راهنمای سفر دبی | تجربه سفری لوکس و خاص

0

دبی به عروس امارات معروف است و زیبایی‌های این شهر آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری خاورمیانه تبدیل کرده. بناهای سربه‌فلک کشیده، خودروهای آخرین مدلی که در خیابان‌ها جولان می‌دهند و هزارویک تفریح سرگرم‌کننده‌ای که دوبی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد، باعث شده این شهر سال‌به‌سال پذیرای گردشگران بیشتری باشد. سفر به این شهر برای ما ایرانی‌ها کار سختی به نظر نمی‌رسد، مخصوصاً اگر راهنمای سفر دبی را خوانده باشیم.

کافی است سوار هواپیما شوید و پس از حدود ۲ ساعت در فرودگاه‌ دبی خودتان را مهمان دنیایی از سرگرمی و تفریحات توریستی کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند مسافرت دوبی به همین راحتی‌ها هم نیست و هزار نکته باریک‌تر از مو دارد که هر کسی آن را با شما در میان نمی‌گذارد. شاید این عقیده درست باشد؛ اما خوشبختانه تجربه سودمندی که در ره بال آسمان برای مشاوره خدمات مسافرتی به گردشگران داریم برای سفر به دوبی به کار می‌آید. به همین منظور و از‌آنجایی‌که هرگز گردشگران را در طول سفر تنها نگذاشته‌ایم، در ادامه تجربه‌ای سومند از سفر به دبی را با شما در میان می‌گذاریم. در مطلبی که پیش روی شماست به همه نکته‌های سفر دبی اشاره می‌کنیم تا نه‌تنها در جریان اطلاعات و دانستی‌های سفر دبی قرار بگیرید، بلکه با پیچ‌و‌خم‌های این مسافرت آشنا شوید و یکی از بهترین‌ سفرهای خود را تجربه کنید.

فهرست مطالب

واحد پولی دبی چیست؟

سفر دبی زمانی حسابی خوش می‌گذرد که پول خرج کنید و از جاذبه های گردشگری دبی لذت ببرید. به همین دلیل باید ابتدا ببینیم اهالی عروس امارات از چه واحد پولی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید مردمان دوبی قدیم با واحد پول روپیه معامله می‌کردند تا اینکه پس از ایجاد امارات متحده عربی، اهالی این کشور درهم را به‌عنوان واحد پول رسمی خود برگزیدند. «فلس» (Fils) زیرمجموعه درهم است و هر ‌۱۰۰ فلس با یک درهم برابری می‌کند.

اسکناس‌های ۱۰۰۰درهمی رنگی قهوه‌ای دارند و ۵ درهم با اسکناس صورتی‌رنگ چاپ می‌شود. ۱۰درهمی‌ امارات سبز است و ۲۰ درهم با رنگ آبی روشن میان مردم این کشور معامله می‌شود. ۵۰درهمی‌های امارات بنفش هستند و اسکناس ۱۰۰درهمی با رنگ صورتی انتشار می‌یابد. اهالی دبی مانند دیگر شهرها سکه‌های رایجی نیز دارند که بین آن‌ها ۱ درهم و ۵۰ و ۲۵ فلس به چشم می‌خورد.

برای سفر به دبی دلار بهتر است یا درهم؟

برای سفر به دوبی دلار بهتر است یا درهم

دبی شهری با گردشگران بین‌المللی است؛ در نتیجه هزینه‌های خرید از فروشگاه‌های معتبر، هتل‌های درجه یک و رستوران‌های بزرگ را به‌‌راحتی می‌توانید با دلار پرداخت کنید؛ اما اگر اهل خرید سوغاتی و گشت‌و‌گذار در بازارهای محلی هستید، حتماً مقداری از پول خود را به درهم امارات تبدیل کنید.

تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده اگر عازم دوبی هستید پول خود را به اسکناس‌های کمتر از ۱۰۰ درهم تبدیل کنید. در این حالت پول خُرد بیشتری دارید و راحت‌تر می‌توانید از مغازه‌ها تخفیف بگیرید. این واحد پولی برای پرداخت هزینه تاکسی و اتوبوس هم کاربرد دارد و بهتر است قبل از رسیدن به دبی، حتماً مقداری از پول خود را در ایران به درهم تبدیل کنید.

مردم دبی به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

مردم امارات

امارات متحده عربی کشوری عرب‌زبان است و به تبعیت آن زبان مردمان دبی نیز عربی است. اما ازآنجایی‌که با یکی از مراکز مهم گردشگری منطقه سروکار داریم، حضور گردشگران از سراسر دنیا و نیروهای کار از مناطق مختلف باعث شده تا تنوع زبانی گسترده‌ای را در میان اهالی دبی شاهد باشیم.

به این ترتیب عربی، انگلیسی و هندی به‌عنوان زبان‌های رایج بازار و مراکز گردشگری دوبی شناخته می‌شود. خوشبختانه بیشتر کسبه، کارمند‌های اماکن گردشگری، هتل‌ها و مراکز تفریحی، زبان انگلیسی را بلد هستند. در نتیجه جایی برای نگرانی وجود ندارد و با انگلیسی دست‌و‌پا شکسته‌ای می‌توانید کارخود را راه بیندازید. ناگفته نماند این وضعیت برای دیگر شهرهای امارات متحده عربی وجود ندارد و اگر قصد دارید در کنار سفر به عروس امارات، سری به دیگر شهرهای امارات بزنید، به زبان عربی نیاز پیدا می‌کنید.

تهران تا دبی چقدر اختلاف زمان دارد؟

فاصله ای اختلاف زمانی بین دوبی و تهران

بین تهران تا دبی فقط نیم ‌ساعت اختلاف زمان وجود دارد و ساعت رسمی عروس امارات نیم ساعت عقب‌تر از تهران است. در نتیجه اگر عازم سفر هستید باید نیم‌ ساعت اختلاف را در نظر بگیرید و هتل و بلیط پرواز خود را با این اختلاف ساعت هماهنگ کنید. جالب است بدانید در دوبی خبری از تغییر ساعت در شش ماه اول و دوم سال نیست و اختلاف نیم ‌ساعتی که میان زمان تهران و دبی به آن اشاره کردیم، در همه فصل‌های سال یکسان است.

ناگفته نماند ساعت ۲ بعدازظهر، زمان تخلیه و تحویل اتاق در همه هتل‌های بین‌المللی است. به همین دلیل برای رزرو اتاق هتل در دوبی حتماً اختلاف ساعت میان تهران و دبی را در نظر داشته باشید.

ویدئویی جذاب از دبی

آب و هوای دبی چگونه است؟

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

دبی شهری بیابانی است و هوای بسیار گرمی دارد. در نتیجه روزهای تابستانی میانگین دمای این شهر بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و شب‌ها نیز حدود ۳۰‌ درجه سانتی‌گراد می‌شود. جالب است بدانید گرمای هوای دبی در تابستان‌ها به اندازه‌ای است که آب استخرهای روباز این شهر با دستگاه‌های خنک‌کننده سرد می‌شود!

با توضیحاتی که از گرمای سوزان دوبی دادیم، حتماً متوجه شده‌اید که بهار بهترین زمان برای سفر دوبی است. بهارهای دبی لطف‌و‌صفای دیگری دارد و روزها فرصتی پیدا می‌کنید تا سری به تفریحات آبی این شهر بزنید و با گشت‌و‌گذار در مراکز خرید سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. شب‌های بهاری عروس اماراتهم که از راه می‌رسد، فرصتی برای تفریح‌های شبانه دوبی مهیا می‌شود.

آب و هوای امارات

انصافاً باید اعتراف کرد دبی تابستان‌های سوزانی دارد؛ اما جاذبه های دبی به اندازه‌ای است که حتی گرمای هوا هم نمی‌تواند سد راه گردشگران این منطقه باشد. مسئولان این شهر نیز فکر گرمای هوای تابستان‌های عروس امارات را کرده‌اند و ساعت برگزاری فستیوال‌های خرید و مراکز خرید را تا پاسی از شب قرار داده‌اند تا گردشگران از شب‌های تابستانی دبی نهایت استفاده را ببرند. ناگفته نماند همه مراکز خرید و مجتمع‌های سرپوشیده دوبی به تجهیزات خنک‌کننده مجهز هستند تا گردشگران حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز گرمازده نشوند.

برنامه شب های تابستای در دوبی

پاییز که از راه می‌رسد آتش هوای عروس امارات فروکش می‌کند و درجه هوا به ۳۷ درجه نزدیک می‌شود. با فرا رسیدن آذر گرمای هوای دبی به ۳۰‌ درجه می‌رسد. به این ترتیب اگر هوای سفر دوبی به سر شما زده، پاییز را به خاطر داشته باشید. روزهای زمستانی دوبی حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و دمای هوا در شب‌ها به ۱۵ درجه می‌رسد. به این ترتیب اگر گرمایی هستید و تاب تحمل هوای سوزان دبی را ندارید، زمستان که از راه رسید عزم سفر دبی کنید.

بهترین زمان سفر به دبی به لحاظ قیمت کدام است؟

بهترین زمان سفر به دوبی از لحاظ هزینه ها

دبی مهد گردشگری است و به‌ جرأت می‌توان گفت در تمامی فصل‌های سال در این شهر فستیوال‌های خرید و مراسم سرگرم‌کننده برقرار است. اما ازآنجایی‌که می‌خواهیم خاطره‌‌انگیز‌ترین سفر را به دوبی تجربه کنید و در کنار هوای خوش، سفرتان مقرون‌به‌صرفه هم باشد، پیشنهاد می‌کنیم ماه‌های آذر تا اواخر زمستان را برای این کار انتخاب کنید.

همسایگی عروس امارات با ایران باعث شده تا بهار هر سال فستیوال‌های جذابی همگام با فرهنگ مردمان ایران‌زمین در دوبی برگزار شود. اگر شما هم اهل فستیوال‌های گردشگری هستید و می‌خواهید در هوای بهاری در دبی گشت‌و‌گذار کنید، فصل بهار را برای سفر دبی در تقویم خود علامت بزنید.

اگر هم از آن دسته گردشگران نکته‌سنجی هستید که همیشه به دنبال بهترین قیمت‌ها می‌گردند، اواخر خرداد را برای سفر دبی انتخاب کنید؛ چرا که به دنبال افزایش گرمای هوا در اواخر خرداد، هزینه‌ های سفر دبی به‌ مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد تا گردشگران به قصد و هدف انجام خریدهای ارزان، گرمای دوبی را تاب بیاورند.

به این نکته نیز اشاره کنیم که مسئولان شهر دوبی در ماه مبارک رمضان قوانین مشخصی را برای خورد‌وخوراک اعمال می‌‌کنند. به همین دلیل خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات در ملا عام ممنوع است و بیشتر رستوران‌های معتبر دوبی فقط بعد از افطار به ارائه خدمات می‌پردازند. پنجره معدود رستوران‌هایی که قبل از افطار به مشتریان خدمت‌رسانی می‌کنند نیز بسته است. به این ترتیب اگر می‌خواهید از خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه عروس امارات نهایت لذت را ببرید، برنامه سفر دبی را به ایامی غیر از ماه مبارک رمضان تغییر دهید.

برای سفر دبی هواپیما بهتر است یا کشتی؟

شکی در این نیست که سفر هوایی انتخاب راحتی برای مسافران دبی شناخته می‌شود. در این روش گردشگران فاصله تهران تا دبی را در چیزی حدود ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه طی می‌کنند و بدون تحمل گرما و سرما در کمترین زمان ممکن در یکی از مدرن‌ترین شهرهای منطقه فرود می‌آیند. با این حساب اگر فرصت کافی برای مسافرت ندارید و می‌خواهید سریع‌تر به مقصد برسید، سفر هوایی بهترین انتخاب برای شماست. اگر هم سن‌و‌سالی از شما گذشته یا همسفری مسن دارید، باز هم سفر هوایی را پیشنهاد می‌‌کنیم.

اما اگر فرصت کافی دارید و می‌خواهید مسافرتی متفاوت به عروس امارات را تجربه کنید، سفر دریایی را پیشنهاد می‌کنیم. مدتی است سفر با کشتی به دبی در میان گردشگران ایرانی طرف‌داران بیشتری پیدا کرده است. انصافاً هم باید گفت این محبوبیت بی‌دلیل نیست؛ چرا که مسافران فرصتی برای سفری دریایی و تماشای جاذبه های آب‌های نیلگون خلیج فارس پیدا می‌کنند. به لحاظ وزن بار نیز در سفر دریایی بار بیشتری را نسبت‌به سفر هوایی می‌توانید با خود حمل کنید.

