پارک مینیاتورک استانبول | جام جهان‌نمای زیبایی‌های ترکیه

0

در میان پارک های استانبول، پارک مینیاتورک جام ‌جهان‌‌نمایی است از تمامی جاهای دیدنی ترکیه. این پارک برای گردشگرانی طراحی شده که حاضر نیستند حتی یکی از جاذبه های دیدنی استانبول و ترکیه را از دست بدهند. منتها از آنجا که بازدید از تمامی جاذبه های استانبول در یک سفر مهیا نمی‌شود، با گشت‌و‌گذار در پارک مینیاتورک فرصتی می‌یابند تا از نسخه مینیاتوری تمامی دیدنی های ترکیه بازدید کنند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم حتماً سری به پارک مینیاتورک بزنید. برای اینکه بیشتر در جریان دیدنی های پارک مینیاتوری استانبول قرار بگیرید، در ادامه باهم نگاهی به این پارک می‌کنیم تا ببینیم چرا باید گشت‌و‌گذار در پارک مینیاتور را به برنامه سفر استانبول اضافه کنید.

پارک مینیاتورک کجاست؟

برای آن دسته از گردشگرانی که می‌خواهند بدانند پارک مینیاتورک کجاست، باید بگوییم این پارک در ناحیه سوتلوجه در شهر استانبول قرار دارد. برای بازدید از آن باید راه شمال شرقی گلدن هورن را در پیش بگیرید. دیدنی‌های این پارک باعث شده تا وسیله‌های حمل‌ونقل مختلفی گردشگران را از گوشه‌و‌کنار استانبول روانه آن کنند.

نمایی از پارک مینیاتورک

درهای پارکی که از آن صحبت می‌کنیم همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر به‌روی گردشگران باز است. جالب است بدانید این پارک فقط به بناهای مینیاتوری از اماکن قدیمی ختم نمی‌شود. وقتی از نسخه مینیاتوری دیدنی های استانبول و ترکیه صحبت می‌کنیم. منظور تمام جاذبه های استانبول و ترکیه از دوران قدیم تا کنون در ابعادی ظریف است که در ساخت آن‌ها هیچ‌چیزی از قلم نیفتاده. این ظرافت باعث شده تا گردشگران از دورونزدیک راهی پارک مینیاتورک شوند.

در این پارک، با انواع سرگرمی‌‌ها و رستوران‌های متنوع سروکار داریم که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن گردشگران باقی می‌گذارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مناسبی را برای بازدید از تمامی دیدنی های پارک مینیاتور استانبول کنار بگذارید.

چگونگی ساخت پارک مینیاتورک

نمایی از نسخه کوچک این مجمومه

اولین نگاه به پارک مینیاتورک شما را به یاد کارتون زیبای گالیور می‌اندازد. اگر خاطرتان باشد، در این کارتون، گالیور به شهر کوچولوهای لی‌لی‌پوت می‌رود. همه‌چیز در این شهر در برابر جثه بزرگ گالیور، کوچک و بند‌انگشتی به نظر می‌رسد. ماجرای این پارک نیز از همین قرار است. وجود بناهای باستانی بی‌شمار در ترکیه شرایطی ایدئال برای گردآوری نسخه مینیاتوری جاهای دیدنی ترکیه فراهم کرد. این ایده جذاب در سال ۲۰۰۶ در قالب پارک مینیاتوری اجرایی شد.

ناگفته نماند، درست است که اماکن باستانی این پارک در نسخه مینیاتوری ساخته شده باشد، اما پارک مینیاتوری استانبول به‌خودی‌خود پارکی بزرگ با مساحتی حدود ۶۰هزار متر مربع است. در این محیط، در کنار مدل کوچک‌شده اماکن باستانی، فضای سرپوشیده‌ای برای تفریح کودکان، استخر، سالن آمفی‌تئاتر و هزارویک امکانات رفاهی و سرگرمی وجود دارد.

مینیاتورک به‌اندازه‌ای برای ترکیه اهمیت دارد که در زمان افتتاح، رئیس‌جمهور وقت ترکیه با هیئت‌‌ همراه آن را رونمایی کرد.

جاهای دیدنی پارک مینیاتورک

نمایی از جاهای دیدنی پارک

با نگاهی به جاذبه های گردشگری پارک مینیاتورک یاد ضرب‌المثل معروف آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری می‌افتیم. در این پارک، با انواع جاذبه‌های گردشگری روبه‌رو هستیم که بازدیدکنندگان را ساعت‌ها سرگرم نگه می‌دارد. به‌لحاظ قدمت نیز پارک مینیاتور در میان دیگر پارک‌های مینیاتوری اولین در نوع خود در سطح جهان شناخته می‌شود.

