جنگل حرا | طلای سبز قشم

3

جنگل حرا ازجمله شگفتی‌های جزیره قشم است که در تنگه خاوران، بین جزیره قشم و استان هرمزگان در جنوب ایران واقع‌شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این جنگل‌ها مختص جزیره قشم نیستند و در بندر پهل، جزیره هرمز و بندر خمیر نیز امتداد دارند. مساحت کل جنگل‌های حرا ۷۵۰۰ هکتار می‌باشد که مساحت حوزه جزیره قشم ۲۴۰۰ هکتار تخمین زده‌شده است و همچنین بزرگ‌ترین جنگل در بین جنگل‌های ایران است. جنگل حرا یک منطقه حفاظت‌شده ملی و یک تالاب بین‌المللی هستند که به‌عنوان ذخایر بیوسفر نیز توسط یونسکو ثبت‌شده‌اند. جنگل‌های حرا به‌عنوان طلای سبز قشم معروف است و زیستگاه درختانی است که در آب ریشه‌دارند. این جنگل یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در جهان است که درختان آن در طول سال سبز هستند و طول آن‌ها به ۳ تا ۶ متر می‌رسد. همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد، بازدیدکنندگان ممکن است خود را در بازارهای قشم و درگهان مشغول کنند و از طبیعت جذاب آنجا غافل شوند، با ره بال آسمان همراه باشید تا با یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران بیشتر آشنا شوید و دیدن این مکان تفریحی را از دست ندهید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قشم، روی لینک زیر کلیک کنید:

جنگل حرا کجاست؟

در ۶۰ کیلومتری جزیره قشم که با نام جزیره عجایب هفتگانه از آن یاد می‌شود، جنگل حرا با چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایش وجود دارد و هرساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. این جنگل زیبا یکی از شگفت‌انگیزترین اکوسیستم‌های ایران است، درواقع این جنگل‌ها تالاب‌هایی پوشیده از درختان است که در نواحی ساحلی مناطق گرم حاره‌ای و جنب‌حاره‌ای قرار دارند. درختان این جنگل در آب‌های شور رشد می‌کنند و به جریان آب ملایم نیاز دارند. جنگل‌های حرا ازجمله جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر در سواحل جنوبی ایران هستند و یکی از پدیده‌های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می‌آیند. این جنگل‌ها همچنین به‌عنوان یک منبع اکولوژیکی مهم محسوب می‌شوند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی چابهار، روی لینک زیر کلیک کنید:

ویژگی منحصربه‌فرد جنگل حرا

جنگل حراجنگل‌های مانگرو اکوسیستمی منحصربه‌فردند و در ساحل جزیره قشم قرار دارند. اصلی‌ترین درختان غالب در این جنگل‌ها مارینای ابن‌سینا با نام علمی «Avicennia marina» است که به نام دانشمند بزرگ پارسی، ابن‌سینا نام‌گذاری شده است. برخلاف درختان معمولی ریشه‌های درختان حرا در آب هستند، بنابراین در زمان جزر و مد زیرآب ناپدید می‌شوند. آنچه در مورد این جنگل بسیار جالب می‌باشد این است که آن‌ها آب‌شور را جذب می‌کنند و پس ازآن‌که نمک موجود در آب را فیلتر کردند، به‌طور طبیعی آب شیرین تولید می‌کنند. این ویژگی منحصربه‌فرد درختان این جنگل‌ها باگذشت میلیون‌ها سال به وجود آمده است و آن‌ها با آب‌شور سازگاری بسیار خوبی پیداکرده‌اند. بنابراین، درختان جنگل‌های مانگرو از آب‌شور تغذیه می‌کنند و با دفع نمک، آب را به‌طور طبیعی شیرین می‌کنند.

جنگل حرا در جزیره قشم

حالت جزر و مد در این جنگل هر ۶ ساعت یک‌بار رخ می‌دهد. سطح آب این جنگل در شرایط عادی حدود ۱/۵ متر است اما در زمان طوفان دریایی، درختان این جنگل زیرآب می‌روند و باعث هجوم ماهی‌ها می‌شود که این جنگل زیبا را به مکانی مناسب برای ماهیگیری تبدیل می‌کند. این شرایط زیست‌محیطی بهترین محیط طبیعی را برای برخی از گونه‌های دریایی از قبیل خزندگان، مارهای آبزی، بندپایان، انواع ماهی‌ها و پرندگان مهاجر ازجمله فلامینگوها، پلیکان‌ها فراهم می‌کند.

ویدیوی زیبا از جنگل حرا

بهترین زمان برای رفتن به جنگل حرا چه زمانی است؟

پرندگان جنگل حرا

بهترین زمان برای سفر به جنگل مانگرو از اواسط پاییز تا اردیبهشت است، زیرا در این زمان دمای هوای این منطقه بسیار مناسب‌تر است. قشم جزیره‌ای کوچک است و با استفاده از تاکسی می‌توانید به این ساحل دسترسی پیدا کنید اما به خاطر داشته باشید که تنها راه ورود به جنگل‌های حرا از مسیرهای آبی است و از طریق خشکی امکان دسترسی به این جنگل وجود ندارد. بنابراین بهتر است که از یک تور لیدر ماهر برای قایق‌سواری و رفتن بین درختان جنگل کمک بگیرید. جنگل دریایی حرا، با زیباترین و خاص‌ترین پدیده‌های طبیعت پذیرای شما عزیزان خواهد بود.