  • سفر دریایی به دبی

سفر دریایی به دبی

ازآنجایی‌که در زمان حرکت کشتی نمی‌‌توانید ویزای دبی بگیرید، باید قبل از هر چیز به فکر دریافت ویزا باشید. تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده فرایند دریافت ویزا چیزی حدود یک هفته زمان می‌برد. پس از اخذ ویزا بار سفر ببندید و در هر کجای ایران که هستید، عازم بندر لنگه شوید.

پس از رسیدن به این بندر زیبا بلیط کشتی دبی خریداری کنید و راهی دوبی شوید. خوشبختانه خطوط کشتی‌رانی امارات ایران، دوطرفه کار می‌کنند و برای برگشت نیز می‌توانید مسیر دریایی را انتخاب کنید.

هر کدام از مسافران کشتی مجاز به حمل ۵۰ کیلو بار هستند؛ در نتیجه اگر از آن دسته گردشگران اهل خرید سوغاتی هستید و همیشه با دستی پر از مسافرت بر می‌گردید، سفر با کشتی به دبی نسبت‌به مسافرت هوایی برتری دارد؛ چرا که مسافران هواپیما فقط مجاز به حمل ۲۰ کیلوگرم بار هستند. از طرف دیگر بار اضافه برای مسافران کشتی مانعی ندارد و با پرداخت مبلغ اندکی به ازای هر کیلو اضافه، می‌توانید بار بیشتری سوار کشتی کنید.

ناگفته نماند سفر دریایی به دبی زمان بیشتری می‌برد و به غیر از محاسبه زمان رسیدن به بندر لنگه، چیزی حدود ۸ ساعت را نیز باید در کشتی سپری کنید. در نتیجه می‌توانید برای رفت مسیر هوایی به دبی را در پیش بگیرید و اگر سوغاتی زیادی خریدید، در برگشت مسیر دریایی امارات به ایران را انتخاب کنید.

  • سفر هوایی به دبی

سفر هوایی به دبی

فرودگاه‌های شهرهای تهران، تبریز، اهواز، مشهد، شیراز، اصفهان، بندرعباس، آبادان، بندر لنگه، بوشهر، قشم، کرمانشاه، لار، زاهدان و ساری به دوبی پرواز دارند و گردشگران را به دو فرودگاه بزرگ دبی می‌رسانند.

نکته‌‌های مهم در پرواز به دبی

فرودگاه‌های دبی به گردشگران ایرانی بیش‌ازحد‌ سخت می‌گیرند؛ به همین دلیل نباید هرگونه داروی آرام‌بخش یا کدئین‌دار همراه داشته باشید. حتماً توجه کنید که مأمورین پذیرش فرودگاه مُهر ورود و خروج روی پاسپورت و ویزا بزنند؛ چرا که نبود این مهر روی پاسپورت و ویزا دردسرهای زیادی به دنبال دارد و حتی ممکن است به‌عنوان مسافر غیرقانونی شناخته شوید.

در فرودگاه دبی با انواع و اقسام تورهای دبی‌گردی روبه‌رو خواهید شد؛ بنابراین به نفع شماست که قبل از مسافرت با جاذبه های گردشگری دبی آشنا شوید تا بتوانید بهترین مکان‌ها را بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید.

دبی چند فرودگاه دارد؟

فرودگاه های دبی

سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا رهسپار عروس امارات می‌شوند. در نتیجه ۲ فرودگاه بین المللی دبی (Dubai International Airport) و فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم ۲۴ ساعت شبانه‌روز مشغول خدمت‌رسانی به مسافران هستند. ازآنجایی‌که آشنایی با فرودگاه شرایط مسافرتی راحت و سریع را فراهم می‌کند، در ادامه با هم به امکانات و ویژگی‌های ۲ فرودگاه بین‌المللی دوبی نگاهی می‌اندازیم.

۱. فرودگاه بین المللی دبی

این فرودگاه به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا شناخته می‌شود و محور اصلی خطوط هواپیمایی «فلای‌ دبی» (FlyDubai) و «امارات» (Emirates) است. به لحاظ پروازهای باربری و مسافری نیز فرودگاه بین المللی دبی در مقام ششم و سوم دنیا قرار دارد و هواپیماهای بسیار بزرگی مانند «اِی‌ ۳۸۰» (A 380) در آن فرود می‌آیند.

جالب است بدانید فرودگاه بین المللی دبی سالانه پذیرای چیزی حدود ۹۰ میلیون مسافر است. به همین دلیل ۳ پایانه مجزا در این فرودگاه وجود دارد. پایانه شماره یک فرودگاه بین المللی دبی فقط یک سالن دارد و پایانه شماره ۲ در ساختمانی جداگانه روبه‌روی ساختمان اصلی فرودگاه واقع شده است. سومین پایانه فرودگاه بین المللی عروس امارات در ۲ سالن جداگانه «اِی»‌ (A) و «بی» (‌B)، تفکیک شده و راهروهای شیشه‌ای پایانه‌های ۱ و ۳ را به یکدیگر مرتبط می‌کنند.

سیستم حمل و نقل داخلی فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی به اندازه‌ای وسیع است که مسافران برای انتقال از پایانه‌های ۱ به ۲ و ۳، باید از سرویس‌های حمل‌ونقل استفاده کنند و چیزی حدود ۲۰ دقیقه در راه باشند تا از یک پایانه به پایانه دیگر برسند. ناگفته نماند عبور از سالن «A» پایانه ۳ به سالن «B» راحت است و راهروی مخصوصی برای این کار در نظر گرفته شده است.

در میان پایانه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، پایانه شماره ۲ به جت‌های شخصی اختصاص دارد و مسافران برای پرواز با هواپیماهای عمومی باید راه پایانه‌های ۱ و ۳ را در پیش بگیرند. پایانه باربری فرودگاه بین المللی دبی در قسمتی جداگانه قرار دارد و سالانه ۳ میلیون‌ تن بار از این پایانه به کشورهای مختلف منتقل می‌شود.

آدرس فرودگاه بین المللی دبی

برای رسیدن به فرودگاه بین‌المللی دبی، راه منطقه «القرهود» را در ۴/۶ کیلومتری قسمت شرقی دبی در پیش بگیرید. بهترین راه دسترسی به این فرودگاه بزرگراه «D 89»، است. این بزرگراه یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های دوبی به حساب می‌آید و از قسمت‌های مختلف عروس امارات می‌توانید راه خود را به بزرگراه «D 89» پیدا کنید.

  • مسیر مترو به فرودگاه بین‌ المللی دبی

مسیر مترو به فرودگاه بین المللی دبی

مترو دبی در دو مسیر مسافران را به فرودگاه بین‌المللی دبی می‌رساند. یکی از این مسیرها با نام خط قرمز شناخته می‌شود که ایستگاهی در فاصله‌ای نزدیک با پایانه‌ ۱ و ۳ این فرودگاه دارد. مترو همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب مسافران را به فرودگاه بین‌المللی دبی می‌رساند. خط مترو بعدی به نام خط سبز معروف است و ایستگاه این خط در منطقه آزاد فرودگاه واقع شده است. این خط برای مسافرانی که عازم پایانه ۲ فرودگاه بین‌المللی دوبی هستند پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است ساعت مترو دبی در ماه مبارک رمضان تغییر می‌کند. همچنین در روز‌های جمعه تعطیل است.

  • مسیر اتوبوس به فرودگاه بین‌ المللی دبی

مسیر اتوبوس به فرودگاه بین المللی دبی

تقریباً در هر کجای که دبی باشید فاصله چندانی با ایستگاه اتوبوس ندارید؛ در نتیجه از خطوط ۴، ۱۱، ۱۵، ۳۳ و ۴۴ برای رسیدن به پایانه‌‌های ۱ و ۳ فرودگاه بین‌ المللی دبی کمک بگیرید. خط اتوبوس ۲ نیز مسافران را به پایانه ۲ این فرودگاه می‌رساند.

  • مسیر تاکسی به فرودگاه بین‌ المللی دبی

مسیر تاکسی به فرودگاه بین‌المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی مانند تمامی فرودگاه‌های تراز اول دنیا تاکسی‌های آماده به خدمت دارد. پس از رسیدن به فرودگاه کافی است نام هتل خود را به راننده تاکسی بگویید و از کوتاه‌ترین مسیر ممکن به مقصد برسید. تاکسی‌های دبی در تمامی قسمت‌های گردشگری این شهر و جلوی هتل‌‌های بزرگ منتظر گردشگران هستند. برای برگشت به فرودگاه نیز با خیال راحت می‌توانید از خطوط تاکسی‌رانی دبی استفاده کنید.

۲. فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی

فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم در منطقه آزاد اقتصادی دبی قرار دارد و ازآنجایی‌که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده، به لحاظ امکانات و ساختمان فروگاه پیشرفته‌ای به‌حساب می‌‌آید. این فرودگاه ظرفیت انتقال سالانه ۲۵۰ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار را دارد. در نتیجه به لحاظ تعداد مسافر و مساحت با بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا طرف هستیم.

آشیانه مخصوص نگهداری و تعمیر هواپیماهای بزرگی مانند «A380»، هتل‌های فرودگاهی، چندین مرکز خرید شیک و مجلل و سالن‌های بزرگ را می‌توان از ویژگی‌‌های برجسته فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم نام برد. این فرودگاه ۳ پایانه بسیار بزرگ دارد و با مساحتی حدود ۱۴هزار هکتار بنا شده است.

آدرس فرودگاه بین المللی آل مکتوم

بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا در بخش تجارت جهانی دبی و منطقه «جبل‌ علی» با فاصله‌ای حدود ۳۷ کیلومتر از دبی قرار دارد. خطوط پرسرعت قطار شهری،‌ تاکسی، اتوبوس شهری و خطوط هوایی به عنوان راه‌های دسترسی به این فرودگاه شناخته می‌شوند. جالب است بدانید هیچ کدام از خطوط هواپیمایی مسیر ایران امارات، به فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم پرواز ندارند.

کدام خطوط هواپیمایی به دبی پرواز دارند؟

پرواز به دبی

هواپیمایی امارات، کاسپین، فلای‌ دبی، ایران‌ ایر، آسمان، کیش‌ ایر، ماهان، قشم ایر و تابان ایر مسافران را از فرودگاه‌‌های مختلف ایران به دبی می‌رسانند. برای ارسال بار به دبی نیز از «ایران ایر کارگو» (Iran Air Cargo)، در فرودگاه امام کمک بگیرید.

سفر دبی چقدر خرج بر می‌دارد؟

دبی شهری امیر‌نشین و گران است و زندگی در این شهر حدود ۷۵درصد گران‌تر از تهران تمام می‌شود. ازآنجایی‌که قیمت‌ها دائم تغییر می‌کند و سلیقه مسافران در هزینه‌های مسافرت تأثیر چشمگیری دارد، نسخه واحدی برای برآورد هزینه‌های سفر دبی نمی‌توان پیچید. به همین دلیل به هزینه‌های ثابت سفر دبی اشاره می‌کنیم تا با یک حساب سرانگشتی متوجه شوید این سفر چقدر خرج بر می‌دارد.

ویزا دبی برای ایرانیان

اولین چیزی که برای هر مسافرت خارجی نیاز دارید ویزاست. صدور ویزای دبی نیز مستلزم ضمانت فرد یا شرکت حقوقی در دبی برای مسافر مدنظر است تا تضمینی برای خروج این مسافر در تاریخ پایان ویزا باشد. این فرد در امارات با نام «اسپانسر» (Sponser) یا «کفیل» شناخته می‌شود.

برای دریافت ویزای امارات نیازی به مصاحبه حضوری ندارید؛ اما توجه داشته باشید که دختر خانم‌ها و آقا پسرهایی که ویزای خود را با واسطه ویزای همراه خود گرفته‌اند و همچنین خانم‌های مجرد هرگز نباید بدون همراهی که برای وی ویزا گرفته وارد خاک امارات شوند. وگرنه با جریمه‌ای گزاف روبه‌رو خواهند شد.

ویزای دوبی فقط برای پاسپورتی با ۶ ماه اعتبار صادر می‌شود. اگر اعتبار پاسپورت شما رو به پایان است، بهتر است هزینه تمدید پاسپورت را به هزینه دریافت ویزا اضافه کنید. عوارض خروج کشور نیز هزینه دیگری است که برای بار اول کمتر و در دفعات بعدی بیشتر خواهد شد.

بلیط هواپیما و هتلی که در آن اقامت می‌کنید را نیز باید به هزینه‌های سفر دبی اضافه نمایید. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل ترفند‌های متفاوتی دارد که انجام این ترفند‌ها‌ کاهش چشمگیر هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

در کنار هزینه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، خرج‌‌های زیر را هم در سفر به دبی به فهرست هزینه‌های این سفر اضافه کنید:

  • خرید سیم‌کارت؛
  • خورد و خوراک؛
  • حمل و نقل در دبی؛
  • بیمه‌ مسافرت؛
  • گشت‌و‌گذار در دوبی.

