دشت های لاله واژگون ایران | تماشای زیباترین جشنواره بهاری

0

ایران کشوری سرسبز و زیباست؛ کشوری که زیبایی‌های آن محدود به یک شهر و استان خاص نمی‌شود. در گوشه‌گوشه ایران می‌توان شاهد جاذبه‌های گردشگری متعددی بود. در بخش‌های مختلف کشورمان، دشت‌های زیبایی پوشیده از لاله‌های واژگون وجود دارند. گل لاله یکی از زیباترین گل‌های دنیا محسوب می‌شود. در تمام کشورها، هنگام رویش این گل، جشنواره‌های متنوعی برگزار می‌شود. در نقاط مختلف ایران نیز می‌توانید شاهد دشت لاله های واژگون باشید. در این مقاله قصد داریم تا زیباترین دشت لاله های واژگون ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم. پس خودتان را برای زیباترین مناظر بهاری آماده کنید.

فهرست مطالب

جشنواره گل لاله ایران چه زمانی انجام می‌شود؟

همه‌ساله از نیمه دوم فروردین‌‌ماه تا اواسط اردیبهشت، می‌توانیم شاهد برگزاری جشنواره گل لاله باشیم. در حقیقت این گل‌های رؤیایی فقط در این بازه نسبتاً کوتاه از دل خاک می‌رویند و مردم با برگزاری جشنواره‌های زیبا و رنگارنگ به استقبال این لاله‌ها می‌روند.

دشت لاله های واژگون مشکان | فارس

نمایی از دشت لاله های واژگون مشکان

استان فارس به‌موجب آب‌وهوایی نسبتاً کوهستانی و وجود منابع آب فراوان، از نظر پوشش گیاهی یکی از زیباترین استان‌های ایران به حساب می‌آید. در نزدیکی شهرستان نی ریز استان فارس، دشت‌هایی پوشیده از لاله‌های واژگون وجود دارد. اگر از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت به این شهرستان بروید، می‌توانید از مناظر تماشایی لاله‌های واژگون دیدن کنید.

مسیر دسترسی: نی ریز در فاصله 43‌کیلومتری شمال‌شرق استهبان قرار دارد. دسترسی به این شهرستان از طریق استهبان و سیریجان امکان‌پذیر است.

دشت لاله‌های واژگون سپیدان | فارس

نمایی از دشت لاله‌های واژگون سپیدان

در فاصله 125‌کیلومتری شیراز، شهرستان سپیدان قرار دارد. شهرستان سپیدان یکی از مناطق نسبتاً کوهستانی استان فارس به حساب می‌آید. به‌صورت کلی آب‌وهوای استان فارس، نیمه‌کوهستانی است. هرچه به رشته‌کوه‌های مرتفع این استان نزدیک‌تر می‌شویم، آب‌وهوا سرد و کوهستانی می‌شود. دقیقاً در نزدیکی رشته‌کوه سپیدار، شهرستان سپیدان قرار دارد. در دل این شهرستان، روستایی با نام کمهر، زیباترین دشت لاله‌ های واژگون این استان را در خود جای می‌دهد.

این روستا زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند؛ اما در عین حال هنگام بهار، به بهشت موعود تبدیل می‌شود. در هنگام جشنواره لاله های واژگون حتماً باید سری به این روستا بزنید. در بخش شمالی این روستا، باغ اسماعیل فریدونی قرار دارد. در این باغ می‌توانید شاهد دشت لاله های واژگون و همچنین انواع مناظر طبیعی بی‌نظیر باشید. همچنین آبشار معروف مارگون نیز در شمال همین روستا قرار دارد.

مسیر دسترسی: امکان دسترسی به این روستا از شهرهای یاسوج و شیراز وجود دارد. برای دسترسی به این روستا از شیراز، باید 125‌ کیلومتر به‌سمت شمال ‌غرب حرکت کنید. کمهر از یاسوج فقط 54 ‌کیلومتر فاصله دارد. اگر یاسوج را مبدأ حرکت خود قرار دهید، باید از جاده یاسوج اقلید خارج شوید و مسیر را مستقیم ادامه دهید.

