آبشار و روستای پیربالا | روستایی کهن با طبیعت شگفت انگیز

16

روستای پیربالا کوچک اما دیدنی، کم جمعیت اما مهمان نواز، قدیمی اما بااصالت. یک روستای زیبای پلکانی در دامنه کوه میشو در نزدیکی شهرستان مرند تبریز. روستایی باصفا در جوار دهانه دو رودخانه و بسیار خوش آب و هوا. از آبشار پیربالا هم که نگوییم؛ آبشاری در دل صخره‌های روستا که خنکای هوایش، جان می‌دهد به جسم و روح. به این روستای دل‌انگیز بروید و تا می‌توانید نفس عمیق بکشید؛ عطر خوش درختان سیب، آلو و زردآلو شما را مست خواهد کرد. نشستن در سایه درختان گردوی تنومندش چنان به شما خوش خواهد آمد که می‌شود بهترین بخش سفر به تبریز و دیدنی‌هایش. جان می‌دهد پیربالا را در روزهای آخر شهریور ملاقات کرد تا با آن طبیعت معرکه‌اش هوش از سرتان ببرد و با آن میوه‌های تابستانی خشک‌شده‌اش جان بگیرید و چند گردوی مغزسفید تازه‌چیده‌شده را لب رودی نوش جان کنید تا مفهوم ارگانیک‌بودن را به معنای واقعی درک کنید. پیشنهاد می‌کنیم زمان کوتاهی را به خواندن این مقاله اختصاص دهید تا بدانید چرا در سفر به تبریز باید سری به پیربالای مرند بزنید؟

دیدنی های روستای پیربالا

پیربالا فقط یک روستای زیبا در دامنه کوه میشو داغ تبریز نیست؛ بلکه یک روستای دیدنی و باستانی است که تاریخچه آن به صدها سال پیش برمی‌گردد. روستایی کهن با فرهنگ 500 ساله که وقتی قدم در این روستا می‌گذارید فرهنگ را در مهمان‌نوازی مردمش، در دست‌های زحمتکش اهالی آن و آن جو آرام و متینش می‌بینید.

رودخانه و طبیعت روستای پیربالای مرند

  • مسجد کوچک | عبادتگاهی 500ساله

احتمالاً شنیدن مسجد کوچک برای شما هم جالب است. این مسجد واقعاً کوچک است و البته قدمتی تاریخی دارد. مسجد در گذر زمان بازسازی‌های زیادی را به خود دیده است؛ اما ظاهر قدیمی و باستانی خود را نیز حفظ کرده است.

  • آبشار پیربالا | جایی برای چشیدن خنکای طبیعت

آبشار پیربالا در مسیر رودخانه وسط روستا قرار گرفته است. در حقیقت شما مسیر طولانی برای رسیدن به آبشار در پیش ندارید؛ اما مسیر سنگلاخ و صخره‌ای رودخانه شما را وادار می‌کند آهسته‌تر قدم بردارید تا از شنیدن نجوای آرام‌بخش رود و نسیم نوازشگر طبیعت روستای پیربالا بیشتر بهره ببرید؛ با این حساب چیزی حدود 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارید تا به آبشار برسید. ناگفته نماند که این مسیر یکی‌دوساعته چنان سخت هم نمی‌گذرد؛ چراکه در مسیر رودخانه پیربالا، باغ‌های زیادی وجود دارد که صفای این مسیر را بیشتر و گذر مسیر را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. حتی می‌توانید با همراه‌داشتن یک صبحانه یا عصرانه سبک، زمانی را در مسیر آبشار پیربالا و در میانه باغ‌های بی‌نظیرش توقف کنید تا علاوه بر درکردن خستگی راه، هرچه بیشتر از این طبیعت خارق‌العاده بهره ببرید.

اگر روزهای خوش بهاری را برای دیدن آبشار پیربالا در نظر گرفته‌اید، باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که به‌علت آب‌شدن برف‌های زمستانی و بارندگی‌های قبلش، ماه‌های فروردین و اردیبهشت، رودخانه بسیار پرآب است. بنابراین حواستان باشد در کنار همراه‌داشتن خوراکی‌های مقوی برای این رودخانه‌نوردی هیجان‌انگیز، کفش مناسب به پا داشته باشید و لباس مناسب به تن؛ چراکه هرآن ممکن است مجبور شوید تن به آب بزنید و مسیر را از درون رودخانه طی کنید.

با تمام‌شدن دره و گذر از چند چشمه زیبای موجود در مسیر، کم‌کم به آبشار صخره‌ای می‌رسید. برای دیدن آبشار پیربالا باید از صخره ها و یک دالان نه‌چندان عریض عبور کنید. ارتفاع آبشار پیربالا 10 متر بیشتر نیست؛ اما خنکای هوای این قسمت قلبتان را تسخیر می‌کند. البته این را هم بدانید که آبشار پیربالا در چله تابستان رَمَق چندانی ندارد.