ترفندهای ارزان تر شدن هزینه سفر دبی کدامند؟

اقامت در آپارتمان های اجاره ای دبی

دبی به هتل‌های لوکس و گران‌قیمت معروف است و تنها هتل هفت ستاره دنیا با نام «هتل برج العرب» (burj al arab hotel)، در این شهر قرار دارد؛ در نتیجه اگر حواستان به هزینه‌ های سفر دبی نباشد، اقامت هتل برای شما گران تمام خواهد شد. خوشبختانه دبی به لحاظ امکانات اقامتی چیزی کم‌و‌کسر ندارد و در کنار هتل‌های ۵، ۴ و ۳ ستاره که عموماً قیمتی گزاف دارند، مهمان‌خانه‌ها و هاستل‌های‌ بی‌شماری در دوبی وجود دارد که قیمت آن‌ها بسیار کمتر از هتل‌های چند ستاره است. حتی اگر می‌خواهید کمترین هزینه اقامت دبی را متقبل شوید، می‌توانید در محله‌های متوسط این شهر دنبال آپارتمان‌های اجاره‌ای بگردید.

ارزانترین سفرهای خارج از کشور

 گروپون چیست؟

با «گروپون» (Groupon)، تخفیف‌های استثنایی را در خریدهای دبی تجربه می‌کنید. گروپون شرکتی است که یدطولایی در عرضه کوپن و کدهای تخفیف دارد. به این ترتیب چیزهایی که می‌خواهید بخرید را در سایت یا اپلیکیشن گروپون بررسی کنید و در صورت تخفیف‌دار بودن این کالاها، از این سرویس برای کاهش چشمگیر هزینه‌ های دبی کمک بگیرید.

نکته‌های مهم دیگر در کاهش هزینه سفر دبی

بازدید از فواره بزرگ دبی

شکی نیست که باید به فکر کاهش هزینه‌ های سفر دبی باشید؛ اما قرار نیست کیفیت را فدای کمیت کنید و خدای ناکرده سلامت جان عزیز خود و هم‌سفران را به خطر بیندازید. برای نمونه ممکن است قیمت ارزان خوراکی‌های خیابانی دبی شما را وسوسه کند؛ اما قبل از انتخاب هرگونه خوراکی،‌ بهداشت مکان و افرادی که غذا در اختیار شما قرار می‌دهند را در نظر داشته باشید.

آب معدنی در دبی قیمت گزافی دارد و ازآنجایی‌که گرمای هوا، نوشیدن دائم آب را طلب می‌کند، ممکن است هزینه گزافی را برای خرید آب معدنی متقبل شود. جالب است بدانید آب شرب دبی هیچ مشکلی ندارد و نیازی نیست پول خود را صرف خرید آب معدنی کنید.

جاذبه های گردشگری بی‌شماری در دبی رایگان است و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانید حسابی‌ دبی‌گردی کنید. برای نمونه فواره دبی،‌ مال دبی و آکواریوم دبی، کاملاً رایگان است. مناطقی مانند باغ معجزه، موزه دبی و باغ طبیعی گل قیمت بسیار کمی دارد و خرجی روی دست گردشگران نمی‌گذارد. ناگفته نماند و دلفیناریوم، اسکی، و دهکده جهانی بلیط بسیار گزافی دارد و اگر پولتان از پارو بالا نمی‌رود، بهتر است دور این جاذبه های گردشگری دبی را خط بکشید.

حمل و نقل در دبی چگونه است؟

پس از اینکه پای خود را به خاک دبی گذاشتید با وسیله‌های مختلفی برای حمل‌و‌نقل در این شهر روبه‌رو خواهید شد. هر کدام از این وسیله‌ها فایده‌های خاص خود را دارند و بسته به صلاحدید و شرایطی که دارید می‌توانید از تاکسی، اتوبوس، تاکسی‌های آبی، مترو و مونوریل برای گشت‌و‌گذار در دبی کمک بگیرید.

  • تاکسی‌سواری در دبی

تاکسی سواری در دبی

تاکسی راحت‌ترین وسیله برای حمل و نقل در هر مسافرتی است. انصافاً باید گفت دبی خطوط تاکسی‌رانی بسیار راحت و مطمئنی دارد. پس از رسیدن به فرودگاه راهی ایستگاه تاکسی شوید. تاکسی‌های رسمی فرودگاه با نام «Dubai Taxi Corporation» شناخته می‌شوند.

کرایه تاکسی‌های دبی با تاکسی‌متر محاسبه می‌شود و نرخ کرایه بسته به زمان روز و مسیر تفاوت دارد. لازم به ذکر است بیشتر هتل‌ها خدمات انتقال رایگان مسافر از فرودگاه به هتل را عرضه می‌کنند و اگر از قبل اتاق رزرو کرده‌اید، نیازی به استفاده از تاکسی و دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برای رسیدن به هتل ندارید.

  • متروسواری لذت‌بخش در دبی

مترو سواری در دبی

دبی شهر جاذبه های گردشگری است؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد که گرمای طاقت‌فرسایی دارد. به این ترتیب شاید به ذهن شما رسیده باشد که متروسواری در این شهر چندان لذت‌بخش نخواهد بود. اما اجازه دهید همین جا خاطر شما را جمع کنیم. مترو دبی به بهترین تجهیزات سرمایشی مجهز است و در طول سفر با مترو روی گرما را نخواهید دید. در تمامی قسمت‌های مترو دبی دستگاه‌های تهویه هوای بسیار مجهزی نصب شده تا گردشگران همیشه از خنکای نسیم و هوایی مطبوع بهره‌مند باشند.

خوشبختانه در همسایگی تمامی مراکز گردشگری دبی ایستگاه مترو وجود دارد و در کمترین زمان می‌‌توانید با مترو جاذبه های گردشگری دبی را زیر پا بگذارید. در حال نگارش این مطلب متروی دبی ۲ خط قرمز و سبز دارد و قرار است در آینده‌ای نزدیک ۳خط دیگر نیز به مترو این شهر اضافه شود. در مترو دبی با سازوکاری کاملاً مکانیزه و خودکار طرف هستیم و خبری از راننده‌ برای هدایت مترو این شهر نیست.

 اگر مترو را برای دبی‌‌گردی انتخاب کرده‌اید، سراغ ایستگاه‌های زیر را در دبی بگیرید:

۱. ایستگاه الرقه

پیشنهاد می‌کنیم در سفر دبی حتماً سری به خیابان «الرقه» بزنید. در این خیابان تا چشم کار می‌کند فروشگاه‌های لوازم چینی وجود دارد. با فرارسیدن شب برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای در این خیابان برگزار می‌شود. برای حضور در خیابان الرقه کافی است در هر کجای دبی که هستید، سوار مترو شوید و در ایستگاه الرقه (AL Rigga)، پیاده شوید.

۲. ایستگاه مرکز تجارت جهانی

تصویر ایستگاه مترو مرکز تجارت جهانی دبی

اگر هوای شرکت در کنسرت‌ به سر شما زده یا اینکه می‌خواهید به تماشای آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک‌کشیده دبی بنشینید، در ایستگاه مترو مرکز تجارت جهانی (World Trade Center)، پیاده شوید.

۳. ایستگاه نخیل

به گردشگرانی که به خودشان وعده سفری اعیانی به دبی داده‌اند و می‌خواهند در جزیره مصنوعی و زیبای نخل دبی گردش کنند پیشنهاد می‌کنیم در «ایستگاه نخیل» (Nakheel)‌ پیاده شوند.

  • گشت‌و‌گذار در دبی با مونوریل

مونوریل بهترین انتخاب برای رفت‌و‌برگشت به جزیره نخل جمیرا (Palm Jumeirah) است. به این ترتیب اگر در هتل معروف «آتلانتیس» (Atlantis)، اقامت دارید و به‌دنبال راحت‌ترین روش ایاب‌و‌ذهاب میان جزیره و داخل شهر دبی می‌گردید، مونوریل را پیشنهاد می‌کنیم. ساعت کار مونوریل در هفت روز هفته از ۸ بامداد تا ۱۰ شب است.

  • اتوبوس و تاکسی‌ آبی

اتوبوس حمل و نقل در آب های دبی

اگر به دنبال حمل‌و‌نقل سرگرم‌کننده و متفاوت می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای یک بار هم که شده اتوبوس و تاکسی‌‌‌های آبی دبی را امتحان کنید. اتوبوس آبی حدود ۲۰ نفر گنجایش دارد و گردشگران را از بازار قدیمی «دیره» (Deira)، به اسکله «ابرا» (Abra) و محله «اسبخه» (AL Sabkha) در دو مسیر آبی منتقل می‌کند.

  • اتوبوس های داخل شهری

تصویر نول کارت کارت مخصوص اتوبوس در دبی

اتوبوس‌‌های شهری دبی ممکن است امکانات تاکسی یا مترو را در اختیار گردشگران قرار ندهند؛ اما انصافاً کرایه کمتری دارند. این اتوبوس‌ها تمیز، خنک و راحت هستند. البته فراموش نکنید که برای سوارشدن باید کارت هوشمند «نول» (Nol Card) دبی را خریداری کنید.

نکته‌های حمل‌و‌نقل در دبی

برای استفاده از مترو دبی باید کارت مخصوص تهیه کنید. کارت قرمز مناسب متروسواری یک‌روزه است. این کارت هیچ محدودیت تردد ندارد و در طول یک‌شبانه روز با یک کارت قرمز می‌توانید هرچقدر که دلتان خواست مترو سواری کنید.

بهترین کارت برای گردشگرانی که قصد دارند چندین روز در دبی متروسواری کنند، کارت نقره‌ای است. هزینه‌ مسافتی که با مترو طی کرده‌اید از مبلغ کل شارژ این کارت کم می‌شود. پس از پایان استفاده نیز اگر شارژی در کارت باقی بماند، می‌توانید مبلغ مازاد را پس‌ بگیرید. استفاده از این کارت برای دفعه‌های بعدی نیز اشکالی ندارد. اگر گردشگری در دبی حسابی به شما خوش گذشته و دوباره قصد مسافرت به این شهر را دارید، می‌توانید کارت مترو نقره‌ای را نزد خودتان نگه دارید یا اینکه این کارت را به دیگر دوستان و آشنایان عازم دبی بدهید.

برای متروگردی در دبی از یک کارت برای چند نفر نمی‌توانید استفاده کنید و هر گردشگر باید حتماً یک کارت جداگانه تهیه کند. خوابیدن، چرت‌زدن، آدامس جویدن و خوردن و آشامیدن در مترو دبی ممنوع است و جریمه‌های سنگینی به دنبال دارد!

استفاده از تاکسی آنلاین اوبر و کریم در دبی

شرکت‌ بین‌ المللی تاکسی‌رانی «اوبر» (Uber)، و شرکت اماراتی «کریم» تاکسی‌ اینترنتی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. ردیف‌های اول تمامی اتوبوس‌‌های شهری دبی به کودکان و بانوان اختصاص دارد و آقایان نباید در این ردیف‌ها بنشینند. ایستگاه‌های اتوبوس مهم دبی نقشه و اطلاعات حرکت اتوبوس‌ها را به رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند. اتوبوس‌های شاتل در دبی به‌عنوان خطی ویژه‌ شناخته می‌شوند که مسافران را با سرعتی بیشتر از خطوط اتوبوس‌رانی معمولی دبی به بازار و هتل‌های محلی می‌برند.

برقراری تماس و اینترنت در دبی چگونه است؟

برقراری تماس در دبی

اماراتی‌ها دو اپراتور مهم با نام‌های «اتصالات» (Etisalat) و «دو موبایل» (Du Mobile)، دارند. این اپراتورها تمامی قسمت‌های دبی و نواحی اطراف این شهر را پوشش می‌دهند و جای نگرانی برای آنتن‌دهی موبایل وجود ندارد. ناگفته نماند ممکن است در کویرهای دور از دوبی آنتن موبایل قطع شود. ازآنجایی‌که تماس «رومینگ» (Roaming) با اپراتورهای ایران به لحاظ هزینه در دبی توجیه ندارد؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم پس از فرودآمدن در فروگاه دوبی، به فکر خرید سیم‌کارت باشید.

  • خرید سیم‌کارت در دبی

خرید سیم کارت

اپراتور اتصالات بزرگ‌ترین اپراتور دبی به‌حساب می‌آید و انصافاً هم باید گفت پوشش خوبی در منطقه دارد. اپراتور دو موبایل نیز رقیب مهمی برای «اتصالات» در میان اهالی دوبی و گردشگران شناخته می‌شود. به همین منظور در ادامه به ویژگی‌های هرکدام از اپراتورهای موبایل دبی اشاره می‌کنیم تا بهترین اپراتور را بسته به نیاز مسافرتی خود انتخاب نمایید.

