سوغات قوچان | خوش رنگ، خوش طعم و خوشمزه

4

قوچان شهر دره ها و نواهای روح نواز است و شگفتی های بسیاری در آستین دارد. سوغات شهر قوچان نیز مثل شهرش کمتر شناخته شده‌اند. این‌ها از صنایع دستی گرفته تا محصولات کشاورزی و دامپروری را شامل می‌شود. شما چقدر سوغات قوچان را می‌شناسید؟ اگر دوست دارید، همراه ما در ره بال آسمان شوید تا با هم نگاهی مختصر به قوچان بیندازیم.

قوچان کجاست؟

قبل از اینکه به سوغات قوچان بپردازیم، اجازه دهید برایتان بگوییم که قوچان کجاست تا ذهنتان آماده‌تر شود. قوچان در استان خراسان رضوی در ۱۲۰کیلومتری مشهد قرار دارد.

سوغات قوچان

  • چاروق سوغات دل‌پسند قوچان

تصویری از چاروق قوچان

خوشبختانه سفره سوغات قوچان رنگین است و دلربا. شهر رشیدخان، سردار قوچان، ما را میهمان رنگ ها و طعم‌ها می کند. نام چاروق را شنیده‌اید؟ چاروق پاپوشی است چرمی که روستائیان و دهقانان سال‌ها به پا کرده‌اند. این کفش با بندها و تسمه های بلندی که دارد به دور ساق پا پیچیده می شود. پژوهشگران قدمت آن را به دوران ساسانیان و اوج رواجش را به دوره‌ی صفویه نسبت می دهند. این کفش هنوز هم بعد از سال‌ها خواستنی است. تفاوت چاروق زیبای قوچان با سایر استان های ایران در استفاده از چرم به صورت یک‌تکه است. از قوچان چاروق بخرید و بپوشید تا همه محو زیبایی پاپوش‌های شما شوند.

  • خرسک، نقش جان

تصاویری از قالیچه های محلی قوچان

زنان در روستاهای قوچان اغلب به بافتن قالی و قالیچه کردی مشغولند که به اصطلاح محلی خرسک می‌گویند. سال‌ها قبل کردها به قوچان کوچ داده شده اند؛ از این رو مشابهت های فرهنگی بین آنان و کردها وجود دارد که اثر خود را در دست‌بافته های زنان، مثل جاجیم، گلیم و عرقچین دوزی نشان می دهد.

جوراب بافی، دستکش پشمی، کیسه حمام، چوخه دوزی (گونه‌ای لباس مردانه از جنس برک یا همان پشم نرم بز و گوسفند) نیز از دیگر دست‌دوزهای قوچان است. نمدبافی نیز قدمتی دیرینه در بین عشایر قوچان دارد. قالیچه های نمدی برای پادری جذاب است. رنگ‌های به‌کاررفته در آن طبیعی هستند و فضای خانه را گرم‌تر می‌کنند. بافته‌های دست زنان قوچان که نه فقط با دست، بلکه با جان بافته شده‌اند، جان می‌دهند برای هدیه‌دادن.

  • محصولات کشاورزی قوچان

تصویری از محصولات کشاورزی قوچان

از صنایع دستی که بگذریم به محصولات کشاورزی قوچان می‌رسیم. کشمش، انگور و شیره انگور قوچان زبانزد است. همچنین گیاهان دارویی مانند کتیرا، ترنجبین نیز در مناطق اطراف قوچان می‌روید. پیشنهاد دیگر ما عرقیات به‌عنوان سوغات قوچان است که برای دوستان و خانواده باصرفه و مفید هستند. باغ‌های زردآلو، گوجه، شفتالو و سیب در جای‌جای این شهر به‌وفور به چشم می‌خورد. اگر تابستان به قوچان سفر کنید و میوه‌های شیرینش را نخرید، بی گمان زیان کرده‌اید.

  • لبنیات و عسل بی نظیر قوچان

تصویری از عسل طبیعی

گله داری و دامپروری از فعالیت‌های مهم مردم قوچان مخصوصاً ایل زعفرانلو و طوایف آن است. قوچان را با لبنیاتش می‌شناسند. سالانه بیش از صدها تن مواد لبنی از قوچان صادر می‌شود. طعم روغن محلی‌اش شامه‌نواز است. شما هم می‌توانید روز جمعه خانواده را میهمان برنج ایرانی با روغن محلی و زرشک قوچان کنید که طعمش همه کدورت‌ها را از دل می‌زداید.

عسل نیز یکی از سوغات قوچان است که به‌تازگی تولید آن رشد چشمگیری داشته است. تولید عسل در منطقه قوچان و خراسان شمالی از سال ۱۳۸۰، تقریباً ۷ برابر شده است. از ویژگی‌های عسل‌های شمال خراسان به ویژه عسل قوچان می‌توان به تغذیه کاملاً طبیعی زنبورهای منطقه اشاره کرد. به دلیل وجود مراتع سرسبز و بکر همانند کوه‌های شاه جهان و همچنین دامنه رشته کوه‌های بینالود، زمینه مساعدی برای پرورش زنبور عسل و عسل طبیعی فراهم شده است. کارشناسان تغذیه، عسل قوچان را یکی از باکیفیت ترین عسل های ایران می‌دانند.

