روستای سوباتان گیلان | سرزمینی از جنس بهشت

4

در ایران روستاهای بسیاری وجود دارند که هرکدام با اقلیم زیبای خود، تماشایی و دل‌چسب‌اند. روستاهای سرسبز و ییلاقی، در فضای مه‌آلود کوهستان‌های ایران، بدون اغراق تکه‌‌ای از بهشت‌اند که در این سرزمین جا مانده‌اند. در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، قصد داریم به یکی از زیباترین مناطق ییلاقی ایران سفر کنیم و به آغوش طبیعت پناه ببریم. مقصد ما روستای سوباتان گیلان است. ییلاق سوباتان طبیعتی رؤیایی دارد و مقصدی فوق‌العاده برای رهایی از دغدغه‌های کسالت‌بار زندگی روزمره است. برای لذت از ماجراجویی در این ییلاق سرسبز تا پایان این مطلب با ما هم‌سفر شوید.

روستای سوباتان کجاست؟

این روستا یکی از زیباترین ییلاق‌های جغرافیای سرسبز شمال ایران است که در شمال غرب استان گیلان واقع شده است. این سرزمین بهشتی از جذابیت‌های طبیعت بخش گرگان‌رود در شمال غرب شهرستان تالش است. ییلاق سوباتان در شمال غرب تالش واقع شده است و مسافت بین این دو منطقه حدود ۴۰ کیلومتر است.

تصویر زیبا از روستای سوباتان

اردبیل نیز در شمال غرب این روستا واقع شده است. فاصله اردبیل تا سوباتان حدود ۷۰ کیلومتر است. رشت نیز در جنوب شرقی این روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. فاصله رشت تا سوباتان حدود ۱۳۵ کیلومتر است. منطقه لیسار در شرق این منطقه جا خوش کرده است؛ اما مسیر بین این دو منطقه پرپیچ‌وخم و غیرمستقیم است و برای پیمودن آن باید در حدود ۵۶ کیلومتر را پشت سر بگذارید.

دریاچه نئور از دیگر جاهای دیدنی گیلان است که در شمال غرب ییلاق سوباتان با فاصله ۲۵ کیلومتر واقع شده است. منطقه لمیر نیز در جنوب‌شرقی این ییلاق با فاصله ۲۲ کیلومتر قرار گرفته است.

آشنایی با روستای سوباتان تالش

آشنایی با روستای سوباتان

این روستا یکی از رؤیایی‌ترین جاهای دیدنی گیلان است که در شهرستان تالش واقع شده است. این منطقه از ییلاقات افسانه‌ای شمال ایران محسوب می‌شود که طبیعتی بهشتی و آب‌وهوایی محشر دارد. در حوالی این روستا، مزارع گلپر غوغا می‌کنند و دیدنی و خوش‌عطرند.

این روستای ییلاقی از مقاصد گردشگری محبوب در روزهای گرم سال است. منتها با رسیدن سرما، این منطقه به سرزمین برفی تبدیل می‌شود و خبری از سکنه در آن نیست. طبیعت سرسبز و کوهستانی این روستا با آبشار و چشمه‌های فراوان زیباتر شده است. همچنین وجود جاذبه‌های دیگری مثل بازارچه و موزه مردم‌شناسی، سبب کامل‌تربودن جاذبه‌های این منطقه ییلاقی شده است.

این منطقه از منظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است. گواه این موضوع، اشیای تاریخی و قدیمی کشف‌شده در این منطقه است. گردنبند، انگشتر، کوزه برنزی هخامنشی، ظروف سفالی و… از نمونه اشیای کشف‌شده در ییلاقات سوباتان است که نشانی از قدمت تاریخی حضور سکنه در این منطقه بهشتی است.

جاهای دیدنی روستای سوباتان تالش

جاهای دیدنی روستای سوباتان تالش تنوع بسیاری دارد و گشت‌وگذار در این منطقه رؤیایی، جانی تازه به ‌وجودتان منتقل می‌کند. این جاذبه‌ها شامل آبشار، چشمه، دریاچه نئور، دشت‌های سرسبز، اقیانوس ابر و… است. در ادامه، از جاهای دیدنی این منطقه برایتان خواهیم گفت.

  • روستای ورزان

روستای ورزان از جاذبه‌های زیبای این منطقه ییلاقی در گیلان است که آبشار آن شناخته‌شده است. رودخانه ورزان جریانی حیات‌بخش در این منطقه است. چشمه‌های واقع در ییلاقات این منطقه رودخانه ورزان را پرخروش می‌کند و این رود در فصول بارانی بیش از همیشه جلوه می‌کند.