دشت لاله های واژگون برم فیروز | فارس

نمایی از دشت لاله های واژگون در برم فیروز

همان طور که می‌دانید استان فارس جاهای دیدنی بی‌بدیلی دارد. هرچه به امتداد کوه‌های زاگرس نزدیک می‌شویم، آب‌وهوا کوهستانی و سرد می‌شود. در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس، به شهر توریستی سپیدان خواهید رسید. روستای برم فیروز، یکی از توابع شهرستان سپیدان است. در این روستا، می‌توانید شاهد دریاچه زیبای برم فیروز و دشت لاله های واژگون باشید. زمانی که به این روستا می‌رسید، از تماشای مناظر بی‌نظیر آن قطعاً شگفت‌زده خواهید شد. تماشای این حجم از زیبایی در بیداری واقعاً فرای تصور است. چشمان خود را ببندید و ترکیبی از مناظر کوهستانی، دریاچه‌ای زیبا و دشت لاله های واژگون را تصور کنید. روستای برم فیروز، یکی از زیباترین مناطق استان فارس و تمام ایران به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به این روستا باید ابتدا خودتان را به شهرستان سپیدان برسانید. از شهرستان سپیدان فارس تا روستای برم فیروز حدود 20‌ کیلومتر راه است. این مسیر کمی خاکی و صعب‌العبور خواهد بود. پس باید از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان داشته باشید.

دشت لاله‌ های واژگون فریدون‌شهر | استان اصفهان

نمایی از دشت لاله‌ های واژگون فریدون‌شهر

اصفهان دارای مناطق کوهستانی بسیاری است. با وجود آنکه این مناطق خیلی هم مرتفع نیستند، باز هم می‌توانیم شاهد رویش لاله های واژگون، این گل‌های بی‌نظیر و زیبا در این نواحی باشیم. شهرستان فریدونشهر، یکی از وسیع‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان به حساب می‌آید. این شهرستان حدود 223هزار هکتار وسعت دارد. جالب است بدانید 183هزار هکتار از وسعت آن را مراتع تشکیل می‌دهند. در این میان، بیش از 15 مجتمع رویشگاه لاله‌های واژگون در این منطقه وجود دارد که کوچک‌ترین رویشگاه، حدود 20‌هکتار وسعت دارد. پس می‌توان گفت فریدونشهر یکی از بزرگ‌ترین دشت‌‌های لاله‌ های واژگون ایران و یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان به حساب می‌آید. در این شهرستان می‌توانید لاله‌‌های سرخ یا خونی و لاله‌های زرد واژگون را به‌وفور بیابید.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به فریدونشهر باید ابتدا خودتان را به شهر اصفهان برسانید. فریدونشهر در 150‌کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. اگر در زمان برگزاری جشنواره لاله های واژگون عازم فریدونشهر شوید، در هر گوشه می‌توانید دشت‌های رنگارنگ لاله را بیابید.

دشت لاله‌ های واژگون افوس | استان اصفهان

در ارتفاعات پربرف و زیبای شهر افوس اصفهان، یکی از زیباترین دشت‌های لاله واژگون ایران قرار دارد. این شهر جزء شهرستان بوئین و میاندشت به حساب می‌آید. آب‌وهوای این منطقه معتدل و کوهستانی است. هوای آن در فصل زمستان بسیار سرد است و بارش برف سنگینی در این شهر رخ می‌دهد. در تابستان افوس نیز خبری از گرما نیست. به‌سبب این هوای مطلوب، در فصل بهار می‌توانیم شاهد رویش زیبای لاله‌های واژگون در این منطقه باشیم. در این دشت نوعی لاله واژگون با رنگ زرد لیمویی رشد می‌کند. این گل را به لاله زاگرسی می‌شناسند و حدود 50 تا 80 سانتی‌متر ارتفاع دارد. پس اگر قصد تماشای این گل زیبا را دارید، حتماً سری به افوس بزنید.