جاذبه‌های تاریخی قوچان

تصویری از جاذبه های تاریخی قوچان

حدود ۱۴۰ اثر تاریخی در شهر قوچان وجود دارد که ۳۲ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این شهر همچنین دارای ۲۰ منطقه جذاب گردشگری است. همه این آثار نشان می‌دهد که قوچان از نظر آثار تاریخی و گردشگری غنی است. آب انبار شهر کهنه قوچان، رباط شور، تپه زوباران، تپه جلیغا سی، تپه سوزنی، خرابه شهر عتیق، تپه حکم‌آباد، داغیان تپه بزرگ، داغیان تپه کوچک، تپه خلق‌آباد، گلور تپه، تپه چکی، تپه طویل (تپه اکبرآباد) و کول تپه از جاهای دیدنی قوچان و  آثار تاریخی به‌ثبت‌رسیده این شهرستان است.

غذای محلی قوچان

  • رشته سوزمه یا آش آبکش

تصویری از آش محلی قوچان

رشته سوزمه یکی از انواع آش‌های سنتی و غذاهای معروف قوچان است. این غذا بسیار خوشمزه است و روش تهیه آن نیز ساده. همچنین برای کسانی که به دنبال درست‌کردن غذاهای سریع هستند، غذای جالبی است. برای درست‌کردن این آش، ابتدا رشته آشی را درون آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌پزند. سپس رشته‌ها را آبکش کرده و به همراه نمک، زردچوبه و نعناع درون روغن تفت می‌دهند. در انتها ماست را به همراه سیر رنده‌شده روی رشته ریخته و حدود ۱۰ دقیقه حرارت می‌دهند. البته برخی هم از این مرحله آخر می‌گذرند و ماست یا دوغ را سرد میل می‌کنند. سرمای زمستان بهترین زمان برای سرو این غذای عالی است.

قوچان شهر موسیقی مقامی

نمایی از برگذاری موسیقی مقامی

قوچان پایتخت موسیقی مقامی و موسیقی محلی ایران است. هنر موسیقی که به جرئت می‌توان آن را یکی از شاخص‌ترین شناسه‌های فرهنگی مردمان یک منطقه معرفی کرد در قوچان جایگاهی بزرگ و ریشه‌ای محکم دارد. این سرزمین که در درازنای تاریخ محل حضور و عبور اقوام و طوایف گوناگونی از قبیل تات ها، کردها، ترک‌ها و ترکمن‌ها بوده است، یکی از غنی‌ترین مناطق موسیقیایی ایران به شمار می‌رود. موسیقی قوچان برآیند همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف ساکن در مناطق شمال شرقی ایران بوده و امروزه تحت عنوان «موسیقی مقامی شمال خراسان» آوازه دارد.

اگر به شهر دره‌ها و موسیقی مقامی سفر کردید، سوغات قوچان را فراموش نکنید. همه می‌دانند که خریدن و هدیه‌دادن سوغاتی راهی است برای نشان دادن علاقه  به کسانی که دوست شان دارید. این را هم یادتان باشد هر سفری که می‌روید فرصتی است برای تجربه‌های تازه. انگار فرهنگ‌های مختلف سینه‌شان را در سفر به روی شما می‌گشایند. اگر قبلاً به قوچان رفته‌اید، از تجربه‌های سفر به این شهر برای ره بال آسمان بنویسید تا مخاطبان دیگر نیز ترغیب شوند این شهر را ببنید.

۱. قوچان کجاست؟

قوچان در ۱۲۰کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

۲. سوغات قوچان چیست؟

چاروق، خرسک، محصولات لبنی، کشمش، شیره انگور و عسل از جمله سوغات قوچان هستند.

۳. محصولات کشاورزی برتر قوچان چیست؟

انگور، میوه‌های تابستانه و زرشک محصولات کشاورزی قوچان است.

4 نظرات
  1. میثم می گوید

    با موسیقی قوچانی تو یه برنامه ویدیویی از یوتیوب آشنا شدم. به نظر حالب میومد.

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. من خودم ترغیب شدم که برای این موضوع جست‌وجو کنم. 🙂

  2. مجید می گوید

    به نظر من صنایع دستی هر منطقه بهترین سوغات اون سرزمینن، چون هم ماندگارن و هم تجلی‌گر فرهنگ و تاریخ اون منطقه هستن. به همین دلیل شما با خرید صنایع دستی به عنوان سوغات، انگار که بخشی از اون دیار رو به عزیزانتون هدیه کردید.

    1. بانو تقیان می گوید

      مجید عزیز، نظرتون هم زیبا بود و هم ارزشمند. ممنونیم از توجهتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.