روستای پلور | گردشگری در دشت‌های گلگون و چشمه‌ساران گوارا

0

روستای پلور لارین در دامنه کوه‌ سربه‌فلک کشیده دماوند خودنمایی می‌کند. این روستا ممکن است به لحاظ مساحت و سکنه از دیگر روستاهای شمال کوچک‌تر باشد؛ اما به اندازه‌ای تماشایی است که توانسته یک سروگردن بالاتر از بیشتر روستاهای مناطق اطراف قرار بگیرد. پلور به‌رغم کوچکی، جاهای دیدنی زیادی دارد. از آب‌و‌هوای خوش این روستا و مناطق اطراف آن هم هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. گردشگری را سراغ نداریم که راهی پلور شده باشد و دلش برای سفر دوباره به این روستا تنگ نشود. حیف است راهی شمال ایران شوید و سری به پلور نزنید. با این حال از آنجایی که می‌خواهیم همراهان ما بیشترین لذت را در سفرهای خارجی و داخلی تجربه کنند، اطلاعات جالبی درباره سفر به روستای پلور آمل آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای خود به روستاهای شمال ایران را تجربه کنید.

روستای پلور کجاست؟

 روستای پلور مازندران

پلور یکی از جاهای دیدنی آمل است که در همسایگی دماوند قرار دارد. این روستا در ارتفاع ۲۲۸۰متری از سطح دریا واقع شده است. به لطف این ارتفاع، با حضور در روستای پلور منظره‌ای تماشایی از قله‌های دماوند، بزمچال و پروانه پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. برای رسیدن پلور باید راه استان مازندران را در پیش بگیرید. در این مسیر چشمتان به منظره‌های تماشایی می‌افتد که نظیر آن‌ها را در هیچ‌کجای ایران سراغ نداریم. به استان مازندران که رسیدید، راه بخش لاریجان آمل را ادامه دهید. در این مسیر فرصتی فراهم می‌شود تا از دیگر جاهای دیدنی شمال ایران نیز دیدن کنید. در نهایت پس از عبور از جاده‌ای سرسبز، چشم شما به روستایی کوچک، اما زیبا روشن می‌شود که به آن پلور می‌گویند.

معرفی روستای پلور آمل

معرفی روستای پلور آمل

همسایگی پلور با دماوند، مرتفع‌ترین قله ایران باعث شده تا این روستا در کنار آب‌و‌هوای خوش، منظره‌ای تماشایی داشته باشد. از طرف دیگر زیبایی‌های پلور فقط به این روستا خلاصه نمی‌شود. در اطراف پلور تا چشم کار می‌کند جاهای دیدنی وجود دارد. این شرایط پلور را به یکی از بهترین روستاهای ایران به لحاظ گردشگری تبدیل کرده است. بر اساس آخرین سرشماری، کمتر از ۱۰۰ خانوار در پلور زندگی می‌کنند. این روستا جمعیت کمی دارد. با این حال مردمان آن باصفا هستند و از گردشگران با آغوش باز پذیرایی می‌کنند. پلور به اندازه‌ای جای تماشایی دارد که می‌توانید یک سفر کامل را به گشت‌و‌گذار در این روستا اختصاص دهید.

شغل مردم روستای پلور لارین

شغل مردم روستای پلور لارین

اهالی پلور روزگار خود را با دامپروری و زراعت می‌‌گذرانند. تماشای چرای حیوانات در مراتع سرسبز این منطقه تفریحی رایگان در روستای پلور مازندران به حساب می‌آید. مردمان این ناحیه به زبان آملی صحبت می‌کنند. این زبان یکی از لهجه‌های مازندرانی است و گویشی شیوا و دلنشین دارد. جالب است بدانید مدت‌ها پیش در منطقه قلعه دختر که فاصله کمی با پلور دارد، گنج‌های ارزشمندی پیدا شد. این شرایط باعث شده تا اهالی این منطقه افسانه‌های جالبی درباره وجود گنج‌های باارزش نقل کنند.

اگر حوصله داشتید، می‌توانید کنار ریش‌سفید‌های آبادی بنشینید و در حین خوردن فنجانی چای آتشی، افسانه‌های عامیانه این ناحیه را بشنوید. اهالی این روستا در کنار زراعت و دامپروری به ساخت صنایع دستی شهرت دارند. به لطف این شرایط می‌توانید با دستی پر از سوغات به دیار خود باز گردید. اکنون که صحبت از سوغات پلور به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته هم اشاره کنیم که محصولات لبنی بسیار خوشمزه‌ و مقوی در این منطقه به عمل می‌آید.

جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

برای شما به اندازه‌ای از جاذبه‌های گردشگری پلور تعریف‌و‌تمجید کردیم که مطمئن هستیم به فکر گردشگری در این منطقه افتاده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی پلور شدید، حتماً گشت‌و‌گذار از مکان‌های زیر را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

آبشار یخی

جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

معرفی بهترین جاهای دیدنی روستای پلور لارین را با آبشار یخی آغاز می‌کنیم که به بلندترین آبشار خاورمیانه معروف است. همان‌گونه که از نام این آبشار پیداست، در منطقه‌ای یخ‌زده قرار دارد. این آبشار چیزی حدد ۵۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا در دلِ یخچال‌های دماوند خودنمایی می‌کند. گردشگری در آبشار یخی را فقط به کوه‌نوردانی پیشنهاد می‌کنیم که تجهیزات کامل و تجربه کافی دارند.

پارک ملی لار

در مسیر رسیدن به روستای پلور مازندران، با سه‌راهی روبه‌رو می‌شوید. یکی از این مسیرها شما را به پارک ملی لار می‌برد. این پارک، منطقه‌ای بزرگ و حفاظت‌شده است. توجه داشته باشید درهای پارک ملی لار تا قبل از نیمه خرداد به روی گردشگران بسته است. در این زمان حیوانات زادآوری می‌کنند و ورود گردشگران به داخل پارک ممنوع است. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در پارک ملی لار زندگی می‌کنند. اگر از طبیعت سیر نمی‌شوید و به گشت‌و‌گذار در پارک های ملی ایران علاقه‌مند هستید، در سفر به پلور حتماً سری به پارک ملی لار بزنید.

منظریه

منظریه از جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

در همسایگی پلور، روستای دیگری با جاذبه‌های گردشگری تماشایی قرار دارد. این روستا با نام منظریه شناخته می‌شود. اطراف منظریه را دشت‌های زیبا و منظره‌های دلنشین پوشانده است. برای اینکه گردشگری در پلور و روستای منظریه بیشتر به شما خوش بگذرد، بهار راهی این روستاها شوید.

پل سنگی

پل سنگی از جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

سال‌ها پیش، رضاشاه فرمان ساخت پلی بزرگ را در شهرستان آمل صادر کرد. این پل فاصله بسیار کمی با روستای پلور دارد. پل سنگی به‌رغم گذشت زمان، هنوز هم پابرجاست و در شرایط خوبی به‌ سر می‌برد. اگر اهل گردشگری در جاهای دیدنی شمال ایران با جاذبه‌های تاریخی هستید، گشت‌و‌گذار در پل سنگی را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

قلعه دختر

پل سنگی از جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

در این قسمت از معرفی جاهای دیدنی روستای پلور لارین به قلعه‌ای پررمزوراز رسیدیم. سال‌ها پیش سفالینه‌ها و آبگینه‌های باستانی در این قلعه پیدا شد. به همین دلیل نیز اهالی روستا بر این باور هستند که قلعه دختر هنوز رازهای زیادی را در سینه پنهان دارد. ریش‌سفید‌های پلور افسانه‌های جالبی درباره قلعه دختر نقل می‌کنند. بر اساس یکی از این افسانه‌ها گفته می‌شود در این قلعه دخترانی زندگی می‌کردند. این دختران در خدمت پادشاهی افسانه‌ای بودند و آب رامی‌پرستیدند. این افسانه‌ها جذابه‌های گردشگری قلعه دختر را دو چندان کرده است.

دشت و قلعه گل زرد

دشت و قلعه گل زرد از جاذبه های گردشگری روستای پلور لارین

از اواخر فروردین به بعد در یکی از دشت‌های اطراف پلور، گل‌های زرد زیبایی می‌روید. دشتی که از آن صحبت می‌کنیم فاصله‌ای کم با قلعه‌ای باستانی دارد. ناگفته پیداست گشت‌و‌گذار در این دشت به خاطره‌ای خوش در ذهن گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و تاریخ ایران تبدیل خواهد شد.

آبشار شاهاندشت

اگر از کنار تمامی جاهای دیدنی روستای پلور آمل که به آن‌ها اشاره کردیم، گذشتید، از کنار آبشار شاهاندشت به‌سادگی نگذرید. آب این آبشار از ارتفاعی حدود ۵۰متری به پایین می‌ریزد. جاذبه‌های آبشار شاهاندشت به اندازه‌ای است که گردشگران فقط برای بازدید از این آبشار راه پلور را در پیش می‌گیرند.