مسیر دسترسی: ارتفاعات جنوبی شهر گردشگری افوس، 160‌کیلومتری غرب اصفهان

دشت لاله‌ های واژگون دره‌بید | استان اصفهان

در 20‌کیلومتری شهر داران واقع در استان اصفهان، روستایی زیبا با نام دره بید قرار دارد. همان طور که از نام این روستا انتظار می‌رود، دره‌ای تماشایی در آن وجود دارد. دره بید دره‌ای باریک است که محل رویش لاله‌های واژگون نیز به حساب می‌آید. بر‌خلاف تصور عوام مردم، در شهر اصفهان نیز نواحی کوهستانی متعددی وجود دارد. البته ارتفاع این مناطق از سطح دریا در مقایسه با مناطق کوهستانی دیگر همانند لرستان بسیار کمتر است. از‌این‌رو هوا در این منطقه زودتر گرم می‌شود. پس در دره بید زودتر از مناطق دیگر شاهد رویش لاله های واژگون هستیم. به همین ترتیب، به خاطر کوتاهی عمر این گل‌های زیبا، تا پیش از اواسط اردیبهشت، جشنواره لاله‌های دره بید نیز به پایان می‌رسد.

مسیر دسترسی: این روستا در 33‌کیلومتری جنوب خوانسار قرار دارد. به همین خاطر بهتر است ابتدا خودتان را به گلپایگان برسانید و از آنجا راهی خوانسار شوید. از خوانسار تا دره بید نیز فقط 35 دقیقه راه است.

دشت لاله ‌های واژگون گلپایگان روستای هنده | استان اصفهان

نمایی از دشت لاله ‌های واژگون گلپایگان

در فاصله 30‌کیلومتری غرب شهرستان گلپایگان، یکی از زیباترین دشت‌های لاله واژگون ایران قرار دارد. در محدوده خوانسار و گلپایگان، ارتفاع از سطح دریا به حدود هزار و 800 متر می‌رسد. به همین خاطر می‌توان گفت که این شهرستان جزء مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید. آب‌وهوای سرد و کوهستانی و خاک حاصلخیز باعث به‌وجودآمدن مناظر طبیعی بسیار زیبا و بی‌بدیلی شده است. در ابتدای بهار، دشت‌های روستای هنده که از توابع گلپایگان است، مزین به لاله‌های خونی و زرد واژگون می‌شوند. بسیاری از مسافران، بهترین زمان بازدید از روستای هنده و شهرستان گلپایگان را جشنواره لاله های واژگون می‌دانند. علاوه بر دشت لاله های واژگون، می‌توانید از چشمه آبگرم هنده و دریاچه اناربار نیز دیدن کنید.

مسیر دسترسی: روستای هنده، غربی‌ترین روستای شهرستان گلپایگان به حساب می‌آید. برای دسترسی به این روستا، باید از جاده کوچه‌ره‌ای گلپایگان، 30‌ کیلومتر به‌سمت غرب حرکت کنید.

دشت لاله ‌های واژگون گلستان‌کوه | استان اصفهان

نمایی از دشت لاله ‌های واژگون گلستان کوه

یکی دیگر از زیباترین دشت لاله های واژگون ایران در استان اصفهان و در نزدیکی گلستان‌کوه قرار دارد. گلستان‌کوه در مقایسه با مناطق کوهستانی شهرهای دیگر، ارتفاع کمتری دارد. به همین خاطر آب‌وهوای این منطقه با سرعت بیشتری گرم می‌شود. از‌این‌رو باید از اوایل فروردین‌ماه انتظار رویش لاله های واژگون را در این منطقه داشته باشید. در گلستان‌کوه، علاوه‌بر لاله های واژگون، گل‌های زیبای دیگری همانند «اشک مریم» و «گل اشک» نیز رشد می‌کنند.

