روستای نامق | تماشای طبیعت چشم‌نواز در کنار آثار تاریخی

5

استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس به دلیل قرارگرفتن مرقد مطهر امام رضا (ع) از گذشته‌های دور همواره مقصد گردشگران و زائران بسیاری از داخل و خارج از کشور بوده است. این استان شهرها و روستاهای دیدنی متعددی دارد. اگر پس از زیارت مرقد امام رضا (ع) سری هم به شهرها و روستاهای دیدنی و زیبایش بزنید، بی‌تردید خالی از لطف نخواهد بود. این بار شما را به یکی از روستاهای زیبا و خوش آب‌وهوایش می‌بریم. روستای نامق همان روستایی است که قصد معرفی آن را داریم. این روستا با داشتن آثار تاریخی متعدد و طبیعت چشم‌نوازش شما را به میهمانی خود فرا می‌خواند. ادامه مقاله را بخوانید تا با این روستای تاریخی بیشتر آشنا شوید.

روستای نامق کجاست؟

نامق در استان خراسان رضوی و کاشمر واقع شده است. یکی از شهرهای شهرستان کاشمر، کوه سرخ است. روستای نامق در 32کیلومتری کوه سرخ قرار گرفته است. برای دسترسی به این روستا هم می‌توانید از مشهد و هم از نیشابور به سمت کاشمر حرکت کنید. پس از رسیدن به کاشمر باید به سمت شمال این شهر حرکت کرده و خود را به شهر کوهسرخ برسانید. با پرس‌وجو از اهالی این شهر و پیداکردن مسیر و طی‌کردن 32 کیلومتر به روستای نامق خواهید رسید.

قدمت و وجه تسمیه روستای نامق

نمایی از روستای نامق کوهسرخ

روستای نامق کوهسرخ در شمال شرق ایران قدمتی دیرینه دارد. بر اساس شواهد و مستندات تاریخی موجود، پیشینه این روستا به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. این شواهد و مستندات نشان دهنده آن است که قدمت این شهر از نیشابور هم بیشتر است. آثار و بناهای تاریخی باقی‌مانده هم متعلق به دوران پیش از اسلام و هم قرون اسلامی است.

درباره معنی نامق باید بگوییم در زمان امام علی (ع) نامه‌ای از طرف ایشان به مردم این روستا فرستاده شده بود. در آن نامه از مردم این روستا دعوت به دین اسلام کرده بودند. ازاین‌رو در میان مردم این روستا آن نامه، به نامه حق معروف شده بود. به مرور زمان با تغییر تلفظ کلمه نامه حق به نامق تغییر پیدا کرد.

جاهای دیدنی روستای نامق

نمایی از فصل بهار روستای نامق

وقتی قدم در روستای نامق می‌گذارید از آب‌وهوای مطبوع آن لذت بسیاری می‌برید. آب‌وهوای این روستا تقریباً نیمه کوهستانی و معتدل است؛ به گونه‌ای که تابستان‌های بسیار گرمی ندارد و روزها نسیم خنکی در روستا می‌وزد که بسیار دل‌چسب و لذت‌بخش است؛ اما فصل زمستان در این روستا هوا سرد می‌شود.

نمایی ازدشت‌های سرسبز روستای نامق

اطراف روستا و چشم‌انداز آن بسیار دیدنی است. دشت‌های سرسبز و خرم، مراتع حاصلخیز و دامنه‌های زیبای کوه ها و تپه هایی که اطراف روستا را فرا گرفته است، همگی طبیعت زیبا و بی‌مثال را به تصویر می‌کشد. وقتی در روستا قدم می‌زنید، خانه‌های آن چشمان شما را به خود خیره می‌کند. در این خانه‌ها شما سادگی و صمیمیت را تماشا می‌کنید که با رنگ و بوی فضای سنتی درهم آمیخته شده است. برخی از خانه‌های این روستا در دو طبقه ساخته شده‌اند. برای رفتن به طبقه بالا، پله‌هایی در حیاط ساخته شده است که در نوع خود بسیار زیبا و جالب توجه است. صرف چای خوش‌عطر و طعم در بالکن طبقه دوم این خانه‌ها و تماشای طبیعت اطراف این روستا صفا و لذت دیگری دارد.

