جاهای دیدنی نیکشهر | سرزمین آبشار و نخلستان

1

شهرستان نیکشهر در سیستان و بلوچستان جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد، از آثار تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، مثل غار و آبشار. در ادامه، جاهای دیدنی نیکشهر را معرفی می‌کنیم.

شاید گمان کنید سیستان و بلوچستان جاذبه‌های گردشگری و طبیعی محدودی داشته باشد؛ ولی طبیعت این منطقه بسیار جذاب و متفاوت است؛ البته جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان فقط به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود و آثار تاریخی هم دارد. در ادامه، جاهای دیدنی نیکشهر را معرفی می‌کنیم.

نیکشهر کجاست؟

نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان و در منطقه چابهار قرار دارد. این شهرستان دارای اقلیم گرم است و چندین رود بزرگ در آن جریان دارد. نیکشهر در نواحی کوهستانی واقع شده و مهم‌ترین محصولات کشاورزی آن خرما، برنج و مرکبات است. اهالی این شهر از نژاد بلوچ هستند و به زبان بلوچی حرف می‌زنند.

نیکشهر از نظر تاریخی نیز قدمتی طولانی دارد. سفالینه‌هایی که از این منطقه پیدا شده قدمت آن را بیشتر از ۵هزار سال تخمین می‌زند. این شهرستان بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی دارد که گردشگران از سراسر ایران برای بازدید از آن‌ها وقت می‌گذارند.

بخش لاشار کجاست؟

نیکشهر کجاست

بخش «لاشار»، یکی از بخش‌های شهرستان نیکشهر، میزبان جاذبه‌های بکر طبیعی است. این جاذبه‌ها زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند و بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌اند. به‌خاطر همین طبیعت خاص و متمایز است که این منطقه، قطب گردشگری جنوب ایران در استان سیستان و بلوچستان است؛ ولی متأسفانه بخش لاشار، با وجود این‌همه زیبایی‌های فراوان، آن‌طور که بایدوشاید معرفی نشده است.

این بخش پر از آبشارهای دیدنی است. چشمه‌های آب گرم هم دارد که اهالی برای ویژگی‌های درمانیِ این چشمه‌ها از آن بهره می‌برند. طبیعت بکر با مناظر متفاوتی که شاید در هیچ کجای دیگر ایران نتوانید مشابه آن را پیدا کنید باعث شده که گردشگران و ایران‌گردان بیشتر از قبل به نیکشهر و بخش لاشار توجه کنند.

مرکز بخش لاشار شهر اسپکه است. بخش لاشار به ۲ قسمت لاشار شمالی و لاشار جنوبی تقسیم می‌شود. مرکز این بخش با مرکز شهرستان نیکشهر ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. آب‌وهوای بخش لاشار در تابستان‌ها گرم و خشک و در زمستان‌ها سرد و خشک است. بادهای باران‌آور موسمی در فصل تابستان و بادهای باران‌آور مدیترانه‌ای در فصل زمستان در این منطقه موجب ریزش پراکنده باران می‌شود.

جاهای دیدنی نیکشهر را می‌شناسید؟

جاذبه های نیکشهر

جاذبه‌ های دیدنی نیکشهر را می‌توان به ۲ دسته اصلی جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی تقسیم کرد. با توجه به اینکه نیکشهر شهری قدیمی است و قدمتی طولانی دارد، تعجبی ندارد که جاذبه‌های تاریخی متعددی هم داشته باشد. در ادامه، جاذبه‌ های گردشگری نیکشهر را با معرفی آثار تاریخی آن شروع می‌کنیم.

  • قلعه چانف نیکشهر

قلعه چانف نیکشهر

قلعه چانف نیکشهر یکی از جاهای دیدنی نیکشهر است که قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. این قلعه در روستایی به همین نام در بخش لاشار شهرستان نیکشهر واقع شده و یکی از آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است. از بخش‌های بسیار جذاب این قلعه درها و پنجره‌های آن است که به‌زیباییِ تمام منبت‌کاری شده است. در حال حاضر، بخش‌های زیادی از این قلعه ویرانه شده و فقط چند اتاق و قسمت‌هایی از دیوار شرقی آن باقی مانده است.

