تنگه واشی | خوش‌گذرانی و رودخانه‌نوردی در روزهای داغ سال

0

روزهای گرم سال باید به‌دنبال مقصدهایی بود که آب‌وهوای خنک و کوهستانی داشته باشد و گرمای خورشید را مهار ‌کند. اگر این سفرها مدت زمان کوتاهی را برای رفت‌وبرگشت نیاز داشته باشد، انتخابی فوق‌العاده‌ خواهند بود. در بین مقصدهایی که برای سفرهای یک روزه در اطراف تهران معرفی می‌شوند، تنگه واشی بیش از همه شناخته شده است. تنگه واشی در محدوده شهرستان فیروزکوه واقع شده است و برای تهرانی‌ها و دیگر شهرهای اطراف، یکی از جاذبه‌‌های گردشگری تابستانی محسوب می‌شود که برای سفر به آن، فقط به یک روز نیاز است. با ما در این سفر از ره بال آسمان همراه باشید تا به یکی از خنک‌ترین مناطق اطراف تهران برویم و درباره آن بیشتر بدانیم.

تنگه واشی دقیقاً در کجا واقع شده است؟

برای رفتن به این جاذبه طبیعی، باید به سمت شهرستان فیروزکوه در استان تهران حرکت کنیم. تنگه واشی در شمال فیروزکوه واقع شده است و مسافت بین این دو نقطه در حدود ۲۱ کیلومتر است. این مقصد خنک تابستانی از مرکز تهران در حدود 170 کیلومتر فاصله دارد و از پایتخت برای رسیدن به این منطقه خوش‌آب‌وهوا، باید به سمت شمال شرق حرکت کنید. در جنوب تنگه واشی جاده فیروزکوه واقع شده است و از شمال تا شرق این منطقه، روی نقشه استان مازندران دیده می‌شود. رودهن نیز در غرب این مقصد خنک تابستانی واقع شده است. برای آنکه خودتان را از رودهن به این منطقه که از جاذبه های جاده تهران به مشهد است برسانید باید تقریباً ۱۱۰ کیلومتر برانید.

پیش از حرکت با تنگه واشی آشنا شوید

رودخانه نوردی در مسیر تنگه واشی

همان‌طور که گفتیم، تنگه واشی از مقصدهای یک روزه در اطراف تهران است که مختص روزهای گرم تابستان شده است و شما را به یک رودخانه‌نوردی خنک دعوت می‌کند. عمق رودخانه به حدی است که با کفش مناسب می‌توانید در آن راه بروید و در میان صخره‌هایی که در دوطرفتان واقع شده‌اند، یک پیاده‌روی متفاوت و کوهستانی را تجربه کنید. علاوه بر این رود خنک، دشتی رویایی نیز در این سفر منتظرتان است. بعد از گذر از اولین رودخانه، یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران را خواهید دید که روزگاری شکارگاه فتحعلی‌شاه قاجار بوده است و محو سادگی زیبای این دشت خواهید شد. در ادامه یک رودخانه دیگر و در نهایت یک آبشار زیبا در سفر به تنگه واشی منتظرتان است. حالا که مختصری درباره این جاذبه خنک استان تهران دانستید، با ما همسفر شوید تا رودخانه‌نوردی در تنگه اول را شروع کنیم.

رودخانه‌نوردی در تنگه اول

برای رسیدن به رودخانه باید کمی در میان کوه‌ها و دره‌ها پیاده‌روی کنید. مسیر این پیاده‌روی صعب‌‌العبور نیست و به راحتی به تنگه اول و رودخانه خنک آن می‌رسید. جذابیت سفر به تنگه واشی به‌محض ورودتان به مسیر آبی آغاز می‌شود و باید خودتان را برای یک رودخانه‌نوردی چالشی آماده کنید. خنکای آب در روزهای گرم تابستان، حسابی می‌چسبد و سردی آب و داغی آفتاب، تعادل خوبی در پوست‌تان ایجاد می‌کند.

