جنگل سیسنگان نوشهر | تلاقی رؤیایی آبی دریا و سبزی جنگل

0

قطعاً تا به امروز برایتان پیش آمده که بخواهید همه چیزهای خوب را در یک زمان و در کنار هم داشته باشید؛ برای مثال، تجربه نسیم دریا و بوی نم درختان در کنار هم، که تجربه‌ای عالی و منحصربه‌فرد به حساب می‌آید. در این مقاله نیز قصد داریم شما را با جنگل سیسنگان آشنا کنیم؛ تلاقی رؤیایی دریا و جنگل که حواس پنج‌گانه شما را به چالش می‌کشد! با ره بال آسمان همراه شوید تا جنگل سی سنگان رؤیایی را بهتر بشناسید. ایران کشوری چهارفصل و چهاراقلیم است. شاید بسیاری از ما قدر طبیعت و آب‌و‌هوای بی‌نظیر آن را نمی‌دانیم. برخی از ایرانیان، برای تماشای جاذبه‌های طبیعی، راهی کشورهای خارجی می‌شوند؛ بی‌توجه به آنکه در کشور مادری خودمان ایران، هزاران هزار جاذبه گردشگری بسیار زیبا و بکر و تماشایی وجود دارد. جاذبه‌های گردشگری ایران بسیار متنوع‌اند و دامنه گسترده‌ای از انواع آثار و ابنیه باستانی و تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی را شامل می‌شوند. نمونه‌های منحصربه‌فردی از جاذبه‌های طبیعی در ایران وجود دارد که شاید مشابه آن را در کمتر نقطه‌ای از دنیا بتوان یافت. در این میان، می‌توان به نمونه‌‌هایی از تلاقی دریا و صحرا یا تلاقی دریا و جنگل اشاره کرد که در نوع خود یک تضاد طبیعی شگفت‌انگیز محسوب می‌شوند و پارک جنگلی سی سنگان یکی از همین تضادهای تماشایی است.

معرفی جنگل سیسنگان

ورودی جنگل سیسنگان

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی یا قصد بازدید از این جنگل تماشایی را دارید یا می‌خواهید خاطره‌ای شیرین را با خودتان مرور کنید. در هر دو صورت، بهتر است کمی بیشتر با جنگل سی سنگان، این نگین سرسبز و یکی از جاهای دیدنی نوشهر آشنا شوید.

این پارک جنگلی مجموعه‌ای کامل از تجربه زیبایی‌های شمال ایران را به شما هدیه می‌دهد. اگر حتی یک بار از شمال کشور دیدن کرده باشید، قطعاً می‌دانید که دو نمونه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال کشور را دریا و جنگل شکل می‌دهند. حال جالب است بدانید که در جنگل سیسنگان، می‌توانید هر دو را در یک قاب تجربه کنید.

جنگل سی سنگان در ۳۵کیلومتری نوشهر واقع شده است. با وجود آنکه این جنگل از دیرباز در همین منطقه قرار داشت، در سال ۱۳۴۴، مهندس آشتیانی (یکی از مهندسان بنام دوران پهلوی) پیشنهاد ساخت پارک جنگلی سیسنگان و تبدیل‌کردن آن به یک جاذبه گردشگری بسیار مهم در شمال کشور را مطرح کرد. این پارک جنگلیِ وسیع از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز، از شرق به روستای صلاح‌الدین و از غرب به روستای توسکاتک منتهی می‌شود. در مجموع ۶۰۲ کیلومتر مربع وسعت دارد.

راهنمای سفر نوشهر

دسترسی به جنگل سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان در جاده ساحلی نوشهر به محمودآباد قرار دارد. چه از نوشهر و چه از محمودآباد، می‌توانید به این جنگل دسترسی پیدا کنید. اگر از سمت غرب مازندران حرکت کنید، جنگل در سمت چپ شما خواهد بود و باید پس از دیدن ورودی سی سنگان، از اولین دوربرگردان دور بزنید و سپس وارد جنگل شوید. اگر از سمت شرق حرکت کرده‌اید، جنگل در سمت راست شما خواهد بود و پس از دیدن تابلوی ورودی، دسترسیِ مستقیم خواهید داشت.

