خلیج نایبند | به سرزمین تابان جنوبی ایران سلام کنیم

0

حتماً در دورواطراف شما هم کسانی هستند که در عسلویه کار می‌کنند یا گذرشان برای کسب‌وکار به این نقطه از ایران افتاده است. عسلویه بیشتر به‌واسطه کار و مسائل مرتبط با نفت برایمان شناخته شده است. قبول دارید؟ اما باید گفت که در حوالی این منطقه، دیدنی‌های فراوانی وجود دارد که برای برنامه‌ریزی یک سفر جانانه می‌توان رویشان حساب کرد. یکی از جاهای دیدنی عسلویه خلیج نایبند است؛ منطقه‌ای حفاظت‌شده در عسلویه که دیدن دارد. در این مقاله، با ما همراه باشید و از این خلیج بیشتر بخوانید.

خلیج نایبند کجاست؟

خلیج نایبند در ۳۵کیلومتری مرکز عسلویه قرار دارد. این خلیج در بخش چاه‌مبارک واقع است و نخستین پارک ملی دریایی ایران به شمار می‌رود. به‌طور دقیق‌تر، خلیج بوشهر میان نخل تقی، عسلویه، بیدخون و روستای هاله قرار گرفته است. خلیج نایبند یا همان نخستین پارک ملی دریایی ایران شامل بخش‌های زیر است:

  • خلیج؛
  • دماغه؛
  • جنگل‌های حرا؛
  • منطقه حفاظت‌شده.

جاهای دیدنی خلیج نایبند کجاست؟

خلیج نایبند هم از نظر اقتصاد و سیاست مهم است و هم زیبایی‌های فراوانی دارد. شما که به‌عنوان گردشگر به‌دنبال بررسی ابعاد راهبردی یا حتی اکولوژیکی این خلیج نیستید، هستید؟ خیر. برای گردشگران بازدید از خلیجی جذاب است که سواحل ماسه‌ای و صخره‌های رسوبی بسیار زیبایی دارد.

در فصل‌های سرد پرنده‌های مهاجر راهی این خلیج زیبا می‌شوند. اگر در زمستان و پاییز به نایبند سفر کنید، شاهد حضورشان خواهید بود. یکی از جذابیت‌های بسیار خاص خلیج، آب به‌شدت زلال آن است. این آب چنان رقیق و زلال است که می‌توانید سنگ‌های کف آب را هم ببینید.

جذاب نیست؟ دوستداران عکاسی می‌توانند عکس‌های درجه‌یکی در سفرشان به این خلیج تهیه کنند. آبی که عین اشک چشم لطیف و درخشان است، قدم‌زدن در کنار ساحل و دیدن طبیعتی دل‌نشین سفری به‌یادماندنی در بازدید از جاهای دیدنی اطراف بوشهر برایتان رقم خواهد زد.

دیگر دیدنی‌های این منطقه را می‌شناسید؟

علاوه بر دیدنی‌هایی که گفته شد و پرندگان مهاجر در فصول سرد، منطقه حفاظت شده نایبند دیدنی‌های دیگری هم در آستین دارد. برای نمونه، جنگل‌های حرایی و درخت انجیر معابد در این پارک ملی دیدنی هستند.

بیشتر افراد گمان می‌کنند جنگل‌های حرایی مخصوص قشم است؛ اما از عسلویه تا روستای هاله هم جنگل‌های حرا کشیده شده‌اند. مساحت این جنگل‌ها حدود ۳۵۰ هکتار است. اصلاً به‌خاطر همین درختان حراست که پرندگان مهاجر میل دارند در زمستان‌ها راهی خلیج نایبند شوند.

سواحل ماسه‌ای خلیج جایی امن برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها هم هست. لاک‌پشت‌های عقابی دریایی و لاک‌پشت‌های سبزرنگ خلیج ‌فارس در این خلیج دیده می‌شوند. حیوانات دیگری که می‌توانید در خلیج نایبند ببینید:

  • گرگ؛
  • کفتار؛
  • شغال؛
  • پلیکان؛
  • فلامینگو؛
  • گربه وحشی؛
  • پرندگان آبزی؛
  • میگو و خرچنگ.
البته نوعی آهو موسوم به جبیر هم در این منطقه وجود دارد. این آهو فقط در ایران و هندوستان یافت می‌شود.