این قلعه تاریخی در زمان میراولیا خان مبارکی تقریباً هم‌زمان با دوران ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شده و فرزند وی در سال ۱۳۲۴ هجری قمری آن را تکمیل کرده است. بعد از ساخت درِ چوبی قلعه، میرخیرمحمدخان با خط خود برای روی درِ قلعه نوشته‌هایی نقل می‌کند و این نوشته‌ها را نجار کنده‌کاری می‌کند.

  • قلعه نیکشهر

قلعه نیکشهر

قلعه نیکشهر در غرب شهرستان نیکشهر و در حاشیه رود گنگ قرار گرفته و در فاصله ۱کیلومتری از خیابان اصلی شهر (خیابان امام خمینی) و شرق محور ترانزیتی چابهار به میلک در میان نخلستان‌های زیبا و سرسبز قرار دارد. قدمت این قلعه مربوط به دوران صفویان است و تا زمان قاجار هم حکمرانان محلی از آن استفاده می‌کردند. این قلعه ۳۰۵ متر مربع زیربنا دارد و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است، از جمله مسجد، حاکم‌نشین، آشپزخانه و حمام. این قلعه متعلق به طایفه شیرانی و بلیده‌ای بوده است.

قلعه نیکشهر در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. این قلعه تاریخی و قدیمیِ ساخته‌شده از خشت و گل پایه‌ای از جنس سنگ دارد تا از نفوذ آب به داخل قلعه جلوگیری شود.

  • غار ملاسلیمان

تصویری از غار ملاسلیمان در نیکشهر

غار ملاسلیمان یکی از غارهای تاریخی منطقه لاشار نزدیک روستای کوپچ است. این غار را با نام هو سلیمان هم می‌شناسند. این غار در واقع محلی برای پنهان‌شدن فردی به ‌نام ملاسلیمان بوده که به ‌اتفاق همراهانش در آن پناه گرفته بودند. علاوه بر این غار، خود روستای کوپچ نیز روستایی سرسبز با آب‌وهوای معتدل کوهستانی و اقلیم زیباست و به همین دلیل، معمولاً در مرکز توجه دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

  • آبشار اسفند

نمایی از آبشار اسفند

اگر از علاقه‌مندان به آبشارها هستید، در این منطقه از دیدن چندین آبشار زیبا لذت خواهید برد. یکی از آبشارهای نیکشهر آبشار اسفند است که در دهستان اسفند قرار دارد. در زبان محلی، به این آبشار «آبشار پوراب» می‌گویند. این آبشار از کوه‌های گیران و سفیدکوه در نیکشهر سرچشمه می‌گیرد و مسافتی ۸۰کیلومتری را طی می‌کند تا در نهایت، به روستای اسفند وارد می‌شود و از یک صخره با ارتفاع حدود ۱۰ متر پایین می‌ریزد. خود آبشار اسفند و طبیعت اطراف آن بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

آبشار اسفند در تمام طول سال آب دارد و از آب آن در پایین‌دست برای کشاورزی استفاده می‌کنند. مازاد آب این آبشار در نهایت، به دشت جازموریان می‌ریزد. صخره‌های زیبا و دیدنی و ماهی‌های رنگارنگ در پای آبشار از جذاب‌ترین ویژگی‌های این آبشار برای بازدیدکنندگان است.

  • منطقه گردشگری بلپیر

تصویری از منطقه گردشگری بلپیر

منطقه گردشگری بلپیر نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی نیکشهر و استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه گردشگری در ۱۶کیلومتری غرب شهرستان نیکشهر واقع شده است. مساحت آن حدود ۳۵ هکتار است که ۲۲ هکتار آن مربوط به زمین‌های کشاورزی و نخلستان‌هاست. یکی از جاذبه‌هایی که نظر گردشگران را به این منطقه جلب کرده است، رودخانه‌های پر از آب و نخلستان‌هایی است که در دو طرف رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند و مناظری زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده‌اند. منطقه گردشگری بلپیر، برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کمپینگ، مقصد گردشگری مهم و شناخته‌شده‌ای در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.

  • منطقه گردشگری کیشگان

منطقه گردشگری کیشگان آبادی و تفرجگاهی زیبا در بخش لاشار و در جنوب روستای کوپچ نیکشهر است. این منطقه را بیشتر از هرچیز به‌خاطر طبیعت بکر و سرسبز می‌شناسند. چشمه‌سارهای طبیعی که از دل کوه‌های منطقه بیرون می‌آیند، جذابیت آن را دوچندان کرده‌اند. به همین دلیل، بسیاری از افراد این منطقه را برای کمپینگ و طبیعت‌گردی انتخاب می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی طبیعی این منطقه وجود نخل‌های زیباست.