مسیر دسترسی: ابتدا باید خودتان را به اصفهان برسانید. از 15‌کیلومتری شهرستان خوانسار با کمک تابلوهای راهنما، می‌توانید به دشت لاله های واژگون بروید.

دشت لاله‌ های واژگون الیگودرز | لرستان

نمایی از دشت لاله‌ های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون الیگودرز، بزرگ‌ترین دشت لاله های واژگون ایران و جهان است. در لرستان و مخصوصاً الیگودرز، جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند. لرستان سرزمین آبشارها و یکی از زیباترین استان‌های ایران به حساب می‌آید. اکثر بخش‌های لرستان آب‌وهوایی کوهستانی و نسبتاً سرد دارند. به همین خاطر در فصل بهار می‌توانیم شاهد رویش گل‌های لاله واژگون در این منطقه باشیم.

دشت‌ لاله های واژگون از 36‌کیلومتری جنوب شرق الیگودرز تا دامنه‌های زاگرس ادامه دارد. در این دشت می‌توانید شاهد گلی خاص و منحصر‌به‌فرد با نام «سوسن چلچراغ» نیز باشید که خاص همین منطقه است. همچنین گل زیبای «اشک مریم» نیز در این دشت می‌روید. پس می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید.

مسیر دسترسی: برای دسترسی باید ابتدا خودتان را به شهرستان الیگودرز برسانید، سپس در جهت جنوب‌شرق تا 35‌کیلومتر پیش بروید تا به نواحی کوهستانی برسید.

دشت لاله های واژگون دالانی اشترانکوه | لرستان

نمایی از دشت لاله های واژگون دالانی

برای تماشای زیباترین مناظر الیگودرز می‌توانید به دشت دالانی بروید. این دشت حدود ۲هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد. این دشت در فصل بهار به‌حدی زیبا می‌شود که شما را در خواب و رؤیا هم ندیده‌اید. شما می‌توانید در هنگام بازدید از دامنه‌های اشترانکوه لرستان، از کوه‌هایی همچون قالی‌کوه، شاه کول، نسارتخت دشت و همچنین مورزرین نیز دیدن کنید. هر یک از این کوه‌ها به‌تنهایی دارای مناظری خیره‌کننده هستند. در بین این دشت‌ها می‌توانید شاهد گل سوسن چلچراغ و اشک مریم نیز باشید.

مسیردسترسی: دشت دالانی در نزدیکی الیگودرز قرار دارد. شما می‌توانید یک روز کامل را در این مناطق گشت‌و‌گذار کنید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید.

دشت لاله های واژگون پاپی | لرستان

نمایی از دشت لاله های واژگون پاپی

در بخش‌های قبلی، درباره دشت لاله های واژگون استان لرستان صحبت کردیم. لرستان دارای مناطق کوهستانی و حاصلخیز فراوانی است. به همین خاطر می‌توانیم در بخش‌های مختلف آن شاهد رویشگاه‌های لاله واژگون باشیم. در بخشی از لرستان، منطقه‌ای به نام پاپی وجود دارد. پاپی یک منطقه کوهستانی است که ایل بختیاری در آن زندگی می‌کنند. این منطقه 6 دهستان مختلف را در خود جای می‌دهد. مردم این منطقه به لهجه پاپیونه صحبت می‌کنند که یکی از لهجه‌های لری است. این شهرستان جزء زیباترین مناطق تمام لرستان به حساب می‌آید. در منطقه پاپی، دشت‌های وسیع و سرسبز با کوهستانی باابهت محاصره می‌شوند. در دل این دشت‌ها و دامنه کوهستان، لاله های واژگون سرخ‌رنگ سر از خاک بیرون می‌آورند. به‌سبب دسترسی دشوار این روستا، مناظر آن هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. پس اگر قصد دارید تا از بکرترین مناظر لرستان دیدن کنید، سری به بخش پاپی بزنید.

