چگونه صندلی هواپیما را انتخاب کنیم | آموزش انتخاب صندلی هواپیما هنگام خرید بلیط

0

چگونه صندلی هواپیما را انتخاب کنیم؟ این پرسشی است که هنگام خرید بلیط هواپیما ذهن بسیاری از افراد کثیرالسفر یا افراد بلند قد را درگیر کرده است. شاید شما هم از آن دست افراد بلند قد باشید که دوست دارید فضای جلوی پایتان به‌اندازه کافی جادار باشد و در طول پرواز بتوانید پایتان را در وضعیت راحتی قرار دهید. یا دوست داشته باشید از تماشای مناظر پیش رویتان لذت ببرید و می‌خواهید از هر چه می‌بینید عکاسی کنید و برایتان مهم است که حتماً کنار پنجره هواپیما قرار بگیرید. شاید هم گروهی و خانوادگی سفر می‌کنید و برایتان مهم است کنار همسرانتان باشید. می‌دانستید که می‌توانید صندلی هواپیما را خودتان انتخاب کنید؟ بله درست شنیدید. با ما همراه باشید تا برایتان بگوییم چگونه این کار امکان‌پذیر است.

بهترین روش انتخاب صندلی هواپیما چیست؟

بهترین روش انتخاب صندلی هواپیما چیست؟

در ایران و در حال حاضر  ایرلاین ماهان، ایرلاین ایران ایر و ایرلاین سپهران امکان انتخاب صندلی هواپیما را به شما می‌دهند. شما پس از خرید بلیط هواپیما خود می‌توانید یکی از صندلی‌های خالی را برای خودتان رزرو کنید. در واقع بعد از رزرو بلیط، گزینه انتخاب صندلی برایتان فعال می‌شود. بسته به قد و وزنتان و علاقه‌مندی‌تان، صندلی خود را علامت بزنید. در ادامه به‌شکل تصویری این مراحل را برایتان شرح می‌دهیم.

نکته: برای انتخاب صندلی هواپیما لازم نیست حتماً از خود شرکت‌های بالا خرید کنید، مثلاً می‌توانید بلیطتان را از ره بال آسمان بگیرید و بعد به سایت سپهران بروید و پس از وارد کردن کد ملی یا شماره پاسپورت، صندلی‌تان را انتخاب کنید.

مراحل انتخاب صندلی هواپیما چگونه است؟

مراحل انتخاب صندلی هواپیما چگونه است؟

بعد از رزرو بلیط، گزینه انتخاب صندلی برایتان فعال می‌شود. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، نقشه صندلی‌های هواپیمای مدنظرتان نمایش داده می‌شود. بسته به پروازی که انتخاب کرده‌اید، تعداد ردیف‌ها و صندلی‌ها مشخص می‌شود. برخی هواپیماها از نوع ایرباس‌های پهن‌پیکر هستند و سه ردیف صندلی دارند. برخی نیز باریک‌ترند و فقط دو ردیف صندلی دارند. یک ردیفشان شامل دو صندلی و ردیف دیگر شامل سه صندلی است که به‌ترتیب با حروف a.b.c.d.e نام‌گذاری شده‌اند. صندلی مدنظرتان را انتخاب کرده و هزینه آن را پرداخت کنید.

بهترین صندلی هواپیما برای شما کدام است؟

بهترین صندلی هواپیما برای شما کدام است؟

اگر دقت کرده باشید، زمان صدور کارت پرواز، مسئولی که پشت کانتینر قرار دارد، ابتدا نگاهی به شما می‌اندازد و بعد می‌پرسد که بیماری خاص دارید یا نه یا باردار هستید یا خیر و سپس کارت پرواز را برای شما صادر می‌کند. علت نگاه و پرسش این است که بداند چه صندلی مناسب شماست. البته اگر شانس با شما یار باشد و زود به فرودگاه رسیده باشید و جزء اولین نفراتی باشید که در صف دریافت کارت پرواز هستند، این امکان را دارید که از مأمور بخواهید همان جلوی هواپیما یا جایی کنار پنجره به شما اختصاص دهد. در غیر این صورت هر صندلی که برایتان مناسب‌تر باشد، به شما تعلق می‌گیرد.

