راهنمای سفر به عسلویه | سفر به قطب نفت ایران

2

همه ما عسلویه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی و تجاری کشور می‌شناسیم؛ اما نظرتان درباره سفر به این بندر زیبا چیست؟ آیا جاهای دیدنی عسلویه را می‌شناسید؟ مطمئناً با اطلاع از جاهای دیدنی عسلویه دلتان می‌خواهد تا سریع‌تر اقدام به خرید بلیط هواپیما عسلویه کنید و راهی این شهر شوید. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا بندر زیبای عسلویه را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

عسلویه کجاست؟

عسلویه از شهرهای بندری مهم جنوب ایران است. این شهر مرکز شهرستان عسلویه و از شهرهای استان بوشهر به حساب می‌آید. عسلویه در کرانه خلیج فارس و فاصله 290کیلومتری بندر بوشهر قرار دارد. این شهر بندری، از جمله مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران است. اکثر ما این شهر را به منابع نفت و گاز عظیم آن می‌شناسیم.

طبیعت عسلویه

عسلویه از غرب به روستای شیرینو، از جنوب به خلیج همیشه فارس، از شمال به ادامه رشته‌کوه زاگرس و از شرق به چاه مبارک محدود می‌شود. این شهر جزو مناطق گرمسیری کشور به حساب می‌آید. آب‌وهوای عسلویه در شرایط مطلوبی قرار ندارد. به همین خاطر حتی افرادی که برای کار به این شهر بندری می‌آیند، پس از مدتی به‌خاطر شرایط سخت آب‌وهوا، اقدام به تغییر شغل می‌کنند. گرمای شدید هوا باعث شده تا شاهد پوشش گیاهی انبوه و متنوعی در منطقه عسلویه نباشیم. در این بندر بیشتر گیاهان گرما‌دوست و شورپسند یافت می‌شوند. نخل خرما از جمله رایج‌ترین پوشش گیاهی در عسلویه به شمار می‌آید. به‌دلیل پوشش گیاهی کم‌تنوع و آب‌وهوای گرم و کم‌آبی، تنوع جانوری این بندر نیز بسیار محدود است.

زمانی که صحبت از تنوع جانوری یک منطقه می‌کنیم، باید به‌صورت هم‌زمان به طبیعت خشکی و طبیعت زیر آب اشاره کنیم. تنوع جانوری زیر آب عسلویه بسیار بی‌نظیر است. البته با توجه به شرایط کنونی عسلویه، شاید استفاده از فعل «است» چندان جایز نباشد؛ زیرا وجود تجهیزات نفتی پارس جنوبی، آسیب بسیاری به طبیعت و جانداران این منطقه وارد کرده است. آلایندگی این تجهیزات باعث مرگ هزاران گونه از انواع آبزیان منطقه شده و به همین خاطر تنوع جانداران آن به‌سرعت رو‌به‌کاهش است. با وجود این، هنوز هم انواع مختلف ماهی، میگو، هشت‌پا و انواع جانداران دریایی دیگر در منطقه عسلویه مشغول زندگی هستند.

بهترین زمان سفر به عسلویه

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

تقریباً هر زمان که صحبت از آب‌وهوای گرم و شرایط سخت برای زندگی به میان می‌آید، شرایط زندگی در عسلویه را مثال می‌زنند. شاید شما هم حداقل یک بار گفته باشید که هوای فلان جا از عسلویه هم گرم‌تر شده است! پس دیگر نیازی نیست که بیش از این درباره گرمای هوای عسلویه صحبت کنیم. تقریباً می‌توان گفت که در این شهر خبری از خنکی هوا نیست. در حقیقت انگار که هوا یا خیلی گرم است یا فقط گرم است! در نتیجه در تابستان که کلاً باید قید سفر به این بندر را بزنید. از اواسط پاییز شدت گرما به‌آرامی کمتر می‌شود. در اواخر پاییز کمی می‌توان گرمای هوا را تحمل کرد. از اوایل زمستان هوا بهتر می‌شود. اواسط زمستان را می‌توان بهترین زمان سفر به عسلویه دانست. دقیقاً همان زمانی که در تهران یا شهرهای دیگر باید با کاپشن بیرون بروید، هوای عسلویه فقط کمتر گرم است!