رود ورزان منبع اصلی جریان رود لیسار است که بعد از سقوط از صخره‌های بلندقامت و تشکیل آبشار معروف ورزان، به رود لیسار می‌پیوندد. در روستای ورزان همچون سوباتان، دشت‌های شقایق را می‌توانید ببینید. دمای کم در این روستای مرتفع سبب شده تا شقایق در دشت‌های ورزان کمی دیرتر از دشت‌های سوباتان رشد کند.

  • آبشار ورزان

آبشار ورزان از جاهای دیدنی ییلاقات سوباتان است و در روستای ورزان، در ۴کیلومتری این ییلاق واقع شده است. رودخانه و آبشار ورزان سهم بسزایی در سرسبزی و حیات این منطقه دارد و سبب زیبایی این ییلاق است. همان ‌طور که گفتیم، جریان آبشار ورزان در نهایت با رودخانه لیسار یکی می‌شود.

آبشار ورزان در فصل بهار بیش از سایر فصول دیدنی و پرخروش است و سفر به روستای سوباتان تالش بدون گشت‌وگذار در روستای ورزان و آبشار این روستا، کامل نخواهد شد. این گشت‌وگذار، تقریباً ۳ روز طول می‌کشد. دشت‌های وسیعی که در اطراف این آبشار وجود دارد، یکی از جاهای دیدنی و جذاب ورزان محسوب می‌شود و گزینه‌ای برای اجرای مسابقات محلی مثل اسب‌سواری و طناب‌کشی است.

  • دشت‌های شقایق در بهشت سوباتان

زمین‌های پهناور و خوش‌رنگ‌و‌لعاب شقایق یکی دیگر از جاهای دیدنی سوباتان است که در بهار حال‌وهوایی بهشتی دارد. اگر در اواخر اردیبهشت یا خرداد سری به این منطقه ییلاقی بزنید، زیبایی دشت‌های شقایق مدهوشتان خواهد کرد.

شقایق‌ها در دشت‌های اطراف آبشار ورزان نسبت به دشت‌های مناطق بالاتر، تجمع بیشتری دارند. به همین دلیل، دشت شقایق «لوراهونی» و «باتمان بلاغ» بیش از سایر مناطق رنگ سرخ را پیش رویتان قرار می‌دهند و این دشت‌ها در اواخر بهار با شقایق فرش می‌شوند. دشت‌های «ساری بلاغ» و «چم چمی» که نسبت به سایر دشت‌ها مرتفع‌ترند، دیرتر شقایق‌پوش می‌شوند.

علاوه بر شقایق، گل‌های وحشی نیز در این دشت‌ها روییده می‌شوند و بنابراین، در میان سرخی شقایق و زرد و آبی گل‌های وحشی نیز به دشت‌ها رنگ می‌بخشند.
  • چشمه‌های ییلاق سوباتان

در این منطقه بهشتی، چشمه‌های فراوانی می‌جوشند و جریان حیات‌بخش آن‌ها سبب سرسبزی و زیبایی این منطقه از گیلان شده است. چشمه‌ها از محبوب‌ترین جاهای دیدنی این منطقه‌اند و مسافران بسیاری را جذب خود می‌کنند. علاوه بر زیبایی و سرسبزی، این چشمه‌ها شفابخش نیز هستند. گفته می‌شود چشمه «کلیه سویی» برای بهبود بیماری‌های کلیوی مؤثر است.

چشمه‌های «قارا بلاغ» و «سردابا» از دیگر چشمه‌های مهم این منطقه‌اند؛ زیرا منبع اصلی تأمین آب آشامیدنی در ییلاقات سوباتان محسوب می‌شوند. از دیگر چشمه‌های فراوان این منطقه می‌توان به «باتمان بلاغ» اشاره کرد که بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه در بین گنجینه چشمه‌های ییلاق سوباتان است.

ساری بلاغ، هونی یش بلاغی، گوشا بلاغ، ورزان بلاغی، گزنه هونی و… از دیگر چشمه‌های این منطقه‌اند.
  • اقیانوس ابر

تصویر زیبا از اقیانوس ابر در ارتفاعات روستای سوباتان

اقیانوس ابر پدیده‌ای جذاب است که در بسیاری از نقاط کوهستانی دیده می‌شود. پیوستگی ابرها و حرکت آرام آن‌ها سبب شده این پدیده به اقیانوس ابر معروف شود. در ییلاقات کوهستانی و مرتفع سوباتان تالش، یکی از مناطقی است که در آن شانس تماشای اقیانوس ابر نصیبتان خواهد شد.