مسیر دسترسی: پاپی بخشی از سپیددشت است که هنوز نام آن را تغییر نداده‌اند. به همین خاطر ابتدا باید به الیگودرز و سپس به سپیددشت بروید. در سپیددشت سراغ دشت لاله های واژگون پاپی را از مردم محلی بگیرید.

دشت لاله ‌های واژگون خمین | مرکزی

نمایی از دشت لاله ‌های واژگون خمین

در 35‌کیلومتری شهرستان خمین استان مرکزی، در کوهپایه‌های روستای دهنو، می‌توانید شاهد یکی از زیباترین دشت‌های لاله واژگون ایران باشید. ارتفاع این روستا از سطح دریا در مقایسه با مناطق کوهستانی دیگر، بسیار کمتر است. به همین خاطر معمولاً این دشت سریع‌تر از دشت‌های دیگر سرسبز و زیبا می‌شود. در این دشت می‌توانید علاوه‌بر لاله‌های واژگون، از سایر تیره سوسن‌سانان نیز دیدن کنید. ارتفاع برخی از این لاله‌ها به حدود 30 تا 80 سانتی‌متر می‌رسد. اکثر لاله‌های این دشت، به رنگ قرمز هستند؛ اما در این میان می‌توانید شاهد گونه‌های خاصی با رنگ زرد لیمویی نیز باشید.

مسیر دسترسی: حدود 35کیلومتری شهر خمین.

دشت لاله‌های واژگون منطقه خمبی گرمه | خراسان شمالی

نمایی از دشت لاله‌های واژگون گرمه

خراسان شمالی نیز یکی از مناطق محبوب طبیعت‌گردان است. در این استان می‌توانیم شاهد مناظر کوهستانی، مراتع زیبا و دشت‌های تماشایی باشیم. به‌سبب آب‌وهوای نیمه‌کوهستانی، در این منطقه گل‌های لاله واژگون سر از خاک بیرون می‌آورند. در ارتفاع هزار و 500 متری از سطح دریا، شهری به نام گرمه وجود دارد که اصلاً گرم نیست! مردم این شهرستان زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کنند؛ اما در فصل بهار با رویش گل‌های رنگارنگ و زیبا، تمام خاطرات سخت سرما به دست فراموشی سپرده می‌شوند. در این شهرستان می‌توانید شاهد یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های لاله واژگون باشید. اکثر گل‌های این منطقه به رنگ زرد و گاه به رنگ بنفش هستند. گونه لاله‌های واژگون این منطقه از نظر ژنتیکی بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر همه‌ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به گرمه سفر می‌کنند. پس جشنواره لاله‌های واژگون منطقه خمبی گرمه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

مسیر دسترسی: گرمه در استان خراسان شمالی و هم‌مرز با سمنان است. فاصله تقریبی تا بجنورد حدود ۱۶۰ کیلومتر است.

دشت لاله های واژگون ساورز دهدشت | کهگیلویه و بویراحمد

نمایی از دشت لاله های واژگون ساورز

استان کهگیلویه و بویراحمد مناظری طبیعی و خیره‌کننده را در خود جای می‌دهد. این استان از نظر ارتفاع، تنوع بسیاری دارد. در بخش‌هایی از این استان، ارتفاع از سطح دریا به حدود 2هزار و 800 متر می‌رسد. دقیقاً در همین ارتفاعات، روستایی با نام روستای ساورز قرار دارد. در این روستا که جزء توابع دهدشت کهگیلویه و بویراحمد است، یکی از بکرترین دشت های لاله های واژگون ایران قرار دارد. در منطقه‌ای به نام طسوج یا همان شیرو، می‌توانید شاهد حدود 600‌هکتار از دشت لاله های واژگون باشید. اکثر این لاله‌ها، خونی و به رنگ قرمز هستند. دشت لاله های واژگون ساورز، کمتر شناخته‌شده است. به همین خاطر هنوز بکر، زیبا و دست‌نخورده باقی مانده. این دشت 600‌هکتاری، با رشته‌کوه‌های اطراف محاصره شده است. از‌این‌رو یکی از زیباترین مناظر طبیعی از ترکیب این دشت‌ها و مناطق کوهستانی به وجود آمده است.

