چشمه ثریا | بازدید از هزار چشمه ایران در ماکو

3

دقیقاً همان جایی که احساس می‌کنید اکثر جاذبه‌های طبیعی ایران را دیده‌اید، این کشور شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برخی از جاهای دیدنی ایران آن‌قدر بکر و دست‌نخورده هستند که حتی کمتر کسی نام آن‌ها را نیز می‌داند. امروز قصد داریم تا درباره یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده ایران صحبت کنیم. این جاذبه، چشمه ثریا نام دارد. با ما همراه باشید تا چشمه ثریا، هزار چشمه ایران را بهتر بشناسید.

چشمه ثریا کجاست؟

چشمه ثریا، در آذربایجان غربی قرار دارد. این چشمه در نقطه صفر مرزی و در شمالی‌ترین نقطه آذربایجان غربی واقع شده است. چشمه ثریا در بخش شمالی ماکو قرار دارد. برای دسترسی به این چشمه، باید خود را به منطقه‌ای به نام بورالان برسانید. بسیاری از افراد بورالان را به نام بهشت گم‌شده آذربایجان غربی می‌شناسد.

چرا چشمه ثریا به هزار چشمه شهرت دارد؟

بسیاری از مردم محلی، این تالاب و چشمه زیبا را با نام هزار چشمه می‌شناسند. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات انجام‌شده، آب این تالاب، از طریق 2‌هزار چشمه زیرزمینی تأمین می‌شود. این یعنی در بستر چشمه اصلی ثریا، 2هزار چشمه آب دیگر وجود دارند. از به‌هم‌پیوستن این چشمه‌ها، چشمه‌ای بزرگ با نام ثریا ایجاد می‌شود. به همین خاطر آن را با نام هزار چشمه نیز می‌شناسند.

معرفی چشمه آب ثریا

معرفی چشمه آب ثریا

آذربایجان غربی، دومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود. به ‌لطف همین مزیت، شاهد چشمه‌ها، آبشارها و دریاچه‌های متعددی در این استان هستیم. در شمالی‌ترین بخش آذربایجان غربی، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان نهفته است که به‌غیر از افراد محلی، کمتر کسی آن را می‌شناسند. چشمه آب ثریا با 11‌هکتار وسعت، یکی از زیباترین جاذبه‌های این استان است.

بد نیست بدانید این چشمه بزرگ و زیبا، یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های رود مرزی ارس به شمار می‌آید. این رود در بین مرز ایران، ترکیه و جمهوری نخجوان در شمال غرب ایران قرار دارد. لازم به ذکر است این چشمه بزرگ، حاصل جوشش بیش از 2هزار چشمه‌ای است که در بستر این منطقه از دل خاک می‌جوشند. در نهایت حاصل این همکاری، تالابی زیبا است که آن را با نام چشمه ثریا می‌شناسیم. گفتنی است این تالاب در منطقه‌ای با نام «دم قشلاق» به رود ارس می‌پیوندد.

اهمیت چشمه آب ثریا در اکوسیستم منطقه

نمایی از چشمه ثریا

چشمه آب ثریا به ‌همراه چندین و چند چشمه آب معدنی دیگر، اکوسیستمی پویا را ایجاد کرده‌اند. به‌لطف این چشمه و سایر چشمه‌های اطراف، پوشش گیاهی خاصی در این منطقه دیده می‌شود. در کنار چشمه‌های آب، نیزارهای فراوانی به وجود آمده‌اند. این نیزارها مکانی امن برای زندگی بسیاری از پرندگان محسوب می‌شوند.

نمایی از پوشش گیاهی چشمه ثریا

آب فراوان، هوای کوهستانی و پوشش گیاهی خاص، باعث شده حیوانات و پرندگان مختلفی در این منطقه زندگی کنند. در نزدیکی این چشمه می‌توانید شاهد انواع اردک، غاز وحشی، اردک سرسبز، آنگوت، سونا، کشیم کوچک، کشیم بزرگ، حواصیل شب، حواصیل سفید و حواصیل ارغوانی باشید.

نمایی از پرندگان چشمه ثریا

این تالاب از نظر طبیعی اهمیت بسیاری دارد. دلیل این اهمیت فراوان، شرایط زیست محیطی آن است. در حقیقت شرایط این تالاب باعث می‌شود تا همه‌ساله هزاران پرنده مهاجر به این منطقه سفر کنند. تالاب ثریا هرسال میزبان هزاران پرنده مهاجری است که از مناطق روسیه و شمال اروپا به این تالاب می‌آیند. پس از پایان زمستان، این پرندگان به محل زندگی اصلی خود باز می‌گردد. حضور این پرندگان مهاجر باعث به‌وجود‌آمدن اکوسیستمی پویا شده است. در صورت بر‌هم‌خوردن تعادل طبیعت در این منطقه، دیگر شاهد حضور این پرندگان نخواهیم بود.

