روستای نوا و دشت آزو | نمایش هیبت و شکوه دماوند در برابر چشمان شما

2

بی‌گمان همه شما دوست دارید از نزدیک قله سربه‌فلک‌کشیده دماوند را به تماشا بنشینید. تماشای این قله از نزدیکی‌های آن و در دشتی که پر از گل‌های رنگارنگ وحشی است، پدیده‌ای است که تجربه آن حداقل یک بار در زندگی برای همه مردم بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است. این دشت همان دشت آزو است که در نزدیکی‌های روستای نوا قرار دارد. دشت آزو و روستای نوا از خوش‌آب‌و‌هواترین روستاهای ایران است. هرساله گردشگران بسیاری به قصد گردش و تفریح در این دشت پهناور، به‌سوی این مکان روانه می‌شوند. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با روستای دیدنی نوا و دشت سرسبز آزو بیشتر آشنا شویم.

روستای نوا کجاست؟

روستای نوا در شهرستان آمل و از توابع بخش لاریجان این شهرستان است. فاصله این روستا تا شهر آمل حدود ۸۵ کیلومتر است. روستای نوا آمل، با طبیعت کم‌نظیر و مردمان مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی‌اش، همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. این روستا به یکی از مقاصد عمده گردشگری روستایی و جاهای دیدنی مازندران تبدیل شده است.

تصویر زیبا از روستای نوا

روستای نوا، به‌دلیل داشتن آسمان صاف به هنگام شب و دیده‌شدن ستارگان، محل مناسبی جهت رصد ستارگان و برگزاری تورهای آسمان‌نگری در کشور است. این روستا دهکده‌ای ییلاقی و بسیار خوش‌آب‌وهواست. مردمانش نیز از راه کشاورزی و دامداری امرارمعاش می‌کنند.
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

دشت آزو کجاست؟

مکان دشت زیبای آزو در نزدیکی روستای نوا

دشت آزو جزو زیباترین دشت های ایران در نزدیکی روستای نوا در شمال ایران واقع شده است. برای رسیدن به این دشت، با حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در حاشیه رودخانه آزو، می‌توانید به آن برسید. دشت آزو دشتی سرسبز و پر از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ است. وقتی قدم در آن می‌گذارید، دوست دارید نفس‌های عمیق بکشید و از دیدن طبیعت سرسبز و خارق‌العاده نهایت لذت را ببرید.

دشت آزو لاریجان دشتی آرام است. در یک سوی آن، قله باشکوه دماوند خودنمایی می‌کند. به اطراف که بنگرید ابرهایی را می‌بینید که گویی دشت آزو و قله دماوند را در آغوش گرفته‌اند. چشم‌انداز قله دماوند به‌قدری از این دشت دیدنی می‌شود که طبیعت‌گردان و گردشگران از تماشای آن حیرت‌زده و مبهوت می‌شوند. هیبت و صلابت قله دماوند در این دشت خود را کامل نشان می‌دهد. این تجربه چیزی است که باید آن را از نزدیک حس کرد.

جاهای دیدنی نزدیک روستای نوا

طبیعت و چشم‌انداز سرسبز مراتع و گل‌های زیبا و رنگارنگ، به همراه استشمام هوای پاک و دل‌انگیز کوهستان، از دیدنی‌های مهم روستای نوا هستند. علاوه بر این‌ها، در نزدیکی روستای نوا، جاهای دیدنی متعددی وجود دارد. در ادامه، به معرفی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

  • سنگ قله پاشوره | چشم‌اندازی بسیار دیدنی

تصویر قله پاشوره در روستای نوا

سنگ قله پاشوره یکی از قله‌های معروف در نزدیکی روستای نوا است. به‌خاطر چشم‌انداز بسیار دیدنی‌اش، همه‌ساله کوه‌نوردان بسیاری به‌قصد دیدن آن به این محل می‌آیند. با بالارفتن از این قله در طول مسیر چشم‌انداز روستای نوا، دشت آزو و قله باشکوه دماوند تماشایی‌تر و البته زیباتر می‌شوند. صعود به سنگ قله پاشوره یک کوه‌نوردی کامل محسوب می‌شود. در طول مسیر نیز به امکانات کمپینگ نیاز پیدا خواهید کرد. صعودتان به این قله دیدنی چیزی حدود ۸ ساعت طول خواهد کشید.