اطلاعات بازدید جنگل سی سنگان

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور

جنگل سی سنگان | زیستگاهی امن

جالب است بدانید، علاوه بر اهداف جذب گردشگر، این جنگل به‌منظور حفاظت از گونه‌ای نادر از شمشاد ایرانی و همچنین برخی گونه‌های دیگر جانوری و گیاهی تأسیس شده است. به‌تدریج، جنگل سی سنگان در بین مردم ایران و جهان شهرت یافت و همین مسئله باعث شد تا با گذشت زمان، امکانات تفریحیِ مختلف را در این پارک جنگلی احداث کنند.

گفتنی است که در حال حاضر، پارک جنگلی سی سنگان به‌عنوان یکی از ذخایر بسیار مهم و بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود. علاوه بر این گونه نادر از شمشاد، وجود این جنگل باعث حفظ گونه‌ای از بلوط نیز شده است. ارتفاع این نوع از درختان بلوط گاهی به ۱۰ متر نیز می‌رسد و در کنار هم، مناظری زیبا را خلق می‌کنند. خوشبختانه، پارک جنگلی سیسنگان جزو معدود دفعاتی از دخالت انسان در بافت طبیعی یک منطقه به شمار می‌آید که احداث آن نه‌تنها به طبیعت اطراف آسیبی وارد نکرد، بلکه حضور آن باعث حفظ هرچه بیشتر گونه‌‌های بی‌نظیر گیاهی و جانوری نیز شد.

پارک جنگلی سیسنگان | ورود به رؤیایی شیرین

تصویری از درختان زیبای جنگل‌های شمال

از لحظه‌ای که وارد جاده ساحلی سی سنگان می‌شوید، دمای هوا چند درجه‌ای کاهش می‌یابد. به‌تدریج، رایحه‌ای مطبوع از ترکیب نسیم دریا و بوی خوش جنگل در مشام شما می‌پیچد. مسیر را ادامه می‌دهید تا نهایتاً تابلوی ورودی جنگل را می‌بینید.

زمانی که وارد جاده فرعی جنگل سیسنگان می‌شوید، ناگهان محیط از این ‌رو به آن رو می‌شود! مردم محلی در دو طرف این جاده باریک جنگلی ایستاده‌اند و محصولات مختلفی را می‌فروشند. کودکان روستایی کاسه‌هایی پر از ازگیل به دست دارند و بین خودروی گردشگران جنب‌و‌جوش می‌کنند. برخی مردم محلی لباس‌های ساحلی رنگارنگ مخصوص استان مازندران را می‌فروشند. برخی دیگر سعی در فروش کلاه‌‌های حصیری دارند و البته لواشک‌های محلی، که قسمت خوشمزه این محصولات و صنایع‌دستی را شکل می‌دهند!

درختان از هر دو طرف قامت خود را خم کرده‌اند و بر جاده‌ای باریک سایه می‌افکنند. صدای پرندگان گوش شما را پر می‌کند و منظره‌ای سبز و حیرت‌انگیز جلوی چشم شما به تصویر درمی‌آید. آرام‌آرام از این مسیر سبز و زیبا لذت می‌برید و پیش می‌روید. به‌تدریج، نم دریا را روی پوست خود احساس می‌کنید. هوا خنک‌تر می‌شود. صدای امواج دریا به گوش می‌رسد و ناگهان از بین هزاران هزار درخت، با منظره آبی دریا روبه‌رو می‌شوید.

تفریحات پارک جنگلی سیسنگان | تجربه‌هایی به‌یادماندنی

پارک جنگلی سی سنگان جاذبه‌ای طبیعی و تفریحی به شمار می‌آید. حتماً می‌خواهید بدانید که در این سفر رؤیایی چه تفریحاتی انتظار شما را می‌کشند. در این قسمت، با ما همراه باشید تا بدانید چطور می‌توانید از این پارک جنگلی زیبا لذت ببرید.