آب و هوای خلیج نایبند چطور است؟

تصویری از بندر سریف بوشهر

جنوب ایران در فصل‌های گرم سال به‌شدت گرم می‌شود و برای مسافرت‌کردن چندان گزینه خوبی نیست. منتها مناطقی مانند خلیج نایبند در بندر سیراف و نایبند و نقاط دیگر استان بوشهر در زمستان‌ها هوایی عالی دارند. زمستان‌ها که همه‌جا سرد است و یخ‌بندان می‌شود، آب‌وهوایی بهاری بر خلیج حکم‌فرماست؛ پس فرصتی ایدئال برای سفرهای زمستان پیش می‌آید.

پاییز و زمستان بوشهر و خلیج نایبند درختان را سبزپوش می‌کند. با سفر به خلیج نایبند بوشهر می‌توانید ضمن بهره‌مندی از طبیعتی خوش‌آب‌وهوا و چشم‌نواز، اقدام به خرید از بازارهایی کنید که اجناس وارداتی بسیار مناسب و جذابی را به مشتریان عرضه می‌کنند. در این سفر می‌توانید به اطراف شهر نایبند هم بروید و سری به نقاط دیگر بوشهر مانند بندر سیراف بزنید.

پوشش گیاهی نایبند

پوشش گیاهی نایبند بسیار متنوع است. به‌جز جنگل‌های حرا در این منطقه، گیاهان آبزی به‌شدت متنوعی نیز در این فضا وجود دارند. گیاهانی که در خلیج نایبند هستند از مقاومت زیادی برخوردارند. نمونه این گیاهان:

  • گز؛
  • خارشتر؛
  • علف‌شور؛
  • شصت‌عروسان.

گونه‌های گیاهی متنوع دیگری هم در خلیج وجود دارند؛ مثلاً کنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، صبرزرد، دافنی، قیچ و… .

خلیج نایبند | خطر در کمین یا کار تمام است؟

تصویری از ساحل نایبند خلیج فارس

رشد و پیشرفت عسلویه باعث شده مشکلاتی در این ناحیه از جنوب رخ بدهد. این روزها، تخلیه پساب‌ها و مجرای خروجی تأسیسات کارخانه‌های نفتی و صنعتی باعث شده نظم محیط‌زیست به‌شدت تهدید شود و مشکلاتی به ‌وجود بیاید. تأسیسات سمی عسلویه و وجود صنایعی مانند آلومینیم خطری جدی برای سلامت خلیج نایبند و به‌طور کلی طبیعت جنوب است.

صنایع آلومینیمی آب، هوا و خاک را آلوده می‌کند. صنایع مختلف موجود در عسلویه تهدیدی برای طبیعت‌اند. چه اقداماتی برای مقابله با ضررهای زیست‌محیطی صورت گرفته است؟ فکر نمی‌کنیم حرکتی برای رفع این مشکلات صورت گرفته باشد. شما چه فکر می‌کنید؟

وجه تسمیه خلیج نایبند چیست؟

تصویری از ساحل خلیج نایبند

«نایبند» در واقع، «نابند» یا «ناوبند» بوده است. ناوبند هم یعنی محل پهلوگرفتن و لنگرانداختن ناو. در گذشته‌ها، این خلیج جایی برای لنگراندازی کشتی‌ها و قایق‌های مختلف بوده است. به همین ‌خاطر هم هست که نامش چنین شده است. البته روایت‌های دیگری هم به میان است.

برای مثال، برخی معتقدند «ناو» به‌معنای «محل عبور» است و این مکان هم با توجه به قرارداشتن در مسیر ارتباطی چنین نامی گرفته است. در گذشته‌های دور، در دوران آل‌بویه، خلیج نایبند مکانی مهم برای صید مروارید بوده است.

این خلیج هم طبیعتی زیبا دارد و هم تاریخی قدیمی.

