آبشار شاهاندشت | صدای پای آب از فراز کو‌ه‌های مازندران

0

آبشار شاهاندشت جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت در استان مازندران است. این آبشار تماشایی یکی از جاهای دیدنی آمل به حساب می‌آید که فاصله کمی به پایتخت دارد. به لطف این شرایط، طبعیت‌دوست‌ها از هر فرصتی برای آبشارگردی در مازندران بهره می‌گیرند. برای همراهان شمال‌دوست خود در ره بال آسمان باید بگوییم که شاهاندشتی‌ها فقط به آبشار خروشان این منطقه افتخار نمی‌کنند و با ناحیه‌‌ای روبه‌رو هستیم که جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد.

جالب است بدانید مجموعه‌ای از آبشارهای خروشان در شاهاندشت انتظار طبیعت‌دوست‌ها را می‌کشد. جالب‌تر اینکه آبشار اصلی شاهاندشت، بلندترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران است. با این حساب می‌توان گفت امکان‌ ندارد اهل آبشارگردی باشید و نخواهید سری به شاهاندشت بزنید. اینجاست که پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه بار سفر ببندید، مطلبی که برای شاهاندشت آماده کرده‌ایم را تا انتها بخوانید. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب، صفای آبشارگردی شما را دوچندان کند.

روستای شاهاندشت کجاست؟

عکس روستای شاهاندشت

پرسش اول آبشاردوستانی که می‌خواهند از دومین آبشار بلند ایران دیدن کنند این است که روستای شاهاندشت کجاست. برای رسیدن به این روستای زیبا و تماشایی باید راه ییلاق‌های زیبای شهرستان آمل در استان مازندران را در پیش بگیرید. روستای شاهاندشت در حدود ۷۳کیلومتری آمل قرار دارد. روستای شاهاندشت با چیزی حدود ۳۵۰۰ سال قدمت در دل تاریخ مازندران ریشه دارد. به لطف این قدمت، به غیر از آبشار، مناطق تماشایی و آثار باستانی دیدنی دیگری هم در شاهاندشت خودنمایی می‌کند.

آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار زیبای شاهاندشت حدود ۸ کیلومتر از روستا دورتر است. این آبشار دقیقاً در ۶۵‌کیلومتری آمل واقع شده و یکی از آبشارهای مازندران است. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم مجموعه‌ای از ۳ آبشار زیباست که مجموع ارتفاع آن‌ها به ۱۸۰ متر می‌رسد. آبشار اصلی دقیقاً ۵۱ متر ارتفاع دارد. اگر از سمت جاده هراز راهی شاهاندشت هستید، باید در کیلومتر ۹۶ جاده هراز سراغ آبشار را بگیرید.

آبشار شاهاندشت چه امکانات گردشگری دارد؟

مرتفع‌ترین آبشار استان مازنداران به اندازه‌ای معروف است که حتی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده. به رغم محبوبیت،‌ در اطراف این آبشار خبر چندانی از امکانات گردشگری نیست. در منطقه‌ای که آبشار در آن جاری است امکانات خاصی ندارد. این شرایط باعث شده تا آبشار منطقه‌ای بکر باشد که خبری از آسیب‌های بشر به طبیعت در آن نیست.

آبشار شاهاندشت چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

شاهاندشت به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی آمل در شمال ایران جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. در کنار آب خروشانی که در تمامی ماه‌های سال از شاهاندشت فرو می‌ریزد، این منطقه از طبیعت سرسبز و زیبایی برخوردار است. به لطف این شرایط گردشگران در کنار آبشارگردی و آب‌بازی، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در طبیعت اطراف آبشار پیدا می‌کنند. شاهاندشت یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. این ویژگی باعث شده تا گردشگران ماجراجو، به دل خطر بزنند و راهی تاج آبشار شوند. اگر تجهیزات لازم صخره‌نوردی همراه داشته باشید، می‌توانید از تاج آبشار در حالی که آب خروشان روی سر شما می‌ریزد،‌ پایین بیایید. این آبشار مکانی مناسب برای کمپ‌زدن خانواده‌هاست. زوج‌های عاشق پیشه هم می‌توانند در اطراف آبشار عکس‌های عاشقانه‌ای بگیرند تا بعدها بهانه‌های برای خاطره‌بازی از دوران جوانی داشته باشند.