  • پیاده‌روی در طبیعت

پیاده روی در جنگل

پارک جنگلی سی سنگان یک پارک جنگلی بسیار بکر و زیباست که بافت طبیعیِ آن را به‌خوبی حفظ کرده‌اند. در عین حال، لازم نیست برای پیاده‌روی در آن نگران خطرات احتمالی جنگل‌گردی باشید. در این پارک جنگلی، خبری از حیوانات درنده نیست و مسیر کاملاً مشخص است. می‌توانید با خیال راحت یک دست لباس ورزشی و کفش مخصوص پیاده‌روی بپوشید و راهی جنگل شوید. اگر اهل پیاده‌روی باشید، این تفریح یکی از بهترین بخش‌های خاطره سفر شما را تشکیل می‌دهد. البته به یاد داشته باشید که به‌دلیل همسایگی دریای خزر، بخش‌های زیادی از جنگل، باتلاق شده است. ازاین‌رو، یک چوب‌دستی همراه داشته باشید و فقط در قسمت سخت زمین قدم بردارید.

  • موتور چهارچرخ

موتور چهار چرخ در ساحل دریای شمال ایران

شاید همه افراد به‌دنبال آرامش پیاده‌روی جنگلی نباشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کمی هیجان هم چاشنی سفر خود کنند. برای این دسته از عزیزان نیز تفریحی خاص مد‌نظر قرار داده شده است. آن‌ها می‌توانند موتور چهارچرخ آفرود کرایه کنند! راندن این موتورهای چهارچرخ کار دشواری نیست و حتی اگر گواهی‌نامه رانندگی نداشته باشید نیز می‌توانید از پس هدایت آن بربیایید. البته، با توجه به باتلاقی‌بودن زمین جنگل، بهتر است فقط در بخش‌هایی که مسئولان کرایه این موتورها توصیه می‌کنند سواری کنید تا دچار مشکل نشوید.

  • اسب‌سواری

اسب سواری در جنگل

در نزدیکی ساحل سیسنگان و حتی در بخش‌هایی از جنگل، مردم روستایی به گردشگران اجازه می‌دهند در ازای دریافت مبلغی ناچیز، سوار بر اسب‌های رام آن‌ها شوند. اسب‌سواری نیاز به مهارت دارد؛ اما این نوع اسب‌سواری بیشتر نمادین است. معمولاً فردی که اسب را کرایه می‌دهد، افسار حیوان را به دست می‌گیرد تا از حرکات ناگهانی اسب جلوگیری کند. اسب‌سواری در پارک جنگلی سی سنگان تجربه‌ای شیرین و به‌یاد‌ماندنی است.

  • تفریحات آبی

تصویری از تفریحات آبی

همان طور که انتظار دارید، در این جنگل تماشایی می‌توانید انواع تفریحات آبی را نیز تجربه کنید. در بخش ساحلی، انواع امکانات تفریحی همانند جت‌اسکی، شاتل دریایی و قایق‌موتوری پرسرعت وجود دارد. می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول، این تفریحات هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

امکانات پارک جنگلی سی سنگان

  • نمایشگاه سنتی صنایع‌دستی و سوغات؛
  • پلاژ مخصوص بانوان و آقایان؛
  • مسیر مخصوص پیاده‌روی؛
  • ایستگاه کرایه دوچرخه؛
  • پیست دوچرخه‌سواری؛
  • رستوران جنگل چوبی؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • پیست کارتینگ؛
  • قطار تفریحی؛
  • انواع آلاچیق؛
  • زمین والیبال؛
  • زمین فوتبال؛
  • سوپرمارکت؛
  • سفره‌خانه؛
  • شهربازی؛
  • رستوران؛
  • نمازخانه؛
  • آبخوری؛
  • کافه؛
  • بوفه.