  • کوه های نوا | سرسبز و آرامش‌بخش

طبیعت زیبای دامنه ی کوه های نوا

وقتی در دامنه‌های کوه های نوا قدم می‌زنید، از آرامشی که طبیعت به شما ارزانی داشته است، لذت بسیاری خواهید برد. کوه‌های روستای نوا همه سرسبز و دیدنی‌اند. همچنین، پوشیده از گل‌های رنگارنگی‌اند که با دیدنشان حس شورونشاط در شما دوچندان خواهد شد. دوست دارید ساعت‌ها در دامنه کوه‌ها بنشینید و آن گل‌ها را تماشا کنید.

  • آبشار یخی نوا | منجمد و بی‌حرکت

آبشار یخی نوا یکی دیگر از دیدنی‌های روستای نوای آمل است. آبشار یخی نوا در تمام طول سال به حالت یخ است. فقط در مدت کوتاهی از فصل تابستان، باریکه‌ای از آب از کناره‌های آن سرازیر می‌شود. این آبشار یخی و شگفت‌انگیز ارتفاعی به طول ۸ متر و پهنای ۳ متر دارد. در نزدیکی‌های قله باعظمت دماوند نیز جای گرفته است. سطح یخ روی این آبشار یک‌دست و مسطح نیست. قندیل‌های بزرگی از یخ روی هم قرار گرفته‌اند. همین موضوع زیبایی و شگفت‌انگیزبودن آن را دوچندان کرده است.

  • دریاچه ساهون | آرام و آبی

بازدید از دریاچه زیبای ساهون

یکی دیگر از دیدنی‌های نزدیک روستای نوا دریاچه تماشایی ساهون است. این دریاچه، در عین حال که یکی از دیدنی‌های روستای نوا است، از جاهای دیدنی آمل هم به شمار می‌آید. محل قرارگرفتن این دریاچه در دامنه‌های جنوب غربی قله دماوند است. این دریاچه در ارتفاع ۳هزارمتری از سطح دریا قرار گرفته است.

دریاچه ساهون در گذشته‌ها وسعتی حدود بیش از ۱۰۰ هکتار داشته و تا دهه‌های پیش، لبریز از آب بوده است. منتها با گذشت زمان و دخالت انسان در طبیعت، به‌مرور از حجم آن کاسته شد. امروزه، از این دریاچه مردابی باقی مانده است که در اطراف آن مَرغ‌زارهایی بزرگ قرار دارند که آن را احاطه کرده‌اند.

در اطراف دریاچه که قدم می‌زنید، در زیر نور طلایی خورشید، این دریاچه هم به رنگ آبی درمی‌آید. همچنین، صدای آب دریاچه را که گویی نغمه طبیعت را سر داده است، با گوش و جانتان خواهید شنید. قدم‌زدن و نشستن در کنار این دریاچه به‌قدری زیبا و وصف‌ناپذیر است که اگر فقط به قصد دیدن این دریاچه کوله‌بار سفر را ببندید و راهی این منطقه شوید، از آمدنتان پشیمان نخواهید شد.

  • چشمه آب گرم رینه | گرم و لذت‌بخش

چشمه آب گرم رینه از جاذبه‌های معروف در نزدیکی روستای نوا آمل است. این چشمه آب گرم از مهم‌ترین مراکز آب‌درمانی در کشور هم محسوب می‌شود. چشمه آب گرم رینه از جاذبه‌های گردشگری معروف و پرطرفداری است که سالانه گردشگران بسیاری به قصد استفاده از آب این چشمه به این مکان سفر می‌کنند. این چشمه از دل دامنه‌های البرز می‌جوشد و خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد. از آب این چشمه برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله ناراحتی‌های عضلانی و استخوانی استفاده می‌شود.

