پارک جنگلی ناهارخوران | بازمانده‌ای از جنگل‌های ارزنده هیرکانی

0

طبیعت سرسبز ایران، غنی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و گنجینه‌ای عظیم از تاریخ تحولات طبیعت زمین است. جنگل‌های هیرکانی که میراثی به‌جامانده از میلیون‌ها سال پیش هستند، بافت بسیاری از مناطق جنگلی ایران را پوشش می‌دهند. پارک جنگلی ناهارخوران در استان گلستان، نمونه‌ای از این جنگل‌های به‌جامانده از عصر ژوراسیک است که کلمات در وصف زیبایی آن ناتوان‌اند. در این سفر، به سمت استان گلستان و شهرستان گرگان راهی شده‌ایم تا بیشتر با زیبایی‌ها و ویژگی‌های این جنگل خوش‌منظره آشنا شویم. بنابراین تا پایان این مطلب، همسفر ره بال آسمان باشید.

پارک جنگلی ناهارخوران در کدام نقطه از ایران واقع شده است؟

جنگل ناهارخوران یکی از جاهای دیدنی گلستان است که در محدوده شهرستان گرگان قرار دارد. پارک جنگلی النگدره در فاصله کمی از ناهارخوران و در جهت شمال غربی آن واقع شده است. برای آنکه از ناهارخوران به النگدره بروید، باید در حدود ۴٫۵ کیلومتر برانید. روستای زیارت نیز در نزدیکی ناهارخوران با فاصله تقریبا ۱۲ کیلومتر در جنوب آن واقع شده است. شهر گرگان در شمال جنگل ناهار خوران، با فاصله ۸٫۵ کیلومتر واقع شده و بافت سرسبز شمالی در اطراف این شهر کشیده شده است. بندر ترکمن در شمال غربی جنگل ناهارخوران با فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتر و منطقه گلوگاه نیز در غرب جنگل با فاصله ۶۶ کیلومتر واقع شده است. در شرق جنگل، علی‌آباد کتول با فاصله ۴۶ کیلومتر و در جنوب غربی آن منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما با فاصله تقریبی ۹۰ کیلومتر واقع شده است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گرگان، روی لینک زیر کلیک کنید:

جنگل ناهارخوران، جواهری سبز در خاک ایران

نگین سبز استان گلستان

جنگل ناهارخوران بخشی از جنگل‌های هیرکانی رخنه کرده در مناطق سرسبز ایران است. از عمر این نوع بافت جنگلی حدود ۴۰ میلیون سال می‌گذرد و باید این جنگل را جواهری سبز در خاک ایران دانست. جواهری که میراث عصر ژوراسیک زمین است و با وجود آب‌وهوایی نیمه‌مرطوب و خنک، منطقه‌ای فوق‌العاده برای لذت‌بردن از طبیعت محسوب می‌شود. پارک جنگلی ناهارخوران از جاذبه‌های تفریحی گرگان است که لحظاتی شاد و پر از آرامش به مسافران هدیه می‌دهد.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل ناهارخوران

پوشش گیاهی پارک جنگلی ناهارخوران

همان‌طور که گفتیم، بافت سرسبز این جنگل، بسیار ارزنده است و میراثی از جنگل هیرکانی است. گونه‌های گیاهی مختلفی که در بافت هیرکانی مشترک است را می‌توانید در ناهارخوران پیدا کنید. درختان و درخچه‌هایی همچون بلوط، ممرز، انجیلی، افرا، نمدار، گیلاس وحشی، تمشک، ازگیل و… ساکنان سبزپوش ناهارخوران هستند. کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون و… از درختان غیربومی این پارک جنگلی به شمار می‌روند.

دیگر ساکنان این جنگل خوش‌منظره، جانورانی هستند که در دل بافت‌های عمیق آن پیدا می‌شوند. به دلیل رفت‌وآمد انسان‌ها و فتح بسیاری از مناطق جنگل توسط آن‌ها، دیگر جانواران جنگل به‌راحتی به چشم نمی‌آیند. این جانوران به نقاط عمیق جنگلی که کمتر انسانی به این نقاط دسترسی دارد، پناه برده‌اند. راسو، سنجاب، موش، شغال، گراز، جغد، دارکوب، خفاش، عقاب، شاهین، قمری، گنجشک، کلاغ، دم‌جنبانک، سار و… در این جنگل زندگی می‌کنند.