چیزی حدود ۱۳۵ اثر باستانی از بازه‌های مختلف تاریخ ترکیه در ابعاد مینیاتوری با نهایت ظرافت در این پارک به چشم می‌خورد. به‌لحاظ تاریخی از میان این ۱۳۵ اثر، ۶۰ تای آن‌ها به دوران آناتولی و ۱۳ تای دیگر به دوران امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد. ۶۲ اثر دیگر نیز به دوران استانبول نوین در سده‌های اخیر اختصاص یافته‌ است.

نمونه ای آثار باستانی مینیاتوری با مقیاس کوچک

در میان بناهای مینیاتوری این پارک، آثاری به چشم می‌خورد که اکنون در قلمرو ترکیه قرار ندارند؛ اما از آنجا که این آثار جایگاه ویژه‌ای در میان مردمان ترکیه دارد، نسخه‌ای مینیاتوری از آن‌ها را در این پارک شاهد هستیم.

آثار باستانی مینیاتوری که از آن‌ها صحبت می‌کنیم، دقیقا‌ً به مقیاس ۲۵ برابر کوچک‌تر از نسخه واقعی خود ساخته شده‌‌اند. به همین دلیل، گردشگران، به‌لحاظ ابعاد، با آثاری با شباهت‌های بسیاری به نسخه‌های اصلی اما کوچک‌تر روبه‌رو می‌شوند. بناهای مینیاتوری این پارک با نسخه واقعی آن‌ها به‌غیر از ابعاد، تفاوت دیگری ندارند.

نمایی از جنس فایبرگلاس بناها

حتی باستان‌شناسان نیز از شباهت‌های این بناها انگشت‌‌به‌دهان باقی مانده‌اند. صنعتگران هنرمند ترک برای ساخت این بناها از فایبرگلاس بسیار مقاومی بهره گرفته‌اند. در نتیجه، اماکن مینیاتوری این پارک تاب مقاومت در برابر هرگونه باد، باران و آفتاب سوزان را دارد.

بناهای معروف پارک مینیاتورک

همان‌گونه که اشاره کردیم، در این پارک حدود ۱۳۵ بنای مینیاتوری وجود دارد. به این ترتیب، می‌توان گفت مسئولان پارک چیزی را از قلم نینداخته‌اند. تقریباً‌ نسخه‌ای مینیاتوری از تمامی بناهای معروف ترکیه را در این پارک پیدا خواهید کرد. به‌لطف چنین ویژگی‌ای، دیگر لازم نیست تمامی خاک ترکیه را برای دیدن بناهای معروف این کشور زیر پا بگذارید.

  • نمونه‌هایی از اماکن زیبای پارک مینیاتورک

نمایی از مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)

  • مسجد محمدعلی‌پاشا؛
  • مسجد سلیمیه ادیرنه؛

نمایی از مسجد سلیمیه ادیرنه

  • ایستگاه راه‌آهن شام؛
  • قصر هیدیو استانبول؛

نمایی از قصر هیدیو استانبول

  • شهر سنگی ماردین؛

نمایی

  • خانه حضرت مریم؛
  • استادیوم المپیک؛

نمایی از استادیوم المپیک

  • غار اصحاب کهف؛
  • مسجد ایاصوفیه؛
  • قصر بیلربی؛
  • موزه مولانا؛
  • قلعه شام؛

نمایی از قلعه شام

نمایی از پل بسفر

  • برج گالاتا.
آرامگاه هالیکار ناسوس، مقبره سلطان مراد، پل موتسار و معبد آرتمیس از دیگر آثار مینیاتوری این باغ‌اند که هم‌اکنون در خاک ترکیه قرار ندارند. در کنار مکان‌های مینیاتوری که به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در این پارک، بنای مهمی برای ما ایرانی‌ها با نام مقبره موسولوس قرار دارد. جالب است بدانید موسولوس یکی از سرداران شهیر دوران هخامنشیان بوده است.

جمع‌شدن تمامی بناهای تاریخی یک سرزمین در کنار هم باعث شده در این پارک از یک طرف با مساجد باشکوه و کلیساهای قدیمی روبه‌رو باشید و از طرف دیگر، نگاهی به نسخه مینیاتوری جاذبه های طبیعی ترکیه مانند پاموک کاله یا دودکش‌های جن داشته باشید.