جاهای دیدنی عسلویه

  • روستای ساحلی بنود

روستای ساحلی بنود شرقی‌ترین روستای بوشهر محسوب می‌شود. این روستا فقط 800 نفر جمعیت دارد و از جمله زیباترین روستاهای ایران است. این روستا جزو مناطق مستعد برای صیادی، ورزش‌های آبی و گردشگری به حساب می‌آید. البته متأسفانه به‌خاطر دسترسی سخت این روستا، گردشگران کمی در آن حضور پیدا می‌کنند؛ اما اگر شما اهل ماجراجویی هستید، به‌هیچ‌وجه تماشای مناظر زیبای این روستا را از دست ندهید. جالب است بدانید که از این روستا به‌عنوان لوکیشن فیلم‌برداری فیلم معروف محمد رسول‌الله نیز استفاده کرده بودند. ساحل بنود بوشهر، ترکیبی از سواحل شنی و صخره‌هایی با اشکال بسیار عجیب‌وغریب است. همچنین وجود غارهای دریایی متعدد نیز این روستا را به مکانی عالی برای گردشگری تبدیل می‌کند. پس به‌هیچ‌وجه تماشای زیبایی این روستا را از دست ندهید.

  • آبشار درزو

منظره زیبای آبشار درزو عسلویه

آبشار درزو از جاهای دیدنی روستای اخند دریاچه است. آبشار درزو از میان کوه‌های روستای اخند به پایین می‌ریزد و نمایی تماشایی و نفس‌گیر را به وجود می‌آورد. به تصویر بالا نگاه کنید. آیا واقعاً می‌توانید تصور کنید که این جاذبه زیبا در ایران، آن هم در بخش جنوبی کشور قرار داشته باشد!؟ زیر آبشار، دریاچه‌ای زلال و فیروزه‌ای به وجود آمده است. در دل گرمای جنوب، این دریاچه، آبی خنک را برای آب‌تنی به گردشگران هدیه می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که برای دسترسی به آبشار درزو، باید حدود دو ساعت در مسیر رودخانه پیاده‌روی کنید. برخی افراد که در تورهای آفرود شرکت می‌کنند یا دارای وسایل نقلیه مخصوص آفرود هستند، می‌توانند بخشی از مسیر را همراه با ماشین ادامه دهند. البته زیبایی مسیر غیرقابل‌توصیف است. توصیه می‌کنیم با پیاده‌روی، آرام‌آرام طعم آن را بچشید. بهترین زمان بازدید از این آبشار، فصل زمستان و اواخر اسفند تا اوایل فروردین است.

  • خلیج نایبند

خلیج نایبند را می‌توان از زیباترین جاهای دیدنی عسلویه دانست. این خلیج محل اتصال کوه‌های عسلویه به خلیج فارس محسوب می‌شود. پوشش گیاهی و جانوری متنوع این منطقه، آن را به یکی از مهم‌ترین خلیج‌های جنوب ایران تبدیل کرده است. در این خلیج می‌توانید از تپه‌های مرجانی دیدن کنید. آب خلیج چندان عمیق نیست و همین موضوع شرایطی عالی را برای غواصی و تماشای دنیای زیبای زیر آب فراهم می‌کند. در خلیج نایبند انواع لاک‌پشت‌های بسیار کم‌یاب زندگی می‌کنند. لاک‌پشت‌ها در زمان تخم‌ریزی به کنار ساحل می‌آیند و زمانی که موقع باز‌شدن تخم‌ها می‌رسد، می‌توانید شاهد زیباترین منظره در این منطقه باشید. لازم به ذکر است در گذشته دور از این خلیج برای صید مراورید استفاده می‌کردند. بر اساس اسناد تاریخی، در آن دوران این خلیج رونق بسیاری داشت. این خلیج را با نام پارک ملی نایبند نیز می‌شناسند و در فاصله 35کیلومتری عسلویه قرار دارد.

  • پارک ساحلی نخل تقی

منطقه گردشگری نخل تقی از زیباترین پارک‌های عسلویه است. این پارک محیطی کاملاً خانوادگی دارد و انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد. فضاسازی پارک ساحلی نخل تقی به‌خوبی انجام‌شده است. فضای سبز آن دیدنی بوده و مسیرهای مخصوص پیاده‌روی در آن به چشم می‌خورد. وجود آب‌نمایی بزرگ، جلوه‌ای زیبا به پارک می‌دهد. در این پارک انواع رستوران، کافی‌شاپ و زمین بازی مخصوص کودکان برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در همین پارک امکان استفاده از اسکله مخصوص ماهیگیری نیز برای مسافران وجود دارد. پس اگر اهل ماهیگیری هستید، تجهیزات خود را همراه بیاورید تا شاید شما هم چند ماهی خوشمزه جنوب را صید کنید. غذاهای رستوران‌های این پارک همگی دریایی هستند و از صید روز تهیه می‌شوند.