  • آبشار شاهان دشت | تجربه‌ای به‌یادماندنی

بازدید از آبشار زیبای شاهاندشت

آبشار شاهاندشت آبشار مرتفع و بسیار زیبایی است. این آبشار در جاده هراز و ۹۶کیلومتری تهران واقع شده است. این آبشار تماشایی در ارتفاعات روستای باصفای شاهان‌دشت واقع شده است. روستای شاهان‌دشت مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک و بزرگ را در خود دارد. ارتفاع آبشار شاهان دشت تقریباً ۶۲ متر است. آب آن از بالای صخره‌ای مرتفع و باعظمت به‌سوی زمین می‌ریزد. به‌خاطر نزدیک‌بودنش به تهران، برای پایتخت‌نشینان گزینه بسیار مطلوبی است برای سفری یک‌روزه. با سفر به این آبشار تماشایی، می‌توانید لحظات خوش و به‌یادماندنی را در کنار خانواده و همراهانتان رقم بزنید.

دشت آزو | استشمام هوای دل‌انگیز کوهستان

زیبایی های دشت آزو در دل کوهستان سرسبز

بی‌گمان دشت آزو از مهم‌ترین جای دیدنی در نزدیکی روستای نوا محسوب می‌شود. اگر در فصل بهار و تابستان به آن بروید، سراسر سرسبزی و پوشیده از گل‌ها و گیاهان زیبا و رنگارنگ است. دشت آزو وسعتی حدود ۳۵ هکتار دارد. در ارتفاعات خوش‌آب‌وهوا و تماشایی رشته‌کوه البرز نیز واقع شده است.

در یک سوی دشت آزو، قله مرتفع و باشکوه دماوند قرار دارد. این دشت به یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده تماشایی در نواحی جنوبی شهرستان آمل تبدیل شده است. گردشگران بی‌شماری به‌قصد دیدن قله باصلابت دماوند از دشت آزو، به این محل قدم می‌گذارند.

  • از تک‌درختانی قدیمی تا چشمه‌های آب معدنی

چشمه های آب معدنی در دشت آزو

دشت آزو با دشت‌های دیگر تفاوت دارد. تفاوتش دامنه‌ها و تپه‌ماهورهایش است که در فصل زیبای بهار، با پوشش مخملی از جنس گل‌ها و گیاهان، تزیین می‌شود. در گوشه‌وکنار این دشت، تخته‌سنگ‌هایی را مشاهده خواهید کرد که ابعاد کوچک و بزرگ و اشکال عجیب‌وغریبی دارند. تک‌درختانی نیز در جای‌جای این دشت روییده‌اند. قدمت برخی از آن‌ها بسیار طولانی است. نشستن در سایه آن‌ها به‌قدری دل‌چسب و لذت‌بخش است که فقط باید آن را از نزدیک تجربه کنید.

وقتی در دشت آزو قدم می‌زنید، گاهی به علفزارهایی برمی‌خورید که ارتفاعشان تا بالای زانوهایتان می‌رسد؛ البته قدم‌زدن را کمی دشوار می‌کنند. در نقاط مختلف دشت آزو، چشمه‌های آب معدنی هم از دل زمین جوشیده‌اند. این چشمه‌ها به‌صورت باریکه‌هایی از آب روان دیده می‌شوند. قطعاً نوشیدن آب زلال و گوارای آن‌ها برایتان بسیار لذت‌بخش و به‌یادماندنی خواهد بود.

دشت‌نوردی تا رسیدن به دشت آزو | خستگی لذت‌بخش

دشت نوردی در مسیر دشت آزو

برای شروع تفریح و گشت‌وگذار در دشت آزو، از روستای نوا، مسیری خاکی و پاکوب پیش روست. این مسیر از کناره‌های رودخانه آزو می‌گذرد. این مسیر حدود ۲ کیلومتر طول دارد و تقریباً با رودخانه آزو در یک مسیر موازی قرار دارد. شما با پیمودن آن از حاشیه دشت آزو عبور می‌کنید. این راه پاکوب به سرچشمه آب معدنی و کلبه پناهگاه کوه‌نوردان ختم می‌شود. راه‌پیمایی در این مسیر، با توجه به سرعت و استقامت شما و همچنین توقف‌هایی که در طول مسیر خواهید داشت، حدود ۱ تا ۲ ساعت به طول خواهد انجامید.