در کجای خلیج نایبند اقامت کنید؟

اقامتگاه‌ها و هتل‌های متنوعی در خلیج وجود دارد و با توجه به سلیقه و بودجه‌تان می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید و از میان گزینه‌های در دسترس، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

در سفرتان به این خلیج زیبا، از خوراکی‌ها و غذاهای‌ خوش‌طعم جنوبی هم غافل نشوید. خوردن ماهی، رنگینک و حلوای جنوبی از واجبات است. قلیان‌های چوبی، حصیر و صدف در شکل‌ها و محصولات مختلف نیز سوغاتی خوبی است. می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان یادگاری برای خودتان یا به‌عنوان هدیه برای دوستان و آشنایانتان تهیه کنید.

دیدنی‌های اطراف خلیج چیست؟

زمانی که به خلیج بوشهر می‌روید، امکان اینکه چرخی در حوالی این منطقه بزنید و مقاصد گردشگری جذاب دیگری را هم ببینید، برایتان وجود دارد. مثلاً:

  • خرید از مراکز خرید عسلویه مانند مجتمع تجاری زیتون یا رویال را احتمالاً دوست خواهید داشت. البته اگر اهل خرید باشید.
  • مجتمع تفریحی و گردشگری شیرینو در عسلویه را از دست ندهید. این مجتمع گردشگری دریایی بسیار بزرگ است و امکانات تفریحی زیادی مانند پلاژهایی زنانه و مردانه در آن وجود دارد.
  • روستای بنود هم در نزدیکی خلیج نایبند است و زیبایی طبیعی بسیار زیادی دارد. می‌توانید به آنجا هم سری بزنید. ساحل این روستا پاک و دیدنی است. صحنه‌هایی از فیلم ایرانی محمد (ص) هم در این مکان فیلم‌برداری شده است.

در آخر

تصویری از خلیج نایبند

سرزدن به جنوب ایران و خلیج نایبند مسافرتی درجه‌یک در زمستان یا پاییز است. جنوب را باید گشت. بوشهر زیبا و نقاط دیگر جنوب ایران پُر از شگفتی‌های طبیعی و آثار تاریخی باارزش‌اند. مگر می‌شود در کشوری با این دیدنی‌ها زندگی کرد و برای رفتن به مکان‌های جذابش برنامه‌ای نداشت؟ هزینه، کمبود وقت و… همه بهانه است. اگر بخواهید و بخواهیم، به‌سادگی می‌توانیم با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در زمانی مناسب از مقاصد گردشگری جذابی مانند خلیج نایبند بوشهر دیدن کنیم.

شهرهای جنوبی ایران از قدیمی‌ترین شهرهای ایرانی‌اند و رازهای تاریخی بسیار مهم و جالبی را در خود پنهان کرده‌اند. فرقی نمی‌کند که اهل علم و مطالعه‌اید یا خرید و تفریح؛ دوست دارید که در سفر خرید کنید و رستوران‌گردی را می‌پسندید یا اهل مکاشفه در طبیعت زیبا هستید. در هر حال، شهرهای جنوبی ایران زیبا برایتان چیزهای زیادی در آستین دارند. پس حتماً نام خلیج نایبند را هم به فهرست مکان‌های گردشگری‌تان اضافه کنید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل پاییز و زمستان
آدرساستان بوشهر، ۳۵کیلومتری عسلویه

شما تجربه سفر به این خلیج را داشته‌اید؟‌ از مکان‌هایی مشابه بازدید کرده‌اید؟ اگر تجربه یا خاطره‌ای دارید، خوش‌حال می‌شویم که برای ره بال آسمان تعریف کنید. منتظرتان هستیم. از جنوب چه به یاد دارید؟ نکته‌ و پیشنهادی برای سفر به این نقطه از ایران برایمان دارید؟ با گوش جان می‌شنویم.

خلیج نایبند در بوشهر و نزدیکی عسلویه قرار دارد. این خلیج در ۳۲۰کیلومتری جنوب ‌شرقی بندر بوشهر واقع است.

خلیج نایبند در ۳۵کیلومتری عسلویه قرار دارد.

بهترین زمان سفر برای رفتن به خلیج نایبند زمستان و پاییز است.

پوشش گیاهی و جانوری و ساحل زیبا از دلایل جذابیت این خلیج هستند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.