۱. اپراتور اتصالات

اپراتور های تلفن همراه دوبی و سیم کارت اتصالات

این اپراتور سیم‌کارتی با نام «واصل» را از طریق بیشتر فروشگاه‌های معتبر دبی در اختیار گردشگران و اهالی این شهر قرار می‌دهد. این سیم‌کارت‌‌ها اینترنت 3G، 2G و 4G LTE را پشتیبانی می‌کنند و با اعتبار قیمت‌های ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰و ۵۰۰درهمی به فروش می‌رسند.

برای شارژ سیم‌کارت واصل کافی است کاراکترهای «#کداعتبار*۱۲۰*» را وارد کنید و با انتخاب کاراکترهای «*۱۴۰#» وضعیت فعال‌بودن سیم‌کارت را بررسی کنید. سیم‌کارت «واصل» تا ۹ ماه از آخرین استفاده فعال می‌ماند. به ازای هر یک درهم می‌توانید به یک مگابایت اینترنت دسترسی داشته باشید. اپراتور اتصالات همانند اپراتورهای داخل کشور طرح‌های روزانه و ماهانه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌‌دهند. ازآنجایی‌که احتمالاً چند روز بیشتر مهمان دبی نیستید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از طرح‌های روزانه این اپراتور را برای تماس و اینترنت فعال کنید.

۲. اپراتور دو موبایل

اپراتور دو موبایل شانه‌به‌شانه «اتصالات» در دبی فعالیت می‌کند و شبکه‌های موبایل 3G، 2G و 4G LTE را پوشش می‌دهد. اپراتور دو موبایل ۲ طرح اصلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که یکی از این طرح‌ها با نام «پرداخت در لحظه» شناخته می‌شود و با مبلغ ۵۵ درهم می‌توانید ۲۰ دقیقه تماس بین‌ المللی با تمدید اعتبار هدیه یک‌روزه را فعال کنید.

«سیم‌کارت توریست پلَن» (Turist Plan)، دیگر طرح این اپراتور است که با مبلغ ۷۵ درهم، می‌توانید ۲۰ دقیقه مکالمه بین‌ المللی و ۲۰۰ مگابایت اینترنت داشته باشید. این سیم‌کارت فقط ۹۰ روز فعال می‌شود و پس از انقضا باید با پرداخت ۵ درهم دوباره آن را تمدید کنید.

مشاهده اعتبار با واردکردن کاراکترهای « *۱۳۵#» در گوشی همراه انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در حین خرید سیم‌کارت، از فروشنده درخواست کنید تا آن را فعال کند و فرصتی برای فعال‌کردن سیم‌کارت از دست ندهید. جالب است بدانید مردم امارات به سیم‌کارت، «چیپ» می‌گویند و بعضی از آن‌ها نیز فقط از عبارت «سیم‌» برای سیم‌کارت استفاده می‌کنند.

صرافی های امارات را بشناسید

صرافی های امارات در دوبی

مسئولان گردشگری امارات اهمیت ویژه‌ای به رفاه گردشگران می‌دهند؛ در نتیجه به هر کجای دوبی که پا بگذارید با صرافی روبه‌رو خواهید شد و مشکلی برای پیداکردن صرافی در دبی ندارید. در کنار صرافی، بانک‌ها نیز مرکز مطمئنی برای تبدیل پول گردشگران به حساب می‌آیند؛ اما کارمزد بیشتری می‌گیرند. بانک‌های دبی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر باز هستند. در حین تبدیل پول حتماً رسیدی که از صرافی دریافت می‌کنید را نگه دارید تا خدای ناکرده اگر مشکلی پیش آمد، مدرکی محکمه‌پسند داشته باشید. ناگفته نماند کارمزد تبدیل پول در صرافی‌ های واقع در فرودگاه‌ و هتل‌‌ها نیز به مقدار بسیار کمی از صرافی‌های داخل شهر دبی بیشتر است.

در سفر دبی بیشتر از ۱۰۰هزار درهم نمی‌توانید همراه داشته باشید و برای مبالغ بیشتر باید حتماً اجازه کتبی دریافت کنید. با این حساب پولی که برای سفر دوبی کنار گذاشته‌اید را در ایران به دلار و درهم تبدیل کنید تا در صورت نیاز در مسافرت دلار بیشتری را با درهم مبادله کنید.

معروف‌ترین و خوش‌قیمت‌ترین هتل های دبی کدامند؟

بهترین هتل های دوبی هم از لحاظ قیمت از لحاظ کیفیت

شهری که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است، هتل‌های بی‌شماری دارد. کافی است لب تر کنید تا راننده تاکسی شما را به یکی از این هتل‌ها ببرد. اما پیشنهاد همراهان خود در ره بال آسمان را به خاطر داشته باشید و قبل از سفر اطلاعات نسبی درباره هتل‌های دبی و قیمت آن‌ها به دست بیاورید.

ازآنجایی‌که عادت نداریم گردشگران را در ره بال آسمان به جای بدی ببریم، پیشنهاد می‌کنیم هتل خود را در منطقه‌های مرکزی دوبی انتخاب کنید تا دسترسی سریعی به مراکز تفریحی این شهر داشته باشید و وقت شما در ایاب‌وذهاب تلف نشود. در نتیجه سری به منطقه‌های «دبی‌ مال» (Dubai Mall)، «داون تاون» (DownTown)، «پالاس‌داون» (Palace Down) و «آرمانی» (Armani) بزنید.

اگر هم می‌خواهید حسابی خودتان را تحویل بگیرید، یکی از هتل‌‌های لوکسی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را برای اقامتی خاطره‌انگیز در دبی انتخاب کنید.

  • هتل نووتل ال بشیر

این هتل ۴۱طبقه، به خیابان معروف و تماشایی «شیخ‌زاید» اشراف کامل دارد و فاصله چندقدمی این هتل با ایستگاه مترو و همسایگی آن به پیست اسکی، «هتل نوتل ال بشیر» (Novotel Dubai Al Barsha) را به هتلی ایده‌آل برای گردشگران اهل سرگرمی‌های لاچکری تبدیل کرده است. «نووتل ال بشیر» در کنار مرکز تجارت جهانی، برج خلیفه و دبی مال است. تاجران بین‌ المللی زیادی را سراغ داریم که این هتل را برای سفرهای کاری خود انتخاب می‌کنند.

  • هتل آتلانیس

«هتل آتلانتیس» در میان بهترین‌ بهترین‌های هتل‌های دبی قرار دارد و در جزیره تماشایی «نخل جمیرا» واقع شده است. چشم‌انداز خیره‌کننده به خلیج‌ فارس، تفریح‌های آبی مانند شنا با دلفین و پارک آبی بسیار بزرگ، در کنار طراحی چشم‌نواز عربی و خوراکی‌های خوشمزه را می‌توان از امکانات این هتل لوکس نام برد.

ناگفته نماند هتل آتلانتیس در فاصله‌ای دور از دبی قرار دارد و رانندگی از این هتل تا شهر حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

  • هتل دارالمسیاف

به گردشگران علاقه‌مند به اقامت در هتل‌های لوکس پیشنهاد می‌کنیم در سفر دبی سری به «دارالمسیاف» (Dar Al Masyaf) بزنند. این هتل ۵ستاره در منطقه «جمیرا» قرار دارد و فقط ۳ دقیقه از یکی از زیباترین سواحل دبی دورتر است. استخر سرپوشیده، ‌اجاره خودرو، زمین گلف، باشگاه شبانه، ساحل خصوصی، رستوران‌های درجه یک و هر چیزی که از یک هتل تراز‌اول سراغ داشته باشید را در هتل دارلمسیاف پیدا می‌کنید.

  • هتل پولمن دیره

اگر به دنبال هتلی نزدیک به مراکز خرید دبی می‌گردید و می‌خواهید دسترسی راحتی به ایستگاه مترو و تاکسی داشته باشید، «هتل پولمن دیره» (Pullman Dubai)، دقیقاً همان جایی است که دنبال آن هستید. این هتل فضای بسیار بزرگ و مجهزی برای برگزاری‌ جلسه‌های رسمی دارد و قسمت نگهداری کودک، استخر روباز، جکوزی، زمین تنیس، رستوران‌های شیک و کافه‌‌های درجه یک از دیگر امکانات «هتل پولمن دیره» به‌حساب می‌آيند.

هتل‌‌های «ویدا»‌ (Vida)، «رادیسون بلو» (Radison Blu)، «شراتون» (Sheraton)، «منزل» (Manzil) و «مِدیا وان» (Media One)، از هتل‌های معروف ۴ستاره دبی به‌حساب می‌آیند. اگر به دنبال هتل ۳ ستاره در دبی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به هتل‌های «سیلیکون اوسیس» (Sillicon Oasis)، «سنترو بارشا» (Centro Barsha)، «سیتی مکس» (CityMax)، «دریم پالِیس» (Dream Palace) و «هتل اُرکید» (Orchid Hotel)، بزنید.

  • اقامت در هاستل دبی

به آن دسته گردشگرانی که نمی‌خواهند سفر دبی خرج هنگفتی روی دست آن‌ها بگذارد، اقامت در «هاستل‌های» دبی را توصیه می‌کنیم. «یوث هاستل امارات» (U.A.E Youth Hostel)، در منطقه «القصیص» (Al Qusais) قرار گرفته و ۸ کیلومتر از فرودگاه بین‌ المللی دبی دورتر است. از این «هاستل» تا ایستگاه مترو فقط  ۵ دقیقه فاصله است و «مرکز خرید البوستان» (Boostan Shopping Center) در همسایگی آن واقع شده است.

استخر روباز، پارکینگ اختصاصی و کرایه خودرو، صندوق‌ امانات و تخت‌های مخصوص آفتاب‌گرفتن و سالن ماساژ را می‌توان به‌عنوان امکانات برجسته این «هاستل» ذکر کرد. برای خوردوخوراک نیز رستوران‌های «مرکز خرید البوستان» گزینه‌های مناسبی هستند.

سفر دبی را با شرکت در این جشنواره‌ ها و فستیوال‌ ها کامل کنید

دبی بهشت خرید است و گردشگری را سراغ نداریم که از این شهر دست‌خالی به ایران بازگردد. به همین‌ منظور سالانه جشنواره‌ های خرید و فستیوال‌ های بی‌شماری در دوبی برگزار می‌شود. در این جشنواره‌ ها نه تنها به لحاظ قیمت با تخفیف‌‌های چشمگیر روبرو خواهید شد، بلکه مراسم سرگرم‌کننده‌ای در آنها جریان دارد و حسابی به گردشگران خوش می‌گذرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم سفر دبی را به گونه‌ای تنظیم کنید تا فرصتی برای بازدید جشنواره خرید دبی و دیگر فستیوال‌ ها و جشنواره ها داشته باشید.

  • جشنواره خرید دبی

در میان همه مراسم و جاذبه های سرگرم‌کننده‌ای که سالانه در دبی برگزار می‌شود، «جشنواره خرید دبی» (Dubai Shopping Fetsival)، حرف اول را می‌زند. این جشنواره که با نام‌های «شاپینگ فستیوال» یا «فستیوال خرید دبی» نیز شناخته می‌شود، به اندازه‌ای جذاب است که سالانه نزدیک به ۳ تا ۵ میلیون نفر از سرتاسر دنیا با هدف شرکت در آن راهی دوبی می‌شوند.

در این جشنواره با رویداد بین‌ المللی طرف هستید که خبری از مالیات در کالاها نیست و خرده‌فروشان و کلی‌فروشانِ دوبی اجناس را با کمترین قیمت ممکن پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. جاذبه های جشنواره خرید دبی به قیمت‌های ارزان این جشنواره ختم نمی‌شود و از رویدادی صحبت می‌کنیم که در طی آن ده‌ها سرگرمی مختلف مانند آتش‌بازی و پایکوبی اجرا می‌شود و خواننده‌های مختلفی از سرتاسر دنیا شرکت‌کننده‌ها را سرگرم می‌کنند.

اگر با تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از این جشنواره کردیم به فکر شرکت در جشنواره خرید دبی افتاده‌اید، باید برنامه مراسم و رویدادهای دوبی را زیر نظر بگیرید؛ چرا که این جشنواره در بازه زمانی مشخصی برگزار نمی‌شود. البته تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده عموماً در روزهای ۵ دی‌ماه تا ۶ بهمن شاهد برگزاری این جشنواره در دبی هستیم.

خیابان‌ «السیف دبی» (Al Seef Dubai) و «ساحل لامر» (La Mer Beach)، به‌عنوان مراکز مهم برگزاری فستیوال خرید دبی شناخته می‌شوند و در آخرین روز این برنامه رأس ساعت ۲۱، فستیوال با آتش‌بازی باشکوهی پایان می‌یابد.