مسیر رسیدن به دشت آزو

در طول مسیر، قله سربه‌فلک‌کشیده دماوند در پشت شما با شکوه ایستاده است. همین که گهگاه به پشت خود نگاهی بیندازید، این قله باشکوه را خواهید دید. در مسیرتان تا دشت آزو، هر جایی از آن شما را به توقف و تماشا دعوت می‌کند. از این رو، در طول مسیر، گاهی توقف کنید و از دیدن زیبایی‌های طبیعت بهره‌مند شوید. نوشیدن آب چشمه‌سارهای مسیرتان هم به‌قدری لذت‌بخش است که طراوت و شادابی را به جسم شما می‌بخشد و پیمودن ادامه مسیر را برایتان راحت‌تر می‌کند.

مناظر تماشایی دشت آزو | سوژه مناسب عکاسی

برای ثبت دقایق و لحظات شیرین گردش و تفریح در دشت آزو، عکس‌گرفتن از مناظر زیبا بسیار خاطره‌انگیز است. سلفی‌گرفتن، آن‌هم وقتی پشت سرتان قله دماوند قرار دارد، چیزی است که شاید نظیرش هیچ‌گاه در طول عمرتان نصیبتان نشود. حین پیمودن مسیر، هر جایی که توقف می‌کنید، از مناظر دیدنی آن و همچنین از دوستان و همراهانتان در کنار آن مناظر عکس‌های یادگاری بگیرید.

همیشه به طبیعت مهر بورزید و به هر جایی که قدم می‌گذارید، سعی کنید آنجا را لگدمال نکنید. زباله در آن نریزید و در حفظ طبیعت دوست‌داشتنی کوشا باشید. دشت آزو به‌قدری سرسبز و سخاوتمند است که هرقدر مردم قدم در آن می‌گذارند، بازهم جاهای زیادی دارد که بخواهید لحظاتی را به دور از افراد دیگر در کنار همراهانتان به خوشی سپری کنید.

آسمان شب | تماشای چشمک‌زدن ستارگان

تصویر زیبا یدشت آزو با آسمان شب پر ستاره

دور شدن از هیاهوی شهرهای بزرگ و آلودگی نوری آن‌ها و پناه‌آوردن به کوه و دشت و تماشای آسمان شب در دل طبیعت بی‌تردید دل‌چسب و به‌یادماندنی است. شب که فرامی‌رسد، دشت آزو چهره دیگری به خود می‌گیرد. کافی است روی چمنزارهای آن دراز بکشید و پهنه وسیع آسمان شب را تماشا کنید.

سکوتی که دشت را فرا گرفته است و درخشش ستارگان در آسمان شب، دشت آزو را به یکی از بهترین محل‌ها برای دیدن آسمان شب تبدیل کرده است. چشمک‌زدن ستارگان، صورت‌های فلکی، عبور ستارگان دنباله‌دار و عظمت کهکشان راه شیری همه‌وهمه در مقابل چشمان شما به هنگام شب دیده می‌شوند. در این حین، چنان غرق در تماشای عظمت خلقت می‌شوید که شاید تا هنگام صبح خواب نتواند بر چشمان شما غلبه کند.

اگر قصد دارید آسمان شب را در دشت آزو به‌راحتی ببینید و هیچ‌گونه ابر و بارندگی نباشد، حتماً پیش از سفرتان از پیش‌بینی‌های هواشناسی مطلع شوید. البته بهترین فصل برای آسمان‌نگری در دشت آزو تابستان است. در تابستان از ابر و بارندگی خبری نیست.

تنوع گیاهی و جانوری در دشت آزو

گیاهان و جانوران دشت آزو تنوع بسیاری دارند. دشت آزو محل زندگی حیواناتی از جمله روباه، سگ‌های محلی، موش صحرایی، سمور، زاغی و پرندگان کوچک شکاری و… است. در حین بازدید و گردش در دشت آزو، ممکن است با این حیوانات مواجه شوید.

پوشش گیاهی دشت آزو نیز در نوع خود جالب‌توجه است. این دشت سراسر زیبایی پوشیده از پونه، آویشن، قاصدک، بابونه، شنگ، اسفند و گلپر است. این تنوع پوشش گیاهی، در فصل بهار، سفره‌ای رنگارنگ را پیش چشمان شما باز می‌کند.