حالا اگر خودتان بخواهید صندلی هواپیما را هنگام رزرو بلیط، انتخاب کنید، باید چند نکته مهم را مدنظرتان داشته باشید. در واقع باید جواب سؤالات مأمور صدور کارت پرواز را در ذهن خودتان پاسخ دهید. برای اینکه منظورمان را بهتر متوجه شوید، ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه خصوصیات هر صندلی را برایتان توضیح می‌دهیم.

صندلی های پرواز اکونومی چند دسته‌اند؟

صندلی های پرواز اکونومی چند دسته‌اند؟

در پرواز اکونومی شما با چند نوع صندلی مواجه می‌شوید که هر کدام مزیت‌ها و معایب خاص خودش را دارد.

صندلی های کنار پنجره در پرواز اکونومی

صندلی های کنار پنجره در پرواز اکونومی

خیلی از افرادی که تجربه اول سفرشان است یا آن‌هایی که دوست دارند از سفرشان عکس‌ و فیلم داشته باشند، ترجیح می‌دهند صندلی کنار پنجره را داشته باشند. این موضوع در سفر به مشهد، حتی پررنگ‌تر هم می‌شود؛ زیرا خیلی‌ها دوست دارند محدوده حرم را از آسمان ببینند یا از آن فیلم تهیه کنند.

صندلی کنار پنجره در پرواز اکونومی همین خاصیت جذاب را دارد که می‌توانید در طول مسیر از دیدن ابرها و مناظر دیگر لذت ببرید. همچنین این صندلی‌ها امکان استراحت، لم‌دادن و خوابیدن را به شما می‌دهند. مزیت دیگر این صندلی،‌ دوربودن از راهرو است. به همین دلیل عموماً از آن به بهداشتی‌ترین صندلی هواپیما هم یاد می‌کنند.

در کنار همه حسن‌های صندلی کنار پنجره، یک عیب را می‌توان برای آن برشمرد و آن اینکه تکان‌های هواپیما و همچنین صدای موتور در این صندلی بیشتر حس می‌شود و همین موضوع ممکن است برای افراد حساس، آزاردهنده باشد. همچنین اگر نمی‌توانید مدت طولانی یکجا بنشینید، سراغ این صندلی نروید؛ چرا که برای رفت‌وآمدهای مکرر، همراهانتان اذیت خواهند شد.

نکته: اگر ترس از ارتفاع دارید یا ممکن است با دیدن مناظر آسمان دچار استرس یا تهوع شوید، هرگز صندلی کنار پنجره را انتخاب نکنید. بانوان باردار نیز بهتر است قید این صندلی را بزنند تا خدای نکرده دچار تکان‌های شدید نشوند. ضمن اینکه بهتر است صندلی این بانوان، به دستشویی هواپیما نزدیک‌تر باشند.

صندلی وسط در پرواز اکونومی

صندلی وسط در پرواز اکونومی

خوبی صندلی‌های وسط این است که نه به پنجره نزدیک هستید که ترس از پرواز برتان دارد، نه کنار راهرو هستید که رفت‌وآمد بقیه آزارتان دهد. این صندلی‌ها برای کودکان بسیار مناسب‌تر هستند تا احساس امنیت بیشتری کنند. البته یک عیب بزرگ هم وجود دارد و آن اینکه صندلی‌های وسط معمولاً حس اسیرشدن را به انسان می‌دهند، مخصوصاً اگر درشت‌هیکل باشید یا حوصله نکنید برای مدت زیادی در جای خود بماند.

صندلی های کنار راهرو در پرواز اکونومی

صندلی های کنار راهرو در پرواز اکونومی

یکی از مریت‌های صندلی‌های کنار راهرو همین دسترسی راحت به باکس بالای سر و راحتی رفت و آمد در راهروی هواپیماست. ضمن اینکه وقتی مهماندارها مشغول توضیح مسايل ایمنی هستند، راحت‌تر متوجه موضوع می‌شوید.