اقامت در جنگل سیسنگان

قطعاً از همان لحظه‌ای که وارد این جنگل دیدنی می‌شوید، می‌خواهید تمامی روزهای آینده زندگی‌تان را نیز در آن سپری کنید. اقامت در سیسنگان یکی از زیباترین خاطرات سفر شما خواهد بود. منتها چطور می‌توان در سی سنگان اقامت داشت؟

در وهله اول، کمپ در این جنگل بسیار لذت‌بخش است. اگر اهل کمپ‌های جنگلی هستید، می‌توانید یک چادر همراه خود ببرید و در آلاچیق‌های مخصوص کمپ بزنید و صبح با صدای پرندگان از خواب ناز بیدار شوید. در وهله دوم، باید بدانید ۲ روستای کوچک در نزدیکی جنگل سی سنگان وجود دارند. اهالی این روستاها کلبه‌های چوبی و سوئیت‌های مخصوص را به گردشگران کرایه می‌دهند. برای یافتن آن‌ها، کافی است کمی به افرادی توجه کنید که در کنار مسیر ایستاده‌اند و تابلویی در دست دارند که معمولاً کلمه «ویلا» روی آن نوشته شده است. برای اقامت خانوادگی در این اماکن، باید کارت ملی و شناسنامه همراه داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از جنگل سیسنگان

تصویری پاییزی از جنگل سیسنگان

جنگل سی سنگان در هریک از چهار فصل سال، به نوعی شما را شگفت‌زده می‌کند. منتها شاید پیش نیاید که چهار بار در چهار فصل مختلف از این جنگل زیبا بازدید کنید. در این بخش، به‌صورت مختصر شما را با بهترین زمان بازدید از این جنگل زیبا آشنا می‌کنیم.

فصل بهار زیباترین و بهترین زمان بازدید از جنگل سیسنگان است. در این فصل، تمامی مناظر سرسبز و زیبا هستند. در فصل تابستان، هوا رو به گرمی می‌رود و ممکن است رطوبت و گرما کمی شما را آزار دهد. فصل پاییز، پادشاه فصل‌ها نیز جنگل سیسنگان را به یک تابلوی نقاشی هزاررنگ تبدیل می‌کند. فصل زمستان، با بارش برف، شکلی عجیب و آرام به جنگل می‌دهد. در مجموع، باید گفت بهترین زمان بازدید از جنگل سی سنگان بی‌شک بهار است.

 

همراهان عزیز ره بال آسمان، حالا شما برای ما بنویسید! نظرتان درباره پارک جنگلی سیسنگان چیست؟ آیا تا به حال از این جنگل بازدید کرده‌اید یا قصد بازدید از آن را دارید؟ به‌نظر شما، جاذبه‌های گردشگری ایران با کشورهای خارجی قابل‌قیاس است؟ نظرات و تجارب خود را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات شما عزیزانِ همراه هستیم.

جنگل سی سنگان در ۳۵کیلومتری شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است.

در جنگل سی سنگان، می‌توانید دریا و جنگل را در کنار هم ببینید! در این جنگل، رایحه‌ای مطبوع از ترکیب نسیم دریا و بوی خوش جنگل در مشام شما می‌پیچد.

پیاده‌روی در طبیعت، اسب‌سواری، موتور چهارچرخ و تفریحات آبی از جمله مفرح‌ترین امکانات جنکل سیسنگان هستند.

جنگل سیسنگان در هریک از چهار فصل سال، به نوعی شما را شگفت‌زده می‌کند؛ اما فصل بهار زیباترین و بهترین زمان بازدید از این جنگل است.

در کنار کمپینگ در این جنگل چشم‌نواز، برای اقامت می‌توانید به ۲ روستای نزدیک جنگل سیسنگان نیز مراجعه کنید و از کلبه‌ها و سوئیت‌های آنجا استفاده کنید.

1/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.