  • منطقه گردشگری آبند نیکشهر

تصویری از منطقه گردشگری آبند نیکشهر

منطقه گردشگری آبند نیکشهر یکی دیگر از جاهای دیدنی نیکشهر است که در ۴۰کیلومتری نیکشهر، در شمال شرقی بخش قصرقند واقع شده است. در این منطقه، می‌توانید از دیدن جاذبه‌هایی مانند چشمه‌های آب، آبشارهای پلکانی و نخلستان‌های زیبا لذت ببرید. یکی از دیدنی‌های جالب‌توجه در این منطقه گردشگری یک آبشار زیبای پنج‌طبقه و پلکانی است. پای هر طبقه آن حوضچه‌های طبیعی ایجاد شده که بر زیبایی آبشار افزوده است.

  • منطقه گردشگری شالمال

تصویری از خرس سیاه

منطقه گردشگری شالمال یکی از جاهای دیدنی نیکشهر است که توجه علاقه‌مندان به طبیعت را بسیار به خود جلب می‌کند. این منطقه در ۱۳کیلومتری نیکشهر و در شرق روستای جلائی کلگ قرار گرفته است. از مهم‌ترین جذابیت‌های این منطقه گردشگری آبشار زیبای شالمال است که طبیعتی زیبا و سرسبز اطراف آن را احاطه کرده است. در این منطقه، حیوانات نادری مثل خرس سیاه نیز زندگی می‌کنند. به همین دلیل، منطقه گردشگری شالمال یکی از مناطق حفاظت ‌شده حیات‌وحش در استان سیستان و بلوچستان است.

  • منطقه گردشگری گرگان نیکشهر

منطقه گردشگری گرگان نیکشهر

منطقه گردشگری گرگان نیکشهر در ۶۰کیلومتری شمال نیکشهر قرار دارد و وسعتش به ۲۰۰ هکتار می‌رسد. این منطقه گردشگری در بخش کوهستانی واقع شده و ارتفاعش از سطح دریا در مرتفع‌ترین نقطه، ۱۳۷۸ متر است. کوه‌های بلند این منطقه در واقع ادامه ارتفاعات آهوران است. منطقه گردشگری گرگان را بیشتر از هرچیز به‌خاطر طبیعت سرسبزش می‌شناسند. در این منطقه، از دیدن چشمه‌های آب و دره‌های عمیقی که با درختان خرما، انجیر، مرکبات و حتی میوه‌های سردسیری مثل هلو و سیب احاطه شده‌اند لذت خواهید برد. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت سرسبز هستید، در بازدید از جاهای دیدنی نیکشهر ، فرصت بازدید از منطقه گردشگری گرگان را از دست ندهید.

  • منطقه حفاظت ‌شده کوه پوزک

تصویری از حیوانات منطقه حفاظت ‌شده کوه پوزک

منطقه کوه پوزک از سال ۱۳۷۸ به‌عنوان منطقه حفاظت‌ شده انتخاب شده است. اقلیم این منطقه گرم و خشک است و در ۲۵کیلومتری جنوب شهرستان نیکشهر قرار دارد. گونه‌های متنوعی از حیات‌وحش در این منطقه زندگی می‌کنند که شامل خرس سیاه، روباه معمولی و شنی، سنجاب بلوچی، خدنگ و… است. همچنین انواع پرندگان بومی و غیربومی مثلاً تیهو، کبک، هدهد، سبزقبا، چکاوک کاکلی و انواع پرندگان شکارچی در این منطقه زندگی می‌کنند.

  • آبشار اوگینک

تصویری از آبشار اوگینک

آبشار اوگینک یکی از آبشارهای زیبای استان سیستان و بلوچستان است. آبشار اوگینک با نام محلی «گر پشت» معروف است و ۸۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در ۳کیلومتری غرب روستای اوگینک از توابع بخش لاشار شهرستان نیکشهر قرار گرفته و از نظر ارتفاع، بزرگ‌ترین آبشار سیستان و بلوچستان است. یکی از دلایلی که باعث جذابیت این آبشار برای گردشگران شده، قرارگرفتن آن در محاصره کوه‌های زیبا و سرسبز است. این آبشار و مناطق اطراف آن موقعیت بسیار خوبی برای طبیعت‌گردی و برای دوستداران کوهنوردی است.