مسیر دسترسی: برای بازدید از دشت لاله های واژگون ساورز باید خودتان را به دهدشت برسانید. نزدیک‌ترین شهرستان به دهدشت، بهبهان است. دهدشت در 90‌کیلومتری شمال بهبهان قرار دارد. زمانی که به دهدشت برسید، می‌توانید با کمک مردم محلی، به کوه ساورز بروید. دسترسی به این منطقه نسبتاً دشوار است. پس بهتر است از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید.

دشت لاله های واژگون قله شاه قلات | آذربایجان غربی

شهرستان مهاباد جزء مناطق طبیعی زیبایی است که آن را کمتر می‌شناسند. در این منطقه کوهستانی و زیبا، قله‌ای با نام قله شاه قلات وجود دارد. دسترسی به این قله فقط با پیاده‌روی، تراکتور، قاطر یا وسایل نقلیه آفرود امکان‌پذیر است. پس بازدید از این قله فقط به افرادی توصیه می‌شود که آماده ماجراجویی در طبیعت هستند. منطقه مهاباد زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند. حتی در اوج تابستان نیز خبری از گرمای شدید هوا در این شهرستان نیست. به همین خاطر در منطقه قله شاه قلات و دامنه آن، می‌توانیم شاهد یکی از زیباترین دشت های لاله واژگون ایران باشیم. درباره بازدید از دشت لاله های واژگون قله شاه قلات مهاباد باید بگوییم که زیبایی آن محدود به دشت لاله نیست. در طول مسیر شاهد مناظر طبیعی بی‌بدیل همانند چشمه‌های جوشان، جوی‌های جاری و مراتع سرسبز خواهید بود. همچنین به‌سبب دسترسی دشوار، این منطقه هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی‌ مانده است.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به شاه قلات، باید ابتدا خودتان را به شهرستان مهاباد برسانید. پس از آن از طریق جاده مهاباد به سردشت، به روستای قلات سنان بروید. این روستا در فاصله 35‌کیلومتری مهاباد قرار دارد. از آنجا نیز مسیر نسبتاً دشوار می‌شود و با جاده‌های خاکی و پیاده‌روی همراه خواهد بود.

دشت لاله های واژگون دره کی | کردستان

نمایی از دشت لاله های واژگون دره کی

روستای دره کی از توابع شهرستان سروآباد استان کردستان است. این روستا در 50‌کیلومتری جنوب سروآباد قرار دارد. روستای دره کی با ارتفاع هزار و 100 متر از سطح دریا، جزء مناطق کوهستانی به حساب می‌آید. البته با در‌نظر‌گرفتن ارتفاع آن، می‌توان گفت دره کی نیمه‌کوهستانی است. به همین خاطر زمستان‌های سرد و تابستان‌هایی گرم دارد. با وجود این، باز هم شاهد رویش گل‌های زیبای لاله واژگون در این روستا هستیم؛ اما به‌خاطر شرایط خاص آب‌و‌هوایی، از ابتدای فروردین‌ماه رویش این گل‌ها آغاز می‌شود. روستای دره کی یک تابلوی نقاشی زیبا، اثری از خداوند متعال است. این روستا با کوه‌های اطراف محاصره شده و دشتی بسیار زیبا دارد. در طول بهار، تمام بخش‌های روستا سرسبز و زیبا می‌شود. در دشت‌های منتهی به کوه، می‌توانید شاهد دشت لاله های واژگون باشید. این گل‌ها عمدتاً به رنگ قرمز هستند و مناظر زیبایی را خلق می‌کنند.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به این منطقه، باید ابتدا خودتان را به سروآباد برسانید. سروآباد جزء شهرهای مرزی به حساب می‌آید و با عراق هم‌مرز است. این شهرستان در 200‌کیلومتری یاسوج قرار دارد. از سروآباد تا روستای دره کی حدود 50‌کیلومتر راه است. مسیر دسترسی به روستا از جاده خاکی خواهد بود.