  • فستیوال موسیقی دبی

فستیوال موسیقی دوبی

اگر اهل دل هستید و می‌خواهید در کنار خوش‌گذرانی در دبی، برای ساعتی هم که شده غرق موسیقی‌های جذاب شوید، حتماً سری به فستیوال موسیقی دبی بزنید. این فستیوال سالانه در ماه ژوئن برگزار می‌شود و ازآنجایی‌که سفر دبی در این ماه نسبت‌به دیگر ماه‌های سال ارزان‌تر است، سفری خاطره‌انگیز و خوش‌قیمت را تجربه خواهید کرد. فستیوال موسیقی دبی ۱۰ روز به طول می‌انجامد و فرصتی پیدا می‌کنید تا از نزدیک به صدای خوش‌الحان‌ترین خواننده‌های دنیا گوش فرا دهید.

  • نمایشگاه جیتکس دبی

نمایشگاه جیتکس در دوبی

دبی یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیاست و برای اینکه جای نمایش فناوری‌های جدید در این شهر خالی نباشد، سالانه در اکتبر هر ماه، شاهد برگزاری «نمایشگاه جیتکس دبی» (GiTEX) هستیم. این نمایشگاه حدود ۳۷ سال قدمت دارد. مطمئن هستیم علاقه‌مندان فناوری‌های جدید در بازار دید از جیتکس دبی دست‌خالی برنخواهند گشت.

  • فستیوال رنگ دبی

به گردشگران ورزشکاری که حاضر نیستند مسافرت جلوی ورزش آن‌ها را بگیرد، پیشنهاد می‌کنیم در زمان برگزاری «فستیوال رنگ دبی» (Dubai Colour Run)، راهی این شهر شوید. این فستیوال عموماً در نوامبر هر سال برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از پیر و جوان و زن و مرد در فستیوال رنگ دوبی که نوعی مسابقه دو است، شرکت می‌کنند. جاذبه های فستیوال رنگ دبی به اندازه‌ای است که چندین هفته قبل از برگزاری، بلیط‌های آن به فروش می‌رسد. در کنار مسابقه دو، در این فستیوال رنگین‌کمانی از رنگ‌های زیبا روی شرکت‌کنندگان ریخته می‌شود؛ پس با فستیوالی طرف هستیم که خاطره‌ای خاص از مسافرت را در ذهن گردشگران ماندگار می‌کند.

  • جام جهانی اسب دوانی دبی

جام جهانی اسب دوانی در دوبی

کسی را سراغ نداریم که محو تماشای وقار و زیبایی اسب‌های زیبای عربی نشود. در نتیجه اگر به دنبال فرصتی هستید تا از نزدیک به تماشای یکی از زیباترین نژاد‌های اسب دنیا بنشینید، حرف ما را زمین نیندازید و در ماه‌های مارس و آوریل سری به دبی بزنید. در این ماه‌ها «جام جهانی اسب دوانی دبی» (dubai horse racing world cup)، برگزار می‌شود. این رویداد فرصتی را برای علاقه‌مندان سوارکاری مهیا می‌کند تا از نزدیک در جریان جدیدترین دستاوردهای رشته سوارکاری و تربیت اسب قرار بگیرند.

  • فستیوال غذا دبی

فستیوال غذا در دوبی

مطمئن هستیم شما هم با ما هم‌عقیده‌اید که یکی از جاذبه های اصلی مسافرت، خوردن خوراکی‌های جدید و متنوع است. به این ترتیب اگر می‌خواهید حسابی خودتان را تحویل بگیرید و به قول امروزی‌ها شکم‌گردی کنید، ماه‌های آوریل و می را برای سفر دبی انتخاب نمایید. در این ماه‌ها بهترین سرآشپزهای دنیا در دوبی دورهم جمع می‌شوند و هنر آشپزی خود را به رخ علاقه‌مندان خوراکی‌های خوشمزه می‌کشند. در «فستیوال غذا دبی» (Dubai Food Festival)، در کنار غذاهای متنوع، فناوری‌های جدید و روش‌های تازه‌ای که برای آشپزی استفاده می‌شود نیز پیش‌ روی مخاطبان قرار می‌گیرد. خوراکی‌های این فستیوال به اندازه‌ای خوشمزه است که توصیه می‌کنیم اگر در این فستیوال شرکت کردید، حتماً مواظب انگشتان خود باشید!

  • فستیوال بین‌ المللی فیلم دبی

فستیوال بین المللی فیلم دوبی

انصافاً باید اعتراف کرد امارات سینماگران شناخته‌شده‌ای ندارد، به همین دلیل برای رشد سینمای امارات، سالانه در ماه دسامبر «فستیوال بین‌المللی فیلم دبی» (Dubai International Film Festival)، در این شهر برگزار می‌شود. این فستیوال چیزی حدود ۱۶ سال قدمت دارد. حضور کارگردان‌های ترازاول و هنرپیشه‌های زیبارو و خوش‌تیپ به «فستیوال بین‌المللی فیلم دبی» اعتبار بخشیده است.

  • فستیوال عروس دبی

آرایشگری هنری بین‌ المللی است و «فستیوال عروس دبی» (Dubai Bridal Festival) کعبه آمال آرایشگران حرفه‌ای به حساب می‌آید. در نتیجه به آن دسته از گردشگرانی که علاقه‌ای به آرایشگری دارند و می‌خواهند درجریان جدیدترین ترفند‌های آرایشی مُد روز دنیا قرار بگیرند، پیشنهاد می‌کنیم آوریل هر سال را برای سفر دبی در تقویم مسافرتی خود علامت بزنند. در این فستیوال گلچینی از جدیدترین دستاوردهای آرایش، جواهرات، لباس مجلسی، لباس عروس و هر چیزی که آرایش و زیبایی ارتباط دارد، پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی دبی که حتماً باید سری به آن‌ها بزنید

جاهای دیدنی دبی به اندازه‌ای است که بعید می‌دانیم در یک سفر بتوانید از همه آن‌ها دیدن کنید. به همین دلیل گلچینی از بهترین جاهای دیدنی دبی که دیدن آن‌ها دست‌کم یک بار ارزش دارد را در ادامه با شما درمیان می‌گذاریم.

  • بزرگراه شیخ زاید

بزرگراه شیخ زاید

پیشنهاد می‌کنیم پس از اینکه گرد سفر را زدودید، «بزرگراه شیخ زاید» (Sheikh Zayed Road)، را به‌عنوان اولین مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. برای این پیشنهاد دلیل‌های جالبی داریم. یکی اینکه این بزرگراه شاهرراه دبی به‌حساب می‌آید و مهم‌ترین جاهای دیدنی دبی در راستای این بزرگراه واقع شده است. در دو طرف این بزرگراه ۸بانده، آسمان‌‌خراش‌های سربه‌فلک کشیده در کنار هم صف کشیده‌اند و مرکز تجارت جهانی دبی نیز در مسیر این بزرگراه قرار دارد. در بلندای مرکز تجارت جهانی دبی سکویی قرار دارد که گردشگران با پرداخت مبلغ بسیار کمی می‌توانند در اوج آسمان به تماشای دوبی بنشینند.

  • برج العرب

دوبی شهر آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک کشیده‌ است و «برج العرب» (Burj al-Arab) با ارتفاع ۳۲۱ متر، یکی از مرتفع‌ترین آسمان‌خراش‌های دبی به‌حساب می‌آید. طراحی برج العرب بادبان کشتی را در ذهن گردشگران تداعی می‌کند و نمای زیبای این برج مسافران را از دوردست‌ها به خود فرا می‌خواند.

گشت‌و‌گذار در برج العرب یکی از تفریح‌های لوکس دبی به‌حساب می‌آید. رستوان بسیار زیبایی هم در زیر آب در این برج واقع شده است. تماشای این برج حتی از بیرون آن هم زیباست. شب‌ها رقص‌نورهای زیبایی آن را روشن می‌کند.

  • دهکده میراث غواصی دبی

فرهنگ صید و ماهیگیری در شهرهایی که در همسایگی ساحل قرار دارند با سبک زندگی مردمان این مناطق آمیخته شده و دوبی نیز فرهنگ دریایی غنی دارد. به همین دلیل دهکده‌ای در دبی وجود دارد که یادگار میراث غواصی و صید مروارید مردان این ناحیه است. این دهکده‌ها بازار سنتی، قهوه‌خانه‌های قدیمی و کارگاه‌های بافندگی و سفال‌گری زیبایی دارد. در ماه‌های اکتبر تا آوریل نیز مراسم نوازندگی و پایکوبی سنتی در این دهکده برگزار می‌شود. دهکده میراث غواصی دبی در ناحیه «بُر» دوبی قرار دارد و اگر خدای ناکرده وجود نازنینتان بیمار شد، می‌توانید از حجره‌های طبیب‌های سنتی این دهکده کمک بگیرید.

  • اپرای دبی

دبی برای هر نوع گردشگری تفریح خاص خودش را دارد. اگر به موسیقی کلاسیک علاقه دارید و می‌خواهید به صدای زیبای خواننده‌های اپرا گوش فرا دهید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از اپرای دبی را به برنامه گردشگری خود اضافه کنید. سالن اپرای دبی بنایی بسیار جدید و مدرن است که در کنار اپرا، تئاتر، باله، کنسرت‌ موسیقی کلاسیک و برنامه‌های سرگرم‌کنند‌ه دیگری نیز در آن برگزار می‌شود. سالن اپرای دوبی چیزی حدود ۱۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. برای بازدید از این سالن باید مسیر بزرگراه شیخ محمد بن رشید را در پیش بگیرید.

  • خور دبی

خور دبی

دبی با این خور به ۲ بخش دیره در قسمت شمال و بُر در جنوب مجزا شده است. از قرار معلوم «خور دبی» (Dubai Creek)، در گذشته‌ها منطقه‌ای مهم برای رشد و شکوفایی دوبی به‌حساب می‌آمده است. هم‌اکنون نیز این منطقه نقش چشمگیری در کشتیرانی دبی دارد و گمرگ داو در خور دوبی واقع شده است.

در خور دبی کشتی‌ها و لنج‌های قدیمی وجود دارد که بیشتر از ۱ سده از عمر آن‌ها می‌گذرد‌.‌ ملوان و خدمه این کشتی‌ها با آغوش باز از گردشگران استقبال می‌کنند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم با اجازه ملوان‌ها سری به یکی از این کشتی‌های قدیمی بزنید و از نزدیک درجریان دریانوردی قدیمی‌های دوبی قرار بگیرید. در این منطقه کشتی‌های قدیمی تفریحی متنوعی وجود دارد که با دریافت مبلغی اندک، گردشگران را مهمان مسافرتی کوتاه در دریا می‌کنند.

  • برج خلیفه

حیف است سری به دوبی بزنید و از مرتفع‌ترین آسمان‌خراش دنیا دیدن نکنید. «برج خلیفه» (Burj Khalifa)، با ۸۲۹ متر ارتفاع نه‌تنها مرتفع‌ترین آسمان‌خراش دنیا است، بلکه به لحاظ زیبایی نیز یکی از جاذبه های دبی به‌حساب می‌آید. در این آسمان‌خراش آسانسور پیشرفته‌ای وجود دارد که با چرخی ۳۶۰ درجه نمایی از تمام محیط دبوی و بیابان‌های اطراف آن را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. شب‌های برج خلیفه نیز تماشایی است و دیدن آسمان‌خراش‌های مجاور و خیابان‌های همیشه درخشان دبی در شب‌ به سوژه‌ای زیبا برای عکاسی تبدیل شده.

ازآنجایی‌که گردشگری را سراغ نداریم که راهی دوبی شود و سری به برج خلیفه نزند، این برج همیشه شلوغ است. در نتیجه اگر می‌خواهید به بالاترین قسمت‌های برج بروید، بهتر است بلیط ورودی را در روزهای غیرتعطیل و خلوت خریداری کنید. وجود دریاچه مصنوعی زیبا با آب‌نمایی بزرگ و تماشایی در اطراف این برج، جذابیت برج خلیفه را دوچندان کرده است. برای بازدید از برج خلیفه باید راهی خیابان شیخ زاید شوید و از داخل دبی مال به داخل این برج راه پیدا کنید.

  • مسجد جمیرا

اهالی دبی مسلمان هستند و این شهر مسجد کم ندارد؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد هیچ‌کدام از مسجد‌های دبی به زیبایی «مسجد جمیرا» (Jumeirah Mosque) نیست. این مسجد به لحاظ معماری شباهت‌های نزدیکی به مسجد معروف «الازهر» (Al Azhar)، در قاهره دارد؛ اما به لحاظ ابعاد با این مسجد قابل مقایسه نیست و ۸ برابر از «الازهر» بزرگ‌تر است. زمان ساخت این مسجد به لحاظ تاریخی به حکومت فاطمیان در دوبی باز می‌گردد. به رغم قدمت زیاد مسجد جمیرا، ساختمان این مسجد در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. به شما قول می‌دهیم از تماشای مناره‌های زیبای مسجد جمیرا و قسمت‌های داخل آن سیر نخواهید شد. مسجد جمیرا در بزرگراه جمیرا قرار دارد و هر جمعه ساعت ۱۰ صبح برنامه‌های رایگانی را برای گردشگران ترتیب می‌دهد.