  • چشمه‌های آب‌ گرم و معدنی چانف

نمایی از چشمه‌های آب‌ گرم و معدنی چانف

چشمه‌های آب گرم یکی از پدیده‌های طبیعی و جذابی‌اند که معمولاً گردشگران بسیار به آن‌ها توجه می‌کنند. در نیکشهر نیز چشمه‌های آب گرم چانف قرار دارد. به‌خاطر وجود املاح معدنی مختلف، خواص درمانی مختلفی برای آب این چشمه‌ها ذکر می‌شود. البته چون این چشمه‌های آب گرم راه دسترسی چندان مناسبی ندارند، معمولاً بیشتر اهالی منطقه از آن‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده درباره چشمه‌های موجود در شهرستان نیکشهر، چشمه آب‌معدنی چانف، به‌دلیل داشتن مزایای متعدد برای دفع سنگ کلیه، گردشگران فراوانی را برای دیدن و بهره‌مندی از مزایای درمانی‌اش به خود جذب می‌کند.

  • آبشار گلیک

تصویری از آبشار گیلک

استان سیستان و بلوچستان و مناطق اطراف شهرستان نیکشهر آبشارهای متعددی دارد. یکی از این آبشارها آبشار گلیک است که در بخش لاشار جنوبی واقع شده است. این آبشار به‌خاطر پلکانی‌بودن و حوضچه‌های زیبایی که در پای آن قرار دارد، یکی از زیباترین آبشارهای منطقه است. ارتفاع آن حدوداً ۶ متر است و تقریباً ۶۹ کیلومتر از نیکشهر فاصله دارد. در مسیر آبشار، می‌توانید از دیدن پوشش گیاهی نادری که دارد لذت ببرید. بسیاری از این گیاهان را انواع گیاهان دارویی تشکیل می‌دهند.

  • تنگ سرحه

تصویری از تنگ سرحه

تنگه سرحه ۲۰ کیلومتر طول دارد و در ۶۰کیلومتری شمال غربی نیکشهر قرار گرفته است. جاده‌ای که از این منطقه می‌گذرد از حاشیه رودخانه ارتفاع زیادی دارد. در بعضی از قسمت‌های مسیر، ارتفاع به ۴۰ متر هم می‌رسد. در این تنگه، با وجود اینکه وسعت کمی دارد، جاذبه‌های متنوعی در انتظار مسافران است، مثلاً آب جاری و روان و چشمه‌های آب گرم.

یکی از دیدنی‌های این منطقه پل‌های تاریخی است؛ از جمله پل دادشاه که چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. تنگ سرحه دارای پوشش گیاهی خاصی است. از نادرترین گیاهان این منطقه می‌توان به گز روغن اشاره کرد. علاوه بر این پوشش گیاهی، باغ‌های میوه و نخلستان نیز زینت‌بخش این تنگه زیباست. حتی در حاشیه رودخانه شالیزار هم دیده می‌شود که به‌شکل پلکانی طراحی شده‌اند و چشم‌اندازی بسیار زیبا و بدیع خلق کرده‌اند.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین فصل سفربهار و تابستان
آدرساستان سیستان و بلوچستان، 144کیلومتری شمال چابهار

در سفر به استان سیستان و بلوچستان، برای دیدن جاهای دیدنی نیکشهر وقت بگذارید و از تماشای چشم‌اندازهای طبیعی متفاوتی که دارد لذت ببرید. قبل از سفر، باید از مقصد سفرتان اطلاعات کافی داشته باشید. در ره بال آسمان بهترین جاذبه‌های گوشه‌و‌کنار ایران را معرفی می‌کنیم.

نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان و در منطقه چابهار قرار دارد.

بخش لاشار با مرکز شهرستان نیکشهر ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

جاهای دیدنی نیکشهر عبارتند از قلعه چانف نیکشهر، آبشار اسفند، منطقه گردشگری بلپیر، منطقه گردشگری آبند نیکشهر، چشمه‌های آب‌ گرم و معدنی چانف، منطقه حفاظت ‌شده کوه پوزک، آبشار گلیک.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    چقدر جالب بود. باورم نمیشه توی سیستان و بلوچستان همچین منطقه پرآب و خوش‌آب‌وهوایی وجود داشته باشه. ممنون از ره بال آسمان که بیشتر ما رو با بخش‌های مختلف ایران آشنا می‌کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.