چرا باید از تالاب ثریا دیدن کنیم؟

در وهله اول باید خاطر نشان کنیم که این تالاب جزء مناطق بکر طبیعی است. شاید کمتر کسی این تالاب را بشناسد؛ به همین خاطر هنوز در این منطقه خبری از دست‌کاری انسان در طبیعت نیست. در وهله دوم باید بدانید تقابل دیدنی کوهستان آرارات و این چشمه، مناظری ماورایی را ایجاد کرده است. زمانی که به این مناظر خیره ‌شوید، احساس می‌کنید در خواب و رؤیا به سر می‌برید. دورتادور تالاب ثریا را نیزارهایی انبوه احاطه کرده‌اند. انعکاس این مناظر در آب زلال چشمه، تصویری تماشایی را به وجود می‌آورد. برای درک بهتر زیبایی این چشمه، می‌توانید سوار بر قایق شوید و به دل آب بزنید. در این صورت اوج زیبایی چشمه ثریا را با تمام وجود درک خواهید کرد. همچنین افرادی که به پرنده نگری علاقه‌مند هستند، می‌توانند از گونه‌های پرندگان مهاجر منطقه دیدن کنند.

بهترین زمان بازدید از چشمه ثریا

این تالاب در مناطق کوهستانی آرارات قرار دارد. منطقه بورالان زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت شش ماه دوم سال زمان مناسبی برای بازدید از این چشمه نیست. پس اگر قصد بازدید از این چشمه را دارید، بهتر است 6 ماه اول سال را انتخاب کنید. در بین این 6 ماه نیز، اردیبهشت‌ماه بهترین زمان بازدید خواهد بود. در این فصل بورالان میزبان پرندگان مهاجر است. همچنین آب چشمه به حداکثر مقدار خود می‌رسد. رودخانه ارس پرخروش است. به‌لطف بارش باران و پرآبی منابع زیرزمینی، تمامی مراتع اطراف سرسبز می‌شوند. لاله‌های کوهستانی و شقایق‌های سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند و مناظری خیره‌کننده را به تصویر می‌کشند.

امکانات رفاهی و خدماتی

خوشبختانه در نزدیکی این چشمه خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. این یعنی هنوز انسان‌ها به‌خاطر سودجویی خودشان، به این طبیعت زیبا آسیب وارد نکرده‌اند. برای دسترسی به امکانات، باید خود را به نزدیک‌ترین روستا برسانید.

مسیر دسترسی به چشمه

برای دسترسی به این چشمه، ابتدا باید به شهر ماکو بروید. از ماکو حدود 90‌کیلومتر به‌سمت شمال حرکت کنید. در نهایت با دنبال‌کردن تابلوهای راهنما، وارد منطقه بورالان خواهید شد. از بورالان تا چشمه حدود 500 متر پیاده راه است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان آذربایجان غربی، 90‌کیلومتری شمال ماکو

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره چشمه ثریا چیست؟ آیا تاکنون از این چشمه دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از جاذبه‌های طبیعی ایران تا این حد بکر و دست‌نخورده هستند؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

چشمه ثریا در 90‌کیلومتری شمال ماکو قرار دارد.

بهار و اردیبهشت‌ماه بهترین زمان بازدید از این چشمه است.

بله، محدودیت سنی برای بازدید از این دریاچه وجود ندارد.

4/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. رها می گوید

    نمی‌تونم بگم خیلی یه تالاب به خاطر فقط طبیعی بودنش می‌تونه من رو جذب کنه؛ اما پرنده‌ها رو هم به این طبیعت اضافه کنیم دیگه اگه من هم کوتاه بیام، دوربینم کوتاه نمیاد:)))
    چیزی هم که خیلی باعث تعجبم می‌شه اینه که این تالاب از هزار چشمۀ زیرزمینی نشأت می‌گیره، می‌دونم تقریبیه و یه‌کم هم اغراق توشه، حالا یه چندتا کمتر یا بیشتر، دیگه چجوری بگیم کشورمون پر برکته و فقط مدیریت منابع درستی لازم داره؟ کاش این تالاب‌ها به سرنوشت دریاچۀ ارومیه گرفتار نشن و برامون بمونن:((
    اگه گذرم به آذربایجان غربی بیفته و برم ماکو حتماً یه سری هم به این تالاب زیبا می‌زنم.

  2. شهروند می گوید

    سلام،اجازه رد شدن از پل رو نمیدن،یه الاچیق فلزی تقریبا،۲*۲ دارند از امکانان رفاهی خبری نیس.مسیر خودش ارزش یک بار دیدنو داره..کسی هم اونجا کسی رو تحویل نمیگیره .به یه منطقه نظامی شبیه تا یه جای تفریحی.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم دوست عزیز برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.