  • دهکده توریستی پازارلند عسلویه

عسلویه با توجه به جاهای دیدنی زیبا، پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران را دارد. متأسفانه به‌دلیل فراهم‌نبودن زیرساخت‌های مناسب، همه‌ساله گردشگران کمی  از این شهر زیبا دیدن می‌کنند. در اصل می‌توان گفت که عسلویه را اکثراً به یک شهر تجاری و صنعتی می‌شناسند و کمتر کسی برای تفریح عسلویه را انتخاب می‌کند. به همین خاطر با هدف جذب گردشگر بیشتر، دهکده توریستی پازارلند عسلویه در این بندر افتتاح شد. این دهکده از بزرگترین دهکده‌های توریستی ایران به حساب می‌آید.

در این مجموعه می‌توانید از امکانات مختلف همانند جت اسکی، هاورکرافت، واتر جت، سه‌چرخه آبی، پاراسل و غواصی استفاده کنید. همچنین این مجموعه شامل واحد‌های اقامتی بسیار لوکس، شیک و رؤیایی است. تمامی واحد‌های اقامتی دارای ظاهری سنتی هستند. برخی واحدها به شکل کلبه‌ای چوبی و شناور روی آب ساخته شده‌اند. اقامت در این واحدها به یکی از زیباترین تجربیات سفر شما به جنوب تبدیل خواهد شد. همچنین امکان استفاده از سایر امکانات همچون کافی‌شاپ، رستوران، ساحل اختصاصی، باغ پرندگان و… نیز برای مسافران وجود دارد.

  • چشمه کلات

شاید حتی با دیدن نام چشمه در بین جاهای دیدنی عسلویه تعجب کرده باشید؛ اما باید بدانید که در بخشی از این شهر گرم و صنعتی، چشمه‌ای تماشایی وجود دارد که باعث آبادانی بسیاری نیز شده است. چشمه کلات چشمه‌ای جوشان است که وقتی آن را می‌بینید، به‌کلی فراموش می‌کنید که در یکی از گرم‌ترین شهرهای جنوب کشور حضور دارید. این چشمه آب فراوانی دارد و نخلستان‌های اطراف خود را حسابی سیراب می‌کند. به‌لطف وجود این چشمه، نخلستان‌های اطراف روستای کلات بسیار پربار و سرحال هستند. روستای کلات از جمله زیباترین روستاهای عسلویه است. پس حتماً بازدید از این روستا و چشمه کلات را در برنامه سفرتان قرار دهید. اسفند‌ماه بهترین زمان بازدید از روستای کلات و چشمه بی‌نظیر آن است.

  • جنگل حرا

جنگل‌های حرا جزو جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور به شمار می‌آیند. در بسیاری از شهرهای جنوبی از جمله قشم، کیش و البته عسلویه می‌توانیم شاهد حضور این جنگل‌های زیبا و عجیب باشیم. زمانی که از دور به جنگل‌های حرا نگاه کنید، احساس می‌کنید که درختان در آب شناور هستند. در اصل ریشه این درختان در خاک است و با جزرومد آب تا نیمه ارتفاع درختان بالا می‌رود. این درختان از آب شور به‌شکلی عجیب تغذیه می‌کنند. بخشی از ریشه آن‌ها آب را تصفیه و به آب شیرین تبدیل می‌کند! قایق‌سواری در میان جنگل‌های حرا از تفریحاتی است که باید حتماً در عسلویه تجربه کنید.

تاریخچه عسلویه

برای بررسی تاریخچه عسلویه، باید به کتب تاریخی مختلف و سفرنامه افراد شاخص رجوع کنیم. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این بندر به اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری بازمی‌گردد. متأسفانه در طول تاریخ، بخش جنوبی ایران به مدت 117 سال تحت استعمار پرتغالی‌ها بود. عسلویه نیز از این قاعده مستثنی نیست و سال‌های بسیاری را تحت استعمار پرتغالی‌ها به سر برده است. پرتغالی‌ها از سال 997 هجری قمری به دریای بحرین راه پیدا کردند. آن‌ها سالیان سال منابع کشورهای حاشیه بحرین و خلیج فارس را به تاراج بردند. در سال 1011، فردی با نام معین الدین فالی، سپاهی از شجاعان را گرد آورد و از بندر عسلویه به‌سمت بحرین حرکت کرد و آنجا را از شر حضور استعمارگران رها نمود. دقیقاً همین واقعه تاریخی باعث شد تا نام بندر عسلویه در کتب مختلف بر سر زبان‌ها بیفتد.