آشنایی با ساکنان روستای نامق

وقتی برای اولین‌بار با مردم این روستا برخورد می‌کنید، خوش‌اخلاقی و مهمان‌نوازی آن‌ها برایتان جالب توجه خواهد بود. آن‌ها به‌گرمی از میهمانان و مسافران استقبال می‌کنند و میزبانان مهربانی برای گردشگران خواهند بود. شغل اکثر ساکنان این روستا کشاورزی، باغداری، دامداری و تولید صنایع دستی است و از این مشاغل امرار معاش می‌کنند. نامقی ها فارس‌زبان بوده و با لهجه محلی صحبت می‌کنند.

آثار تاریخی روستای نامق خراسان رضوی

آثار و شواهد گویای آن است که زندگی در روستای نامق در پیش از اسلام جریان داشته است. اگر به اطراف روستا سری بزنید می‌بینید آثار تاریخی همانند گورستان پیش از اسلام، گورستان پس از اسلام، قلعه قدیمی یا کمر قلعه، مساجد قدیمی و آسیاب‌های قدیمی وجود دارد که نشان از قدمت زیاد این روستا دارد. مقبره شیخ ابوالحسن جامی پدر شیخ احمد جامی هم در این روستا قرار دارد. شیخ ابوالحسن جامی دانشمند و عارف بزرگی در زمان خود بوده است. مقبره این عارف بزرگ در نزدیکی روستا و در دشتی زیبا و سرسبز قرار دارد.

سوغات روستای نامق

شاید بخواهید بدانید سوغات روستای نامق چیست. در جوابتان باید بگوییم محصولات لبنی، نان محلی، قالی، غذاهای خوشمزه محلی همانند اشکنه، کباب، کالجوش، شله محلی و آش محلی به همراه صنایع دستی بسیار زیبا، سوغات این روستا را تشکیل می‌دهند. در حین گشت‌وگذارتان از دهکده نامق از سوغاتی‌های این روستا هم خرید کنید. با این کار هم سبب دلگرمی مردم این روستا می‌شوید و هم به‌نوعی محبت‌های بی‌دریغ آن‌ها جبران می‌کنید.

جاهای دیدنی و تفریحی در نزدیکی‌های روستای نامق خراسان رضوی

پس از یک روز گردش و تفریح در روستای نامق و طبیعت چشم‌نواز پیرامون آن شاید دوست داشته باشید سری هم به سایر جاهای دیدنی و تفریحی بزنید که در نزدیکی این روستا واقع شده است و سفرتان را به این منطقه تکمیل کنید. از این رو در ادامه مقاله به معرفی مختصری از این جاهای دیدنی پرداخته‌ایم.

  • دریاچه حوض مرغابی

نمایی از دریاچه حوض مرغابی روستای نامق

در نزدیکی‌های روستای نامق دریاچه‌ای زیبا واقع شده است که نامش حوض مرغابی است. این نام هم به دلیل وجود مرغابی‌های وحشی بسیاری است که در این دریاچه زندگی می‌کنند. این دریاچه تا دو سال پیش خشک شده بود و مرغابی‌ها هم از این دریاچه به جاهای دیگر مهاجرت کرده بودند؛ اما طی بارش‌های خوبی که در دو سال اخیر شاهد آن بودیم دوباره دریاچه پر از آب شده است. امید است دوباره مرغابی‌ها به این دریاجه بازگردند. در فصل بهار و تابستان از آب دریاچه حوض مرغابی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف آن استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های جالب توجه این دریاچه آن است که از گل کف آن می‌توان برای عایق‌کردن پشت بام خانه‌ها استفاده کرد. همچنین به علت خاصیت قلیایی گل‌ها، از آن به‌عنوان ماده شست‌وشوی لباس‌ها هم استفاده می‌شود.

  • منطقه گردشگری کوهسرخ

منطقه گردشگری کوهسرخ که در شهرستان کاشمر واقع شده است از جمله جاهای دیدنی کاشمر محسوب می‌شود. آب‌وهوای متنوع این منطقه به همراه اختلاف ارتفاع آن از مناطق اطراف سبب ایجاد پوشش گیاهی متنوعی شده است. از جمله گیاهانی که در این منطقه رشد می‌کنند می‌توان به ریواس، گون، گل زنیا، طاق و گز، آویشن، زرشک وحشی، گل گاوزبان، بومادران و غیره اشاره کرد. تعدادی از این گیاهان در بخش بیابانی و شماری هم در بخش کوهستانی منطقه کوهسرخ رشد می‌کنند. گشت‌وگذار در منطقه گردشگری کوهسرخ و دیدن روستاهای زیبا و دیدنی آن بی‌تردید به‌یادماندنی خواهد بود. این روستاها به شکل پلکانی و کوهپایه‌ای ساخته شده‌اند. سادگی و صمیمیت را از بافت سنتی و قدیمی آن‌ها می‌توان مشاهده کرد.