جنگل‌نوردی و پیک‌نیک در پارک جنگلی ناهارخوران

پیک نیک در جنگل های ایران

بار و بندیل را ببندید و راهی ناهارخوران شوید. پیک‌نیک دسته‌جمعی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات جنگلی است. به آرامش یکی از تماشایی‌ترین جنگل های ایران پناه ببرید و در کنار دوستان یا خانواده از آرامش و چشم‌اندازهای زیبای جنگلی لذت ببرید. آلاچیق‌هایی در این منطقه تعبیه شده است تا بساط پیک‌نیک خود را پهن کنید و یک دورهمی جذاب در جنگل داشته باشید. همچنین با پیاده‌روی در سطح این جنگل می‌توانید به رودخانه خروشان و چشمه‌های جوشان آن برسید و از سرزندگی و طراوت جنگلی لذت ببرید. گشت‌وگذار در این پارک جنگلی، تماشای سرسبزی درختان و تنفس در هوای پاک و پر از اکسیژن، حسابی سر حالتان می‌آورد. بلوار ناهارخوران نیز برای پیاده‌روی در این پارک گزینه بسیار خوبی است و برای هر سنی امکان‌پذیر و راحت آسان است.

پیاده روی بلوار ناهار خوران

اگر عاشق جنگل‌نوردی و ماجراجویی در دالان‌های سرسبز هستید، ناهارخوران در تمام مسسیر شما را همراهی می‌کند. ارتفاعاتی با پله‌های سنگی، برای کسانی که شیفته کوه‌نوردی و صعود به ارتفاعات جنگلی هستند، در پارک جنگلی ناهارخوران، فرصتی طلایی محسوب می‌شود. تپه باباطاهر از آشناترین ارتفاعات جنگلی است که بسیاری از گردشگران با جنگل‌نوردی و بالارفتن از شیب جنگل، خودشان را به این منطقه می‌رسانند. در تپه باباطاهر می‌توانید تمام زیبایی جنگل ناهارخوران را در یک قاب قرار دهید و نظاره‌گر این زیبایی عظیم باشید.

تماشای آبشار مصنوعی

تماشای آبشار مصنوعی و زیبا در گرگان

یکی دیگر از امکانات پارک جنگلی ناهار خوران، آبشار مصنوعی خوش‌قدوقامتی است که به این مجموعه اضافه شده است. این آبشار مصنوعی با طراحی زیبا و با کمک سنگ‌نماهایی که دارد، زیبایی این پارک جنگلی را دوچندان کرده است. با تاریک‌شدن هوا، نورپردازی فوق‌العاده زیبایی در سطح آبشار و سنگ‌نما خواهید دید و این آبشار رنگی در میان فضای سبز جنگلی بسیار جلوه‌گر خواهد بود.

خوش‌گذرنی در پارادایز ناهارخوران

لذت و هیجان در حال چرخ و فلک سواری در شهر بازی پارادایز گرگان

پارادایز نام منطقه‌ای تفریحی است که در بلوار ناهارخوران واقع شده است و امکانات جذابی برای گردشگران دارد. رستوران، کافه، مراکز خرید، شهربازی و گزینه‌های اقامتی از امکاناتی است که در این بخش برای مسافران و گردشگران تعبیه شده است. خوش‌گذرانی در شهربازی پارادایز از مهیج‌ترین قسمت‌های سفر به پارک جنگلی ناهارخوران است و فرصتی طلایی برای لذت از آدرنالین در فضایی کوهستانی و جنگلی است. این شهربازی با چرخ‌وفلک بلندقامت خود، لحظاتی شاد و مهیج برای گردشگران می‌سازد.

سایر امکانات ناهارخوران

هتل های جنگلی بسیار زیبا برای اقامتی به یاد ماندنی

علاوه بر بخش پارادایز، امکانات دیگری نیز در این پارک جنگلی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است. محل برپایی کمپ، هتل‌های جنگلی، رستوران، چایخانه‌های سنتی، جگرکی، نمازخانه، میز و نیمکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی و… از دیگر امکانات این منطقه است.