لوازم ضروری برای سفر به روستای نوا و دشت آزو

برای سفر به این منطقه، قطعاً به‌همراه‌بردن ملزومات و وسایل سفر ضروری است. از جمله اقلام و ملزومات سفر به روستای نوا و دشت آزو:

  • کفش مناسب برای کوه‌پیمایی؛
  • کرم ضدآفتاب؛
  • کلاه آفتاب‌گیر؛
  • کوله‌پشتی؛
  • پتو، غذا و آب به مقدار کافی؛
  • لوازم شخصی؛
  • لباس اضافه؛
  • کیسه‌خواب؛
  • چادر به منظور اقامت در شب؛
  • دوربین عکاسی برای گرفتن عکس‌های یادگاری و ثبت لحظات به‌یادماندنی.

بهترین زمان برای سفر به روستای نوا و دشت آزو

بهترین زمان سفر به روستای نوا و دشت آزو

در تمام ایام سال دشت آزو دیدنی و خاطره‌انگیز است. با این حال، از اواسط اردیبهشت تا میانه‌های آبان بهترین زمان برای سفر به روستای نوا و دشت آزو محسوب می‌شود. در این برهه از سال، هم روستای نوا (به‌دلیل داشتن باغ‌های میوه) و هم مسیر پیاده‌روی روستای نوا تا دشت آزو پوشیده از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ است.

سخن پایانی

سفر به دشت آزو و روستای نوا

برای کسانی که دوست دارند سکوت طبیعت و نسیم روح‌بخش آن را از نزدیک تجربه کنند، سفر و بازدید دشت آزو گزینه مطلوبی است. برای تهرانی‌ها به‌لحاظ کوتاهی مسیر، بازدید از دشت آزو لاریجان گزینه درستی است. آن‌ها در یک روز آخر هفته، می‌توانند به‌اتفاق خانواده به بیرون از شهر بزنند و پس از ۲ ساعت رانندگی، به روستای نوا برسند. از آنجا نیز با طی‌کردن مسیری پیاده‌روی، به دشت آزو برسید. همین که قدم در روستای نوا و دشت آزو بگذارید، بی‌گمان غرق در هیجان و زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن خواهید شد.

دسترسی به روستای نوا

باید از تهران به‌سوی رودهن حرکت کنید. پس از رسیدن به این شهر، مسیر را در جاده هراز ادامه دهید. در مسیر، پس از عبور از امام‌زاده هاشم و روستای پلور، به آب اسک خواهید رسید. پس از ۵ کیلومتر ادامه مسیر و جلوتر از رستوران سالاری، در سمت چپ خود تابلوی رینه را خواهید دید. خروجی رینه را که ادامه دهید، پس از ۲۰۰ متر، به یک جاده فرعی در سمت راست جاده هراز می‌رسید. این جاده به روستاهای نوا و کندلو منتهی می‌شود. در این جاده حرکت کنید. پس از دنبال‌کردن تمام تابلوهای آب معدنی نوا و طی مسیری در حدود ۱۰ کیلومتر در جاده پرپیچ‌وخم و سربالایی، به روستای نوا می‌رسید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان مازندران، جاده هراز، روستای نوا

اگر تاکنون به روستای نوا و دشت آزو سفری داشته‌اید و این جاذبه را از نزدیک با چشمان خود تماشا کرده‌اید، خوش‌حالمان می‌کنید لحظات به‌یادماندنی و زیبای خود از سفر به این نقطه از کشورمان را با ره بال آسمان در میان بگذارید. طبیعت‌دوستان و عاشقان طبیعت از خواندن نظرات و تجارب ارزشمند شما بهره‌مند خواهند شد.

روستای نوا در شهرستان آمل و از توابع بخش لاریجان این شهرستان است. دشت آزو نیز در نزدیکی این روستای قرار دارد. 

می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن محل و خانه‌ها و کلبه‌های روستایی اقامت داشته باشید. همچنین، با داشتن چادر، اقدام به برپایی کمپینگ کنید.

بله. تورهای طبیعت‌گردی برنامه سفر یک‌روزه برای بازدید از دشت آزو را در برنامه‌های سفر خود دارند.

بله. تا رسیدن به روستای نوا، می‌توانید از خودرو شخصی استفاده کنید و آن را در روستا پارک کرده و با پیاده‌روی به دشت آزو برسید.

3/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. مهمان می گوید

    بسیار عالی ??

    1. علی شیرین آبادی می گوید

      ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.