دشت لاله های واژگون دامنه کوه‌های حاجی آباد | همدان

نمایی از دشت لاله های واژگون دامنه کوه‌های حاجی آباد

در نزدیکی همدان، کوه‌هایی با نام حاجی آباد و قلی آباد قرار دارند. در نزدیکی کوه‌های حاجی آباد، روستایی با همین نام دیده می‌شود. این روستا جزء بخش فامنین است و در دهستان خرم‌دشت قرار دارد. بر اساس سرشماری انجام‌شده در سال 1395، فقط 120 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. روستای حاجی آباد جزء روستاهای کوهستانی منطقه به حساب می‌آید. ارتفاع این روستا به حدود هزار و 200 متر از سطح دریا می‌رسد. به ‌لطف آب‌وهوای کوهستانی و همچنین منابع آب کافی، دامنه کوه‌های حاجی آباد به رویشگاه لاله های واژگون تبدیل شده است. به همین خاطر در فصل بهار و اوایل فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت، می‌توانیم شاهد رویش گل‌های لاله واژگون در این منطقه باشیم.

مسیر دسترسی: روستای حاجی آباد در فاصله 70‌کیلومتری شمال‌ شرقی همدان قرار دارد. همچنین امکان دسترسی به این روستا از تاکستان نیز وجود دارد. تاکستان در 150‌کیلومتری شمال این روستا واقع شده است.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ |  چهار محال و بختیاری

نمایی از دشت لاله های واژگون در کوهرنگ

دشت لاله های واژگون کوهرنگ در چهار محال و بختیاری یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین دشت لاله های واژگون ایران به حساب می‌آید. همه‌ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی، هنگام جشنواره لاله به این منطقه سفر می‌کنند. با وجود این متأسفانه دشت لاله های واژگون کوه رنگ چهار محال و بختیاری به‌سبب بهره‌برداری‌های بی‌رویه، در معرض نابودی و انقراض است. به همین خاطر، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در خصوص بازدید از این دشت وضع شده است. بر اساس این قوانین با افرادی که به این لاله‌های واژگون آسیب برسانند، شدیداً برخورد خواهد شد. مخصوصاً با افرادی که عمداً گل‌ها را از ریشه در می‌آورند، به‌شدت برخورد خواهد شد. پس هنگام بازدید از این گل‌های زیبا، مراقب آن‌ها باشیم تا نسل‌های بعدی نیز بتوانند از این حجم زیبایی بهره‌مند شوند.

مسیر دسترسیشهرستان کوهرنگ در 140‌کیلومتری شهرکرد قرار دارد. پس برای دسترسی به این شهرستان، باید ابتدا خودتان را به شهرکرد برسانید و به‌سمت غرب ادامه مسیر دهید.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با تمام مناطق دشت لاله های واژگون ایران آشنا شدید. به نظر شما کدام دشت از این لیست جا مانده است؟ آیا تاکنون تجربه بازدید از هیچ یک از این مناطق را داشته‌اید؟ به نظر شما زیباترین دشت لاله های واژگون ایران در کدام شهر قرار دارد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این دشت در 15‌کیلومتری خوانسار و استان اصفهان قرار دارد.

دشت لاله های واژگون کوه رنگ در 140‌کیلومتری غرب شهرکرد واقع شده است.

همه‌ساله از اواسط فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت شاهد برگزاری این جشنواره هستیم.

این مسئله کاملاً سلیقه‌ای است؛ اما بسیاری از گردشگران، دشت لاله‌ های واژگون الیگودرز را زیباترین دشت لاله های واژگون می‌دانند. در این دشت می‌توانید شاهد گل کمیاب سوسن چلچراغ و اشک مریم نیز باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.