بهترین زمان سفر به ناهارخوران

ناهارخوران در تمام فصول میزبان فوق‌العاده زیبایی برای گردشگران است و در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد. اگر در بهار راهی این منطقه جنگلی شوید، آب‌وهوای خنک بهاری به استقبالتان می‌آید و رودی که در جنگل جریان دارد و به رود زیارت شناخته می‌شود، پرآب و خروشان‌تر از همیشه است. این منطقه مرتفع جنگلی، در تابستان از گزینه‌های محبوب ییلاقی محسوب می‌شود تا به جای تحمل گرمای آتشین شهر، به خنکای کوهستانی و آب‌و‌هوای مطلوب جنگلی پناه ببرید.

زمستان های جذاب و دوست داشتنی جنگل ناهار خوران

مگر می‌شود پاییز بیاید و جنگل دیدنی نباشد! پاییز فصل هزاررنگ سال است و رختی متفاوت به تن درختان می‌کند و با کمک مه، فضایی لطیف و شاعرانه خلق می‌کند. بنابراین خوش‌رنگ‌ترین و رویایی‌ترین تصاویر ناهارخوران را در این فصل می‌توانید نظاره‌گر باشید. با رسیدن زمستان سفیدپوش، این جنگل به عروس گرگان تبدیل می‌شود و برف، درختان بلندقامت آن را بیش از پیش زیبا می‌کند. این جنگل زمستانی علاوه بر زیبایی، حسی جادویی و مرموز دارد که تجربه آن برایتان لذت‌بخش خواهد بود. فقط فراموش نکنید که سفر در فصل زمستان و جاده‌های لغزنده، نیازمند تجهیزات مناسب و رعایت نکات ایمنی است.

کجا بمانیم؟

هتل های محبوب و زیبا با مناظر شگفت انگیز از پارک جنگلی ناهارخوران

اولین گزینه برای اقامت در سفر به پارک جنگلی ناهارخوران، برپا کردن چادر و تجربه کمپینگ است. ماندن در دل طبیعت جنگلی، البته با رعایت اصول ایمنی و احترام به طبیعت، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایتان خواهد شد. اگر اهل گذران شب در طبیعت نیستید، می‌توانید به سراغ هتل‌ها، ویلاها و سوئیت‌های نزدیک به جنگل یا شهرهای اطراف آن بروید. همچنین خانه‌های محلی و روستایی نیز گزینه‌های مطلوبی هستند.

چطور به پارک جنگلی ناهارخوران برویم؟

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، بلوار ناهاخوران.

برای رسیدن به پارک جنگلی ناهارخوران، در ابتدا باید خودتان را به استان گلستان و شهر گرگان برسانید. از مرکز شهر گرگان باید در حدود ۸٫۵ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید. در واقع از گرگان باید وارد بلوار ناهارخوران شوید تا در نهایت به این منطقه جنگلی برسید.

مراقب طبیعت باشید

احترام و مراقبت به جنگل هزار ساله و میراث بزرگ کشور ایران پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

سفر به ناهارخوران و سایر مناطق جنگلی نیازمند احترام به طبیعت و حفظ آرامش حیوانات ساکن در این منطقه است. هرگز با روشن کردن آتش، رهاکردن زباله، ایجاد آلودگی صوتی و خراش به روی تنه درختان، به جنگل آسیب وارد نکنید. یادتان نرود که این میراث عظیم هیرکانی که از گذشتگان برای ما به‌جامانده، باید به آیندگان نیز به ارث برسد. رهاکردن بطری‌های حاوی چند قطره آب، می‌تواند یکی از عوامل آتش گرفتن جنگل باشد. زیرا این قطره‌ها با تابش نور خورشید مثل یک شیشه عدسی عمل می‌کنند. با تجمع نور در کانون این عدسی، شعله‌های کوچکی در جنگل فروزان می‌شوند که می‌توانند در نهایت تمام جنگل را به آتش بکشند.

امیدواریم با رعایت نکات ایمنی و توجه به سلامت طبیعت، راهی ناهارخوران شوید و از این سفر جنگلی لذت ببرید. در جنگل‌نوردی بعدی، دوست دارید که کدام جنگل ایران را در ره بال آسمان برایتان معرفی کنیم؟

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.