رودخانه نوردی در مسیر تنگه واشی

در تمام مسیر سنگ‌های ریز و درشتی هستند که باید با وجود آن‌ها بادقت گام بردارید و برای تعادل بیشتر در گام‌برداشتن می‌توانید دستتان را به یکی از صخره‌های اطراف بگیرید. در قسمتی از مسیر رودخانه، سنگ‌ها به تخته سنگ تبدیل می‌شوند و باید مثل پله از روی آنها عبور کنید. شاید این نقاط سخت‌ترین قسمت در رودخانه‌نوردی در تنگه واشی باشد و باید حواستان به گام‌هایتان و سرعت جریان آب باشد. در این مواقع حتماً از یک نفر برای گذر از تخته سنگ‌های بسیار کمک بگیرید. اگر رودخانه‌نوردی برایتان مشکل است، می‌توانید سوار قاطرهایی شوید که توسط محلی‌ها برای عبور مسافران در رودخانه حرکت می‌کنند. با کمک قاطر می‌توانید بدون سختی رودخانه‌نوردی، تنها از خنکای آب‌وهوای تنگه واشی لذت ببرید. البته پیشنهاد می‌کنیم که تا حد ممکن خودتان به آب بزنید و لذت راه‌رفتن در جریان خنک رودخانه را از دست ندهید. بنابراین بهتر است تنها کسانی که شرایط رودخانه‌نوردی ندارند، سوار این قاطرها شوند.

کتیبه قجری در تنگه واشی و شکارگاه پادشاهی در ساواشی

کتیبه جا مانده قاجاری در تنگه واشی نشان دهنده شکارگاه پادشاهان دوره قاجار

جلوتر که بروید با کتیبه‌ای تاریخی و به‌جامانده از شاهان قجری روبه‌رو خواهید شد. این کتیبه ‌روی دیواره صخره نقش بسته است و مضمون آن به شکار، از تفریحات باب میل شاهان قجری در دشت ساواشی، اشاره دارد. دشت ساواشی منطقه‌ای وسیع ، سرسبز و خیال‌انگیز است که بعد از اتمام مسیر رودخانه اول یا همان تنگه واشی، سروکله‌اش پیدا می‌شود. کتیبه تنگه به شکل هنرمندانه‌ای، داستان شکار و صید را در میان قجری‌ها نشان می‌دهد و سندی تاریخی برای ارزش تاریخی دشت ساواشی و رودخانه‌های آن است.

ساواشی، زیباترین دشتی که در اطراف تهران وجود دارد

بدون شک دشت ساواشی یکی از زیباترین‌ها است و بعد از رودخانه‌نوردی پرچالشی که در تنگه اول داشتید، رسیدن به این دشت برایتان مثل ورود به بهشت می‌ماند، خستگی راه را از تن‌تان بیرون می‌کند و تنها خاطره شیرین پیاده‌روی در خنکای آب را در یادتان باقی می‌گذارد. دشت ساواشی سرزمین سرسبزی است که به آسمان صاف و آبی پیوند خورده است و اطراف آن را کوه‌های خوش‌قدوقامتی پوشانده‌اند.

دشت زیبای ساواشی در انتهای مسیر تنگه واشی

درختان در جاهای مختلف دشت، سایه خنک خود را به مسافران می‌بخشند و گل‌ها نیز گوشه‌وکنار ساواشی را آراسته‌اند. رودخانه باریکی در این دشت جریان دارد و زیبایی آن را دو چندان کرده است. ترکیب ساده عناصر زیبای طبیعت، ساواشی را به یکی از زیباترین تابلوهای نقاشی از طبیعت تبدیل کرده است که با ترکیب ساده‌ای از زیبایی‌ها، شاهکاری چشم‌نواز محسوب می‌شود. اگر شانس دیدن گله‌های گاو و گوسفند را داشته باشید، تصویر زیبای ساواشی در ذهن شما بیش از پیش جذاب و تماشایی خواهد شد. کمی در این دشت بمانید و با خوردن مقداری خوراکی کم‌حجم و مقوی، خودتان را برای رودخانه‌نوردی بعدی آماده کنید. فراموش نکنید که زباله‌ها باید در کیسه مخصوص جمع شوند و هرگز در این دشت بهشتی رها‌ نشوند.