عکس تاریخچه عسلویه

جالب است بدانید همانند طاووس که به‌خاطر زیبایی‌اش شکار می‌شود، بندر عسلویه نیز به‌خاطر وجود نعمات الهی فراوان، هیچ‌گاه رنگ خوشی و صلح را ندیده است. در طول تاریخ بندر عسلویه بارها و بارها بازیچه قدرت‌های سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای استعمارگری همانند انگلستان و حتی دعواهای قومی و قبیله‌ای جنوب ایران بوده است. در حال حاضر مدتی است که آرامش در عسلویه حاکم شده و یکی از 98 بندر مهم ایران به حساب می‌آید.

فرهنگ و هنر

بر طبق آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 13هزار نفر در این شهر مشغول زندگی هستند. عسلویه از جمله مناطق مهاجرپذیر به حساب می‌آید. مردم برای کار در سکوهای نفتی یا بخش‌های اقتصادی و بازرگانی به این شهر سفر می‌کنند. ساکنان بومی منطقه نیز در این شهر سکونت دارند و در همین مشاغل فعالیت می‌کنند. اکثر مردم مسلمان هستند و از آیین شیعه یا سنی پیروی می‌کنند. البته باید گفت که جمعیت غالب مردم این شهر را اهل سنت تشکیل می‌دهد. ساکنان بومی عسلویه به زبان عربی صحبت می‌کنند. البته باید بدانید که زبان عربی مردم این شهر با زبان عربی کشورهای عرب تفاوت دارد. از نظر پوشش، آداب و رسوم نیز شباهت بسیاری بین مردم عسلویه و اهالی شهرهای جنوبی کشورمان وجود دارد.

اقامت در عسلویه

عسلویه با وجود آنکه از نظر اقتصادی و تجاری شهر بزرگی است؛ اما به‌دلیل گرمای شدید هوا، مسافران کمی را به خود می‌بیند. به همین خاطر به‌ندرت می‌توانیم شاهد هتل‌های لوکس و بزرگ در این شهر بندری باشیم. در حال حاضر دو هتل بزرگ در این شهر مشغول فعالیت هستند. یکی از آن‌ها، هتل ریم رام نام دارد. هتل ریم رام هتلی چهار ستاره است که کیفیت خدمات مطلوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد و البته قیمت گرانی نیز دارد. دومین هتل معروف این شهر نیز هتل آپارتمان رمیله عسلویه است. این هتل 2 ستاره دارد و برای افرادی که به‌صورت گروهی و نفرات بسیار سفر می‌کنند گزینه مناسبی است.|

رستوران در عسلویه

  • رستوران مفروشات بوراشد: بلوار خلیج فارس، خیابان دولت؛
  • رستوران کهتو کباب: بلوار خلیج فارس، خیابان دولت؛
  • رستوران تبریزی: بلوار خلیج فارس، خیابان دولت؛
  • رستوران آرسین: خیابان صدف؛
  • کافه رستوران سرهنگ: خیابان صدف؛

سوغات عسلویه

  • خرما؛
  • لباس سنتی؛
  • صنایع‌دستی؛
  • ماهی و میگو.

مسیر دسترسی

عسلویه از مهم‌ترین بنادر کشور است. به همین خاطر فرودگاه اختصاصی و مخصوص به خود را دارد. بهترین راه سفر به این شهر، سفر هوایی است. در غیر این صورت باید یا خودتان دل به جاده دهید یا اینکه اقدام به خرید بلیط اتوبوس عسلویه کنید. سفر زمینی به عسلویه در صورتی که از شمال یا مرکز کشور عازم می‌شوید، سفری خسته‌کننده و طولانی خواهد بود. پس اگر صبور هستید، این گزینه بهترین و ارزان‌ترین روش سفر برای شما خواهد بود.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره سفر به عسلویه چیست؟ آیا به قصد گردشگری به این شهر سفر می‌کنید؟ اگر تجربه سفر به عسلویه را داشته‌اید، تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

عسلویه یکی از شهرهای استان بوشهر است که در فاصله 240‌کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد.

زمستان بهترین زمان سفر به عسلویه محسوب می‌شود.

خرما بهترین سوغات این شهر است.

مفروشات بوراشد بهترین رستوران عسلویه است.

هتل ریم رام بهترین هتل عسلویه است.

استان بوشهر

2 نظرات
  1. ...... می گوید

    من عسلویه رو واقعا دوست دارم شهری کوچیک ولی باجذابیت فراوان
    فاصله اش نسبت به شیراز کم هست و یه سفر خیلی خوب رو براتون رقم میزنه به طوری که میتونید سه چهار ساعته به عسلویه برید.برای شیراز و جنوب فارس یک شهر دریایی با مسافت کم محسوب میشه و از بوشهر و گناوه و اینها نزدیک تره در ضمن به کنگان و سیراف هم خیلی نزدیکه و میتونید از اونها هم دیدن کنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، بابت این اطلاعات ازتون ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.