به‌لطف این ویژگی، قدمی در تونل تاریخ ترکیه می‌زنید. این شرایط باعث می‌شود در عرض چند ساعت نسخه‌ای مینیاتوری از تمامی اماکن باستانی این سرزمین را مشاهده کنید. جالب است بدانید در ابتدای ساخت این پارک، مساحت زیادی به آن اختصاص داده شده است. به‌لطف این ویژگی، در آینده نیز شرایطی برای افزودن بناهای مینیاتوری دیگر نیز مهیاست.

دیدنی‌ های جانبی پارک مینیاتورک استانبول

کاملاً مشخص است وقتی از پارکی با وسعتی برابر ۶۰هزار متر مربع صحبت می‌‌کنیم، دیدنی‌های این پارک فقط به بناهای مینیاتوری آن ختم نمی‌شود. سرگرمی‌های مینیاتور به‌اندازه‌ای است که از دیدن آن‌ها سیر نخواهید شد. پارک زیبایی که از آن صحبت می‌کنیم، برای کودکان نیز مکان مناسبی است تا از نزدیک با بناهای تاریخی ترکیه آشنا شوند و در جریان تاریخ و فرهنگ ملل قرار بگیرند. از طرف دیگر، امکانات تفریحی شایسته‌ای برای سرگرم‌کردن کودکان در این مکان وجود دارد تا پارک مینیاتوری استانبول هم فال باشد و هم تماشا.

  • سالن آمفی‌تئاتر بزرگ

نمایی از

قسمتی بزرگی از پارک به سالن آمفی‌تئاتر اختصاص پیدا کرده است. این سالن آمفی‌تئاتر چیزی حدود ۴۰۰ نفر تماشاچی را در خود جای می‌دهد. سالن آمفی‌تئاتر این پارک به‌لحاظ فرهنگی نقش مهمی در منطقه ایجاد می‌کند. تقریباً در تمامی فصل‌های سال، نمایش‌های سرگرم‌کننده و عبرت‌آموزی در آن برگزار می‌شود.

به‌لطف این سالن آمفی‌تئاتر، فرصتی پیدا می‌کنید تا از نزدیک با هنر تئاتر مردمان استانبول آشنا شوید. هر از گاهی نیز در این سالن نمایشنامه‌های بین‌المللی اجرا می‌شود. در نتیجه، اگر بخت‌ با شما یار باشد و زمان مناسبی راهی استانبول شده باشید. چه‌بسا که فرصت تماشای اجرای بازیگران بین‌المللی و تراز اول دنیای تئاتر را پیدا کنید.

  • مرکز فروش صنایع‌دستی و سوغاتی

پارک مینیاتورک با هدف معرفی آثار باستانی ترکیه ساخته شده است. به همین دلیل، مسئولان گردشگری استانبول با ساخت این پارک سعی کرده‌‌اند با یک تیر دو نشان بزنند. ماحصل این کار مرکزی برای فروش صنایع‌دستی و سوغات استانبول در این پارک است. در این مرکز، انواع صنایع‌دستی ساخت مردمان ترکیه به فروش می‌رسد.

نمونه‌ای کوچک از بناهای معروفی که نسخه مینیاتوری آن‌ها در پارک وجود دارد نیز در این مرکز فروخته می‌شود تا گردشگران یادگاری از بازدید از این پارک به ارمغان ببرند.
  • رستوران و کافه‌

نمایی از غذاهای ترکی

انصافاً باید اعتراف کرد گشت‌و‌گذار در پارکی با وسعت ۶۰هزار متر مربع، گردشگران را تشنه و گرسنه می‌کند. به همین دلیل، در این پارک چندین رستوران و کافه وجود دارد تا گردشگری از آن با شکم گرسنه بیرون نرود. از آنجا که گردشگرانِ این پارک در نسخه‌ای مینیاتوری از ترکیه باستان گشت‌و‌گذار می‌کنند. رستوران‌های پارک خوراکی‌های محلی این مرزوبوم را پیش روی مشتریان قرار می‌دهند.

کارمندان رستوران، تابستان‌ها میز و صندلی را در فضای باز می‌گذارند تا در کنار خوردن غذا، نمایی از بناهای مینیاتوری زیبای پارک روبه‌روی گردشگران باشد. این رستوران در محیط روباز تابستان پذیرای حدود ۵۰۰ مشتری است. فضای روبسته رستوران در زمستان از ۳۰۰ مشتری پذیرایی می‌کند. حتی اگر در گشت‌و‌گذار خود گرسنه نشدید، می‌توانید سری به کافه‌های این پارک بزنید و با جرعه‌ای از خوش‌مزه‌ترین نوشیدنی‌ها گلویتان را تازه کنید.