از دشت ساواشی به تنگه سا بروید

پیاده روی در مسیر تنگه سا تنگه دوم تنگه واشی و تماشای بسیار زیبای آن

تنگه واشی مقصدی پر از ماجراجویی است که تنها به رودخانه‌نوردی نخست در تنگه اول ختم نمی‌شود. این جاذبه با دشت ساواشی جذاب‌تر می‌شود و در نهایت با رودخانه‌نوردی در تنگه سا و رسیدن به آبشار خوش‌منظره، کامل می‌شود. تنگه دوم که به تنگه سا معروف است، سومین مرحله از سفر به تنگه واشی است و در این تنگه نیز رودخانه‌ای خنک جریان دارد. این رودخانه نسبت‌به رود اول عمق کمتری دارد و رودخانه‌نوردی آسانی را در آن می‌توانید تجربه کنید. بعد از استراحتی که در دشت ساواشی داشتید، عزمتان را جزم کنید تا باقی مسیر را ادامه دهید و بار دیگر به دل رودخانه بزنید. از میان سنگ‌های کوچک و بزرگ عبور کنید و به خنکای آب اجازه دهید که روی پوست پایتان بنشیند. آب‌هوای خنک در این رودخانه‌نوردی همراهی‌تان می‌کند و می‌توانید با آرامش بیشتری در این رود کم‌عمق راه بروید و از طبیعت کوهستانی لذت ببرید.

بعد از تنگه سا آبشار به استقبالتان می‌آید

آبشار زیبای تنگه سا تنگه دوم واشی

همان‌طور که بعد از تنگه واشی یا همان تنگه اول، دشت ساواشی منتظرتان بود، بعد از پایان تنگه سا یا همان تنگه دوم، آبشاری زیبا و با شکوه به استقبالتان می‌آید و خنکای سفر به این منطقه را در وجودتان تثبیت می‌کند. این آبشار زیبا و پرخروش در حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و آب از بالای آن به استخری در پایین سقوط می‌کند. عمق این حوضچه کم و در حدود یک متر است. رفتن به درون این حوضچه، حس مطلوبی دارد و حسابی سرحالتان می‌آورد.

اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید

سفر به تنگه واشی برای بیشتر مسافران، بعد از رسیدن به آبشار، تمام می‌شود و مسیر را برمی‌گردند؛ اما برای گروهی از طبیعت‌گردها و کوهنوردان حرفه‌ای، این آبشار تازه شروع ماجرا است. کوهنوردان بعد از آنکه به آبشار رسیدند، به قصد دستیابی به ارتفاعات سوادکوه، مسیری صعب ‌العبور را ادامه می‌دهند. نوع بافت این مسیر و پیچ‌وخم‌های گمراه‌کننده و خطرناک آن، نیاز به یک راه‌بلد حرفه‌ای دارد و هرگز مناسب افراد کم‌تجربه نیست.

امکانات تنگه واشی

اولین امکانات تنگه واشی، پارکینگ آن است که پیش از شروع رودخانه‌نوردی می‌توانید ماشین خود را در آن پارک کنید و اگر خسته‌اید و هنوز برای رودخانه‌نوردی زمان دارید، می‌توانید روی تخت‌هایی که در این قسمت قرار داده شده است، استراحت کنید. همچنین در این قسمت سرویس بهداشتی هم وجود دارد. پیش از رسیدن به رودخانه، کفش‌های مخصوص رودخانه‌نوردی را می‎‌توانید از دست‌فروشان بخرید تا هم پایتان از آسیب برخورد به سنگ در امان باشد و هم با کفشی پرشده از آب حرکت نکنید. این کفش‌ها بافتی پلاستیکی دارند و منافذی روی آن تعبیه شده است.

محلی‌ها برای راحتی بیشتر، در صورت تمایل مسافران، آن‌ها را با قاطر از رودخانه می‌گذرانند تا به دشت ساواشی برسند. در دشت ساواشی هم بوفه‌های محلی برای فروش تنقلاتی ساده و همچنین چای وجود دارد. در این دشت می‌توانید از سرویس بهداشتی هم استفاده کنید. البته ناگفته نماند که این سرویس بهداشتی چندان وضعیت جالبی ندارد! بعد از آنکه کمی در این دشت پیش رفتید، کافه‌ای ساده را خواهید دید که می‌توانید روی تخت یا تنه‌های درختی که به‌جای صندلی استفاده می‌شود، بنشینید و با نوشیدن چای، خستگی را از تن‌تان دور کنید.