قرارگیری این منطقه در ارتفاعات کوهستانی و همچنین نزدیکی آن به دریا و جنگل، سبب شده در بعضی از اوقات، اقیانوسی از ابرهای خامه‌ای را ببینید که امواج آن زیر پایتان جریان دارد. هوای مه‌آلود و خنک کوهستا‌نی، لذت شکل‌گیری یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران را دوچندان می‌کند.

  • بام سوباتان

در این ییلاق، منطقه‌ای مرتفع وجود دارد که چشم‌اندازی فوق‌العاده به اطراف دارد. این منطقه صخره‌ای بزرگ در نوک قله‌ای در ضلع جنوبی روستای سوباتان است. هاچاداش نام این صخره دوشاخه‌ای است و به‌عنوان بام سوباتان شناخته می‌شود.

  • پارک جنگلی طبیعی آلچاق

یکی دیگر از جاهای دیدنی ییلاق سوباتان در شرق آن واقع شده است و با نام آلچاق شناخته می‌شود. آلچاق در زبان ترکی به‌معنی درخت آلوچه است و چنین نامی نشان از وجود درختان آلوچه در پارک جنگلی آلچاق است. در منطقه آلچاق تپه‌های سرسبز فراوانی را خواهید دید که میزبان درختان فراوانی هستند.

علاوه بر درخت آلوچه، درختان گلابی و سیب هم به زیبایی آلچاق افزوده‌اند. تجمع تپه‌های سرسبز و پوشیده از چمن که با درختان خوش‌رنگ و لعاب کامل شده‌اند، تصویری زیبا از آلچاق پیش رویتان قرار می‌دهد. از دیگر جذابیت‌های پوشش گیاهی این منطقه جنگلی، رویش قارچ‌های خوراکی است.

آلچاق از گزینه‌های پرطرفدار برای پیک‌نیک‌های دسته‌جمعی است. بسیاری از محلی‌ها و مسافران در روزهای تعطیل به این منطقه می‌آیند و بساط ناهار خود را زیر سایه درختان خوش‌رنگ و لعاب آن پهن می‌کنند.
  • غار گنج خانه

در شمال شرقی این ییلاق، غاری وجود دارد که با نام غار گنج خانه شناخته می‌شود. این غار در بالادست روستایی هم‌نام خودش واقع شده است. محلی‌ها پیشروی چندانی در اعماق این غار نداشته‌اند و علت آن را وجود جادو و طلسم می‌دانند که مانع از ورود افراد به داخل غار می‌شود.

به باور مردم محلی، در این غار اسرارآمیز، گنجی بزرگ پنهان شده است و طلسم راهی برای حفاظت آن است تا کسی نتواند این گنجینه را کشف کند. البته ناگفته نماند که با وجود همه‌گیری چنین باوری، بسیاری از ماجراجویان و غارنوردها، به سراغ این غار رفته‌اند. به همین دلیل، نفوذ به اعماق آن آرزوی محالی نیست.

  • دریاچه نئور

دریاچه نئور از جاهای دیدنی در مرز گیلان و اردبیل است و مابین شهرستان‌های تالش و خلخال واقع شده است. این دریاچه در ۲۵کیلومتری شمال غرب ییلاق سوباتان جا خوش کرده است. نئور دریاچه‌ای طبیعی با آب شیرین است و بر بلندای کوه باغرو، منظره‎‌ای شگفت‌انگیز به ‌وجود آورده است.

باوجود نعمت‌های بارش و چشمه‌های منطقه، این دریاچه حیاتی دائمی دارد. به همین دلیل، دریاچه نئور از زیباترین جاهای دیدنی گیلان و اردبیل در نزدیکی روستای ییلاقی سوباتان است. طبیعت اطراف دریاچه نیز بسیار دل‌انگیز است و تنوع پوشش گیاهی، حصار زیبا و خوش‌رنگ‌ولعابی در اطراف دریاچه به ‌وجود آورده است.

اوج زیبایی این دریاچه زمانی است که میزبان گونه‌هایی از پرندگان مهاجر می‌شود. چنین منظره زیبایی بدون شک یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگران محسوب می‌شود.
  • موزه مردم شناسی عشایر

موزه مردم شناسی عشایر از دیگرجاهای دیدنی گیلان است. این موضوع زندگی عشایر ییلاقات سوباتان را بررسی می‌کند. این موزه مجموعه‌ای از ابزارها و لوازم سبک زندگی عشایری این منطقه است که قدمت استفاده بسیاری از آن‌ها به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و اکنون در بین عشایر دیگر کاربردی ندارد. تماشای این موزه و آشنایی با این ابزار و نحوه استفاده و کارایی آن‌ها در سبک زندگی عشایری، برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.