دره زمان

دره زمان همانند قلعه دختر یکی از جاهای مرموز و تماشایی پلور است. افسانه‌های بی‌شماری درباره گنج‌های پنهانِ این دره نقل شده است. رودخانه‌ای با آبی آرام در داخل دره زمان جریان دارد. آب‌و‌هوای این دره حتی در تابستان نیز خنک و دلنشین است. اگر در فصل گرما راهی پلور شدید، گردشگری در دره زمان را فراموش نکنید.

دشت آزو

زیبایی های دشت آزو در دل کوهستان سرسبز

گل‌های سرخ و زرد در روستای نوا و دشت آزو خودنمایی می کند. این دشت به اندازه‌ای تماشایی است که به عروس دشت‌های البرز شهرت پیدا کرده است. دشت آزو در کنار فاصله کم با پلور، به روستای نوا نیز بسیار نزدیک است. اگر از گردشگری در روستاهای شمال ایران سیر نمی‌شوید، حتماً‌ سری به دشت آزو و روستای نوا بزنید.

پیست آبعلی

برای شما گفتیم گردشگری زمستانه در پلور فقط به گردشگرانی خوش می‌گذرد که میانه بدی با سرما ندارند. اگر شما از این دسته گردشگران هستید و می‌خواهید در کنار گشت‌و‌گذار در روستا، برف‌بازی کنید. پیست آبعلی را به برنامه سفر خود اضافه کنید. زمستان‌ هر سال این پیست میزبان اسکی‌بازها و علاقه‌مندان برف‌بازی است.

دشت بنفش

اطراف پلور را دشت‌های سرسبز با گل‌های رنگارنگ احاطه کرده است. یکی از این دشت‌ها، دشت بنفش است. همان‌گونه که از نام این دشت پیداست، بهار هر سال به گل‌های بنفش آراسته می‌شود.

چشمه قلعه دختر

در ۲کیلومتری شمال غرب جاده تهران آمل، چشمه‌ای با نام چشمه قلعه دختر قرار دارد. این چشمه که به پلور نزدیک است، آبی گوارا و شفابخش دارد. اگر خدای ناکرده وجود نازنینتان گرفتار بیماری‌های دستگاه گوارش، کبد و لوزالمعده است، حتی سری به چشمه قلعه دختر بزنید. آب این چشمه نوشداروی دردهای شماست.

چشمه آب معدنی

پلور به داشتن آب‌ معدنی شفابخش و گوارا معروف است. به همین دلیل در این منطقه کارخانه‌ای بزرگ برای استخراج آب‌ معدنی پلور احداث شده است. چشمه آب معدنی پلور با آبی گوارا و خنک، خستگی را از تن گردشگران می‌زداید.

قلعه ملک بهمن

در این قسمت از معرفی جاهای دیدنی روستای پلور لارین به قلعه‌ای باستانی رسیدیم که تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. این قلعه جایگاه ويژه‌ای در بین بناهای باستانی ایران دارد. قلعه ملک بهمن در صخره‌ای با ارتفاع ۲۲۰ متر بالاتر از اراضی اطراف احداث شده است. اگر به گشت‌و‌گذار در قلعه‌های تاریخی ایران علاقه دارید، گردشگری در قلعه ملک بهمن را به برنامه سفر به پلور اضافه کنید.

امکانات رفاهی روستای پلور مازندران

امکانات رفاهی روستای پلور مازندران

پلور روستایی کوچک و کم‌امکانات است. با این حال غم به دل خود راه ندهید؛ زیرا توجه گردشگران در چند سال اخیر به این روستا باعث ایجاد چندین اقامتگاه بوم‌گردی در پلور شده است. به‌غیر از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی، روی دیگر امکانات رفاهی این روستا نمی‌توانید حساب باز کنید. با این حال انصافاً باید گفت پلور، روستایی‌های بامرامی دارد. اهالی این روستا برای گردشگران چیزی کم‌و‌کسر نمی‌گذارند.

بهترین زمان بازدید از روستای پلور مازندران

بهترین زمان بازدید از روستای پلور مازندران

انصافاً باید گفت پلور در تمامی فصل‌های سال تماشایی است. با این حال از آنجایی که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، آب‌‌شدن برف‌ها در اوایل فروردین منظره‌ای سرسبز و تماشایی به این روستا و مناطق اطراف آن می‌دهد. درختان اطراف پلور در اردیبهشت هر سال به شکوفه‌های زیبا مزین می‌شوند. خرداد تا اوایل تیر، ماه‌های شکوفه‌دادن گل‌های شقایق در اطراف این روستاست. به تابستان که رسیدید، گرمای هوا در این ناحیه افزایش پیدا می‌کند؛ اما به لطف آب‌و‌هوای کوهپایه‌ای این ناحیه، این گرما جلوی گردشگری را نمی‌گیرد. پلور در پاییز نیز تماشایی و دلرباست. در اواخر پاییز آب‌و‌هوای این ناحیه سرد می‌شود. اگر سرمایی هستید، بهتر است اواخر پاییز و زمستان را به گردشگری در مناطق گرم‌تر ایران اختصاص دهید.