  • قبرستان پیربالا | آرامگاه پیربابا

گورستان پیربالا هم عمری دارد به قدمت تولدش؛ در این قبرستان قدیمی بزرگ‌مرد روستای پیربالا یعنی «شیخ پیربابا بن بر الدین» دفن شده است. روی سنگ مزار بسیار بزرگ پیربابا تاریخ سال 906 هجری قمری نقش بسته است. اگر داستان قدمت و نام روستا را از بومیان این منطقه بشنوید برایتان جذاب‌تر است؛ عده‌ای از آن‌ها می‌گویند نام روستا از نام بزرگِ دِه یعنی «شیخ پیربابا» گرفته شده و عده‌ای دیگر بر این باورند که «پیربالا» اصلاح‌شده کلمه «پیربول» به معنای «دارای قبور فراوان» است.

  • خانه های یزدانی و ابراهیم زاده | دیدنی‌های قدیمی

اگر به دبدن آثار تاریخی و بنای قدیمی علاقه دارید، یک خبر خوش در این سفر کوتاه برایتان داریم. روستای پیربالای مرند که یکی از کهن‌ترین روستای ایران است، هنوز آثاری از خانه‌های چوبی با سقف شیروانی را در خود حفظ کرده است. برای دیدن چنین خانه‌هایی پیشنهاد می‌کنیم از اهالی خوش‌برخورد روستا سراغ خانه های یزدانی و ابراهیم‌زاده را بگیرید تا سری بزنید به پیربالای 500ساله.

برنامه سفر به پیربالاخشکبار معروف روستای پیربالا در مرند

توجه داشته باشید که برای دیدن جاهای دیدنی روستا، یک روز زمان گذاشتن کافی است؛ مگر اینکه بخواهید از آرامش حاکم بر روستا بیشتر بهره ببرید و از طبیعت آن لذت ببرید. اگر سفرتان یک‌روزه است، بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که صبح زود آنجا باشید؛ یک صبحانه مفصل از محصولات لبنی روستا را نوش جان کنید و سپس قدم در رودخانه بگذارید راه آبشار را در پیش بگیرید. رفت و برگشت به آبشار حدود 4 ساعت زمان نیاز دارد. پس از برگشت از آبشار بساط نهار را پهن کنید؛ اگر قصد دارید یک غذای آتشی داغ کنار رودخانه نوش جان کنید خواهشمان از شما آن است که مراقب طبیعت روستای پیربالا باشید. بعد از نهار سری به جاهای دیدنی روستا بزنید و کمی از آن آلوچه‌ها و برگه‌های زردآلو و غیر ذلک بخرید و بار سفر جمع کنید و راه برگشت را در پیش بگیرید. بَه که چقدر می‌چسبد در آن‌ جاده‌های رویایی، بعد از سپری‌کردن یک روز دل‌انگیز، ناخنکی به آن سوغاتی‌های خوشمزه بزنید.

مسیر رسیدن به پیربالا

آدرس: تبریز، صوفیان، جاده کمربندی مرند، روستای پیربالا

روستای پیربالا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی و 18 کیلومتری شهرستان مرند واقع شده که فاصله‌اش تا تبریز حدود 100 کیلومتر است. از مرند تا پیربالا حدوداً 20 کیلومتر راه دارید و پس از گذشتن از ۴ روستای نامق، محبوب آباد، عیش آباد بالا و عیش آباد پایین به پیربالا خواهید رسید. بهتر است بدانید این فاصله به ظاهر کوتاه در آن جاده‌های پر پیچ و خم چیزی حدود 1 ساعت زمان و البته مقدار بیشتری احتیاط می‌طلبد تا به باغات سرسبز و روستای دیدنی پیربالا برسید. راستی حواستان به بنزین ماشین هم باشد.

بهترین زمان سفر به روستای پیربالای مرند و طبیعت بی‌نظیر آن فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم اواخر تابستان آنجا باشید تا علاوه بر طبیعت بی‌نظیر از خشکبار و گردوی تازه آنجا هم چیزی نصیبتان شود. البته اگر می‌خواهید آبشار پیربالا را پرآب‌تر از همیشه ببینید، اردیبهشت‌ماه را برای سفر به روستای پیربالا انتخاب کنید. لطفاً شما هم تجارب سفرتان را با همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید تا بهتر برای این سفر کوتاه، اما هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی کنیم.

5/5 (3 نظر)
16 نظرات
  1. خلیل می گوید

    طبیعت روستای پیربالا خیلی قشنگه خیلی خوب که بتونید چند روز توی این روستای زیبا بگذرونید.