دیدنی های جنگل های حرا

صنعت گردشگری جزیره قشم به‌شدت به شگفتی‌های طبیعی آن وابسته است و جنگل‌های حرا نیز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره زیبا می‌باشند. جاذبه‌های گردشگری جنگل مانگرو را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • پرندگان

پرندگان جنگل حرا

جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط جوی یک زیستگاه امن برای پرندگان است و ازجمله پرندگانی که در این جنگل زندگی می‌کنند می‌توان به مرغ ماهی‌خوار، لک‌لک، مرغابی و مرغ دریایی اشاره کرد. این جنگل زیبا به لطف محیط منحصربه‌فرد خود، مکان مناسبی برای انواع پرندگان است و دوستداران پرندگان می‌توانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند.

  • قایق‌رانی

قایق سواری در جنگل های حرا

قایق‌رانی در بین گردشگرانی که به جزیره قشم سفر می‌کنند و قصد بازدید از جنگل‌های حرا را دارند بسیار محبوب شده است. تصور کنید که در آب‌های خلیج‌فارس در حال قایق‌رانی باشید، در ابتدا شاید همه‌چیز برای شما مانند یک قایق‌سواری معمولی باشد تا زمانی که با دیدن منظره‌ای هیجان‌انگیز و درختان شناور بر روی آب شگفت‌زده می‌شوید!! در برخی از آبراه‌های اصلی ممکن است از دیدن دلفین‌هایی که در میان درختان شنا می‌کنند غافل‌گیر شوید. برای ثبت لحظه‌های ناب و درست‌وحسابی حتماً لازم نیست عکاس حرفه‌ای باشید و دوربین حرفه‌ای هم داشته باشید، تنها کاری که باید انجام بدهید این است که سعی کنید بااحتیاط تماشا کنید تا آرامش این مکان را مختل نکنید، شاید بتوانید شکار لحظه‌ها کنید و از این حیوانات بازیگوش یا برخی پرندگان زیبا که در بالای بعضی از درختان لانه کرده‌اند عکس‌های خاطره‌انگیز بگیرید.

این تجربه جذاب و به‌یادماندنی قایقرانی باعث شده است که تورهای جنگلی حرا یکی از داغ‌ترین گزینه‌ها در بسته‌های تور قشم باشند و هرساله افراد زیادی راهی این مکان دیدنی و جذاب شوند.

  • درختان

درختان جنگل حرا در مناطقی رشد می‌کنند که میانگین درجه حرارت از 19 درجه سانتی‌گراد بیشتر بوده و دمای آب نیز گرم و ملایم است. طبق مشاهدات دریافت شده گیاهان جنگل‌های حرا قادر به تحمل دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد نیستند. جالب است که بدانید درختان مانگرو یکی از مقاوم‌ترین گونه‌ها نسبت به شرایط محیطی، آب‌وهوا و شوری محسوب می‌شوند و جزرو مد در شکل‌گیری این جنگل‌ها نقش اساسی داشته است. جنگل‌های حرا هنگام بالا آمدن آب دریا، در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس مدفون می‌شوند و با فروکش کردن آب دریا دوباره سر از آب بیرون می‌آورند.

شب کجا اقامت کنم؟

برای اقامت در اطراف این جنگل‌های زیبا می‌توانید از خانه‌های محلی استفاده کنید و از گذراندن یک‌شب خاطره‌انگیز در آنجا لذت ببرید، یا می‌توانید در کنار این زیبایی‌های طبیعی اردو بزنید و مدتی را در قلب جنگل وحشی و شگفت‌انگیز حرا بگذرانید.

مسیر دسترسی

آدرس: هرمزگان، بین بندر خمیر و قشم، در فاصله 60 کیلومتری غرب شهر قشم، تنگه خوران، بین جزیره قشم، جاده جنگل حرا-سهیلی

قیمت بلیط ورودی15000 تومان
ساعت کاری بازدید از جنگل حرا08:00 صبح تا 17:00
آدرسهرمزگان، بین بندر خمیر و قشم، در فاصله 60 کیلومتری غرب شهر قشم، تنگه خوران، بین جزیره قشم، جاده جنگل حرا-سهیلی

جنگل‌های حرا قشم یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی این جزیره است که شهرت خود را مدیون ویژگی عجیب‌وغریب خود است، زیرا در هنگام جذر و مد درختان زیرآب می‌روند. تجربه سفر خودتان را به جزیره قشم و بازدید از جنگل های حرا با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. علیرضا می گوید

    خیلی متفاوت هست و جزو عجایت هفت گانه قشم به حساب میاد:) درختایی که از دل اب بیرون زدن واقعا جالب و قشنگه فقط توجه داشته باشید موقع مد برید تا قایق ها بتونن همه جای جنگل رو‌نشونتون بدن
    دیدن جنگل حرا از واجباته

  2. مژگان می گوید

    جنگل حرا بسیار جذاب و زیبا اما هرگز از مغازه ها خرید نکنید به اسم ارجینال جنسهای تقلبی را به قیمت بالا میفروشند

    1. بانو تقیان می گوید

      مژگان عزیز، ممنون از نظری که گذاشتین. البته همه رو به یه چشم نمی‌شه دید. باید جنس‌شناس باشین تا بخواین اجناس اصل و تقلبی خارجی رو توی هر مغازه‌ای و هر جای ایران از هم تشخیص بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.