  • روستای ایور

در نزدیکی های روستای نامق کوهسرخ، روستایی به نام ایور قرار دارد. این روستا هم در منطقه کوهسرخ واقع شده است و اهالی آن به زبان فارسی و لهجه کاشمری صحبت می‌کنند. این روستا در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا واقع شده است. شغل ساکنان این روستا کشاورزی و دامداری است. البته شغل قالی‌بافی هم در این روستا رایج است. در بازدید از جاهای دیدنی روستای نامق خوب است سری به روستای ایور بزنید و از سوغاتی‌های متنوع آن همانند زردآلو، زعفران، زرشک، بادام، توت و عسل آویشن خریداری کرده و با دستان پر به شهر و دیار خود بازگردید.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسخراسان رضوی، شهرستان کاشمر، 32کیلومتری کوه سرخ

امیدواریم با مطالبی که در این مقاله بیان کردیم به‌خوبی توانسته باشیم روستای نامق مشهد را برای خوانندگان گرامی معرفی کنیم. اگر شما با خواندن این مقاله علاقه‌مند شدید و تصمیم گرفتید که به این روستا سفر کنید و طبیعت چشم‌نواز و آثار تاریخی آن را از نزدیک تماشا کنید، در تصمیمتان شک نکنید. با سفر به این روستا هیچ گاه از آمدنتان پشیمان نخواهید شد. ما در مجموعه وبلاگ ره بال آسمان خوشحال می‌شویم تا تجارب و خاطرات شیرینتان از سفر به روستای نامق کاشمر به اشتراک بگذارید تا خوانندگان گرامی از آن‌ها استفاده کنند.

به دلیل اقلیم نیمه‌کوهستانی و معتدل این روستا، بهترین زمان سفر به آن فصل تابستان و اواخر بهتر بهترین زمان برای سفر به این روستا و بازدید از جاذبه‌های آن است.

به این منظور می‌توانید از اقامت‌گاه بوم‌گردی اولنگ کاشمر و مهمانسراهای این شهر اقامت کنید. یا این که با همراه داشتن چادر اقدام به زدن چادر در نزدیکی روستا کنید و شب را در چادر سپری کنید.

کوه نوردی، عکاسی، ماجراجویی، پرنده‌نگری و طبیعت‌گردی از جمله تفریحاتی است که در روستای نامق می‌توانید آن را تجربه کنید.

5/5 (1 نظر)
5 نظرات
  1. سعید می گوید

    نامق! چه اسم جالبی داشت و چه داستان جالب‌تری. خیلی خوبه که روستاهای محروم رو هم توی معرفی‌هاتون دارین. اینطوری شاید بشه از جانب صنعت گردشگری و جذب توریست کاری برای مردمشون کرد. واقعا دمتون گرم ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، ممنونیم از انرژی مثبتی که دادید.

  2. سعید می گوید

    نامق! چه اسم جالبی داشت و چه داستان جالب‌تری. خیلی خوبه که روستاهای محروم رو هم توی معرفی‌هاتون دارین. اینطوری شاید بشه از جانب صنعت گردشگری و جذب توریست کاری برای مردمشون کرد. واقعا دمتون گرم ??

  3. هادی می گوید

    با سلام اهل روستای النگ از استان گلستان توابع شهرستان کردکوی هستم
    یه همسایه داشتیم خدا رحمتش کنه بهش میگفتیم باجی لیلا
    ایشون از نامق اومده بودن و تا اخر عمر کنار ما بعنوان همسایه زندگی کردن و خاطرات خوشی رو بهمراه نوه هاش و خودشون داشتیم
    برای همه ارزوی موفقیت و شادابی در زندگی دارم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام هادی عزیز، خوشحالیم که این نوشته شما رو به خاطرات خوشتون برد. تنتون سالم و دلتون همیشه خوش باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.