تفریح و خوش‌گذرانی در ییلاقات سوباتان تالش

سفر به این منطقه ییلاقی در گیلان با جذابیت‌های بسیاری همراه است. علاوه بر لذت از ماجراجویی در بسیاری از جاهای دیدنی گیلان که در این منطقه وجود دارد، جاذبه‌های تفریحی نیز این مقصد گردشگری را کامل کرده است. در ادامه، به چند نمونه از تفریحات جذاب در این منطقه ییلاقی اشاره خواهیم کرد.

  • خوش‌گذرانی در طبیعت

دشت های زیبا منطقه ییلاقی سوباتان گیلان

خوش‌گذرانی در طبیعت زیبای کوهستانی اصلی‌ترین تفریح این ییلاق است. چمن‌زار بیده پشت یکی از طبیعت‌های زیبا در این ییلاق است. این چمن‌زار وسیع یکی از جایگاه‌های ورزش‌های بومی مثل اسب‌سواری است. چشم‌انداز رؤیایی این چمن‌زار از امتیازات این منطقه است. اگر در تابستان به این منطقه بروید، می‌توانید از خنکای این ییلاق لذت ببرید و محو زیبایی محیط شوید. گوسفندان رهاشده در سرسبزی چمن‌زار و حضور اسب‌های وحشی زیبا قابی تماشایی از طبیعت بیده پشت به مسافران نشان می‌دهد.

ساری داش و مَجمِع داش نیز از دیگر تفرجگاه‌های طبیعی زیبای این ییلاق‌اند که برای گشت‌وگذار و خوش‌گذرانی گزینه‌‌هایی فوق‌العاده‌اند.
  • آفرودسواری و اجاره پاترول

مسیر تالش به این روستا سخت و خاکی است. اگر هوا آفتابی نباشد، رانندگی در آن با سواری‌های معمولی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین بهترین گزینه پاترول و نیسان است تا بتوانید حریف پیچ‌وخم‌های خاکی این جاده شوید. آفرودسواری و اجاره پاترول و نیسان در این مسیر که توفیقی اجباری است، یکی از تجربه‌های مفرح در این سفر است. لذت از تماشای طبیعت زیبای این مسیر ییلاقی لذتی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

  • بازارگردی و خرید سوغات محلی

از دل‌چسب‌ترین تجربه‌های سفر به مناطق روستایی خرید از بازارهای محلی این مناطق است. در بازار محلی سوباتان، می‌توانید محصولاتی همچون نان محلی، لبنیات، میوه، قارچ و… تهیه کنید. لباس‌های محلی پشمی همچون کلاه، جوراب، دستکش، شال و… از دیگر سوغاتی‌های این روستا هستند.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

  • در بهار

سفر به روستای سوباتان در فصل بهار

اگر قصد دارید به این روستای ییلاقی سفر کنید، پیشنهاد ما به شما فصل بهار است. در این فصل شقایق‌های وحشی غوغا می‌کنند و در فروردین دشت‌هایی سرخ خلق می‌شود. برای آنکه سرمای بهاری آزارتان ندهد، بهتر است از اواسط بهار به سراغ این منطقه بهشتی و ییلاقی بروید.

  • در تابستان

سفر به روستای سوباتان در فصل تابستان

با رسیدن تابستان و گرم‌شدن هوا، این ییلاق تالشی یکی از مقاصد پرطرفدار در میان جاهای دیدنی گیلان خواهد شد. آب‌وهوای خنک آن نعمتی دل‌چسب در تابستان سوزان محسوب می‌شود.

  • در پاییز

سفر به روستای سوباتان در فصل پاییز

پاییزهای این منطقه بسیار سرد و سخت است. با وجود زیبایی خاص پاییزی که این منطقه را می‌آراید، سفر به این روستا در این فصل تقریباً غیرممکن خواهد بود.

  • در زمستان

سفر به روستای سوباتان در فصل زمستان

مناطق کوهستانی و ییلاقی در فصل سرد زمستان به سرزمین‌های برفی و یخی تبدیل می‌شوند. بی‌شک سفر به این روستا در زمستان سرد و استخوان‌سوز غیرممکن است و سکنه‌ای در آن نخواهد ماند.