  • منزل شیخ زاید آل مکتوم

منزل شیخ زاید آل مکتوم

برای شما گفتیم که خاندان مکتوم سال‌هاست که بر امارات حکومت می‌کنند. «شیخ زاید آل مکتوم» (Sheikh Saeed Al-Maktoum)، پدر بزرگ حاکم کنونی امارات است و منزلی که این شیخ در آن زندگی می‌کرده به یکی از مناطق دیدنی دبی تبدیل شده است. خانه «شیخ زاید آل مکتوم» در سال ۱۸۹۶ ساخته شده و معماری این منزل به گونه‌ای انجام شده تا شیخ از ایوان‌های منزل به دریا دید داشته باشد.

منزل شیخ زاید آل مکتوم ۳۰ اتاق دارد و داخل این اتاق‌ها عکس‌ها و مستندات تاریخی از شیوه حکمرانی وی به چشم می‌خورد. سکه‌ها، لوازم‌های زندگی و تمبرهای قدیمی نیز در جای‌جای این منزل مشاهده می‌شود. برای بازدید از «منزل شیخ زاید آل مکتوم» راهی بزرگراه الخلیج شوید.

  • منطقه هنری السرکل

دبی فقط برای گشت‌و‌گذار و خوشگذرانی نیست و مراکز هنری متعددی دارد. به این ترتیب به علاقه‌مندان هنرهای تجسمی پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به خیابان «السرکل» (Alserkal)، بزنند. در این ناحیه، منطقه‌ای با نام «القوز» (Al Quoz)، قرار دارد. مسئولان شهر دبی همت ویژه‌ای برای تبدیل این منطقه به مرکز هنرهای تجسمی دوبی گماشته‌اند. گالری‌های هنری معروف دبی مانند «گالری ایام»، «گالری خط سوم» و «گالری هنر سبز» در این منطقه قرار دارد. از طرف دیگر در بازه‌های زمانی مختلف در این منطقه مراسم‌های هنری مختلفی برگزار می‌شود و هنرمندان از سرتاسر دنیا در منطقه هنری السرکل حضور پیدا می‌کنند. در کنار گالری‌های هنری، کافه‌های مدرن و امروزی و رستوران‌های مجلل نیز در این منطقه وجود دارد تا پاتوقی برای هنرمندان کافه‌نشین فراهم شود.

  • محله بستکیه

محله بستکیه

این منطقه این روزها به ناحیه‌ای قدیمی در دبی تبدیل شده؛ اما در گذشته برای خودش برو بیایی داشته و اعیان و اشراف دوبی و هرمزگان در «بستکیه» (Bastakia)، زندگی می‌کردند. ساختمان‌های این محله با آجرهای مرجانی و آهک ساخته شده‌اند و بادگیرهایی مانند بادگیرهای معروف نواحی کویری ایران در این ساختمان‌ها به چشم می‌خورد. به لحاظ زیبایی شناختی محله بستکیه با دبی امروزی تفاوت‌های بی‌شماری دارد. گشت‌و‌گذار در بافت سنتی این منطقه در کنار حضور در مناطق مدرن خالی از لطف نخواهد بود.

  • موزه دبی

مطمئن هستیم شما هم با ما هم عقیده‌اید که گردشگری در شهری که با تاریخچه آن آشنا هستید، لطف دیگری دارد. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ مردمان دوبی، بازدید از «موزه دبی» را پیشنهاد می‌کنیم. این موزه در «قلعه الفهیدی» (Al Fahidi Fort) واقع شده است. تاریخ ساخت این قلعه به سال ۱۷۸۷ میلادی باز می‌گردد و در آن زمان برای محافظت مردم دوبی بنا شد.

ساختمان این قلعه با آجرهای مرجانی و مصالح آهکی ساخته شده و در سقف آن شاهد چوب نخل خرما و گچ هستیم. قلعه الفهیدی سال‌های متمادی جان مردمان دبی را دربرابر مهاجمان حفظ کرد و در مقابل باد و باران طاقت آورد تا اینکه در سال ۱۹۷۱ بازنشسته شد و ساختمان این قلعه به موزه‌ دبی تغییر کاربری داد. گردشگران با بازدید از این موزه در جریان شکل‌گیری شهر دبی و رونق این منطقه پس از کشف نفت قرار می‌گیرند. برای بازدید از موزه دوبی راه خیابان الفهیدی را در پیش بگیرید.

جاهای تفریحی دبی کدامند؟

گردشگران دوبی را برای تفریح و خوش‌گذرانی انتخاب می‌کنند و انصافاً هم باید به آن‌ها حق داد؛ چرا که جاهای تفریحی دبی چیزی کم‌و‌کسر ندارد و به دنبال هر نوع سرگرمی که باشید در دبی پیدا می‌کنید. به همین دلیل برای اینکه در میان جاهای تفریحی دبی سردرگم نشوید و سری به بهترین جاهای تفریحی این شهر بزنید، در ادامه فهرستی از سرگرم‌کننده‌ترین جاهای تفریح دوبی را با شما درمیان می‌گذاریم.

  • آکواریوم دبی

ازآنجایی‌که به شهری در همسایگی دریا مسافرت می‌کنید، شاید خالی از لطف نباشد آکواریوم دبی را به‌عنوان اولین مقصد گردشگری انتخاب کنید. این آکواریوم در طبقه همکف بازار دبی واقع شده و تماشای منظره بیرون آن برای مشتریان مرکز خرید دوبی رایگان است. چیزی حدود ۱۴۰ گونه آبزی در این آکواریوم نگهداری می‌شود و با پرداخت بلیط ورودی آن می‌توانید به تونلی که از این آکواریوم می‌گذرد راه پیدا کنید.

جاذبه های آکواریوم دوبی فقط به ماهی‌های آن ختم نمی‌شود و قایق و قفس‌های شیشه‌ای در کنار غواصی و تفریح‌های زیرآبی را می‌توان از دیگر سرگرمی‌های این آکواریوم نام برد. برای بازدید از آکواریوم دبی مسیر بزرگراه شیخ زاید را در پیش بگیرید و با عبور از «دبی مال» (Dubai Mall)، راه خود را به یکی از زیباترین آکواریوم‌های منطقه پیدا کنید.

  • سرزمین ماجراجویی آی.‌‌ام.‌جی

اگر اهل سینما هستید و به شخصیت‌های ابرقهرمانی مانند «اسپایدرمن» (SpiderMan) و «بتمن» (BatMan) علاقه دارید، حتماً سری به «سرزمین ماجراجویی آی.‌ام‌.‌جی» (IMG Worlds of Adventure)، بزنید. به دلیل وجود شخصیت‌های محبوب کودکان و نوجوانان، بازدید از «سرزمین ماجراجویی آی‌.‌ام‌.جی» به گردشگرانی که فرزند کوچک یا نوجوان دارند نیز پیشنهاد می‌شود.

بیشتر شخصیت‌های «دنیای سینمایی مارول» (Marvel Cinematic Universe)، در این پارک به گونه‌ای بازسازی شده‌اند که با نسخه‌های اصلی آن‌ها تفاوت چندانی ندارند. در کنار شخصیت‌های ابرقهرمانی، دایناسورهای عظیم‌الجثه و کاراکترهای کارتونی بامزه‌ این پارک از ساعاتی خوش و سرگرم‌کننده نوید می‌دهند. به گردشگران شجاعی که از چیزی هراس ندارند پیشنهاد می‌کنیم دل‌و‌جرئت خود را در خانه ارواح این پارک امتحان کنند. «سرزمین ماجراجویی آی‌.‌ام‌.‌جی» در بزرگراه شیخ محمد بین زاید واقع شده است.

  • مجتمع تفریحی و سرگرمی دبی پارک اند ریزورت

«دبی پارک اند ریزورت» (Dubai Parks and Resorts)، از چندین پارک تشکیل شده و هر سرگرمی که فکرش را بکنید در پارک‌های این مجموعه پیدا می‌شود. «پارک موشِن گِیت» (MotionGate)، یکی از پارک‌های این مجموعه است که برای علاقه‌مندان سینمای هالیوود ساخته شده و گردشگران را غرق در رؤیای فیلم‌های هالیوودی می‌کند.

برای علاقه‌مندان سینمای هندوستان نیز خبر خوشی داریم چرا که «بالیوود پارک» (BollyWood Park)، واقع در دوبی‌ پارک اند ریزورت،‌ پارکی برای نمایش جاذبه های سینمای هندوستان است. در نتیجه اگر دلتان برای فیلم‌های هندی تنگ شده و می‌خواهید یادی از خاطره‌های خوش خود با سینمای هندوستان داشته باشید، سری به بالیوود پارک بزنید.

«لگولَند» یکی دیگر از پارک‌های این مجموعه است که برای کودکان طراحی شده و دنیایی از لگو و اسباب‌بازی‌های کودکانه را پیش روی فرزندان دلبند شما قرار می‌دهد. این پارک برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال مناسب است و اولین سرزمین لگو در خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

  • ساحل جمیرا

ساحل جمیرا در کشور امارات

گردشگران فراوانی را سراغ داریم که پس از اینکه پای آن‌ها به دبی رسید، راه ساحل جمیرا را در پیش می‌گیرند. اگر شما هم در گروه این دسته گردشگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این ساحل بزنید. ساحل جمیرا نمایی بسیار زیبا دارد و انواع امکانات ساحلی مانند صندلی‌های مخصوص حمام‌ آفتاب، تفریحات آبی، قایق‌سواری، جت‌اسکی و سرگرمی‌های آبی گوناگون در این ساحل انتظار گردشگران را می‌کشند. همچنین مسافران می‌توانند با کرایه قایق در دبی و سواحل این منطقه توریستی، از تفریحات آبی آن لذت ببرند.

در اطراف ساحل جمیرا رستوران‌های دبی با خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی صف‌کشیده‌اند و بساط پایکوبی و شادی در این ساحل همیشه برپاست. ساحل زیبای جمیرا در نزدیکی بزرگراه جمیراه واقع شده است.

  • ساحل کایت دبی

ساحل کایت در کشور امارات

پس از اینکه در ساحل جمیرا حسابی خوش‌گذراندید، راه این ساحل را به سمت جنوب در پیش بگیرید تا به «ساحل کایت دبی» (Dubai Kite Beach)، برسید. در این ساحل تفریح‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند چتربازی، کایت‌سواری و ورزش‌های هیجان‌انگیز آبی در انتظار گردشگران است و ازآنجایی‌که بستر آن با ماسه‌های سفید پوشیده شده، مکان مناسبی برای قدم‌زدن و ساحل‌گردی به‌حساب می‌آيد. غواصی و بازدید از دنیای زیر آب نیز یکی دیگر از تفریحات سرگرم‌کننده ساحل کایت دوبی به‌حساب می‌آید. برای رسیدن به این ساحل باید مسیر انتهای بزرگراه جمیرا را در پیش بگیرید.

  • پارک آبی آکواوِنچر آتلانتیس دبی

جاذبه های تفریحات آبی دبی با دیگر شهرهای منطقه قابل مقایسه نیست. برای نمونه کافی است نگاهی به «پارک آبی آکواوِنچر آتلانتیس دبی» (Dubai Aquaventure Waterpark)، بیندازید. این پارک در جزیره مصنوعی و زیبای پالم جمیرا قرار دارد و با نام «پارک آبی آتلانتیس دبی» (Dubai Atlantis Waterpark) نیز شناخته می‌شود.

اگر اهل هیجان هستید و می‌خواهید تفریحی متفاوت در دوبی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سوار سرسره بسیار طولانی «آکواکوندا» (Aquaconda)، شوید. این سرسره ۹ مرحله بسیار هیجان‌انگیز دارد و در سراسر این مرحله‌ها لحظه‌های سرشار از آدرنالین را تجربه می‌‌کنید.

جاذبه های پارک آبی آکواوِنچر آتلانتیس دبی به اندازه‌ای است که به همه آن‌ها نمی‌توان اشاره کرد و باید از نزدیک این پارک را ببینید. در این پارک برای کودکان نیز بازی‌های آبی متنوعی در نظر گرفته شده و اگر سن‌و‌‌سالی از شما گذشته یا به هردلیل حوصله تفریح‌های هیجان‌انگیز را ندارید، می‌توانید در ساحل ماسه‌ای این پارک لم دهید و امواج دریا را تماشا کنید.

مراکز خرید دبی کدامند؟

حتماً شما هم گردشگران مختلفی را دیده‌اید که با دستی پر از سوغاتی از دبی باز می‌گردند. اگر شما هم می‌خواهید در گروه این گردشگران قرار بگیرید، باید مراکز خرید دبی را به‌خوبی بشناسید. بازارها و مراکز خرید دبی به اندازه‌ای است که در یک‌ مسافرت نمی‌توانید به همه این بازارها سر بزنید. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات کافی از مراکز خرید دوبی داشته باشید و خریدی خاطره‌انگیز را تجربه نمایید.