بایدها و نبایدهای سفر به روستای پلور

بایدها و نبایدهای سفر به روستای پلور

خوشبختانه پلور مسیر سرراستی دارد. با این حال باز هم قبل از سفر یک‌ بار این مسیر را بررسی کنید. از آنجایی که روستاهای شمال ایران آب‌و‌هوای متغیری دارند، حتماً قبل از سفر آب‌و‌هوای پلور را در نظر داشته باشید و لباس مناسب بردارید. لوازم محافظت از پرتوهای زیان‌بخش خورشید مانند ضدآفتاب و عینک آفتابی، چراغ قوه، کمک‌های اولیه، تجهیزات روشن‌کردن آتش، تنقلات و آب آشامیدنی از لوازمی است که در سفر به پلور باید همراه شما باشد.

مسیر دسترسی به روستای پلور مازندران

<iframe src=”https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d695210.2648361442!2d50.83678792051098!3d35.95948672356215!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x3f902b224e2c8efd%3A0x819610a1d5cf6c70!2sPolour%2C%20Mazandaran%20Province!5e0!3m2!1sen!2s!4v1662529292681!5m2!1sen!2s” width=”1200″ height=”300″ style=”border:0;” allowfullscreen=”” loading=”lazy” referrerpolicy=”no-referrer-when-downgrade”></iframe>

پلور فاصله‌ چندانی از پایتخت ندارد. به همین دلیل به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران شناخته می‌شود. اگر تهران را نقطه آغاز سفر در نظر بگیریم، باید از این شهر به جاده زیبای هراز بروید. این جاده را ادامه دهید و بومهن، رودهن و آبعلی را پشت سر بگذارید. سپس به گردنه امامزاده هاشم می‌رسید. به این گردنه که رسیدید فاصله چندانی با پلور ندارید. پس از چندین کیلومتر رانندگی، منظره تماشایی پلور پیش روی شما قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید پلور به اندازه‌ای تماشایی است که تاکسی‌های بین‌شهری گردشگران را از مقصد تهران به این روستا می‌‌برند. اگر خودروی شخصی ندارید، کافی است به انتهای بزرگراه شهید بابایی بروید. در این مکان تاکسی‌های بین‌شهری چشم انتظار گردشگران هستند. از تهران تا پلور ۸۸ کیلومتر راه است. این مسیر در عرض یک ساعت و نیم تا نهایت ۲ ساعت طی می‌شود. پلور از آمل هم چندان دور نیست و ۹۸ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

روستای پلور آمل طبیعت‌گردی را در حق گردشگران تمام می‌کند. امیدواریم اطلاعاتی که از این روستا با شما مطرح کردیم زمینه‌ای برای سفری خاطره‌ساز در روستای پلور مازندران فراهم کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از روستاهای شمال ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌‌ها به اشتراک بگذارید.

از تهران به جاده زیبای هراز بروید. این جاده را ادامه دهید و بومهن، رودهن و آبعلی را پشت سر بگذارید. سپس به گردنه امامزاده هاشم می‌رسید. به این گردنه که رسیدید فاصله چندانی با پلور ندارید.

چمن‌زارهای سرسبز، چشمه‌های گوارا، آثار باستانی ارزشمند و آب‌و‌هوای دلنشین از ویژگی‌های اصلی روستای پلور به حساب می‌آید.

آبشار یخی، پارک ملی لار، منظریه، پل سنگی، قلعه دختر، و قلعه گل زرد، آبشار شاهاندشت، دره زمان، آزو، پیست آبعلی، دشت بنفش، چشمه آب معدنی و قلعه ملک بهمن به عنوان جاهای دیدنی اطراف روستای پلور شناخته می‌شوند.

پلور در بهار از همیشه تماشایی‌تر است. این روستا در زمستان و پاییز نیز جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد.

در این روستا چندین اقامتگاه بوم‌گردی تعبیه شده است.

لوازم محافظت از پرتوهای زیان‌بخش خورشید مانند ضدآفتاب و عینک آفتابی، چراغ قوه، کمک‌های اولیه، تجهیزات روشن‌کردن آتش، تنقلات و آب آشامیدنی از لوازمی است که در سفر به پلور باید همراه شما باشد.

4.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.