آبشار شاهاندشت چه زمانی از همیشه دیدنی‌تر است؟

نمایی از بازدید آبشار شاهاندشت

آبشارگردها به‌خوبی می‌دانند بارش برف و باران، جوش‌وخروش بیشتر آبشار را به دنبال دارد. با این حساب حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که شاهاندشت بهار هر سال از دیگر فصل‌ها تماشایی‌تر است. انصافاً باید اعتراف کرد تابستان هم برای آبشارگردی در شاهاندشت مناسب است. این شرایط تا اواسط پاییز هم ادامه پیدا می‌کند؛ اما از آن زمان به بعد هوا حسابی سرد می‌شود و شاهاندشت صفایی ندارد. حتماً در جریان هستید به دلیل باران‌های گاه‌و‌بیگاه، همراه داشتن بارانی و چند دست لباس در سفر به شمال ایران الزامی است. این شرایط در آبشارگردی اهمیت بیشتری دارد. پیشنهاد می‌کنیم در کنار چندین دست لباس، لوازم روشن‌ کردن آتش و برپاکردن چادر همراه داشته باشید. وقتی مجهز سفر کرده باشید، با خیال راحت می‌توانید در کنار آبشار کمپ‌ بزنید و حسابی خوش بگذرانید.

آبشار شاهاندشت نزدیک به کدام جاهای دیدنی است؟

جاهای دیدنی شاهاندشت فقط به آبشار زیبای آن ختم نمی‌شود. در این منطقه چندین مکان تماشایی وجود دارد که بهتر است در کنار آبشار سری به ‌آن‌ها هم بزنید.

  • قلعه ملک بهمن

پس از اینکه در آبشار حسابی آب‌بازی کردید، راه تاج آن را در پیش بگیرید. کمی دورتر از بالای آبشار، قلعه‌ای قدیمی خودنمایی می‌کند. این قلعه در میان محلی‌ها با نام‌های قلعه ملکه قلاع و قلعه فرشته هم شناخته می‌شود. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران‌زمین است. شاهاندشتی‌ها زمان ساخت این قلعه را به حدود ۳ هزار سال پیش نسبت می‌دهند. کاملاً مشخص است بازدید از قلعه‌ای با ۳ هزار سال قدمت، لطف خاص خودش را دارد. جالب است بدانید در ساخت این قلعه از مصالح عجیبی مانند ترکیب شیر و تخم‌‌مرغ و سنگ‌های بسیار مستحکم استفاده شده است.

  • تکیه شاهاندشت

پادشاهان قاجار در شاهاندشت تکیه‌ای زیبا بنا کردند که بقایای آن هنوز هم پابرجاست. این تکیه در روستای شاهاندشت ساخته شده و به اندازه‌ای زیباست که به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرده است.

  • برج سی شاهاندشت

عکس برج سی شاهاندشت

شاهاندشت در روزگاران قدیم، منطقه‌ای پراهمیت بود. این شرایط باعث شد تا برجی قدیمی در این منطقه خودنمایی کند. این کوشک که با نام برج سی شناخته می‌شود، بنایی قدیمی است که تاریخ ساخت آن به دوران پیش از اسلام نسبت داده می‌شود. برج سی شاهاندشت بنایی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و گردشگران علاقه‌مند به تاریخ را از دورونزدیک به تماشا فرا می‌خواند.

  • غار الیاس تنگه

عکس غار الیاس تنگه

شاهاندشت در کنار آبشار زیبایی که گردشگران ماجراجو را به مخاطره می‌کشد،‌ به غاری وهم‌انگیز هم نزدیک است. این غار را با نام الیاس تنگه می‌شناسیم. غاری که از آن صحبت می‌کنیم در فاصله ۸۵کیلومتری شمال شرق تهران و ۷۵کیلومتری جنوب آمل قرار دارد. غار الیاس تنگه که در میان بومی‌های منطقه با نام آس تنگه هم شناخته می‌شود، در دره‌ای با نام الیاس تنگه واقع شده است. از روستای شاهاندشت تا غار الیاس تنگه چیزی حدود ۲ کیلومتر فاصله دارید. این راه مالرو است و عقل حکم می‌‌کند کفش مخصوص پیاده‌روی و تجهیزات غار نوردی همراه داشته باشید.