  • دبی مال

«دبی مال» (Dubai Mall) نیاز به تعریف ندارد و مطمئن هستیم آوازه بزرگترین مرکز خرید دنیا حتماً به گوش شما خورده است. در دبی مال از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. این مرکز خرید با ۱۲۰۰ فروشگاه، گلچینی از بهترین برندهای دنیا را گرد هم جمع کرده است. لازم به ذکر است قیمت‌ها در دوبی مال ممکن است نسبت‌به دیگر مراکز خرید این شهر بیشتر باشد. اما جاذبه های این مرکز خرید فقط به کالاها و فروشگاه‌های آن ختم نمی‌شود و بزرگ‌ترین شیرینی‌فروشی دنیا، بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا و بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش تبلیغاتی دنیا، دبی مال را به مرکز خریدی تبدیل کرده که خرید در آن هم فال است و هم تماشا.

دبی مال زیباترین نورپردازی در میان تمامی مراکز خرید دنیا را دارد. پیشنهاد می‌کنیم شب‌هنگام راه خیابان «الدوحه» یا «محمدبن‌راشد» را در پیش بگیرید.

  • مال امارات

«مال امارات» (Mall Of the Emirates)، یک تفاوت مهم با دیگر مراکز خرید دبی دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید در اوج گرمای کویر، اسکی‌بازی کنید باید راهی این مرکز خرید شوید. در کنار پیست‌اسکی دبی، در مال امارات پنگوئن‌های بازیگوش به انتظار گردشگران نشسته‌اند. برند معتبری را سراغ نداریم که در این مرکز خرید غرفه نداشته باشد.

مال امارات نزدیک به ۵۶۰ فروشگاه دارد و به لحاظ قیمت هم با مرکز خریدی طرف هستیم که کالاهای خوش‌قیمت و باکیفیتی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. مال امارات در خیابان شیخ‌ زیاد قرار دارد.

  • مرکز خرید سیتی سنتر دیره

«سیتی سنتر دیره» (City Centre Deira) حدود ۳۵۰ فروشگاه‌ دارد که بیشتر از ۳۰ غرفه آن‌ها را طلافروشی‌ها تشکیل داده‌اند. در نتیجه اگر قصد خرید طلا و جواهر دارید حتماً سری به این مرکز خرید بزنید.

جاذبه های مرکز خرید سیتی سنتر دیره فقط در فروشگاه‌های آن نیست و پارک تفریحی، سالن بولینگ و رستوران‌های معتبری در این مرکز به چشم می‌خورد. اگر از خوردن غذاهای محلی و خارجی حوصله‌تان سر رفته و دلتان برای دستپخت خوشمزه آشپزهای ایرانی تنگ شده، پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران ایرانی حاتم در این مرکز خرید بزنید. برای رسیدن به مرکز خرید سیتی سنتر دیره راهی خیابان هشتم دبی و بندر سعید شود.

  • مرکز خرید ابن بطوطه

اگر به جهانگردی علاقه دارید قطعاً «ابن بطوطه» (Ibn Battuta) را می‌شناسید. ابن بطوطه جهانگردی مراکشی بود که در طول عمر خود به کشورهای مختلفی سفر کرد و سفرنامه‌ای معروف از خود به جای گذاشت. مرکز خرید ابن بطوطه، با نام این جهانگرد نام‌گذاری شده و طراحی قسمت‌های مختلف این مرکز خرید با توجه به مناطقی که به آن‌ها سفر کرده، انجام شده است.

مرکز خرید ابن بطوطه ۲۷۰ مغازه دارد. تجربه نشان داده که این مرکز خرید فروشنده‌های باانصافی دارد و کالاها را با ارزان‌ترین قیمت دراختیار مشتریان قرار می‌دهند. برای بازدید از این مرکز خرید باید راه خیابان شیخ زاید را در پیش بگیرید.

  • مرکز خرید دراگون مارت

دبی سبد خرید گسترده‌ای را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد و در کنار برند‌های اروپایی و آمریکایی، شرایطی برای عرضه‌اندام تولید‌کننده‌‌های چینی مهیا کرده است. این شرایط با نام «مرکز خرید دراگون مارت»‌ (Dragon Mart)، شناخته می‌شود. دراگون مارت با بیشتر از ۴۰۰ فروشگاه، بزرگترین مرکز فروش محصولات چینی در خارج از چین است. همان‌گونه که انتظار دارید، قیمت‌ کالاهای چینی این مرکز خرید، نسبت‌به دیگر کالاها بسیار کمتر است.

فروشنده‌های این مرکز خرید هر کالایی که لب تر کنید را پیش روی شما قرار می‌دهند و انواع مبلمان، لوازم خانگی، تجهیزات اداری، نوشت‌ افزار، لوازم صوتی و تصویری، اسباب‌بازی، پوشاک، کفش در مرکز خرید دراگون مارت به چشم می‌خورد. معماری این مرکز خرید نیز بر اساس افسانه‌های چینی انجام شده و این ساختمان شکلی مانند اژدها دارد. برای رسیدن به این مرکز خرید راهی جاده «الویر» (Al Waer) به سمت «حتا» (Hatta) شوید.

در کنار مراکزی که به آن‌ها اشاره کردیم، بازارچه طلای دوبی برای علاقه‌مندان طلا در خیابان «السبخا»، بازار پارچه در خیابان «علی‌ابن‌ابیطالب»، بازار ادویه در منطقه «دیره»، بازار عطر در خیابان هفتم «دیره»، به‌عنوان دیگر بازارهای دبی شناخته می‌شوند که هرکدام به فروش محصولات مشخصی اختصاص یافته‌اند تا از این طریق با خریدی هدفمند و سریع روبه‌رو باشید.

رستوران‌هایی خوب دبی کجا هستند؟

ترازاول‌ترین آشپزهای دنیا در دبی دور هم جمع شده‌اند. از هر خیابانی که عبور کنید بوی خوش غذاهای متنوع به مشام می‌رسد. در نتیجه امکان ندارد مسافر دوبی باشید و چندین وعده غذا در رستوران‌های این شهر میل نکنید. جالب است بدانید براساس آماری که در سال ۲۰۱۸ توسط «واحد توسعه اقتصاد دبی» (Department of Economic Development) منتشر شد، این شهر بیشتر از ۱۱هزار رستوران فعال دارد. در نتیجه برای اینکه کار شما را برای پیدا کردن بهترین رستوران دبی راحت‌تر کنیم، در ادامه به چند رستوران درجه یک دوبی اشاره خواهیم کرد.

  • رستوران لِ پتیت مِیسون

کافی است فقط یک بار طعم لذیذ خوراکی‌های فرانسوی را امتحان کنید تا مزه این غذاها برای همیشه زیر دندان شما باقی بماند. خوشبختانه دبی رستوران‌های فرانسوی متعددی دارد که بهترین آن‌ها، رستوران «لِ پتیت منسیون» (Le Petite Maison)، است. این رستوران را یکی از بهترین سرآشپزهای دنیا مدیریت می‌کند و در کنار غذایی خوشمزه، طراحی بسیار شیک و مجللی دارد. پیشنهاد می‌‌کنیم برای تنوع هم که شده راهی «دبی اینترنشنال فایننشال سنتر» (International Financial Center) شوید و خودتان را مهمان رستوران «ل پتیت میسون» کنید.

  • رستوران زوما

امکان ندارد به خوراکی‌های ژاپنی علاقه داشته باشید و اسم رستوران «زوما» به گوش شما نخورده باشد. این رستوران در ۱۵ کشور دنیا شعبه دارد که یکی از این شعبه‌ها در دبی واقع شده است.

از طرف دیگر ازآنجایی‌که سرآشپزهای ژاپنی ید طولایی در پخت غذاهای ژاپنی دارند، در شعبه دبی رستوران زوما با مجموعه‌ای از لذیذترین غذاهای دریایی روبه‌رو هستید. «سوشی‌‌های»‌ این رستوران در دنیا نظیر ندارد و انواع غذاهای گیاهی،‌دریایی و سالاد‌‌های خوشمزه در منوی رستوران زوما به‌چشم می‌خورد.

طراحی این رستوران نیز به سنت‌های ژاپنی پایبند است و حضور در این رستوران شما را به ژاپن قدیم و خوراکی‌های خوشمزه این کشور می‌برد.

  • رستوران شایان

ما ایرانی‌ها به هر کجای دنیا هم که برویم باز هم طعم خوش غذاهای ایرانی از خاطرمان نمی‌رود. از طرف دیگر انصافاً باید اعتراف کرد غذاهای ایرانی در ردیف خوشمزه‌ترین خوراکی‌های دنیا قرار دارند. به همین دلیل در دبی تا دلتان بخواهد رستوران‌های ایرانی باکیفیت وجود دارد. «رستوران شایان» یکی از این رستوران‌هاست که با‌ عرضه غذاهای ایرانی حلال و خوشمزه به پاتوقی برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است.

پیشنهاد می‌‌کنیم این بار که گذارتان به دوبی افتاد حتماً سپزی پلو با ماهی و کباب‌های خوشمزه رستوران شایان را امتحان کنید. این رستوران در «مرکز خرید الغریر» (Al Ghurair Centre) در خیابان «عمر بن الخطاب» واقع شده است.

  • رستوران لئوناردو

این رستوران با الهام از نام «لئوناردو داوینچی» (leonardo da vinci)، هنرمند و دانشمند ایتالیایی ساخته شده است. به لحاظ طراحی نیز رستوران لئوناردو فضای ایتالیای قدیم را در ذهن تداعی می‌کند. خوشمزه‌ترین پیتزاهای ایتالیایی، پاستاهای لذیذ و سالادهای مخصوص از غذاهای معروف این رستوران به‌حساب می‌آيند. برای خوردن این غذاهای خوشمزه راهی خیابان «المطلعی» دبی شوید.

  • رستوران بوقطیر

غذای دریایی زمانی حسابی می‌چسبد که مخلفات آن تازه صید شده باشد. سرآشپز «رستوران بوقطیر» (Bu Qatir)، ثابت کرده که از این راز آگاه است و به‌همین منظور در این رستوران فقط صید روز پخت می‌شود. به این ترتیب اگر هوس میگو و ماهی روز کرده‌اید، حتماً در سفر دبی سری به رستوران بوقطیر بزنید. این رستوران در بندر ماهیگیری شماره ۲ دبی قرار دارد.

  • رستوران شانگهای شیک

چین، کشور۷۲ ملت، رستوران‌های متعددی در دبی دارد. خوشمزگی خوراکی‌های چینی باعث شده تا گردشگران بی‌شماری روانه این رستوران‌ها شوند. در این بین اگر به‌دنبال رستوران شیک و لاکچری می‌گردید که غذاهای چینی سرو کند، سرآشپز «رستوران شانگاهی شیک» (Shanghai Chic)، شما را ناامید نمی‌کند. اردک سرخ‌شده، غذای معروف این رستوران است و فضای رستوران شانگهای چین یادآور حال‌و‌هوا و فرهنگ چین است.

  • رستوران ل پتیت بِلژ

بلژیک کشوری کوچک در غرب اروپاست که کمتر از ۱۱میلیون نفر جمعیت دارد. اما آشپزی‌ مردمان بلژیک شهره‌‌ آفاق است و غذاهای بلژیکی از محبوبیت چشمگیری برخوردارند. در نتیجه خالی از لطف نیست اگر خودتان را مهمان غذایی بلژیکی کنید. «رستوران لِ پتیت بِلژ» (Le Petit Belge)،‌ غذاهای لذیذ و منحصربه‌فردی مانند وافل بلژیکی و بشقاب صدف را برای گردشگران خوش‌سلیقه سرو می‌کند. این رستوران در برج‌های «لِیک» در جمیرا و هتل «پالمَن» (Pullman)، شعبه دارد.

  • رستوران پییِر شیک

اگر به همراه دلدار خود راهی سفر شده‌اید و می‌خواهید عشق زندگی‌تان را مهمان شامی ۲نفره و خاص کنید، حتماً سری به رستوران «پییِر شیک» (Pierchic) در دبی بزنید. این رستوران میعادگاه عاشقان دبی است و منظره‌ای تماشایی آن به دریا با هیچ‌ رستورانی در دبی برابری نمی‌کند.

خوشمزه‌ترین غذاهای مدیترانه‌ای در پییر شیک سرو می‌شود و انواع ماهی، خرچنگ، خاویار و غذاهایی با گوشت قرمز در منوی سرآشپز این رستوران به چشم‌ می‌خورد. حتی اگر نمی‌خواهید برای صرف غذا به این رستوران بروید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم دست دلدار خود را بگیرید و بعدازظهری عاشقانه را با خوردن نوشیدنی‌های معروف رستوران پییر شیک سپری کنید. برای قرار عاشقانه‌ای که ترتیب داده‌اید راهی «هتل القصر» (Al Qasr) در جمیرا شوید.

