوش جان کنید.

  • امکانات ورزشی

امکانات امکانات ورزشی نخل تقی

تقریباً در اکثر پارک‌ها امکانات ورزشی وجود دارد. در پارک ساحلی نخل تقی هم می‌توانید ورزش‌های مختلف را امتحان کنید. جاده سلامت، پیست اسکیت و پیست پیاده‌روی دارد. زمین فوتبال، میز پینگ‌پنگ و باشگاه بدن سازی از دیگر امکانات ورزشی این مجموعه است. اگر از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری هم هستید، از این منطقه دست خالی بیرون نمی‌روید.

  • تفریحات آبی

تصویری از تفریحات آبی نخل تقی

 

یکی از جذابیت‌های سفر به ساحل نخل تقی، امکان تجربه کردن ورزش‌ها و تفریحات آبی است. در این پارک ساحلی می‌توانید جت اسکی، قایق‌سواری و شاتل را تجربه کنید و لذت ببرید.

به غیر از امکاناتی که نام بردیم، دهکده گردشگری نخل تقی پارک مخصوص بازی کودکان، حوضچه آرامش، اسکله‌های سنگی، آب‌نمای موزیکال و… هم دارد. در واقع هر سنی که داشته باشید، با هر سلیقه و سطح آمادگی بدنی، در این مجموعه تفریحی جاذبه‌ای وجود دارد که سرگرمتان کند.

بهترین فصل سفر به بندر نخل تقی چه زمانی است؟

نمایی از دریا دهکده نخل تقی

بهترین زمان برای سفر به جنوب کشور و نخل تقی فصل‌های پاییز و زمستان است. زمانی که آب‌وهوای معتدلی دارد و مناسب گشت‌وگذار است.

فرهنگ اهالی نخل تقی

تصویری از اهالی مردم نخل تقی

مردم شهر نخل تقی به زبان عربی و با لهجه محلی صحبت می‌کنند؛ اما با زبان فارسی هم آشنائی کامل دارند و به زبان فارسی هم صحبت می‌کنند. اهالی نخل تقی مسلمان هستند در حدود ۹۰ در صد آن‌ها سنی شافعی و ۱۰ درصد شیعه اثنی عشری هستند. عید سعید فطر و عید قربان از اعیاد مهم برای اهالی نخل تقی است. مراسم عروسی هم در این شهر مفصل و در ۳ روز برگزار می‌شود.

بسیاری از غذاهای محلی جنوبی در این شهر رایج است؛ مثلاً انواع غذاهای دریایی مثل قلیه ماهی، ماهی سرخ کرده و غذاهای غیردریایی مثل مجبوس گوشت. همچنین حلوای برنجی و آردی، رنگینک که با استفاده از رطب تهیه می‌شود و چنگال که با استفاده از خرما و روغن حیوانی وآرد تهیه می‌شود از دیگر خوراکی‌های محلی نخل تقی است که فرصت امتحان کردن آن‌ها را نباید از دست بدهید.

لباس محلی

تصویری از لباس محلی اهالی دهکده نخل تقی

لباس محلی در نخل تقی مثل لباس‌های عربی سایر مناطق حاشیه خلیج فارس است. مردان لباس عربی بلند به تن می‌کنند. البته جوان‌ترها معمولاً کمتر لباس محلی می‌پوشند. زنان هم عبای بلند عربی و چادر عربی دارند. زنانی که متأهل باشند، روپوشی به نام نقاب یا بتوله می‌زنند.

میسر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
آدرساستان بوشهر، عسلویه، پارک ساحلی نخل تقی

در ره بال آسمان بهترین جاذبه‌های استان بوشهر را معرفی می‌کنیم. شما در سفر به جنوب کشور از کدام شهرها دیدن کرده‌اید؟ آیا دهکده گردشگری نخل تقی را می‌شناختید یا تجربه بازدید از آن را دارید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

خیر. این پارک ساحلی هزینه ورودی ندارد؛ ولی برای استفاده از امکانات مختلف آن ممکن است لازم باشد که هزینه‌ای بپردازید.

این مجموعه یک پارک ساحلی و همیشه باز است ولی امکانات مختلف آن ممکن است ۲۴ ساعته در دسترس نباشند.

این مجموعه امکانات رفاهی متعددی مثل سرویس بهداشتی، کافه و رستوران، امکانات ورزشی، پارک بازی و…

فاصله نخل تقی تا عسلویه ۸ کیلومتر است.

فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به نخل تقی است.

3.6/5 (5 نظر)
2 نظرات
  1. اسماعیل جباری می گوید

    ممنون از خانم کریمی که درباره شهرمون نوشته موفق باشی

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام اسماعیل عزیز. ممنون از شما بابت کامنت انرژی‌بخشی که گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.