  • پردیس شاهاندشت

عکس پردیس شاهاندشت

برخلاف بیشتر جاهای دیدنی شاهاندشت که به هزاران سال پیش باز می‌گردد، پردیس شاهاندشت باغی جدید در این منطقه است. این باغ در زمین‌های بالادست روستا شاهاندشت ساخته شده و چیزی حدود ۶۰ هکتار مساحت دارد. در این پردیس تماشایی درختان گردوی پیوندی کاشته شده است. جالب است بدانید پردیس شاهاندشت، اولین باغ گرودی پیوندی در زمین‌های شیبدار در تمامی ایران به حساب می‌آید.

شاهاندشت چه جاهای دیدنی دیگری دارد؟

شاهاندشت منطقه‌ای باستانی با طبیعتی زیباست. در کنار جاهای دیدنی که به آن‌ها اشاره کردیم، اگر فرصت دست داد به دشت شونا، امامزاده الیاس، دریاچه چشمه دیو آسیاب، چشمه خوزک و غار کبوتر هم سری بزنید. در گوشه‌و‌کنار این منطقه خانه‌های باستانی، دخمه‌های قدیمی وجود دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. در چند سال گذشته کتیبه‌های سنگی قدیمی با خطوط کوفی در شاهاندشت پیدا شد. این اکتشاف‌ها ثابت کرد که شاهاندشت هنوز هم رازهای زیادی در سینه نهان دارد.

مسیر دسترسی به آبشار شاهاندشت

گفتیم که روستای شاهاندشت در نزدیکی آمل است. دقیق‌تر اگر بخواهیم اشاره کنیم، روستای شاهاندشت ۷۳ کیلومتر با آمل فاصله دارد. برای رسیدن به روستای شاهاندشت باید راه جاده هراز را در پیش بگیرید تا به بخش امیری برسید. در کیلومتر ۹۶ جاده هراز چشم شما به آبشاری خروشان روشن می‌شود. این آبشار دقیقاً همان آبشار شاهاندشت است که از آن صحبت می‌کنیم. برای رسیدن از تهران به شاهاندشت چیزی حدود ۱۱۷ کیلومتر رانندگی در پیش دارید.

با حسابی سرانگشتی می‌توان گفت با حدود ۲ ساعت رانندگی به مقصد می‌رسید. به تهرانی‌ها پیشنهاد می‌کنیم صبح خروس‌خوان با خودرویی با باک پر از منزل به قصد جاده هراز بیرون بزنند. برای خروج از تهران،‌ بزرگراه همت مسیر غرب به شرق بهترین انتخاب است. در انتهای این مسیر، جاده جاجرود را دنبال کنید تا به رودهن برسید. در اینجا دوراهی هراز و فیروزکوه قرار دارد که باید مسیر سمت چپ، جاده هراز را در پیش بگیرید.

علاقه‌مندان آبشارگردی در جریان هستند که بیشتر آبشارهای کشور مسیری دشوار دارند. خوشبختانه این شرایط برای شاهانداشت وجود ندارد و با آبشاری روبه‌رو هستیم که به‌راحتی و با مقداری پیاده‌روی به آن می‌رسید. با این حساب آبشارگردی در شاهانداشت در کنار جوانان ماجراجو، برای کودکان و کهنسالان نیز میسر است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسآمل، جاده هراز، روستای شاهاندشت

آبشار شاهاندشت سال‌هاست که با غرور در شمال ایران خودنمایی می‌کند. این آبشار در تمامی فصل‌های سال خروشان و جاری است. به لطف این شرایط هر زمان که فرصتی دست داد، می‌توانید بار سفر ببندید و برای آبشارگردی به دل جاده بزنید. امیدواریم اطلاعاتی که از شاهاندشت و آبشار زیبای آن در میان گذاشتیم، زمینه آبشارگردی خاطره‌انگیزی را برای شما فراهم کند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اهل گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف تهران هستید و تجربه‌های سودمندی از آبشارگردی دارید، این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

دومین آبشار مرتفع ایران در نزدیکی آمل قرار دارد.

برای اینکه در این آبشار حسابی به شما خوش بگذرد،‌چندین دست لباس و لوازم روشن‌ کردن آتش و چادر زدن همراه داشته باشید.

قلعه ملک بهمن و غار الیاس تنگه از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک آبشار شاهاندشت به حساب می‌آیند.

بهار تا اوایل شهریور هر سال بهترین زمان برای گشت‌‌وگذار در آبشار شاهاندشت است.

آب از تاج اصلی آبشار به دو آبشار کوچک‌تر می‌ریزد تا آبشار شاهاندشت در کنار ارتفاع، جلوه‌ای تماشایی هم داشته باشد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.