بیمارستان های دبی کجا هستند؟

امیدواریم در سفر دبی تن نازنین‌ شما هرگز نیازمند ناز طبیبان نشود؛ اما ازآنجایی‌که باید برای هر اتفاقی در سفر آماده باشید، شرط عقل این است که قبل از سفر دوبی با بیمارستان های این شهر آشنا شوید. از طرف دیگر با توجه به اینکه بیمارستان های دبی خدمات درمانی درجه‌یک در اختیار بیماران قرار می‌‌دهند، گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که برای درمان بیماری‌های خاص راهی دبی می‌شوند.

  • بیمارستان مِدکِر

دردی نیست که در مجموعه بیمارستان‌های «مِدکِر» (MedCare)، دبی درمان نشود. این مجموعه بیمارستان‌ها در چندین منطقه دبی شعبه دارند. مدکر پذیرای بیماران اورولوژی و قلبی است. شعبه‌های اصلی بیمارستان‌های مدکر در خیابان آل صفا و بزرگراه شیخ زاید قرار دارد و چندین کلینیک پیشرفته نیز زیر نظر این مجموعه بیمارستان‌ها مدیریت می‌شود.

  • بیمارستان آستِر

مجموعه‌ای از چندین کلینیک، داروخانه و بیمارستان با نظارت شرکت پزشکی «آستر» (Aster) در دبی فعالیت می‌کنند. بیمارستان‌های آستر دبی (Aster Dubai Hospitals)، در منطقه‌های بُور، القوایز (alqhavaize) و کرامه (karama) دوبی شعبه دارد و هزینه‌های درمان در این بیمارستان‌ها نسبت‌به سایر بیمارستان‌های خصوصی دبی ارزان‌تر است.

  • مدکلینیک

شرکت درمانی «مدکلینیک»، ۷ بیمارستان و ۲۲ کلینیک را در دبی مدیریت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی منطقه به حساب می‌آید. مدکلینیک به درمان بیماری‌های حاد آسم، ذات‌الریه و عفونت کلیه معروف است و در منطقه‌هایی مانند «القاسیس» (Alqusais)، «السفوه» (Al Sufouh) و «ال‌میردیف» (Al Mirdif) به بیماران خدمات درمانی عرضه می‌کند.

دبی در گذر تاریخ

دبی‌ را این روزها به‌عنوان یکی از به‌روزترین شهرهای منطقه می‌شناسیم؛ اما همین منطقه با دبی چند دهه پیش حتی تفاوت‌های زیادی دارد. بد نیست بدانید به لحاظ تاریخی رد پای دوبی به سال ۱۰۹۵ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان دوبی منطقه‌ای بی‌آب‌وعلف و کم‌جمعیت بود، تا اینکه سایه همای سعادت روی سر اهالی آن افتاد و در سال ۱۷۹۹ اولین نشانه‌های شهرسازی در دبی شکل گرفت. «شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم»، در سال ۱۸۳۳ فرمان تأسیس شهر دوبی را صادر کرد و دبی سلانه‌سلانه راه تبدیل‌شدن به بندری مهم در منطقه را در پیش گرفت.

همه چیز درمورد دوبی

به‌رغم تلاش‌های انجام‌شده اوضاع دبی شکوفایی چندانی پیدا نکرد و این شهر کماکان به‌عنوان منطقه‌ای بی‌رونق شناخته می‌شد که کسی حتی اگر کلاهش در آن می‌افتاد تمایل به بازگشت به دبی و برداشتن کلاهش را نداشت. در این بین روزگار برنامه‌های دیگری برای دوبی در آستین داشت و کشف نفت در سال ۱۹۶۶ در دوبی وضعیت این شهر را زیر و رو کرد.

دبی که روزگاری پرنده در آن پر نمی‌زد، به منطقه‌ای پرازدحام تبدیل شد و نیروی کار از دور و نزدیک روانه آنجا شد. دبی در مدت‌زمان بسیار کمی به یکی از حیاتی‌ترین منابع نفتی دنیا تبدیل شد و در یک چشم‌‌به‌هم‌زدن جمعیت این شهر ۳۰۰ برابر افزایش پیدا کرد. مردم دوبی در سال ۱۹۷۱ به سلطه انگلیسی‌ها در این منطقه پایان دادند و اهالی این شهر در کنار ابوظبی و چهار شیخ‌نشین دیگر سنگ‌بنای کشوری با نام امارات متحده عربی را پایه گذاشتند. مدتی بعد واحد پول درهم به‌‌عنوان پول رسمی امارات متحده معرفی و تقویت اقتصاد این کشور آغاز شد. به دنبال این رویکرد در سال ۱۹۷۹ محله «جبل علی» در دوبی به‌عنوان منطقه آزاد تجاری مشخص شد و شرکت‌های خارجی صادرات و واردات بدون محدودتی را به دبی آغاز کردند.

سفر به دوبی

برای شما گفتیم که عروس امارات با کشف نفت رونق گرفت؛ اما سران امارات به درآمد نفتی اکتفا نکردند و با فروش مستغلات به خارجی‌ها، صدور مجدد کالا، اقامت و انجام خدمات مالی و بازرگانی، اقتصاد دوبی را به سوی پیشرفت بیشتر هدایت کردند. ایجاد جاذبه های گردشگری در دبی نیز یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای رشد اقتصاد امارت به‌حساب می‌آید. با نگاهی به آمار گردشگری دوبی به‌راحتی متوجه خواهید شد که این سیاست‌ها بازخورد بسیار مثبتی به دنبال داشته است.

برگزاری فستیوال‌های گردشگری، کنسرت‌های باشکوه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سرگرمی‌های خاص و مفرح در دبی باعث شده تا گردشگری این منطقه هرگز از رونق نیفتد. افزایش آمار ۵درصدی تقاضای گردشگری دبی در سال ۲۰۱۹ نسبت‌به ۲۰۱۸ تأییدی بر محبوبیت دوبی میان گردشگران است.

گفتیم که خانواده آل‌مکتوم شیخ‌نشین دبی را تآسیس کردند و امیران این خانواده از آن زمان امور کشور امارات متحده عربی را در اختیار دارند. به لحاظ تاریخ‌شناسی دبی بسیاری از پیشرفت‌های امروز خود را مدیون «شیخ راشدبن‌سعید آل مکتوم» است. این امیر دبی از سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۰ سکان هدایت این کشور را در اختیار داشت و با تدابیر تجاری و سیاسی امارات را به یکی از کشورهای پررونق منطقه تبدیل کرد. امروزه دوبی به‌عنوان مرکز تجارت میان هند، ایران، آفریقا و کشورهای آسیای شرقی میانه شناخته می‌شود. بسیاری از اهالی دوبی، شیخ راشدبن‌سعید آل مکتوم را معمار دبی مدرن می‌دانند و احترام خاصی برای ایشان قائل هستند.

اطلاعات تماس و تلفن‌های ضروری دبی

اینترنت این روزها به عصای دست گردشگران تبدیل شده و هر زمان که اراده کنند اطلاعات با ضربه‌انگشتی روی صفحه گوشی هوشمند نمایان می‌شود. اما خدای ناکرده ممکن است در سفر گوشی هوشمند خود را گم کنید یا جا بگذارید. به همین دلیل پیشنهاد‌ می‌کنیم اطلاعات تماس و تلفن‌های ضروری دبی را در تکه‌کاغذی یادداشت کنید و در جیب لباس خود بگذارید. با این روش در هیچ سفری تنها نخواهید بود و اطلاعات لازم همیشه در سرانگشتان شما قرار دارد.

  • شماره تماس اضطراری: ۹۹۹
  • شماره تماس غیر اضطراری: ۹۰۱
  • آتش‌نشانی: ۹۹۷
  • پلیس دریایی: ۹۹۶
  • حقوق مصرف‌کننده: ۵۵۵ ۵۴۵ ۶۰۰
  • کمک جاده‌ای: ۸۰۰۴۹۰۰
  • تلفن سفارت ایران در دبی: ۰۰۹۷۱۴۳۴۴۷۱۷
  • آدرس سفارت ایران در دبی: جمیرا، خیابان الوصل، پلاک ۲۵۶

لغات و اصطلاح‌ های پرکاربرد عربی

عربی برای ما ایرانی‌ها زبان آشنایی است و احتمال زیادی وجود دارد که چند کلمه عربی را دست‌و‌پاشکسته متوجه شوید. اما رساندن منظور به عربی کار ساده‌ای نیست. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر دبی، با لغات و اصطلاح‌های رایج مسافرتی به زبان عربی آشنا شوید. برای راحت‌تر کردن کار شما در ادامه به پرکاربردترین لغات و اصطلاح‌های عربی اشاره می‌کنیم. این لغات و اصطلاح‌ها را روی تکه‌ای کاغذ یاداشت کرده یا در گوشی هوشمند خود ذخیره کنید تا در سفر به مقصد عروس امارات بتوانید حتی مختصر با اهالی این شهر ارتباط کلامی برقرار کنید.

سلام: السلام.

صبح به خیر: صباح الخیر.

عصر به خیر: مساء الخیر.

خوش آمدید: مرحبا.

سلام دوست من: أهلا صدیقی / صدیقتی.

دلم برای شما تنگ شده بود: إشتقت إلیک کثیرا.

چه خبر؟: مالجدید؟

خبری نیست، سلامتی: لا شیء جدید.

شب بخیر: تصبح / تصبحین على خیر.

بعدا شما را می‌بینم: أراک فی مابعد.

ساعت چند است؟: کم الساعه؟

ممکن‌ است جمله خود را دوباره تکرار کنید؟: أعد من فضلک؟

خدا نگهدار: مع السلامه.

ممنونم: شکرا لک، شکراً.

خیلی‌ممنون: شکراً جزیلا.

خوش‌آمدید: اهلا و سهلاً.

بله: نعم.

خیر: لا، کلاً.

لطفاً: رجاء، من فضلک.

ببخشید: عفواً عذراً.

شرمنده: انا اسف.

نمی‌فهم: لا افهم.

عربی صحبت نمی‌کنم: انا لا أتکلم العربیه.

آیا فارسی صحبت می‌کنید؟: هل تتکلم اللغه الفارسیه؟

تلفن عمومی کجاست؟: أين الهاتف العمومي؟

ایستگاه مترو کجاست؟: أین مترو الانفاق؟

سرویس‌بهداشتی کجاست؟: أين بيت الرّاحة؟

چطور می توانم به موزه بروم؟: أين الطريق إلى المَتْحَف؟

رستوران خوب کجاست؟: أين يوجد مطعم جيد؟

به پزشک نیاز دارم: أحتاج طبیبا.

لطفاً شمرد‌ه‌‌تر صحبت کنید: یتکلم ببطء، رجاء.

متوجه منظور شما نمی‌شوم: لا افهم.

می‌توانید کمکم کنید؟: هل تستطیع مساعدتی؟

راهم را گم کرده‌ام: أضعت طریقی.

لطفاً اندکی صبر کنید: لحظه من فضلک.

بهای این چقدر است؟: کم هو ثمنه؟

اکنون باید بروم: یجب أن اذهب الآن.

نمی‌دانم: لآ أعرف.

گرسنه‌ام: أنا جائع.

تشنه‌ام: أنا عطشان.

 

اطلاعاتی که برای سفر عروس امارات با شما در میان گذاشتیم ماحصل تجربه ما در ره بال آسمان و گردشگران خوش‌مسافرت این آژانس‌ است. در نتیجه به شما قول می‌دهیم مطالعه راهنمای سفر دبی شما را چند قدم جلوتر از دیگر گردشگران دبی قرار خواهد داد و سفری لذت‌بخش‌تر را تجربه خواهید کرد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تاکنون رهسپار دبی شده‌اید و از این مسافرت خاطره‌های خوش و تجربه‌های سودمندی دارید، ما و دیگر خواننده‌ها را در قسمت نظرات از این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین بی‌بهره نگذارید.

بهترین زمان سفر به دبی از آذر ماه تا اسفند است.

بهتر است در سفر به دبی با خود دلار ببرید و تنها بخش کمی از پولتان درهم باشد.

در سفرتان به دبی باید علاوه بر هزینه بلیط سفر و اقامت، هزینه خرید سیم‌کارت، خورد و خوراک، حمل و نقل درون شهری، بیمه‌ سفر و گشت‌و‌گذار را در نظر داشته باشید.

هتل نووتل ال بشیر، هتل آتلانیس، هتل آتلانیس و هتل پولمن دیره.

ساعت رسمی دبی نیم ساعت عقب‌تر از تهران است.

دبی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.