بدی این صندلی‌ها هم این است که باید رفت‌وآمد بقیه را تحمل کنید؛ مخصوصاً اگر قدری هیکل درشت داشته باشید! در این صورت هر بار موقع تردد مسافران یا مهماندارها و حتی زمان پذیرایی، باید خودتان را اصطلاحاً جمع‌وجور کنید تا اذیت نشوید.

نکته: همان طور که در مقاله مراقبت از کودکان در سفر با هواپیما گفته‌ایم، این صندلی‌ها چندان برای کودکان مناسب نیست. اگر کودکی همراه خود دارید، صندلی کنار پنجره یا صندلی وسط را برایش انتخاب کنید.

صندلی های کنار راهروی خروج اضطراری

صندلی های کنار راهروی خروج اضطراری

می‌دانید که علاوه بر درب جلوی هواپیما که برای سوارشدن استفاده می‌شود، هر هواپیما چند خروج اضطراری دیگر دارد که در مواقع خطر از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از مزایای صندلی‌های نزدیک به درب خروج، فضای کافی برای درازکردن پاهاست؛ بنابراین این صندلی برای افراد بلندقد مناسب‌تر هستند.

عیب این صندلی‌ها هم این است که فقط در حالت ایستاده تنظیم می‌شود و اگر در سفر خوابتان بگیرد، نمی‌توانید پشتی صندلی را به عقب برگردانید.

صندلی های کنار راهروی خروج اضطراری

مأمور صدور کارت پرواز، این صندلی را به زنان باردار، افراد توان‌یاب، کودکان خردسال یا افرادی که سابقه بیماری قلبی یا تنفسی دارند، نمی‌دهد. علت این موضوع هم واضح است. موقع خروج اضطراری فردی که کنار این درها می‌نشیند باید چابکی و سرعت عمل کافی داشته باشد که پنجره را باز کرده و خودش و سایر مسافران را نجات دهد. حالا اگر یکی از این افرادی که در بالا گفتیم، کنار در بنشیند، معلوم است چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، سراغ صندلی کنار خروج اضطراری نروید.

صندلی های جلوی کابین و پشت پارتیشن

صندلی های جلوی کابین و پشت پارتیشن

گاهی بعضی از پروازها ترکیبی از اکونومی و بیزینس هستند؛ به همین دلیل صندلی‌های جلوی کابین را به صندلی‌های بیزینس اختصاص داده و بقیه را با یک پارتیشن جدا می‌کنند. از خوبی‌های این صندلی‌ها این است که فضای باز جلوی پا بیشتر است و راحت می‌توانید پایتان را دراز کنید. با این توضیح، این صندلی برای افراد بلندقد خوب است. نکته خوب دیگر این است که برای سوار و پیاده‌شدن، زمان کمتری از شما گرفته می‌شود. اگر هم شکمو باشید، خبر خوب این که قبل از همه پذیرایی می‌شوید.

این صندلی‌ها برای افراد توان‌یاب هم بسیار مناسب است؛ زیرا انرژی و زمان کمتری برای سوار و پساده‌شدن از آن‌ها می گیرد. با این توضیح، اگر دستتان باز است و می‌توانید انتخاب بلیط هواپیما را به‌صورت اینترنتی انجام دهید، این صندلی را برای افراد توان‌یاب بگذارید.

صندلی های انتهای راهروی هواپیما

صندلی های انتهای راهروی هواپیما

تعدادی صندلی هم انتهای راهروی هواپیماهای اکونومی هست که برای کودکان و زنان بازدار مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا به سرویس بهداشتی نزدیک‌تر است. ضمن اینکه موقع پیاده‌شدن، معمولاً در عقب هواپیما را نیز باز می‌کنند و زمان کمتری برای خروج از آن‌ها گرفته می‌شود.