  • موزه ظفر

نمایی از موزه ظفر.

برای آن دسته از گردشگران علاقه‌مند به تاریخ ترکیه باید بگوییم در سال ۱۹۱۵، نبردی خونین در منطقه چاناک‌کاله ترکیه امروزی رخ داد. این نبرد میان نیروهای عثمانی و متفقین به سرکردگی انگلستان و فرانسه صورت گرفت. مردان دیار ترک در این نبرد جان‌فشانی‌های زیادی کردند و به‌رغم تلفات زیاد، برنده از میدان بیرون آمدند.

از آن زمان بیشتر از یک سده می‌گذرد؛ اما اهالی استانبول برای یادبود فداکاری‌های مردانی که جانشان را در نبرد چاناک‌کاله کف دستشان گرفته بودند، موزه‌ ظفر را در این پارک بنا کرده‌اند. در موزه ظفر، تمامی مراحل نبرد چاناک‌کاله از آغاز تا پایان با تندیس‌های مینیاتوری بازسازی شده تا گردشگران آشنایی کاملی از این نبرد پیدا کنند.

  • موزه کریستال و شیشه

نمایی از موزه کریستال و شیشه

در این پارک موزه نُقلی و جمع‌و‌جوری با نام موزه کریستال و شیشه قرار دارد. در این موزه اشیای متفاوتی با کریستال طراحی شده‌اند. در این موزه خبری از نور نیست تا کریستال‌ها و شیشه‌های موزه، با نورپردازی خاص جلوه‌نمایی کند.

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا پارک مینیاتورک

این پارک چیزی حدود ۳۵ کیلومتر با فرودگاه جدید استانبول فاصله دارد. از فرودگاه با تاکسی حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت و با اتوبوس حدود ۲ ساعت تا پارک زمان می‌برد.

اقامتگاه نزدیک به این پارک زیبا

هتل کلاریون گلدن هورن (Clarion Golden Horn) و مسافرخانه هلیتون گاردن نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به این پارک هستند.

جاهای دیدنی نزدیک پارک مینیاتورک

نمایی از دلفیناریوم استانبول

دلفیناریوم استانبول فاصله چندانی با این پارک ندارد. می‌توانید برنامه گردش خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید. در کنار بازدید از بناهای مینیاتوری پارک، از دلفین‌های بامزه بازدید کنید و تنی به آب‌ بزنید.

مسیر دسترسی به پارک مینیاتورک

از آنجا که میدان تکسیم شاهراه گردشگری استانبول به‌ حساب می‌آيد، دسترسی به این پارک را باهم از میدان تکسیم بررسی می‌کنیم. برای رسیدن به این پارک زیبا، در میدان تکسیم سوار اتوبوس‌های خطر 36T شوید تا شما را دقیقاً مقابل مینیاتورک پیاده کنند. اتوبوس‌های خط HS 54 در محله‌های مجیدیه کوی و شیشلی نیز مسافران را به این پارک می‌برند.

هزینه ورودیحدود ۱۰ تا ۱۵ لیر
شماره تماس+902122222882
ساعت دسترسی9 صبح تا 6 بعد از ظهر
آدرساستانبول، منطقه اروپایی بی اوغلو، محله ارنتکپه، خیابان امراهور، پلاک 7/1، مینیاتورک

پارک مینیاتورک از آن دسته جاهای دیدنی استانبول به ‌حساب می‌آید که تماشای آن هزاران بار می‌ارزد. امیدواریم با مطالعه این مطلب تصمیم قطعی خود را برای بازدید از پارک مینیاتورک استانبول گرفته باشید. بی‌شک گشت‌و‌گذار در این پارک زیبا خاطره‌های خوشی از سفر استانبول را به ارمغان می‌آورد. در پایان، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌ یا خاطره‌ای از پارک مینیاتورک دارید، این تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

این پارک در منطقه سوتلوجه استانبول قرار دارد.

در این پارک تمامی بناهای دیدنی ترکیه در ابعاد مینیاتوری ساخته شده‌ است.

نسخه مینیاتوری مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)، شهر سنگی ماردین، قصر بیلربی، موزه مولانا از تماشایی‌ترین بناهای این پارک مینیاتوری به ‌حساب می‌‌آید.

سالن ‌‌آمفی‌تئاتر، مرکز فروش صنایع‌دستی و استخر به‌عنوان دیگر سرگرمی‌های این پارک شناخته می‌شود.

فرودگاه بین المللی استانبول حدود ۳۵ کیلومتر تا پارک مینیاتورک فاصله دارد.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.