بهترین زمان سفر به تنگه واشی

بهترین زمان سفر به تنگه واشی و بازدید از دشت ساواشی و مهم ترین نکات سفر به تنگه واشی که هر مسافری باید بداند

با وجود رودخانه‌نوردی و خنکای دلچسب آب، بدون شک تابستان بهترین زمان سفر به تنگه واشی است و در روزهای مرداد که گرما به اوج خود می‌رسد، این منطقه پذیرای مسافران بسیاری خواهد شد. البته گرمای سال از روزهای آخر فصل بهار شروع می‌شود و معمولاً تا روزهای نخست پاییز ادامه دارد. بنابراین در آخرین روزهای بهار و اولین روزهای پاییز، این منطقه مقصدی مطلوب برایتان خواهد بود. با شروع سرما در پاییز و رسیدن زمستان سفیدپوش، دیگر سفر به این منطقه توصیه نمی‌شود و این روزها تنها مخصوص کوهنوردان حرفه‌ای و مجهز است.

چطور به تنگه واشی برویم؟

آدرس: تهران، جاده فیروزکوه، جاده واشی، پس از روستای جلیزجند، تنگه واشی.

اگر از تهران قصد دارید که راهی تنگه واشی شوید، ابتدا خودتان را به شمال شرق پایتخت برسانید و سپس وارد جاده دماوند شوید. در ادامه به سمت پردیس حرکت کنید تا به جاده فیروزکوه برسید. بعد از دیدن تابلوی جاده تنگه واشی، مسیر خود را به سمت ورودی این جاده‌ تغییر دهید تا پس از پشت سر گذاشتن روستای جلیزجند، به مقصد برسید.

چند نکته بسیار مهم در سفر به تنگه واشی که باید بدانید

آب بازی در روزهای گرم سال در تنگه واشی و دشت ساواشی تفریح در دامن مهربان طبیعت زیبای کشور ایران

  • بهتر است در روزهای آخر هفته و تعطیلات، به تنگه واشی نروید و اواسط هفته را انتخاب کنید. جمعیت زیاد در روزهای آخر هفته و تعطیلات، هنگام رودخانه‌نوردی بسیار اذیت‌کننده خواهد بود و مجبور به تشکیل صف خواهید شد؛
  • حتماً در این سفر لباس‌های خنک و تابستانی بپوشید و در اتومبیلتان حوله و یک دست لباس خشک قرار دهید تا بعد از بازگشت از رودخانه‌نوردی، لباس‌های خیستان را با آن‌ها تعویض کنید؛
  • کفش مناسب برای رودخانه‌نوردی انتخاب کنید، بهتر است که کفش‌های مخصوص رودخانه‌نوردی بپوشید؛
  • در کوله‌پشتی خود حتماً کیسه زباله قرار دهید تا در زمان استراحت در دشت، تمام زباله‌ها را جمع کنید و هرگز این زباله‌های خطرناک را در طبیعت رها نکنید. دشت ساواشی محلی برای چرای حیوانات است و وجود زباله می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛
  • کوله‌پشتی خود را سنگین نکنید و برای استراحت در دشت ساواشی، وسایل زیادی را همراه خود نبرید؛
  • در کوله‌پشتی یک بطری آب معدنی هم قرار دهید و به‌هیچ‌وجه برای رفع تشنگی به سراغ آب رودخانه نروید؛
  • مراقب تلفن همراه و دوربین عکاسی خود باشید و حتماً آن‌ها را داخل کیسه ضد آب قرار دهید؛
  • کلاه آفتاب‌گیر و عینک دودی همراه خود داشته باشید تا در دشت ساواشی از آن‌ها استفاده کنید؛
  • رودخانه‌نوردی برای کودکان و سالمندان دشوار و خطرناک است.

بعد از آشنایی با تنگه واشی، زمان آن رسیده تا برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید. در روزهای گرم سال به این منطقه بروید و سفری خنک را تجربه کنید.

خاطرات خودتان را از سفر به تنگه واشی (ساواشی) برای ره بال آسمان بنویسید و اگر نکته‌ای وجود دارد که می‌تواند در این سفر به گردشگران کمک کند، حتماً با ما در میان بگذارید. با ره بال برای آشنایی با دیگر نقاط ایران همراه باشید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.