عیب بزرگ این صندلی‌ها هم در حسن آن است؛ یعنی نزدیک‌بودن به سرویس بهداشتی و اتاق تهیه پذیرایی باعث می‌شود که هم بوی سرویس و هم بوی غذای گرم، آزارشان دهد.

چینش صندلی ها در پرواز بیزینس چگونه است؟

چینش صندلی ها در پرواز بیزینس چگونه است؟

اگر دستتان به دهنتان می‌رسد و وضع مالی خوبی دارید، سراغ پرواز بیزینس بروید. در مقاله‌ای مجزا برایتان گفته‌ایم که کدام ایرلاین های داخلی بیزینس کلاس دارنددر پروازهای بیزینس، صندلی‌های هواپیما، چندان فرقی با هم ندارند و تفاوتی نمی‌کند که کدام را انتخاب کنید؛ زیرا همه‌شان طول و عرض بیشتری دارند، جنسشان از پارچه‌های چرم است که حین سفر نرمی‌ و راحتی‌شان را حس می‌کنید. فضای جلوی پایتان آزاد است و با هر قد و وزنی که باشید، خیلی راحت روی صندلی استراحت می‌کنید. از پذیرایی مسیر هم برایتان نگوییم. اگر دوست دارید از این پروازها بیشتر بدانید، این مقاله زیر را بخوانید: بلیط هواپیما اکونومی چیست و چه فرقی با بیزینس و فرست کلاس دارد؟

چینش صندلی ها در پرواز فرست کلاس چگونه است؟

چینش صندلی ها در پرواز فرست کلاس چگونه است؟

درباره چینش صندلی در پرواز فرست‌کلاس هم نیازی به توضیح نیست. در این نوع پروازها، کابین هواپیما چیزی شبیه یک هتل چند ستاره طراحی شده‌ است. همه صندلی‌ها حالت تخت‌شو دارند و امکانات رفاهی بسیاری هم برای هر مسافر وجود دارد که اصطلاحاً آب در دلش تکان نخورد. در این نوع پروازها هم همه چیز را بسپارید به دست مأمور صدور کارت پرواز و مطمئن باشید که ضرر نمی‌کنید.

سخن پایانی درباره انتخاب صندلی هواپیما

در این نوشته با شما درباره روش انتخاب صندلی هواپیما صحبت کردیم. برایتان انواع صندلی‌ها را شرح دادیم که بسته به شرایط جسمی و سنی خودتان، صندلی محبوبتان را رزرو کنید. همچنین گفتیم که تا این تاریخ (شهریور۱۴۰۲) فقط سه ایرلاین امکان انتخاب صندلی را به مسافران خود می‌دهند. نکته مهم‌تر این است که چینش صندلی‌ها به‌گونه‌ای است که رفاه و سلامت شما را تأمین کند؛ بنابراین با خودتان روراست باشید و اگر دچار عارضه خاص هستید یا باردارید، سراغ صندلی‌های نزدیک به در خروج اضطراری نروید. ما همه اطلاعات را به شما دادیم. شما چه اطلاعات یا تجربه‌ای دارید؟ با ما به‌اشتراک بگذارید.

این مقاله‌ها هم خواندنی است: قوانین پرواز، امن ترین وسیله سفر

صندلی‌های پشت کابین و ردیف‌های جلویی هواپیما.

ترجیحاً سراغ صندلی‌های ته سالن بروید که به سرویس بهداشتی نزدیک است. برای امنیت کودکتان، صندلی کنار پنجره یا وسط مناسب‌تر است.

زنان باردار و افرادی که بیماری‌های خاص دارند، بهتر است انتهای سالن و ترجیحا صندلی‌های کنار راهرو را انتخاب کنند که هم رفت‌وآمدشان راحت باشد و هم اگر دچار حادثه شدند، راحت‌تر به دادشان برسند.

صندلی‌های کنار راهرو، صندلی‌های روی بال هواپیما و صندلی‌های وسط

افرادی که روی صندلی‌های کنار پنجره و صندلی‌هایی که به موتور هواپیما نزدیک‌تر هستند، بنشینند، صدا و تکان بیشتری را تجربه می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.