  2. zhi!la می گوید

    در کنار ابشار هیچ امکانات رفاهی برای اقامت وجود نداره برای خرید مواد خوراکی و یا سرویس بهداشتی باید برید روستای پیر بالا.اگر وقت کردید ابشار عیش اباد هم در نزدیکی ابشار پیر بالا هست با تشکر

  3. محمد علی طاهری می گوید

    با عرض سلام و ادب
    بنده به سال ۱۳۷۵ افتخار سر شماری روستای پیر بالا را داشتم که اون موقع ۹۸۰ نفر در روستا زندگی میکردند بسیار مردمان خونگرم و مهمان نوازی دارد طوری که بنده چهار روز اونجا ماندم که یکی از این شبها عروسی در روستا بود که بنده رو هم دعوت کردن که بکی از روزای خوب عمرم میباشد هر دری برای سر شماری میزدم دعوت میشدم به انواع خوردنیها از جمله صبحانه با عسل و ماست طبیعی و نون تازه که هنوز مزشو زیر زبانم دارم
    انشاالله خداوند به اهالی خونگرم اون روستا سلامتی و خوشی عنایت فرماید
    محمد علی طاهری

    1. زهرا کامکار می گوید

      سلام محمدعلی عزیز
      ممنون که تجربه سفرتون به این روستای تماشایی رو با ما و همراهان ره‌بال آسمان در میون گذاشتید.??

      1. منیره می گوید

        سلام
        یکی از قشنگ‌ترین زمان‌هایی که می‌شه رفت به این روستا همین الان، یعنی اوایل پاییزه؛
        پر از رنگ و برگ.
        اقامت‌گاه بوم‌گردی و منوی غذای محلی و بی‌نظیرشم که دیگه هیچی.

        1. بانو تقیان می گوید

          منیره عزیز، چقدر خوب و بااحساس توضیح دادید. از مشارکتتون ممنونیم. خوشحال می‌شیم تجربه‌های دیگه‌تون رو هم با ما به‌اشتراک بذارید.

          1. سارینا می گوید

            اول از همه درود بر شما! مطلب بی‌نظیری بود. وصف ویژگی‌ها و زیبایی‌های این روستا در این مطلب به قدری گویا و کامل بود که یا خوندنش انگار به روستای پیربالا سفر کردم و به تماشای زیبایی‌های آن نشستم. در‌حالی که خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی به‌سوی شهر‌های بزرگ و نام‌آشنا سفر می‌کنند، از روستا‌های کوچک و مسحور‌کننده ایران غافلند! چه خوب که شما به معرفی جاذبه‌های کمتر‌شناخته‌شده و بی‌نظیر کشورمون می‌پردازید.

          2. بانو تقیان می گوید

            سارینا عزیز، هزاران درود و سلام بر شما.
            ممنونیم که به این زیبایی به ما دلگرمی دادید و انرزی مثبتتون رو به تیم نویسندگان منتقل کردید.
            خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتید و ازش لذت بردید.

    2. سمانه می گوید

      درود
      من تابحال به اینجا سفر نکردم؛ با این نوشته انگار یک تور مجازی رفتم پیربالا و برگشتم.
      ممنونم از اینکه با جزییات و به زیبایی این خطه از ایران عزیز رو وصف کردین.
      لذت بردم؛ برقرار باشید.

      1. بانو تقیان می گوید

        سمانه عزیز
        ما هم از شما ممنونیم که به ما انرژی مثبت منتقل می‌کنید.

  4. میثم می گوید

    سلام
    این مقاله چه متن دلنشینی داشت??
    کاش میشد پادکست این مقاله ها رو هم روی سایتتون میزاشتین تا بتونیم مثلا موقع رانندگی یه سیر و سفر به دوردست‌ها داشته باشیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز
      اول از تون تشکر می کنیم بابت انرژی مثبتی که به ما دادید و بعد برای پیشنهاد خوبی که دادین.
      تیم ما در صدد تهیه پادکست هم هست که در فرصت مناسب حتماً معرفی میشه.

  5. Erfan می گوید

    سلام از شما و تیم خفنتون تشکر میکنم
    واقعا نوشته ی زیبایی شده بود با توصیف های زیباتون تونستم در ذهنم سفر کوتاهی به این روستا داشته باشم . جاذبه های گردشگری و مردم خونگرم روستا من رو برای رفتن و سفر کردن به این منطقه ی بی‌نظیر مصمم تر می‌کنه

    1. بانو تقیان می گوید

      عرفان عزیز، ما هم از شما ممنونیم که وقت گذاشتید و نظر ارزشمندتون رو برای ما نوشتید. با این انرژی مثبت، ما هم بهتر و بیشتر کار می‌کنیم. ؛)

  6. فائره ابراهیمی می گوید

    حقیقتا گوشه‌گوشه ایران پر از جاذبه گردشگریه؛ ولی خب متاسفانه اون‌طور که باید بهش پرداخته نمی‌شه؛ ممنون از ره‌بال و تیمش که با این نوشتارها لاقل قدم مثبتی در این زمینه برمی‌دارن.
    پیشنهاد می‌کنم تورهایی که مقصدشون این روستای دلبر هست رو هم معرفی کنید.
    سپاس از شما.

    1. بانو تقیان می گوید

      فائزه عزیز
      ما هم از شما ممنونیم که با نظر مثبتتون به ما انرژی دادید.
      هدف ما هم آشنایی مردم ایران و حتی جهان با جاذبه‌های گردشگری سراسر دنیاست.
      متأسفانه برگزاری تورهای شهری از عهده ما خارجه؛ اما به مقصد مشهد، کیش و قشم و البته اکثر کشورهای خارجی تورهای خوبی داریم. می‌تونید با شماره تماس پایین همین صفحه هماهنگ کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.