اقامتگاه در سوباتان

برای اقامت در این روستای کوهستانی گزینه‌های بسیاری دارید و به‌راحتی می‌توانید شبی آرام را در این منطقه سپری کنید. یکی از بهترین گزینه‌های اقامتی در این روستای ییلاقی اجاره کلبه در سوباتان است که فرصتی دل‌چسب برای لذت از طبیعت کوهستانی و ییلاقی است. همچنین می‌توانید در این منطقه ویلا اجاره کنید یا سراغ خانه‌های محلی بروید. برای نزدیکی بیشتر به طبیعت ییلاقی این روستا، کمپینگ و برپایی چادر از بهترین گزینه‌های اقامت در این منطقه است.

امکانات روستا

در این روستا، علاوه بر امکانات اقامتی، امکانات دیگری همچون بازارچه‌های محلی فروش سوغات روستا وجود دارد. در این روستا می‌توانید غذاهای بومی خوش‌مزه‌ای همچون کباب‌بره و سوجا دیله را در رستوران‌های محلی آن بچشید.

دیگر ییلاقات تالش

  • منطقه ییلاقی دو خاله کوه؛
  • قله برزکوه تالش.

مسیر دسترسی به سوباتان

برای رسیدن به این منطقه مسیر‌های مختلفی وجود دارد:

  • یکی این مسیرها از تالش شروع می‌شود و حدود ۴۰ کیلومتر است. این مسیر تا حوالی دهکده کیش دیبی آسفالت است؛ بنابراین، سفر به سوباتان با ماشین شخصی تا این نقطه چندان سخت نخواهد بود. منتها از آنجا که مابقی مسیر خاکی است، پیشروی در این مسیر با ماشین شخصی بسیار سخت خواهد بود. پیشنهاد ما نیسان یا پاترول است.
  • اگر از رشت قصد راهی‌شدن به‌سمت این منطقه ییلاقی را دارید، باید خودتان را به تالش برسانید و باقی مسیر را از این نقطه ادامه دهید.
  • اگر از اردبیل به‌سمت این ییلاق راهی شوید، باید خودتان را به دریاچه نئور برسانید و از مسیر ماشین‌روی دریاچه نئور به سوباتان بروید. این دریاچه در مرز گیلان و اردبیل جا خوش کرده است. این مسیر در بین طبیعت‌گردها بسیار محبوب است. از اردبیل می‌توانید وارد جاده آسفالته شوید. از نئور تا ییلاق، مسیرتان خاکی خواهد بود.
  • سفر با تور گردشگری نیز یکی از انتخاب‌های خوب برای راهی‌شدن به‌سمت این ییلاق دوست‌داشتنی است. تور سوباتان از رشت یکی از روش‌های پرطرفدار برای سفر به این ییلاق در بین گردشگران است.
هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24 ساعته
آدرسشهر تالش، جاده مریان، جاده سوباتان

امیدواریم از سفرتان به این ییلاق دوست‌داشتنی و دیگر ییلاقات ایران لذت ببرید و تابستان‌ها را در آب‌وهوایی خنک سپری کنید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی گیلان و روستاهای ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

روستای سوباتان در شمال غرب استان گیلان واقع شده است.

اگر قصد دارید به این روستای ییلاقی سفر کنید، پیشنهاد ما به شما فصل بهار است.

اجاره کلبه، اجاره ویلا، اجاره خانه‌های محلی و کمپینگ.

5/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. حسین می گوید

    همه جای آذربایجان زیباست از سوباتان تا ماسوله از نئور تا سرعین از ساوالان تا سهند از کندوان تا تیکان تپه

    1. بانو تقیان می گوید

      حسین عزیز، حق با شماست. آذربایجان خیلی زیباست.

  2. رضا نوردوست می گوید

    سوباتان بهشتی ست بر فراز ابرها
    زیبایی بی حد و حصری دارد. بهارش بسیار زیبا ،‌تابستانش خنک ،‌پاییزش سرشاز از سکوت، زمستانش پوشیده از برف.
    اقامتی به یاد ماندنی را می توانید در اولین وتنها هتل سوباتان تجربه نمایید. اولین هتل-رستوران ییلاقی کل کشور در سوباتان ساخته شده است و با امکانات بهینه در خدمت مهمانان عزیز سوباتان می باشد.
    سوباتان مقصدی بهاری و تابستانی ست که بهترین تایم سفر به ان از اردیبهشت تا تیر ماه است. گلهای رنگارنگ، مه ها در ساعتهای مختلف، دریای ابر و سکوت روستا در شب ، صدای پرندگان و حیوانات در طی روز همه و هم جذابیت های این سرزمین رویایی را افزایش می دهد.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رضای عزیز، برای توصیف زیباتون، بسیار ممنونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.